Jump to content

EasyDiet

Bengt Nilsson
 Share

Recommended Posts

Särskilt lätt lär det inte vara med tanke på att du kommer vara konstant hungrig men rasa i vikt lär du göra med 800 kcal per dag.

Problemet är att det är väldigt svårt att hålla en sån diet en längre tid.

Jag tror det kan fungera för kraftigt överviktiga att börja med en sån diet några dagar eller en vecka för att få en mental boost av att de tappar mycket så snabbt.

Efter det lär bra mat vara ett bättre alternativ.

En absolut grundregel vad gäller såväl träning som ätande är följande: Kan jag följa detta över tid? Är svaret nej så är det så enkelt att de resultat man får är temporära och/eller kräver att man på något annat sätt anpassar sig till efter man avbryter träningsprotokollet/dieten.

Och gott folk, pulverdieter är fullkomligt fantastiska! För de som säljer eländet vill säga. För konsumenten så är det ofta uselt och i längden hälosvådligt. VLCD-dieter som ovan nämnda leder inte till någon kvalitativ viktminskning utan man kommer i bästa fall att förlora lika mycket mager kroppsvävnad som fett och som lök på laxen så kan man framtvinga s.k. metabola adaptioner långt tidigare än vad som är normalt och rimligt, dvs trots att man har betydande fettlager så kommer det låga energiintaget att dra ned/effektivisera ämnesomsättningen så det blir än svårare att förlora överflödet.

• Like 1

De går nån reklam för VLCD-milkshakes på TV just nu. "Det ska vara gott att gå ner i vikt"... blir så arg. Man lär ju vara konstant hungrig av det där. *morr*

Själv klumpar jag ihop all reklam som "hjärncancer". :) Men den där typen är ju som mest bedräglig eftersom den spelar på många människors desperation och utsatthet.