Bengt Nilsson Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Jag har hört flera gånger att man förbränner mer kalorier när man står upp och arbetar vid skrivbordet, och att det är bra att variera arbetsställningen Är golvet hårt vill man gärna stå på en matta. Mitt problem är att det finns för många varianter av mattor/brädor att välja på! Har du någon matta som du kan rekommendera? Denna hemsida har 5 olika mattor och 3 vippbrädor: Arbetsplatsmattor (Ergopartner) Denna hemsida har liknande mattor/brädor: Arbetsplatsmattor (Ergoff) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Inte tror jag på att det påverkar så mycket, men att variera ställning har andra goda effekter på kroppen, absolut! Jag tror dock vad man föredrar är individuellt. Så jag är rädd att du får prova dig fram. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Om det är en stor arbetsplats så brukar man kunna få låna hem provexemplar från leverantören utan kostnad. På mitt jobb har vi haft höj- och sänkbara skrivbord i några års tid, men många upptäckte att man fort blev trött av att stå på hårt underlag (heltäckningsmatta på betonggolv). Av dem du länkade till är den här den som är mest lik den vi till slut fastnade för och som folk verkar vara nöjda med: http://www.ergopartner.se/arbetsplatsmattor-avlastningsmattor/balansmatta.html 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted June 10, 2016 Author Share Posted June 10, 2016 Om det är en stor arbetsplats så brukar man kunna få låna hem provexemplar från leverantören utan kostnad. På mitt jobb har vi haft höj- och sänkbara skrivbord i några års tid, men många upptäckte att man fort blev trött av att stå på hårt underlag (heltäckningsmatta på betonggolv). Av dem du länkade till är den här den som är mest lik den vi till slut fastnade för och som folk verkar vara nöjda med: http://www.ergopartner.se/arbetsplatsmattor-avlastningsmattor/balansmatta.html Tack för tipset, den ska jag testa! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Tack för tipset, den ska jag testa! Samma här 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Det är absolut bra för kroppen att inte fastna i någon ställning vare sig den är sittande, stående eller liggande! Om det ökar kaloriförbrukningen, ja det är väl möjligt men det rör sig nog inte om tillräckligt många för att påverka vikten. Kanske du blir hungrigare i stället. Jobba med vikten med kosten och rörelseapparaten och cirkulationen med hjälp av rörelse gärna parallellt men inte den ena som effekt av den andre. Dvs träna inte för att du äter för mycket eller ät mer för att du tränar... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Sedan pratar ju Jonas Colting om hur man ska förbereda fötterna för barfotalöpning, och då rekommenderar han att man då och då tar av sig skorna och står på ett ben, och även gör vadhävningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 En sån där stor boll istället för stol tror jag på. Då måste man sitta "aktivt". Nu har jag inte kontorsjobb som tur är 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Jag tror inte att man förbränner nämnvärt mycket mer kalorier stående än sittande, men jag är säker på (utan vetenskapliga bevis) att variation av arbetsställning är det bästa för kroppen. Vi spenderar många timmar på vårt arbete, och att sitta eller stå i samma position så många timmar är inte bra för kroppen. Rörelserna blir monotona till slut, vilket är känt att leda till skador. Jag själv har en förmåga att lägga all vikt på vänster ben, vilket har gått bra. Tills jag passerade 40-strecket, eller däromkring. Efter några timmar på jobbet, så känner jag av en molande värk i höften. Så tänk på att stå stadigt, med båda fötterna på jorden Y62, visst vore det effektivt med sådana bollar. Det blir som ett 8-timmars pilatespass! Men ditt inlägg fick främst igång min fanstasi...........tänka sig att komma in i ett kontorslandskap, eller varför inte statsministerns kontor........och alla ser ut som om de svalt ett bubbelgum och har fullt upp med att hålla balansen, isf att fokusera på sitt arbate. Det gav mig ett gott skratt till morgonkaffet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Jag har precis skaffat en pilatesboll vid skrivbordet. Jätteskön att sitta på men jag måste komma på ett sätt att skaffa fotplatta som inte åker iväg när jag vinglar till. Sitter jag alldeles vid bordsbenet funkar det bra men då kan jag inte skriva på datorn. Så jag varierar mej och sitter på bollen när jag ska läsa eller prata i telefon 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Sedan finns det en pall som efterliknar en pilatesboll (vi har två för testning just nu). Ser ut som en normal 'kontorspall' förutom att sittdynan är rejält uppumpad, vilket gör att man inte sitter helt stadigt på den utan ansträngning - man måste hela tiden balansera lite och, när jag själv testade den, märkte jag att jag satt väldigt upprätt med rak rygg på den. Vet tyvärr inte namnet på leverantören. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Det kan eventuellt vara den här: http://www.dpj.se/balanspallar-sadelstolar/1063-pilates-air-seat-balanspall.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Det kan eventuellt vara den här: http://www.dpj.se/balanspallar-sadelstolar/1063-pilates-air-seat-balanspall.html Åh, det är ju precis en sån pall jag letat efter. Hoppas chefen godkänner inköpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Eh.. banta kan man nog göra i vilken ställning som helst Grejen är väl snarare om man under arbetsdagen kan få lov att variera arbetsställning? Förr när jag jobbade ute på verkstaden stod jag hela dagarna.. numera när jag sitter framför en dator på samma verkstad så går jag en sväng ut på verkstaden med jämna mellanrum. Då skyller jag på att jag behöver ha feedback på hur min beredning fungera ute i verkligheten! Iallafall så funkar det dubbelsidigt.. dels så får jag rätat på kroppen, dels så ser jag och hör hur mina beredningar funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 Har ni någon koll på hur stor pilatesboll man ska välja i förhållande till kroppslängden om man försöker sig på en sådan variant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 På nån av hemsidorna som säljer pilatesbollar, såg jag en tabell med vilken boll man skulle välja beroende på hur lång och tjock man var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 Beror det på hur man ska använda den? När jag köpte min hade Stadiumpersonalen inte hört talas om att använda den istf kontorsstol. Jag köpte 75 cm trots att jag är så kort men den passar skrivbordshöjden bra. Fixar med fotpall i stället 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted July 2, 2016 Share Posted July 2, 2016 Beror det på hur man ska använda den? När jag köpte min hade Stadiumpersonalen inte hört talas om att använda den istf kontorsstol. Jag köpte 75 cm trots att jag är så kort men den passar skrivbordshöjden bra. Fixar med fotpall i stället Misstänker att man bör välja en större modell, om man ska sitta på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts