Maja Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej, jag heter Maja, 48 år, bestämde mej för ca ett år sen för att testa LCHF. Vid det laget hade jag i likhet med så många andra testat det mesta.Jag kände en viss tveksamhet mot kosten men hade inget att förlora på att prova. Jag läste på ett forum, hittade tilll kostdoktorns sida och läste på ännu mer, varvat med att jag lagade mat och åt efter nya recept.Redan under de första dygnen upplevde jag ett påtagligt lugn i kroppen. Jag tolkar det som att min kropp svarade positivt på att slippa blodsocker som åker berg och dalbana. Nästa mycket positiva effekt var att min mage/tarm började fungera normalt. Tidigare rätt plågsamma och långa toabesök blev till normala och jag kunde sluta med att ta immodium och liknande preparat. Dessa blev tyvärr en del av min vardag innan jag gick över till LCHF kost. Jag är överviktig med ett BMI på 34.4. Om jag ska ner i vad som betraktas som sunt BMI så behöver jag gå ner 25 kg. Det känns mycket tufft och motigt, 25 kg som gillar att sitta fast stenhårt på mej - klarar jag verkligen det?Min mor, morfar och farmor hade diabetes II. Av dem var endast min mor överviktig. Mot dessa faktorer och min egen övervikt är det ingen överdrift att anta att jag är predisponerad för att utveckla diabetes II. Jag har, liksom en del andra i min släkt även haft problem med sköldkörteln(Graves sjukdom/giftstruma) och medicineringen efteråt.En del påstår att sköldkörtelsjukdomar kan vara ytterligare en riskfaktor, kanske är det så?Jag tänker kämpa emot diabetes II. Nu när jag känner att jag bekantat mej med LCHF kosten så ska jag även försöka gå ner i vikt.Planen är att se försöka få en putt åt rätt håll med Sten Sture Skaldemans fakir diet. Möjligen klarar jag inte att vara lika strikt som han men jag ska göra ett försök.En del saker är jag medveten om är fällor för mej. Om jag missar att planera är den största fällen. Planera, handla och ha mat färdig att bara värma är viktigt för att jag inte ska småäta istället. Även om jag idag småäter á la LCHF så blir det ju ändå för mycket.En annan fälla för mej är tv tid på kvällen. Jag vill gärna äta då. Helst nåt som är varmt och fluffigt i magen, typ välling. Det går ju bort.Varm mjölk är en annan favorit som jag nog får tänka om kring. Gillar mjölk i största allmänhet och jag får försöka dra ner på det med.Nötter har jag ju föredragit som snacks i ett år ca men jag får nog ta och försöka dra ner där med. Att känna mej ensam och eller uttråkad är en annan fälla, särskilt på kvällen. Det kan vara svårare att råda bot på, eller?Om ca två veckor planerar jag att kunna skrida till verket efter diverse förberedelser. Jag återkommer och berättar hur det går!HälsningarMaja 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Härligt .. Glöm inte Maja att vi alla är individer och det som fungerar för den andra kanske inte fungerar för oss själva. Leta och lär dig din egen väg och ställ dina egna mål lite i taget. Ta ett steg i taget i ditt alldeles egen takt Mvh. En frisk diabetiker typ0 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Tack för pep och goda råd, uppskattas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanne Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 varmt och fluffigt: Testa äggmjölk om du inte gjort det tidigare! Låter skumt men bör kunna fylla dina behov. Prova med lite kakao i... http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsstjrna Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 varmt och fluffigt: Testa äggmjölk om du inte gjort det tidigare! Låter skumt men bör kunna fylla dina behov. Prova med lite kakao i... http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27 Ja, äggmjölk kan man även ha i kaffe, om du dricker det. Borde kunna funka som varm "fluffmat" frampå kvällen. Kan ju f.ö. smaksättas med det mesta, kanske lite vanilj eller kanel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Hej Maja Vad du är stark som vill skriva så ingående om dig själv här och du verkar har ganska bra koll på läget. Det kommer att gå bra ska du se, ta det lugnt och planera precis som du skriver. Jag vill själv gärna smaska på något framför teven, men det går mycket lättare att inte göra det om jag är riktigt mätt. Om du känner att det är att sitta framför teven som gör att du blir sugen så kanske du kan hitta på något annat, tills du känner att du kommit igång med maten ordentligt. Bryt vanan, vad är du intresserad av förutom teven? Du klarar av precis vad du vill, du är stark Maja. Tänk inte på vikten utan gå på hur du känner dig, det får ta den tid det tar, så länge du känner att du mår bättre och bättre så är allt bra. Det verkar som om åldern och kön spelar ganska stor roll för hur fort man går ner, tänk på det! Det viktiga är att du tagit beslutet och att du är påläst. Kram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Tack för varmt-och fluffigt receptet, det var jättegott och fick precis den effekten jag önskade! Det blir nog en kopp ikväll med Tack Hildegaard för dina kloka ord och pep - jag ska nog tänka på att göra annat än att titta på tv och invänta det stora suget - det knepiga är det här allomspännande ordet balans... om jag blir för aktiv på kvällen får jag helt klart svårt att somna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tantrakicki Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Hej! Jag har ätit lvhf i frygt 2 år och har tappat ca 25 kg. Det hade jag aldrig aldrig trott om ngn sagt det till mig då! De första 15 kg gick ganska lätt att tappa med relativt liberal lchf men sen blev det svårare. Hamnade på en biktplatå i ett år och orkade inte riktigt ta itu med det. Fick ny inspiration i höstas och sedan början av septembet har jag tappat ytterligare 8 kg. Provade att byta ut frukost mot magic bullet tea (dricker inte kaffe) och minskade kolhydratintaget rejält. Detta klarade jag av i två månader innan jag blev uttråkad av den ensidiga kosten. Nu provar jag periodisk fasta, googla, och det känns som ett superbra alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Hej tantrakicki! Ska absolut googla på periodisk fasta, det blev jag nyfiken på. Jag undrar över ett ord du skriver - biktplatå, vad betyder det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Magnesium deficiency is associated with insulin resistance. Low Serum magnesium is early predictor of course and complications of diabetes mellitus. Formula to Calculate Magnesium Daily Requirement Low 25-Hydroxyvitamin D and Risk of Type 2 Diabetes: low 25(OH)D = increased risk of type 2 diabetes Inflammation in diabetes causes damage. How Vitamin D Inhibits Inflammation The highest levels of inflammatory inhibition occurred at 50 ng/ml.= 125nmol/l Traditionally living populations in East Africa have a mean serum 25-hydroxyvitamin D concentration of 115 nmol/l. =46ng/ml 25(OH)D @ 125nmol/l = 50ng/ml less inflammation less damage. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 Årets sista dag = -1,5 kg 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Lycka till Maja! Vad duktig och stark du är som kämpar mot en sjukdom istället för att acceptera den och dess nackdelar. Och -1,5kg, grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 Tack TillMinus! Ja, jag har ju kommit att få många insikter om diabetes II, inte minst genom min mamma. Jag vill inte dit och det här är mitt sätt att försöka. Om det sen inte går får jag väl göra det bästa av det då. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evab Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Att känna sig ensam eller uttråkad, det kan vara svårare att råda bot på skriver du.Själv sitter jag framför TV:n med lapptoppen i knäet och surfar runt bl a på den här sidan, FB-grupp LCHF, och läser en massa spännande LCHF-bloggar. Tiden räcker inte till och man känner sig inte ensam så ta hjälp av alla trevliga människor som finns där ute för dig! Lycka till med ditt nya liv och det är klart att du ska lyckas, ta hjälp av "oss" när du behöver! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 jag gillar oxå att käka vid tv.n, speciellt när jag ätit "sämre", löser det genom att smaska på nåt riktigt fett... typ oststavar som jag doppar i curry majonäs, omöjligt att äta för mycket;) Lycka till!! Kram=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeli Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Härligt att du kämpar och grattis till fint minus! Vi har nog ungefär lika mycket att tappa, ska jag ner i BMI-normal vikt behöver jag gå ner 26 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Tack för all uppmuntran, jag uppskattar det!Jag har gått ner ytterligare 1 kg till idag - det känns förstås bra som tusan!Igår skulle jag ut och handla ett par planerade grejor - ett par tusen andra personer hade visst tänkt samma sak.... Efter att ha vimsat bort mej på sånt jag inte planerat att ens titta på så springer jag på en bekant. Hon föreslår att vi ska korsa gatan och fika på Plantagen så vi kan prata vidare. Jättebra idé! Jättebra att vi fick gå en bit, på så vis hann jag tänka på vad jag vill med fika... Ska du verkligen inte ha nåt till kaffet? frågade hon. Nix, svarade jag. Du förstår, jag försöker verkligen att gå ner i vikt nu och om jag tar nåt fikabrödsaktigt nu så känns det som jag förstör för mej själv. Dessutom är risken stor att jag fortsätter att glufsa i mej sånt jag inte behöver när jag kommer hem.. Det gick bra - igår. Det var skönt att få lyckas så. Kanske hjälper det mej en annan gång, man får se. Däremot ska jag inte göra om misstaget att inte ta med mellanmål, det är så mycket bättre för mej att knapra en halv näve mandel än att riskera allt annat man snabbt och lätt kan köpa och trycka in i ansiktet, om inte annat så av vana.Resterna sen dan innan var mycket välkomna när jag utsvulten anlände hem igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Uppdatering: Jag har anmält mej till en kurs på nätet som anordnas av en kostrådgivare inom LCHF, det känns som ett bra sätt att fortsätta, startar i slutet av januari.Tills jag ser om denna kurs ger mej vad jag behöver så får fakir-putten som jag skrev om först vänta.Oavsett om jag går ner i vikt eller inte kommer jag att fortsätta leva och äta LCHF, vinsterna är tillräckligt många och stora ändå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evab Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Maja, kan du länka till den kursen? Skulle behöva tillskansa mig lite mer kunnskap i ämnet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 till evab: jag kollar med moderator först så att det är ok - återkommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 5 januari: haft tok-migrän sen inatt, yr i skallen - det är antagligen omställningsbesvär men jag ska försöka dricka lite mer vatten. Treo är min vän för migränen, efter att ha intagit det 2 ggr med ett antal timmars mellanrum börjar det kännas rätt hyfsat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 Jag har fått ok från moderator att publicera var jag anmält mej till kurs: http://www.lifezone.se/lchf-teori/unik-lchf-kurs-du-kommer-att-lyckas/Ett kort referat från sidan om kursen: "LCHF kurs med forum där du får allt kursmaterial via pdf direkt i din dator! En strikt LCHF kurs för dig som vill ändra dina kostvanor, minska i vikt eller lära dig mera om LCHF. Unikt är att du kan delta i ett LCHF forum som är lösenordskyddat! Där får du feedback från Monique samt från övriga deltagare" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kame Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Tack för all uppmuntran, jag uppskattar det! Jag har gått ner ytterligare 1 kg till idag - det känns förstås bra som tusan! Igår skulle jag ut och handla ett par planerade grejor - ett par tusen andra personer hade visst tänkt samma sak.... Efter att ha vimsat bort mej på sånt jag inte planerat att ens titta på så springer jag på en bekant. Hon föreslår att vi ska korsa gatan och fika på Plantagen så vi kan prata vidare. Jättebra idé! Jättebra att vi fick gå en bit, på så vis hann jag tänka på vad jag vill med fika... Ska du verkligen inte ha nåt till kaffet? frågade hon. Nix, svarade jag. Du förstår, jag försöker verkligen att gå ner i vikt nu och om jag tar nåt fikabrödsaktigt nu så känns det som jag förstör för mej själv. Dessutom är risken stor att jag fortsätter att glufsa i mej sånt jag inte behöver när jag kommer hem.. Det gick bra - igår. Det var skönt att få lyckas så. Kanske hjälper det mej en annan gång, man får se. Däremot ska jag inte göra om misstaget att inte ta med mellanmål, det är så mycket bättre för mej att knapra en halv näve mandel än att riskera allt annat man snabbt och lätt kan köpa och trycka in i ansiktet, om inte annat så av vana. Resterna sen dan innan var mycket välkomna när jag utsvulten anlände hem igen. Jag försöker att alltid ha med en liten bit mörk choklad minst 70% och ett par paranötter i foliepaket i väskan. Om det då inte finns små mörkchoklad kan jag alltid ta fram mitt lilla paket. Faktiskt himla gott till en kopp kaffe! Lycka till med ditt nya liv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 7, 2013 Author Share Posted January 7, 2013 Tack Kame!7 januari, vaknade med tendens till migrän igen men idag verkar det ha löst sej utan treo, skönt! Har kommit igång (igen) med att promenera en del - om inte annat är det skönt med frisk luft och om man hinner, dagsljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Så trevligt att följa din väg. LCHF är definitivt det bästa valet du kan göra vid diabetessjd. Skynda långsamt och lär under vägen. Ska absolut föla din tråd och heja på! Själv har jag ingen sjukdom "bara" överviktig... Har gått ner 20 kilo utan att det känts speciellt svårt. Mår mkt bättre än tidigare i magen och har ännu så länge inte haft en enda sjukdag sedan jag började (knappt 2 år sedan). Behöver inte gå upp och besöka hemlighuset nattetid m.m. Och ffa har jag minskat riskerna att insjukna i hjärtkärlsjukdom, cancer... Stor kram till dig och lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Tack Lotte!10 januari: vågen är på min sida, minus nästan 1 kg till. Nästan fyra kg har lämnat mej på lite drygt 2 veckor. Säkert en del vatten men so what - jag vill inte kånka runt på en massa onödigt vatten heller Huvudvärken är i stort sett borta. Kissar mycket tror jag. Men å andra sidan känner jag mej lite törstigare också, svaret ligger troligen däri.Önskar mej mindre halka att promenera i, jag får så väldigt ont av att gå som en äggsjuk höna för att jag är rädd för att halka Kanske min nya baddräkt anländer med post före denna vecka är slut? Hoppas det, simhallen väntar! Skulle vilja prova Zumba men är nog för tung, rädd att få belastningsskador. Nån som har tankar om det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hejsan! Testa dessa på promenaderna. De som använder dem brukar vara lyriska. http://www.icebug.se/Product.aspx?m=577 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 10, 2013 Author Share Posted January 10, 2013 Tack Peter, ett jättebra tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennypenny Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Icebug är guld värda, har haft mina i 5år nu. Man kan gå riktigt snabbt i de och de är supersköna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Uppdatering 15 januari 2013: Har gått upp 0,5 kg och där står det still. Kanske har det med följande att göra: jag har inte känt mej sugen på MBC/Lchf kaffe på morgonen utan druckit med vanlig mjölk bara. Sen har jag inte orkat göra äggröra på morgonen utan bara kokat 2 ägg och ätit som de är. Däremot har jag känt mej hungrigare på kvällen och ätit mer då...Jag har inte ätit nåt annat än Lchf och det är jag förstås väldigt nöjd med. Nu ska det bli intressant att se vad som händer framöver.Nån som har några reflektioner?Jag har varit och provat Icebugs. De är riktigt bekväma, jag trodde man skulle känna broddarna igenom sulan men icke. Nåt annat positivt är att de finns både som känga och som sko. Jag ska troligen investera i skomodellen när/om jag får råd. De är ganska dyra, runt 1200 kr...(team sportia). Tack alla för tips och egna erfarenheter om dem - men jag undrar, blir de inte hala om man har dem när man kommer på andra underlag, tänker på om man kommer till pendeltågsstation, centrum, porten o s v? Hur löser ni det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Kanske har det med följande att göra: jag har inte känt mej sugen på MBC/Lchf kaffe på morgonen utan druckit med vanlig mjölk bara. Sen har jag inte orkat göra äggröra på morgonen utan bara kokat 2 ägg och ätit som de är. Däremot har jag känt mej hungrigare på kvällen och ätit mer då... Jag har inte ätit nåt annat än Lchf och det är jag förstås väldigt nöjd med. Nu ska det bli intressant att se vad som händer framöver. Nån som har några reflektioner? Som jag postade i en annan tråd tror jag att för mig i alla fall finns det några viktnivåer där kroppen trivs och gärna håller sig kvar, plus/minus nåt kilo hit och dit beroende på tid på månaden och vätskenivåer. Däremot kan det du beskriver mycket väl ha med saken att göra. Jag får en snabbare viktnedgång när jag äter färre men större måltider, än om jag sprider ut det med lite smör, ägg och nötter här och där för att stilla hungern. Upplever också att varma, tillagade måltider är mer mättande än att äta kallskuret i samma mängd, men det är nog snarast psykologiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Tack Sandra! - Ja så är det, kroppen eller kanske fettcellerna minns var de trivs bäst och håller sej fast så gott det går ? Skulle inte förvåna mej. Jag kör på och låtsas inte om det så får vi se om viktminskningen kommer igång igen. Ska försöka ha lite annan strategi nu när jag känner mej lite less på fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Baddräkten kom igår och den passar - alltså har jag inget mer att skylla på för att undvika mötena med simhallen (väl?)...Uppdaterar 18/1: varit till simhallen för första gången på flera år. Höll mej till att simma en kvart för att det inte ska bli för mycket i början, jag har erfarenhet av hur lätt det är att skada sej om man inte håller tillbaka lite. Det var jätteskönt att simma en stund! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 22 januari: vikt +-0 men jag mår bra! Känner mej smalare än min uteblivna viktnedgång och tycker kläderna sitter lösare...Blir väldigt hungrig efter simning men jag löser det med kokoschips/skivor och pumpafrön (nötterna är aja-baja för mej i dags läge). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 23 januari, bestämt mej för att skippa vågen ett tag framöver. Resultatet, eller snarare det uteblivna resultatet har en benägenhet att sno för mycket fokus. Inte bra så den åker in i klädkammaren nu!Maten funkar, simningen likaså. Provar att lägga på mellan 2-4 minuter för varje pass och kör lite egenkomponerad vattengympa innan jag tar mej ur bassängen, sammanlagt tills idag är jag i bassängen och arbetar i ett relativt lugnt tempo i 25 minuter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Den här tråden visar verkligen vad som är så bra med det här forumet; allt stöd och all uppmuntran med goda tips och råd! 2 sidor med svar, och alla så trevliga, inte en enda som "pickar", fantastiskt! Keep it up! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Härligt att höra att det går bra, nu kör vi!! =)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 23 januari, bestämt mej för att skippa vågen ett tag framöver. Resultatet, eller snarare det uteblivna resultatet har en benägenhet att sno för mycket fokus. Inte bra så den åker in i klädkammaren nu! Maten funkar, simningen likaså. Provar att lägga på mellan 2-4 minuter för varje pass och kör lite egenkomponerad vattengympa innan jag tar mej ur bassängen, sammanlagt tills idag är jag i bassängen och arbetar i ett relativt lugnt tempo i 25 minuter. Hittade din tråd precis nu, mycket inspirerande, jobba på du så kommer du dit du vill tids nog. Hejar på härifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Heja, heja! Bra att skippa vågen om den bara blir en källa till stress. Kram! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Önskar du bodde nära mig så kunde vi kämpa i simhallen tillsammans! Heja på! Mkt bra tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Tack Patfinder, lchftrollet, Dicobayo, AnnikaE och Lotte!25 januari - på väg till badet om en stund, väskan är packad MBC kaffet uppdrucket. Ska inte fortsätta med benspark i bassängen, knäet säger Nej tack! Tur att det finns så många alternativ när man är i vatten(valar runt a´ la Ester Williams )Stort tack för all uppmuntran, trevliga kommentarer och för att ni stärker mej i det som är bra/funkar. Det är värdefullt! Den här tråden visar verkligen vad som är så bra med det här forumet; allt stöd och all uppmuntran med goda tips och råd! 2 sidor med svar, och alla så trevliga, inte en enda som "pickar", fantastiskt! Keep it up! Härligt att höra att det går bra, nu kör vi!! =)) Hittade din tråd precis nu, mycket inspirerande, jobba på du så kommer du dit du vill tids nog.Hejar på härifrån Heja, heja! Bra att skippa vågen om den bara blir en källa till stress. Kram Önskar du bodde nära mig så kunde vi kämpa i simhallen tillsammans! Heja på! Mkt bra tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Hejsan! Testa dessa på promenaderna. De som använder dem brukar vara lyriska. http://www.icebug.se/Product.aspx?m=577 Tack för tipset! Läste här igår och bestämde mig omedelbart för att köpa ett par eftersom jag börjar komma upp i en ålder när lårbenshalsar och annat smått och gott brukar ryka. Åkte till Intersport idag och hade maximal tur: Halva priset just idag på massor med skor och kängor. Fick ett par dyra fina löparskor också utan att behöva betala mer än jag hade räknat med för bara kängorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 Jättebra LenaK, det var ju en bra rabatt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 29 januari: Kursen som jag anmälde mej till (se tidigare i denna tråd) har börjat. Jag börjar få insikter om vad jag måste göra för att få igång en viktnedgång. För mej passar kursen jättebra, jag behöver den typen av struktur innan jag kan fortsätta på egen hand.Väger? Ingen aning, jag har ställt undan vågen eftersom jag blev stressad av resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Väldigt insiktsfullt skrivet Maja! Jag gillade verkligen det här: "En del saker är jag medveten om är fällor för mej. Om jag missar att planera är den största fällen. Planera, handla och ha mat färdig att bara värma är viktigt för att jag inte ska småäta istället. Även om jag idag småäter á la LCHF så blir det ju ändå för mycket. En annan fälla för mej är tv tid på kvällen. Jag vill gärna äta då. Helst nåt som är varmt och fluffigt i magen, typ välling. Det går ju bort.Varm mjölk är en annan favorit som jag nog får tänka om kring. Gillar mjölk i största allmänhet och jag får försöka dra ner på det med.Nötter har jag ju föredragit som snacks i ett år ca men jag får nog ta och försöka dra ner där med. Att känna mej ensam och eller uttråkad är en annan fälla, särskilt på kvällen. Det kan vara svårare att råda bot på, eller?" Du har ju verkligen lagt ned en massa på att hitta situationer, frestelser, känslor etc som leder åt fel håll. Imponerad! Kämpa på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Tack Tiny Tom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 På kvällen kan en varm och fluffig M-B Roibons te sitta bra framför TVn. Att dricka kaffe för sent brukar gå bort för mig i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Tack Chippen (gillar din avatar!)! Näe, jag försöker hålla mej ifrån att dricka kaffe alltför sent. Inte helt lätt det heller, jag gillar verkligen kaffe men har hittat till ett kryddigt ört-te (utan koffein) av märket PUKKA som passar mej bra. Smaken Liqourice & Cinnamon är hitintills den godaste jag testat (funkar tokbra med kokosfett i).Har tack vare tips här på forumet även skaffat mej ett par Icebugs kängor till extra pris på Team Sportia - jag har nu vunnit kampen även mot knögel-isen ! De åker strax på och sen knallar jag säkert iväg till simhallen.Icebugs = kängor med inbyggda isdubbar för supersäkert grepp i hala väglag. Just nu har Team Sportia sänkt pris på en som heter Metro (vet dock inte hur länge).Idag är det sista dan i januari, den 31. Jag får alltfler insikter genom kursen jag deltar i. Jag har ätit rätt men för mycket och ofta av den goda Lchf maten för att komma till viktnedgång. Nu är jag i början av att ställa om kroppen på en mer strikt bana. Återkommer med fler uppdateringar, nu väntar simhallen på mej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 2 februari, jag har vägt mej och det som kändes bra var bra, jag har gått ner ett kg till.Bytt avatar i signaturen eftersom den förra inte gick att uppdatera.Jag simmar vidare ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts