raderadmedlem03

Moraliska problem med LCHF (kött, ägg, mejerier)

Recommended Posts

Som föredetta vegan har jag extrema moraliska problem med att konsumera djur. Då menar jag i form av kött, ägg och mejerier. Det sistnämnda är dock mitt minsta problem (mejerier) eftersom jag redan ifrågasatt det naturliga i att konsumera en kossas modersmjölk. Även börjat fundera på hur ägg hör hemma i kosten.

Hur som helst. Just nu har jag haft svårt för att på allvar komma igång med LCHF igen. Därför äter jag just nu motsatsen dvs. HCLF. Mest veganskt men jag äter fisk pga. vill inte ta tillskott av B12 samt har inte samma moraliska problem med fisk. Dessutom köper jag miljömärkt fisk. Har precis börjat dock och ska låta det gå en vecka för se hur jag känner mig och ev. utvärdera. Någonstans inom mig känner jag dock tvivel (har viktproblem som jag en gång fick bukt på med LCHF men efter flera år föll av - en lång historia men kort sagt: sötningsmedel är boven i dramat!).

Hur känner ni andra som äter LCHF? Är ni alla hårdhudade personer som inte känner något speciellt för djur eller boskapsdjur? Jag antar att flera av er har husdjur dvs. katt eller hund eller kanske någon gnagare (kanin?). Hur snurrar det i er hjärna när ni samtidigt konsumerar andra djur, speciellt ko och gris? Om ni inte känner något för boskapsdjur, hur känner ni för att andra kulturer som äter hund och katt? Inget ni går bananas på?

Jag har egentligen inte svårt för konceptet "äta eller ätas". Vissa djur äter kött och andra inte. Jag har en hund som jag ger BARF och jag har inte slutat med det nu eller när jag var vegan. Det här för att jag är helt övertygad om att det är vad hundar ska äta. Som vargen. Samma med katt men nu har jag ingen katt. Hade jag haft en orm hade jag således blivit tvungen att mata den med levande föda, att försöka mata den med broccoli är ju lika illa som att erbjuda en kanin en köttbit.

Trots att jag således köper att människan egentligen inte är någon vegan, så har jag svårt för hela köttindustrin. Jag känner mig osäker på hur det faktiskt går till. Allt jag har att tillgå är det veganer visar (YouTube och Djurrättsalliansen). Jag vet att många köttätare direkt skjuter ner på det och menar att de bara visar en sida osv. Fast hur vet jag att köttätarna inte bara försvara sin köttkonsumtion? Vet de eller upprepar de bara vad de tror/hört? Vem har koll egentligen?

Egentligen har jag inga större problem att äta vilt dvs. älg, hjort, vildsvin osv. eftersom dessa lever i de fria. Ren kan jag också känna verkar leva ett bra liv. Värre är det med boskapsdjur som jag upplever aldrig få leva. Hur mycket vilt finns det egentligen att köpa? Alla kan knappast äta det.

Sen hör man ju mycket om "gräsbetes kött" men hur många köper det? Upplever att det mesta köttet i butiken är vanligt svenskt eller utländskt kött. Inget KRAV-certifierat och naturbetes kött. Enligt WWFs köttguide är det endast KRAV-certifierat kött som faktiskt har grön gubbe på djurens välfärd (gäller både ko, gris och kyckling) bortsett från får, där räcker tydligen svenskt. Ganska allvarligt kan jag känna eftersom jag tror att de flesta inte köper det här pga. ekonomiska skäl. Samtidigt blir jag besviken på Sverige som inte höjer djurens välfärd med att ställa högre krav på alla (istället överlämnar man valet åt konsumenter).

Jag vill gärna höra hur ni tänker i frågan.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper nästan aldrig kött i butik. Om jag gör det så köper jag antingen kravmärkt, eller kött med kort datum så att det stackars djuret inte har dött i onödan.

Merparten av det kött jag äter är antingen vilt (jägare i familjen), eller gräsbeteskött köpt direkt från en lokal uppfödare (lamm och nöt). Tyvärr lade min leverantör av glada utegrisar ned sin verksamhet, så där håller jag på att söka ett nytt alternativ. Kycklingar som fått springa ute på grönt gräs, samt ägg från lyckliga utehöns köper jag också direkt från en lokal uppfödare. 

Naturligtvis så är det är inte bara filéer och kotletter i köttlådorna man får hem, de innehåller bitar från hela djuret så att minimalt går till spillo. Benen kokar jag buljong på. Inte blir det mycket dyrare än butiksköttet, men ack så mycket godare!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte var du handlar din mat men jag tycker det finns gott om krav-kött, kyckling, nöt och fläsk i butikerna. Ganska ofta hittar jag det på rea och brukar då bunkra lite extra. Jag köper mest krav/eko tex högrev, nötfärs, fläsklägg, hönsfärs, ryggbiff.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som övriga talare, köper jag numera bara svenskt KRAV/eko/gräsbetat kött. Jag har inga problem med att äta glada djur, vilt eller husdjur som gått ute året runt och fått äta sin naturliga föda. I min ungdom (typ 25-30-årsåldern) hade vi får och slaktade själva lamm om hösten. Till och med första slakten kändes naturlig när den närmade sig, vi behandlade lammen väl in i det sista.

Jag har också svårt för den storskaliga köttindustrin. Om det inte finns KRAV/eko/gräsbetat kött, avstår jag hellre. Jag vill inte bidra till att djur produceras som i en fabrik, dessutom tror jag att det köttet är mindre nyttigt och har mer rester av onyttigheter i sig (antibiotika mm).

Att äta herbivora sällskapsdjur är ok för mig, om de är uppfödda på samma villkor som husdjuren ovan. 

Är carnivorer hälsosam människoföda?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper kött som de ovan, och har slutat helt att köpa kyckling-kött. Hittar inte längre något som har gått helt fritt och fått äta vad den vill. Ägg ser jag inga problem med, och mejerier tycker jag inte man bör äta fast jag äter grädde ibland, ibland en latte och så äter jag get- och får-ost.

Jag äter ganska lite proteiner. För mig är den här kosten fett, mkt ovanjordsgrönsaker och inte alls fokus på kött. Bönor är bra, och fet fisk också. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte var du handlar din mat men jag tycker det finns gott om krav-kött, kyckling, nöt och fläsk i butikerna. Ganska ofta hittar jag det på rea och brukar då bunkra lite extra. Jag köper mest krav/eko tex högrev, nötfärs, fläsklägg, hönsfärs, ryggbiff.

Jag handlar på stora butikskedjor som ICA Maxi, Willys och ibland CityGross. Jag har sett KRAV-kött men i jämförelse med hela sortimentet känns det som en nål i en höstack.

Eh.. grejen är att vi alla har våra moraliska problem att brottas med och att vara vegan är knappast en sak som gör att man slipper den problematiken!

Då är man i sämsta fall dum i huvudet eller i bästa fall naiv!

För så länge man inte odlar sin egen mat under bästa tänkbara förhållanden för samvetet så är man i klorna på andra odlare.. och det är lixom inte helt säkert att de som odlar den är särskildt hänsynstagande!

För det föesta så borde det vara lag på att alla affärer skall tillhandhålla gräsbetskött.. och att det skall stå på alla matpaket hur stor andel gräs och örter min mat har ätit!

Ett annat problem med att vara moralisk är att man är tvungen att ha bil, samt att bränna en jävla massa kolekvivalenter för att åka runt och handla tjänlig mat!

There are no shortcuts.. and there are no such things as a free lunch!

http://www.gronagardar.se/

Vad menar du med "i klorna på odlare"? Vad är problemet med det?

De som kan och vill odla själva kan ju göra det trots att det finns andra odlare?

Jag är säker på att svenska butikskedjor har något utbud av KRAV-kött. Undantaget är väl utländska butikskedjor som Netto och Lidl.

Man måste inte ha bil, det är bara bekvämlighet. Finns cykel och buss.

Tack för länken! Måste spana in.

Lierre Keiths bok Vegomyten bidrog också till intressanta vinklingar tycker jag. Storskalig produktion av vegetabilier är oftast monokulturell, dvs endast en gröda ska växa, och "obehöriga" djur och växter ska helst inte finnas i närheten. Tänkvärt.

Hört mycket om den boken så får väl ta och läsa den.

Men, jag håller med, det är ett etiskt dilemma, och det är ett dilemma som inte tidigare funnits, det är ett modern dilemma som har kommit med en modern och industriell djurhantering, som faktiskt är skrämmande  :(

Skönt att höra att jag inte är ensam. Inte ovanlig att man få höra att folk inte bryr sig (avtrubbade?) vilket skrämmer mig som bryr mig väldigt mycket.

Nu menar jag folk som äter kött då, veganer bryr sig givetvis men det blir så ensidigt tänk också. De har bara en lösning på problemet.

Jag tror att detta moraliska problem är kopplat till vår syn på liv och död.

Min ståndpunkt är att döden inte är ett slut, utan en övergång till nästa fas i individens utveckling.

Allt levande har  en själ, ett medvetande, även växter.  Och liv och död handlar om själens utveckling.

Våra husdjur bör med detta i åtanke, behandlas mycket väl på ett personligt sätt. Djurets vinst är att umgås med oss människor och att lära sig av oss. Enligt naturens lagar innebär det också att de ger sitt liv för att vi ska kunna få föda och att vi ska kunna leva vidare.

Indianernas inställning, att högakta och vörda de djur och växter som användes som föda, är nära min syn.

Det innebär att djurfabriker och massproduktion är inte moraliskt korrekt. 

Vi behöver återgå till ett naturligt och småskaligt jordbruk. Kan vara organiserat enligt denna avhandling.

http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2014/10/smaskaligt-jordbruk-kan-matta-manga-munnar/

Tänker direkt på en scen i filmen Avatar där hon dödar ett djur och i samma stund som hon hugger med kniven mumlar hon något som i någon förlåtelse.

Hur som helst. Håller med angående jordbruket. Jag tycker Sverige ska öka djurens välfärd genom strängare regler som helt förbjuder djurlidande i köttindustrin. Jag vill även att Sverige slutar importera utländskt kött men jag antar att problemet är EU. Trots att grundtanken är god med EU så är det inte värt en sämre djurhållning eller färre och sämre svenska bönder. Vi borde lämna EU. Sen borde vi förbjuda pälsfarmning, gärna totalförbud mot pälsindustrin. Finns redan länder som förbjuder pälsfarmning och ett land hade lagförslag om totalförbud mot pälsindustrin.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att höra att så många faktiskt köper naturbetes och KRAV-certifierat kött. Ni verkar inte främst köpa detta i butik som jag förstår det. Hur hittar ni dessa gårdar som erbjuder gräsbetes och KRAV-certifierat kött? Är det via gronagardar.se eller har ni bara lyckats hitta själva?

Bor själv i stan så jag har inget kontaktnät med bönder om man säger så.

Vad kostar det föresten? Jag önskar att pengar inte spelade roll men tyvärr gör det (i dagsläget). Inte sagt att det måste vara snorbilligt i stil med billigaste köttet i butikskedjor men ni fattar.

Att äta "hela djuret" och inte bara välja ut delar lät intressant. Det blir ju varierande samtidigt som inget går till spillo. Säljs alla delar i butik eller vad händer med de delar som inte når butiken?

Sist jag var och handlade skulle jag köpa hel kyckling som var KRAV-märkt. Kostade 99 kr/kg men blev övertalad att inte köpa pga. en kyckling gick på 200 kr. Det fanns även KRAV-märkta kycklingvingar och kycklingklubbor som istället kostade 49 kr/kg och 79 kr/kg om jag minns rätt. Tyvärr var det helt slut så gick inte köpa det heller. Därför blev det bara MSC-märkt fisk. När jag tänker efter kostar fisken också runt 100 kr/kg, bara mindre vikt. Så vet inte om 99 kr/kg för en KRAV-märkt kyckling var så farligt ändå. Även om jag inte har något emot att äta andra billigare delar.

Just nu äter jag mest veganskt och kommer äta upp det först. Om jag ev. tar upp LCHF/Paleo igen så kommer det bara bli KRAV-ceritiferat kött men jag måste få ekonomin att gå ihop. Givetvis hålla koll på reor men också sluta köpa onödiga varor. När jag åt LCHF (och misslyckades - tog dock år!) köpte man mycket mandelmjöl, hasselnötsmjöl, kokosmjöl osv. För inte glömma svindyra näringsfattiga nudlar osv. Inte alltid men det kostar ju en del och är egentligen onödigt. Hellre lägga pengarna på riktigt kött och hålla mig borta från allt var sötningsmedel heter.

Ni skriver också att ni inte äter mycket kött eller inte mer än vanligt, istället äter ni fett. Antar ni menar smör, fet grädde osv. Om man som jag inte vill konsumera mejerier (verken från ko eller get/får) eller ägg, vilket fett kan jag då äta?

Vet att man kan göra majonnäs utan ägg (nej, ingen äcklig soja-majonnäs men man gör som vanligt bara exkluderar äggula). Sen finns kokosfett men gillar inte smaken, och jag tänkte mer fett som i tillbehör och inte bara att steka i (steka i kokosfett går bra annars). Antar att avokado funkar och det gillar jag jättemycket (blev tokig i avokado som vegan).

Sen antar jag att ni kanske äter grönsaker och sallad, men det är ju inte fett. Ska försöka fokusera på mer näringstäta grönsaker än sallad eftersom sallad kostar mer än det ger näring och mättnad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper nästan aldrig kött i butik. Om jag gör det så köper jag antingen kravmärkt, eller kött med kort datum så att det stackars djuret inte har dött i onödan.

Sådär brukar jag också tänka faktiskt. Tänker du så oavsett köttets ursprung? Alltså kan det både vara vanligt svenskt kött som utländskt? Så länge det är kort datum?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär brukar jag också tänka faktiskt. Tänker du så oavsett köttets ursprung? Alltså kan det både vara vanligt svenskt kött som utländskt? Så länge det är kort datum?

Nej, aldrig utländskt kött.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Sen finns kokosfett men gillar inte smaken"

Finns även utan kokossmak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Att äta "hela djuret" och inte bara välja ut delar lät intressant. Det blir ju varierande samtidigt som inget går till spillo. Säljs alla delar i butik eller vad händer med de delar som inte når butiken?

Var på besök i Tensta häromsistens, i livsmedelsbutiken fanns alla möjliga styckdetaljer av nöt och får som jag inte kan namnet på (även en del fläsk också). Det mesta var halal.

Det som inte är halal går väl till korv och hundmat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frågade på ett slakteri utanför Tierp vad dom gör av inälvorna. Säljs för 10 kr/kg till hundmatstillverkare. Ingen vill köpa det som mat. Funderar på att köpa en låda.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hört mycket om den boken så får väl ta och läsa den.

Tyvärr tycks det svenska förlaget ha använt Google translate för den svenska versionen Vegomyten, läs hellre originalet 'The vegetarian myth' om din engelska är tillräckligt bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag kan nog säga att jag tycker synd om många djur i världens moderna djurhållning. Därför är det viktigt för mig och tänka på en hållbar djurhållning, men även en hållbar matproduktion i stort. Vi har förmånen att kunna köpa gräsbetat ekologiskt kött av en bonde vi känner, dessutom äter jag betydligt mindre med kött nu sedan jag började med Palleolitisk LCHF pga att jag även försöker reducera min proteinmängd. Jag har ofta en eller två vegetariska dagar i veckan och många dagar med fisk där jag äter godkänd viltfångad fisk.

En hållbar matproduktion handlar om så mycket mer än att värna om djuren. Tex att köpa bra oprocessade ekologiska varor, att inte slänga mat och även att äta allt som går av de djuren vi slaktat, att bara äta när man är hungrig, att ställa krav på restauranger att förbättra sin mathållning, mm, mm. För mig har LCHF-resan varit en tankeställare där mitt liv och min egen miljöpåverkan på samhället på köpet blivit betydligt sundare.

Det är nog inte fisande kor som är den största miljöboven utan all överproduktion av skräpmat runt om i världen där dessutom en stor del av produktionen sedan slängs.

Därtill människor som blir metabolt sjuka och börjar konsumera en massa onödiga mediciner.

Jag tycker mer synd om vår planet just nu faktiskt. Jag försöker vara en planetskötare så gott det går.....självklart lyckas inte jag heller alltid med det, men det är så här jag tänker.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Etik, filosofi och liknande är inte direkt min hemmabana. Men kanske denna podkast är till hjälp för den som grublar djupare i ämnet.

Det är en av de mer belästa västerländska buddhisterna (Gil Fronsdal) som själv är vegetarian. Han har bott isolerat med munkar i flera år i Asien. Han blev vegetarian pga av Buddhismen och blev förstås förvånad när munkarna, tvärt om hur det framställs i västerländsk media, faktiskt åt kött. Hans tankar kring detta och Buddisternas motivering till att äta kött kanske är intressant för någon? Nu är det typ 5 år sedan jag lyssnade på denna så kommer inte ihåg alla detaljerna. 

http://www.audiodharma.org/talks/audio_player/2118.html

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag kan nog säga att jag tycker synd om många djur i världens moderna djurhållning. Därför är det viktigt för mig och tänka på en hållbar djurhållning, men även en hållbar matproduktion i stort. Vi har förmånen att kunna köpa gräsbetat ekologiskt kött av en bonde vi känner, dessutom äter jag betydligt mindre med kött nu sedan jag började med Palleolitisk LCHF pga att jag även försöker reducera min proteinmängd. Jag har ofta en eller två vegetariska dagar i veckan och många dagar med fisk där jag äter godkänd viltfångad fisk.

En hållbar matproduktion handlar om så mycket mer än att värna om djuren. Tex att köpa bra oprocessade ekologiska varor, att inte slänga mat och även att äta allt som går av de djuren vi slaktat, att bara äta när man är hungrig, att ställa krav på restauranger att förbättra sin mathållning, mm, mm. För mig har LCHF-resan varit en tankeställare där mitt liv och min egen miljöpåverkan på samhället på köpet blivit betydligt sundare.

Det är nog inte fisande kor som är den största miljöboven utan all överproduktion av skräpmat runt om i världen där dessutom en stor del av produktionen sedan slängs.

Därtill människor som blir metabolt sjuka och börjar konsumera en massa onödiga mediciner.

Jag tycker mer synd om vår planet just nu faktiskt. Jag försöker vara en planetskötare så gott det går.....självklart lyckas inte jag heller alltid med det, men det är så här jag tänker.

Fast vår planet klarar sig nog. Det är vi människor som undergräver vår egen möjlighet att föra vårt släkte vidare på ett bra sätt. Vi tar djuren med oss i fördärvet när det är dålig djurhållning, de får foder som de inte tål mm

Jordarna blir bara mer och mer näringsfattiga (topplagret av jord runt om i världen försvinner) i stället för att ge näringsrikmat. Hur ska det se ut för oss människor några generationer fram?

Vår planet klarar sig nog.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänket med planet-skötare tycker jag är sympatiskt.  Som jag ser hållbart jordbruk, så gäller småbruk med mångfald i mixen.  Det kan kallas systemtjänster, att odla växter och hålla djur som kompletterar varandra. 

Gräs och örter är själva basen. Det är de som samlar in solljuset, som är den stora energi-givaren.

Våra idisslare, kor, får, getter, hjortar med flera betar dessa gräs och örter och ger högkvalitets mat, i form av mjölk och kött.

Grisar och höns är kretsloppsdjur som äter av överskott och avfall i jordbruket.

Grön- och rot-saker odlas efter de lokala förutsättningarna. Spannmål och oljeväxter odlas i liten skala.

Grundstommen i kosten är det gamla bonde-hushållet. Stor grad av självförsörjning.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp kött direkt från bonden, då vet du hur dessa djur levt och blivit slaktad

Kan direkt påstå att alla köttbönder kan ge dig en privat visning, du kan alltså få se hur djuren lever & äter

Att besöka ett slakteri kan vara knepigare, detta då det inte finns speciellt många slakterier längre, detta pga alla krav på renlighet & separation, men kanske kan lösas med lite talförmåga :P (Säg som det är, att du vill frångå vegan livet)

Måste även säga, att mycket av Vegan påståendet är direkt fel när vi pratar Sverige, tex djurhållning, påverkan av miljö och slakt.. 

Exempelvis är det mer påverkan på miljön att odla 1 hektar morötter än 1 hektar Nötkratur, moroten drar näring från jorden, måste återföra näring i form av mineralgödsel, Nötkreaturet däremot äter gräs och bajsar gödsel.

Energi innehåll i en hektar morötter är mycket mindre än en hektar nötkratur.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exempelvis är det mer påverkan på miljön att odla 1 hektar morötter än 1 hektar Nötkratur, moroten drar näring från jorden, måste återföra näring i form av mineralgödsel, Nötkreaturet däremot äter gräs och bajsar gödsel.

Förvisso, men när du slaktar kreaturet så måste du få en förlust även där som du måste återföra på något sätt. Kreaturet måste ju också få sin näring från jorden. Jag har svårt att se skillnaden. Upplys mig gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvisso, men när du slaktar kreaturet så måste du få en förlust även där som du måste återföra på något sätt. Kreaturet måste ju också få sin näring från jorden. Jag har svårt att se skillnaden. Upplys mig gärna.

Mm.. så är dilemmat!

Grejen är att det funkade bättre förr, men modernt liv har ställt allt på ändan och näringsämnena i dag är främst ett problem för våra städers reningsverk.

Annars så funkar det som så att näringsämnen tas från perifera  marker med god återstållning i form av kött, mjölk och djurspillning!

De förs då in mot centrum där de används för mer extensivt odlande för att frambringa andra grödor.

Grejen är att centrum nu förflyttats till våra städer.. där inget tas omhand och återanvänds för odling utan tvärt om balandas med industrins kemiska avfall och därmed blir giftigt.. så giftigt att lantbrukarna vägrar att använda detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi är ute i skogan brukar vi gräva ner sånt som bryts ner i naturen. Och så blir det mat för de växter som viltet vi äter.

Jag tycker inte man ska känna dåligt samvete av LCHF med animalier:

- Maten är tätpackad med energi och högt biotillgänglig näring, bra med hänsyn till transporter och avfall,

- Man äter typiskt färre kalorier på LCHF, bra,

- Man kan äta hela djuret, även brosk och ben, och använda päls och skinn m m,

- Man äter typiskt riktig mat med mindre småförpackningar, och behöver inte snacks/fika/godis stup i kvarten (som de jag känner med veggoambitioner och hicarbvanor som jag träffar hela dagarna, ett jävla vansinne för att vara ärlig),

- Naturbete binder näring, vatten och kol, och hindrar jorderosion samt förstörda fiske- och dricksvatten, och bromsar ev klimatändringar, och det behöver inte gifter, och djurlivet kan frodas tillsammans med betesdjuren istället för att dödas eller köras bort från stor åkrar,

- Finns massor av mark som kan användas till naturbete men inte odling,

- Djurhållning behövs för hållbar odling,

- Vi behöver djurhållning ur beredskapsperspektiv,

- Betesdjur håller landskapet öppet, alternativet är djup mörk skog eller att röja med maskiner,

- Behovet av medicin och vård minskar, d v s mindre miljö- och kapitalförstöring samt minskat lidande,

- Vildfångat från havet är bra

Allt ovan såklart under förutsättning att man inte pressar på för hårt med lönsamhet genom metoder som förstör miljön - samma gäller odling av grödor där produktionen av idag typiskt är dålig för miljö, klimat, hälsa och djurliv. Politiker måste skärpa sig globalt och sätta gränser.

En kollega i Italien har allergi av veteodlingarna och säger att det är rätt vanligt. Och en nära släkting känner av rapsen. Hoppas inte det blir en epidemi, och än värre om det får resonans i epigenitiken... Vem vet, kanske odlingarnas direktutsläpp blir ett större problem än vi anar... Vad jag sett innehåller pollenprognoserna inte vete och annat odlat. Kanske är det irrelevant, eller en medveten mörkning?

Jag är stolt över att äta LCHF, för hälsan, miljön, klimatet och djurlivet!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt! Man äter helt enkelt kött från vilt och 100% gräsbetat! Det är det absolut schysstaste för både djuren, naturen,miljön och hälsan!

Om alla skulle vara veganer skulle djuren bli för många och dö av svält, hur juste är det? Dessutom skulle man behöva beröva dem deras hem genom att exploatera en massa skog och mark för att odla veganska grödor. Både dåligt för miljön (minskad skog och gräs=mer koldioxid i atmosfären) och djuren (nu har de varken hem eller mat, juste va?!?)

Du borde läsa boken "Vegomyten" av Lierre Keys, den ger en verkligen klarhet i hur det fungerar!

Som föredetta vegan har jag extrema moraliska problem med att konsumera djur. Då menar jag i form av kött, ägg och mejerier. Det sistnämnda är dock mitt minsta problem (mejerier) eftersom jag redan ifrågasatt det naturliga i att konsumera en kossas modersmjölk. Även börjat fundera på hur ägg hör hemma i kosten.

Hur som helst. Just nu har jag haft svårt för att på allvar komma igång med LCHF igen. Därför äter jag just nu motsatsen dvs. HCLF. Mest veganskt men jag äter fisk pga. vill inte ta tillskott av B12 samt har inte samma moraliska problem med fisk. Dessutom köper jag miljömärkt fisk. Har precis börjat dock och ska låta det gå en vecka för se hur jag känner mig och ev. utvärdera. Någonstans inom mig känner jag dock tvivel (har viktproblem som jag en gång fick bukt på med LCHF men efter flera år föll av - en lång historia men kort sagt: sötningsmedel är boven i dramat!).

Hur känner ni andra som äter LCHF? Är ni alla hårdhudade personer som inte känner något speciellt för djur eller boskapsdjur? Jag antar att flera av er har husdjur dvs. katt eller hund eller kanske någon gnagare (kanin?). Hur snurrar det i er hjärna när ni samtidigt konsumerar andra djur, speciellt ko och gris? Om ni inte känner något för boskapsdjur, hur känner ni för att andra kulturer som äter hund och katt? Inget ni går bananas på?

Jag har egentligen inte svårt för konceptet "äta eller ätas". Vissa djur äter kött och andra inte. Jag har en hund som jag ger BARF och jag har inte slutat med det nu eller när jag var vegan. Det här för att jag är helt övertygad om att det är vad hundar ska äta. Som vargen. Samma med katt men nu har jag ingen katt. Hade jag haft en orm hade jag således blivit tvungen att mata den med levande föda, att försöka mata den med broccoli är ju lika illa som att erbjuda en kanin en köttbit.

Trots att jag således köper att människan egentligen inte är någon vegan, så har jag svårt för hela köttindustrin. Jag känner mig osäker på hur det faktiskt går till. Allt jag har att tillgå är det veganer visar (YouTube och Djurrättsalliansen). Jag vet att många köttätare direkt skjuter ner på det och menar att de bara visar en sida osv. Fast hur vet jag att köttätarna inte bara försvara sin köttkonsumtion? Vet de eller upprepar de bara vad de tror/hört? Vem har koll egentligen?

Egentligen har jag inga större problem att äta vilt dvs. älg, hjort, vildsvin osv. eftersom dessa lever i de fria. Ren kan jag också känna verkar leva ett bra liv. Värre är det med boskapsdjur som jag upplever aldrig få leva. Hur mycket vilt finns det egentligen att köpa? Alla kan knappast äta det.

Sen hör man ju mycket om "gräsbetes kött" men hur många köper det? Upplever att det mesta köttet i butiken är vanligt svenskt eller utländskt kött. Inget KRAV-certifierat och naturbetes kött. Enligt WWFs köttguide är det endast KRAV-certifierat kött som faktiskt har grön gubbe på djurens välfärd (gäller både ko, gris och kyckling) bortsett från får, där räcker tydligen svenskt. Ganska allvarligt kan jag känna eftersom jag tror att de flesta inte köper det här pga. ekonomiska skäl. Samtidigt blir jag besviken på Sverige som inte höjer djurens välfärd med att ställa högre krav på alla (istället överlämnar man valet åt konsumenter).

Jag vill gärna höra hur ni tänker i frågan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. så är dilemmat!

Jo, återföringsproblemet har vi ju oavsett vilken mat vi producerar på våra jordar. Det är ingen skillnad på en morot och en oxfilé.

Man kan tänka sig att fleråriga växter på åkrarna som kossorna kan äta har rotsystem som går djupare ner än moroten och hämtar upp näring. Men att det ändå blir en nettoförlust om inget återförs kan vi inte komma ifrån.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, återföringsproblemet har vi ju oavsett vilken mat vi producerar på våra jordar. Det är ingen skillnad på en morot och en oxfilé.

Man kan tänka sig att fleråriga växter på åkrarna som kossorna kan äta har rotsystem som går djupare ner än moroten och hämtar upp näring. Men att det ändå blir en nettoförlust om inget återförs kan vi inte komma ifrån.

I utmarkerna så återförs mer än vad mulen kan föra bort!

Det är därför som idisslares spillning är så viktig för ett uthålligt jordbruk.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv är jag student och har inte matbudget för att köpa det 'fina' ekologiska närodlade gräsbetade köttet. Blir mycket svenskt då det blivit allt vanligare i affärerna men även dansk bacon och tysk eller irländsk köttfärs slinker ner. Hu och ve! Köper iallafall inte oxfilé från nya zeeland eller brasilien ...

Tröstar mig själv med att jag ser till att slänga minimalt med mat, städar med såpa, sopsorterar och cyklar och inte åker till thailand på semester varje år och annat. När miljön kommer på tal är det alltid köttet som demoniseras men finns mycket annat som spelar in. En enda flygning förstör hela årsbudgeten av utsläpp

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att gräset Nötkreaturet ätit inte växer upp igen?

Det jag säger är alltså, Gräs växer, Kreatur äter gräs, Kreatur bajsar/pinkar, gräs växer, Kreatur äter.. osv

Givetvis mer komplicerat än en enkel jämförelse, men principen är densamma

Edit, ser nu att många har svarat i samma tanke som jag, kan dock rekommendera Cornu inlägget som är precis det jag menar

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag säger är alltså, Gräs växer, Kreatur äter gräs, Kreatur bajsar/pinkar, gräs växer, Kreatur äter.. osv

Ska du inte äta upp kreaturet? Var kommer det in i ditt kretslopp?

Precis som moroten så består kreaturet av näring som kommer från jorden. Gräset drar näring ur jorden som kreaturet äter upp och koncentrerar. Om du inte återför slaktavfall och ditt kiss och bajs på något sätt får du en förlust av mineraler och spårämnen. Precis som med moroten. Ingen skillnad.

Att det sen är bättre på andra sätt med betande djur än med monokulturer av grödor är en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, aldrig utländskt kött.

Har inte det djuret då också fått dö/lida i onödan? Jag förstår att man ogärna vill köpa det av flera skäl och absolut inte betala fullpris för då stödjer man det. Kan dock känna mig kluven till att bara köpa svenskt men inte utländskt kött som ska slängas dvs. när det reas ut pga. kort datum.

Svår fråga. Jag vet inte ens vad jag själv tycker. Önskar det utländska köttet aldrig kom hit från första början.

"Sen finns kokosfett men gillar inte smaken"

Finns även utan kokossmak.

Jo, det vet jag. Fast raffinerade oljor känns inte riktigt naturligt. Jag vill fokusera på "whole foods" dvs. icke processad mat. En avokado känns liksom mer vettig, samtidigt är ju avokado inget svenskt dvs. kräver jag köper importerat. Fast samma gäller givetvis kokosolja.

Var på besök i Tensta häromsistens, i livsmedelsbutiken fanns alla möjliga styckdetaljer av nöt och får som jag inte kan namnet på (även en del fläsk också). Det mesta var halal.

Det som inte är halal går väl till korv och hundmat?

Halal? Halalslaktar man i Sverige eller är det inte importerat?

Jag frågade på ett slakteri utanför Tierp vad dom gör av inälvorna. Säljs för 10 kr/kg till hundmatstillverkare. Ingen vill köpa det som mat. Funderar på att köpa en låda.

Kan jag ju köpa direkt till min vovve. Just nu får han VOM (Vom og Hundemat) men överväger byta eller göra själv efter jag läste detta https://dognews.se/2016/05/24/varning-vom-taste-storfe-farskfoder-innehaller-sma-vassa-plastbitar/

Extremt besviken och provocerad av deras första svar. Sen kommer köttet från Norge och jag vet inte hur bra djurhållningen de har eller just därifrån deras kött kommer ifrån. Fisken lär säkert vara odlad och ej miljömärkt också. Han får nämligen korven med lax. Betalar 24 kr för en 500 g korv.

Eh altså.. glöm det där med vegomyten!

Grejen är att veganer är lika goda kålsupare.. fast med en religion!

Som ger dem någon möjlig moralisk vinst.. dvs det är de andras fel som inte bryr sig, de som inte har samma religiösa tänk!

Jag kan tala om en sak för dig och det är att om du köper din mat från butiker/jordbruk så är du med i massmördandet av djur/levande organismer!

Tar du dessutom buss/tunnelbana/cyckel dit så är du medskyldig.. ja även om du har skor på vintern!

Grejen är att du blir tvungen att antingen odla din egen mat.. och därmed döda en massa djur eller gå ut i närmaste skog och leta föda, där får du slåss om födan med andra djur.. eller äta dem!

Nämenaltså.. besök din lokala odlare/djruruppfödare.. köp inget över disk bara för att det är märkt med KRAV!

o

Många av de bästa odlarna/djuruppfödarna, som är som mest miljövänliga är inte med i KRAV.

KRAV är mini, mini, minimärkning.. det duger hur som helst inget alls.

Du går klädd i kläder där bomullen är odlad med hjälp av kemikalier, som föröder naturen, dödar djur, spunnen i länder där demokrati, jämlikhet, anständiga löner, sjukvård, barnavård, äldrevård är ett skämt, sydda i diktaturer!

Grejen är att vi andra gör detta oxå.. så var vänlig och kliv ner från dina höga hästar och kom ner på jorden.

Och vi har dåligt samvete jämnt!

Vi har dåligt samvete för att vi lever i ett av världens rikaste länder där vi har råd med att hålla oss med ett samvete/moral!

Tycker inte du ska dra alla veganer över samma kam. Visst, många ägnar sitt liv åt veganism och kan uppfattas som religiösa. Det är dock inte alla. Man kan bli vegan av olika anledningar.

Jag kan hålla med om att kriterierna för KRAV är minimum. Just därför anser jag att KRAV borde vara lag dvs. kött ska inte få produceras under sämre förhållanden än det.

Hur vet du att allt KRAV-certifierat kött är sämre än andra? Och vilka är dessa "bästa" odlare/djuruppfödare? Finns det någon rankningslista eller personliga åsikter/erfarenheter?

Tycker du använder en väldigt otrevlig ton mot mig. Kände av det redan från ditt första inlägg men var inte säker. Se det fetstilta.

Kan inte påstå att jag har dåligt samvete för att jag lever i ett rikt land där vi har "råd" med ett samvete/moral. Ska man må dåligt bara för det finns de som har det sämre? Man kan ju faktiskt bidra på olika sätt.

Fast vår planet klarar sig nog. Det är vi människor som undergräver vår egen möjlighet att föra vårt släkte vidare på ett bra sätt. Vi tar djuren med oss i fördärvet när det är dålig djurhållning, de får foder som de inte tål mm

Jordarna blir bara mer och mer näringsfattiga (topplagret av jord runt om i världen försvinner) i stället för att ge näringsrikmat. Hur ska det se ut för oss människor några generationer fram?

Vår planet klarar sig nog.

Jag vet inte om du är ironisk när du skriver "vår planet klarar sig nog". Oavsett vad klimatförändringarna beror på (jo, jag tror att människan påverkar men hur kan vi diskutera) så bör man ta det på allvar. Better safe than sorry. Jordens medeltemperatur har ju stigit.

Köp kött direkt från bonden, då vet du hur dessa djur levt och blivit slaktad

Kan direkt påstå att alla köttbönder kan ge dig en privat visning, du kan alltså få se hur djuren lever & äter

Att besöka ett slakteri kan vara knepigare, detta då det inte finns speciellt många slakterier längre, detta pga alla krav på renlighet & separation, men kanske kan lösas med lite talförmåga :P (Säg som det är, att du vill frångå vegan livet)

Måste även säga, att mycket av Vegan påståendet är direkt fel när vi pratar Sverige, tex djurhållning, påverkan av miljö och slakt.. 

Dum fråga, slaktar inte bönderna själva? Tänkte det du skrev om slakterier och att de inte är många.

Vilka påståenden är fel när vi pratar om Sverige när det gäller djurhållning och slakt? Jag har läst detta http://www.djurensratt.se/sites/default/files/varldens_basta_djurskydd.pdf

Jag vet att den är från Djurens Rätt men man kan faktiskt läsa den ändå. Att Sverige skulle ha bäst djurskydd stämmer inte. Sen tror/hoppas jag att det finns dessa "gröna gårdar" utöver KRAV-certifierat som är högre än Sveriges allmänna djurskydd. Så är det säkert i utlandet också. Finns sämre och bättre djurhållning. Naturbetes är ju inte unikt för Sverige.

Själv är jag student och har inte matbudget för att köpa det 'fina' ekologiska närodlade gräsbetade köttet. Blir mycket svenskt då det blivit allt vanligare i affärerna men även dansk bacon och tysk eller irländsk köttfärs slinker ner. Hu och ve! Köper iallafall inte oxfilé från nya zeeland eller brasilien ...

Tröstar mig själv med att jag ser till att slänga minimalt med mat, städar med såpa, sopsorterar och cyklar och inte åker till thailand på semester varje år och annat. När miljön kommer på tal är det alltid köttet som demoniseras men finns mycket annat som spelar in. En enda flygning förstör hela årsbudgeten av utsläpp

Det här. Jag har så svårt för det här. Ska man behöva köpa kött från dålig djurhållning om man har sämre ekonomi? Hur mycket kostar köttet om man köper direkt från bra bönder (Gröna Gårdar?) i jämförelse med t.ex. KRAV-certifierat och naturbetes i butik?

Jag kommer t.ex. dra in på alla onödiga matutgifter som nötmjöl, kokosmjöl, FiberHusk etc. och bara fokusera på bra kött och näringstäta grönsaker. Man behöver inte köpa blomkål året runt. Köp när det är billigt. Samma med vitkål. Det är billigt. Strunta i näringsfattig och dyr sallad. Skippa äta ute (ändå dåligt kött).

Det borde väl gå? Eller? Hade varit kul att sen jämföra med en student som äter vanlig västerländsk standardkost.

Skriver det här för att jag ev. också kan bli student i framtiden men jag vill inte att det ska inkräkta på djurens välfärd. Måste jag göra det så är det ju bara att konstatera att "med dålig ekonomi måste du köpa dåligt kött om du äter LCHF/Paleo".

Jag slänger för övrigt också minimalt med mat (aldrig någonsin kött), sopsorterar och reser inte. Går och cyklar mycket, ibland åker jag bil (har inte körkort) eller buss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För övrigt sista dan igår som pescetarian (utan mjölk och ägg, som vegan fast med fisk). Kände på mig att det inte funkar och bestämde mig för väga mig idag. +0,4 kg på 6 dagar. Visserligen inte mycket alls men då väger jag redan mycket och måste gå ner i vikt. Kan tyckas vara en oärlig chans men den här livsstilen kräver att jag äter mycket och jag blir snabbt hungrig. Då har jag ändå försökt äta HCLF (enda fettat jag ätit är 2 avokados, oljan i pizzasallad, den lilla oljan som finns i frysta potatisbullar och 5 st små sojaglassar). Främst ätit potatis (eget mos eller i luftfritös), ris, sötsursås, havre, mannagryn, lite grönsaker, massa frukt (äpple, päron, vattenmelon, dadlar) och panerad fisk.

Bestämt mig för fasta i 4 dagar. Orkar inte tänka på mat just nu. Aldrig fastat tidigare (eller inte dagar, bara något dygn) så ska bli intressant. Sen blir det att lägga om kosten på måndag. Har hamburgare kvar i frysen som ska ätas upp. Såg till min besvikelse att dessa kom från Irland... Suck! Slut på det. Ska spana in alla reklambad och ev. leta upp någon bonde.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tolka inte in för mycket mellan raderna i det folk skriver här. Jag har t ex läst hundratals inlägg från Zepp och greppat hans sätt att skriva, och jag är övertygad om att han är en mycket vänligt sinnad själ med färgstarka uttryck i goda intentioner. Var och en får såklart svara för sig själv, men jag tycker bara det är synd ifall det blir onödiga konflikter.

För övrigt tycker jag din tanke med hållbart kött och säsongens grönt låter toppen! De bästa köttbitarna är dessutom billigast, t ex högrev, lever och märgben :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer t.ex. dra in på alla onödiga matutgifter som nötmjöl, kokosmjöl, FiberHusk etc. och bara fokusera på bra kött och näringstäta grönsaker. Man behöver inte köpa blomkål året runt. Köp när det är billigt. Samma med vitkål. Det är billigt. Strunta i näringsfattig och dyr sallad. Skippa äta ute (ändå dåligt kött).

Det borde väl gå? Eller? Hade varit kul att sen jämföra med en student som äter vanlig västerländsk standardkost.

Jag slänger för övrigt också minimalt med mat (aldrig någonsin kött), sopsorterar och reser inte. Går och cyklar mycket, ibland åker jag bil (har inte körkort) eller buss.

Precis så som du beskriver din mat och livsstil här gör jag själv sedan flera år och det funkar jättebra och blir ganska billigt. Tydligen svårare om man bor utanför stan men som jag som bor mitt i stan är det enkelt att välja extrapriser och köpa bra kött fisk och grönsaker efter säsong. Samma sak med resandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tolka inte in för mycket mellan raderna i det folk skriver här. Jag har t ex läst hundratals inlägg från Zepp och greppat hans sätt att skriva, och jag är övertygad om att han är en mycket vänligt sinnad själ med färgstarka uttryck i goda intentioner. Var och en får såklart svara för sig själv, men jag tycker bara det är synd ifall det blir onödiga konflikter.

För övrigt tycker jag din tanke med hållbart kött och säsongens grönt låter toppen! De bästa köttbitarna är dessutom billigast, t ex högrev, lever och märgben :)

Så kanske det är. Jag hänger inte här tillräckligt ofta för att lära känna alla. Som jag skrev kände jag redan av något i hans första inlägg men struntade i kommentera det eftersom jag inte är här för att bråka. Jag vill diskutera. Tyckte dock andra inlägget blev lite väl tydligt så sa ifrån. Han får det att låta som om jag tror att jag är bättre än alla andra för att jag har avstått ifrån kött. Det tänket hjälper verken djuren eller debatten. Jag skapade inte tråden för att provocera någon, jag vill genuint höra folks tankar och åsikter. Jag tror nämligen inte att jag är helt ensam med mina tankar.

Ni får inte glömma att jag åt LCHF innan jag blev vegan, och jag hade en bra period med LCHF. Så jag är/var ingen "vanlig vegan" som kommer från att äta en vanlig västerländsk kost och redan är smal. Det som gjorde att jag föll för veganism beror enbart på djurhållning. Inget annat.

Precis så som du beskriver din mat och livsstil här gör jag själv sedan flera år och det funkar jättebra och blir ganska billigt. Tydligen svårare om man bor utanför stan men som jag som bor mitt i stan är det enkelt att välja extrapriser och köpa bra kött fisk och grönsaker efter säsong. Samma sak med resandet.

Det har inte varit min livsstil nu men det är så jag planerar den. :) Förra gången jag åt LCHF åt jag allt från kött, ägg, feta mejerier, grönsaker, sallad, bär, till nötmjöl, kokosmjöl, mörk choklad och sötningsmedel. Skillnaden nu mot då är att jag inte kommer nöja mig med "svenskt kött" utan jag vill enbart köpa naturbetes och KRAV-certifierat (antingen från butik och/eller någon grön gård), enbart miljömärkt fisk och sen näringstäta grönsaker efter säsong. Visst kan jag tänka mig äta bär och frukt men inga mängder eller för att det skulle vara nödvändigt. Helst efter säsong/svenskt. Sen visst kan jag äta nötter och kokos om jag känner för det, men det ska inte malas sönder till mjöl för blandas med något sötningsmedel.

Jag har fått en helt annan syn på sötningsmedel och diverse LCHF-bakverk. Hellre bär och frukt än det. För bär och frukt triggar inte igång något okontrollerbart ätbeteende. Sen tänker jag att jag aldrig skulle vilja ge mina framtida barn sötningsmedel, så varför då äta det själv? Bär och frukt skulle jag dock inte tveka att ge.

Sanningen är den att det var när jag började baka söta LCHF-bakverk som jag långsamt men säkert kom bort ifrån LCHF och gick upp i vikt. Första året eller så skötte jag mig nästan exemplariskt men undantag för noll insikt i att köttet jag åt inte var bra. Jag åt inte ens mörk choklad (köpte nämligen 90% efter bara 2-3 mån på LCHF och tyckte det smakade skit).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Tycker du använder en väldigt otrevlig ton mot mig. Kände av det redan från ditt första inlägg men var inte säker."

Ursäkta om du upplevde det så.. det var inte meningen!

Man kan även göra LCHF till något religiöst om man är lagd åt det hållet! :wacko:

För övrigt är det rätt vanligt med vegetariansk LCHF!

https://veglchf.wordpress.com/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/vegetarisk-lchf/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Tycker du använder en väldigt otrevlig ton mot mig. Kände av det redan från ditt första inlägg men var inte säker."

Ursäkta om du upplevde det så.. det var inte meningen!

Man kan även göra LCHF till något religiöst om man är lagd åt det hållet! :wacko:

För övrigt är det rätt vanligt med vegetariansk LCHF!

https://veglchf.wordpress.com/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/vegetarisk-lchf/

Det är ok. :)

Ja, det blir religiöst när man börjar förespråka en diet som en lösning på världens alla problem. Många gånger är det kostrelaterade problem men allt i livet är det inte.

Fullt medveten om att man kan äta lakto-ovo-vegetariskt på LCHF. Jag tycker dock kött av olika slag är naturligare/arteget än mejerier och ägg.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ok. :)

Ja, det blir religiöst när man börjar förespråka en diet som en lösning på världens alla problem. Många gånger är det kostrelaterade problem men allt i livet är det inte.

Fullt medveten om att man kan äta lakto-ovo-vegetariskt på LCHF. Jag tycker dock kött av olika slag är naturligare/arteget än mejerier och ägg.

Det är när man försöker vara ironisk som det lätt uppfattas som något kritiskt mot den man sänder till.. ironi är svårt över Internet!

Mm.. du är altså mer inne på Paleo-LCHF.. inget problem med detta.. förutom ägg då!

Ägg är såå himla späckade med nyttigheter.. och Paleo!

Själv är jag laktosintollerant så det blir främst smör och ost av mejeríerna.

Oså tebaks till det ironiska.. tada, vi har råd att hålla oss med en moral, iomed att vi är så rika.. på det så har vi fria val, bara det sista tenderar till att göra oss stressade.. hur vet vi att vi inte köper något dumt.. som är dumt dels mot djuren, naturen, tredje världen och vår egen hälsa? :wacko:  :blink:

För att inte tala om dumt mot oss själva när vi köper sånt med hälsopåståenden tryckta på förpackningarna!

Jag efterlyser fortfarande lagstiftning på märkning av maten hur stor andel gräs och örter min mat har ätit!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Alien, jag är verkligen inte ironisk!!! Jag är djupt oroad på allvar! Ohälsan ökar (folk äter så jäkla fel), jordarna innehåller mindre näring (det är från jordarna till grönsaker och djuren, ifall man äter sånt, ska ge oss näring). Ekvationen går redan inte ihop, och om några generationer - hur ser det ut då?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag kan nog säga att jag tycker synd om många djur i världens moderna djurhållning. Därför är det viktigt för mig och tänka på en hållbar djurhållning, men även en hållbar matproduktion i stort. Vi har förmånen att kunna köpa gräsbetat ekologiskt kött av en bonde vi känner, dessutom äter jag betydligt mindre med kött nu sedan jag började med Palleolitisk LCHF pga att jag även försöker reducera min proteinmängd. Jag har ofta en eller två vegetariska dagar i veckan och många dagar med fisk där jag äter godkänd viltfångad fisk.

Kan enbart hålla med - ett av de bästa inläggen på länge samt det du säger om den patologiska överproduktionen.. jaadu.. om detta kan man och ska man nog aldrig sluta dryfta. 

Jag saknar att det egentligen inte finns fler som tar blad ur mun, i mångt och mycket finns så mycket tysta medgivanden och  ju fler som tystnar desto mer kommer överproduktionen att enbart fortsätta som en snöboll av mastodont fart och karaktär, enbart hitta ännu fler taktiska fula knep att bevara så månge det går..

Det är ju ett maskineri som gått i epidemisk fart. Man får kanske sluta spela offer.  Ändå har det hänt något de senaste åren icke tu tal om det, dock finns skolor som numera delar ut matkuponger til elever och studenter.. att äta ute.. och då blir det som det blir. Slött och alltför långsam upplysning...

Men här är det bra, här känner jag mig bland bra sällskap, folk som tänkt till lite - och jag kommer ju i en snar framtid inte längre att vara den fjättrade get att gå industrimagnaterna till viljes... det ska bli ett slut på sådant trams. Vi måste bli rbetydligt betydligt åtskilligt fler, att våga tala ut och sätta fingret på de fula greppen vi är utsatta för.

MVH

Gemma

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter mindre kött nu än jag gjorde innan jag började med LCHF. Nu äter jag mig mätt på fett och då behöver jag inte så mycket kött.

Äter jag för mycket kött nu blir jag mätt på det och får inte i mig tillräckligt med fett och då går jag ner sämre i vikt. (Viktnedgång är mitt mål)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter mindre kött nu än jag gjorde innan jag började med LCHF. Nu äter jag mig mätt på fett och då behöver jag inte så mycket kött.

Äter jag för mycket kött nu blir jag mätt på det och får inte i mig tillräckligt med fett och då går jag ner sämre i vikt. (Viktnedgång är mitt mål)

Fast vad för fett äter du? Jag får uppfattningen att det är mejerier/smör som står för det mesta fettet. Som vi vet krävs det ju en kossa för detta och en kalv.

Undantaget är Paleo som hämtar fettet från avokado, kokos och vegetabiliska oljor (rena oljor är dock inte Paleo om man ska vara ärlig). Å andra sidan finns det även Paleo-ätare som äter Ghee dvs. kräver återigen en kossa. Jag anser att Ghee inte hör hemma i en Paleo-kost alls. Finns ingen grottmänniska som åt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast vad för fett äter du? Jag får uppfattningen att det är mejerier/smör som står för det mesta fettet. Som vi vet krävs det ju en kossa för detta och en kalv.

Undantaget är Paleo som hämtar fettet från avokado, kokos och vegetabiliska oljor (rena oljor är dock inte Paleo om man ska vara ärlig). Å andra sidan finns det även Paleo-ätare som äter Ghee dvs. kräver återigen en kossa. Jag anser att Ghee inte hör hemma i en Paleo-kost alls. Finns ingen grottmänniska som åt det.

Mnjae.. det mesta fettet får du från fullfeta matvaror!

Tex ägg.. cirka 60E% fett.. ät mer ägg, från hönor som gått ute!

Och Lax, makrill, sill, avocado, cirka 60E% fett.. innan du ens lagat till det!

Sidfläsk/bacon cirka 80-85E% fett!

Dvs sidfläsk innehåller ungefär lika mycket fett som smör, uttryckt som andel av dess energiinehåll, dvs E%! :wacko:  :blink:

Grejen är att man får lov att tänka om här, för det första så skall man ha klart för sig att de djur som levt ett behagligare liv/mer enligt deras förutsättningar som regel oxå är nyttigare för oss att förtära när de väl ligger på tallriken!

Grejen är att det innebär att maten kostar mer!

Såå.. då hamnar vi främst på det faktum huruvida vi är villiga att betala för hälsosam mat?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mnjae.. det mesta fettet får du från fullfeta matvaror!

Tex ägg.. cirka 60E% fett.. ät mer ägg, från hönor som gått ute!

Och Lax, makrill, sill, avocado, cirka 60E% fett.. innan du ens lagat till det!

Sidfläsk/bacon cirka 80-85E% fett!

Dvs sidfläsk innehåller ungefär lika mycket fett som smör, uttryckt som andel av dess energiinehåll, dvs E%! :wacko:  :blink:

Grejen är att man får lov att tänka om här, för det första så skall man ha klart för sig att de djur som levt ett behagligare liv/mer enligt deras förutsättningar som regel oxå är nyttigare för oss att förtära när de väl ligger på tallriken!

Grejen är att det innebär att maten kostar mer!

Såå.. då hamnar vi främst på det faktum huruvida vi är villiga att betala för hälsosam mat?

Ok. Men bacon/sidfläsk är ju kött så blir lite förvirrad när folk skriver att de inte äter mer kött utan fokuserar på fett. Fast de kanske menar att de äter mindre kött eftersom de äter fettet och blir mätta snabbare.

Gud vad hungrig jag blir av allt matsnack.  :P *fastar*

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg