Jump to content

Hur ska jag äta när jag tränar?


AEB
 Share

Recommended Posts

Jag är desperat och behöver er hjälp.

 

Jag är 58 år och har precis fått diagnosen diabetes typ 2. Jag tränar mycket eftersom jag är med i Team Rynkeby Halland och ska cykla till Paris den 9/7-16. Vi kommer att cykla 20 mil om dagen, Jag är nybörjare på racercykel och långa distanser och nu till mitt problem. Jag har ingen ork i backarna. Orken finns i början men mitt i backen (om den är lång) så tar orken slut (kan inte trampa runt pedalerna) och jag kommer inte upp utan hjälp, dvs en hand i ryggen. Det är lite otäckt.

 

Jag har inte börjat med medicin än, men har fått tid hos en diabetessjöterska den 8/6-16. Mitt fastesocker ligger på 7,5.

Jag har börjat på en strikt LCHF diet, kanske för strikt, äter nästan inga kolhydrater.

 

Idag skulle vi cykla 12 mil men jag orkade bara 6 mil, jag fick åka i servicebilen resten av vägen, var helt slut. Jag drack sportdryck (Vitargo) innan och under cyklingen för att få energi och den innehåller kolhydrater.

 

På torsdag 2/6 ska jag åka till Gotland på träningsresa och det kommer att bli några dagar med cykling 15-20 mil. Jag vill så gärna visa att jag klarar av det, så snälla hör av er om ni har några idéer.

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen träningsexpert - Men det tar ca 3-4 veckor innan kroppen har ställt om sig till fettförbränning efter en kostomläggning till LCHF, och det tar ännu längre tid för kroppen till anpassningen om man tränar hårt. för vissa kan det ta upp emot ett halvt år.

 

Tänk även på att få i dig tillräckligt med vatten och salt. Salt lider vi alla brist på när vi lägger om kosten till LCHF, då kroppen gör sig av med all vätska som vi med kolhydrater samlar på oss, och då försvinner även en massa salt och mineraler ut.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen träningsexpert - Men det tar ca 3-4 veckor innan kroppen har ställt om sig till fettförbränning efter en kostomläggning till LCHF, och det tar ännu längre tid för kroppen till anpassningen om man tränar hårt. för vissa kan det ta upp emot ett halvt år.

 

Tänk även på att få i dig tillräckligt med vatten och salt. Salt lider vi alla brist på när vi lägger om kosten till LCHF, då kroppen gör sig av med all vätska som vi med kolhydrater samlar på oss, och då försvinner även en massa salt och mineraler ut.

Tack för svar.

Jag kan inte vänta så lång tid tyvärr. Ett alternativ kan kanske vara att jag tar medicin och försöker anpassa kosten efter blodsockret. Helst vill jag bara äta LCHF men jag måste få ordning på cyklingen annars kommer jag inte att kunna cykla till Paris.

 

Jag dricker Resorb, både innan och efter träningen så jag hoppas att jag kompenserar saltunderskottet när jag har tränat. Ska tänka på att få i mig salt även när jag inte tränar

Link to comment
Share on other sites

Jag är desperat och behöver er hjälp.

 

Jag är 58 år och har precis fått diagnosen diabetes typ 2. Jag tränar mycket eftersom jag är med i Team Rynkeby Halland och ska cykla till Paris den 9/7-16. Vi kommer att cykla 20 mil om dagen, Jag är nybörjare på racercykel och långa distanser och nu till mitt problem. Jag har ingen ork i backarna. Orken finns i början men mitt i backen (om den är lång) så tar orken slut (kan inte trampa runt pedalerna) och jag kommer inte upp utan hjälp, dvs en hand i ryggen. Det är lite otäckt.

 

Jag har inte börjat med medicin än, men har fått tid hos en diabetessjöterska den 8/6-16. Mitt fastesocker ligger på 7,5.

Jag har börjat på en strikt LCHF diet, kanske för strikt, äter nästan inga kolhydrater.

 

Idag skulle vi cykla 12 mil men jag orkade bara 6 mil, jag fick åka i servicebilen resten av vägen, var helt slut. Jag drack sportdryck (Vitargo) innan och under cyklingen för att få energi och den innehåller kolhydrater.

 

På torsdag 2/6 ska jag åka till Gotland på träningsresa och det kommer att bli några dagar med cykling 15-20 mil. Jag vill så gärna visa att jag klarar av det, så snälla hör av er om ni har några idéer.

 

Tack på förhand

 

Det du kände av är garanterar glukosbrist.. dvs din långtidseffekt är reducerad iomed ditt höga blodsocker, det tar månader att få igång fettoxidationen i musklerna som regel.

 

Cyckling är annars en sport som funkar aldeles utmärkt på fett.

 

Backarna blir alltid anerob ansträngning hur som helst så det gäller att ha en hög fettodiationsförmåga för att spara på muskelglykogenet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...