IML

Mulliga mammans pepptråd

Recommended Posts

On 5/28/2018 at 9:29 AM, IML said:

Idag visade vågen 74.4 kg. 

Och idag... 74.6 kg ?

0.2kg upp, fast jag tycker jag skött mig bra hela veckan (förutom lördagkvällen då). Känns kymigt men det är väl bara att kämpa vidare. Veckan som kommer blir fylld av utmaningar. Onsdag får vi gäster, ska planera och förbereda en meny som passar 8 vuxna och 5 barn. Torsdag ska jag & maken gå ut och äta, för att fira vår bröllopsdag. Och både lördag och söndag är vi bortbjudna på middag.

Siktar på täta uppdateringar här i tråden, tror det hjälper mig att hålla mig i skinnet! Om ni inte hör av mig på ett par dar vet ni, då har sockertrollet dragit ner mig i sin grotta ??

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, IML sade:

Om ni inte hör av mig på ett par dar vet ni, då har sockertrollet dragit ner mig i sin grotta ??

Då kommer vi och hämtar dig och ger'n en smocka!! ?

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha, ha, känns betryggande ☺️

• Gilla 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, IML sade:

Ha, ha, känns betryggande ☺️

Ja precis, jag brukar ju lyckas så bra med det... ??

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en bra måndag iallafall, sockertrollet har hållit sig på mattan ? Lunchen på jobbet blev en fiskgryta med aioli, riktigt gott. Tycker mig märka en trend - det är allt oftare ett ”fett” tillbehör till fiskrätterna i matsalen, någon aioli, majonnäs, eller skirat smör. ?

Ligger egentligen fortfarande efter på jobbet men har man bokat klipptid så har man... gick alltså tidigt, och eftersom jag brukar göra folieslingor blir det en lång stund man får sitta i frisörstolen i sina egna tankar utan nån som stör. Nästan som en stunds meditation.

Maken fick laga mat åt barnen, jag gjorde mig en smörig omelett till middag. Resten av kvällen har jag bläddrat i kokböcker och gamla tidningar (Matkärlek och Allt om LCHF) och planerat menyn inför nationaldagen. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft några motiga dagar här, hade ju gäster på nationaldagen, bjöd på en kall buffe med kallskuret, olika sallader, såser, ostar. Samt bröd, både vanligt och LCHF. Trillade tyvärr dit och har tuggat i mig massor av båda sorterna. Både onsdag och torsdag, sen var det slut som tur var. Fredag kväll följde jag upp med att förse mig av ost och kex som maken åt och eftersom dagen ändå var förstörd, några rejäla nävar ur sonens skål med chips ?

Gårdagen klarade jag bättre, och idag har jag hunnit med en 12-km MAF-runda följt av en omelett med det sista av den rökta laxen från nationaldagsbuffen, så just nu känner jag mig i balans igen.

Funderar på vad jag ska dra för lärdom av detta. Just bröd är ju en av mina stora stötestenar, ändå envisas jag med att bjuda på det när vi har gäster. Och sen själv äta upp det som blir kvar... Det ser ju trevligt ut och är alltid uppskattat med ett gott bröd, men finns ju mycket annat man kan bjuda på också ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, för er som kan baka LCHF-bröd utan att balla ur och förfalla i överätning måste jag rekommendera dessa:

http://www.56kilo.se/zucchinibaguetter/

Jag uteslöt vitlök och brödkryddor, och strödde lite extra riven ost ovanpå innan gräddning. Blev jättegoda! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att väcka liv i min gamla pepp-tråd igen... Senaste halvåret har varit riktigt motigt. Skadade foten när vi fjällvandrade i somras och har dragits med sviterna hela hösten. Både springa och promenera har varit uteslutet, även mina yogapass som jag älskar har jag fått skippa, för mycket belastning. Sjukgymnasten ordinerade motionscykel på lågt motstånd och dagliga stretchövningar - urtråkigt. På jobbet fick vi ny chef i maj, varpå gruppens mest seniora kollega prompt sade upp sig och slutade, så vi har gått en man kort hela hösten.

Utebliven träning, mer än vanligt stressigt på jobbet, gissa hur det har gått med vikten... Kämpar ju även i vanliga fall med att hålla kosten, det har definitivt varit motigare än vanligt. Ser här i tråden att jag vägde 74,6 kg i juni, just nu ca 77kg. 2.5 kg upp är ändå inte så illa, med tanke på att jag knappt kunnat träna...

Men nu! Nytt år, nya tag! Foten är nästan helt bra, har promenerat 6-10 km per dag hela julledigheten och det har funkat. Sprang en gång i december, då fick jag ont efter, men ska testa igen snart. Känns jättebra att vara igång igen. Under julen har jag ätit rätt liberalt men ska nu sikta på mindre slarv. Motivationen till att äta bra brukar bli bättre när jag tränar.

Ska också testa att fasta igen, hade ingen ork över för det under hösten men nu känner jag mig peppad. Tänker mig 24-timmars fasta 1-2 ggr / vecka. Har under hösten börjat äta frukost igen (äggröra) och känner att jag mår bra av det så det kommer jag nog att fortsätta med de dagar jag inte fastar. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se dig igen, @IML! Vi hejar på! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker mig ha märkt att onda fötter/tår har mått bra av fasta; hoppas det funkar så för dig oxå. Det är segt med ont där; gå måste man ju.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag började egentligen jobba för tre veckor sen men har haft en extra semestervecka senaste veckan. Mestadels lugnt och skönt, har hunnit städa lite i förrådet i källaren och köra en tur till återvinningen, hjälpt dottern att rensa lite i röran på sitt rum (utan att vi blev ovänner!), träffa lite gamla kompisar, gå på 50-årsfest. Annars ska vi alltid iväg när vi är lediga, skönt med lite tid hemma också. Har fått tid till flera promenader och en joggingtur. Maten har väl varit sisådär dock...Förra helgen hade vi konfirmation för dottern, hon fick bestämma menyn = smörgåstårta... Gott gott, och mycket rester blev det så det var gott i flera dagar efteråt också 🤨

Imorgon drar hösten igång på allvar med jobb och skola och det hoppas jag kan bli lite nystart med kosten också. Har fått tips om ALP, ska läsa på lite men innan jag kommit underfund med vad det innebär ska jag testa periodisk fasta igen, och kanske också experimentera med lite längre fasteperioder. Lär väl återkomma med resultat...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg