Jump to content

Bacon mm?

Brittipaldi

Recommended Posts

Hej.

Är ny här på sidan o känner mig lite "ringrostig".

En undran jag har är hur bacon o andra rökta produkter påverkar kroppen i längden.

Ofta kan vi läsa ett det ökar cancerrisken att äta detta.

Bacon o andra rökta produkter ingår ju ofta i recepten.

Jag har lite svårt att förhålla mig till detta då jag ofta varit inriktad på att äta mer vegetariskt o mycket fisk etc.

Känns lite otryggt..

• Like 1

Välkommen till forumet Brittipaldi  :)

Jag äter i princip aldrig Bacon, beroende på just att det är så processat och inte tycker jag att det är särskilt gott.

Men det går alldeles utmärkt ändå, så Bacon är faktiskt inget man måste äta för att man äter LCHF. Satsa istället på "renare" produkter om du känner så  :)

• Like 3

Hej Brittipaldi!

Jag går också på Systers linje att inte äta det som man inte är bekväm med. Personligen äter jag gärna bacon när jag känner för det eftersom jag tycker det är gott och inte särskilt onyttigt i de mängder jag konsumerar. Jag väljer dock alltid ekologiskt och svenskt bacon. När det gäller fläskkött överlag är jag extra noga med ursprunget på grisen. Vissa länder använder antibiotika i väldigt hög omfattning och i tillväxtsyfte  :angry:. Eftersom vi i Sverige har ett av Europas strängaste regler för djurhållning/produktion är jag mån om att stödja de bönder vi har kvar och köper helst det som är KRAV-märk men som minst ska det vara svenskt. 

När det gäller mat försöker jag att se till helheten och tar bort så mycket jag kan av allt som inte är ekologiskt/organic eller KRAV producerat. Det är en avvägning att inte bli för inskränkt i det jag äter eftersom jag är sockerberoende och har svårt för frukt och rotsaker i betydande mängd. Jag har plastsanerat omgivningen så gott jag har kunnat, använder ekologiska hygienprodukter mm.

Då räknar jag med att kroppen ska klara av lite bacon då och då eller något annat som kanske inte är 100 % optimalt.

• Like 5

Problemet med just bacon är att det inte är ett skyddat namn/livsmedel!

Grejen är att bacon är ursprungligen torrsaltat rökt sidfläsk med nitritsalt!

Läs innehållsförteckningen.. hittar du något annat så är det faktiskt inte bacon utan fejkbacon.. ungefär som rätt mycket annat som säljs i affärerna!

Nu har du tur.. för både Tulip och ICA har ett aldeles utmärkt bacon!

Torrsaltat+bacon+ICA.jpg

Nu gör jag bara reklam för Svenskt bacon.. då vissa (jag med) har aversioner mot Dansk grisuppfödning!

• Like 4

Svenskt bacon vs ekologiskt danskt? Hur ska man se på det?

Sen... min synpunkt på TS fråga. :)  Ät inte bacon om det känns "fel". Annars har jag svårt att tro att det är några större cancerrisker vid rimlig konsumtion av vettig "baconsort"....typ någon gång i veckan.

• Like 2

Svenskt bacon vs ekologiskt danskt? Hur ska man se på det?

Sen... min synpunkt på TS fråga. :)  Ät inte bacon om det känns "fel". Annars har jag svårt att tro att det är några större cancerrisker vid rimlig konsumtion av vettig "baconsort"....typ någon gång i veckan.

Personligen ratar jag alla animaliska produkter som inte är svenska. Vi måste värna om ett svenskt jordbruk och vara självförsörjande - Annars sitter vi i en framtid med "skägget i brevlådan"  :(

• Like 4

Jag jämförde en gång ekologiskt bacon av ett känt svenskt märke och vanligt bacon. Det ekologiska hade av någon anledning mest kemikalier. Produkter som är rökta har jag inget emot men rökarom är jag skeptisk till.

• Like 5

Personligen ratar jag alla animaliska produkter som inte är svenska. Vi måste värna om ett svenskt jordbruk och vara självförsörjande - Annars sitter vi i en framtid med "skägget i brevlådan"  :(

Ja, jag med! Jag tycker det är bra att våra politiker sitter och beslutar om reglerna för hur vårt jordbruk ska fungera. Mindre bra är att ett annat gäng politiker beslutar om upphandling av importerade jordbruksprodukter, som inte producerats enligt det regelverket, som därmed är billigare, till offentliga institutioner som skolor, förskolor äldreboenden mm.

• Like 4

Jag tycker också att vi ska värna svenskt kött men min man jobbar ofta i holland och där köper vi holländskt kött mycket godare än det svenska. Coop hade extrapris på holländsk fläskkotlett mört jättegott kött känner mig kluven vad jag ska välja

Ja det var ju det där.. det finns och till Bacon räknas tårta, bullar och godis! :blink:

:)

Okej, men hur pass säkra är vi på att det är skräpmaten som är problemet? Kan vi lugna TS, och mig, och slå fast att typ ett paket bacon om dagen är helt okej och medför ingen riskökning? Så länge man avstår från tårtan, bullarna och godiset. Och allt annat som man som LCHF:are avstår från eller har minskat ner rejält.

Eller är det så att vi inte vet och därför bör hålla fast vid en viss begränsning för säkerhets skull?

:)

Okej, men hur pass säkra är vi på att det är skräpmaten som är problemet? Kan vi lugna TS, och mig, och slå fast att typ ett paket bacon om dagen är helt okej och medför ingen riskökning? Så länge man avstår från tårtan, bullarna och godiset. Och allt annat som man som LCHF:are avstår från eller har minskat ner rejält.

Eller är det så att vi inte vet och därför bör hålla fast vid en viss begränsning för säkerhets skull?

Näe vi kan inte vara säkra på något.. speciellt som just kost har väldigt dåligt vetenskapligt underlag!

Man närmar sig härmed filosofiska frågor.. dvs om man borde avstå att äta överhuvudtaget, vad det leder till finns hur som helst rätt bra vetenskapligt underlag för att icke rekommendera!

Sen så.. det mesta som säljs i affärer med Bacon som etikett är faktiskt inte bacon.. det är lixom rätt lätt att konstatera, varvid frågan du ställt blir väldigt svår att svara på för då får man först kolla om det är bacon eller något annat.

Ponera nu att du lyckats hitta riktigt bacon.. det har vi ätit i några hundra år utan att det vistats vara farligt.

Vad som händer om du äter sådant som står bacon på paketet men inte är bacon är en helt annan fråga.. iomed att det är rätt nya livsmedel och vi får nog äta det i några hundra år till innan vi vet svaret.

Bacon är altså en väl beprövad konserveringsmetod för sidfläsk!

Vi har ju WHO:s rapport som säger att om man äter mycket rött och framförallt processat kött så medför det en ökad cancerrisk (vissa typer av cancer). Det är inte helt omöjligt att det kan finnas en viss sanning i det. Det köttet som de flesta av oss äter idag har inte samma näringsmässiga  sammansättning som det våra förfäder åt. Jag tror inte att man behöver dra så stora växlar på detta. Men å andra sidan kanske man inte kan avfärda detta som rent nonsens....

Det köttet som de flesta av oss äter idag har inte samma näringsmässiga sammansättning som det våra förfäder åt.

Nej, men det gäller väl det mesta av det vi "moderna" människor äter. Inte bara "rött kött".

Näe vi kan inte vara säkra på något.. speciellt som just kost har väldigt dåligt vetenskapligt underlag!

Nej, jag vet ju det, och jag vet att du inte kan ge mig några garantier.

Men du menar i alla fall att ditt torrsaltade bacon från ICA är ett säkrare alternativ än ett bra "blötsaltat" bacon?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur det är med baconets eventuella farlighet. Det är trist om man går och oroar sig för något helt i onödan. Bacon är gott och det är praktiskt att ha några paket i kylskåpet.

http://taffel.se/blog/baconupproret

Jag tycker folk är för dåliga på att analysera hur produkter förändras under produktion. "processat kött" är ju väldigt brett definierat i min mening, allt från malet och kryddat till blekt och klorbehandlat. 

Tar du en kyckling fryser ner den och tinar upp den igen så kan man väll med all dagens kunskap säga att den är mer eller mindre oförändrad och icke processad. Kryddar du den med salt och dricker ett glas vatten till så har du kyckling och saltvatten i magen. 

Tar du en kyckling och injicerar med saltvatten och fryser ner så är den plötsligt processad och klassad som skitkvalité. Händer det någon kemisk reaktion med köttet och saltet som inte sker när du kryddar den själv efteråt? Du har ju fortfarande en kyckling och saltvatten i magen. 

Men varför skulle en kött bit som är nermalen med lite kryddor och sedan fryst och tinad vara sämre än en nymalen köttbit som du kryddar själv?

Det enda som sker är ju att förmultningsprocessen har kommit lite längre och frysningen slår sönder vissa celler så dom blir lite annorlunda (ta frysta jordgubbar som exempel). 

Börjar du behandla köttet med klor och ammoniak så har du tillsatt något som kanske inte är så nyttigt att äta så då börjar vi prata processad mat. Men jag har inte hört talas om att scan skulle göra något sådant med deras bacon. 

Röker man köttet så bildas det nya kemiska produkter som kanske inte är så nyttiga. Och då tycker jag man ska göra analyser på dom kemiska delarna och säga det och inte göra studier där massa mat av olika kategorier är blandat, har för mig jag såg en sådan analys? Men har inte sett folk som ätit rökt skinka jämfört med kontrollgrupp som ätit orökt skinka. 

Dom studier jag sett på kött så är det inte bara köttet man byter utan man byter en köttrik skräpmatskost mot en lagad rotsakskost eller liknande vilket också medför att man ändrar på flera faktorer än bara köttet. Sen drar många studier slutsatsen att maten sänker kolesterol eller gör det ena och det andra med kolesterolpartiklar. Men man glömmer att kolesterolpartiklar i blodet är en dålig mätmetod och att hela kolesterolrädslan och den biten är ju en debatt för sig själv. Det är ju som om jag skulle säga att godisråttor är nyttigare än geléhallon för att geléhallon innehåller farliga myrägg och peka på en felaktig studie som säger att myrägg är farligt fast det inte är det. Så går alla och är rädda för geléhallon för en studie säger bara att geléhallon är onyttigare än godisråttor, men man går inte till grunden till varför man drog den slutsatsen. Det är så många som står i tv och säger att man inte ska äta det ena och det andra för det är ju mättat fett eller kolesterol i det, men man glömmer att kolesterol i maten faktiskt är bortplockat från restriktionslistan i USA av alla skrämda länder... och borde vara det i Sverige också. 

Sen måste vi ju älska alla som avslutar debatter om kolhydrater eller fett är farligt med "Det bästa är nog ändå att äta blandat av allt" Ta lite gift här och lite gift där så länge det är olika sorter gift så blir det nog bra... Allt är farligt i för stor mängd ja, men det finns saker som är farliga i den mängd folk anser som normal, och det ser vi med den diabetes epidemi som världen kör mot med stormsteg. Men det är inte 100% bevisat att det inte är bacon som är orsaken så det är bara forska vidare! 

• Like 1

Nej, men det gäller väl det mesta av det vi "moderna" människor äter. Inte bara "rött kött".

Nej, jag vet ju det, och jag vet att du inte kan ge mig några garantier.

Men du menar i alla fall att ditt torrsaltade bacon från ICA är ett säkrare alternativ än ett bra "blötsaltat" bacon?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur det är med baconets eventuella farlighet. Det är trist om man går och oroar sig för något helt i onödan. Bacon är gott och det är praktiskt att ha några paket i kylskåpet.

http://taffel.se/blog/baconupproret

Man får läsa innehållsförteckningar.. fundera en stund och sen komma fram till någon slutsats!

Grejen är ju att det är sidfläsk som är saltat och rökt.