Jump to content

Nystart, med fokus på bra råvaror!

Guest
 Share

Recommended Posts

Citera ett inlägg från tråden Moraliska problem kött...

För övrigt sista dan igår som pescetarian (utan mjölk och ägg, som vegan fast med fisk). Kände på mig att det inte funkar och bestämde mig för väga mig idag. +0,4 kg på 6 dagar. Visserligen inte mycket alls men då väger jag redan mycket och måste gå ner i vikt. Kan tyckas vara en oärlig chans men den här livsstilen kräver att jag äter mycket och jag blir snabbt hungrig. Då har jag ändå försökt äta HCLF (enda fettat jag ätit är 2 avokados, oljan i pizzasallad, den lilla oljan som finns i frysta potatisbullar och 5 st små sojaglassar). Främst ätit potatis (eget mos eller i luftfritös), ris, sötsursås, havre, mannagryn, lite grönsaker, massa frukt (äpple, päron, vattenmelon, dadlar) och panerad fisk.

Bestämt mig för fasta i 4 dagar. Orkar inte tänka på mat just nu. Aldrig fastat tidigare (eller inte dagar, bara något dygn) så ska bli intressant. Sen blir det att lägga om kosten på måndag. Har hamburgare kvar i frysen som ska ätas upp. Såg till min besvikelse att dessa kom från Irland... Suck! Slut på det. Ska spana in alla reklambad och ev. leta upp någon bonde.

Ytterligare ett citat:

Förra gången jag åt LCHF åt jag allt från kött, ägg, feta mejerier, grönsaker, sallad, bär, till nötmjöl, kokosmjöl, mörk choklad och sötningsmedel. Skillnaden nu mot då är att jag inte kommer nöja mig med "svenskt kött" utan jag vill enbart köpa naturbetes och KRAV-certifierat (antingen från butik och/eller någon grön gård), enbart miljömärkt fisk och sen näringstäta grönsaker efter säsong. Visst kan jag tänka mig äta bär och frukt men inga mängder eller för att det skulle vara nödvändigt. Helst efter säsong/svenskt. Sen visst kan jag äta nötter och kokos om jag känner för det, men det ska inte malas sönder till mjöl för blandas med något sötningsmedel.

Jag har fått en helt annan syn på sötningsmedel och diverse LCHF-bakverk. Hellre bär och frukt än det. För bär och frukt triggar inte igång något okontrollerbart ätbeteende. Sen tänker jag att jag aldrig skulle vilja ge mina framtida barn sötningsmedel, så varför då äta det själv? Bär och frukt skulle jag dock inte tveka att ge.

Sanningen är den att det var när jag började baka söta LCHF-bakverk som jag långsamt men säkert kom bort ifrån LCHF och gick upp i vikt. Första året eller så skötte jag mig nästan exemplariskt men undantag för noll insikt i att köttet jag åt inte var bra. Jag åt inte ens mörk choklad (köpte nämligen 90% efter bara 2-3 mån på LCHF och tyckte det smakade skit).

Med denna bakgrundsinformation startar jag min nystart-tråd.

Störst fokus på:

• Bra kött: Naturbetes och KRAV-certifierat samt miljömärkt fisk/skaldjur.
  • Svenska näringstäta grönsaker efter säsong.

Även fokus på:

• Fettkällor: Majonnäs (eko/KRAV), smör (eko/KRAV), avokado och kokos.
  • Ägg? Tveksam till ägg men om det blir ägg så blir det eko/KRAV.
  • Nötter och frön.
  • Färska eller frysta, helst svenska, bär.
  • Färsk, helst svensk, frukt.

Bär och frukt är bara vid "behov" (varma sommartider). Bär i form av jordgubbar, hallon och blåbär. Frukt i form av päron, äpple och vattenmelon (vattenmelon är det enda icke svenska).

Jag drar lite åt Paleo-hållet så är inte helt taggad på mejerier men kommer äta smör till en början. Kanske även lite ost (eko/KRAV). Finns ett lokalt mejeri så ev. att jag kan tänka mig köpa deras trots att det inte är KRAV. Jag vet nämligen hur djuren har det där och de bjuder även in skolbarn.

Ska även försöka hitta en lokal "grön gård" och köpa mitt kött därifrån. Kanske även hitta lokala ägg. Återkommer om detta.

Jag börjar med 4 dagars fasta. Det här för att jag vill "rensa" min kropp (låter fjantigt) men också för att jag kommer från en HCLF diet. Första dagen var igår. Andra dagen idag. På måndag kommer jag börja äta igen.

Har hamburgare sen tidigare i frysen. Mycket hög kötthalt (99,5% och 99,7%) men tyvärr är båda (lamm och nöt) från Irland. Köpt av misstag (trodde det var svenskt åtminstone). I frysen ligger även MSC-märkt lax. Till detta blir det hemmagjord pizzasallad. Lär börja äta massor av kål nu för jag är riktigt sugen på det. Pizzasallad, surkål och jag vill även testa Kimchi.

Jag läste man går ner 4 kg på 4 dagars fasta, sen bör man bara gå upp 2 av dessa kg om man börjar äta rätt. Vägde mig efter en dags fasta (nyfiken) och vågen visar -1,7 kg. Måste innebära att de resterande 3 dagarna visar mindre. Annars blir det mer än 4 kg på 4 dagar.

Stort lycka till med din nystart. Ditt upplägg låter väldigt bra. Det jag inte riktigt hänger med på är din tveksamhet till ägg. Själv köper jag ekologiska, lokalproducerade ägg från frigående höns, och känner att det inte är något att tveka om. Hur tänker du där?

• Like 2

Stort lycka till med din nystart. Ditt upplägg låter väldigt bra. Det jag inte riktigt hänger med på är din tveksamhet till ägg. Själv köper jag ekologiska, lokalproducerade ägg från frigående höns, och känner att det inte är något att tveka om. Hur tänker du där?

Kort svar: Tuppkycklingar och allergen.

Nej, jag är inte allergisk mot ägg eller något annat livsmedel vad jag vet. Dock ser jag inte allergena livsmedel som nödvändiga. Ungefär som mejerier/laktos och gluten för nämna två. Det här är liksom inte ovanliga allergier, men jag har aldrig hört någon som är allergisk mot kött exempelvis.

Sen är jag inne på Paleo-tänket. Nu säger Paleo visserligen inget om ägg, men jag tänker själv. Skulle vi på stenåldern konsumerat obefruktade ägg? Knappast något vanligt. Så jag ser inte riktigt det naturliga i att äta obefruktade ägg till frukost. Ungefär som jag inte förstår hur en kossas (eller annat djurs) modersmjölk skulle tillhöra vår kost.

Kort svar: Tuppkycklingar och allergen.

Nej, jag är inte allergisk mot ägg eller något annat livsmedel vad jag vet. Dock ser jag inte allergena livsmedel som nödvändiga. Ungefär som mejerier/laktos och gluten för nämna två. Det här är liksom inte ovanliga allergier, men jag har aldrig hört någon som är allergisk mot kött exempelvis.

Sen är jag inne på Paleo-tänket. Nu säger Paleo visserligen inget om ägg, men jag tänker själv. Skulle vi på stenåldern konsumerat obefruktade ägg? Knappast något vanligt. Så jag ser inte riktigt det naturliga i att äta obefruktade ägg till frukost. Ungefär som jag inte förstår hur en kossas (eller annat djurs) modersmjölk skulle tillhöra vår kost.

Aha, nu förstår jag bättre.

Jag har dock en bekant som är allergisk mot kött, och som även är laktosintolerant om jag minns rätt.

Aha, nu förstår jag bättre.

Jag har dock en bekant som är allergisk mot kött, och som även är laktosintolerant om jag minns rätt.

Laktosintolerant är inget ovanligt. 60% av jordens befolkning är väl just laktosintolerant. Det är unikt för Norden.

Det är första gången jag har hört att någon är allergisk mot kött. Å andra sidan har jag hört de som påstår att deras hund inte tål kött. Jag har dock väldigt svårt att tro eller förstå det. Jag tror snarare att hundar inte tål det processade torkade köttet i torrfoder. Jag tror det kan vara samma med människor som påstår sig inte tåla kött. Kanske äter det processat eller gammalt kött? För eftersom människan behöver B12 för överleva (och hundar) så måste vi tåla maten.

Citat från zerocarbzen.com

For the first month on zero carb, I ate cheese. But I did not feel very good after eating it, and I also found it to be addictive. I always seemed to be left feeling unsatisfied and wanting more. Therefore, I removed it from my available choices. Matters were complicated by the fact that I did not feel all that well after eating meat either. I tried chicken, turkey, and beef, as well as whole eggs, but all of these foods produced negative symptoms. The only zero carb foods I could eat without too much trouble was raw egg yolks and cream. This was frustrating because I knew my body really wanted and needed meat. I found beef to be incredibly satisfying but – each time I tried it – it gave me a migraine headache and made me feel hungover.

Finally, thanks again to Amber, I discovered that some people also have a difficult time breaking down and detoxifying histamines. Histamines are present in aged and fermented foods, such as cheese, wine, meat, and sauerkraut, as well as in foods that have been cryovac’d in plastic. Most of the meats sold in the big supermarkets have been both aged and cryovac’d and – therefore – contain very high levels of histamines. Now I finally understood why the beef and other meats – as well as the cheese and sour cream – I tried were making me feel bad. Incidentally, I know from past experiments that wine and sauerkraut also affect me negatively. Finding fresh, unaged, non-cryovac’d meat is a bit of a challenge, and it took me several weeks to secure a local source.

I finally found some some unaged meat at a small independent butcher shop. However, it has been cryovac’d for shipping purposes. Nevertheless, I felt it was worth a try and the difference in how I felt after eating it – compared to it’s aged counterpart – was significant enough that I knew I discovered another piece to the puzzle of my strange food sensitivities. It turns out that healthy mitochondrial function is also needed to breakdown and detoxify the histamines present in aged and fermented foods.

Denna kvinna var alltså känslig för flera livsmedel. Även kött. Tills hon började äta färskt/mer färskt kött.

Precis samma tror jag om hundar. Köpte för några år sedan ett torrfoder med hög kötthalt. Min hund reagerade utan dess like i form av dålig mage. Fick springa ut otaliga gånger den dagen och det som kom ut var en lös missfärgad sörja.

Han har dock aldrig haft problem med att konsumera rått kött eller råa köttiga ben. Han äter numera BARF sen länge. Vi har dock ett torrfoder hemma (pappa som insisterar) men han får en liten näve av det bara. Som tuggmotstånd. Fodret jag valt är således fritt från både gluten/vete och mjölk/laktos. Kötthalten är inte överdriven eftersom överdriven kötthalt i torkad/processad form ställer till det. Spannmålet består av ris. Det kanske mest skonsamma spannmålet. Jag kommer dock försöka övertyga pappa att inte köpa mer torrfoder. Det är onödigt.

Min hund har således aldrig dålig aptit. Han har ratat torrfoder i sina yngre dagar men inte en enda dag har han ratat rått kött eller råa köttiga ben. De gånger maten har tagit slut och man bara gett honom torrfoder vid en måltid, har han gett mig blickar. Vanligtvis kastar han sig över maten, men när det är torrfoder, visar han mindre entusiasm. Då är det ändå torrfodret som vi har nu som han alltså inte ratar, men han föredrar givetvis riktigt kött.

-1 kg idag. Totalt 2,7 kg under 2 dagar. 2 dagar kvar.

Blev riktigt jobbigt igår. Bestämde mig för äta lite gurka. Läste man kunde dricka 1 misosoppa om dagen men att gurka också gick bra när det känns extra jobbigt eftersom gurka mest består av vatten. Så gurka fick det bli.

Alien,

Det borde finnas BARF torrfoder för hund. Finns för katt iaf.

Varför skulle jag vilja ge min hund torrfoder istället för råa köttiga ben? Torrfoder är inte naturligt. Hur du får ihop BARF och torrfoder vet jag inte.

Jag menade att det är skillnad på torrfoder och torrfoder. Om din pappa vill köpa torrfoder till hunden, kan det åtminstone vara av BARF. Torrfoder kan vara praktiskt att ha med på resa t ex.

Annars håller jag med om att rå BARF är naturligare för våra sällskpsrovdjur.

Jag menade att det är skillnad på torrfoder och torrfoder. Om din pappa vill köpa torrfoder till hunden, kan det åtminstone vara av BARF. Torrfoder kan vara praktiskt att ha med på resa t ex.

Annars håller jag med om att rå BARF är naturligare för våra sällskpsrovdjur.

Vadå vara av BARF?

Vi reser inte och jag är inte så pass bekväm av mig att jag inte skulle ta med mig riktig mat till hunden. Skulle man göra så mot sig själv?

För övrigt jag som köper hundmaten och bestämmer. Han har gått ner i vikt så tänkte ok, lite torrfoder kanske hjälper och visst går det bra som belöning. Det är dock ingen huvuddel i hans måltid.

Nog om hundar. :)

Gav upp fastan nu. Höll på bli tokig. Hade planerat äta upp burgarna och göra pizzasallad. Men jag var SÅ hungrig att jag först var tvungen att ta några tsk jordnötssmör för inte tuppa av.

Så nu har jag avbrutit fastan med hemmagjord pizzasallad och två lammburgare med överbliven cheddar, majonnäs och lök. Känner mig så avslappnad nu. Hemskt att vara hungrig. :(