anders1975

150/110

Recommended Posts

Idag var mitt blodtryck på 150/110.Har hållit på med lchf sen februari.
Jag har ju iofs fått i mej rätt många öl från början av denna månad så det kan ju självklart vara det också.

Ska få utskrivet en tablett som jag inte minns namnet på.Började på am----- nånting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg hadde veldig høyt trykk hos legen, så jeg måtte foreta en 24-timers måling. Da hadde jeg 95/63, som virker veldig lavt. Da gikk jeg på blodtrykksmedisiner som jeg nå har sluttet med siden jeg fikk muskelkramper og svimmelhet med mer av dem.

Trykket øker etter behovet kroppen har tross alt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en blodtrycksmedicin som heter Amlodipin. Kan det vara den? Fast den brukar kombineras med någon mer sort så vitt jag vet. Oavsett varför trycker högt så är det farligt och det är en av dom få åkommor jag kan tänka mej att mediciner mot. Risken för stroke är stor.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja alltså jag hade bra värde för ca 1-2 månader sen ang blodtrycket.Men nu har det skenat iväg.Kan bara anklaga mej själv med öleriet.Men vikten har då inte gått upp och sockret är stabilt.Så att sluta med öl tror jag hjälper bra.Sen så heter medecinen Amlodipin och det var då inga trevliga biverkningar där.

Viktökning.Impotens.Ökade svettningar.Svimmningar.Svårt att urinera.Bara några av allt annat.Iofs behöver inte jag få dom men jag har sån otur så det drabbar nog mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blodtryck ska man absolut ta på stort allvar. Men hur är det, har du fått mäta bara vid ett enskilt tillfälle? Jag har läst en del om att vissas blodtryck skenar iväg av själva mätningssituationen ibland. Visst finns det nån anordning för att mäta blodtrycket en lite längre tid också? Kanske något du borde kolla upp. Som sagt, mediciner som ger läskiga biverkningar låter inte kul, även om de kan vara nödvändiga. Bäst att gardera sig tänker jag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för svar jag fått av er alla.Jodå nog är det bäst att gardera sej och jag ska börja redan på måndag med min nya blodtrycksmedecin.
Hur det går kan jag iofs berätta om nån vecka eller två.

För en vecka sen så låg trycket på 130/96.Så att det var så högt idag vet jag ej.Jag var inte stressad eller ont i huvudet.
Däremot hade jag promenerat från jobbet som är ca 3 km till vårdcentralen,om det kan betyda nå?

Nåväl jag fortsätter med lchf och fuskar dessväre med sånt som inte är bra.1 gång varje/varannan vecka.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maken som äter Amlodipin och Esidrex sen många år har klarat sej från biverkningar. Alternativet att riskera att få en stroke är nog sämre. Motion är väl ett beprövat sätt att få ner blodtrycket, men så vitt jag vet har det ingen omedelbar verkan utan mer på sikt. Med såna skillnader på blodtryck på kort tid kan man fråga sej om något av dom var felaktigt eller tillfälligt. Med tanke på eventuella biverkningar av medicinen hade jag nog varit mer noga med kosten. Inte fuskat och tagit ordentliga promenader flera gånger i veckan. Ett annat tips är att skaffa en egen blodtrycksmätare och hålla koll själv hemma i lugn och ro.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att du ska be att få en 24-timmars-mätning. Där ser man om det är befogat med medicinering eller inte.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varenda gång mina läkare tar mitt blodtryck ser jag panik i deras ögon och akuten nästa. Men jag har haft 24-timmars tryckmätning och är överens med min husläkare atg jag kan klara mej utan medicin.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg