Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej. Håller på och kommer igång igen med LCHF, efter några sockertrigger förstörde ett halvårs arbete... Nu börjar jag känner, att min mage inte tycker om och ta kolhydrater några dagar i rad, efter jag väl har börjad med LCHF. En vecka med moderat LCHF och sen 2 dagar kurs med vanlig bröd, mm. på hotellet och hela magendarmtrakten börja vända sig upp och ner... Magen blir syr, får stötta upp, flera (otrevliga) toabesök, fisar väldigt ofta, mm. Ibland känns det som att kroppen inte tål ngt. av den gammla HCLF-maten. Är min kännslan rätt eller bara ett visst sort av omställningsbesvär, som kan uppstår?

Jag tror, jag kommer på långt sikt lägga upp en dagbok här ochså, för att ha bättre koll på vanor, rutiner och evtl.komma på ännu mer triggerfood, som krångla till allt.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips på sådant du kan testa för att få ordning på magen

• Potatismjöl utrört i kallt vatten. Potatismjöl bildar resistent stärkelse, som blir mat åt tarmbakterier.
  • Äppelcidervinäger. Ta lite äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick innan du äter. Sägs vara bra för matsmältningen.
  • Mjölksyrade grönsaker. Leta efter färdiga i affärernas kyldiskar. Hela, syrade kålhuvuden från Balkan finns i en del affärer, ICA har surkål från "I love eco" och svenska Tistelvind finns i en del affärer. Det mjölksyrade som står ute på hyllorna är pastöriserat. Smak och konsistens finns kvar, men de nyttiga mjölksyrebakterierna har dött. Man kan även syra själv, men det tar ofta 10-14 dagar innan det är klart. 1 gaffel surkål om dagen sägs vara bra för magen.
  • Fiberhusk eller husk, kan hjälpa mot hård eller lös mage. Ta 1 tsk husk i ett glas vatten och försök äta det. Husken sväller i kontakt med vätska och den växer i munnen om man säger så. 

Hittar du ingen huskur som fungerar, så testa en kur med probiotika, för att återställa tarmfloran.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Känner igen det. Sedan jag startade med LCHF i oktober 2015 kan jag inte längre äta mjöl eller socker (har ätit vanligt bröd under påsksemestern och en kaka då ett barnet har bakat - då kunde jag inte säga nej :P!). Det kändes i mage direkt. Någon potatis eller ris fungerade i små mängder... har dock inte ätit vanlig pasta sedan oktober.

Länk till inlägg