Maja

Majas fajt mot att utveckla diabetes II

Recommended Posts

2 februari, jag har vägt mej och det som kändes bra var bra, jag har gått ner ett kg till.

Bytt avatar i signaturen eftersom den förra inte gick att uppdatera.

Jag simmar vidare :) !

bra jobbat :) simma lugnt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Margaretha!
Jag deltar även i en kurs med kostrådgivning på nätet (skrivit om det tidigare i tråden) där jag får den nära och snabbt återkopplande coachning just jag behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Fredrik! Även jag har börjat med te på kvällen, ört-te med kokosfett i för att inte riskera att inte kunna somna, gott och värmande!

2013-02-10
Min viktminskning fortgår, jag har gått ner ytterligare 1 kg. Är väldigt nöjd med takten, det är nog lagom för att hänga med i kropp och själ också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår var jag på föreläsningen i Stockholm. Värdefulla lördagstimmar för mej, jag fick en del nya insikter. En av dem är träning, jag funderar på hur jag kan lägga in korta intensivpass i bassängen? Det är ju en sak att tok-springa eller tok-cykla under 30-40 sekunder i intervaller. Men i bassäng :blink: ??  Tips och tricks mottages!
Barfotaskor - är det nån som här som provat? Intressant om det är nån som testat på amatörnivå. Det kanske inte är nåt för mej, men jag tar gärna emot andras erfarenheter, om jag någonsin kommer att börja springa är högst osäkert men går långt och snabbt, det gör jag gärna! Vem vet, kanske barfota dojor belastar mina leder mindre?

Föreläsningen igår gav mej anledning att fundera vidare på bland annat följande; hur och varför kunde man överge de kostråd som man i början av 1900-talet gav patienter med diabetes II. Var det möjligen i samband med att man utvecklade medicin? Kostdoktorns redovisning om att man då gav råd a´ la dagens lchf råd till diabetes II patienter var en överraskning för mej..

Idag är det söndag, jag har vägt mej igen och gillar den senaste veckans viktnedgång: -0,8kg :) 

Snart är det dags att lämna prover för att kolla blodfetter med mera.. det ska bli så spännande att jag faktiskt är lite nervös. Eller är det förväntan bara :huh: ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att läsa om din kamp för ett hälsosammare liv.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varmt tack Zenbra! Jag ser att du är på mycket god väg, du med - heja dej!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Simma allt du kan åt ena hållet och långsamt tillbaka är ett sätt. Jag föredrar att simma runt bassängen och då kan man rejsa på kortsidorna. Nu är det väl få förunnat att ha tillgång till bassäng på jobbet där man oftast är ensam ;) . Simning är fruktansvärt tråkigt tycker jag men det blev roligare när jag började räkna meter istället för tid. Och som vinter och vitmögelhatare springer jag inte ute på vintern så simning är ett halvtaskigt alternativ. 

Löpning ja, jag springer i barfotaskor och räknar mig som amatör. När jag började springa lite mer seriöst i "riktiga" skor (vad jag idag kallar platåskor) fick jag fruktansvärt ont i benhinnorna. Det var närmast av desperation jag provade barfotaskor. I början fick jag ont i fötterna men det beror på att fötterna var otränade. Nu springer jag enbart i barfotaskor (fivefingers) och har inga problem. Får tejpa på nåt ställe om jag ska springa 15 km eller mer för det är nån söm som skaver men det är inga problem. Rekommenderas verkligen! 

Lycka till Maja och säg till om du vill ha sällskap i spåret! Men inte förrän det vita möglet är borta...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt Y62 - tack för ditt svar och dina råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett par ljusblåa, vackra och högt älskade fivefingers! Och jag springer inte ens! Däremot går jag långa promenader gärna i oländig terräng och det är som att gå barfota - fast bättre! Har aldrig fått skavsår eller så.Och de sitter som gjutet mot bergshällen.  Det enda problemet är att jag inte kan använda dem annat än på sommaren, tyvärr. första sommaren planerade jag att köpa fler par i olika färger och i de olika modellerna som finns men de är iskalla så fort hösten kommer, :(

Var lite tuffare i höstas och hade dem in i september på promenaderna kanske ska jag skaffa de lite tjockare som man ska kunna ha när det är blött och hemskt ute. I de jag har tränger lervällingen in mellan tårna, huu.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fivefingers är tyvärr sommar bara, sprang 10 km i höstas när det var nollgradigt och det tog nog två timmar innan jag hade känsel i tårna igen... Det ska visst finnas nåt kallvädersalternativ men jag har inte sett något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kanske skulle flytta till varmare klimat?

Om ni går in på Mark Sissons hemsida så har han alltid fivefingers på sig och solen skiner alltid........ :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Lotte! Sorry, jag älskar vintern så Mark får inget sällskap av mej iallafall :D  Och hösten mmm...

Men nu är jag ändå väldigt nyfiken på barfotaskor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du ska abslut köpa ett par även om sommaren är kort :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24 februari: en liten viktnedgång till och jag har nu minskat sammanlagt 8 kg. Trevligt som tusan!

Jag har provat lite periodisk fasta och tänker nog fortsätta med det under vardagar, det gick så förvånansvärt bra! Simningen tar jag det lite lugnt med, har precis som förra gången jag försökte börja simma fått rejält ont i ett knä - eller rättare sagt strax under baksidan av knät. Det känns lite bättre när jag inte simmar så jag ska utvärdera detta ett par dagar till.. det är inte helt sant att man inte kan överbelasta sej i vatten tydligen *muttrar surt* :angry: Fantastiskt härligt väder idag - jag ska ta mej en lång och stillsam promenad så får vi se vad knät tycker om det då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt att översträcka sig i knäet om man bröstsimmar. Prova att inte ta ut bentagen för mycket utan fokusera på armtagen istället.

Lycka till med din kostresa, du tänker helt rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt att översträcka sig i knäet om man bröstsimmar. Prova att inte ta ut bentagen för mycket utan fokusera på armtagen istället.

Lycka till med din kostresa, du tänker helt rätt!

Så sant. Delvis pga att jag misshandlade mina axlar som tonåring då jag styrketränade käpprätt åt helsefyr så har jag återkommande haft problem med just hur man ska hantera träningen och inte i onödan belasta dessa mina akilleshälar. Jag kan ex. inte crawla för mycket för då kommer problem som ett brev på posten. Så när jag periodvis simmat mycket har det blivit vanlig "hederlig" bröstsim. I kombination med att jag dock har så starka ben så har det ibland känts som att jag bensparkat isär lårben från undre ben... :) Så man får försöka hitta någon slags gyllene medelväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Katrin och Tiny Tom! Jag har inte tänkt så långt att man kan överbelasta sej även i vatten. Men det är klart att man kan :wacko: Jag har ju inte bara simmat utan även ägnat mej en del åt att trampa vatten en längd i taget och så vidare.
Det är mycket bättre (tror jag) att det är nåt i mjukdelar som blir irriterat än som jag befarar atros. Men jag ska inte måla nåt på väggen, nu ska jag prova att vila från träningen - simhallen är ändå full av sportlovsfirande pigga ungar som leker hela havet stormar.. får försöka promenera lite i mina Icebugs så länge och se om det funkar.
Håll tummarna för att jag kan fortsätta simma sen, jag gillar verkligen den träningsformen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering efter några veckors tystnad från mej:

Vikten står still, händer inget neråt men ännu viktigare - inget uppåt iallafall. Fick lov att ta ledigt från simningen eftersom jag kände att knät blev sämre när jag nonchalerade signalerna. Kört med anti-inflammatoriskt och TENS*. Jättetråkigt att inte kunna träna men det var nödvändigt. Nu har jag startat upp igen, liiite försiktigt och ska försöka att inte dra på för mycket. Får helt enkelt koppla bort benen när jag simmar men jag undrar om det är nån som har nåt tips på skonsam träning för ben/knän på nåt annat vis?
Har testat lite olika varianter med benövningar i vattnet men knäet varnar rätt så omgående på det mesta jag försöker mej på  :mellow: 

Har varit på återbesök till min endokrin-dr också. Jag ska nu dra ner på levaxinet och lämna nya prover om sisådär 6 v. Förhoppningsvis blir jag nu mindre hypotyreos** med den nya medicin inställningen...*hoppas*

*TENS http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/TENS

**Hypotyreos http://www.hypotyreos.se/

Oj, ska lägga till att jag fortfarande äter strikt men att jag har fått en ny kärlek:  lättvispad grädde i kaffet... och jag dricker mycket kaffe.. :wub:  jag ska försöka dra ner - på grädde alltså. Nytt tänk, hoppas jag kommer ihåg bara :rolleyes: . En kopp kaffe per dag med 2-3msk grädde, resten av kaffet "on the rocks" :ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maja, kan du få hjälp av n sjukgymnas i att träna benet/knät?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Johanna07 - Behövde en knuff åt rätt håll, så är det. Jag ska försöka få kontakt med en sjukgymnast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tills jag hittar en som inte har månadslånga köer som de jag ringt till nu så ska jag nog försöka få ihop tll att bassängträna tre gånger i veckan iallafall. Jag får helt enkelt låssas att det benet är orörligt, litar på att resten av kroppen backar upp. Vikten står envist still men jag måste försöka sätta fart på den igen för jag tänker inte acceptera att min trivselvikt ligger på 94 kg... :mellow:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Maja!

Känner mig sååå peppad att (återigen) ta tag i vikt/sockersug/dåliga vanor! Har ätit LCHF i flera omgångar, men alltid åkt dit på att jag tror att "en liten potatis är väl ingen fara att smaka på".... =(

Har nu varit o kastat all "skit" som fanns i skåpen här hemma o nu är jag på G!!!

Tack för inspiration!!! =)

/Malle

Ps. Angående din migrän, prova att ta en lite högre dos magnesium när du känner att den är på väg! Funkar väääldigt bra! Fast det är ju verkligen anmärkningsvärt att migränen nästan försvinner helt när man har sitt blodsocker under kontroll! =)

Sen ville jag bara säga att även jag har en skadad sköldkörtel. När jag ätit strikt LCHF i några veckor har jag alltid fått dragit ner på mina "tablett-hormoner"... Detta får mig att fundera över något en läkare sa till mig en gång "Ät LCHF och du kommer bli frisk!"

(ingen vanlig läkare på sjukhuset, utan en privat klinik). Kanske är det verkligen så! Att med kosten (LCHF) och när vikten är normal så kommer även min kropp att läka så småningom? Ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Malle och Heja dej!!

Tyvärr har jag slutat simma helt sen en vecka tillbaka. Jag har fått stora problem med mina muskler, väldigt mycket mer värk och det känns nästan som jag får kramp i benen bara jag tar en kort promenad. Som om det inte är tillräckligt med blodtillförsel på nåt sätt också.. har lite svårt att förklara :mellow: Jag ska ringa min mottagning imorgon, ca 3 veckor efter dosändring smyger sej muskel och ledvärk på än mer, jag tror inte det var rätt för mej att minska på levaxinet, tyvärr. Jag gnäller inte - det här går inte att stå ut med och det är bäst att göra något innan jag blir så hypo att det blir svårt att hålla en röd tråd i tanken också. Jag har varit med om det med och det är en hemsk upplevelse, svår att ta sej förbi. Kanske är det skillnad när man har sköldkörteln eller en del kvar, då finns det kanske något som har förmåga att läka? Min sköldkörtel togs bort helt, tyvärr. Jag är rejält less på allt negativt och komplicerat som verkar följa i spåren av att sköldkörteln opereras bort :( 

Jag tar nya tag men det kommer säkert att ta tid att komma ikapp. Sen kanske jag kan börja simma igen och kanske tillgodogöra mej behandling av sjukgymnast med? Vi får se, idag har jag så ont att jag absolut inte längtar efter nån handpåläggning av sjukgymnast ens..

Dagens positiva rapport som jag med nöje avslutar med: Jag har inte gått upp i vikt, snarare liiiite neråt, kanske 0,5 kg typ.. men det är väldigt bra, tycker jag!
Heja mej, jag fortsätter äta strikt och har lyckats dra ner på mina kaffe-koppar med grädde, det får räcka med max två per dag, resten får bli svart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att höra att du får dras med sån värk  :(​  Problem med sköldkörteln är aldrig kul, svårt när hela är borttagen. Men hoppas att doseringen blir bättre och att sjukgymnastiken hjälper. Håller tummarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för uppmuntran Cushion!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg