Popular Post Xiro Posted June 5, 2016 Popular Post Share Posted June 5, 2016 Nyss började fastemånaden Ramadan. Jag ska experimentera med detta. Ska kolla kroppsfettet under månaden via matkalkyls formulär http://matkalkyl.se/rakna-ut-kroppsfett.php Kommer att köra med Meckas fastetider, att äta och dricka endast mellan ungefär 19:05 och 04:10 hela månaden ut. Mätningar kommer att ske strax efter första toabesöket på morgonen. Har nyss laddat med kycklinglevergryta med smör, färska grönsaker, mineralvatten och salt. Gjorde en provmätning innan idag och då hamnade jag på 19,8% kroppsfett, som man väl får vara nöjd med om man är i princip icke motionerande kontorsnisse Må Kraften, al Qawi, vara med alla som fastar, såväl frivilligt som ofrivilligt!! Ps. Pratade med en granne, en pensionerad lastbilschaffis. Han sa att han "aldrig" är hungrig. Han kunde t ex köra lastbil i 5 dagar utan mat, han drack bara vatten med lite havssalt. Rätt coolt, i synnerhet då han inte är nån kost- och hälsonörd 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Erik på Matfrisk har skrivit om ramadan: https://matfrisk.com/2016/06/05/frosserimanaden-3-dar/ Min kommentar: Eriks blogginlägg ger en lite väl förenklad bild. Att muslimer äter ovanligt onyttigt under ramadan stämmer på en del men långt ifrån alla. Och tre dagars fest efter tror jag är rätt ovanligt. De som till påtaglig nivå äter ovanligt onyttigt under ramadan äter också mycket onyttigt under resten av året – det tror jag är en mer rättvisande förenkling De som äter onyttigt förtjänar dock blogginläggets påpekanden – att passa på att äta extra onyttigt under ramadan är riktigt dåligt tycker jag, och går mot en av fastans grundläggande intentioner. Angående fastetiden per dag så är det en ganska vanlig praxis att följa Meckas tider på de platser där natten är väsentligt kortare. Idag 6/6 innebär det att man bryter fastan 19:02 på kvällen och börjar fastan igen 04:11 imorgon bitti. Det är faktiskt inte så svårt som det kan verka för någon som inte är van. (Här kan man se fastetiderna http://www.islamicfinder.org/phone/prayerDetail_phone.php?country=saudi_arabia&city=Makkah&email=&start=0&home=2016-6-6&aversion=&athan=&monthly=1. Man kan lätt välja annat land och stad.) Islam säger att den som klarar att fasta utan risker för egen eller andras del bör göra det. Exempel på undantag är t ex barn och sjuka. Praxis skiljer sig något mellan olika kulturer och i viss mån även ända ner till individnivå. Ja att inte dricka ens vatten under dagen är intressant. De flesta ser därför ramadan som något av en vilomånad. Man är mer i skuggan, man försöker stressa mindre, man har mindre aktiviteter och är mer hemma med familjen, man vilar och chillar mer. Det blir då inte så svårt att vara utan vatten. Ramadanfasta (och livet oavsett fasta) blir lättare och hälsosammare om man saltar ordentligt, äter LCHF och försöker dra ner på stress! Nåt att lära av... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Ja, jag tyckte hans blogginlägg lät lite raljerande, onyanserad och nedlåtande. Tråkigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Startvärden nyss*: Längd 177 cm Vikt 77.5 kg Midja 91 cm Nacke 42 cm => Kroppsfett 18.1% http://matkalkyl.se/rakna-ut-kroppsfett.php *) Stigit upp, kissat. Wow, redan ner från 19.8 till 18.1%!! Skämt åsido, jag provmätte slarvigt igår. Nu tog jag spegel till hjälp för att mäta midja och nacke. Enligt den här guiden http://xn--trnartt-6wad.nu/kroppsfett-procent/ är jag alltså "acceptabel" på gränsen till "fitness" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 En aspekt jag tycker är intressant här är beredskap. Att klara sig hyfsat även om det inte skulle komma vatten ur kranen. Den första dagen är kritisk - att hålla fokus, ork och mod uppe för att hitta nödlösningar. Fasta, och i synnerhet vätskefri fasta, stärker definitivt förmågan. Mormonerna har beredskapslager för 3 månader hemma, men en del har för uppemot ett år. Amish är också intressanta med sina ganska självförsörjande byar, i synnerhet "varianten" Mennoniter med sin lite mer flexibla inställning till moderniteter. Fasta kan också vara en slags minimalism, att inte bruka mer resurser än nödvändigt, att lära sig uppskatta det lilla, t o m så att man kanske blir mer miljövänlig eller kan ge av sitt överflöd till någon behövande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Här några ord om "dry fasting": https://zerocarbzen.com/dry-fasting/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 11, 2016 Author Share Posted June 11, 2016 Nya värden nyss*: Längd 177 cm Vikt 76.5 kg (-1 kg) Midja 89.5 cm (-1.5 cm) Nacke 41.5 cm (-0.5 cm) => Kroppsfett 17.4% (-0.7%) http://matkalkyl.se/rakna-ut-kroppsfett.php *) Stigit upp, gjort ettan och tvåan Såklart svårt att mäta på helt ekvivalent sätt, så mätfelet kan vara hyfsat stort. Inte haft några problem med hunger eller energi i veckan. Kanske något frusen nån stund, men kan bero på att jag håller på att friskna till från en förkylning och att det varit kyligt vissa dagar. Möjligen lite mer stress än vanligt för att i kombo med rörighet och orealistiska förväntningar avsluta och lämna över till kollegor inför ett lååångt sommarlov 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Nya värden nyss*: Längd 177 cm Vikt 76 kg (-1.5 kg) Midja 89.5 cm (-1.5 cm) Nacke 41.5 cm (-0.5 cm) => Kroppsfett 17.4% (-0.7%) http://matkalkyl.se/...-kroppsfett.php *) Stigit upp, gjort ettan och tvåan Semestern är här! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 23, 2016 Author Share Posted June 23, 2016 Nyss, som under alla nätter i Ramadan, hördes trummor utanför på gatan. Det är signalen för att det är lagom att äta sista måltiden innan dagens fasta. Om en stund hörs trummor igen, då börjar fastan. Detta är tradition i Marocko. I slutet av Ramadan ger alla en slant till killarna som trummat omtänksamt, trots att deras trummande inte alltid uppskattas av alla Sista målet inför idag blev äggröra samt grönsakssoppa med smör. Och så favoritvattnet Oulmes med en nypa salt. Detta kommer att ge kraft för musselplockningen som jag hoppas på under dagen. Och så har vi beställt fårhjärna till kvällen. Kommer att bli toppen! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 Har nyss hälsat på en helt otrolig person. Min frus farbror, som är 100 år gammal och fortfarande sköter sitt lantbruk. Kl 5 varje morgon tar han ut fåren och getterna på bete. Kl 10 kommer de tillbaka. Förutom djuren odlar han bl a oliver och kaktusfikon, och han har bin och mycket sniglar. Detta mitt i ett enormt landskap som nästan helt är stenöken och stekhett. Utan kommunalt vatten, utan elnät. Han äter mest fisk och en del bockkött (inte kött från tackorna numera, det var han tydligen noga med), och dricker källvatten och mjölk från djuren. (Fick tyvärr inte klarhet i vad mer han äter, men jag gissar att han äter mest från egna lantbruket.) Han är helt klar och pigg, rak i ryggen, har god humor, gott minne och nära till skratt. Han har varit med om förslavning av kolonisatörer, som även stal marken som släkten haft sedan urminnes tider. Tillsammans med sina bröder lyckades han till slut köpa tillbaka marken. Han fastar nu under ramadan, och jobbar på som vanligt. Ps. En kul detalj är att han går i foppatofflor precis som jag Ps 2. Många tankar nu. Barnen frågade om de kunde få skolarbete via internet så vi kan bo där. Och jag tänker på det jag läst och sett om ökenkonvertering... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts