NickeGbg

Hög puls, trött, finnar....

Recommended Posts

Hej!

 

Sensommar/höst förr året så körde jag ca; 4 månader med LCHF. Anledningen var inte att gå ner i vikt, utan mest med förhoppningen att jag skulle få lite mer energi, må bättre och kanske till och med bli av med vissa smärtor i kroppen.

Det tog väl inte mer än en vecka ungefär så blev jag istället väldigt trött (tröttare än vanligt), och jag fick väldigt hög puls. Jag låg på runt 90 i vilopuls....och det räckte att jag reste mig för att gå på toaletten så var pulsen snabbt uppe i 120. Då jag tränade så kom pulsen upp i 170 ungefär. Jag blev ofta tung i huvudet.....ungefär som när man hänger upp och ned på.....och kände ofta behovet av att få lägga mig ner för att det skulle lugna ner sig igen.

Jag hade givetvis läst om omställningssymptom.....att man kunde bli just tröttare i början, och även få högre puls, så jag kämpade på, men utan någon förbättring direkt. Jag var till och med hos läkare för detta, och i vanlig ordning så hittade dom inget fel på mig, utan skrev ut betablockare bara.

Jag fick även fet hy och mycket mer finnar än vanligt.

För två veckor sedan så satt jag här och blev så trött på allt socker jag stoppar i mig....pasta, ris, potatis....mackor o.s.v......blev nästan äcklad och kände att jag ville göra ett nytt försök med LCHF.

Jag älskar verkligen att äta efter LCHF. Man känner sig inte lika uppstoppad, och jag gillar att man kan äta mindre och ändå bli mätt. Jag tror också att det är nyttigare än en massa kolhydrater.

MEN.....nu är det samma visa igen.....jag blir tröttare, får en extremt hög och påfrestande puls.....den feta hyn är tillbaka och även lite finnar.

Det känns så tråkigt att det inte skall fungera på mig, och jag har ingen aning om varför.

Jag försöker äta runt 70-80g protein, det dubbla i fett och jag håller mig alltid under 20g med kolhydrater. Jag tar seltin och försöker dricka extra vatten. Jag köpte mig även vitamintillskott och omega 3 tabletter denna gången, med förhoppningen att det eventuellt skulle balansera ut eventuella brister.

Någon som upplevt detsamma, eller som har något tips eller funderingar?

/Niklas

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fundering är att du kanske ska dra ner på kolhydraterna långsamt, och fortsätta äta de nyttiga kh, som rotfrukter, potatis och quinoa t ex.

För kakor och snask och bröd borde alla må bra av att utesluta.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med iAnna. Börja med att utesluta det mest uppenbara, dvs. socker och spannmål. Sen kanske du kan fortsätta med en gradvis förändring.

 

Jag roade mig också med att räkna ut energiintaget baserat på det du angav, och fick det till ca 1850 kcal. Det låter lite för en tränande man. Det kanske inte förklarar den dåliga hyn, men möjligen tröttheten.

 

Lycka till!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som väldigt lite mat.

 

Seltin innehåller mindre natrium än vanligt salt. Det är väl ofta natriumbrist som ger trötthet.Dricker du sedan extra mycket vatten så försvinner det ännu mera natrium ur kroppen. Märker iallafall själv att om jag känner mej matt och utmattad så brukar det försvinna med att äta flingsalt direkt ur burken och så dricker jag ett glas vatten på det :-) 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att göra annat än att gissa orsaken baserat på det du skriver. Ge exempel på vad du typiskt äter en dag. Då är det lättare att se om det är något i näringsfördelningen som kan orsaka det hela.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade under många års tid (innan jag fick barn och innan LCFH) väldigt låga kalium-värden (natrium-värdena var normala), under den här tiden åt jag extremt lite salt (eftersom det skulle vara så farligt med salt). För att åtgärda kaliumbristen prövade jag på att byta ut natriumsalt mot kaliumsalt, äta massor av bananer (ska tydligen innehålla kalium), äta kaliumtillskott. Värdena förbättrades inte alls, så läkaren jag gick hos konstaterade att jag bara tydligen naturligt har så låga kaliumvärden. Men när jag började äta mera salt så steg kaliumvärdena till normala automatiskt. Jag fick alltså i mej för lite natrium, för att kroppen skulle idas ta upp kalium från maten.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att du ska äta "vanligt, riktigt" salt i första hand samt inte vara rädd för det. Det är svårt att få i sig för mycket salt men om det händer så blir man bara mer törstig så det regleras av sig självt. Det skulle kunna förklara din trötthet. I och med att du provat LCHF två gånger och samma sak hänt de båda gångerna så borde tröttheten i alla fall bero på kostomläggningen och inte något annat.

 

Det som låter konstigt däremot att din hud försämras. Hur är huden i vanliga fall? Äter du mycket nötter och mandlar på LCHF? Det kan ju tänkas att det är en ganska lång omställningsperiod. Tror också på att du ska gå över till LCHF lite mer långsamt. Att du startar med att ta bort allt som innehåller mjöl och socker och sedan successivt dra ner på andra kolhydrater om du vill och om det behövs.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det dessutom vara så att du är känslig för något som ger dej dålig hy. När man går över till LCFH så äter man ju ofta nya saker som man inte brukar äta. Själv upptäckte jag att jag är allergisk mot avokado och skaldjur först när jag över till LCFH och försökte äta mera av dem, men blev så förskräckligt illamående.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på detta med levern, många säger att om levern inte "renar" som den ska så kan man få acne och dålig hy.

 

Ni som har sett den Australienska filmen " That sugar film" kanske kommer ihåg att killen där som käkade "mat" innehållande 42 teskedar socker per dag, efter ett tag fick väldigt dålig hud, på grund av allt fett som levern lagrade in i sig själv av all fruktos.

 

Kan man tänka att när levern börjar att göra sig av med fettet den har lagrat på en kolhydratstinn kost, är orsaken till problemhud under "avgiftningsfasen" ?

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det här med huden är väl det minsta problemet egentligen, men det har jag hittat flera inlägg om att andra som har börjat med LCHF också har problem med. Och det låter ju rätt logiskt också......man äter mycket fett, och får fet hy, och att finnarna kommer delvis med det och delvis av att man avgiftas. Det är något jag kan köpa iallafall.

 

Men det här med pulsen förstår jag mig inte på.....och det hänger ihop med tröttheten tror jag. Jag har en klocka på mig som hela tiden tar min puls.....och jag har gått tillbaka och tittat på hur det har sett ut dom senaste dagarna. Då jag sover så har jag en puls på mellan 50-60 bara. När jag vaknade idag och låg och drog mig i sängen så hade jag runt 74......men så fort jag gick upp och gick på toaletten så var pulsen uppe i runt 110.....vilket i sig gör att jag blir tung i huvudet, får ett ryck över bröstet och känner mig extra trött.

Kan det verkligen bero på saltbrist? vilket salt och hur mycket salt äter ni? Jag brukar ta en tesked seltin på morgonen, och ibland kan jag ta lite till senare under dagen.

 

Jag vill helst äta något "friskt" till frukost, så det blir ofta rysk yoghurt med lite rostade mandlar/pumpakärnor/solrosfrön. Till lunch/mellanmål kan jag ta mig en bit brieost, salami, babyspenat t.e.x......middag kan bli kött i någon form, med någon fet sås till.....kanske lite kokt blomkål och lite tomat till. Igår slängde jag snabbt ihop en sallad på kyckling, bacon, fetaost, isbergssallad, tomat som jag åt med lite CF, majonäs, kryddor. Fröknäcke har jag gjort också som jag kan ta ibland med någon god ost på.

Ja, det var några exempel bara.

Jag har själv funderat på att min kropp kanske inte klarar av att ligga på under 20g kolhydrater, och att jag kanske skulle testa att få i mig mer i form av grönsaker. Jag är bara rädd för att jag skall börja gå upp i vikt då istället....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa vanligt salt, inte seltin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på saltbrist. Mamma var så trött och orkeslös för några år sedan. Hon är verkligen saltskrämd, men jag köpte gott flingsalt och fick henne att lägga ett extra korn på varje tugga. Efter 4 dagar var hon pigg som en lärka..(om man nu kan tala om pigg i hennes ålder och med alla krämpor hon har).

 

Salta rejält på allt du äter och drick lite stark buljong i några dagar. Jag tror du märker skillnad.

 

Ibland till frukost äter jag creme fraiche med lite goda nötter och ett gott örtsalt. Jag rostar mandlar i olja med salt på som godis.

 

Sen kanske du inte ska ligga så lågt som 20 g kolisar. Det är ju lågkolhydratkost även ända upp i 100g. Men som andra sagt, välj bra kolisar från grönsaker och rotfrukter och bannlys allt spannmål och socker

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa vanligt salt, inte seltin.

 

Jag läste att seltin skulle vara bra.....det innehåller väl fortfarande 50% vanligt salt.....och jag tar ju minst en tesked av det varje dag, och jag saltar alltid på maten. JAg har till och med salt på min nöt och fröblandning, salt på mitt fröknäcke o.s.v......hur mycket salt skall man äta egentligen? Och varför skall man tillföra sådana extrema mängder salt som man inte behövde göra då man åt kolhydrater?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att kolhydrater binder vatten i kroppen. Nu kissar du ut vätskan mer och med det följer också salterna i kroppen

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seltin innehåller kalium istället för natrium.

 

Jag hittade en sådan här text om vad för mycket kalium ger:

"Ett lätt förhöjt kaliumvärde brukar inte ge några besvär. Är kaliumvärdet kraftigt förhöjt kan man få illamående och svaghet och även oregelbunden hjärtrytm, som i svåra fall av högt kalium till och med kan vara dödligt."

 

Pröva alltså med vanligt salt och lämna bort seltin och se om det hjälper. Flingsalt är gott så det brukar jag använda :-)

 

PS Det är väl bara livsmedelsverket som tycker att seltin är bra, för dom är så rädda för natrium...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att seltin skulle vara bra för att motverka kramper i vader t.e.x. Men det finns ju massvis med olika typer av salt.....vilken sort skall man ta och i vilken MÄNGD? Finns ju med och utan jod t.e.x, vanligt bordssalt, havssalt, bergssalt o.s.v Själv har jag Falksalts Medelhavssalt hemma, som jag använder till all matlagning m.m

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volek och Phiney skriver om detta med salt i ett av sina böcker, tror det var "the art and science of lowcarb" - eller om det var "peformance". Att när kroppen går över till fettdrift och har låga insulinvärden så ändras njurarnas funktion till att släppa ut extremt mycket salter. Efterhand lär sig kroppen/njurarna att hålla saltbalansen mer stabilt och saltförlusterna minskar något. Saltbrist (om det nu var natrium eller kalium) kan ge ökad puls, men det är klart, det bör inte behövas matskedsvis med salt. 5 gram (1 tsk) tror jag är "normalt" och säg man behöver dubblera det ett tag? 

Om du nu äter en tsk salt (seltin) på morgonen (är det före eller efter det du märker att pulsen ökar?) - byt till vanligt salt och kör hellre ½ tsk och så tar du det 3-4 gånger per dag? och saltar som vnaligt på maten. Jag tror inte på att ösa in en hel dagsration på en gång, det kissar du ju ut direkt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder vanligt bordssalt till matlagning och himalayasalt eller flingsalt när det ska vara extra gott, som t ex när jag serverar sparris med bara smör och salt.

Bordssalt innehåller ju jod som kan vara svårt att få i sej annars.

 

För kramp i vaderna rekommenderar man magnesium. Om du köper tillskott ska det inte vara magnesiumoxid eftersom det är billigt så är det oftast det, men det har låg biotillgänglighet. Magnesiumcitrat, magnesiumtaurat eller magnesiumglukonat är visst bra.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du äter ger inte upphov till några andra kommentarer än att det nog inte är där problemet ligger. Men att lägga till mer broccoli, blomkål, vitkål osv är en mycket bra idé. Det är inget som kommer att få dig att gå upp i vikt. Däremot vill jag lägga en liten notis om att börja dagen med mejeriprodukter. Det första du äter på dagen (oavsett tidpunkt) sätter standarden för hur kroppen kommer att svara även på följande måltider. Mejeriprodukter har ett ganska högt insulinindex och mjölkproteinerna är därför kända bovar i utebliven viktminskning. Vi reagerar lite olika på detta och vissa märker inget alls medan andra måste sluta helt med mejerivaror. Men om kroppen bli inställd på att ge ett ordentligt insulinsvar så kommer den att reagera mer än annars även på följande måltider och vice versa. Ägg/omelett till frukost är tämligen idealiskt ur den aspekten.

 

Som tidigare har nämnts, var inte rädd för riktigt salt. Havssalt är det som har bästa balansen mellan natrium och kalium, men Himalayasalt är också bra. Kanske en blandning är bäst  :). När du lägger om till ketogen kost bränner kroppen först av sockret i musklerna (glykogendepåerna) dessa binder också vätska som försvinner ut. Detta med salt och vätskebalans är något som kroppsbyggare labbar med inför tävling för att se till att musklerna syns så bra som möjligt.

 

4-6 gram salt är det som rekommenderas som normalt saltintag. Detta har dock kritiserats för att vara för lite för de flesta vuxna och våra kroppar är duktiga på att göra oss av med överskott. Betydligt bättre än på att hantera underskott eftersom det kan leda till hjärtproblem och död i värsta fall. Magnesium som stoscha skriver om är helt rätt för kramp i vaden, men kan också komma av saltbrist eller en kombination av bägge.

 

Dina symptom är i linje med de för saltbrist, men du blir säkert hjälpt av att äta mer kolhydrater i form av ovanjordgrönsaker också.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kände också av hög puls när jag började äta LCHF och det höll i sig länge...det tog säkert ett år innan den normaliserades...den höjdes dock inte  på något extremt sätt men jag skulle tippa på 10-15 extraslag i minuten. 

Jag är osäker på om jag läst någon vettig förklaring på den här effekten? Antagligen inte heller något alla drabbas av?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh.. tryck och puls är lixom kommunicerande kärl!

 

Flödet är då lixom konstant!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lägre tryck >> högre puls menar du?!  Men sen är min känsla (men den är overifierad) att pulsen successivt går ner men att blodtrycket stannar lågt...det blir ju då teoretiskt tokigt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.