Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag kommer snart att fylla jämt och tänkte för en gångs skull ha en födelsedagsfest.

Vi vanligt folk kommer antingen att äta röding eller tjälknul. Har inte bestämt mej än. Till det förmodligen min underbara squashgratäng, eller falsk potatissallad... har inte bestämt mej än. Sånt funkar både till ellsehåeffare och övriga.

MEN... vi har 3 veganer också. Varav en är glutenallergiker. Så länge de var vegetarianer var de inga problem, Quorn går smaksätta så det känns som vi äter ungefär samma sak... men VEGANER... vad bjuder man såna på om man nu anser att soja är så giftigt, så det vill man inte utsätta dem för? Det ska ju helst vara lite protein i deras mat också. Sesamfrön? Googlar och hittar bara vegetariska recept och mestadels kakor. Tofu är väl också sojaskit?

Vill gärna ha tips också på en efterrätt som vi kan äta allihop, både glutenfri och vegansk och inte ALLTFÖR mycket ohälsosamma kolhydrater. Förr om åren har jag gjort marängtårta som funkat för alla eller panacotta... men vad kan man bjuda VEGANER på?

Jag har alltid varit duktig på att anpassa bjudmaten till alla konstiga inriktningar som ungarna har haft vid familjesammankomster, så att de alltid känt sej inkluderade, men nu går jag bet.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tål alla nötter?

Mitt standardtips är att göra mycket hummus, mixa kikärter tahini och olja och vitlök och ha persilja till. Till det matig sallad - det är svårare med vegansk matig sallad men med solrosfrön, granatäpple, avokado, valnötter?

Veganer kan äta kikärtsspadmarängtårta, då kan du göra det enkelt för dig och köpa kokta kikärtor på tetra till hummusen och sedan göra "maräng" på spadet. Finns recept lite varstans, jag har inte gjort det själv så jag har inget recept jag vet är bättre än annat. 

Annars finns en hel del bakverk på svarta bönor nu, kan det vara något? De veganer jag känner gillar det och det är bra med proteinet också förstås, jag har inte smakat eftersom jag inte kan äta bönor (vilken tur att du inte dessutom har mig som gäst :) ) typ http://www.veganstyle.se/?p=1140 (jag har inte bakat det receptet så kan inte garantera att det är bra)

Nötter och bär och maräng kan ju vara trevligt som efterrätt också, kanske att en får ta själv av vad en vill ha och plocka ihop i en liten skål. 

Redigerade för att jag min klantskalle lyckades tipsa om ett recept med ägg för veganer :P Bytte recept till ett veganskt nu. 

Redigerad av Ostgoten
  • Gilla 2
Länk till inlägg

Tack för tipset. Veganstyle var en bra hemsida, med inte bara ersättningsprodukter utan sånt man gör från grunden. Nån typ av bönbiffar blir det.

Det kan luta åt att det blir en sommartårta med kokosbotten till efterrätt. Margarin bjuder jag inte på, men den måste ju funka med kokosolja? Nån som vet om kokosolja beter sej annorlunda än margarin vid bakning?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Om du vill göra en tårta som både är enkel och god, kan du ju göra en vattenmelontårta som Kostdoktorn gjorde. Bara skippa grädden, du kan istället trycka ut roliga former av annan frukt och dekorera med tandpetare. Alternativ täcka med kokosgrädde och sen bär.

Annars är hummus och bönbiffar bra förslag. Andra bra förslag är guacamole och falafel. Alla veganer gillar eller tål inte soja så ser inget problem i att utesluta det. Till detta kan du ev. servera rostade rotfrukter (morot, palsternacka, potatis).

Ett tips på dessert är att använda avokado som bas.

Länk till inlägg

Tack för tipset. Veganstyle var en bra hemsida, med inte bara ersättningsprodukter utan sånt man gör från grunden. Nån typ av bönbiffar blir det.

Det kan luta åt att det blir en sommartårta med kokosbotten till efterrätt. Margarin bjuder jag inte på, men den måste ju funka med kokosolja? Nån som vet om kokosolja beter sej annorlunda än margarin vid bakning?

Kokosolja gå lika bra/bättre än margarin. Kokosolja tål att upphättas och beter sig inte annorlunda i bakning. :)

Länk till inlägg

Jag har creme fraiche i min guacamole..?

Rostade grönsaker skulle vi ju kunna äta allihop. Det tål att tänkas på.

Jag har alltid försökt få till så lite specialmat som möjligt så alla ska känna sej inkluderade och lagat mat som majoriteten kan äta av så det har alltid varit glutenfritt åt alla t ex. En laktosintolerant kompis till mej sa en gång att jag var den enda hon kände som inte bara sa att "du behöver ju inte ta av såsen". När hon var hos oss hade jag skysås istället.

Och som sagt vegetariskt är ju ingen konst att få till så länge det inkluderar ovo- och lakto- ... men jag kände mej nästan påhoppad när de sade att de gått över till veganskt... Det är ju inte bara, bara att fixa nåt som är både gott och näringsriktigt då om man själv har fördomar mot margarin och sojabönor dessutom.

Länk till inlägg

Jag har creme fraiche i min guacamole..?

Rostade grönsaker skulle vi ju kunna äta allihop. Det tål att tänkas på.

Jag har alltid försökt få till så lite specialmat som möjligt så alla ska känna sej inkluderade och lagat mat som majoriteten kan äta av så det har alltid varit glutenfritt åt alla t ex. En laktosintolerant kompis till mej sa en gång att jag var den enda hon kände som inte bara sa att "du behöver ju inte ta av såsen". När hon var hos oss hade jag skysås istället.

Och som sagt vegetariskt är ju ingen konst att få till så länge det inkluderar ovo- och lakto- ... men jag kände mej nästan påhoppad när de sade att de gått över till veganskt... Det är ju inte bara, bara att fixa nåt som är både gott och näringsriktigt då om man själv har fördomar mot margarin och sojabönor dessutom.

Tror inte crème fraiche ingår i guacamole från början. Du tar bara en mogen avokado och mosa den, ha i vitlök, citron, salt och kanske peppar. Om du vill kan du även hacka i tomat eller ha i någon chunky tomatsalsa. Det är riktigt gott! Behövs ingen crème fraiche. :)

Låter tufft med alla kosthållningar men omtänksamt av dig att tillmötesgå alla.

När jag blev vegan hade jag skitsvårt för margarin också. Faktum är att det smakade skit. Visst, någon smakade bättre än den andra (jag köpte då mjölkfritt margarin) men det slutade med kokosolja. Mycket godare. Smakfri för den som inte vill ha kokossmak.

Länk till inlägg

Går kokosgrädde vispa? Tycker inte om tanken på nån sån här kemisk grädde-wanna-be-produkt

Absolut! Ingen wannabe inte. :)

Du köper en fet kokosmjölk på konserv (eller kokosgrädde). Kan säkert funka med tetrapack men då rekommenderar jag Garants för den från Santa Maria är för finfördelad. Det du vill göra är nämligen att separera det feta/tjocka från vattnet. Så du ställer in kokosmjölken i kylskåpet över natten eller i några timmar. Sen öppnar du den nedifrån (eller så ställer du in den upp och ner). Sen separerar du vattnet från det tjocka. Du kan spara vattnet till någon smoothie eller dylikt. Sen vispar du det tjocka och krämiga i kokosmjölken tills det blir lite fluffigt.

Har faktiskt fryst kokosgrädde som jag har mixat med frysta hallon i såna där calippo-formar.

Länk till inlägg

Ah, härligt. Det blir nog kanske en bra födelsedagsmiddag i alla fall. Jag har hållit på och letat recept i två månader och allt kändes bara halvdant åt alla håll.

Jag skulle börjat här i stället.. det VET jag ju att här finns enorm kompetens på det mesta.

Länk till inlägg

Ah, härligt. Det blir nog kanske en bra födelsedagsmiddag i alla fall. Jag har hållit på och letat recept i två månader och allt kändes bara halvdant åt alla håll.

Jag skulle börjat här i stället.. det VET jag ju att här finns enorm kompetens på det mesta.

Jag var vegan för inte så länge sedan så det är därför jag vet också. När jag först blev vegan körde jag inte HCLF utan försökte hitta vegaska fettkällor. Så det blev mycket avokado och kokos innan jag lät snacket om HCLF ta över.

Länk till inlägg

Jag tycker att de kan ta med egen mat som de vet att de tål, sen har du väl en del som de kan äta också.

Jag har inga allergier och jag äter det mesta även om jag  undviker spannmål, potatis och annat stärkelserikt men blir jag bortbjuden och det inte finns annat att äta ja då äter jag det också. Fast jag brukar alltid erbjuda mig att göra efterrätt och är inte alls främmande för att ta med mig egen mat.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tips på en vegansk och LCHF-anpassningsbar chokladkaka/kladdkaka hittar du via länken nedan.

Jag tog "valfritt" sötningsmedel och använde bara kokosgrädde, inget ghee/smör. Om man vill göra en tårta av den kan den vara i ugnen tills den blir tillräckligt gräddad, gör 2-3 stycken, och sedan lägger man vispad kokosgrädde och valfria bär emellan bottnarna. Jag gjorde tre lager. Sedan vispad kokosgrädde överst med valfri dekoration, exempelvis bär (hallon) eller mandelspån.

http://www.halsasomlivsstil.com/recept/kladdkaka-med-kokosgradde/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det går också att göra god pannacotta på kokosmjölk. Det finns ju också vegetabiliska produkter som kan användas istället för gelatin, däremot har jag personligen inte provat använda dessa.

Länk till inlägg

Det går också att göra god pannacotta på kokosmjölk. Det finns ju också vegetabiliska produkter som kan användas istället för gelatin, däremot har jag personligen inte provat använda dessa.

Sett de som gör sylt med chiafrön så chiafrön kan också användas istället för gelatin (mer naturligt än säg agar agar). Fast det blir ju ingen klassisk pannacotta utan inslag av frön. Kan ju vara gott med lite crunch i dock?

Länk till inlägg