Skärpa Torky Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 Jag försöker behandla en anhörig Alzheimer patient så gott jag kan med en cocktail utav anekdotisk framgångsrika kosttillskott, jag har bestämt att det inte finns tid att spilla på att sitta & utesluta i veckors tid att 1+1 inte gav allvarliga biverkningar innan jag adderar fler eftersom jag tyckt att mina prospekt skiljer sig såpass mycket åt av naturen att dom bara möjligen kan förstärka varandra positivt på ett högst oväntat sätt men nu börjar det ju bli relativt? många så jag måste fråga. Hittills har rebelliskt fläskat på med följande kombi i 8 dagar nu utan minsta antydan till biverkningar hos vederbörande. "Det här är en dagsranson, gröt fläsk & ost hoprört för att spara tid" *4-5 skedar kokosolja *12 mg Astaxantin *2 st Fortodol S (Curcumin) *1 st D vitamin i kokosolja---->http://smartamaten.se/butik/d-vitamin/ (jag är dock för feg för att hittills våga fortsätta på 2 st D-vitamin per dag med så här höga värden i kombination, eller vågar man med tanke på detta... http://newsroom.ucla.edu/releases/ucla-study-finds-vitamin-d-may-94903) *2 g Nikotinamid http://www.femalebalanceshop.com/niacinamide (Nej detta är inte Niacin som ger flushing effekt samt större risk för leverskador som du läst om, jag har dock sänkt från 3 g bara för säkerhets skull, gör jag rätt i det?) Nu är frågan, är det lika säkert i osäkert om jag imorgon skulle addera Alfa Lipon Syra också? I pajpen har jag också en Pharbio Omega-3 Forte historia med 220 mg DHA X4 per dag (terapeutisk dos från en naturlig doktor jag frågat, nej patient käkar inte blodförtunnande medicin, enda biverkning jag hört om) Eller ska jag nöja mig med att lägga till 1 av dom härnäst, eller ska jag vänta med båda?. Ser ni några potentiella konflikter sammantaget? jag tänker på följande "alpha lipoic acid can increase insulin sensitivity" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted June 8, 2016 Share Posted June 8, 2016 Insulinresistensen i hjernen er problemet og du må redusere denne. Periodisk faste og strikt LCHF fungerer for dette. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2769828/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 8, 2016 Author Share Posted June 8, 2016 Insulinresistensen i hjernen er problemet og du må redusere denne. Periodisk faste og strikt LCHF fungerer for dette. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2769828/ Jag kan inte se till så att nått LCHF följs då vederbörande bor på ett demensboende, jag får förutsätta att dom har någorlunda koll på hur dom tillagar sin mat Huvudfrågan för mig är om ni ser några potentiella biverkningar när dessa kosttillskott kombineras samt med dessa doser? Idag vågade jag ge patienten sin första Alfa Lipon syra tablett ochså eftersom jag såg denna produkt https://www.healthmonthly.co.uk/swanson_ultra_r-alpha_lipoic_acid_and_astaxanthin men man vet ju likväl inte vad dom övriga gör vid kombinering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted June 8, 2016 Share Posted June 8, 2016 Det må nok andre enn meg svare på, men jeg fant igjen studien som forklarer litt om insulinresistens i hjernen hvis det er av interesse http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3709085/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted June 8, 2016 Popular Post Share Posted June 8, 2016 För 20 år sedan fick morfar diagnosen alzheimer. Jag var nyexaminerade läkemedelsforskare så han brukade skoja att jag måste forska fram nåt så han inte blev sjukare. För sådär 10 år sedan när morfar var långt gången i alzimers fick jag mor till att ge honom alfaliponsyra, acetylkarnitin och EPA/DHA. Han kunde inte läsa klockan eller sätta på TVn. Efter några veckor kunde han läsa klockan, kom ihåg familjen, att han varit bonde, och flyttade på TV:n en kväll. Detta var en gammal tjock tv som var så tung att personalen var två för att flytta tillbaka den. De kunde inte tro det var sannt utan anklagade släkten för att varit där på natten och hjälpt honom. Han fick några bra år till i livet. 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 8, 2016 Author Share Posted June 8, 2016 För 20 år sedan fick morfar diagnosen alzheimer. Jag var nyexaminerade läkemedelsforskare så han brukade skoja att jag måste forska fram nåt så han inte blev sjukare. För sådär 10 år sedan när morfar var långt gången i alzimers fick jag mor till att ge honom alfaliponsyra, acetylkarnitin och EPA/DHA. Han kunde inte läsa klockan eller sätta på TVn. Efter några veckor kunde han läsa klockan, kom ihåg familjen, att han varit bonde, och flyttade på TV:n en kväll. Detta var en gammal tjock tv som var så tung att personalen var två för att flytta tillbaka den. De kunde inte tro det var sannt utan anklagade släkten för att varit där på natten och hjälpt honom. Han fick några bra år till i livet. Kan du använda dina läkemedelsforskar-skills till att hitta något naturligt ätbart prospekt som du misstänker kan reversera förloppet är jag den förste du bär vända dig till så ska jag överväga pröva det på *min patient*. Du körde då ochså en okänd kombination av 3 stycken preparat & utan allvarliga biverkningar antar jag?. Och övertransherade man rekommenderad dos på din tid? och negligerade rekommendationen som står på vissa burkar. Hur många tillskott tror du att man kan kombinera samtidigt? förutom spärren att det blir väldigt mycket tabletter som jag noterar prövar patients tålamod. Med tanke på hur många dagar jag krigat med boendepersonal & ledningsgrupp för att få till den professionella ultimata utdelningen kommer jag bli förvånad & nedslagen om mina 5+cockosolja under min egen regi inte kommer räcker till att flytta TV apparater med kringutrustning, för än så länge så ser vi bara antydningar till förbättringar i humör & kroppshållning som jag missar lätt, minns du vad du såg för övriga mönster? var det bara minnet/kognition eller såg du humör och kropp & rösten också?, hursomhelst det är inte mer än rätt jag börjar räkna dagar från 0 igen när jag försöker bedöma framsteg. Jag blir ju väldig sugen på att skaffa Omega 3 och ge bums när jag ser vad du skriver, för jag har ju lyckats pricka in det så att det är dom 3 du nämner..är dom jag avvaktar med, utöver ALA som påbörjades idag på full dos!, för tänk om det är den pusselbiten som sätter dom andra i rörelse.Det är det här som är så jobbigt eftersom sjukdomen är individuellt utstakad tillika är kombinationen av mottaglighet av tillskotts-cocktailen unik för person, därför vågar jag bara vara så bred som möjligt Ja ALC står ochså på min lista över saker jag vill testa på min patient, jag säger krampaktigt fortfarande patient för det hjälper inte att du nämnt att det var din morfar för jag är fortfarande för kränkt & sårad av att detta drabbat oss för att jag ska kunna vilja bjuda på mig själv & den anhöriges position, onekligen är du större än jag..och det bjuder jag på! Vederbörande har hursomhelst fått "early onset AZ" och är nu blott 65, och jag läste någonstans att ALC ska ha uppvisat lovande studie-resultat för early onset, men jag prioriterat det dock lägre än dom andra på min lista då ALC lär ge bäst verkan över tid först, jag sitter istället själv och knaprar ALC i väntans tider. Vågar du dig på att uttala dig om en vuxen klarar av två tabletter D-vitamin dvs 5000 IE i kombination med allt annat?, eller ska man vara nöjd?. Din post har iaf redn redan hjälp i att oron för biverkningar inte kommer kunna få makt på samma sätt som förr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 8, 2016 Share Posted June 8, 2016 Hjärta innehåller Q10, lever innehåller massor bra. Svartkål/grönkål också super. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 9, 2016 Author Share Posted June 9, 2016 Hjärta innehåller Q10, lever innehåller massor bra. Svartkål/grönkål också super. Alla tips är tacksamma, men jag förstår inte varför du blandar in hjärtat & levern, den sistnämnda lär ha med blodbarriären å göra men ändå, skulle svartkål i direkt mening öka kognition? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Nyskrivet och intressant av Chris Kresser: http://chriskresser.com/is-alzheimers-an-infectious-disease/?mc_cid=d22607e7f9&mc_eid=25cf04adf4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Nyskrivet och intressant av Chris Kresser:http://chriskresser.com/is-alzheimers-an-infectious-disease/?mc_cid=d22607e7f9&mc_eid=25cf04adf4 Men hvis det er en infeksjonssykdom, hvorfor hjelper det å gi dem insulin via nesen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Såg igår den här podcasten med Dr David Perlmutter och Dr Melissa Schilling, innovationsforskare inom tech, som har granskat alzheimersforskningen grundligt, bl a genom att kontakta forskare. Tydligen har hennes paper publicerats i en prestigefylld medicinsk tidskrift och fått stor uppmärksamhet. Hennes rön pekar mot insulin som en bov i dramat. http://www.drperlmutter.com/empowering-neurologist-david-perlmutter-md-dr-melissa-schilling/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Men hvis det er en infeksjonssykdom, hvorfor hjelper det å gi dem insulin via nesen? Jag tror inte det är så enkelt som antingen eller, något som även Chris Kresser betonar. Likaså är ju frågan vad som är orsak och verkan. En infektion kan ju kanske t. ex leda till en insulinresistens. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Hjernen har en begrenset evne til å produsere insulin selv, og når den blir resistent klarer den ikke å lage stor nok mengde. Da sulter den selv om den er omgitt av glukose. Den kan derimot bruke ketoner uten insulin, så en strikt ketogen kost kan hjelpe. (Det vil også hjelpe mot infeksjoner) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Kan du använda dina läkemedelsforskar-skills till att hitta något naturligt ätbart prospekt som du misstänker kan reversera förloppet är jag den förste du bär vända dig till så ska jag överväga pröva det på *min patient*. Du körde då ochså en okänd kombination av 3 stycken preparat & utan allvarliga biverkningar antar jag?. Och övertransherade man rekommenderad dos på din tid? och negligerade rekommendationen som står på vissa burkar. Hur många tillskott tror du att man kan kombinera samtidigt? förutom spärren att det blir väldigt mycket tabletter som jag noterar prövar patients tålamod. Med tanke på hur många dagar jag krigat med boendepersonal & ledningsgrupp för att få till den professionella ultimata utdelningen kommer jag bli förvånad & nedslagen om mina 5+cockosolja under min egen regi inte kommer räcker till att flytta TV apparater med kringutrustning, för än så länge så ser vi bara antydningar till förbättringar i humör & kroppshållning som jag missar lätt, minns du vad du såg för övriga mönster? var det bara minnet/kognition eller såg du humör och kropp & rösten också?, hursomhelst det är inte mer än rätt jag börjar räkna dagar från 0 igen när jag försöker bedöma framsteg. Jag blir ju väldig sugen på att skaffa Omega 3 och ge bums när jag ser vad du skriver, för jag har ju lyckats pricka in det så att det är dom 3 du nämner..är dom jag avvaktar med, utöver ALA som påbörjades idag på full dos!, för tänk om det är den pusselbiten som sätter dom andra i rörelse.Det är det här som är så jobbigt eftersom sjukdomen är individuellt utstakad tillika är kombinationen av mottaglighet av tillskotts-cocktailen unik för person, därför vågar jag bara vara så bred som möjligt Ja ALC står ochså på min lista över saker jag vill testa på min patient, jag säger krampaktigt fortfarande patient för det hjälper inte att du nämnt att det var din morfar för jag är fortfarande för kränkt & sårad av att detta drabbat oss för att jag ska kunna vilja bjuda på mig själv & den anhöriges position, onekligen är du större än jag..och det bjuder jag på! Vederbörande har hursomhelst fått "early onset AZ" och är nu blott 65, och jag läste någonstans att ALC ska ha uppvisat lovande studie-resultat för early onset, men jag prioriterat det dock lägre än dom andra på min lista då ALC lär ge bäst verkan över tid först, jag sitter istället själv och knaprar ALC i väntans tider. Vågar du dig på att uttala dig om en vuxen klarar av två tabletter D-vitamin dvs 5000 IE i kombination med allt annat?, eller ska man vara nöjd?. Din post har iaf redn redan hjälp i att oron för biverkningar inte kommer kunna få makt på samma sätt som förr Det är Inga enkla frågor du staller men jag kan förstås spekulera. Nu är det några år sedan jag lästa in mig på ämnet så en viss reservation för det. Jag tror kokosolja har bättre effect på Parkinson än AZ. Orsaken är att Parkinson verkar ibland ganska låga ketonnivåer hjälpa (typ 0.5 mmolar) men för AZ behövs mycket högra (3 mmolar eller mer). Med kokosolja eller MCT kommer du upp I ca 0.5. Rent generellt är det ingen större fara att blanda kosttillskott (förutsatt att man inte överdoserar). Det är ju tusen gånger fler som dör eller får allvarliga biverkningar av läkemedel. Vad som kan vara den saknande pusselbiten varierar nog från person till person. Jag kunde av praktiska skäl inte få I morfar 10-20 tabletter. Personalen på hemmet var emot det och några år tidigare hade en läkare stoppat det när mor skulle ge honom kosttillskott. Dock fann vi en sköterska på hemmet som hjälpte till och gav det varje dag tills han blev såpass bra att han kunde komma ihåg det själv. I ärlighetens namn hade jag en hel del tur. Hade en lista på 10-20 ämnen jag tänkte testa. Vad man börjar med beror på vad personen förmodligen har brist på. I morfars fall skippade jag vit D då han alltid var ute I solen I timmar hela sommarhalvåret. Han hade det I sig då han jobbat med jordbruk hela livet. När han blev besvärlig visste personalen att det bara var att sätta honom ute en stund så lugnade han ser sig. Co-Q10, B12 och en del annat skippade jag också då han alltid ätit mycket kött och även organmat. Detta kunde vi ge honom på helgen utan att någon protesterade och man behöver inte äta lever dagligen för att få effekt. Däremot grönsakerna sa han smakade frigolit på hemmet så de åt han inte. Fisk var han inte heller så förtjust i. För en vegan skulle jag förstås gjort tvärt om och börjat med det jag skippade (EPA/DHA skulle dock varit med I båda fallen). Hoppas att tankarna bakom upplägget kan vara till hjälp även om det förstås inte går direktöversätta till ett annat fall. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Alla tips är tacksamma, men jag förstår inte varför du blandar in hjärtat & levern, den sistnämnda lär ha med blodbarriären å göra men ändå, skulle svartkål i direkt mening öka kognition? Umm. Man äter hjärta och lever? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 10, 2016 Author Share Posted June 10, 2016 Det är Inga enkla frågor du staller men jag kan förstås spekulera. Nu är det några år sedan jag lästa in mig på ämnet så en viss reservation för det. Jag tror kokosolja har bättre effect på Parkinson än AZ. Orsaken är att Parkinson verkar ibland ganska låga ketonnivåer hjälpa (typ 0.5 mmolar) men för AZ behövs mycket högra (3 mmolar eller mer). Med kokosolja eller MCT kommer du upp I ca 0.5. Rent generellt är det ingen större fara att blanda kosttillskott (förutsatt att man inte överdoserar). Det är ju tusen gånger fler som dör eller får allvarliga biverkningar av läkemedel. Vad som kan vara den saknande pusselbiten varierar nog från person till person. Jag kunde av praktiska skäl inte få I morfar 10-20 tabletter. Personalen på hemmet var emot det och några år tidigare hade en läkare stoppat det när mor skulle ge honom kosttillskott. Dock fann vi en sköterska på hemmet som hjälpte till och gav det varje dag tills han blev såpass bra att han kunde komma ihåg det själv. I ärlighetens namn hade jag en hel del tur. Hade en lista på 10-20 ämnen jag tänkte testa. Vad man börjar med beror på vad personen förmodligen har brist på. I morfars fall skippade jag vit D då han alltid var ute I solen I timmar hela sommarhalvåret. Han hade det I sig då han jobbat med jordbruk hela livet. När han blev besvärlig visste personalen att det bara var att sätta honom ute en stund så lugnade han ser sig. Co-Q10, B12 och en del annat skippade jag också då han alltid ätit mycket kött och även organmat. Detta kunde vi ge honom på helgen utan att någon protesterade och man behöver inte äta lever dagligen för att få effekt. Däremot grönsakerna sa han smakade frigolit på hemmet så de åt han inte. Fisk var han inte heller så förtjust i. För en vegan skulle jag förstås gjort tvärt om och börjat med det jag skippade (EPA/DHA skulle dock varit med I båda fallen). Hoppas att tankarna bakom upplägget kan vara till hjälp även om det förstås inte går direktöversätta till ett annat fall. Så en negativ samverkan sker bara om det blir för mycket av ett likartad ämne, kan man säga så?, en överdosering är väl alltid en överdosering dock oavsett om man kör ett kosttillskott? och gärna äter föda däremellan Det var glädjande att höra dina idealiska referensramar ligger så högt som 20 tabletter, själv är vi uppe i blott 13 tabletter, således tänker jag skaffa EPA traktor & DHA cykel bums (sagt & gjort) Så när "Morfar" var på topp så tog han 20 tabletter själv glatt?, jag får inga protester från personalen om antalet tabletter utan protesterna kommer ifrån min "patient"- Skulle man sätta en blänke-stor Fiskolja i halsen så glider den ner med vatten får man hoppas va? för personalen på hemmet vill inte heller dela ut hos oss, ibland övervakar dom men inte alltid, så jag får ringa in tipsvinsten och vara kvar i luren som övervakare när min patient tar, jag vill inte gärna vara maktlös på andra sidan luren om det sätts i halsen. Men du...tvivelaktiga? doktorer i USA antyder att man måste chansa och gå över konventionella doser på Nikotinamid för att ha chans till effekt http://orthomolecular.org/resources/omns/v04n25.shtml Skulle du i min sits om du haft tillgång till denna info, också tagit dig upp på 2 g (minsta-möjliga-mus-kompatibel-dos) om du inte noterat några varningstecken inför förhöjda levervärden, för sånt kommer väl inte plötsligt? & först över tid?, hur skulle ditt schema ha sätt ut? (jag kommer inte ändra mitt schema drastiskt för den skull, men inspireras gärna) det sägs att vissa kan få leverproblem vid 3 g, skulle du våga lägga dig på precis 3 g och se om det tolereras, eller att ändstation skulle få bli 2500 g? eller stanna på 2000?, för inaktuell forskning från 40-talet antyder att kroppen bara kan ta upp 250 mg, därav ligger Laberts Nikotinamid på 250 mg, fast då ska man ju inte underskatta att välkända kosttillskott mot sjukdomen kombinerade kaske just ökar upptagningsförmågan? Likaså har jag nyss talat med någon som säger sig kunna naturmedicin, att det är terapeutiska doser fiskolja för insjuknade som gäller, 220 Mg DHA 4 gånger per dag, och du lobbar ju indirekt för höga kokos-doser också så det låter ju rimligt att det skulle stämma även här?, men du följde alltså rekommenderad dos i din trio för att åstadkomma detta hyggliga resultat som blev?. Hur långt tid tog det innan han blev så bra att han kunde ta själv? Jag har som en händelse en annan anhörig med Parkinson och han får ochså kokosolja och jag märker inga positiva effekter än så länge, hur skulle man kunna bära sig åt för att komma upp i 3 mmolar då? man skulle behöva en droppställning.. det finns ju en massa anekdoter om folk som hävdar att dom vänt på Alzheimers förloppet på så lite som 4-5 matskedar per dag i 35 dagar, du känner kanske till denna Mary Newport - whistleblower, du tror att det är placebo effekter i stort sätt eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 10, 2016 Author Share Posted June 10, 2016 Umm. Man äter hjärta och lever? Nej man gör ju inte det såtillvida man inte heter Kalle Moreaus & kommer från Orsa..eller Pyret & bedriver äldreomsorg nånstans i övre Kågedalen & får N'Pauls skrumphjärta tillkastat sig för att "spola ner på tjotta" Men nu först fattar jag vad du menade, jag är lite trög...jag tycker dock att min förvirrade utläggning om lever & hjärta och Alzheimers inte vart så så dum ur ett kom-ihåg forskningssammanhang Svart-kol har en intressant kulör & namn som ska undersökas vid nästa besök på...ehm...Östermalmshallen? dvs fan vet om det finns i våra kvarter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 En del personer tycker att det är obehagligt att svälja tabletter eftersom de har svårt att få ner dem. Själv har jag problem med ovala tabletter eller avlånga kapslar, om de är av det lite större slaget. Jag har upptäckt att jag har lättare att svälja ned dessa om jag gör så här: Lägg medicinen längst ut på tungspetsen, inte för många tabletter åt gången. Drick inte vatten ur ett glas, utan halsa ur en flaska, man lyfter då hakan och rätar ut halsen När man sväljer gör tungan en vågrörelse och kastar medicinen längst bak i svalget. Du lägger ju inte mat längst bak på tungan för att den ska gå ned, eller hur? Sedan tänker jag mig att det går lättare om det är den temperatur på vattnet i flaskan som jag tycker bäst om. Själv vill jag ha kylskåpskallt vatten, andra föredrar rumstempererat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 11, 2016 Author Share Posted June 11, 2016 Fast man kan väl inte kvävas till döds av avlånga kapslar misstänkt likt fiskolja va?, gelatinkaplsar är ju åtm hala/glatta av någon anledning. Det lär vara svårt att instruera en dement om tungspetsens elasticitet tror jag. Jag kräver den maximala upptagningsförmågan via korrekt tid på dygnet att förtära, problemet är att jag har många olika typer av tabletter och kan inte utöka antalet busringningar över 2 gånger tror jag, men när jag begrundar listan http://www.drdavidwilliams.com/when-to-take-vitamins/ över vilka som ska tas före maten och vilka efter maten så antyder min intuition att efter middag passar bäst för min cocktail. Håller ni med? dessutom min patient får nog sämre matlust med tanke på att vederbörande sänker vattennivån i vårt lokala vattentorn, så mycket vatten går åt till 13 tabletter att man blir uppsvälld. Sedan The Biochemist, det låter som att din erfarenhet är densamma som min, att dom käkar jävligt mycket fisk på demensboendena, min *patient* skyr inte fisken som din anhörige, detta gör det ännu svårare att beräkna hur många högupplösta fiskolja man ska våga ta (1-3 säger burken) då maxdosen för healthy adults (vilket dementa förvisso inte är, frågan blir tål dom då mer? eller mindre än normala?) är 3000 mg per dag, ska det sluta med att man fegar nere på 1 tablett då?, fasen..jag tror jag skippar den problematiska? fiskoljan tillfälligt! och byter den mot min egen Acetyl-L karnitin burk, ochså är ju mitt Astaxantin E-vitamin förstärkt till råga på allt. då blir det 14 tabletter "a combination of alpha lipoic acid, vitamin E and acetyl-l-carnitine showed improvements in several markers of the disease, including total homocysteine, insulin, insulin-like growth factor and tumor necrosis factor." Den är sidan stressar & uppmanar folket att övergå rekommenderad daglig dos på 1 tablett Great-Eart R-alpha till 3 tabletter, hur vill du kommentera det Biochemist? http://www.lifeextension.com/magazine/2013/3/nutritional-strategies-to-combat-alzheimers/page-01 Och Fortodol S innehåller åt helvete för lite curcumin per kapita ser det ut som, jag tänker nu köpa den andra sorten på lokala Life-butiken P.S Glömde jag nämna att jag intresserat mig för Ashwaganda spåret...vet ni någon som prövat det på Alzheimers i Sverige? https://drnibber.com/new-mice-study-reveals-ashwaganda-reverses-symptoms-of-alzheimers/ Fast där är jag ytterst tveksamt om det går att kombinera med ALLA! dom andra tillskotten i länken, eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Nej man gör ju inte det såtillvida man inte heter Kalle Moreaus & kommer från Orsa..eller Pyret & bedriver äldreomsorg nånstans i övre Kågedalen & får N'Pauls skrumphjärta tillkastat sig för att "spola ner på tjotta" Men nu först fattar jag vad du menade, jag är lite trög...jag tycker dock att min förvirrade utläggning om lever & hjärta och Alzheimers inte vart så så dum ur ett kom-ihåg forskningssammanhang Svart-kol har en intressant kulör & namn som ska undersökas vid nästa besök på...ehm...Östermalmshallen? dvs fan vet om det finns i våra kvarter Alla dessa tillskott du pratar om finns ju i mat. Men kanske inte den komposition av mat du är van vid. Altzheimer är en svår sjukdom och vill man vända den så behöver man ta i från fotknölarna. Det är svårt att få samma effekt av tillskott just pga att det är svårt med nivåer, förhållande mellan olika tillskott och biotillgänglighet. Allt detta löses med mat. Hjärta, lever är ett oerhört bra sätt att få i sig detta naturlig. Mal ned och ha i köttfärsen. Svartkål finns i de flesta affärer jag handlar på i Sundbyberg och Nacka. Grönkål går lika bra. Om du är intresserad kan du läsa denna: http://terrywahls.com/about-the-wahls-protocol/ Hon vände en svår sjukdom på detta sätt, först använde hon tillskott, sedan mat (och säkert fortfarande lite tillskott). Upplägget är väldigt like den studie kring Alzheimer från UCLA som någon la in i början av tråden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 11, 2016 Author Share Posted June 11, 2016 Alla dessa tillskott du pratar om finns ju i mat. Men kanske inte den komposition av mat du är van vid. Altzheimer är en svår sjukdom och vill man vända den så behöver man ta i från fotknölarna. Det är svårt att få samma effekt av tillskott just pga att det är svårt med nivåer, förhållande mellan olika tillskott och biotillgänglighet. Allt detta löses med mat. Hjärta, lever är ett oerhört bra sätt att få i sig detta naturlig. Mal ned och ha i köttfärsen. Svartkål finns i de flesta affärer jag handlar på i Sundbyberg och Nacka. Grönkål går lika bra. Om du är intresserad kan du läsa denna: http://terrywahls.com/about-the-wahls-protocol/ Hon vände en svår sjukdom på detta sätt, först använde hon tillskott, sedan mat (och säkert fortfarande lite tillskott). Upplägget är väldigt like den studie kring Alzheimer från UCLA som någon la in i början av tråden. Tack för tipset, men var du tvungen att på överkurs säga UCLA när jag bara förmår hitta studie-länkar kopplade till "ncbi" , så kan du gärna citera exakt vilken studie du åsyftade..för att jag ska kunna fokus fångas in ordentligt Min patient bor på ett boende, jag finner det omöjligt att jag även ska lyckas införa någon "rich paleo diet" där det ska inkluderas och uteslutas ingredienser i deras industri-kost, att köpa en bok på engelska över en diet tar emot, intressant för den som har tid och med patienter på en annan plats. I övrigt tror jag att det är tvärtom, att dom udda mat-kompositionerna allena har sämre förmåga att uppnå terapeutiska doser utan kosttillskott än vad vice versa har. Förstår jag dig rätt att du tror att hjärta och lever även innehåller precis dom kosttillskotts ämnen som jag tar? eller finns nämnd i denna länk utöver det uppenbara i nämnda Q10 http://www.lifeextension.com/magazine/2013/3/nutritional-strategies-to-combat-alzheimers/page-01 och att biotillgängligheten är 100% eftersom att samtliga finns samlade i samma källa (hjärta/lever) och därigenom inget förhållande att ta hänsyn till? Korsar vanlig *innan-mat* blodbarriären för upptagning till hjärnan? jag tänker b.la på vad magnesium L-treonat förmår göra. Den här list-länken förövrigt, föreslår dom att man även ska mixa kosttillskott med naturmediciner som Ginko Biloba, Ginseng & Ashwagandha? eller menar dom att man ska välja antingen eller på vissa?, jag tror heller inte man ska blanda 3 naturmediciner med varandra eller har jag fel? Tycker du att jag tar i från fotknölarna snart? även om det nu kommer i tablettform, eller skulle du se fler tabletter innan det motsvarar dina planer? Här är min nu uppdaterade lista på vad min patient får från och med idag (för att ni ska ha chans att kunna korrigera mina fabrikats urval) 2 st (200 mg) R-alpha lipoic acid http://www.apotea.se/great-earth-alpha-lipoic-acid-300mg-60-tabletter Studies show that the “R” form is more biologically active and more bioavailable than the “S” form—as such, a lower dose of pure R-lipoic acid can be considered.49 3 st (3000 mg) Acetyl-l-karnitin http://www.svenskhalsokost.se/produkter/alc_?utm_source=gmerchant&utm_campaign=unspecified&utm_medium=Prisjamforelsesiter&utm_term=&utm_content=Produktfeed&da=14-23&gclid=CLn_i7aaoM0CFcbDcgodsyMBOA 2 st (800 mg) Curcumin (http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/turmeric?utm_source=gmerchant&utm_campaign=unspecified&utm_medium=Prisjamforelsesiter&utm_term=&utm_content=Produktfeed&da=14-54&gclid=CKy6rcWGoM0CFYL4cgod5W0Klg 2 st (5,000 IU) Vitamin D http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D3-Pure-Pharma.htm 4 st (2000 Mg) Nikotinamid för rensningsförsök av Tau https://naturprodukter.se/vita-mineral-antioxid/b-vitaminer/thorne-research-niacinamide-500-mg-180-kaps/ 3 st (12 Mg) Astaxin https://naturprodukter.se/vita-mineral-antioxid/antioxidanter/astaxin-60-kaps-120-kaps/ Och svagsint kokosolja som patienten hatar och fuskar med, teskedar istället för matskedar blir nya modet Övrigt att önska Astaxinet innehåller även Vitamin E 10 mg a-TE Vad detta än betydde torde det vara långt ifrån den ultimata E-vitaminen vid namn "Vitamin E: 400 IU daily with at least 200 mg gamma tocopherol" Hur fan kan det skilja två nollor mellan olika varianter? jag har även en gammal burk E-vitamin framför mig http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/E-vitamin-naturlig-100k.htm ett missköp på blott 40 mg som förmodligen inte innehåller tocopherol alls? Var i Sverige köpa E med tocopherol då? Magnetsium L-treonat (3 jävla tabletter till dagligen skulle det bli, tas på kvällen..) http://succeeder.se/varumarken/natural-stacks/magtech-optimal-magnesium-complex/ Tydligen ska man ha en till variant innehållandes blott "magnesium citrate" Storväxt fiskolja, om patienten blivit bra nog att flytta hem Vissa tillskott ska tas "till måltid" det är alltså under måltid?, det är ju omöjligt att arrangera om personen bor på ett boende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Här: http://nutritionreview.org/2015/07/alzheimers-related-memory-loss-reversed-for-first-time/ Angående tabletter så gör du som du vill, meningen är att få så stor effekt som möjligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 14, 2016 Author Share Posted June 14, 2016 Den ja, hade en skärmdump över deras schema redan, och där fick patienten melatonin, vilket känns ytterst komplicerat/kontroversiellt att beställa över internet & bruka i Sverige, eller vad säger ni?. Andra komplement kopplat till att försöka återställa det skeva tids-kontinuumet (öka sömnen) tror jag är Magnesium L-treonat som jag beställt, jag beställde även Ashwagandha på piller men jag misstänkeratt det blir jag som får käka det istället då jag begärt ut min patients medicinlista och konstaterar uppgivet surmulet 3 olika lugnande preparat som borde kastas på tippen för att kunna ersättas av Aswagandha men det kommer jag aldrig få igenom så länge vederbörande bor där borta, man ska inte kombinera lugnande med naturligt lugnande står det skrivet om Aswagandha, det känns jävligt surt då den finns med på listan från den där läkemedelstudien, undra om man vågar köra Ashwaganda ändå eftersom kombinationen A-Liponsyra/Acetyl-L Karnitin/Magnesium L-treonat torde ge kompenserande energi, så att alla tar ut varandra mer eller mindre! och patient blir inte onödigt trött. Håller min tes tror ni? Jag mår jävligt dålig om jag inte får pröva mina hemsnickrade planer, men jag mår ochså dåligt när jag prövar dom i oron att det ska hända nått som äventyrar allt, men går det några dar utan missöden skulle den oron kunna lindras tro? kanske är det så att min mission kräver kräkningar och korrigeringar & stå upp för dessa, för att lyckas Ett genidrag har jag åtm lyckas med, kasta bort curcumin i Fortodol form, och ersatt med "Curcumina longa" i Turmeric form med hög dos curcumininnehåll, Turmeric utblandningen torde lösa problemet med curcumins värdelösa biotillgänglighet, 1 indisk forskare höll med mig, eller vice versa Här har vi f.ö en artikel som beter sig som TV-shop https://www.linkedin.com/pulse/20140716174422-14725806-disobey-your-doctor-and-reverse-alzheimer-s-this-way den beskriver ungefär en Wonkas mirakel chockladskumkola, men bara om den tas ihop med diet-boken, det är i själva verket det medföljande billiga recepthäftet värt 5 kr som kan göra skillnaden. Apoaequorin heter denna vitamin alltså, i preparatform lär det heta "Prevagen", är det något som går att få tag på inom Sverige? eller måste man dyka efter brännmanet i närmast insjö https://www.google.se/?client=firefox-b#q=apoaequorin+alzheimer%27s Embrel injektioner (medicin mot artros tror jag) i ryggkotan inom Sverige skulle jag också vilja tillskansa oss P.S Jag är ochså en eventuell ynkrygg & klåpare som efter rätt många dar nu inte ännu eller nånsin? vågar köra på enligt denna sida förbjudna dosen 300 mg R-alpha lipoic acid http://www.alphalipoic-acid.org/ inte heller 3000 mg Nikotinamid, fegar på 2000, rekommenderas dos 250, hjälp mig någon...vad som än händer tar jag på mig hela ansvaret i att ha valt att följa andras råd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 18 dagar nu, även om inte alla varit i från dag 1, förrän i förrgår, då jag adderade Magnetsium L-treonat innan läggdags, jag tycker det är jävligt illa att jag inte sätt dom förbättringar jag hoppas på ännu, jag tycker mig höra över telefon sporadiska subtila förbättrings-markörer, men däremellan kan kognitionen gå ner på samma låga nivå igen, eller så kommer jag inte att kunna notera reela förbättringar i den här situationen då min patient hatar att ta medicin, och det har tydligen alltid varit en noja att svälja så en magnecyl, frågan är om det beteendet började iom den osynliga fasen av sjukdomen eller om det är ett personlighets drag, dvs att hen är så rädd så att hen inte vill koppla samman att hämtandet av vattenglaset med att det således ska fyllas på med vatten från kran, det är nedslående iaf, och det där måste upphöra innan jag kan tro Det är jävligt trist iaf att jag som satsar så hårt och har dom bästa produkterna kombinerade inte ska få uppleva den här plötsliga vändningen som alla andra får uppleva, tillika en besvikelse att den här tråden är så död och att ni är så ovilliga i att intressera er/försöka våga sätta sig in i/bemöta min specifika situation genom att ställa MOTfrågor på mina frågor. Man ska alltid står helt ensam i världen med sin intellektuella negativism tydligen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Jag läser med stort intresse och tycker det är mycket bra av dig att kämpa för din patient/anhörig. Du verkar mycket insatt så jag är inte säker på att kunna tillföra något. Men snart har jag mer tid och ska göra ett försök. Önskar att det går bra för er. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Är du riktigt säker på att alla andra upplever den här fantastiska vändningen? Har du fått det från blaskorna är det väl förmodligen samma kvalitet som att man tar förton kilo på en grisblink. Jag läser... med intresse! Men jag har ju inget att tillföra eftersom jag kan för lite. Jag har ingen erfarenhet av just den här sjukdomen. Men OM jag hamnar i den här situationen kommer jag göra samma som du. Men jag tror stenhårt på rätt kosttillskott. D-vitamin har betytt nytt liv för mej. Mamma är 89 och kristallklar i huvudet, även om en massa annat inte funkar. (svårt att mildra effekten av stora doser kortison, som hon tyvärr är beroende av). Maken stoppar snällt i sej allt jag kommer på för att mildra hans värk, men ibland orkar jag inte curla hela tiden... Han är ju tillräckligt frisk för att själv efterfråga eller ta kosttillskott utan att jag ska stå där på pass hela tiden. Så jag vet faktiskt inte om det jag hittar på hjälper... Men jag tror faktiskt inte att han levt öht om inte jag tagit kommando över mat och annat för ett bra tag sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 En fundering jag har är; Om patienten ogillar kokosolja, skulle det funka bättre med MCT-olja? Den är ju mer koncentrerad, lättflytande och smaklös... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 För övrigt är det nog många som, liksom jag, tycker sig kunna alltför lite för att ge råd i denna fråga. Exempelvis tror jag personligen att jag hellre skulle chansa på högre doser i hopp om att se någon skillnad. MEN, samtidigt har jag ju ingen aning om det faktiskt finns risker med detta, så därför vill jag inte rekommendera varken det ena eller det andra i frågan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Jag följer intresserat, men har som många andra inte så mycket att tillföra. Jag kämpade själv i många år med en demenssjuk anhörig. Jag gjorde vad jag kunde utifrån rådande förutsättningar samt de kunskaper jag hade då. Inte alls i samma omfattning som de tillskott som du har satt in. Jag kunde inte närvara dagligen vilket innebar att mitt stora trumfkort var ischoklad, gjord på mörkaste och minst söta choklad samt kokosolja. Min anhörige var en godisgris, så det blev en ansenlig mängd kokosolja under dagarna [emoji846] Och det gjorde nytta. Ibland när jag kom dit var förvirringen total. Men några ischoklad, en skvätt MCT-olja i kaffet samt en tupplur senare så var förbättringen markant. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 Är du riktigt säker på att alla andra upplever den här fantastiska vändningen? Har du fått det från blaskorna är det väl förmodligen samma kvalitet som att man tar förton kilo på en grisblink. Jag läser... med intresse! Men jag har ju inget att tillföra eftersom jag kan för lite. Jag har ingen erfarenhet av just den här sjukdomen. Men OM jag hamnar i den här situationen kommer jag göra samma som du. Men jag tror stenhårt på rätt kosttillskott. D-vitamin har betytt nytt liv för mej. Mamma är 89 och kristallklar i huvudet, även om en massa annat inte funkar. (svårt att mildra effekten av stora doser kortison, som hon tyvärr är beroende av). Maken stoppar snällt i sej allt jag kommer på för att mildra hans värk, men ibland orkar jag inte curla hela tiden... Han är ju tillräckligt frisk för att själv efterfråga eller ta kosttillskott utan att jag ska stå där på pass hela tiden. Så jag vet faktiskt inte om det jag hittar på hjälper... Men jag tror faktiskt inte att han levt öht om inte jag tagit kommando över mat och annat för ett bra tag sedan. Nej det är ju upplevelsen av att flera ögonvittnet på nätet säger att det funkat än som säger att det inte funkat efter prov, och dom refererar enbart till kokosoljan, och jag kör ju något fler vilket gör det förolämpande orättvist, men dom som det inte funkat för såhär fort? tiger väl antagligen på internet, sedan mikrobiologen här i tråden väger ju tungt eftersom det är första vittnet på svenska jag hört om, ja tvivlar inte på att ni läser med intresse, jag håller inte med om att jag är insatt, du kan förmodligen lika lite som jag..men jag vill veta hur ni hade beräknat & lagt upp strategin jämfört mot den jag ställer upp. D-vitamin har inneburit nytt liv för hjärnan då eller?, berätta gärna om dosen du valde och vad du använder det för, jag kör som sagt 2X2500 IU. Apropå det det du säger om att han inte skulle levt om du inte agerat, det är en ambitionsnivå jag önskar jag kunde nå, för jag är så bortskämd i att kunna förutsätta att min nuvarande kombination lindrar fortsatt alzheimers utveckling att definitionen snarare blivit att funka=förbättrad kognition & minne och stopp är ett misslyckande, eftersom det gått för långt redan för att accepteras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 Multi citering! En fundering jag har är; Om patienten ogillar kokosolja, skulle det funka bättre med MCT-olja? Den är ju mer koncentrerad, lättflytande och smaklös... Jag är okoncentrerad, men lättflytande och smaklös, ställer man kokosoljan framme kan den uppgå i eterisk form, vilket uppskattas mer, det finns cokosolja utan extra virgin, vilket är utan kokossmak, men det ska vara sämre för den påstådda effekten att inte ha extra virgin som Madonna stöna, MCT-olja har jag läst om, och det lilla jag förstår av deras initierade tekniska mumbo jumbo fasoner är att det inte tas upp lika bra som kokosolja, och kokosoljan har ju redan problem enligt mikrobiologen vilket mina empiriska studier föreslår stämmer tyvärr, min farsa som inte har med saken å göra kan inte memorera ordet kokos för det är så långt ifrån hans personliga läggning..så allt han får fram är ordet palmolja, kanske betyder det MCT-olja För övrigt är det nog många som, liksom jag, tycker sig kunna alltför lite för att ge råd i denna fråga. Exempelvis tror jag personligen att jag hellre skulle chansa på högre doser i hopp om att se någon skillnad. MEN, samtidigt har jag ju ingen aning om det faktiskt finns risker med detta, så därför vill jag inte rekommendera varken det ena eller det andra i frågan. Bra tänk, jag noterar att du skrev istället!, betyder det att du inte skulle köra alla samtidigt som jag? Risker finns det alltid, frågan är om man kan stå ut med obehaget och påtryckningar ifrån dom som berörs..för vad jag har läst så slutar det oftast bara med kräkningar, man ska nog vad långt i överkant för att provocera organet hoppas jag Jag har redan mognat klart i frågan innan jag läste vad du skrev, att imorgon höjer jag R-Alfa lipon syran till 300 mg, Nikotinamiden får sedan följa, annars följer jag alla angivna överdoser redan sådeså!, men jag ångrar att jag inte höjde nu när jag ringde kl 21, men vederbörande bad om att slippa ta ytterliggare än magnetsiumen, eftersom jag darrade på manschetten och inte våga peka med hela handen från början, när jag är såhär vek brukar jag försöka trösta mä med att nynna på "what a difference a day make, 15 little hours (i mitt fall till nästa utfordring) men 15 timmar kanske är mycket för den här sjukdomen? Jag följer intresserat, men har som många andra inte så mycket att tillföra.Jag kämpade själv i många år med en demenssjuk anhörig. Jag gjorde vad jag kunde utifrån rådande förutsättningar samt de kunskaper jag hade då. Inte alls i samma omfattning som de tillskott som du har satt in. Jag kunde inte närvara dagligen vilket innebar att mitt stora trumfkort var ischoklad, gjord på mörkaste och minst söta choklad samt kokosolja.Min anhörige var en godisgris, så det blev en ansenlig mängd kokosolja under dagarna [emoji846]Och det gjorde nytta. Ibland när jag kom dit var förvirringen total. Men några ischoklad, en skvätt MCT-olja i kaffet samt en tupplur senare så var förbättringen markant. Medelsvårt stadie?, var det tillfälliga symtomlindringar eller vanns det tid?, blev det bättre i långa perioder?, vad är ansenlig mängd? över 5 matskedar? egentligen vill jag inte avtvinga dig några svar då jag själv inte bjuder på mycket personliga detaljer eller hade bjudit på något ifall det sket sig i slutändan, du måste göra som du vill och jag måste va opportunist Oavsett vad jag satt in nu så skulle jag läst om det jag vet idag tidigare då det kanske är försent nu, och det kan jag aldrig förlåta om detta går åt skogen med tanke på att jag är den enda i familjen som förmår tänka själv & agera utanför boxen, för 5 år sedan siktade jag mot stjärnorna och fann därav enbart forskningsstudie-spåret i Sverige http://www.nyteknik.se/industri/antikropp-mot-alzheimer-testas-i-sverige-6394498 som alternativet till den sk bromsmedicinen, och anmälde patienten som deltagare, men vi fick ge upp det spåret då det var praktiskt omöjligt med resandet till stora kliniker, under dessa år satt jag bara å väntade på att studien skulle börja och sluta uppskjutas, nu har man inte hört knyst om något resultat alls under dessa 2 år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Frågan om kroppens upptagingsförmåga av MCT-olja, överlämnar jag åt någon annan. Kanske är den sämre än för kokosolja, kanske inte, jag har helt enkelt ingen aning. Tänkte bara att den är lättare att gömma i exempelvis dryck, eftersom den inte stelnar... Annars är Fnutts tips att göra ischoklad av kokosoljan en bra ide' att testa, förutsatt att patienten gillar osöt choklad. Om jag skulle köra alla tillskott samtidigt? Tja, i ditt läge skulle jag förmodligen satsa på allt jag trodde kunde ge någon effekt. Dock vet jag inte mycket om effekterna av hälften av de tillskott du skriver om. D-vitamin har jag läst någonstans (eventuellt här?) att det är bra att kolla sina värden om man tagit MER är 5000 ie dagligen i mer än sex månader. Å andra sidan har jag också läst om de som tagit betydligt större doser än så också. Min uppfattning av Omega 3 är att det i princip inte kan överdoseras, så länge man inte äter blodförtunnande eller har för dålig blodkoagulering av annan orsak. Läst något i stil med att om kroppen får i sig mer än den behöver, använder den bara resten till energi. Det är väl det där med hur mycket olja magen tål då, möjligtvis, som kan sätta vissa gränser. Jo, jag begriper att det är en balansgång att ge "behandling" som inte överensstämmer med läkares ordinationer. Rätt vad det är riskeras att någon välmenande personal tycker att du plågar patienten med onödiga piller. Är ni dessutom flera anhöriga med olika uppfattningar i frågan, kompliceras det hela såklart ytterligare. Samtidigt borde ju allt som har minsta chans att hjälpa, vara bättre än att göra ingenting (så länge det nu inte är direkt plågsamt, förstås), vid en sjukdom när prognosen är "hopplöst fall" om man gör just ingenting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Medelsvårt stadie?, var det tillfälliga symtomlindringar eller vanns det tid?, blev det bättre i långa perioder?, vad är ansenlig mängd? över 5 matskedar? egentligen vill jag inte avtvinga dig några svar då jag själv inte bjuder på mycket personliga detaljer eller hade bjudit på något ifall det sket sig i slutändan, du måste göra som du vill och jag måste va opportunist Min anhörige hade diagnosen Lewy kropps demens, som ju uttrycker sig på lite annat sätt än Alzheimers. Kännetecknande är accelererande hallucinationer som förvränger den drabbades hela världsbild. Min anhörige hade ett makalöst pokerface, och det var inte förrän det gått så långt att han inte längre kunde skilja på vad som var hallucination och verklighet som det hela uppdagades. Och då kunde han fortfarande lura psykiatern som undersökte honom. I sex år kämpade jag för att hjälpa honom, men tyvärr så var det bara de tre sista åren som jag kom in på rätt spår. De första tre trodde jag fortfarande på läkare och mediciner. Förutom kokosolja/MCT så bakade jag LCHF-bröd så det visslade om det, eftersom mackor i stort sett var det enda han åt utöver hemtjänstens lunchlåda. Eftersom jag inte kunde vara där dagligen, så hade jag svårt att se till att han åt några tillskott. Men jag brukade boosta honom med D-vitaminer när jag var där. Och naturligtvis så såg jag till att han fick sluta med statinerna (som han började med en kort tid innan han blev sjuk). Men trots att jag märkte en markant skillnad med kokosolja/MCT, så kunde jag bara bromsa. Inte hejda eller vända. Mot slutet så kunde han inte bo kvar hemma längre. Om det berodde på att det kommit ny hemtjänstpersonal som börjat köpa hem juice och sötat yoghurt åt honom låter jag vara osagt, han skulle kanske ha blivit sämre i alla fall. Vad jag däremot kunde konstatera var att när han till slut kom in på ett demensboende så försvann han helt på två veckor. Det gick inte längre att tala med honom, och bara en och en halv månad senare så var han död. Så jag tror att tack vare kokosoljan och lågkolhydrat så kunde han hålla hjärnan vid liv, men utan detta så förtvinade det lilla som fanns kvar väldigt fort. På demensboendet serverades för övrigt i stort sett bara socker som mat, och att jag skulle få dem att ge honom kokosolja eller MCT fanns inte på kartan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Det jag klurar på är: - vad patienten typiskt äter och dricker under vardagar och helger, och hur stor möjlighet du har att påverka detta, - symptomhistorik utöver alzheimern (kanske kan ge ledtrådar om ev saker som kan bidra till alzheimern), - medicinlista och även -historik (klurar på t ex biverkningar som kan förvärra), - provsvarshistorik (kanske kan ge ledtrådar om ev saker som kan bidra till alzheimern), - hur ofta och länge patienten är utomhus i dagsljus (d-vitamin, dygnsrytm, vakenhet, nattvila, omväxling, trivsel), - fysisk aktivitet (hantera stress och blodsocker, boosta vakenhet, omväxling, magfunktion, lymffunktion), - sömn, vila (mörkt och tyst), stress, trivsel, - saltintag (gissar att maten i vården är väldigt saltfattig), - magfunktion, - kärlstatus, t ex ultraljud av halspulsådror. Prover som jag gissar är av större betydelse här och bör tas regelbundet: - D-vitamin, - HbA1c, - c-peptid, - känslig sänka, - elektrolyter, - lever- och njurvärden. Plus alla "standardprover". Beklagar om jag skrivit nåt onödigt här, har inte hela tråden i minnet och surfar via mobilen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Frågan om kroppens upptagingsförmåga av MCT-olja, överlämnar jag åt någon annan. Kanske är den sämre än för kokosolja, kanske inte, jag har helt enkelt ingen aning. Tänkte bara att den är lättare att gömma i exempelvis dryck, eftersom den inte stelnar... Annars är Fnutts tips att göra ischoklad av kokosoljan en bra ide' att testa, förutsatt att patienten gillar osöt choklad. Om jag skulle köra alla tillskott samtidigt? Tja, i ditt läge skulle jag förmodligen satsa på allt jag trodde kunde ge någon effekt. Dock vet jag inte mycket om effekterna av hälften av de tillskott du skriver om. D-vitamin har jag läst någonstans (eventuellt här?) att det är bra att kolla sina värden om man tagit MER är 5000 ie dagligen i mer än sex månader. Å andra sidan har jag också läst om de som tagit betydligt större doser än så också. Min uppfattning av Omega 3 är att det i princip inte kan överdoseras, så länge man inte äter blodförtunnande eller har för dålig blodkoagulering av annan orsak. Läst något i stil med att om kroppen får i sig mer än den behöver, använder den bara resten till energi. Det är väl det där med hur mycket olja magen tål då, möjligtvis, som kan sätta vissa gränser. Jo, jag begriper att det är en balansgång att ge "behandling" som inte överensstämmer med läkares ordinationer. Rätt vad det är riskeras att någon välmenande personal tycker att du plågar patienten med onödiga piller. Är ni dessutom flera anhöriga med olika uppfattningar i frågan, kompliceras det hela såklart ytterligare. Samtidigt borde ju allt som har minsta chans att hjälpa, vara bättre än att göra ingenting (så länge det nu inte är direkt plågsamt, förstås), vid en sjukdom när prognosen är "hopplöst fall" om man gör just ingenting. Personligen litar jag mer på kokoshalterna i köpt industri-is-konfekt från Väst-Tyskland än om jag skulle baka själv , jag har idag i onödan kollat på Willys & ICA Maxi och svensken är tydligen en sådan träbock att Is-chockad trots att björnen ofta saknar tomteluva på locket får inte säljas förutom i juletid här, så nu måste jag sitta och vänta till jul...eller beställa från nätet månne? Plåga? hur kan man plåga någon som inte minns att denne tagit piller tyvärr det tycker jag iaf låter överdrivet & fördomsfullt, nåja ju mer intrikat namnet på pillren man ger desto mer borde det signalera att givaren har koll och har läst på. Jo det råder nog tyvärr lågintensivt krig mellan svenskar och invandrare i den här frågan på vårt boende för å tillspetsa det hela på skoj, dom mer orientaliska tjejerna som kulturellt förstår sig på hälsokost från hemlandet är tillmötesgående & säger ja till att assistera min patient när hen ber om hjälp rent reflexmässigt, och åtm övervakar rummet för lugnande effekt under min telefonsamtal, trots att dom inte får "dela ut" vilket mycket riktigt är en tolkningsfråga vad det skulle innefatta, men det står inte & faller längre med deras närvaro har jag nu lyckats träna in i min patient, medans "svenska flickorna" som Ledin smäda 1985, dom håller stenhårt på lagen & vägrar befatta sig med nånting i processen, och det är precis det jag förutspådde och uppmuntrade till från början, dvs total anarki där envar sätter sina personliga gränser, så länge dom som vill slippa slipper så kommer dom nog inte att anmäla "lagbrytarna", för allt handlar bara om en själv i grunden och rädslan för personliga konsekvenser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Det jag klurar på är: - vad patienten typiskt äter och dricker under vardagar och helger, och hur stor möjlighet du har att påverka detta, - symptomhistorik utöver alzheimern (kanske kan ge ledtrådar om ev saker som kan bidra till alzheimern), - medicinlista och även -historik (klurar på t ex biverkningar som kan förvärra), - provsvarshistorik (kanske kan ge ledtrådar om ev saker som kan bidra till alzheimern), - hur ofta och länge patienten är utomhus i dagsljus (d-vitamin, dygnsrytm, vakenhet, nattvila, omväxling, trivsel), - fysisk aktivitet (hantera stress och blodsocker, boosta vakenhet, omväxling, magfunktion, lymffunktion), - sömn, vila (mörkt och tyst), stress, trivsel, - saltintag (gissar att maten i vården är väldigt saltfattig), - magfunktion, - kärlstatus, t ex ultraljud av halspulsådror. Prover som jag gissar är av större betydelse här och bör tas regelbundet: - D-vitamin, - HbA1c, - c-peptid, - känslig sänka, - elektrolyter, - lever- och njurvärden. Plus alla "standardprover". Beklagar om jag skrivit nåt onödigt här, har inte hela tråden i minnet och surfar via mobilen. Det var väl synnerligen nödigt det du skrev snarare, jag frågade sjuksyrran på boendet tidigare hur ofta man gör rutinkontroller (jag frågade om blodsocker-kontroll) 1 gång om året var svaret, det skulle innebära att jag som nu laborerar med kosttillskott skulle behöva ta dessa prover du nämner själv va?, jag förstår dock bara vad en av dom betyder=lever & njurvärden, men det kan väl knappast en amatör kolla utan man måste väl ha utrustning och åtm leka att man rä sjuksköterska utbildad för att mäta D-vitamin värden, sedan tvivlar jag öh på att doktorns rutinkontroll innefattar dom där värdera du listar, eller har jag fel?, jag skulle gärna då anställa dig att ta dessa prover, det enda jag har tillgång till är en blodtrycksmätare och jag vet inte ens om blodtryck påverkas av mina kosttillskott "- vad patienten typiskt äter och dricker under vardagar och helger, och hur stor möjlighet du har att påverka detta" Liten möjlighet http://www.bakom-kulisserna.biz/news/forsta-fallstudien-att-visa-lank-direkt-mellan-alzheimers-och-aluminiumtoxicitet/ Patienten dricker då inte Fiji vatten som dock går att köpa för en inte direkt billig penning här, otydligt vad ett pack kostar, hittar gärna ett alternativ istället http://www.untouched.se/online-store/ om man tror på att vulkanvatten kan detoxera och att detta skulle påverka sjukdomen nämnvärt?, vet ej. "fysisk aktivitet (hantera stress och blodsocker, boosta vakenhet, omväxling, magfunktion, lymffunktion)" Dessa boostas av mina kosttillskott på ett ungefär kan jag tro, hur man ska kunna komma åt dom på andra håll har jag svårt att se, omväxlande vore naturligtvis att få komma på besök hem, men det går inte inte i vårt fall, sedan ställer jag mig frågande till om sådana små parametrar som att göra omväxlande saker utöver att sitta på boendet kunde reversera alzheimers... "- sömn, vila (mörkt och tyst), stress, trivsel," Här gör väl vårdarna vad dom kan för att lyssna och anpassa sig till patienten?, jag förutsätter att vårdarna förstår att man ska släcka lampan, såna här frågor kräver nästan att man flyttar in på boendet om man väl är där, betydligt enklare om vederbörande bor hemma. Vi pratar om 3 timmars sömn om natten, jag vet inte vad jag ska kunna göra utöver att ge magnesium sömn innan läggning.. Någon annat får ge sitt facit istället! det här är inte min grej Min anhörige hade diagnosen Lewy kropps demens, som ju uttrycker sig på lite annat sätt än Alzheimers. Kännetecknande är accelererande hallucinationer som förvränger den drabbades hela världsbild. Min anhörige hade ett makalöst pokerface, och det var inte förrän det gått så långt att han inte längre kunde skilja på vad som var hallucination och verklighet som det hela uppdagades. Och då kunde han fortfarande lura psykiatern som undersökte honom. I sex år kämpade jag för att hjälpa honom, men tyvärr så var det bara de tre sista åren som jag kom in på rätt spår. De första tre trodde jag fortfarande på läkare och mediciner. Förutom kokosolja/MCT så bakade jag LCHF-bröd så det visslade om det, eftersom mackor i stort sett var det enda han åt utöver hemtjänstens lunchlåda. Eftersom jag inte kunde vara där dagligen, så hade jag svårt att se till att han åt några tillskott. Men jag brukade boosta honom med D-vitaminer när jag var där. Och naturligtvis så såg jag till att han fick sluta med statinerna (som han började med en kort tid innan han blev sjuk). Men trots att jag märkte en markant skillnad med kokosolja/MCT, så kunde jag bara bromsa. Inte hejda eller vända. Mot slutet så kunde han inte bo kvar hemma längre. Om det berodde på att det kommit ny hemtjänstpersonal som börjat köpa hem juice och sötat yoghurt åt honom låter jag vara osagt, han skulle kanske ha blivit sämre i alla fall. Vad jag däremot kunde konstatera var att när han till slut kom in på ett demensboende så försvann han helt på två veckor. Det gick inte längre att tala med honom, och bara en och en halv månad senare så var han död. Så jag tror att tack vare kokosoljan och lågkolhydrat så kunde han hålla hjärnan vid liv, men utan detta så förtvinade det lilla som fanns kvar väldigt fort. På demensboendet serverades för övrigt i stort sett bara socker som mat, och att jag skulle få dem att ge honom kokosolja eller MCT fanns inte på kartan. Jag fick censurera ditt inlägg & läste bara bitar jag kunde tolerera och hoppade resten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Science Nurse Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Hej! Jag vet inte om du kanske är hjälpt av ett blogginlägg på min egen sjuksköterskeblogg där jag skriver om ett mycket intressant experiment med demenssjuka patienter. Det är svårt att få gehör hos vårdpersonal, och mycket av tillvaron på ett äldreboende kretsar kring mat och fika. Personalen vill vara snälla och låta de boende "unna sig" något gott när tillvaron i övrigt inte är så munter. Det skulle förstås hjälpa om du fick med dig den ansvariga sjuksköterskan, men det är inte alls säkert hen är intresserad. Kanske om du tipsar om mitt blogginlägg?! Lycka till! Fredrica, leg sjuksköterska https://sciencenurse.com/2016/05/28/omvardnad-vid-demens-jag-foljer-den-roda-traden/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Den ja, hade en skärmdump över deras schema redan, och där fick patienten melatonin, vilket känns ytterst komplicerat/kontroversiellt att beställa över internet & bruka i Sverige, eller vad säger ni? Jag har fått circadin på recept (har också neurodegenerativ sjukdom). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Hej! Jag vet inte om du kanske är hjälpt av ett blogginlägg på min egen sjuksköterskeblogg där jag skriver om ett mycket intressant experiment... https://sciencenurse.com/2016/05/28/omvardnad-vid-demens-jag-foljer-den-roda-traden/ Klockrent och urbra!! Visste inte att du har egen blogg, ska kollas på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Köpt ischoklad kan nog innehålla mer socker än kokosolja och kokosoljan är troligen hårt raffinerad. Avrådes! Jag smälter virgin kokosolja försiktigt, blandar i kakaopulver, häller i formar och ställer in i kylen. Kanske lite beskt för de flesta, men att smälta choklad med exempelvis 75% kakaohalt och blanda i kokosoljan i den fungerar också utmärkt och smakar smaskens. Johannas tips om Circadin är absolut värt att kollas upp! Det är Melatonin i depottablett, som utsöndras lite i taget under många timmar. Min dotter fick det en kort period, innan hon fick melatonin i kapselform på licens istället. Men för en patient som inte bara har svårt att somna, utan även vaknar alltför fort, kan Circadin mycket väl komma att förbättra sömnen rejält. Mig veterligt, är det det enda melatoninpreparatet som är godkänt i Sverige. Officiellt är det godkänt endast för patienter över 55 år, men det skrivs ut till personer i alla åldrar, även barn. Men får du patientens läkare att skriva ut det, är det ju dessutom ett godkänt läkemedel, som sköterskor oavsett nationalitet både får och ska dela ut. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Jag har fått circadin på recept (har också neurodegenerativ sjukdom). MS? gissar jag. Hursomhelst vad det läkaren som initierade detta eller du själv?. Själv kan vi då kontra med att vår läkare skrivit ut Heminevrin 300 mg för sömnen, det är narkotikaklassat så det kanske indikerar lite krut iaf, men hur bra funkar det då min patient sover 3 timmar, betyder det att jag har möjlighet att ringa & föreslå circadin istället tro?. Edit, verkar som att jag fått svar på frågan om circadin, det tackar jag för, här ska ringas på måndag till läkare, har ni några bra argument jag kan framföra? Hej! Jag vet inte om du kanske är hjälpt av ett blogginlägg på min egen sjuksköterskeblogg där jag skriver om ett mycket intressant experiment med demenssjuka patienter. Det är svårt att få gehör hos vårdpersonal, och mycket av tillvaron på ett äldreboende kretsar kring mat och fika. Personalen vill vara snälla och låta de boende "unna sig" något gott när tillvaron i övrigt inte är så munter. Det skulle förstås hjälpa om du fick med dig den ansvariga sjuksköterskan, men det är inte alls säkert hen är intresserad. Kanske om du tipsar om mitt blogginlägg?! Lycka till! Fredrica, leg sjuksköterska https://sciencenurse.com/2016/05/28/omvardnad-vid-demens-jag-foljer-den-roda-traden/ Det var intressant, fler borde resonera som du, har en massa ingångar men jag har suddat ut dom för jag vill inte lyckas med konsttycket att outa mig själv frö vårt boende, jag är öppen för att Alzheimers inte orsakas av plack, men tills någon presenterar behandlingarna utefter dom andra teorier kör man ju tillsvidare på anti-plack preparaten Så det bidde inte bättre än såhär, skulle engagerad sjuksköterska på ett boende ställa upp på denna dos, som en anhörig likt mig då får var den som initierar antar jag? Baserat på följande anekdoter & en rått-race studie. http://www.earthclinic.com/supplements/niacinamide-for-alzheimers.html Niacinamide worked for my mother's dementia. The dosage was time-release 1500 mg twice a day (breakfast and bedtime). She went from asking the same question every 60 seconds (for example, she would ask where my father was, we'd answer that he was in the hospital, then seconds later she'd ask again) and being unable to take a shower because she couldn't remember how to do it, to being 100% her old normal self pre-dementia. She can now shower and dress herself and apply her own make-up. She is back to cooking my parents' meals. She keeps the house clean. She remembers answers to questions. She is able to participate in conversations. She remembers events of the past few years that she had completely lost. She knows what year it is. She knows her age and my father's age. Also, she had gotten very erratic emotionally. Now she's got her old personality back. She got it all back. She had no trouble with side effects. We've been tapering down her dosage to see how she handles it. Right now she's on 1000 mg time release 2x a day, and so far so good. Jag kan ju förstås inte berätta (och man får ju inte många frågor) för min patient att högre doser i sällsynta fall kan leda till illamående & att över 3000 mg (men nu ska vi ju inte över 3000 mg, utan landa där) kan ge temporärt förhöjda levervärden trots att det inte är Niacin, helt enkelt för att man inte får missa chansen att förlänga livet på vederbörande för att den demente tenderar vara känslostyrd & säkerligen saknar sjukdomsinsikt så att tillfälliga? biverkningar upplevs viktigare, Och så länge man som anhörig kan prata vederbörande till rätta/påminna om varför den bör trotsa ev rädslor i att ta kosttillskott så borde väl det av sjuksköterskan godkännas som ett gemensamt "defining person centered care"? Håller du med? Och det har jag gjort i afton, hittat rätt på denna artikel och äntligen höjd min patients Nikotinamid-dos till 2500 mg per dygn efter 19 dagar på 2000 mg utan att åtm fått rapporterat för mig några biverkningar. men som sagt..jag kan dessvärre inte förebyggande mäta levervärden själv intessant? och det oroar mig, jag skulle vilja mäta nånting av värde iaf snart.. Jag noterar att jag gnällt för mycket på tiden, jag har hållet igång i 19 dagar, den där sidan pratar om Nikotinamid effekt först efter 3-4 månader.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 19, 2016 Author Share Posted June 19, 2016 Jag tycker mig skönja förbättringar i patienten idag, inga upprepningar och stakande kontrollfrågor..att nu tar jag tabletten, och bättre humör, och ingen rädsla, patient verkar nästan angelägen att få fler tabletter! jag fick rädda magnesiumet och berätta att den inte ska tas fören ikväll, kan allt bara vara adaption tro?, men för adaption ska funka måste man väl kunna minnas, eller är det intuitionen som minns? även om det stod ett tyst medhjälpare och assisterade nu så skillnaden markant från igår, men man har ju hört argumentet om att svårt sjuk ska ha bra stunder, fast isfåfall var detta fösta sådana stund jag upplevt, men vi utgår ifrån att jag kommer få äta upp dessa fina vitsord ikväll... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Tillfällig formtopp mycket riktigt, dystert, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Tänker du att det var en slumpartad tillfällig formtopp? Jag tänker, utan att alls vara insatt i just denna problematik, att tillfälliga formtoppar inte behöver komma slumpmässigt utan kanske kommer till av att ha hittat fungerande behandling, och kanske är början på en längre förbättring? Samtidigt förstår jag om man som anhörig inte vågar/orkar tänka så positivt kring det. Hur det än är så hoppas jag förstås att det här ska gå bra för dig och er och beundrar dina ansträngningar. Tyvärr har jag inte några sakkunskaper att tillföra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Tim Noakes retweetet Maryanne Demasi's tweet med en interessant artikkel: http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/21/drugs-used-to-treat-diabetes-could-cure-alzheimers-experts-say/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 24, 2016 Author Share Posted June 24, 2016 Tim Noakes retweetet Maryanne Demasi's tweet med en interessant artikkel: http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/21/drugs-used-to-treat-diabetes-could-cure-alzheimers-experts-say/ Alltid denna schablonsiffra på 5 år från NU! som hela tiden skjuts framåt, frågan är kan jag få i min patient "liraglutide" i Sverige på nått sätt?, man ska satsa eller försvinna tycker jag, sen är det så att min patient ständigt har ett sug efter glass, och allt ska vara sött, så har det varit i decennier. Det måste ju finnas exempel på Alzheimers diabetiker som blivit bättre tack vara även nuvarande diabetes mediciner på marknaden? Är dessa värda att propagera för att införa, speciellt i vårt fall då....fast hen är livrädd för sprutor, finns inte diabetes medicin på jävla piller? Hej! Jag vet inte om du kanske är hjälpt av ett blogginlägg på min egen sjuksköterskeblogg där jag skriver om ett mycket intressant experiment med demenssjuka patienter. Det är svårt att få gehör hos vårdpersonal, och mycket av tillvaron på ett äldreboende kretsar kring mat och fika. Personalen vill vara snälla och låta de boende "unna sig" något gott när tillvaron i övrigt inte är så munter. Det skulle förstås hjälpa om du fick med dig den ansvariga sjuksköterskan, men det är inte alls säkert hen är intresserad. Kanske om du tipsar om mitt blogginlägg?! Lycka till! Fredrica, leg sjuksköterska https://sciencenurse.com/2016/05/28/omvardnad-vid-demens-jag-foljer-den-roda-traden/ Ang att man sitter och fikar på boendena, jag förstår nu att din poäng är att dementa ska hålla sig ifrån socker, och vad är det jag fått höra från boendet...att dom åtm tidigare givit hen glass bara för att dom tycker synd om hen och vill just blidka, ska man införa någon nolltolerans mot glass? Kan det vara så att sjuksköterskor inte vet ett dyft om någon sockerkoppling eller? som gör att man inte vill tänka själv rörande forskarnyheter, för det där med diabetes har man ju hört i flera år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 I andra halvan av denna podcasten från förra veckan diskuterar de en cocktail av kosttillskott som testats med framgång. http://superhumanradio.com/shr-1878-science-for-humans-sugar-athlete-supplement-reverse-damage-aging-brain-women-research.html 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 Här kommer den blindgalne hobbyfilosofen med en amatörteori, att Alzheimers kanske kan behandlas som om den vore en ögonsjukdom ochså. https://www.alzheimers.org.uk/site/scripts/documents_info.php?documentID=1408 Och jag tror att tidigare omnämnda antioxidanten Astaxin som jag ger min patient hittills fruktlöst? som i övrigt sägs kunna förbättra utsikterna för åkomman "Glaucoma" (grön starr, är en ögonsjukdom som skadar synnerven i ögat och därmed ger gradvis sämre syn) Som kan leda till blindhet (vilket skulle kunna besjälas med döden) den påstått antiinflammatoriska effekterna Astaxin antas ha på alzheimers går månne raka spåret till ögat vore min tes In people with dementia and Alzheimer’s, you’ll find an abnormal accumulation of hydroperoxides within red blood cells. Studies show that if you give Alzheimer’s patients Astaxanthin at a dose of 12 mg daily, the amount of peroxides (these are harmful free radicals) is reduced by 50%! That’s a very significant reduction. Men/för vad hittar vid för övriga spännande kosttillskott på denna lista https://draxe.com/glaucoma-natural-treatment-prevention/ över hur man ska behandla Glaucoma helt bortom demens, som tycks gå igen här? Jag reagerar nu på detta då min patient ständigt upplever ett mindre trauma & empatiserar överdrivet om hur synd det är om mig när jag lyckats blinka ut min kontaktlins ur ögat under besöket p.g.a. av mitt egna mindre trauma. Och jag tycker att denna hinna likt genomskinlig (dental-mental) plack som kan liknas vid en kontaktlins har ett symbolvärde. Min patient upprepar/frågar ständigt om färgen på pillren jag trycker in genom telefonen, och hen har lagt brunröda Astaxin på minnet märker jag,den är alltid första förväxlingsvalet när det ska grävas i mitt apotek som jag inrett på boendet...som om hen märkt av att den gjort skillnad. Men hen har däremot svårt att se färgen röd på avsluta-(tupp)luren knappen på telefonen. Tillika står det i denna länken att det kan vara ögat som gör att man förväxlar anhöriga och att det just då inte har med minnet att göra blir min slutsats, vilket jag varit väldigt bitter över då jag tycks bli förväxlad Och då är mitt förslag, att tänka som forskare tycks göra lite varstans, hitta ett långsökt läkemedel som behandlar helt andra sjukdomar än den vi vill bota, dvs en medicin som bygger ögat, inte bara light versionen som är kosttillskotten. Tillsvidare bör jag alltså bjuda min patient på Bilberry Frankincense Oil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 Sammanfattning av en intressant studie: http://www.fathead-movie.com/index.php/2016/06/30/a-non-drug-treatment-for-alzheimers/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärpa Torky Posted July 5, 2016 Author Share Posted July 5, 2016 "Bacopa takes time to work. Studies that are too short tend to note either lesser or no effects, and studies that take multipleMeasures note that improvements are much better at 8-12 weeks than they are at 4-6 weeks." Ja det kommer inte bli nått Bacoba Monnieri för hen ännu men jag undrar en sak, beskriver ovanstående citat en generell normalitet? att 4-6 veckor är att betakta som kort tid för att se en effekt?, jag är uppe i snart 5 veckor bara (ej full effekt inräknad) Jag blir fullständigt vansinnig på att ingen nootropic ingår i min arsenal dock http://nootopics.com/best-nootropics-for-alzheimers/ artikeln avslutar med en skrevspark & påminner mig om Omega 3 på höga doser för att reparera nånting. Och en sån burk står här oanvänd & bortvald p.g.a. av att det blir för många tabletter att hantera för hen! är uppe i 21 stycken nu utan rapporterade biverkningar Kokosolja vågar jag inte sluta med då den kanske skyddar fortskridande iaf, och det är ju inte ens en jobbig tablett. Jag ser dock två stycken i min arsenal som jag är osäker på om jag gör rätt i att priorita på bekostnad av just en Cholineprodukt samt Omega-3... och det är Acetyl-L Karnitin & Magnetsium L-treonat, för det finns inga anekdoter från annat än på råttkungar på den sistnämnda. Hur länge ska man vänta tror ni på att se kognitiv förbättring på magnesium som kallar sig "Brain" på förpackningen, vilket gör man får intrycket att det ska gå fortare än dom andra. Och Acetylen hävdas i studien bara förbättra kognition för dom med mild Alzheimers, men å andra sidan har vi ett ögonvittne i tråden som antyder annat, samt det står att dem med tidig utlöst sjukdom kan "benefit" från den. Tänk om jag köpt fel märke?, jag gillar inte den sportiga framtoningen som pratar om musklerna https://www.proteinbolaget.se/sv/artiklar/self-omninutrition-alc-120-kapslar.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner Men man måste väga in bromsfaktorn också! och den verkar finnas en sådan i Acetyl https://www.google.se/?client=firefox-b#q=acetyl+L+carnitine+slow+progress+alzheimers Jag vill veta om ni skulle valt bort någon? eller öppnat för 3-4 tabletter till.. Går symtomen och sjukdomens dödade defekt hand i hand tror ni?, är det att vissa symtom triggar igång ett annat som en seriekoppling?, för det jag sitter och gnyr om i tråden är ju att jag inte sätt någon blott ökning av kognitionen ännu. Denna vill jag ha som kosttillskott i tablettform i Sverige, högst rankad nootropic mot alzheimers http://morotsliv.com/2013/12/superfoods-igelkottstaggsvamp-lions-mane.html Nämen titta jag hitta, fast jag tror inte att det smakar luffare direkt https://www.nu3.se/four-sigma-foods-instant-lions-mane-60-g.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts