Brava Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Hej! Jag har sen en tid försökt vara noggrann med vilka matvaror jag väljer när jag handlar. Men det tar tid, som jag ibland inte har(!) och därför händer att jag slarvar... vill dessutom försöka handla mer hållbart - undvika palmolja, handla rätt fisk och kött mm mm.. Någon som känner igen sig? Finns det några bra siter, appar, verktyg eller liknande som ni kan rekommendera? Kravmärkt, FSC och att handla råvaror istället för halvfabrikat är bra tips som jag känner till, men handlar även processad mat, bröd, flingor, frysta maträtter mm. mm, det jag är på jakt efter är praktiska stödsystem som hjälper mig handla bra, någon mer som letar? Någon som har tips? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Jag förstår inte riktigt vad det är du efterfrågar. Jag började läsa innehållsförteckningen på allt jag köper för sisådär 10 år sen. Där finns all information om innehållet. Vad mer behöver man veta? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Jag köper ofta samma sak, sånt jag har koll på är bra grejer. Då slipper jag bry mig om resten av de 95 % livsmedel i affären. Man får ta sig tid, ett livsmedel intaget, och ta reda på det bästa alternativet i den kategorien. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Att du inte har tid???????? Helt otroligt! Det handlar om din hälsa, så se till att ta dig tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Hej! Jag har sen en tid försökt vara noggrann med vilka matvaror jag väljer när jag handlar. Men det tar tid, som jag ibland inte har(!) och därför händer att jag slarvar... vill dessutom försöka handla mer hållbart - undvika palmolja, handla rätt fisk och kött mm mm.. Någon som känner igen sig? Finns det några bra siter, appar, verktyg eller liknande som ni kan rekommendera? Kravmärkt, FSC och att handla råvaror istället för halvfabrikat är bra tips som jag känner till, men handlar även processad mat, bröd, flingor, frysta maträtter mm. mm, det jag är på jakt efter är praktiska stödsystem som hjälper mig handla bra, någon mer som letar? Någon som har tips? Tack på förhand! Förr fanns MUDI-MUMS-guiden men den uppdateras inte längre. När det gäller hel- och halvfabrikat är det nog ofta rätt kört. Håll dig till ekologiskt och rättevisemärkt. Jag undviker så långt jag kan att köpa mat från multinationella matjättar som Nestlé och Unilever. Ibland blir man förvånad. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Edit Posted June 6, 2016 Popular Post Share Posted June 6, 2016 Jag tycker mycket om när man får tips på nya produkter här på forumet. Som den cypriotiska yoghurten t.ex. När man bor lite mer på landet så är affärerna inte så jättesnabba på att ta in nyheter. Sen blir man ju lite "blind" då man radiostyrd bara lägger ner det man vet är bra i sin korg. Jag går numera bara i ytterkanterna av alla affärer och sällan i mitten, där all processad mat finns. Att läsa en innehållsförteckning tar inte lång tid, finns det mer än fem, lägg tillbaka :-) 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brava Posted June 8, 2016 Author Share Posted June 8, 2016 Jag köper ofta samma sak, sånt jag har koll på är bra grejer. Då slipper jag bry mig om resten av de 95 % livsmedel i affären. Man får ta sig tid, ett livsmedel intaget, och ta reda på det bästa alternativet i den kategorien. Håller med om att det finns mycket man kan solla bort, men vill samtidigt hitta och prova nya livsmedel. Det kommer faktiskt nya som är bättre än gamla alternativ också Jag hade dock hoppats att det fanns en praktisk guide som kunde bistå den som söker efter bra alternativ och som kan ta in flera aspekter - enskilda appar, tex WWFs för rödlistade arter är bra, men vill ha en mer komplett guide. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brava Posted June 8, 2016 Author Share Posted June 8, 2016 Förr fanns MUDI-MUMS-guiden men den uppdateras inte längre. När det gäller hel- och halvfabrikat är det nog ofta rätt kört. Håll dig till ekologiskt och rättevisemärkt. Jag undviker så långt jag kan att köpa mat från multinationella matjättar som Nestlé och Unilever. Ibland blir man förvånad. Intressant! Synd att den inte uppdateras längre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Den här artikeln dök upp i mitt flöde på Facebook. Inte för att det är en guide men det var intressant information och mer uppdaterad än MUDI-MUMS skulle jag tro. http://www.radron.se/artiklar/foretagen-bakom-markena/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts