Jump to content

Recommended Posts

Jag har hört flera gånger att man förbränner mer kalorier när man står upp och arbetar vid skrivbordet, och att det är bra att variera arbetsställningen

Är golvet hårt vill man gärna stå på en matta. 

Mitt problem är att det finns för många varianter av mattor/brädor att välja på!

Har du någon matta som du kan rekommendera?

Denna hemsida har 5 olika mattor och 3 vippbrädor: Arbetsplatsmattor (Ergopartner)

Denna hemsida har liknande mattor/brädor: Arbetsplatsmattor (Ergoff)

Om det är en stor arbetsplats så brukar man kunna få låna hem provexemplar från leverantören utan kostnad.

På mitt jobb har vi haft höj- och sänkbara skrivbord i några års tid, men många upptäckte att man fort blev trött av att stå på hårt underlag (heltäckningsmatta på betonggolv). Av dem du länkade till är den här den som är mest lik den vi till slut fastnade för och som folk verkar vara nöjda med:

http://www.ergopartner.se/arbetsplatsmattor-avlastningsmattor/balansmatta.html

• Like 4

Om det är en stor arbetsplats så brukar man kunna få låna hem provexemplar från leverantören utan kostnad.

På mitt jobb har vi haft höj- och sänkbara skrivbord i några års tid, men många upptäckte att man fort blev trött av att stå på hårt underlag (heltäckningsmatta på betonggolv). Av dem du länkade till är den här den som är mest lik den vi till slut fastnade för och som folk verkar vara nöjda med:

http://www.ergopartner.se/arbetsplatsmattor-avlastningsmattor/balansmatta.html

Tack för tipset, den ska jag testa!

• Like 2

Det är absolut bra för kroppen att inte fastna i någon ställning vare sig den är sittande, stående eller liggande! Om det ökar kaloriförbrukningen, ja det är väl möjligt men det rör sig nog inte om tillräckligt många för att påverka vikten. Kanske du blir hungrigare i stället. Jobba med vikten med kosten och rörelseapparaten och cirkulationen med hjälp av rörelse gärna parallellt men inte den ena som effekt av den andre. Dvs träna inte för att du äter för mycket eller ät mer för att du tränar...  ;)

• Like 5

Jag tror inte att man förbränner nämnvärt mycket mer kalorier stående än sittande, men jag är säker på (utan vetenskapliga bevis)  att variation av arbetsställning är det bästa för kroppen.

Vi spenderar många timmar på vårt arbete, och att sitta eller stå i samma position så många timmar är inte bra för kroppen. Rörelserna blir monotona till slut, vilket är känt att leda till skador.

Jag själv har en förmåga att lägga all vikt på vänster ben, vilket har gått bra. Tills jag passerade 40-strecket, eller däromkring.

Efter några timmar på jobbet, så känner jag av en molande värk i höften. Så tänk på att stå stadigt, med båda fötterna på jorden ;)

Y62, visst vore det effektivt med sådana bollar. Det blir som ett 8-timmars pilatespass!

Men ditt inlägg fick främst igång min fanstasi...........tänka sig att komma in i ett kontorslandskap, eller varför inte statsministerns kontor........och alla ser ut som om de svalt ett bubbelgum :D och har fullt upp med att hålla balansen, isf att fokusera på sitt arbate.

Det gav mig ett gott skratt till morgonkaffet.

• Like 2

Jag har precis skaffat en pilatesboll vid skrivbordet. Jätteskön att sitta på men jag måste komma på ett sätt att skaffa fotplatta som inte åker iväg när jag vinglar till. Sitter jag alldeles vid bordsbenet funkar det bra men då kan jag inte skriva på datorn. Så jag varierar mej och sitter på bollen när jag ska läsa eller prata i telefon

• Like 2

Sedan finns det en pall som efterliknar en pilatesboll (vi har två för testning just nu). Ser ut som en normal 'kontorspall' förutom att sittdynan är rejält uppumpad, vilket gör att man inte sitter helt stadigt på den utan ansträngning - man måste hela tiden balansera lite och, när jag själv testade den, märkte jag att jag satt väldigt upprätt med rak rygg på den.

Vet tyvärr inte namnet på leverantören.

• Like 1

• 3 weeks later...

Eh.. banta kan man nog göra i vilken ställning som helst

Grejen är väl snarare om man under arbetsdagen kan få lov att variera arbetsställning?

Förr när jag jobbade ute på verkstaden stod jag hela dagarna.. numera när jag sitter framför en dator på samma verkstad så går jag en sväng ut på verkstaden med jämna mellanrum.

Då skyller jag på att jag behöver ha feedback på hur min beredning fungera ute i verkligheten!

Iallafall så funkar det dubbelsidigt.. dels så får jag rätat på kroppen, dels så ser jag och hör hur mina beredningar funkar.

Beror det på hur man ska använda den? När jag köpte min hade Stadiumpersonalen inte hört talas om att använda den istf kontorsstol. Jag köpte 75 cm trots att jag är så kort men den passar skrivbordshöjden bra. Fixar med fotpall i stället

• Like 1

Beror det på hur man ska använda den? När jag köpte min hade Stadiumpersonalen inte hört talas om att använda den istf kontorsstol. Jag köpte 75 cm trots att jag är så kort men den passar skrivbordshöjden bra. Fixar med fotpall i stället

Misstänker att man bör välja en större modell, om man ska sitta på den.