IML Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Tänkte skapa en egen tråd här, som "dagbok" för att samla tankar och erfarenheter, välkomnar pepp, tips och kommentarer! Nyss fyllda 40, två barn (10 och 12 år), försöker balansera jobb, pendlande make, barnens aktiviteter, hushållsarbetet (sist på priolistan ) & egen träning så att alla blir nöjda. Samt servera mat som alla tycker om och som är nyttig. Ingen lätt ekvation. Äter LCHF sedan 7-8 år tror jag, ganska liberal, främst för att hålla vikten i schack men också för att må bra, slippa sug och hungerkänslor. Har alltid kämpat med vikten, aldrig haft någon jättestor övervikt men desto svårare att bli av med. Har gått ner med hjälp av VV 2 gånger (8 kg första gången, 14 kg andra tror jag), efter varje graviditet gått upp allt och lite till. Efter barn nr 2 klarade jag inte en omgång till. Så hittade jag LCHF, tack vare Annika Dahlquist. Har ganska lätt att gå ner, vet egentligen hur jag ska äta, men har ett antal stötestenar som jag trillar dit på. Då kan det bli en vecka eller två med mera kolhydrater, allmän överätning och några kilo plus. Vikten har de senaste åren pendlat mellan 71-76 kilo, just nu ca 71. Dit kommer jag ganska lätt, men sen tar det alltid stopp. Vet inte om det är psykologiskt (nu är jag nära målet = mera slarv) eller nån sorts fysiologisk platå jag hamnar på. Vill egentligen ner på 64-68kg till mina 167 cm. Förutom viktnedgång vill jag också hitta vad det är som triggar mig att med jämna mellanrum stoppa i mig massor av sånt jag egentligen vet att jag mår dåligt av. Har under årens lopp hittat och försökt eliminera många triggers, men en del kvarstår uppenbarligen. Min målsättning är att äta 2-3 gånger / dag. Frukost: Ofta bara svart kaffe. Är jag hungrig en skål (ca 1 dl) rysk yoghurt med lite blåbär och mandlar, eller äggröra på 1 ägg och smör. Lunch: Må-fre i matsalen på jobbet. Vi har en bra salladsbuffe som jag fyller halva tallriken med (Basen är strimlad vitkål därtill mindre mängd av gurka, tomat, riven morot, pizzasallad eller coleslaw, ibland finns det rädisor, rå blomkål, champinjoner, strimlad zucchini...) Ringlar olivolja över. Sen proteindelen från någon av huvudrätterna, ofta fisk. Idag en fin bit lax. Väljer förstås bort tillbehör i form av pasta, potatis eller ris. Middag: Något hemlagat, kan vara omelett, färsbiffar, kyckling eller fisk. Med någon grönsak; kokt broccoli, smörfräst vitkål, etc. Majonnäs, smörklick eller någon god sås till. Sen tillkommer allt det där onödiga, som jag kämpar med men inte alltid klarar att låta bli: En näve mandlar framför tv'n. Några ostskivor som slinker in under matlagningen. Den där rutan mörk choklad som blir 2-3 rutor. Chipsen som maken köper hem, som jag oftast men inte alltid kan låta bli. Ibland äter vi inte alla tillsammans av olika anledningar. Då händer det jag äter upp barnens rester fast jag kanske ska äta middag med maken en timme senare. Och så andra stötestenar, som jag tror jag får återkomma till i kommande inlägg. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Välkommen till forumet IML, det ska bli spännande att följa din tråd Utan att veta så mycket, så känns det som att du kanske får i dig för lite fett till måltiderna, som lunch och middag, eftersom att du är sugen och äter innan middagen och även på kvällen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Tack :-) Ja, möjligt att luncherna blir lite fettsnåla. Förut tog jag ofta med matlåda för att ha lite mer koll på vad jag stoppar i mig, men då får jag äta själv i fikarummet när kollegorna går på lunch och det är inte så kul. Tycker också vi har rätt bra mat på jobbet, förutom att det är lite dåligt med fettet då. Middagen idag blev omelett på två ägg, ett par msk créme fraiche, stekt i mycket smör. Fylld med paprika, tomat, vårlök, färskost, och cheddarost. Därtill hemgjord coleslaw. Gott och mättande. Barnen kom hem sent, när de skulle äta middag slank det ner 2-3 köttbullar fast jag inte var det minsta hungrig. Typiskt onödigt! Ikväll har jag utmanat mitt inre sockertroll. Lovade att baka till äldstas klasspicknick imorgon kväll. Jag älskar att baka, bakade ofta förr både kakor och bröd. När jag började med LCHF bakade jag en del LCHF-bröd och kakor men har slutat med det också annat än till speciella tillfällen. Triggar bara till överätning har jag lärt mig... Men nu har jag bakat ett par sorter, och lyckats hålla mig från att smaka. Känner mig själv så pass, tar jag en bit blir det ingen hejd. Nu ska jag sätta mig i TV-soffan med en slät kopp te, trevlig kväll :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Finns det bregottpaket på lunchen som du kan fylla på med? När jag äter ute tar jag 2-3 paket och kompletterar med. Förstår att lunchen är viktig socialt sett men om du skulle prova halvfasta och ta en promenad i stället och kanske en kopp buljong med kokosolja ett par dar i veckan? Jag fixade lite viktnedgång med att hoppa frukost och lunch 2 dar i veckan. 1 kg per månad i 7 månader. Du har så lite övervikt så det är nog svårt att ta med att bara äta rätt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 2, 2016 Author Share Posted June 2, 2016 Lite klurigt det där med fasta... Experimenterade lite med det för ett par år sen. Upplevde att det kunde gå rätt bra för stunden men sen trigga igång överätning någon dag efter. Kanske ska testa igen, lite mer kontrollerat. Annars är jag just ni inne på precis tvärt om: Börja äta frukost regelbundet, se om det hjälper mot det här med småätande på kvällarna som jag verkar ha fastnat i just nu. Idag åt jag iallafall frukost (äggröra), eftersom jag skulle träna på lunchen. Bra lunch i matsalen också, limemajonnäs till kycklingen = mätt och nöjd hela eftermiddagen. Picknick med korvgrillning efter jobbet med dotterns klass. Åt ett par grillkorvar utan bröd, hoppade över kakorna och vattenmelonen som det också bjöds på. Sen när vi kom hem lite rester av köttfärssås med riven cheddar på och vitkålssallad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Testat med fettkaffe? Jag har alltid kokosfett och smör i kaffet jag dricker. Då står man sig bättre hela dagen, speciellt om man någon gång får i sig fettsnålt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 3, 2016 Author Share Posted June 3, 2016 Men ja, fettkaffe! Har jag druckit i perioder, men nu var det länge sen. "Glömmer bort" det om jag inte har gjort det på ett tag.... Tycker det är helt OK, men det är inget jag direkt blir sugen på, Till skillnad från turkisk yoghurt med blåbär och mandlar, som jag åt till frukost idag Tack för påminnelsen, det får det bli till frukost imorgon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Bra dag igår. Yoghurt med blåbär och mandel till frukost, lunch på jobbet. Kycklingfile (med skinnet kvar!), massa grönsaker och olivolja ringlat över. Har funderat på det här med fasta och bestämde mig lite spontant igår för att testa en 24-timmars. Hoppade alltså över middagen igår. Gick bra, fixade en enkel plockmatspicknick till barnen, dvs ingen frestande matlagning. Blev hungrig framåt kvällen men en kopp varmt te i magen hjälper rätt bra. Nu har jag precis druckit en kopp svart kaffe, känns inte oöverstigligt att hålla ut till kl 12 när min bror med familj kommer på lunch. Ungsbakad lax med citronsås och kokt broccoli blir det då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Fastan gick bra. Till lunch blev det lax, citronsås (på créme fraiche och grädde), broccoli och morötter. Middag oxfilé med rostade grönsaker, kryddsmör och bearnaise. Med två rejäla måltider idag har jag varit mätt och nöjd, inget småätande idag heller. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 5, 2016 Author Share Posted June 5, 2016 Funderar lite på det där med fasta, och hur man ska tänka. Det pratas ju mycket om 5:2, har flera kollegor (ej LCHF:are) som håller på eller har hållit på med det. Då räknas det kalorier, och ofta äter de frukost, lunch och middag ändå men mycket små portioner. (1 ägg till frukost, 1 knäckebröd med skinka och en morot till lunch, osv) I LCHF-kretsar uppfattar jag att fokus är mer på hur länge man fastar, att inte äta alls på 24 h tex. Passar mig bättre också, upplever att det är lättare att släppa tankarna på mat helt än att äta något litet med jämna mellanrum. När jag äter vill jag äta mig mätt! Nu när jag testade 24-timmars fasta åt jag både frukost och lunch dag 1, och både lunch och middag dag 2. Jag räknar inte kalorier, men garanterat över 500 båda dagarna. Är det någon skillnad? Vore det i någon mening "bättre" att medvetet hålla nere kalorierna dag 1? Tex hoppa över frukosten, och äta en lite mindre lunch, så man närmar sig 5:2-tänket? Eftersom det funkade bra denna gång funderar jag på att fortsätta med fasta 1-2 ggr/ vecka för att se om det hjälper till med att tappa de där sista kilona. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Om du kan fasta helt i 1 - 2 dagar i veckan och inte triggar och överäter de andra dagarna kommer det garanterat att hjälpa dig med de sista kilona. Jag tror att det är bäst för kroppen att fasta helt och låta den vila än att äta småportioner (5:2) som i alla fall triggar kroppens system, exempelvis insulinproduktionen. Ju längre sammanhållen fasta desto bättre för kroppen. För att må bättre under fastan rekommenderas att få i sig salt, antingen genom saltvatten eller via buljong. Personligen är jag livrädd för att vara hungrig men de gånger jag "övervunnit min rädsla" har kroppen reagerat mycket positivt på helfasta. När jag provat 5:2 har jag blivit "fixerad" och börjat överäta de andra dagarna. Alla fungerar olika. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Nu när jag testade 24-timmars fasta åt jag både frukost och lunch dag 1, och både lunch och middag dag 2. Jag räknar inte kalorier, men garanterat över 500 båda dagarna. Är det någon skillnad? Vore det i någon mening "bättre" att medvetet hålla nere kalorierna dag 1? Tex hoppa över frukosten, och äta en lite mindre lunch, så man närmar sig 5:2-tänket? Eftersom det funkade bra denna gång funderar jag på att fortsätta med fasta 1-2 ggr/ vecka för att se om det hjälper till med att tappa de där sista kilona. Nu blev det väldigt tekniskt och detaljerat här. Jag tycker som du, att det är lättare att skippa maten helt och verkligen fasta i ordets rätta mening, än att småäta lite vissa dagar. Dessutom är det väl som kareng skriver, att det är bättre för kroppen att skippa kaloriintag helt en längre sammanhängande period. Själv bruka jag fasta från söndag kväll till tisdag lunch ett par gånger i månaden (förutom 16:8 som jag kör för jämnan). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 5, 2016 Author Share Posted June 5, 2016 Tack för input! Ska testa ett par 24-timmars fastor till innan jag ger mig på att fasta ett helt dygn. Funder på att fasta imorgon igen. Blir knappt 24 timmar då, åt sen middag idag (kl 20 ca) och imorgon blir det nog redan kl 17. Tänkte att det passar bra eftersom jag kommer att ha fullt upp från kl 12. Ska hjälpa till med ett arrangemang för äldsta barnets kör, fram till kl 15 när det är konsert, så jag kommer inte hinna tänka på att jag är hungrig Idag har till lunch blev det lammburgare med en skiva cheddarost, coleslaw, lite sallad och bearnaisesås. Till middag räksallad med en massa räkor, ett kokt ägg, majonnäs, lite mozzarella, gurka, tomat och broccoli. Maken och barnen åt bröd till men jag skippade det förstås. Medan jag lagade mat förberedde jag inför imorgon när vi får gäster, västerbottenpaj med mandelskal, som stog i ugnen medan vi åt. Gjorde en extra när jag ändå var igång, för att maken jobbar hemifrån ska ha till sin lunch. Han ville smaka en liten bit redan ikväll, då kunde jag inte heller låta bli fast jag egentligen var mätt. Onödigt, men ack så gott! Var lite tveksam till om jag skulle bjuda på västerbottenpaj imorgon, just för att det är lite "för gott" för mig. Lätt att ta en bit för mycket, och blir det rester som står i kylskåpet... Blir det några resten imorgon ska jag se till att portionera upp och lägga in i frysen omgående! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Jag tog ett kilo i månaden genom att helfasta 20-22 timmar två dagar per vecka. Kroppen går in i reparationsläge efter 16 timmar. Jag fick markant bättre provsvar genom fyra dagar med 22 timmarsfasta fast lite buljong och kokosolja under tiden 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Låter lovande Stoscha! Idag är det måndag, har tänkt "rapportera" vikt här i tråden varje måndag. Idag stog vågen på 70.7 kg. - 0.3 kg från förra veckan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Inte en helt lyckad dag idag. Började bra med fasta fram till kl 17, utan problem. Sen hade vi gäster som bjöds på västerbottenpaj med mandelmjölsskal, créme fraiche, räkor, rom, och en god sallad. Samt bröd och smör till dem som äter sånt. Mamma fixade efterrätt, fruktsallad med vispgrädde. Jag åt en liten portion. Allt väl så långt. MEN min snälla mamma som vet att jag äter LCHF hade bakat en omgång fröbröd och tagit med sig. När gästerna hade gått satte jag i mig ett helt gäng med mycket smör och ost på. Har ju själv slutat baka sånt eftersom jag triggar på det, men det har jag nog inte berättat för mamma Dags att göra det tror jag! Suck. Nu slänger jag det som är kvar av fröbrödet. Hatar att slänga mat men bättre det än att jag ska överäta. Och ingen annan i familjen äter det. Det som blev kvar av pajen ligger iallafall i frysen, prydligt portionsförpackat till makens luncher framöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 8, 2016 Author Share Posted June 8, 2016 Tisdagen: Fanns vispad grädde kvar sen helgen, så jag lyxade till det med vispgrädde i kaffet + en tesked kokosolja till frukost Lunch, matlåda med en del gott som fanns kvar sen helgen: sallad, ett par kokta ägg, en näve räkor, romsås På kvällen skulle det grillas med yngstas klass. Hittade en bra korv med lite kh. Hade med hemgjord coleslaw till, och salladsblad istället för korvbröd. Fuskade med lite rostad lök på. Rätt högt i kh men man tar ju inte så mycket. Många hade med sig diverse kakor och bjöd runt, barnen grillade marsmallows som någon hade köpt en stor påse. Hade tagit med jordgubbar och melon som fika till mina barn, vilket förstås ratades till förmån för kompisens kladdkaka. Tycker det är svårt med barnens sockerintag. Vill å ena sidan inte vara för sträng och förbjuda dem att äta det de blir bjudna på. Men tycker det lätt blir så mycket / ofta. Speciellt såhär års med alla avslutningar och kalas. Idag ska de visst få jordgubbar med glass i skolan tex... Sen på kvällen så tog jag igen vispgrädde i mitt te, och dessutom en näve fläsksvålar till "kvällsfika". Fattar inte att jag har så svårt att låta bli att äta på kvällarna, fast jag inte behöver det. Idag onsdag har jag börjat dagen med ett träningspass, skön start på dagen! Ingen frukost idag, en kopp te när jag kom till kontoret bara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 9, 2016 Author Share Posted June 9, 2016 Igår körde jag i diket rejält Åt lunch på jobbet, fisk och grönsaker. Kom hem vid 17-tiden, då skulle dottern äta innan kören. "När det ändå stod framme" slank det ner ett par ost- och skinkrullar med smör. Alla familjemedlemmar iväg på olika håll, vid 19-tiden åt jag en improviserad middag med sallad, ett par kokta ägg, romsås på creme fraiche och rom (rester från helgen). Sen, när jag borde plockat undan i köket och packat inför morgondagens resa, började jag istället äta en massa dumt. Vispgrädde direkt ur skålen. Flera finn crisp med smör. Korvbröd med smör. Ostmacka. Slutade inte förrän jag var proppmätt och illamående. Och idag mår jag som jag förtjänar. Sovit dåligt pga magknip. Fortfarande illamående. Arg och besviken på mig själv. Försöker klura ut vad det är som triggat detta. Jag överåt ju häromdagen, men då på fröbröd, och inte i samma utsträckning. Stress är nog en del. Det är mycket nu, och måltidsplanering har inte varit prioriterat. Kolla i kylskåpet vad som finns att äta när klockan börjar bli middagstid är en dålig strategi, jag vet ju det. Dotterns mobil har varit på lagning, kom tillbaks igår, fabriksåterställd. Jag som är hela familjens "tech support" skulle fixa återställning från back-up, och det var lite struligt. En 12-åring med strulande mobil är heller inget avslappnande sällskap. Finns man inte på Snapchat finns man inte alls Det är mycket nu både på jobbet och privat. Avslutningstider, både i skolan och barnens aktiviteter. Picknickar, presenter till lärare, konserter. Och så ska det skjutsas på fotbollsmatcher. Sommaren ska planeras med mina och makens semesterveckor, barnens diverse läger och aktiviteter, vi är bjudna på dop den helgen och bröllop en annan, hyrt stuga här, ska till landet där... Och imorgon åker jag och dottern iväg, hon ska på turne med sin kör en vecka, jag är med som stödförälder. Också kul, men det ska packas och fixas och handlas presenter till värdfamiljer och växlas pengar i två olika valutor. Mest roligt men mycket att bolla. Nästa vecka blir ju också en utmaning, jag kommer inte att ha full kontroll över var / när / vad vi ska äta. En del måltider är på egen hand men mycket är planerat i förväg. Enda positiva är att jag inte kommer att överäta, det gör jag bara hemma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Du ska inte känna dig besviken på dig själv, det är en ny dag imorgon Men du ska fundera på vad och vilka situationer som triggar ätandet, försöka i möjligaste mån att undvika dessa och/eller hitta andra "substitut". Oftast faller vi tillbaka i invanda beteenden under vissa situationer. Man måste lära sin hjärna att göra tvärtom, vilket inte är lätt, och kräver träning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 10, 2016 Author Share Posted June 10, 2016 Tack Syster :-) Försöker att inte döma mig själv för hårt, även om det är svårt just i stunden. Har ju jobbat länge med detta att hitta mina triggers. Sen när man har hittat dem så är frågan hur man åtgärdar dem. Här tror jag stress var en avgörande faktor, plus att vi har det lite stökigt hemma vilket jag mår dåligt av. Kombinerat med sånt som jag i vanliga fall kan hantera men som blir jobbigt när jag inte är i balans. Tex - kollegerna som köper glass flera gånger i veckan nu när det är soligt. Missa fikat eller titta på och suktas av en dajmstrut? Är ju egentligen nöjd med mitt kaffe, men... Grillning med barnens klasser = mängder med fika. Lätt att tacka nej förstås, men... Hur bromsar man och tar ett steg tillbaka när det blir för mycket? Mycket kretsar ju kring barnen, vilket gör det svårt att säga nej. Fundera på ambitionsnivån kanske. Utmaningen just nu är dock en annan nämligen resan jag åker på med dottern och hennes kör. Positivt är att jag kan släppa stressen och alla måsten och bara "glida med" i det som resegruppen har planerat. Jag har inget ansvar för barnen, är bara med som extra förälder. Utmaningen blir att hitta bra matalternativ. Vet inte om jag kunner komma uppdatera tråden, oklart hur tillgången på WiFi kommer vara. Skriver annars matdagbok på papper, det brukar hjälpa att hålla koll. Börjar idag med en planerad fastedag. Bussen går direkt efter lunch, gemensam middag ombord på färjan ikväll. Gissar att det är buffe så det borde funka! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 10, 2016 Author Share Posted June 10, 2016 Rapport från färjan: Hade ju planerat en 24-timmarsfasta, från middag igår till middag idag, gick enligt plan. Tycker resdagar är bra att fasta på, sitter man fast på en buss finns ingen risk att man frestas äta något oplanerat :-) Ombord på färjan (Tallink mot Riga) åt vi buffé, mycket gott och inga problem att välja bra mat. Det bästa var en karamelliserad blomkål, den var gyllenbrun och riktigt dröp av smält smör... Blir frukost på färjan imorgon också. Äter ju oftast inte frukost men gör nog det imorgon. Vet inte hur resten av dagen blir, på en frukostbuffé bör jag kunna ladda med ägg mm så jag står mig. Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 11, 2016 Author Share Posted June 11, 2016 Rapport från Riga, dag 1. (WiFi på hotellet som tur är) Frukost på båten, var inte så hungrig men åt ändå, äggröra med lite extra smör, ett par skivor gravad lax, lite gurka och paprika. Lunchen blev rätt sen, vid 14-tiden, då var resten av gänget (som ätit mackor till frukost [emoji849]) utsvultna, jag lite lagom hungrig [emoji56]. Beställde lammkotletter, supergoda. Serverades med stekt svamp, mangold, rödvinssås och potatismos (vilket lämnades på tallriken!) Sedan sightseeing, lite shopping, tillbaka till hotellet. Middag vid 20-tiden, beställde en ost- och skinkomelett. Sammanfattningsvis en bra första dag, har gått lätt att välja bra mat, har inte känt mig speciellt frestad av allt onyttigt på bufféerna. Hoppas det fortsätter så. Lite orolig för dag 3, då ska vi åka buss Riga - Warszawa, lunchen lär bli på något snabbmatställe längs vägen, typ McD. Kanske ska fundera på att skippa lunchen den dagen, middagen blir på bufferestaurang så den borde funka. Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Rapport från Riga dag 2: Frukost på hotellet, 1 kokt ägg, äggröra (som var mer som äggstanning), en skiva ost, en skiva skinka, lite keso med tomat och gurka till. Hade velat ha en smörklick till ägget men fanns bara lättmargarin [emoji37] 5-6 jordgubbar till "mellanmål". En av de andra föräldrarna bjöd. Lite högt i kh men så gott! Har promenerat drygt 18 km idag (sightseeing) så jag tyckte jag kunde unna mig det [emoji4] Resten av sällskapet åt bullar också, det avstod jag ifrån... Sen lunch på uteservering: parmesangratinerat kycklingbröst, gick att välja blomkålspuré istället för potatis [emoji1360] Ikväll sjöng våra tjejer en konsert tillsammans med kören vi hälsar på. Efteråt bjöd de på picknick. Mest mackor, kakor och frukt men fanns även grönsaksstavar, ostar, skinka, nötter, så jag fick i mig lite lagom till middag. Har gått över förväntan hittills! Imorgon är det frukost här på hotellet igen, sen buss hela dagen. Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 14, 2016 Author Share Posted June 14, 2016 Rapport från bussresan: Gårdagen började med frukost på hotellet, samma som dagen innan. Redan kl 8, var inte jättehungrig men tyckte det var bäst att försöka äta ordentligt ändå. Avresa kl 9, första pausen blev lite senare än planerat, kl 14. På McDonalds. Eftersom vi är en rätt stor grupp hade ledarna förbeställt: Big Mac & company till alla. Jag åt köttet, lämnade brödet, men åt några pommes. 10-12 st kanske. Onödigt men gott [emoji16] Andra delen av resan tog mycket längre tid än planerat av olika anledningar, istället för ankomst kl 19.30 blev det 23.30. Då var alla rejält hungriga förstås, även om barnen mumsat en hel del kakor och godis. Hotellets restaurang hade stängt, men de var snälla och fixade matpaket åt oss. Trodde det skulle bli typ macka och en frukt, men vi fick grillad kyckling, varm kålsallad, och kokt färskpotatis. Supergott! (Lämnade potatisen förstås, ja en liten slank ner...) Nu frukost på hotellet, hoppas det finns något ätbart! Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 14, 2016 Author Share Posted June 14, 2016 Rapport från Warszawa dag 1: Frukostbuffén var helt ok. Äggröra, riktigt smör, ost & skinka, gurka, tomat- och löksallad. Mätt och nöjd! När de andra åt lunch kl 14 tog jag bara en kaffe, fortfarande mätt. Middag blev kl 18 på ett kafé. En sallad med färsk spenat, tomat, rökt röding, pocherat ägg och hollandaise. Gott och mättande. Hamnade i en bar sen på kvällen. Dracks öl och söta drinkar, jag tog en konjak. Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 15, 2016 Author Share Posted June 15, 2016 Warszawa dag 2: Blev ganska likt gårdagen. Åt rejält av frukostbuffén, skippade lunchen. Middag på grekisk restaurang, köttbullar i tomatsås och lite sallad. Gott, antagligen rätt fettsnålt, men jag blev mätt. Tillbehör var pommes, åt 4-5 st. Har promenerat närmare 20km idag så tyckte jag kunde unna mig det :-) Hoppade däremot över Baklavan som serverades till dessert. Hade kanske kunnat be om mer grönsaker, extra smör osv, men med ett sällskap på 64 pers och en massa allergier är det krångligt nog som det är [emoji16] Imorgon går bussen mot färjan redan kl 08, frukost kl 07. Tror jag håller mig till kaffe då och hoppas att lunchen är vettig... Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 Gårdagen: Åt lite frukost ändå kl 7, en portion äggröra. Lunchen kl 13 var förbeställt på en restaurang längs vägen: Liten kall grönsakssoppa till förrätt, sen ett berg med pasta, krämig sås och köttbullar. Åt köttbullarna och 5-6 bitar pasta (för att få med lite av såsen). Drycken som serverades var äppeljos, drack några små klunkar innan det fanns möjlighet att beställa in vatten istället. Middagen kl 18 också förbeställt på färjan. Först en rödbetsbuljong (borsjt?). Rödbetor är ju lite högt i kh, men det var en klar buljong så jag tänkte att den nog var ok. Gott iallafall [emoji4] Sen kycklingfilé, lite sås, lite grönsaker och pommes (som jag åt 4-5 st av). Återigen äppeljuice till dryck, smakade ett par små klunkar. Sammantaget lite mycket "slarv" igår även om det inte var några mängder. Frukost idag helt ok. Äggröra, ost & skinka, extra smör, lite keso och grönsaker. Nu mätt och nöjd fram till kvällen [emoji4] Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 Nu sitter hela gänget på bussen, hemma igen om någon timme. Sammanfattningsvis är jag nöjd med veckan. Har nog ätit både mer och oftare än hemma, men inte haft några problem med att avstå från bröd, efterrätter mm. Ni kan nog tänka er hur mycket godis, snacks, kex och kakor som konsumerats under veckan, på en buss full med tjejer [emoji51] Har inte fastat, mer än att jag skippat lunchen 2 ggr, men det hade jag inte planerat heller. Ska bli spännande att ställa sig på vågen imorgon bitti, vet inte vad jag ska tro. Högre intag än vanligt, men har också rört på mig mer än vanligt, Promenerat uppåt 20 km åtminstone 3 av dagarna. Skickat från min iPhone med Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Idag är det måndag, har tänkt "rapportera" vikt här i tråden varje måndag. Idag stog vågen på 70.7 kg. - 0.3 kg från förra veckan Ställde mig på vågen imorse: 69.4 kg!!! Känns härligt på så många sätt. Jag klarade av resan, som jag varit orolig för, utan att trilla dit på onyttigheter! Det psykologiska i att första siffran är 6 inte 7! Jag är nu normalviktig enligt BMI för första gången på år och dag! Tror jag ska ägna dagen åt att fundera på lämplig belöning till mig själv Och kanske fundera på vad jag kan ta med mig från resan. Tex så åt jag bara vid måltiderna, inga mellanmål (förutom jordgubbar 1 gång) och inga kvällsnacks. Lätt när man är ute på aktiviteter hela dagarna, och de snacks som finns lättillgängligt är sånt som glass och kakor. Vet ju att småätande är en av mina fällor. Ingen träning men däremot mycket promenerande. Svårt att komma upp i 18-19 km dagligen när man ska jobba också, men lite fler kvällspromenader kanske jag kan lyckas med även här hemma. Funderar också på mängden mat. Har ätit rejält stora frukostar hela veckan. Har velat passa på när jag vet att det finns bra mat. Sen har ju lunch ibland och oftast middagen varit helt ok också. Tror att det sammantaget blivit mera mat än hemma, mycket i form av ägg eftersom fokus legat på en stor frukost. Visserligen kombinerat med mer aktivitet, men ändå. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 19, 2016 Author Share Posted June 19, 2016 Gårdagen ägnades åt att packa upp, tvätta och packa igen, resten av familjen åker på nästa resa redan idag. Ofta äter vi brunch vid 11-tiden på helgerna, igår blev det redan kl 9.30, sen skulle yngsta barnet spela fotboll. Åt en större portion äggröra än jag brukar, gjord med mycket grädde och smör, ett par skivor bacon och stekt svamp. Höll mig också ordentligt mätt och nöjd hela dagen, inga problem att fixa lunch åt barnen utan att bli sugen på en portion själv. Lyxig middag: Oxfilé med både rödvinssås och vitlökssmör, grillade grönsaker (paprika och aubergin) med mozzarella. Klyftpotatis åt de andra, jag åt ett par st. Ett litet glas rödvin till. Sen på kvällen framför TVn åt maken brieost till det sista av vinet, jag tog en liten konjak istället. Nu har maken och barnen gett sig iväg och jag är ensam hemma till på torsdag kväll. Alla möjligheter att fixa bra mat som passar mig alltså. Men också en utmaning. Ensam hemma = riskfaktor för överätning för mig. Sockertrollet tycker jag kan passa på när ingen ser... Ska ägna dagen åt att städa och fixa lite här hemma, och planera veckan. Om jag har aktiviteter inplanerade, och har planerat alla måltider, minskar risken att jag trillar dit. Idag ska jag testa min första längre fasta, tänkte fasta hela dagen fram till lunch imorgon. Ska bli spännande att se hur det känns framåt kvällen. Hur gör ni som fastar med träning? Tränar ni på fastedagar eller tar det lugnt? Jag tänkte gå på ett yogapass i eftermiddag... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Idag är det måndag, har tänkt "rapportera" vikt här i tråden varje måndag. Idag stog vågen på 70.7 kg. - 0.3 kg från förra veckan Ställde mig på vågen imorse: 69.4 kg!!! Det är måndag så här kommer en viktrapport fast det bara var 2 dagar sen sist: Måndag 20 juni: 68.9 kg Fastade ju hela dagen igår så det bidrar väl till att jag tappat 0.5 kg till på två dagar. Är inte så rutinerad fastare ännu, vet inte om lite kommer tillbaka när jag äter som vanligt nu närmaste dagarna. Känns i vilket fall toppen! Att fasta är uppenbarligen rätt metod för mig Nästa delmål (efter <70 kg) är att komma ner på 68.0, den övre vikten i det spann jag tycker är OK (64-68). Känns överkomligt för första gången på länge! Sen är frågan vad mitt slutmål ska vara. Som smalast har jag vägt 64 kg, vet inte om jag ska sträva så lågt igen. Vill nog ner på kanske 66 iallafall, så jag har lite marginal till 68 som är min övre gräns för vad som känns ok. Tror jag får ta det lite som det kommer. Ska ju också ta mig igenom sommarsemestern utan att lägga på mig allt för mycket igen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Fastade ju hela dagen igår, och fram till lunch idag. Måste säga att det gick lättare än vad jag trott! Visst har jag känt mig hungrig av och till, men håller man sig aktiv är det lätt att "glömma". En kopp te till kvällen mättar lite för stunden. Tror det underlättade att jag var ensam hemma igår och inte behövde se familjen äta... Idag blev det lunch på jobbet, en biffwok med mycket grönsaker. Ringlade som vanligt olivolja på salladen. Träning efter jobbet, styrka & kondition. Middag vid 21-tiden, smörstekt vitkål, tacofärs, riven ost & sallad. Fanns vitlökssmör kvar från helgen, tog det till också. Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 22, 2016 Author Share Posted June 22, 2016 Tisdagen: Började med ett besök på blodcentralen för att lämna blod. Lunch på jobbet, en jättegod kycklinggryta med bacon och champinjoner, därtill sallad med olivolja. Middag samma som igår, smörstekt vitkål, tacofärs, riven ost & sallad. Efter middagen hade jag planerat att fixa lite "tråkgöra" vid datorn. Betala räkningar, sortera foton etc, sånt som jag gärna skjuter upp... Då ploppade sockersuget upp från ingenstans, fast jag egentligen var mätt och nöjd, och plötsligt stog jag i köket och kollade igenom skafferi och kylskåp istället. Slutade med att jag åt upp det sista i majonnäsburken (2-3 msk) för att kunna diska ur den och göra ny imorgon Onödigt men kunde varit värre! Sen gjorde jag en kopp te och satte mig vid datorn, när teet var uppdrucket var sötsuget också borta. Intressant med skillnaden mellan hunger och sug, det har verkligen blivit tydligt nu när jag prövat på att fasta några gånger. Att avstå från att äta när jag är hungrig, under en planerad fasta, har gått hur bra som helst. Att stå emot socker / kolhydratssug när jag egentligen är mätt är så mycket svårare. Undrar vad det egentligen är som pågår däruppe i hjärnkontoret ibland . Tycker ändå jag parerade det bra denna gång!!! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 23, 2016 Author Share Posted June 23, 2016 Onsdagen: Började dagen med ett träningspass, skön start på dagen! Lunch på jobbet, en av favoriträtterna: fisk med hackat ägg och skirat smör! Den vanliga salladen till. Middag: Omelett på två ägg, grädde, rejält med smör, fylld med färsk spenat och riven ost. Därtill råa sockerärtor doppade i bearnaise (köpes). Kvällen ägnades åt att förbereda lite inför midsommar, handla lite och gjorde två sorters inlagd sill. När jag var klar fanns det kvar ca 1 dl gräddfil, fast jag egentligen var mätt så fick jag för mig att äta upp det till kvällsfika. Mycket gott med grädde och lite kanel på... Sen slank också det sista ur hinken med rysk yoghurt (som barnen har till smoothie) ner, ca 1 dl till. Helt onödigt... "Annars står det och blir dåligt när vi är borta hela midsommarhelgen" viskade mitt sockertroll i örat - och jag lyssnade tyvärr Urartade iallafall inte i någon värre överätning... Idag hade jag tänkt köra en heldagsfasta, men vi har haft halvdags avdelningsmöte med sommarlunch på jobbet, så jag nöjer mig med en 24-timmars torsdag lunch till fredag lunch. Åt äggröra (1 ägg, rejält med smör) till frukost. Dels var jag hungrigare än jag brukar vara, (undrar om det är mejerierna från igår som spökar?), dels för att inte bli så frestad av förmiddagsfikat som skulle serveras på mötet. Både smörgås, frukt och godis fanns framdukat, jag nöjde mig med en kaffe. Har en kollega som tränar mycket och alltid är hungrig, som gärna tar min macka också när det bjuds Lunch på restaurang: Förrätt pocherat ägg på rostad bröd. Var "tvungen" att äta halva brödskivan för att få med den rinniga äggulan Huvudrätt flankstek med god (fet!) sås & fina grönsaker. Pommes till, jag tog 3-4 st. Mycket gott, om än inte helt strikt... Nu fasta fram till midsommarlunchen imorgon 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 24, 2016 Author Share Posted June 24, 2016 Blev lite fusk med fastan igår, jag skulle förbereda 2 st röror till idag, en gubbröra och en med hamburgerkött och pepparrot. Behövde smaka av kryddningen lite, inte mer än en tsk av vardera dock! Vi firar midsommar på landet hos mamma, jag har varit med och planerat menyn, så det finns bra alternativ till mig. Har bestämt mig för att inte dricka någon alkohol idag, för att minska risken att jag tar en bit av midsommartårtan... Jordgubbar och grädde ska jag iallafall äta! Önskar alla som läser min tråd en fin midsommar! Skickat från min iPhone med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 26, 2016 Author Share Posted June 26, 2016 Midsommarhelgen bjöd på blandade skurar både vädermässigt och matmössigt... Midsommaraftonen gick bra: Sillunch med snittar på LCHF-bröd, min hemgjorda inlagda sill, och ägghalvor med romklick. En halv liten färskpotatis var enda "fusket". Jordgubbar och grädde när de andra fikade tårta. Grillning på kvällen, med karré, halloumi, grönsaksspett och vitlökssmör. De andra åt glass till efterrätt, jag hoppade över det. Sammantaget mycket mat, men bra mat och inget oplanerat. Midsommardagen började bra... Ingen frukost, fortfarande mätt. Lunch samma som dagen innan, dvs helt ok, men åt för mycket. Tog om fast jag var mätt. Sen, mitt på eftermiddagen, ville barnen ha mellanmål. Mamma dukade fram bröd, ost och smör, och jag som egentligen var hur mätt som helst åt flera mackor. Knäckebröd, som jag älskar, som vi sällan har hemma eftersom jag lätt triggar på det. Sen middag, åt den också fast jag var mätt. Köttfärssås med spaghetti, fast jag åt blomkål istället. Åt dessutom en bit vitlöksbröd, "dan är ju ändå förstörd!" Och flera rutor choklad på kvällen, av samma anledning. Det är alltid en utmaning att vara flera dagar hemma hos mamma. Det är väl därifrån många av mina dåliga vanor kommer. Och så äter de mycket knäckebröd, som jag är så svag för. En liten bit och det är kört. När jag var ny på LCHF trillade jag dit varenda gång jag kom "hem". Nu går det ibland, ibland inte. Den här gången inte, uppenbarligen. Nåja, på't igen idag. Ingen frukost, en bra lunch (en köttfärsbiff, smörstekta grönsaker, sallad), fastar ikväll. Hade tänkt fasta hela dagen idag men kände mig lite instabil efter gårdagen, så nöjer mig med en kortare fasta, söndag lunch till måndag lunch. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 Det är måndag så här kommer en viktrapport fast det bara var 2 dagar sen sist: Måndag 20 juni: 68.9 kg Efter midsommarens oavsiktliga utsvävningar... Måndag 27 juni: 69.5 kg Lite upp från förra veckan alltså. Men fortfarande under 70-strecket så det känns OK. Vet inte riktigt hur jag ska tänka inför sommaren, om det är värt att sikta på någon viktnedgång. Brukar normalt sett gå upp 3-5 kg från midsommar till mitten av augusti, om jag i år kan stå stilla på vågen vore nog det ett resultat värt att fira bara det! Förvisso några veckor kvar till semestern, men även innan dess är det ett antal utekvällar, dop och annat roligt inplanerat... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 28, 2016 Author Share Posted June 28, 2016 Matdagbok måndag: Frukost kl 7, svart kaffe Lunch kl 11.30, på jobbet. En kycklingklubba med skinn, sallad (lite riven morot, isbergssallad, strimlad vitkål, tomat, lite cole slaw), olivolja Förrätt (hemma) kl 18. En laxrulle (en skiva rökt lax, färskost), 1/2 glas vitt vin. Maken hade fixat! Middag (restaurang) kl 19. Grekisk meze. Massa gott; stekt halloumi, grekisk sallad med fetaost och oliver, någon sorts korv, fetaostfylld paprika, auberginröra, tzatziki. Ett par friterade bläckfiskringar slank också ner, men inget bröd. Ett glas rödvin till. Mestadels bra mat (förutom bläckfiskringarna), men mycket mejerier / ost. Försöker ligga lite lågt med det annars. Svårt också att hålla koll på mängden när det är framdukat som buffé. Vi åt på assietter så man var ju "tvungen" att ta flera gånger. Blev nog lite mycket, var väldigt mätt efteråt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 28, 2016 Author Share Posted June 28, 2016 Tisdag: Var för ovanlighets skull hungrig på morgonen. All ost igår som spökade kanske? Åt alltså frukost, äggröra på ett ägg och rejält med smör. Lunch på jobbet, jättegod ångad torsk, grönsaker & olivolja. Träning efter jobbet, 5 km joggingtur. Middag, oxfilé, grillade grönsaker med mozzarella, massa vitlökssmör. 1/2 glas vin. Imorgon tänkte jag testa igen med en heldags fasta. Har inte fastat på jobbet förut, blir intressant att se hur jag klarar eftermiddagen. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 Onsdag: Började dagen med ett träningspass, en timme yoga. Var mätt långt inpå fm efter gårdagens middag. Vid 12.30 började det kurra lite, då tog jag en svart kaffe. Inga problem att jobba resten av dagen, lite hungrig men ingen större fara. Efter jobbet har jag storhandlat och fixat lite här hemma. Imorgon kväll kommer barnen hem från sommarlägret de varit på, och i helgen får vi besök. Helgen blir en utmaning, min kusin med familj kommer hit. Kul förstås, men också en förväntan om lite extra festligt. God mat, vin, snacks... Har planerat bra måltider, men också köpt hem en del mindre bra grejer. Kex till osten, nötter (som jag lätt överäter), ostkrokar (till barnen, bara jag kan hålla fingrarna i styr). Kusinen gillar att blanda söta goda drinkar, också en frestelse... Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Bjud på Bloody Mary istf söta drinkar. Eller köp Absolut Vanilla. Den smakar sött i sej själv... bara ta on the rocks eller tillsätta bubbelvatten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 30, 2016 Author Share Posted June 30, 2016 Tack för tips! Bloody mary har jag aldrig gjort, men jag gillar tomatjuice. Ska kolla vad som behövs! Jag har köpt hem vin, har ni sett att systemet nu visar kolhydrathalt för alla viner? Vet att hon gillar rosé, hittade den hon brukar köpa: 11g kolhydrater / L... Så jag valde en annan sort med <3g/L. Hoppas den ska smaka bra! Har även köpt hem bubbelvatten för att kunna blanda sockerfria drinkar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Min favorit av roséviner är Cotes de Provence. Smakar mycket och jag dricker den helst lite utspädd eller halva glaset is på en varm altan. Spritz på rosé eller vitvin är ju väldigt fräsch sommardrink (hälften bubbel) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 30, 2016 Author Share Posted June 30, 2016 En reflektion kring det här med fasta och hungerkänslor. Jag har nu för andra gången testat att förlänga fastan från 24 timmar, som är det längsta jag testat tidigare, till 40 timmar (tisdag middag - torsdag lunch), och upplever det som oväntat enkelt. Jag har tänkt mig att hungerkänslorna ska eskalera, men det gör de inte. Visst är jag hungrig, men inte mera hungrig än efter en kortare fasta. Och fortfarande är det lättare att hantera riktig hunger, än det där suget som kommer ibland. Blir nästan sugen på att testa ännu längre fasteperioder, av ren nyfikenhet... Ni andra som fastar ibland, hur länge brukar ni fasta? Någon som testat längre än 40 timmar som vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur känns det? Dricker ni då buljong och liknande? Jag har hållit mig till te, kaffe och vatten. För längre perioder kanske man behöver tänka på saltintaget? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 36 timmar är ganska vanligt att jag fastar, sön kväll till tis lunch. Som längst var jag uppe i drygt 80 timmars fasta. Inte för att jag var speciellt hungrig men började tycka att det var tråkigt och asocialt att bara dricka vatten och te hela dagarna (tog 1-2 tsk salt/dag). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted July 1, 2016 Author Share Posted July 1, 2016 Torsdag: En annan grej med fasta, är ju att maten smakar så GOTT när man sen äter igen Frukost: Svart kaffe. Var rätt hungrig men hade ju planerat fasta fram till lunch. Lunch, på jobbet: Jättegod ungsbakad kolja, salsa verde, ett litet paket bregott till fisken, min vanliga stora sallad med olivolja. Middag: Ungsbakade revbensspjäll med gräddsås, kokt broccoli med mycket smör på, och hemgjord coleslaw. Gott och mättande. På kvällen förberedde jag nästa dags lunch - stekte kycklingbröst och gjorde en ceasardresssing. Fanns kvar några morotsstavar från middagen som jag dippade i dressingen som kvällssnacks. Gott, kanske lite onödigt... Var ju "tvungen" att provsmaka Idag kommer ju kusinen med barn och stannar över helgen. Blir som sagt kycklingsallad med caesardressing till lunch, har planerat tacos till middag. Kommer att festa till det med lite bubbel som fördrink, med jordgubbar till, och kanske vin till maten också. Barnen kommer att få snacks till kvällen som jag ska försöka låta bli... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted July 2, 2016 Author Share Posted July 2, 2016 Mycket lyckad dag igår! Till lunch caesarsallad med kyckling (recept från 56kilo bloggen). Jättegott! Fördrink lite bubbelvin. Middag tacos, med färs, grönsaker, ost & hemgjord guacamole. Jag gör inga special LCHF tacobröd utan äter som en sallad helt enkelt. Sen kollade barnen film och åt snacks, jag och kusinen satt i köket och babblade med resten av rödvinet. Mumsade på jordgubbar med grädde och mörk choklad (jag tog 2 rutor, en ok dos!). Lite senare även en skål pistagenötter. Sammantaget en mycket trevlig kväll, utan söta drinkar. Och barnen åt sina chips i ett annat rum så jag slapp frestas. Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted July 5, 2016 Author Share Posted July 5, 2016 Helgen i sammanfattning: Fredagen gick som sagt bra. Lördagen blev det mera slarv. För mycket vin, nötter som tilltugg, innan maten- Åt alldeles för många. Söndagen vaknade jag på morgonen och vår kyl hade gått sönder. Typiskt när man har gäster och kylen full med mat. Det som kunde frysas åkte in i frysen, annat fick slängas, ägg smör och grönsaker får stå i rumstemp till vidare. Stressad redan innan, sovit dåligt (i extrasäng, gästerna fick ta vårt sovrum)... Upplagt för en dålig dag matmässigt. Hade köpt bröd eftersom vi hade gäster, åt ett par skivor till frukost. Sen dop, med efterföljande buffe, bra mat (kyckling, sallad, dressing, skippade brödet), men tog av efterrätten. Hembjudna till en släkting på kvällen efter dopet. Västerbottenpaj som jag åt med skal och allt, sallad, god ost som jag åt på knäckebröd. samt hemgjord jordgubbstårta. Inget vidare alltså... Nya tag på måndag! Eller...? Måndagen var jag med kort varsel tvungen att ta ledigt från jobbet för att fixa en grej. Upp tidigt (efter den intensiva helgen), iväg hela dagen. Kom hem helt slut vid 17-tiden. Stökigt hemma efter helgen, fortfarande trasigt kylskåp. Skulle ha beställt ett nytt men vi har visst inte standardmått. Bygga om överskåpen eller betala dyrt för udda storlek på ny kyl och frys?? Upptäckte under dagen att även bilen behöver in på verkstad. Dessutom ensam hemma, barnen hade åkt iväg på sommarlovsaktiviteter och maken bortrest. Hittade resterna av en mjuk kaka i skafferiet, som gästerna köpt hem. Skulle slänga den hade jag tänkt men satte istället i mig allt som var kvar, fortsatte med att ta fram bröd ur frysen, nalla av barnens godis, och sen gå till affären och handla en massa choklad. Överätning deluxe helt enkelt. Ställde mig på vågen imorse: 71.2kg Känns motigt, men försöker tänka konstruktivt. Vad kunde jag gjort annorlunda? Känner igen mönstret alltför väl. Lite fusk (för mycket nötter i lördags) leder till värre fusk (både efterrätt, tårta och bröd i söndags) leder till skamkänslor och överätning. Dålig sömn och stress är en riskfaktor, men ibland blir det ju så. Vet inte om jag hade kunnat undvika det på något sätt faktiskt. Hade kunnat ta det lite lugnare med alkoholen. Drack nog 2-3 glas vin i fredags, och 3-4 glas i lördags. En liten förvarning om hur semestern kan bli också. Helgen påmindede lite om veckorna i stugan med släkten.. Trångbott, ungar överallt , bjuds på vin, fika, snacks hela tiden, dåliga sängar, ingen träning. Har funderat på om jag ska bestämma mig för en alkoholfri semester i år, kanske får bli så. Löser inte alla problem, men jag vet ju att vin sänker mina spärrar mot dåliga matval. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted July 6, 2016 Author Share Posted July 6, 2016 Tisdag: Uppe på banan igen. Svart kaffe till frukost. Lunch på jobbet (fiskgryta, sallad). Sashimi till middag (Lax, tonfisk, lite sjögrässallad, misosoppa. Hoppar över den inlagda ingefäran, för söt för min smak numera). Både för att få lite mera grönsaker och få upp fettet så stekte jag vitkål i rejält med smör som ett extra tillbehör. Idag onsdag tänlte jag fasta igen, nu när jag har fått lite rutin på det. Fram till lunch imorgon. Började dagen med ett träningspass, känns också bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted July 8, 2016 Author Share Posted July 8, 2016 Fastan gick bra i onsdags, tycker nog det går lite lättare för varje gång. Hann med att göra lite ärenden på lunchen, inte så dumt! Igår som vanligt svart kaffe till frukost. Lunch på stan med kollegorna, tog en sallad med kyckling, ädelost och bacon. Mycket gott. God dressing till med oklart innehåll... Gillar inte att känna mig uttittad, och folk tycker ju man är knäpp om man tar bregott till sin sallad. Istället smugglade jag med mig 2 små bregottpaket i handväskan och petade ner i kaffet när vi kom tillbaka till kontoret Middag på tu man hand med maken, lagade lammkotletter med vitlökssmör, champinjoner och färsk spenat stekta i mycket smör, en rejäl bit chevre fick smälta över på slutet. Maken åt ett lass klyftpotatis, jag smakade 3-4 st... Ett par glas rödvin till. Mycket gott! Idag blir det träning på lunchen (5km jogg), sen äta i matsalen här på jobbet. Ikväll ska vi och min bror med familj ses hemma hos mamma och grilla. Brorsan fixar kött, det är han bra på, jag fixar grönsaker och sås (kanske blir en köpebea, vi får se). Mamma kokar säkert potatis till men den kan jag hoppa över utan problem. Sa till mamma att vi kanske kan skippa efterrätten, får väl se om hon ändå hittar på något. Hon är lite av en bullmormor som gillar att bjuda barnbarnen på godsaker 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts