Popular Post Syster Posted June 5, 2016 Popular Post Share Posted June 5, 2016 Vår son, 21 år gammal har gjort (som han själv säger) en investering för framtiden. Han har spenderat en del pengar på att ta ett ImuPro-test. Det är ett test där man mäter IgG-antikroppar mot 269 födoämnen, detta prov analyseras i Tyskland och man kan inte analysera det i Sverige, där man bara mäter IgE-antikroppar, som visar en omedelbar reaktion om man är allergisk mot något. Sonen reagerade på 56 livsmedel, de flesta med en mild reaktion, där de flesta var grönsaker. Det han reagerade mest mot var Cashewnötter, och näst mest mjölkprotein och ägg. Dessa reaktioner kan tyda på en läckande tarm, som då ska läka när man plockar bort dessa födoämnen under olika lång tid beroende på hur allergisk man är. Det ska bli väldigt intressant att se om det blir några förbättringar när vi plockar bort allt detta, framförallt i hans hud. Gluten har han strikt avhållit sig ifrån över ett år och vissa förbättringar blev det redan med den åtgärden, så gluten fick han ingen reaktion på. Men jag kan säga att matlagningen blir en utmaning efter detta test, och svårt blir det också för honom när han arbetar på annan ort några dagar i veckan. Men vi får se det precis som en utmaning Så en LCHF kost utan gluten, mejerier, ägg och utan en mängd olika grönsaker, vitlök och chili En liten rapport bara, då jag själv tycker att det är mycket intressant, och då man faktiskt pratar mer och mer om läckande tarm och tarmflora. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Vår son, 21 år gammal har gjort (som han själv säger) en investering för framtiden. Han har spenderat en del pengar på att ta ett ImuPro-test. Det är ett test där man mäter IgG-antikroppar mot 269 födoämnen, detta prov analyseras i Tyskland och man kan inte analysera det i Sverige, där man bara mäter IgE-antikroppar, som visar en omedelbar reaktion om man är allergisk mot något. Sonen reagerade på 56 livsmedel, de flesta med en mild reaktion, där de flesta var grönsaker. Det han reagerade mest mot var Cashewnötter, och näst mest mjölkprotein och ägg. Dessa reaktioner kan tyda på en läckande tarm, som då ska läka när man plockar bort dessa födoämnen under olika lång tid beroende på hur allergisk man är. Det ska bli väldigt intressant att se om det blir några förbättringar när vi plockar bort allt detta, framförallt i hans hud. Gluten har han strikt avhållit sig ifrån över ett år och vissa förbättringar blev det redan med den åtgärden, så gluten fick han ingen reaktion på. Men jag kan säga att matlagningen blir en utmaning efter detta test, och svårt blir det också för honom när han arbetar på annan ort några dagar i veckan. Men vi får se det precis som en utmaning Så en LCHF kost utan gluten, mejerier, ägg och utan en mängd olika grönsaker, vitlök och chili En liten rapport bara, då jag själv tycker att det är mycket intressant, och då man faktiskt pratar mer och mer om läckande tarm och tarmflora. Intressant och spännande! Vore roligt att följa detta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 5, 2016 Author Share Posted June 5, 2016 Intressant och spännande! Vore roligt att följa detta. Jag lämnar rapport om hur det går 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Intressant! Låter som att det kan bli "minsta gemensamma nämnaren" mellan LCHF och paleo? -56 livsmedel på det! Kanske lättare att börja i andra änden, vad han faktiskt kan äta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Det där testet låter intressant, Syster. Blir nyfiken på vilka grönsaker sonen reagerade mot? Låter som att det får bli mycket kött och fisk framöver? Det finns ju några Facebookgrupper där folk i princip bara äter animalier i form av kött och fisk, och en del blir "mirakelfriska". Väldigt spännande att följa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 5, 2016 Author Share Posted June 5, 2016 Det där testet låter intressant, Syster. Blir nyfiken på vilka grönsaker sonen reagerade mot? Låter som att det får bli mycket kött och fisk framöver? Det finns ju några Facebookgrupper där folk i princip bara äter animalier i form av kött och fisk, och en del blir "mirakelfriska". Väldigt spännande att följa. Grönsakerna som visade på en överkänslighet var, majs, romansallad,zucchini, rosesallad, broccoli, fänkål, huvudsallad, morot, rädisa, brysselkål, gröna ärtor, isbergssallad, kronärtskocka, rödkål, gurka, kålrabbi, pepparrot, selleri, purjolök, paprika, vitlök och alla sorters chili Han som har någon sorts chili och vitlök på allt Så det blev annorlunda kryddning på dagens kyckling till middagen, det blev vitpeppar, salt och spiskummin. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Idag har abstinensen infunnit sig efter vitlök, chili och Creme Fraiche, vilket han brukar äta till i princip all mat. Men vi kämpar på och kryddar med vitpeppar och svartpeppar istället, och tar kokosgrädde istället för Creme Fraiche. Jag tror jag kommer att ha en arg och frustrerad son i några dagar Tänk vad vissa livsmedel kan skapa beroende . . . 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Grönsakerna som visade på en överkänslighet var, majs, romansallad,zucchini, rosesallad, broccoli, fänkål, huvudsallad, morot, rädisa, brysselkål, gröna ärtor, isbergssallad, kronärtskocka, rödkål, gurka, kålrabbi, pepparrot, selleri, purjolök, paprika, vitlök och alla sorters chili Han som har någon sorts chili och vitlök på allt Så det blev annorlunda kryddning på dagens kyckling till middagen, det blev vitpeppar, salt och spiskummin. Jösses, det var inte lite... Hittade en intressant artikel som handlar om gråbopollen-allergi som orsakar korsallergi: http://www.matallergier.se/tidigare-artiklar-hidden/20-kunskap6/1772-grabopollen-orsakar-ofta-korsallergi Där nämns de flesta av dessa grönsaker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Efter två veckor med den nya kosthållningen, där många livsmedel har uteslutits så kan vi bara konstatera att hudbesvären (acneliknande utslag) på ryggen och i ansiktet har klart bleknat, han har fått bättre sömn och lättare att ställa tillbaka sig efter en helgs nattarbete. Mjukare i kroppen, framförallt på morgonen och faktiskt (enligt mig) ett bättre humör Vi har i och för sig fått tillföra lite mera kolhydrater i form av potatis och ris, och jag har aldrig tillverkat så mycket Hummus tidigare, dock utan vitlök Det ökade kolhydratintaget spelar inte så stor roll för honom tror jag, då han är mycket smal och tränar dagligen. Han har inte innan hållit strikt LCHF, så förändringen är nog ganska liten på det stora hela 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Kolhydraterna gjorde min son frisk! Det trodde jag aldrig att jag skulle få höra från dig Syster. ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Kolhydraterna gjorde min son frisk! Det trodde jag aldrig att jag skulle få höra från dig Syster. ;-) Ha Ha, nej det trodde jag väl inte själv heller, men jag måste nog försvara mig där lite och säga att det skulle ha blivit lika bra utan potatis och ris Det är nog mer en fråga om överlevnad, jag är rädd att han skulle försvinna 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts