Jump to content

Löparmage & LCHF

marcusdk

Recommended Posts

Hej, ny i gruppen och med LCHF.

Tränar mycket löpning och springer ca 3-4 mil i veckan samt kör 3-4 andra pass på Friskis.

Har tidigare ätit enl GI med mycket Kolhydrater och fibrer ca 5 måltider/dag.

En av anledningarna att jag är sugen på att testa LCHF utöver nyfikenhet är att jag måste få ordning på min löpmage som begränsar mig i min löpning. Har hållit på att testa lite olika tider att äta inför träningarna och känns som om den normala träningsveckan funkar ganska ok och blir sakta men säkert bättre och bättre

Intervaller går bra om jag hållit upp från att äta i 3-4 tim, ska jag däremot springa i ett sträck på kvällen så rasar magen efter ca 30 min.

Helgpass/tävlingar funkar om jag skippar frukost.
Ska jag däremot springa lopp på eftermiddagen ex GBG varvet så är risken stor att magen rasar då jag måste äta innan

Detta är en stor anledning till att jag börjat testa LCHF sen i helgen...
Har haft stora omställnings problem i veckan med trötthet, svettningar, yrsel mm
Tränat ett lite längre pass på 15 km med ett magras som följd och kännas inte som om jag fått ordning på magen ännu, har hört flera som inte känner av någonting med LCHF.

Vad tror ni !? Är det bara en omställning och att det tar några veckor innan det blir ok !?

Nån som har haft liknade problem och hur löste ni dessa

• Like 3

Prova mer salt mot yrsel o trötthet. Kroppen släpper mycket lagrad vätska i början av LCHF och med den försvinner salt. Även normaliseringen av insulin inverkar. Jag kör mest oraffinerat havssalt i stora påsar från Urtekram.

Mot initiala magras är nog gradvis övergång till LCHF att föredra. Vid gradvis övergång stabiliserade min mage sig på nån vecka efter att ha blivit väldigt lös i början.

Se också upp så att du nu inte börjar vräka i dig nåt du just nu inte tål så bra. Efter en tid på LCHF kan ev överkänslighet försvinna, man får testa sig fram. (Läckande tarm och bakterieöverväxt i tarmen är exempel på två allvarliga fenomen som typiskt dämpas/elimineras med LCHF. En god idé är att utesluta gluten, vete och råg och vara försiktig med lektiner (t ex vissa baljväxter).)

En annan grej är att vissa behöver mer tid på LCHF för att mättnadssystemet ska normaliseras. En kompis överåt i början av LCHF med magstrul och illamående som följd. Han har varit överviktig och min gissning är att han var leptinresistent, d v s hade försämrad förmåga att bli mätt på fett, på grund av ett helt liv på HCLF...

Allt ovan ger sig typiskt med lite tid så jag tror inte du behöver oroa dig. Hur länge har du kört LCHF?

Ps. Carbladdar du nåt före eller under pass? Det kan i så fall bidra till ras gissar jag.

• Like 1

Har kört den i Söndags så det är väl jätte kort tid än, men jobbiga dagar/mornar är det allt.

Tagit ett glas med salt nu, kan man ta detta vid flertalet tillfällen på dagen ?

Från att sprungit på toa flera ggr/dag när jag åt enl GI så har jag nog fått lite förstoppning nu och går knappt en gång/dag denna veckan

Kan ju bidra till fortsatt magras vid träning

#dmbsweden

• Like 2

Ja kort tid :)

Kroppen är typiskt bra på att hantera överskottssalt så länge vi inte pratar extrema mängder. Jag själv tar typ tre stora glas (ca 33 cl) vatten med gissningsvis 1/3-1 kryddmått salt i varje, per dag. Och så saltar jag maten efter smaklökarna.

Det där med att kroppen typiskt behöver mer salt i början omfattar även magnesium. Så jag tror det är klokt att prova magnesiumtillskott. Formen magnesiumoxid tror jag är bra vid trög mage.

Gäller att hitta rätt rutiner med ny kost. Mer fett kan hjälpa mot trög mage. Eller fibrer i form av mer grönsaker, eller kanske kokos i form av flingor/mjöl. Törsten kan också påverkas, vissa tenderar att dricka för lite i början vilket också kan bromsa magen.

• Like 2

Att göra nummer två en gång om dagen är inte förstoppning, det är normalt. Som Xiro säger, salt och låt omställningen ta tid. Jag springer också och upp til en halvmara är då inga problem på LCHF. Lycka till!

• Like 3

Att göra nummer två en gång om dagen är inte förstoppning, det är normalt. Som Xiro säger, salt och låt omställningen ta tid. Jag springer också och upp til en halvmara är då inga problem på LCHF. Lycka till!

Ska testa lite och hitta min väg tänker ja så får vi se vad som händer

Du kör hårt.. och på det så ställer du om till LCHF, det tar sin tid!

Annars så är just löparmage en av de bästa effekterna av LCHF, dvs avsaknaden av denna!

Förstoppning/trög mage är vanliga omställningsbesvär.. Magnesium rekommenderas för detta och för musklerna.. förutom vanligt salt!

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

Enligt Volek och Phinney kan det ta längre tid för kroppen att anpassa sig om man samtidigt "tränar hårt" och "abstinensbesvären" kan hålla i sig längre. De rekommenderar att dra ner på träningen under tillvänjningsperioden och då är väl lågsäsong bästa tiden att börja...

• Like 2