Jump to content

Vettig läkare?

Janicke

Recommended Posts

Mnjae.. läkare är för det mesta vettiga.

De är hur som helst utbildade för att kunna diagnosticera vanliga sjukliga tillstånd.

Sen så är det en sak att de rutinmässigt skriver ut statiner.. men det är inget man behöver hämta ut.

• Like 2

Jag har för det mesta kunnat prata med de läkare jag haft och fått dem att förstå varför jag äter LCHF och inte vill ha medicin. I nåt fall har vi varit oense men vi har kunnat resonera om saken ändå. Och man kan ju låta bli att ta medicin... jag hasr på eget ansvar satt ut 10 av de 11 dagliga pillren jag hade. MEN det var på eget ansvar

• Like 7

Jag har för det mesta kunnat prata med de läkare jag haft och fått dem att förstå varför jag äter LCHF och inte vill ha medicin. I nåt fall har vi varit oense men vi har kunnat resonera om saken ändå. Och man kan ju låta bli att ta medicin... jag hasr på eget ansvar satt ut 10 av de 11 dagliga pillren jag hade. MEN det var på eget ansvar

Ja det är tokigt ... för personer som äter många olika sorters mediciner borde läkarna anstränga sig för att sätt ut mediciner istället för att sätta in...

• Like 2

Jo, nu måste jag försvara läkarna  :o det finns en hel del som faktiskt sysslar med "läkemedelssaneringar" , i alla fall inom äldrevården och primärvården. Dom sätter ut det andra läkare har satt in på väldigt "lösa grunder"  :mellow:

• Like 3

Tack för svar.
Jag äter inga statiner. Kommer inte att göra hur mycket än läkarna trugar.
Det är bara det att jag upplever att när jag vill tala om vissa krämpor tas det inte på allvar eftersom jag vägrar statinerna. Som om jag skulle bli pigg och kunna hoppa över små hus bara jag började med dem.
Sen undrar jag förstås hur mycket övrigt läkarna "inte har en aning om" när de fortfarande förordar margarin, becel och statiner. Då är det jag som har svårt att ta DEM på allvar.

• Like 3

Man får "sålla" när man träffar läkare, ta till sig det som är vettigt och strunta i det andra, ta den hjälp som man behöver och sen "hjälpa" sig själv med kost, fasta, motion, rörelse, avslappning och eventuella tillskott, eller vad det nu är man behöver.

• Like 4

Jodå Syster. Visst finns det läkare som sätter ut mediciner, men dom har tänkt själva och skaffat sej kunskaper efter utbildningen. Vad jag vet så ingår det inte i deras grundutbildning. Minns inte vem som sa det, men det var förmodligen en av dom som börjat ifrågasätta medicinerna hos äldre.

Min husläkare som jag har haft lyckan att ha i över 20 år är ingen fan av onödiga piller och har stöttat mej med borttagning av betablockerarna som var det enda som jag kände jag behövde OK på. Mitt blodtryck får varenda läkare att se blåljus men med 24-timmarstest tyckte hon det var OK att vara medicinfri.

Nör jag får mina stämbandsinflammationer av och till är hon den enda som fattar att det inte är vanlig förkylning. Hon vet att jag inte vill ha piller i onödan

• Like 1

Du efterfrågar en vettig läkare.  :)

Tim Noaks är en mycket vettig läkare. Se vad han säger i denna intervju, vid ca 10 min in i filmen. 

Han menar att vi själva måste ta kontrollen över vår hälsa. Vi har ju möjlighet till det via internet och crowdsourcing (detta forum :wub: ).

Läkaren ska ses som en konsult snarare än en auktoritet som har svar på alla frågor.

https://youtu.be/YHggAj7HICE

• Like 4