IML

Mulliga mammans pepptråd

Recommended Posts

Ja, problemet är ju att jag har svårt att äta lagom. Det är absolut så att det är första tuggorna som är godast, men sen kan jag (ibland) inte hejda mig. Jobbar på att hitta en nivå som funkar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne på dag tre av "avgiftning". 

Tisdag:

lunch på jobbet. Matsalen tyvärr stängd, kollegorna ville ha kebab. Jag tog en kebabsallad, OK antar jag. Tycker inte att det är så jättegott, nästa gång det blir kebab tror jag de får gå utan mig. Hade bestämt mig för att fasta resten av dagen. Kebeb var väl ingen jättebra uppladdning men det gick bra ändå.

Onsdag:

Vaknade hungrig, brukar ju skippa frukosten men nu åt jag äggröra på ett ägg + rejält med smör. 

Lunch, indisk buffe. Tandoorikyckling, någon köttgryta, sallad, yoghurtdressing. Hoppade bröd och ris förstås. Gott men lite dåligt med fett.

Middag, korv (engelska sausages som maken köper hem, osäker på kolhydratsinnehållet), 2 stekta ägg, smörstekt rödkål. Rejäl smörklick till. Var egentligen mätt där men kände mig sugen, tuggade i mig 4-5 frökex som jag bakat före jul, med mycket bregott. Onödigt men gott.  

Torsdag:

Planerar att fasta fram till kvällen, passade på att göra lite ärenden när kollegorna gick på lunch. Vi har gäster över helgen, som dyker upp ikväll, när de kommer blir det kvällsfika med ost & kex (frökex till mig!), kanske lite salami, oliver etc. 

Har tränat efter jobbet både tisdag och onsdag. Speciellt i onsdags kände jag mig ovanligt svag och orkeslös, orkade inte riktigt med hela passet vilket är ovanligt. Trodde nästan jag höll på att bli sjuk men idag mår jag bra...

Har också varit lite tröttare än vanligt, kan ju också bero på att jag efter julledigheten inte är van att gå upp 06.45 som jag gör när jag ska till jobbet. Känner mig än så länge peppad och känns skönt att komma in i bättre matvanor igen. Får förutom viktuppgång även acne när jag äter dåligt, börjar läka ut nu vilket också känns bra  :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helgen blev väl sisådär... Hade ju gäster och hade planerat in bra mat att bjuda på. Torsdagkvällen gick bra, men fredag- söndag slank det förutom maten ner en hel del onödigt, tex croissanter till frukost, några bitar ur chokladasken, några nävar chips.  

Veckan i övrigt har dock varit bra, så vågen pekade neråt iallafall  :P

Summa summarum stog vågen i tisdags när vi kommit hem på hela 74.8 kg  :(

10/1: 73.6 kg

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägesrapport v.3:

Förra veckan var riktigt bra, fram till helgen. Tränade bra, åt bra mat, två fastedagar (äter då bara en gång, på kvällen), sockersuget höll sig på mattan. Så blev det lördag kväll och jag tyckte plötsligt det var en bra ide att öppna en påse rostade saltade blandade nötter (som köptes inför förra helgen när vi hade gäster men inte gick åt då). Fast jag ätit en rejäl middag. Fast jag vet att jag inte kan äta "lagom" av sånt. Mycket riktigt tryckte jag i mig hela påsen alldeles själv, 175g. 

På söndagen hade jag det där jobbiga suget efter "nåt", stog emot större delen av dan men när det var dags att laga middag slank det ner en hel del onödigt, både före och efter (inom LCHF dock, några kalla köttbullar, lite naturella nötter, ett par skivor skinka, osv...). Även måndag kväll förföll jag i att småäta efter maten, då i form av riskakor och smörgåsrån med smör, ost & marmelad :blink:  

Totalt över veckan ändå ett litet kliv ner på vågen, -0.5 kg, så jag får väl vara nöjd. Nya friska tag idag. Planen är att fortsätta med 2 fastedagar i veckan, då jag hoppar över lunchen. 

Summa summarum stog vågen i tisdags när vi kommit hem på hela 74.8 kg   :(

17/1: 73.1 kg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahapp, januari månad slut.

Det har gått lite upp och lite ner. Positivt är att jag hållit kosten bra under veckorna, fastat 2 dagar / vecka utan problem, tränat riktigt bra, känt mig överlag pigg och positiv. Negativt att jag slarvat väl mycket på helgerna vilket påverkat viktnedgången. 2.2 kg ner i januari är väl ok men jag hade hoppats på mer ärligt talat.

Har iallafall, sen ca 10 dagar tillbaka, bestämt mig för att inte dricka alkohol alls fram till sportlovet v 8. I lördags var jag ute och åt med tjejkompisarna, brukar betyda ett par glas vin till maten och någon söt drink efter, kändes väl inte jättekul att avstå men det gick... Och gjorde det också lättare att hålla mig till planen matmässigt. Igår var det kundmiddag med jobbet, brukar alltid vara nån som har bil eller så och inte dricker, så det gick lättare. Det är annan sak när det är jobb också, då är man ju inte ute efter att roa sig på samma sätt. Värre var att precis alla andra vid bordet beställde en chokladdessert som såg helt fantastisk ut. Och där satt jag med en kopp örtte... Kändes bra efteråt dock!

I helgen kokade jag en omgång kycklingbuljong (Birgitta Höglunds recept) och har under veckan druckit en kopp, med lite smör och kokosolja i, till frukost. Gott och känns bra i kroppen. Har druckit det även på fastedagarna, när jag annars bara brukar dricka svart kaffe eller te. Känns lite fuskigt, man håller sig ju mätt och nöjd hela förmiddagen. vet inte om fastan blir mindre effektiv med de extra kalorier man får i sig, tänker iallafall fortsätta tills buljongen tar slut :-)

Summa summarum stog vågen i tisdags när vi kommit hem på hela 74.8 kg   :(

17/1: 73.1 kg

1/2 72.6 kg

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden jag detoxfastade varje år (mellan 7-27 dagar) dracka jag buljong två ggr/dag. Iofs var det innan tärningarna blev ohälsosamma och utan extra fett men jag vill minnas att man pratade om max 400kcal/dygn och jag tror jag låg på ca 200kcal/dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länge sen jag skrev här i tråden ser jag. Våren har varit motig, mycket sug och destruktiva tankar kring mat. Mycket onödigt småätande, ett par episoder av överätning. Har inte haft energi till att fasta, snarare ätit oftare, lagt till frukost i perioder som jag normalt inte äter. Vikten pendlar som vanligt något kilo ner ett par kilo upp. Nu efter påsk lite uppåt förstås. Ser att jag efter jul landade på 74.8 kg. I tisdags vägde jag in på 75.1 kg.  :wacko:

Har läst Bitten Johnssons Sockerbomben 3.0, mycket som jag kände igen där av beteenden och känslor.  Har funderat en hel del fram och tillbaka. Är jag sockerberoende? Eller har jag "bara" ett skadligt bruk? Om jag är sockerberoende, vad innebär det? Måste jag börja gå på möten? Bli helt abstinent dvs sluta helt med allt socker, men även alkohol, LCHF-bröd, etc?

Har just nu landat i att jag just nu inte är beredd att göra den livsstilsförändring som krävs för att leva helt abstinent enligt Bittens definition. Kommer att fortsätta harva på, acceptera att jag har bättre och sämre perioder. Sikta på att sköta kost och träning på det sätt jag vet att jag mår bra av, men inte ha så höga krav på mig själv. Tex som nu under påsk. Har varit i stugan med släkten. Mycket bra mat men också myskvällar med vin och snacks, påskgodis, smarriga efterrätter, hembakat tunnbröd... Jag ska sluta ha som målsättning att äta strikt under såna perioder, och sen slå på mig själv efteråt för att det inte lyckades. Välja att äta så bra som möjligt, men också en del av det jag är sugen på, det kan vara värt ett par kg plus på vågen, bara jag kommer upp på banan efteråt. 

Senaste dagarna har jag kommit in i en positiv period. Laddad med energi och släktmys efter påsken. Suget lyser med sin frånvaro. Visst har vågen pekat uppåt, men vet ju att det tickar iväg neråt rätt snabbt bara jag äter bra. Vill ge det ett par dagar till med bra, strikt, fet mat, sen ska jag nog försöka återuppta fastandet också. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, IML sade:

Jag ska sluta ha som målsättning att äta strikt under såna perioder, och sen slå på mig själv efteråt för att det inte lyckades. Välja att äta så bra som möjligt, men också en del av det jag är sugen på, det kan vara värt ett par kg plus på vågen, bara jag kommer upp på banan efteråt. 

Det är helt rätt inställning, tycker jag, att inse att vissa perioder är det svårare att stå emot. Sedan om det är ett beroende eller en ätstörning eller dålig karaktär, spelar kanske mindre roll egentligen när kontentan blir densamma - upp i vikt, dåligt samvete, slå på sig själv... för det mår man knappast bättre av. Jag tror man får bestämma sig - antingen tar man tag i botten av problemet, t ex med hjälp av någon terapi som du var inne på, eller så får man lära sig leva med det, t ex genom perioder av striktare hållning. Visst, det sista påminner om jojo-bantning, det gör det, och är nog inte optimalt men långsamt kan det ändå bli en positiv spiral i rätt riktning. Härligt med en positiv period nu! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner att det är skillnad på att äta mycket och gott vid högtider och andra festliga tillfällen, när familj, släkt eller vänner samlas, och alla vill bjuda på något extra - jämfört med det destruktiva överätande jag ibland förfaller i, och även det onödiga småätandet. Det vill jag verkligen komma åt, på något vis. Just nu, när jag har en bra dag, känns det helt overkligt hur jag kan agera ibland. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är inte ensam i ditt destruktiva beteende, bara så du vet så tror jag att vi är många.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en bra vecka, men helgen blev inget vidare. Vi har haft långväga gäster (stannar till imorgon), roligt, men blir svårt att hålla bra rutiner met mat & träning.

Fredagkvällen gick "ok". Bra, hemlagad mat, men för mycket. Det är ju så trevligt att sitta kvar och prata, ta en portion till, fylla på vinglaset...

Lördagen började bra, slutade desto värre. Lugn morgon, jag fixade brunch med ägg & bacon mm (+ rostad bröd till resten av gänget...). Museibesök, mysfika på cafe. Jag tog bara en kopp te, men sen orkade dottern inte hela sin bit chokladtårta och jag blev "tvungen" att hjälpa till :ph34r: Bord bokat på restaurang, men ganska sent. Maken plockade fram chips och vin innan, jag stod emot i 10-15 minuter. Sen slank det ner ett chips, sen halva skålen... Till middag på restaurangen senare tog jag musslor. Valde bort pommes till. Men kunde inte motstå att ta flera bitar av det goda brödet för att suga upp såsen. Och så drack jag öl till... Mycket sällsynt, föredrar egentligen vin.

Söndagen något bättre. Bra lunch. Bortbjudna på kvällen, god hemlagad gryta med potatis till. Slank ner en del potatis men inget vin & avstod från efterrätten. 

Nåja, måndag igen och nya tag...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andrade matrutiner, restauranger och bjudningar gör det inte lätt att hålla sig till den mat man ska...och chokladtårtor är svårt att slänga...:-)

Minns I somras när jag var I England; slirade mer och mer in I öl/paj/pommesfrites-diket...men konstaterade när jag kom hem att vikten var på hektot densamma som innan. Jag mådde inte dåligt heller, och jag tror att jag hittade tillbaka till banan. Det är ju det viktiga, att man inte stannar nere I diket.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och semester i USA (i skrivandes stund) ger också slirningar... Ovanligt få denna gång men nån cheesecake och nån bagel ville jag ha. Till helgen ska jag upp ur resdiket men det känns bra. Tror man måste inse att det blir så och lära sig hantera det även om det kan vara nog så svårt vissa gånger. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måndag kväll, sista med vår gäst. Helstekt entrecote, auberginegratäng, vitlökssmör... Mums! Klyftpotatis stod också på bordet men med så mycket annat gott kändes det inte som en uppoffring att avstå. Ett glas rött till. Senare på kvällen lite brie och ytterligare ett glas vin. Inte är det svårt att äta gott på LCHF!

Har ju tänkt komma igång med fasta igen (24-timmars, dvs hoppar då över lunchen helt enkelt) Planen var att fasta på onsdag, men det blev en spontan-fasta idag istället. Tog en promenad när kollegorna gick till matsalen. Inga problem alls efter gårdagens rejäla middag ?

Hjärnan är bra konstig ändå. Hela våren har jag ju som sagt känt mig lite ur balans, och då fått för mig att det är svårt / jobbigt att fasta. Fast jag gjort det tidigare utan problem. Känns i vilket fall skönt att vara igång igen, kör nog torsdag också denna vecka. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Veckan har gått bra. Fasta tisdag och torsdag, bra med träning (backintervaller, yoga, ett längre MAF-pass, idag blir det lunchjogg). Inget småätande. 

Helgen blir som vanligt mera av en utmaning... Ikväll går nog bra. Maken och sonen ska iväg på olika håll, jag och dottern ska ha tjejkväll. Då äter vi räkor och spelar yatzy :-) Imorgon får vi gäster, har inte bestämt än vad jag ska bjuda på. Nåt som passar barn 8-13 år, "vanliga" vuxna, och mig. Dottern vill göra fruktsallad till efterrätt, blir väl glass till för dem som vill ha. Vet inte om jag ska vispa grädde till och ta en portion, eller om det är bättre att avstå helt. 

Riktiga utmaningen blir söndag - måndag när vi ska hem till mamma. De vet ju och respekterar hur jag äter, finns alltid bra alternativ till mig. Men också knäckebröd, ofta hembakat mjukt bröd och annat som jag har svårt att stå emot, och lätt överäter av när jag väl börjat. Och så är det väl nåt med miljön / min historia. Det var ju hemma hos mamma som jag grundlade en stor del av mina dåliga vanor. Ska försöka få min sockerhjärna att komma ihåg hur det ligger till. Jag KAN INTE ta "bara en" knäckemacka, "bara en liten". De köper knäckebröd i stora runda kakor, så man kan bryta så stor bit man vill ha. Lätt att tänka att en liten bit går bra...

Håll tummarna för mig :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, IML sade:

Veckan har gått bra. Fasta tisdag och torsdag, bra med träning (backintervaller, yoga, ett längre MAF-pass, idag blir det lunchjogg). Inget småätande. 

Helgen blir som vanligt mera av en utmaning... Ikväll går nog bra. Maken och sonen ska iväg på olika håll, jag och dottern ska ha tjejkväll. Då äter vi räkor och spelar yatzy :-) Imorgon får vi gäster, har inte bestämt än vad jag ska bjuda på. Nåt som passar barn 8-13 år, "vanliga" vuxna, och mig. Dottern vill göra fruktsallad till efterrätt, blir väl glass till för dem som vill ha. Vet inte om jag ska vispa grädde till och ta en portion, eller om det är bättre att avstå helt. 

Riktiga utmaningen blir söndag - måndag när vi ska hem till mamma. De vet ju och respekterar hur jag äter, finns alltid bra alternativ till mig. Men också knäckebröd, ofta hembakat mjukt bröd och annat som jag har svårt att stå emot, och lätt överäter av när jag väl börjat. Och så är det väl nåt med miljön / min historia. Det var ju hemma hos mamma som jag grundlade en stor del av mina dåliga vanor. Ska försöka få min sockerhjärna att komma ihåg hur det ligger till. Jag KAN INTE ta "bara en" knäckemacka, "bara en liten". De köper knäckebröd i stora runda kakor, så man kan bryta så stor bit man vill ha. Lätt att tänka att en liten bit går bra...

Håll tummarna för mig :)

Håller allt vad jag orkar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft ett par motiga veckor, igen. Vikten pendlar lite men mest uppåt.  Har bestämt mig för att ta en paus med fastandet. Det är lite olika hur jobbigt det känns, gång från gång, men känner att det bidrar till stress (vilket jag har nog av ändå) och matfixering (som jag vill komma ifrån). Kommer nu en period återgå till min vanliga rutin, 16:8 (typ), dvs lunch och middag. Släppa fokus på vikten ett tag. 

Däremot kommer jag att börja ta med mig matlåda till jobbet, för att få bättre koll på innehåll och mängd. Har ju inte velat det tidigare, men arbetssituationen har ändrats, från att ha haft kontor som jag delade med en kollega sitter jag nu i ett öppet landskap med drygt 20 pers. Dvs en ganska stimmig miljö periodvis. Att då gå till en ännu stimmigare matsal och äta lunch känns inte längre så lockande. Fikarummet däremot är lugnt kring lunch, bara några få som har matlåda. Finns ingen mikro där, då får man gå till den stimmiga matsalen, men iallafall såhär års funkar ju kall mat bra. Idag blir det caesarsallad med kyckling. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag går ut och äter lunch!

Det finns en väldans massa saker som jag kan tänka mig att göra avkall på.. och lagad varm mat vid lunch på jobbet är inte en sådan sak!

Iallafall vi har ny ägare till företaget, de vill inte dra maten på lönen varvid vi inte heller lättvindigt kan beställa folieformar med mat till jobbet.

Såå, nu blir jag tvungen att ta en halvtimmes rast i stället för att äta vid skrivbordet, det blir i princip en halvtimmes extra övertid per dag, hur tänkte man här?:huh:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Såå, nu blir jag tvungen att ta en halvtimmes rast i stället för att äta vid skrivbordet, det blir i princip en halvtimmes extra övertid per dag, hur tänkte man här?"

Zepp, stackars dig! Jag jobbar in en timme varje dag, eftersom jag hoppar över lunchen. ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, iAnna sade:

"Såå, nu blir jag tvungen att ta en halvtimmes rast i stället för att äta vid skrivbordet, det blir i princip en halvtimmes extra övertid per dag, hur tänkte man här?"

Zepp, stackars dig! Jag jobbar in en timme varje dag, eftersom jag hoppar över lunchen. ?

Mnja jag gråter hela vägen till banken.. iomed att det ger ett överskott på cirka 200 varje dag som jag har fullt upp att göra, dvs jag kan inte gå hem med mindre än att jag gjort vad som krävs.

Hur tänkte man här?

Tänkte man 7 till 4, det kanske stämde på 70-talet?:huh:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags för en statusuppdatering i tråden efter sommar och semester. 

Våren var ju motig, fick ingen fart på viktnedgången, gick med funderingar kring sockerberoende. Inför sommaren bestämde jag mig för att släppa lite på kraven, göra så bra val som möjligt men inte sträva efter 100% strikt LCHF. Jag har haft lite uppdelad semester i år, tre perioder med ett par veckors jobb emellan. 

Först ut, i juni, var 10 dagar i Italien, i hyrt hus på landet. En del restaurangbesök och en del egen matlagning. Finns ju mycket bra mat där, sallad med tomat och mozzarella, eller parmaskinka och parmesanost till lunch, grillat kött eller fisk med goda grönsaker till middag. Blev mestadels helt OK men slank även ner lite  gott bröd, en glass eller två, någon pastarätt. 

Sen två veckor i stugan med stora tjocka släkten. Samma där, oftast bra mat men också nån glass på standen, nån kväll med vin & chips, surströmming som kräver tunnbröd och mandelpotatis, kafferep med hembakat fika.

Och sist ut en vecka i hyrd stuga på Öland med några kompisar. De är mycket förtjusta i fika och sötsaker. En normal dag med den familjen: Frukost med juice och söta flingor, förmiddagsfika med glass, normal lunch, eftermiddagsfika med saft / kaffe och bulle, och så middag med vin till de vuxna, då måste ju barnen få läsk. Mamman & barnen har uppenbarligen en välfungerande metabolism, de är slanka ändå. Pappan är rejält rund. (Jag vet att de får höra från andra håll att det är onyttigt med så mycket socker, men vill inte ta det till sig, så jag väljer att inte gå in i några diskussioner / komma med goda råd och pekpinnar) Köpefika och GB glass frestar mig faktiskt inte så mycket längre, så det gick ändå hyfsat bra. 

Vikten har ju under våren pendlat mellan 73-75 kg. Sommaren blev ungefär samma, efter var och en av resorna har jag legat på ca 75. Sen tappat 1-2 kg på en-två veckor hemma. 

Så nu känner jag ändå en sorts lugn. Ja, 75 kg är för mycket, men det verkar ändå vara den vikt jag landar på, jag går inte upp mer än så ens efter flera månaders slarv med kosten. Jag har också ätit (minst :ph34r:) tre måltider per dag, och ingen fasta. Också positivt är att jag inte haft en enda hets / överätningsattack!

Jag har också under semestern lyssnat på podden Sockersystrar, med LCHF-ingenjören, och kommit fram till att mina problem faktiskt inte är i närheten av det de beskriver. Skadligt bruk kanske jag har, men sockerberoende - nej, jag tror inte det ändå. 

Nu ser jag fram emot att komma in i vardagen med bättre rutiner kring mat och färre frestelser. Tankarna inför hösten är att fortsätta med tre måltider per dag, ingen fasta just nu. Känner som sagt att det bidrar med för mycket stress i mitt redan stressiga liv. Tror också det hjälper mig att hålla småätande / överätande i schack. Jag har hakat på trenden med bönor (tack vare tex Lifezone och Birgitta Höglund) och börjat lägga till bönor och surkål till lunch / middag, får återkomma med utvärdering så småningom. Gott är det iallafall!

Är rätt nöjd med träningen i sommar också förresten! Har fått in ett par MAF pass varje vecka, finns ju tid till lite längre pass under ledigheten, 10-11 km har det ofta blivit.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kul grej förresten, gällande barn och mat, och vikten av rätt förebilder. Mina två barn är ju 11 och 13 år. Vi pratar förstås en del om vad som är bra mat, vad kroppen behöver och inte osv. Men de äter "normal" kost dvs mackor, flingor, frukt till frukost och mellis, pasta ris och potatis till maten, mm. Ibland kan jag lura i dem ägg till frukost men mackor är ju godare. Dottern vill helst ha söt yoghurt och sockriga flingor, med där drar jag gränsen, de får osötade havreringar. 

Iallafall så kom jag hem igår och såg att någon gjort omelett i mikron i en liten skål. Visade sig att en Youtuber dottern följer hade tipsat om det. Jag har tjatat mig blå i åratal om att ägg är ett mycket bättre mellis än mackor, för döva öron :rolleyes:. Men nu var det plötsligt "supergott!". Blev samma till frukost idag :D 

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Statusuppdatering såhär ett par veckor in på hösten. 

Maten har fungerat fortsatt bra. Precis i slutet av semestern registrerade jag all mat på matdagboken några dagar, för att få ett kvitto på att jag "gör rätt". Jag tycker ju att jag kan det här med LCHF, och mina måltider är det inget fel på. Men det blir tydligt hur fort det drar iväg med onödiga kalorier så fort jag äter utanför måltiderna, gör det lite lättare att avstå den där ostbiten framför TV'n när man får det svart på vitt sådär... Nu äter jag tre gånger per dag, frukost, lunch och middag. Sötsuget och kvällsätandet har hållit sig i schack. Vikten tickar på neråt.

Träningen däremot har det varit sisådär med. En massa annat som ska fixas inför terminsstarten, föräldramöten i skolan, barnen ska ha nya kläder, bolånen ses över, vi ska visst byta bil, föräldrainsatser för barnens olika fritidsaktiviteter planeras in... En rejäl omgång halsont på det = ingen träning alls på två veckor :( Nu är det halsonda borta. En späckad vecka väntar både jobb och privat men hoppas klämma in något pass eller två iallafall!

Under hela våren och sommaren har vikten pendlat mellan ca 75-73 kg. Nu är jag nere på 73, igen. Hoppas nu att jag kan hålla kvar det här lugnet kring maten, att sötsug och överätningsmonster fortsätter hålla sig undan, så att jag kan tappa några kg till. Känns som att jag hittat en rutin som fungerar :)

Och dottern har förresten fortsatt med sin "omelett i mikro", ofta både till frukost och mellis :D Nu hoppas jag bara hon kan få sonen att testa, han har aldrig varit mycket för ägg tyvärr, utom i form av pannkaka :rolleyes:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra veckan blev en sån där mindre lyckad vecka...

Började i onsdags med att dottern bakat bröd på hemkunskapen och ville gärna att jag skulle smaka. En god, lite grov limpa kryddad med anis, mums! Tänkte att en skiva kan jag väl ta. Nån som tror att det stannade på en skiva? 

I torsdags var det firmafest. Först förfest med närmaste kollegerna hemma hos mig, rom och cola, jordnötter, lite chips. Sen fördrink på lokal följt av trerätters med vin följt av en whiskey till kaffet följt av mer rom och cola :ph34r: Följt av en tung fredag :huh:

I fredags slukade jag de överblivna jordnötterna innan maten. 

I lördags hade alla i familjen tider att passa på olika håll under dagen, och matplaneringen uteblev. "Jag tar nåt i farten" blev till småätande mellan varven hela dagen. Några av dotterns pommes. En portion bönsallad (bra där!). Fler mackor av dotterns goda bröd. Fika på cafe med en chokladkaka (det går bra nu!). Avslutade dagen med att äta upp de överblivna chipsen från torsdagkvällen. 

MEN jag tänker att detta är livet, jag gör så gott jag kan, och lite roligt måste man få ha emellanåt. Har en röst i bakhuvudet som tycker att jag borde lägga in några fastedagar för att kompensera men jag lyssnar inte på det örat. Återgår istället till att planera mina måltider bättre och hålla mig till tre måltider / dag. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigt att känna att man lever.... Dvs fyller dagarna med liv och inte bara livet med dagar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller hur! För mig är det milsvid skillnad på den här typen av slarv - smaka på dotterns bröd som hon är stolt över, ha lite kul med kollegorna, mysfika på cafe - och det destruktiva överätande som jag ramlar ner i ibland. Plus på vågen blir det ju i båda fallen förstås :rolleyes:

Men visst är det intressant att se hur slarv liksom föder mera slarv... Hade jag inte varit trött och bakis i fredags hade jag kanske orkat planera lördagen lite bättre istället för att däcka framför TV'n med en påse jordnötter tex. 

Nu väntar dock en lugnare vecka utan större utsvävningar :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-04-20 at 21:29, IML sade:

Jag känner att det är skillnad på att äta mycket och gott vid högtider och andra festliga tillfällen, när familj, släkt eller vänner samlas, och alla vill bjuda på något extra - jämfört med det destruktiva överätande jag ibland förfaller i, och även det onödiga småätandet. Det vill jag verkligen komma åt, på något vis. Just nu, när jag har en bra dag, känns det helt overkligt hur jag kan agera ibland. 

Du får ett frikort utav mig.. dvs du får äta vad du vill på jul, nyår, midsommar, egen födelsedag, partnerns, barnens, dop, bröllop, och begravning, samt vissa släktsammankomster!

Men.. med frikortet följer regler, du skall då äta/dricka med måtta.

Och resten av dagarna skall du äta LCHF.:)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men efter en grogg är allt LCHF. Det har Peter B sagt. Så om man dricker en liten grogg per dag så är ju problemet löst...? :P;)
Skämt åtsido, jag tycker du verkar klarat det rätt bra, IML. Din inställning är sund - du slår inte på dig själv (åtminstone inget vi ser), du ger inte upp... Way to go girl! 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, IML sade:

Brukar hjälpa med motivationen om det ska redovisas...

Visst är det märkligt, att man liksom "måste skärpa sig" om man berättar om sitt kämpande oavsett om det är här, bland vänner eller på jobbet? Men det funkar ganska bra... I min bekantskapskrets vet alla att jag "inte äter socker" och de få som vet att jag småäter konstant tycker båda är konstiga beteenden. Här är det rätt skönt, här får man vara hur konstig som helst. Och så är det några tusen som ser det, även om de bara besöker forumet som gäster, vilket hjälper att veta...!  B)

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 2

Har läst lite gamla inlägg här i tråden och kom ihåg att fettkaffe brukar funka bra i perioder när jag behöver något på morgonen. Så det fick det bli till frukost idag.

Lunch: Matlåda innehållande grönsallad, en tomat, stjälkselleri, rester av en grillad kyckling, och en rejäl klick hemgjord majonnäs.

Middag: ”Kassler stroganoff”, kasslergryta med tomat och grädde. Ärtor till.  Ris till familjen, grönsallad till mig. En liten klick majonnäs till salladen för att få upp fetthalten.

Efter jobbet hann jag med ett träningspass med några kollegor. Backintervaller. Jobbigt i vanliga fall, med de höga temperaturer vi har nu blev det extra svettigt! Långt från MAF-träning ? . 

När jag kom hem var jag definitivt mera törstig än hungrig, med ett stort glas vatten som sällskap gick det fint att laga mat utan att småäta under tiden.

Nu smuttar jag på en liten whisky så kommer jag att sova gott inatt ?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 3

Frukost: Fettkaffe igen

Lunch: I matsalen på jobbet. Kycklingfile (utan skinn), broccoli, sallad med olivolja på. En liten klick av nån kall yoghurt / gräddfilssås som serverades till.

Middag: Resten av familjen äter senare på onsdagar så det blev att botanisera lite bland resterna i kylen. Två överblivna äggvitor blev till en omelett fylld med liter rester av gårdagens kasslergryta+ost. Sallad, tomat med majonnäs på. Avslutade med ett par skivor salami och lite brieost ?

Hann med ett lunchgympapass idag, lite blandat hoppa-studsa och styrketräning. Var ett tag sen sist så det kommer kännas i armar & axlar imorgon!

Nu ska jag iväg på körövning, ett gammalt intresse sen innan jag fick barn som nu fått plats i livet igen! Samma kör som maken sjunger i, roligt med ett gemensamt intresse nu när barnen är så pass stora att de kan fixa middag själva ibland ? 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagsrapport

Frukost: Svart kaffe. 

Lunch: På jobbet. Nån sorts fisk - sej kanske. Rejäl sallad, olivolja. En liten klick av nån yoghurtsås till. Gott men kanske lite fettsnålt.

Middag: Fiskbiffar (fiskfilé, ägg, lök, lite pofiber) serverades i salladsblad med gurka, tomat och en örtdressing på matyoghurt och majonnäs. 

Har varit rätt trött / seg idag. Ovanligt stökigt i kontorslandskapet jag sitter i, känner mig alltid lite mosig i huvudet framåt eftermiddagen såna dagar. Inte blev det bättre av att jag var tvungen att sitta i ett långt trist möte. Vetelängd på bordet förstås. Blev inte överdrivet frestad men det är distraherande tycker jag att sitta med kaffebröd under näsan ett helt långt möte ?

Som tur är var maken hemma före mig. När jag kommer hem från jobbet såna här trötta dagar är tröskeln för okynnesätande extra låg men nu fick han med mig ut på en promenad i finvädret istället ?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställde mig på vågen imorse. 74.8 kg, -1 kg sen i måndags ?

Meeen... jag vet ju hur det är. Lättare att hålla mig strikt under arbetsveckan. Nu kommer helgen, extra god mat och mera frestelser. Ett glas vin eller två... lite snacks... en efterrätt kanske... ? Krävs inte mycket för att det där kilot ska sitta som en smäck runt midjan igen ?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gläds åt framgångarna istället för att ta ut motgångarna i förtid tycker jag... Så BRA JOBBAT!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, IML sade:

Nu kommer helgen, extra god mat och mera frestelser. Ett glas vin eller två... lite snacks... en efterrätt kanske... ? Krävs inte mycket för att det där kilot ska sitta som en smäck runt midjan igen ?

Frestelser är tuffa. Försök vara snäll mot dig själv (och med snäll menar jag att göra sådant som är bra för dig. Inkl tala vänligt till dig själv om du gör något dumt. Det tar tid att komma till läget när man tittar på vinet och efterrätten och låter det stå till någon annan...)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredagen har gått bra iallafall ?

Började med svart kaffe till frukost. Sedvanliga fredags-lunchjoggen med kollegorna, 6.5 km blev det idag. Inget tempo att skryta om i värmen men ändå ?

Lunch på jobbet, laxbiffar med skirat smör och en rejäl sallad. 

Båda barnen ute på egna aktiviteter, mysig fredagsmiddag bara jag & maken.

Började med ett glas bubbel och några salami och brie-knyten. Sen oxfilé med rostade grönsaker, mozzarella, både rödvinssås och vitlökssmör till. Och ett gott rödvin ?

Maken avslutade måltiden med ost & kex, jag tittade åt ett annat håll ?

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sovit dåligt inatt och vaknade med huvudvärk. Undrar om det är vinet jag drack igår, tycker mig ha märkt på senare tid att alkohol påverkar mig negativt även i begränsade mängder ? 

Tog sovmorgon ända till kvart över åtta, en kopp svart kaffe till frukost.

Sen packade vi ihop lite grejer och när tonåringen vaknat åkte vi ut till mamma på landet. Hon hade dukat fram te, bröd, lite pålägg och grönsaker. Jag botaniserade i kylen och hittade även lite kall kyckling och beasås, så jag kunde göra mig en kycklingsallad till lunch.

Nu sitter jag i skuggan under äppelträdet och läser, om en stund blir det nog ett dopp i sjön, framåt kvällen ska vi grilla. Önskar alla forummedlemmar en härlig lördag ☀️

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lyckats hålla mig på banan idag också ?

Bad, långpromenad, grillkväll med en massa goda grönsaker, kött, kyckling & bearnaise. Rödvin till men bara ett glas idag. Inte svårt att låta bli potatisen. 

Efterrätten var kladdkaka, jordgubbar, grädde och glass. Mitt inte sockertroll argumenterade för att ta ”bara en liten bit” av kladdkakan men just idag segrade förnuftet ? Några jordgubbar med vispad grädde på smakade däremot mums ?

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även söndagen har varit bra!

Började dagen med en långpromenad, 11 km i MAF-tempo. Med en paus på slutet, i liljekonvaljebacken, för att plocka en morsdags-bukett ?

Svalkade av mig med ett dopp i sjön igen, sen var jag redo för frukost! Jag svängde ihop en omelett fylld med ost. Lite frestande med flera sorters mjukt bröd, och knäckebröd, framdukat, men jag klarade mig.

Eftermiddagen har till största delen tillbringats med tråkgöra som att tvätta, stryka och betala räkningar. Köttfärssås till middag. Med spaghetti till ungarna, sallad till mig. En rejäl smörklick till också.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 5/21/2018 at 8:39 PM, IML said:

dagens vikt: 75.8 kg. ? 

Idag visade vågen 74.4 kg. 

Ner 1.4 kg på en vecka, inte illa. Vet ju dock av erfarenhet att första veckan på striktare kost brukar ge största tappet.

En reflektion över veckan, egentligen är det ju så enkelt att göra rätt. Mätt och nöjd får man vara också, så mycket behagligare än det där suget i maggropen som kommer med en kolhydratrik kost. Och ändå är det så svårt att hålla fast vid, nog är det märkligt!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både måndag och tisdag har gått bra. Även om helgen var mysig är det inte så dumt med arbetsvecka och färre frestelser att parera! Skönt att ha hittat tillbaka till periodisk fasta, dricker nu bara en kopp svart kaffe på morgonen och står mig fint fram till lunch. Funderar så smått på om jag ska testa längre fasteperioder igen, men jag ger det nog nån vecka till tills jag känner mig stabil i den striktare kosten igen.

Utmaningen idag var fikat som bjöds på jobbet. Vi hade heldags avdelningsmöte, och på fm dukades det fram ostmackor och yoghurt, i bägare med fint skuren färsk frukt överst.

Genast började sockermonstret argumentera. ”En grov macka med ost, det är väl inte så onyttigt? Inte som en bulle! Och yoghurten, det kanske är naturell yoghurt? Det kan du ju äta!” Men logiken segrade, jag tog mig en kopp te och väntade in lunchen ?

Funderar på vad jag ska kalla den där filuren jag har på höger axel, som argumenterar emot sockertrollet på den vänstra ? Smörälvan kanske ? Idag vann hen iallafall och det är jag tacksam för!

Nu har jag nyss petat i mig en kalasgod middag på färsk sparris med hemslagen hollandaise och ett par stekta ägg ? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge smörälvan tydliga förhållningsregler att slå I huvudet på sockertrollet:

Det är inte ätbart! (Ostmackor??!!! Sparris med hollandaise, däremot...:-) )

Det är inte matdags! Vi åt ju nyss! (fore lunch??!!!)

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det rullar på här, bra dag igår, idag har jag varit ledig efter lunch för att hjälpa till att skjutsa sonen och hans klasskompisar. De har samlat ihop pengar under våren till en liten klassresa och inatt sover de i campingstugor i ett friluftsområde här i närheten. Eftermiddagen har ägnats åt orientering, teambuilding-lekar och bad. Tyvärr glömde jag baddräkten annars hade jag nog tagit mig ett dopp jag också ?☀️?

Vi serverade varmkorv med bröd till middag, som jag hoppade över. Jag skulle inte sova kvar så jag ville hellre hem och äta ”riktig” mat. Hade tänkt mig en omelett, men maken ville ha sushi, så jag beställde en sashimi. Vet inte hur det är med kh i misosoppan? Gott iallafall! Den inlagda ingefäran känns väldigt söt, den brukar jag skippa. Gjorde en ”surkåls-coleslaw” som tillbehör, surkål blandat med majonnäs. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har varit en lite mera motig dag..,

Blev hungrig ovanligt tidigt, sashimin till middag igår var nog inte så mättande. Har haft en stressig dag på jobbet. En sån där fredag när man inser att man inte hunnit med hälften av det man planerade i början av veckan. Hög arbetsbelastning, ett nytt dokumenthanteringssystem som har en del barnsjukdomar plus att jag inte kan systemet ännu, rapporteringsverktyg som inte funkar vilket leder till en massa manuellt knackande i excelfiler gör inte situationen bättre. Jobba klart, handla, kommer hem trött och less och hungrig ? 

Typiskt läge för att börja rota i skåpen efter barnens snacks.... Men jag fick ihop en bra middag istället, och nu blir det soffläge resten av kvällen med det sista i mitt lilla glas rödvin. På behörigt avstånd från sonen och hans popcorn-skål ?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår så väl... Bra gjort att ändå stå emot! ?

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har varit en lite mera motig dag..,

Blev hungrig ovanligt tidigt, sashimin till middag igår var nog inte så mättande. Har haft en stressig dag på jobbet. En sån där fredag när man inser att man inte hunnit med hälften av det man planerade i början av veckan. Hög arbetsbelastning, ett nytt dokumenthanteringssystem som har en del barnsjukdomar plus att jag inte kan systemet ännu, rapporteringsverktyg som inte funkar vilket leder till en massa manuellt knackande i excelfiler gör inte situationen bättre. Jobba klart, handla, kommer hem trött och less och hungrig ? 

Typiskt läge för att börja rota i skåpen efter barnens snacks.... Men jag fick ihop en bra middag istället, och nu blir det soffläge resten av kvällen med det sista i mitt lilla glas rödvin. På behörigt avstånd från sonen och hans popcorn-skål ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helgen börjar närma sig sitt slut. Lördagen ägnades till stor del åt sång med kören jag sjunger med nu. Uppsjungning + två separata framträdanden med lite ställtid emellan tog större delen av dagen i anspråk. Vi hann med en kort tur till stranden för att svalka av oss lite framåt eftermiddagen. Kvällen gick väl sådär matmässigt, åt för mycket, mestadels bra mat men rejäl portion jordgubbar med vispgrädde till efterrätt och flera bitar av barnens choklad kanske var lite onödigt...

Idag hann jag med en kort MAF-promenad (eftersom jag sov längre än planerat...) innan det var dags att lyssna på sonen som sjöng med sin kör. Pic-a-deli plocksallad till lunch, snabbfixat och alla i familjen får det de vill ha. Bl a ägg, räkor, mozzarellaost i min låda ?

Eftermiddagen har mestadels ägnats åt att hänga i trädgården. Bor i bostadsrätt så inga rabatter att rensa eller gräs att klippa i värmen ?

Middagen blev ännu en räksallad, hemmafixad den här gången, med avokado. Och majonnäs förstås ? . Fräscht i värmen. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg