IML

Mulliga mammans pepptråd

Recommended Posts

Har haft en liten dipp... Slutet av förra veckan och början av denna har sockertrollet stuckit upp sitt fula tryne. Min man är bortrest så jag har köket för mig själv på kvällarna, utmärkt tillfälle att "passa på" att äta sånt jag "inte får" äta, tycker trollet... Med medföljande magknip, sömnsvårigheter och plus på vågen. 

Men men, nu har jag tryckt ner trollet i dess håla igen för den här gången, nu släpper jag det och går vidare på ALP-spåret igen.  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, IML sade:

Har haft en liten dipp... Slutet av förra veckan och början av denna har sockertrollet stuckit upp sitt fula tryne. Min man är bortrest så jag har köket för mig själv på kvällarna, utmärkt tillfälle att "passa på" att äta sånt jag "inte får" äta, tycker trollet... Med medföljande magknip, sömnsvårigheter och plus på vågen. 

Men men, nu har jag tryckt ner trollet i dess håla igen för den här gången, nu släpper jag det och går vidare på ALP-spåret igen.  

känner igen det där när suget sätter in och jag är ensam hemma.
Det ingen ser har inte hänt - själv blundar jag i de lägena. Så förbaskat dumt!!

• Gilla 2
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är uppe "på banan" igen efter min dip, vågen har konstigt nog tagit ett skutt nedåt trots allt, och står nu på 67.8kg. Ännu ett mål avbockat (<68 kg) 😀

Så nu är väl nästa viktmål <64kg. Som jag vägde innan barnen, 15 år sen alltså. Vågar faktiskt tro att det går! Men har ingen brådska att nå dit. Målsättningen för resten av december är enkel: Navigera så gott jag kan mellan glöggmingel, adventsfikor och julbord. Tacka nej till sånt jag faktiskt inte ens gillar speciellt mycket (lussebullar), men unna mig enstaka avsteg med sånt jag tycker om (pepparkakor med ädelost!), och hålla mig till ALP däremellan. Över julhelgen ska vi vara nästan en vecka i stugan med släkten, kommer garanterat inte att kunna hålla mig till ALP de dagarna...

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, IML sade:

Är uppe "på banan" igen efter min dip, vågen har konstigt nog tagit ett skutt nedåt trots allt, och står nu på 67.8kg. Ännu ett mål avbockat (<68 kg) 😀

Så nu är väl nästa viktmål <64kg. Som jag vägde innan barnen, 15 år sen alltså. Vågar faktiskt tro att det går! Men har ingen brådska att nå dit. Målsättningen för resten av december är enkel: Navigera så gott jag kan mellan glöggmingel, adventsfikor och julbord. Tacka nej till sånt jag faktiskt inte ens gillar speciellt mycket (lussebullar), men unna mig enstaka avsteg med sånt jag tycker om (pepparkakor med ädelost!), och hålla mig till ALP däremellan. Över julhelgen ska vi vara nästan en vecka i stugan med släkten, kommer garanterat inte att kunna hålla mig till ALP de dagarna...

Bra grundinställning, att inte ha bråttom och för allt i världen inte stressa dig dit..  hur stark drömmen än är - direkt avgörande! 

Bra självinsikt med din självkännedom här också, att du redan vet med dig att du kommer att ta för dig av julens godsaker, och då vet du redan att du kommer att starta ifrån ett dike , efter härligheterna och efter de lösa tyglarna.. 

Det jobbiga är bara, i vilka mängder, hur frekvent före/under/efter juldagarna , är det mysiga morgosntunden, därefter onkring lunch-tid igen, sedan e.m , på detta också kvällskvisten och lite fortsättning mysiga kvällssammankomster? Nästa dag igen? (maten är ju knappast slut, andra tredje eller ens fjärda dagen efter julaftonen)  , därpå... fortsätter triggers i VARTENDA steg i affören om hörnet, man ska bara ha en glödlampa och behöver säg diskmedel, men harvar sig igenom en tämligen hagalen affärskultur som ska ÖSA och nästan gratis! alla restvaror och öveblivna julgotterier.. flera veckor efter de där enbart två tre dagarna man önskar unna sig. 

En farlig balansgång, att bestämma sig för att jag-ska-minsann-njuta julen : jag sitter i samma båt som du, och filosoferar så det knakar i skallen, huruvida jag ska eller inte ska ha mandelmusslorna, om... jag ska ha iaf EN gottesak isf vilken ovh försöker skapa en PLAN, och är så rädd att precis allt spolieras för att jag enbart kör in i traditionsmönstret och inte kan hålla mig.

Å andra sidan! Även om man går upp nästan alla kilon som kan ha tagit ett kvartal, eller halvår att bli av med, så är det inte farligare än att man gör en nystart,  och att man fram till dess inte insjuknar eller förbannar och förnedrar och betraktar sig som värdelös för att man tog för sig.

Den mentala kartan som bara du själv har full kontroll över, kan man egentligen.. aldrig skylla på vare sig födelsedagar, fester, e.m jobbfika, jul eller nyår.. detta vill jag mena enbart utifrån att julen nu för tiden, tyvärr varar hela jävla januari och en bit in i februari.. 

För övrigt, lycka till!!! Du kommer GARANTERAT ner till 64 , precis när du vill men framför allt när du  behöver. 

Allt i ens liv, diskreta dofter... blickar...  sublima nickar... tysta samspråk... sinneshöjande feromoner... smycken saffran & guld.. strass & diamantströssel...  i behov av komplement... .. identitetsskapande bekräftelser moments.. kakor & silverschoklad... vaniljpuder...  lyx lyx & lyx.., ej undantaget - befinner sig på en prioritetsskala ochndväljer där... eller turordningsskala olika långt ifrån chefs-spakarna uppe i kontoret, som man upprätthåller i sitt sinne (mindmap) 

En jul kan vara (ska vara! helst)  helt underbar, men kan också förfalla till rent helvete för många, livsnjuteriet har sina plus men tyvärr också sina minus.

Tycker jag. 

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 12/2/2019 at 11:59 AM, Gemma said:

En farlig balansgång, att bestämma sig för att jag-ska-minsann-njuta julen : jag sitter i samma båt som du, och filosoferar så det knakar i skallen, huruvida jag ska eller inte ska ha mandelmusslorna, om... jag ska ha iaf EN gottesak isf vilken ovh försöker skapa en PLAN, och är så rädd att precis allt spolieras för att jag enbart kör in i traditionsmönstret och inte kan hålla mig.

Ja, jag har hållit på med LCHF i minst 10 år nu, och har testat allt möjligt, från att inte ha nån plan alls, till att ha högtflygande planer jag inte lyckats hålla, till att baka / laga en hel massa LCHF-alternativ av julgodis, bröd och bakverk. 

Lite klokare blir man väl med åren... Nu vet jag vilka LCHF-grejer jag vill baka (vörtbröd och fröknäcke med pepparkakssmak), vilka icke-LCHF-grejer från julbordet jag tål i små mängder och faktiskt vill äta av (tunnbröd & janssons frestelse). Sen är det vissa saker som är svårt att avstå från fast jag vat att jag inte kan äta måttligt av det och mår dåligt efteråt (kola, knäck & småkakor). 

Men i år sänker jag kraven. Gör mitt bästa, men tänker inte ha ångest om det slinker ner för många knäck på julafton. De tar väl slut förr eller senare 😅

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, IML sade:

Men i år sänker jag kraven. Gör mitt bästa, men tänker inte ha ångest om det slinker ner för många knäck på julafton.

:wub:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-12-02 at 09:54, IML sade:

Målsättningen för resten av december är enkel: Navigera så gott jag kan mellan glöggmingel, adventsfikor och julbord. Tacka nej till sånt jag faktiskt inte ens gillar speciellt mycket (lussebullar), men unna mig enstaka avsteg med sånt jag tycker om (pepparkakor med ädelost!), och hålla mig till ALP däremellan.

Jag gillar din målsättning och vill gärna köra på något liknande själv. Precis som @Gemma är inne på så surrar det tankar om julen i mitt huvud av och till, maten är helt klart en av de viktigare sakerna. Vad jag vill äta och varför, likaså vad jag vill försöka undvika, att inte ha ångest om man 'äter fel' osv. Jag kan bara vara glad att det finns mer erfarna medlemmar här på forumet, som @IML och @MariaF, och att ni delar med er av era erfarenheter. För mig blir det första gången det är jul och LCHF. @IML Om du skulle kunna tänka dig dela med dig av ditt recept för LCHF-vörtbröd skulle jag bli väldigt glad. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@morgonsol

Det här brukar jag göra, blir supergott! Skivar tunt och lägger i frysen så räcker det hela julhelgen.

http://vardagfest.blogspot.com/2012/12/vortbrod-utan-russin-lchf.html?m=1

LCHF till vardag och fest var en av mina favorit-LCHF-bloggar när jag började. Länge sen den uppdaterades, men där finns många bra recept att botanisera bland.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har årets första julbord avnjutits, på jobbet. Slank ner ett par små potatisar, är så gott till sillen, och lite Jansson... Men annars finns ju mycket LCHF-vänligt och jag höll mig utan problem borta från brödet och gottebordet. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första decemberveckan avklarad, och jag är riktigt nöjd. Två julbord, mest LCHF-vänligt men lite potatis slank ner på det ena och ett par snittar på rågbröd på det andra. Helgen bjöd även på lite extra i form av drinkar, vin, goda ostar, några pepparkakor, och provsmak när jag gjorde julgodis med barnen. 

Mestadels bra mat men i lite för stora mängder, några avsteg, men vågen pekade ändå lite nedåt jämfört med förra veckan - hela 0.1kg mindre 😅 

Bäst av allt ändå - igår kokade jag efter barnens önskemål både knäck och kola, provsmakade lite av smeten när jag hällde upp, det var väl gott på sätt och vis men faktiskt alldeles för sött. Satt sent på kvällen och slog in färdiga kolor i papper, och travade knäck fint i lådor, och var helt ärligt inte ett dugg sugen på att äta av dem. (Däremot knaprade jag i mig en näve mandel när jag skulle hacka lite till knäcken... DET är godis i min smak!)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par veckor innan jul och som vanligt är fikarummet fullt av chokladaskar som företagets underleverantörer så generöst bjuder på. Varje år utkämpar jag en inre strid mot suget fast jag vet att jag borde avstå. Har jag tur tar godiset slut innan min motståndskraft gör det. Har jag otur blir det tvärtom, jag tänker att "en kan jag väl ta", och sen kan jag inte sluta.

Men i år lyser suget med sin frånvaro!?!

Undrar om det är ALP-tänket som slagit igenom på riktigt. Då handlar det inte om vad jag "får" eller "borde" äta, jag får vad jag vill. Och jag vill inte.  

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg