Gå till innehåll

Oförstående sjukvårdspersonal

BettyBoop63

Recommended Posts

Aj aj vad arg, besviken och förbannad jag blev idag efter ett samtal med personal på Diabetesmottagningen. Jag borde väl ha lärt mig vid det här laget vad mycket konstiga uppfattningar folk har om LCHF men icke sa nicke.

Jag har haft diabetes i 37 år och har alltid haft väldigt svårt att "sköta" min diabetes ;(  Har provat ett tag med lchf men har haft väldigt svårt att få till det med mat och insulin men bestämde mig den 1 januari för att satsa stenhårt på att lyckas och.......... nu funkar det.

Man kan ju tycka att personalen som känt mig i över 30 år och vet vilka problem jag har haft borde tycka att det är bra när jag kan visa upp en blodsockerkurva som inte skiljer sig nämnvärt från en icke-diabetikers kurva, men nej då :(

Jag berättade bla för henne att ; - Jag minskat mitt insulin med ca 70 %

- Jag känner mig piggare och gladare för varje dag som går

- Min vikt börjar gå ned

- Jag vet vad jag KAN och inte kan äta för att mitt blodsocker ska 

hålla sig på rätt nivå.  

- Jag känner mig mätt och nöjd hela tiden och inte ständigt hungrig o

småsugen vilket förut gjort att jag haft svårt att äta måttligt och bara 

gått upp i vikt och haft ett blodsocker som ofta legat över 20 vilket 

är helt katastrofalt för kroppen :(

- Jag har kommit fram till att det är speciellt mjöl som triggar igång

mitt sötsug och får mig att känna mig totalt orkeslös i kroppen,

såsom jag känt mig så ofta de senaste åren.

De kommentarer jag fick var bla;  - Ja det låter ju bra MEN.........

-  Äter du INGET bröd överhuvudtaget?

-  Vi har ju märkt är att de som följer lchf strikt inte alls mår bra, du 

kan väl följa det bara lite för kroppen behöver ju bla bröd och 

frukt, du kan väl äta en GROV smörgås per dag i alla fall...

-   Du vet väl hur farligt det är med för mkt fett och hur farligt

det är när kolesterolet stiger.

-  Det bästa är ju ändå att äta varierat så att man får i sig av alla

sorters mat och inte utesluta något, bla bla bla bla.....................

Inte ett enda ord om hur bra mitt blodsocker låg eller " Vad bra för dig att inte ditt blodsocker ligger så högt hela tiden". Tydligen är det bättre att vara sjuk och orkeslös och äta sig mot sin egen död, bara man äter såsom de har fått för sig att man ska äta. En av mina kommentarer på hennes förslag att jag skulle äta bröd, " Du vet, det är ungefär som att säga till en alkoholist att denne ska ta sig en liten sup per dag" låtsades hon inte ens höra.

Det är ju tur att jag gör som jag vill och inte har någon som helst svårighet att gå min egen väg men jag vet att det finns de som inte törs det och litar blint på vad sjukvårdspersonalen säger :)

Oj oj, det blev ett långt inlägg, hoppas ngn orkar läsa hela. Kände att jag var tvungen att få ur mig  det här och klaga lite men nu lämnar jag det bakom mig och ser framåt istället.

Bettan

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bettan! Först vill jag gratulera till att du startat med LCHF och att det fungerar så fint :)

Så vill jag berätta om min fru som haft diabetes 1 i 39 år. Vi började med LCHF för ett år sedan, och hon har sedan dess glädje av alla de positiva saker du beskriver ovan. Hon har under året som gått kollat Hba1C, blodfetter samt CRP (inflammation) flera gånger, och värdena har varit toppen. Senaste Hba1C var 49 och hon låg en gång på 42, dvs på gränsen till "normalt" om man har fungerande betaceller.

Det du fått höra av sjukvården ska du absolut inte lyssna på!!! Hur fulla kornen än är och hur grovt brödet än är så är det förödande både för blodsockret och supersvårt att matcha med injicerat insulin, som du märkt. Och ja, du ska äta "varierat", men i variationen ingår INTE spannmålsprodukter, socker eller magra mejeriprodukter.

Fortsätt på den inslagna banan och testa Hba1C, blodfetter och eventuellt CRP om 2 månader, så har du svart på vitt oavsett vad sjukvården säger!

Du får gärna höra av dig direkt till mig via min profil om du vill diskutera närmare. Lycka till!

Länk till inlägg

Hejsan!

Jag fascineras av att de "dömer" dig utan att ha gjort några nya mätningar på dig.

Samtidigt så är det väl så att det är "svårt att lära gamla hundar att sitta."

Du säger ju att ni har en 30-årig relation och de har nog väldigt svårt att lära om sina rutiner. Något du alldeles uppenbart har lyckats med. Grattis!

Jag har ingen diabetes, men hade jag haft det, så hade jag gått på det som gör att jag mår bättre. Inte på vad någon rådgivning hade sagt.

Fortsätt på den inslagna vägen och diskutera med andra diabetiker så som Kjell och andra på forumet.

Som sagt. Låt dig inte nedslås av tråkiga samtal. De är bara energitjuvar :)

Länk till inlägg

Det finns stolpskott överallt! Tyvärr ganska många inom sjukvården.

Min sambo åkte till akuten för att kolla upp en förmodad hjärnskakning. Väl där fick hon svara på frågor om allt möjligt, inklusive kost. Hon berättade för sköterskan att hon äter lågkolhydratskost. Då blev sköterskan genast orolig och bad om att få ta prover på min sambos lever. Kan ju avslöja att dom inte hittade något fel på levern.

Sköterskans argument var att lagom är bäst. Lagom av vad undrar jag. Lite lösgodis och två öl till maten? Önskar jag varit med!

Länk till inlägg

Ja jösses, ibland undrar man i vilken värld personalen inom sjukvården lever egentligen?
Pratar de inte med någon, läser de inte tidningar, surfar på nätet osv. som vanligt folk?

Borde de inte ha fått veta/tagit reda på att Socialstyrelsen sedan flera år har godkänt lågkolhydratkost som behandling mot diabetes, det är väl det minsta man kan begära?

Ursäkta Betty, men jag blir bara lite trött på sånt här ibland.
Välkommen till ett friskare liv och ta hjälp när du behöver av Kjell häruppe m.fl. så kommer det gå hur bra som helst. :)

Länk till inlägg

Jag lyckades övertyga min väninna diabetes 2 om lågkalorikost +fullvärdiga mejeriprodukter och hon var med.

Hon hann inte få nåt positivt utav detta förrän det var dags att besöka sin diabetessköterska och dietist. Ni förstår säkert själv va som hände!

Margarin måste man äta fast det är fullt med kemikalier för att fördelarna uppväger nackdelarna många gånger om

Fet mat gör att blodswockret stiger så är magra alternativ

kom i håg att kolesterolhöjning är speciellt farligt för diabetiker!

Ät minst 3 frukter om dagen och lika mycket bröd men gärna fullkorn om du tycker om det.

Gröt eller fill med musli på morgonen så du står dig till mellanmålet kl 10

osv

Min väninna blev totalt omkullpratad och nästan snäste till mig om att jag inte skulle tro att jag kunde mer än utbildad personal!

Länk till inlägg
Hej Bettan! Först vill jag gratulera till att du startat med LCHF och att det fungerar så fint :)

Så vill jag berätta om min fru som haft diabetes 1 i 39 år. Vi började med LCHF för ett år sedan, och hon har sedan dess glädje av alla de positiva saker du beskriver ovan. Hon har under året som gått kollat Hba1C, blodfetter samt CRP (inflammation) flera gånger, och värdena har varit toppen. Senaste Hba1C var 49 och hon låg en gång på 42, dvs på gränsen till "normalt" om man har fungerande betaceller.

Det du fått höra av sjukvården ska du absolut inte lyssna på!!! Hur fulla kornen än är och hur grovt brödet än är så är det förödande både för blodsockret och supersvårt att matcha med injicerat insulin, som du märkt. Och ja, du ska äta "varierat", men i variationen ingår INTE spannmålsprodukter, socker eller magra mejeriprodukter.

Fortsätt på den inslagna banan och testa Hba1C, blodfetter och eventuellt CRP om 2 månader, så har du svart på vitt oavsett vad sjukvården säger!

Du får gärna höra av dig direkt till mig via min profil om du vill diskutera närmare. Lycka till!

Hej Kjell!

Jag har hittat flera "Typ-ettor" den senaste tiden som beskriver ungefär samma sak som jag upplever. Problemet på "min" diabetesmottagning tror jag är att överläkaren är väldigt negativt inställd till lchf. Sist jag var på kontroll fick jag träffa en läkare som verkligen peppade mig att fortsätta. Då hade jag inte hittat riktigt rätt men mitt HbA1c var ändå bättre än på över  så han tyckte verkligen att jag skulle kämpa vidare. Tyvärr så kommer han inte att vara kvar på mottagningen utan jag får väl träffa den där negativa överläkaren nästa gång :( Men jag sa till sköterskan igår att ; Jag kommer aldrig att sluta äta så här eftersom jag mår så bra! Ska bli spännande att se vad proverna visar nästa gång och hur de kommer att kommentera det :)

Annars så ger jag mig inte in i några diskussioner numer eftersom jag inte orkar med alla kommentarer, jag har ju hört en del det senaste året.

Jag kommer nog att höra av mig till dig om jag får några funderingar. En sak som jag redan nu undrar över; Har du något tips på hur jag kan göra något åt vikten, det går väldigt långsamt neråt och jag skulle vilja ha en liten snabbare minskning. Tänkte att jag skulle köra lite noll-kolhydrat ett tag och se hur det funkar. Har du några andra tips?

Nu kom jag på vad sköterskan sa till mig som slutkläm; Ja jag kan ju rekommendera de allra flesta dieter FÖRUTOM lchf, då förstod jag att det inte var någon mening och avslutade samtalet.

Hej svejs! :)

Länk till inlägg
Jag lyckades övertyga min väninna diabetes 2 om lågkalorikost +fullvärdiga mejeriprodukter och hon var med.

Hon hann inte få nåt positivt utav detta förrän det var dags att besöka sin diabetessköterska och dietist. Ni förstår säkert själv va som hände!

Margarin måste man äta fast det är fullt med kemikalier för att fördelarna uppväger nackdelarna många gånger om

Ät minst 3 frukter om dagen och lika mycket bröd men gärna fullkorn om du tycker om det.

osv

Min väninna blev totalt omkullpratad och nästan snäste till mig om att jag inte skulle tro att jag kunde mer än utbildad personal!

Hej!

Ja det är väl det här som är så tragiskt, människor litar blint på sjukvården och vågar inte tänka själva. Din väninna kanske vågar lyssna på dig när hon märker hur svårt det är att få blodsockret att ligga bra med den där kosten. Men det är ju klart, läkemedlesindustrin tillhandahåller ju gärna medicin så det är väl bara att ta mer och mer tabletter :(

Bettan

Länk till inlägg
Det finns stolpskott överallt! Tyvärr ganska många inom sjukvården.

Min sambo åkte till akuten för att kolla upp en förmodad hjärnskakning. Väl där fick hon svara på frågor om allt möjligt, inklusive kost. Hon berättade för sköterskan att hon äter lågkolhydratskost. Då blev sköterskan genast orolig och bad om att få ta prover på min sambos lever. Kan ju avslöja att dom inte hittade något fel på levern.

Sköterskans argument var att lagom är bäst. Lagom av vad undrar jag. Lite lösgodis och två öl till maten? Önskar jag varit med!

Hej!

Ja visst är det lite underligt, man kan ju tycka att de borde vara intresserade av hälsa och hänga med i nyheter men jag tror att det sitter så djupt så de har svårt att se det nya. Tyvärr tycker jag att dietister verkar vara de som har svårast att ändra på sig. Glömmer aldrig när jag såg på TV en dietist som skulle tala om vad en diabetiker skulle kunna äta på ett konditori. Hon pekar på en kladdkaka med grädde och säger; den där tex skulle ju passa eftersom den är så liten och diabetiker måste ju också få äta något sött annars är det ju jättesynd om dem!!!!!!!  Där kan man prata om "stolpskott!

Bettan

Länk till inlägg

Bettan,

Först, det är ju rent fantastiska resultat du nämner inledningsvis. Inte minst mot bakgrund av din långa diabetes och att du haft problem att få någorlunda kontroll över den. Bra gjort!

Just pga nyssnämnda så blir ju deras reaktion snudd på världsfrånvänd. Jag vet hur okunniga många människor kan vara om detta inom vården, även om de som människor i "allmän expertis" kan vara hur bra som helst. Kom ihåg att inte ens läkare har någon större koll på näringslära och att då kräva att sjuksköterskor etc skulle ha det är inte realistiskt. Man kan altså inte utgå från att bara för att de har en yrkesroll inom vården så är de per automatik experter på kost/hälsa etc. Tvärtom måste man alltid komma ihåg att fden medicinska inriktning vi tyvärr bedriver är patologiskt inriktad, dvs man gör sig naturligt beroende av ett sjukdomsperspektiv, dvs man ska hantera/bota sjukdomar vilket på inget sätt är detsamma som att helt undvika att bli sjuk från första början.

Ur ett "sunt förnuft"-perspektiv så är det ju inte särskilt klurigt att motivera hur man uppnår bästa blodsockerkontroll, dvs glöm tramset med "långsamma kolhydrater" etc utan undvik allt vad kolhydrater heter. Men så lätt tycks många inte kunna göra det för sig. I framtiden är det nog rätt klart att erfarenheten/resultaten som många diabetespatienter nu får med lågkolhydratkost kommer att påverka behandlingsmetoder framöver så härda ut tills dess.

Kämpa på och, igen, bra jobbat!

Länk till inlägg
Hej!

Ja visst är det lite underligt, man kan ju tycka att de borde vara intresserade av hälsa och hänga med i nyheter men jag tror att det sitter så djupt så de har svårt att se det nya. Tyvärr tycker jag att dietister verkar vara de som har svårast att ändra på sig. Glömmer aldrig när jag såg på TV en dietist som skulle tala om vad en diabetiker skulle kunna äta på ett konditori. Hon pekar på en kladdkaka med grädde och säger; den där tex skulle ju passa eftersom den är så liten och diabetiker måste ju också få äta något sött annars är det ju jättesynd om dem!!!!!!!  Där kan man prata om "stolpskott!

Bettan

Lite skrämmande är faktiskt att dietister tenderar vara de som har sämst koll på den här typen av "nytt" ätande. Kanske bara är min personliga erfarenhet men jag träffat på alldeles för många med den bakgrunden som verkar bedriva religiös verksamhet snarare än något som bottnar i vetenskap... Många tycks vara frälsta av professor Hallonbåt och dennes sekt.

Länk till inlägg

Vad roligt att du får så bra resultat!

Du skulle kunna skriva ut och ta med dig någon lämplig randomiserad studie eller meta-analys som visar på att sköterskans farhågor är motbevisade nästa gång du går dit. Visst för att det inte finns nån forskning som säger att just LCHF alltid är bäst i alla situationer, men det finns rätt mycket som säger att mättat fett är ofarligt, att långkedjade Omega 3-fetter (typ fisk) är nyttiga och att lågkolhydratkost är bra för diabetiker.

Sedan vad gäller viktminskningen så brukar det kunna vara svårare för kvinnor kring och efter klimakteriet att gå ned i vikt. Vet inte om du passar den beskrivningen, men om du gör det så är det tyvärr ett vanligt problem. Själv tillhör jag inte den kategorin så det jag säger har jag helt enkelt läst mig till. Vissa här på forumet har fördel av att ta bort mejeriprodukter helt eller nästan helt så det kan du ju kanske prova.

Länk till inlägg
Hej Kjell!

Jag har hittat flera "Typ-ettor" den senaste tiden som beskriver ungefär samma sak som jag upplever. Problemet på "min" diabetesmottagning tror jag är att överläkaren är väldigt negativt inställd till lchf. Sist jag var på kontroll fick jag träffa en läkare som verkligen peppade mig att fortsätta. Då hade jag inte hittat riktigt rätt men mitt HbA1c var ändå bättre än på över  så han tyckte verkligen att jag skulle kämpa vidare. Tyvärr så kommer han inte att vara kvar på mottagningen utan jag får väl träffa den där negativa överläkaren nästa gång :( Men jag sa till sköterskan igår att ; Jag kommer aldrig att sluta äta så här eftersom jag mår så bra! Ska bli spännande att se vad proverna visar nästa gång och hur de kommer att kommentera det :)

Annars så ger jag mig inte in i några diskussioner numer eftersom jag inte orkar med alla kommentarer, jag har ju hört en del det senaste året.

Jag kommer nog att höra av mig till dig om jag får några funderingar. En sak som jag redan nu undrar över; Har du något tips på hur jag kan göra något åt vikten, det går väldigt långsamt neråt och jag skulle vilja ha en liten snabbare minskning. Tänkte att jag skulle köra lite noll-kolhydrat ett tag och se hur det funkar. Har du några andra tips?

Nu kom jag på vad sköterskan sa till mig som slutkläm; Ja jag kan ju rekommendera de allra flesta dieter FÖRUTOM lchf, då förstod jag att det inte var någon mening och avslutade samtalet.

Hej svejs! :)

Testa gärna noll-kolhydrat några veckor och se om det hjälper. Det är också viktigt för viktnedgång att du verkligen har underskott på energi, dvs att du äter mindre än du förbrukar. Just nu försöker jag gå ner de "sista" kilona från 85 till 80 genom att bara äta en gång per dygn, på kvällen, och då äter jag ett berg av sallad plus kött/fisk+fett. Resten av tiden förser då fettlagret blodet med energi.

Lycka till, vi hörs! :)

Länk till inlägg

Hej Bettan och GRATTIS!!! Ge dig inte utan tänk på hur många vi är runt om i landet som förstår och stöder dig!

Jag är själv sjuksköterska och är den första att beklaga okunskapen inom sjukvården. Det gäller både  ssk och läkare och övrig pesonal! Men här och där när man minst anar det hittar man personer som "har sett ljuset"

Det tråkiga är att man på vissa diabetesmottagn får fullt stöd och på andra blir helt ifrågasatt!

Jag lyckades sätta två av mina patienter (jobbar som patientansvarig på  äldreboende inom kommunen ) på lågkolhydratkost  jag fick slåss hela tiden (i ett år och tre månader) Trots att pat själva + anhöriga + MAS + pat. ansvarig läkare var med på projektet. Trots att de förbättrades otroligt mk,t kunde minska insulinet ca 50 % hade värden som låg mkt bättre än tidigare, aldrig var sjuka och fick otroligt mkt förbättrade blodvärden.

Men jag fick slåss mot baspersonalen ("lite cider gör väl ingenting, det är ju synd om dem"...) kökspersonalen som tyckte allt var fruktansvärt jobbigt med särs rätter och så! Kökschefen som skällde ut mig och ständigt motarbetade mig och  en otroligt korkad dietist Trots att pat mådde så bra var det ingen som blev imponerad, glad eller positiv till projektet.

Slutligen bestämde dietisten att moderat lågkolhydratkost var vanlig normalkost fast med lite mindre potatis och bröd!!!! Och eftersom hon bestämmer kosterna i kommunen så avslutade jag projektet.

Har aldrig förstått varför folk i allmänhet känner sig så otroligt hotade och blir så upprörda när man pratar om kostfrågor?

Men successivt håller det på att ändras! Fler och fler blir positiva fler och fler böcker/artiklar  ges ut av forskare journalister läkare osv som bytt sida i debaten.

Fortsätt kämpa Bettan och alla andra LCHF-are!!!

Vääldigt skönt att ha er alla där ute att känna igen sig i :)

Länk till inlägg
Hej Bettan och GRATTIS!!! Ge dig inte utan tänk på hur många vi är runt om i landet som förstår och stöder dig!

Jag är själv sjuksköterska och är den första att beklaga okunskapen inom sjukvården. Det gäller både  ssk och läkare och övrig pesonal! Men här och där när man minst anar det hittar man personer som "har sett ljuset"

Det tråkiga är att man på vissa diabetesmottagn får fullt stöd och på andra blir helt ifrågasatt!

Jag lyckades sätta två av mina patienter (jobbar som patientansvarig på  äldreboende inom kommunen ) på lågkolhydratkost  jag fick slåss hela tiden (i ett år och tre månader) Trots att pat själva + anhöriga + MAS + pat. ansvarig läkare var med på projektet. Trots att de förbättrades otroligt mk,t kunde minska insulinet ca 50 % hade värden som låg mkt bättre än tidigare, aldrig var sjuka och fick otroligt mkt förbättrade blodvärden.

Men jag fick slåss mot baspersonalen ("lite cider gör väl ingenting, det är ju synd om dem"...) kökspersonalen som tyckte allt var fruktansvärt jobbigt med särs rätter och så! Kökschefen som skällde ut mig och ständigt motarbetade mig och  en otroligt korkad dietist Trots att pat mådde så bra var det ingen som blev imponerad, glad eller positiv till projektet.

Slutligen bestämde dietisten att moderat lågkolhydratkost var vanlig normalkost fast med lite mindre potatis och bröd!!!! Och eftersom hon bestämmer kosterna i kommunen så avslutade jag projektet.

Har aldrig förstått varför folk i allmänhet känner sig så otroligt hotade och blir så upprörda när man pratar om kostfrågor?

Men successivt håller det på att ändras! Fler och fler blir positiva fler och fler böcker/artiklar  ges ut av forskare journalister läkare osv som bytt sida i debaten.

Fortsätt kämpa Bettan och alla andra LCHF-are!!!

Vääldigt skönt att ha er alla där ute att känna igen sig i :)

Ja det är helt otroligt hur konstiga reaktioner man kan möta, har en vän inom sjukvården som log lite snett när jag berättade för henne om mina resultat och hur bra jag mår. -Ja men Bettan du har ju aldrig riktigt skött din diabetes om du ska vara ärlig sa hon. Nej men det var ju precis det jag nyss sa svarade jag, jag har ju aldrig lyckats "sköta mig" eftersom jag ätit mkt kolhydrater och detta har gjort mig ständigt hungrig och sugen. Jag har alltid tyckt att jag varit en misslyckad människa med dålig karaktär som inte kunnat få till det.Och så avslutade min vän samtalet med att; Du vet väl att det bästa är att äta varierat och inte utesluta något bla bla bla..........Jag säger nu till dem som frågar att jag är allergisk mot kolhydrater och gör bäst i att undvika dem.

Jag ger mig inte in i så många diskussioenr för tillfället men när jag har lite mer "i ryggen" och resultat att visa upp så kommer jag att märkas, var så säker :)

Glad att jag upptäckte det här Forumet, känns skönt med lite stöd när många i ens omgivning ifrågasätter en. Jag är väl inte så jättekänslig för vad folk tycker men man kan ju behöva lite pepp istället för negativa kommentarer ibland :)

Och det är som du skriver skönt att kunna känna igen sig i andra, både i problem och framgång!

Tack för stödet!

Länk till inlägg
Vad roligt att du får så bra resultat!

Du skulle kunna skriva ut och ta med dig någon lämplig randomiserad studie eller meta-analys som visar på att sköterskans farhågor är motbevisade nästa gång du går dit. Visst för att det inte finns nån forskning som säger att just LCHF alltid är bäst i alla situationer, men det finns rätt mycket som säger att mättat fett är ofarligt, att långkedjade Omega 3-fetter (typ fisk) är nyttiga och att lågkolhydratkost är bra för diabetiker.

Sedan vad gäller viktminskningen så brukar det kunna vara svårare för kvinnor kring och efter klimakteriet att gå ned i vikt. Vet inte om du passar den beskrivningen, men om du gör det så är det tyvärr ett vanligt problem. Själv tillhör jag inte den kategorin så det jag säger har jag helt enkelt läst mig till. Vissa här på forumet har fördel av att ta bort mejeriprodukter helt eller nästan helt så det kan du ju kanske prova.

Jag funderade faktiskt på att göra en liten sammanställning av olika studier för att ta med nästa gång jag ska dit. Och du har rätt, jag fyller femtio i år så det är säkert en anledning till att det är svårt med viktnedgången, sen har jag väl misshandlat min kropp med olika dieter i såååå många år att det kanske tar lite tid för den att komma igång :) Jag ska prova med att köra den sk "Fakirdieten" ett tag nu för att se om det sätter fart på min kropp. Jag är ju väldigt glad över mitt blodsocker men jag skulle väldigt gärna vill gå ner ca 15 kg så jag får väl prova mig fram.

Bettan

Länk till inlägg

osv

Ge henne ett sötare blod av Ann Fernholm, så kanske hon kommer till insikt om okunskapen hos stora delar av den svenska sjukvårdspersonalen.

Länk till inlägg
Aj aj vad arg, besviken och förbannad jag blev idag efter ett samtal med personal på Diabetesmottagningen. Jag borde väl ha lärt mig vid det här laget vad mycket konstiga uppfattningar folk har om LCHF men icke sa nicke.

Jag har haft diabetes i 37 år och har alltid haft väldigt svårt att "sköta" min diabetes ;(  Har provat ett tag med lchf men har haft väldigt svårt att få till det med mat och insulin men bestämde mig den 1 januari för att satsa stenhårt på att lyckas och.......... nu funkar det.

Man kan ju tycka att personalen som känt mig i över 30 år och vet vilka problem jag har haft borde tycka att det är bra när jag kan visa upp en blodsockerkurva som inte skiljer sig nämnvärt från en icke-diabetikers kurva, men nej då :(

Jag berättade bla för henne att ; - Jag minskat mitt insulin med ca 70 %

- Jag känner mig piggare och gladare för varje dag som går

- Min vikt börjar gå ned

- Jag vet vad jag KAN och inte kan äta för att mitt blodsocker ska 

hålla sig på rätt nivå.  

- Jag känner mig mätt och nöjd hela tiden och inte ständigt hungrig o

småsugen vilket förut gjort att jag haft svårt att äta måttligt och bara 

gått upp i vikt och haft ett blodsocker som ofta legat över 20 vilket 

är helt katastrofalt för kroppen :(

- Jag har kommit fram till att det är speciellt mjöl som triggar igång

mitt sötsug och får mig att känna mig totalt orkeslös i kroppen,

såsom jag känt mig så ofta de senaste åren.

De kommentarer jag fick var bla;  - Ja det låter ju bra MEN.........

-  Äter du INGET bröd överhuvudtaget?

-  Vi har ju märkt är att de som följer lchf strikt inte alls mår bra, du 

kan väl följa det bara lite för kroppen behöver ju bla bröd och 

frukt, du kan väl äta en GROV smörgås per dag i alla fall...

-   Du vet väl hur farligt det är med för mkt fett och hur farligt

det är när kolesterolet stiger.

-  Det bästa är ju ändå att äta varierat så att man får i sig av alla

sorters mat och inte utesluta något, bla bla bla bla.....................

Inte ett enda ord om hur bra mitt blodsocker låg eller " Vad bra för dig att inte ditt blodsocker ligger så högt hela tiden". Tydligen är det bättre att vara sjuk och orkeslös och äta sig mot sin egen död, bara man äter såsom de har fått för sig att man ska äta. En av mina kommentarer på hennes förslag att jag skulle äta bröd, " Du vet, det är ungefär som att säga till en alkoholist att denne ska ta sig en liten sup per dag" låtsades hon inte ens höra.

Det är ju tur att jag gör som jag vill och inte har någon som helst svårighet att gå min egen väg men jag vet att det finns de som inte törs det och litar blint på vad sjukvårdspersonalen säger :)

Oj oj, det blev ett långt inlägg, hoppas ngn orkar läsa hela. Kände att jag var tvungen att få ur mig  det här och klaga lite men nu lämnar jag det bakom mig och ser framåt istället.

Bettan

Det ser ut som att du varit på Östersunds sjukhus eller? Blir nyfiken eftersom min mor har diabetes sedan 13 års ålder och går hos diabetesmottagningen på sjukhuset i just Ösd. Hon har blivit väldigt bra bemött eftersom de sett hennes fina värden. Det finns kanske både och under samma tak. Inboxa gärna om du vill veta vilken läkare/sköterska hon går till.

Ledsen för din skull att du blivit så illa bemött, men glad att du har hittat ett sätt att må bättre på!

Länk till inlägg

Mycket intressant beskrivning "från insidan". Det beskriver bra hur hela ledet i inte bara beslutsprocessen utan även hur man praktiskt implementerar det och får med personalen är viktig. Tackar för det!

Tillägg: Vad gäller dietister så har jag sällan träffat på/hört om/diskuterat med en så märkligt överskattad yrkeskår (inget illa menat till er som råkar vara det). De har ofta stort inflytande i kombination med blygsamma och dåligt uppdaterade kunskaper.

Länk till inlägg

Till TS: Grattis till dina hälsosamma framgångar, de visar med all tydlighet att du är på rätt väg! Så småningom kommer förhoppningsvis mer positiva kommentarer från din vårdgivare.

Lotte belyser något väldigt viktigt i den här tråden, nämligen sjukvårdpersonalens möjligheter och begränsningar att gå på tvärs med de rekommendationer de har att hålla sej till. De behöver få mandat innan de kan hålla med den patient som de uppenbart ser har tagit kommandot över sin hälsa - och jag tänker att vi som patienter ibland kan behöva tänka oss in i denna situation. Förändring tar tid men när det sker så brukar det bli bra för alla inolverade, särskilt om man samtidigt droppar prestigen.

Länk till inlägg

Om man bor på ett särskilt boende är man beroende av den mat som serveras!

Det horribla är att man kan vara vegan eller ha en religiös kost och utan problem få äta denna kost och ingen skulle drömma om att ifrågasätta/håna ditt matval. Det vore oetiskt och att klampa in i den privata sfären.

Däremot LCHF är det legalt att skratta åt och  givetvis at vägra servera den!

Länk till inlägg

Jag säger nu till dem som frågar att jag är allergisk mot kolhydrater och gör bäst i att undvika dem.

Ett bra trick är att säga självklarheter, då förstår folk oftast utan att du dumförklarat dem eller ljugit.

T ex: -Jag har sockersjuka, alltså kan jag inte äta socker.

Eller: -Jag har sockersjuka, jag blir sjuk av socker, varför vill du jag ska äta mer av det?

Allt är ju egentligen så enkelt, om det inte gäller diester och diabetessjuksköterskor då.

Länk till inlägg

Hehe, John,  gillade din kommentar om dietister och diabetessk :D Men vad gäller diab ssk finns det faktiskt ganska många (och de blir allt fler) som rekommenderar lchf!

Och som vanligt är man antingen väldigt positiv eller totalt och överdrivet emot ! :angry:

Länk till inlägg
  • 1 year later...

osv

Min numera avlidne man gick i början av 2000-talet på dagvård på en diabetesmottagning i Stockholm.

Meningen var att deltagarna skulle lära sig att äta rätt. Både min man och jag blev mycket förvånade över vad som rekommenderades, eftersom inställningen var mycket tillåtande. 

Det som skulle undvikas var för mycket socker. Däremot var det fritt fram för vitt bröd, pannkakor, risgrynsgröt, potatis, frukt... Varje em serverades patienterna kaffe med sötningsmedel,rostat vitt bröd, margarin och Findus lättmarmelad, aprikos. I recepten till pannkakor och risgrynsgröt byttes mjölken ut mot grädde och vatten för att få ner sockerhalten. Sockerfria kakor var helt ok.

MEN - KOLHYDRATER TALADES DET ÖVER HUVUD TAGET INTE OM! Visste inte dietister och diabetessköterskor vad som händer med kolhydraterna i kroppen? Och vet de det nuförtiden? Det är väl tveksamt eftersom diabetiker fortfarande rekommenderas att äta efter tallriksmodellen.

Länk till inlägg

På mitt äldreboende serveras diabetiker samma kost som de övriga. Det finns light sylt och saft med mindre socker men annars är allt samma...

Länk till inlägg

Det är inte alltid vårdpersonalens fel att det serveras eller rekommenderas felaktigheter. Annika Dahlqvist har mycket ingående beskrivit vad som händer om en vårdgivare inte följer det regelverk och de rekommendationer som socialstyrelsen och landstingen har tagit fram. Det slutade med arbetslöshet för hennes del. Personalen förbjuds helt enkelt att prata om något annat än det som står i rekommendationerna, det spelar ingen roll vad de själva vet är rätt eller vad de själva tycker. Jag vet att min diabetessköterska är för lågkolhydratkost men jag märker också att hon inte gärna pratar om det, med rädsla för att bryta mot regelverket. Det här tror jag blir särskilt tydligt om man har en privat vårdgivare som har avtal med Landstinget.

Det är dom högre upp i näringskjedan som måste fatta att det är nya tider nu.

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...