Jump to content

Recommended Posts

Gav mamma boken i födelsedagspresent och nu är hon igång och testar, heltaggad! :) Ska bli riktigt spännande detta. Funderar på att själv testa, kan vara lärorikt. Hade en kul upplevelse igår då jag testade ett glas vatten med en msk äppelcidervinäger. För mig som inte druckit vin på snart 20 år så smakade det som vitt vin! En trevlig måltidsdryck. Senare på kvällen överraskade jag min fru med samma dryck, dessutom med lite bubbelvatten i. Något utöver det vanliga, mycket trevligt.

Har ni några erfarenheter av boken eller liknande strategi?

Jag och mamma är något skeptiska mot att helt utesluta äggvita då kroppen själv producerar lysozym (som är motiveringen till att undvika ägg). Men hon går nu all-in strikt för att testa ordentligt. Och sedan kan hon testa återintroducera ägg.

Ps. Trevlig intervju med författarna http://m.youtube.com/watch?v=708jA4gX3W8 (jag bara älskar intervjuarnas ansiktsuttryck, i synnerhet deras ögonbryn!!:D)

• Like 3

Gav mamma boken i födelsedagspresent och nu är hon igång och testar, heltaggad! :) Ska bli riktigt spännande detta. Funderar på att själv testa, kan vara lärorikt. Hade en kul upplevelse igår då jag testade ett glas vatten med en msk äppelcidervinäger. För mig som inte druckit vin på snart 20 år så smakade det som vitt vin! En trevlig måltidsdryck. Senare på kvällen överraskade jag min fru med samma dryck, dessutom med lite bubbelvatten i. Något utöver det vanliga, mycket trevligt.

Har ni några erfarenheter av boken eller liknande strategi?

Jag och mamma är något skeptiska mot att helt utesluta äggvita då kroppen själv producerar lysozym (som är motiveringen till att undvika ägg). Men hon går nu all-in strikt för att testa ordentligt. Och sedan kan hon testa återintroducera ägg.

Ps. Trevlig intervju med författarna http://m.youtube.com/watch?v=708jA4gX3W8 (jag bara älskar intervjuarnas ansiktsuttryck, i synnerhet deras ögonbryn!! :D)

Inte personligen men i min bekantskapskrets så finns en person som rätt nyligen fått en autoimmun diagnos och som ställt om till AIP och haft riktigt stora framsteg på en månad tycker jag. Jag tror hen kommer försöka fortsätta med AIP ett ordentligt tag till och sen försöka återintroducera en del av det som ingår i normal paleo.

• Like 2

En riktigt bra kok- och teoribok, tycker jag, även om jag inte riktigt tillhör målgruppen. Recepten är enkla och inspirerande och passar perfekt till vardagsmatlagning. Om jag åt paleo istället för LCHF så skulle den ha sin givna plats i kokbokshyllan. Vill man av en eller annan anledning ha en paleokokbok så kan jag rekommendera den. 

• Like 2

• 1 month later...

Nu är jag ingen AIP-expert, men trodde att det bara var rena oprocessade råvaror rätt och slätt. Så det borde gå att hitta på ICA/Konsum/Hemköp ...

Nåt kanske vet mer?

Nej, stämmer inte. Enligt AIP ingår inte exempelvis potatisväxter (paprika, potatis etc). Vidare ingår inte nötter, ägg etc etc.

I boken "The Paleo Approach" hittar man den fulla listan tillsammans med medicinska förklaringar till varför vissa råvaror är inflammatoriska..

EDIT: https://www.facebook.com/groups/TPACommunity/?fref=ts

Över 40 000 följare på facebook. Sarah Ballantyne är ett geni om jag får säga det själv. :)

• Like 1

Till bingokalle:

Nu är det väl inte min uppgift att förtydliga det iAnna skrev, men jag tolkade henne som att eftersom de livsmedel som ingår i AIP-listan är "rena oprocessade råvaror rätt och slätt" så "borde [de] gå att hitta på ICA/Konsum/Hemköp". Jag tolkade inte henne som att hon menade ALLA oprocessade livsmedel man kan köpa där. Du har uppenbarligen en lista på livsmedel, finns det något där som inte går att köpa i en vanlig livsmedelsbutik, och i så fall vad?

Jag hittade en lista hos Sannas paleo, och där hittade jag bara rena oprocessade livsmedel. :unsure:

• Like 4

Till bingokalle:

Nu är det väl inte min uppgift att förtydliga det iAnna skrev, men jag tolkade henne som att eftersom de livsmedel som ingår i AIP-listan är "rena oprocessade råvaror rätt och slätt" så "borde [de] gå att hitta på ICA/Konsum/Hemköp". Jag tolkade inte henne som att hon menade ALLA oprocessade livsmedel man kan köpa där. Du har uppenbarligen en lista på livsmedel, finns det något där som inte går att köpa i en vanlig livsmedelsbutik, och i så fall vad?

Jag hittade en lista hos Sannas paleo, och där hittade jag bara rena oprocessade livsmedel. :unsure:

Jaha, då misstolkade jag nog iAnna.. Det stämmer att listan består av råvaror, det jag menade var att, jag är ute efter olika typer av produkter gjorda av nämnda råvaror. Exempelvis om tigernötter anses okej att äta - var kan jag då hitta tigernötsmjöl? Eller om sötpotatis anses okej att äta - finns det någonstans jag kan köpa sötpotatis-pommes frites etc.

Jaha, då misstolkade jag nog iAnna.. Det stämmer att listan består av råvaror, det jag menade var att, jag är ute efter olika typer av produkter gjorda av nämnda råvaror. Exempelvis om tigernötter anses okej att äta - var kan jag då hitta tigernötsmjöl? Eller om sötpotatis anses okej att äta - finns det någonstans jag kan köpa sötpotatis-pommes frites etc.

Om du googlar ska du finna http://www.dorimax.se/chufa/

• Like 2

• 4 months later...
  • 3 months later...
On 6/4/2016 at 08:33, Xiro sade:

Gav mamma boken i födelsedagspresent och nu är hon igång och testar, heltaggad! :) Ska bli riktigt spännande detta.

Hur har det gått? 

Jag har själv precis börjat med autoimmun Paleo, men inte kommit mig för att köpa boken än.. 

Jag vill komma ifrån att äta en massa antiinflammatoriska/smärtstillande så har även slutat med dem, som man ska på AIP.

Än så länge känns det ok, så jag är hoppfull.

Eller ok och ok. Om nu någon som har en sjukdom som är inflammatorisk (min är inte autoimmun, EDS) och läser detta och är sugen på att testa så bör jag vara ärlig. Första veckan frågade någon hur jag mådde när jag hade slutat med mina piller, och jag svarade att det kändes ungefär som att jag hade 5 kraftiga stukningar och 10 ordentliga sträckningar. :) Men, nu börjar jag efter två-tre veckor komma ner på en normalnivå jämfört med när jag åt smärtstillande, bara lite ondare än vanligt Så det är ju egentligen helt fantastiskt. Hur kommer jag må om några veckor till? :D

• Like 6