Skymning Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Jag har alltid blivit mätt av allt jag ätit fram tills idag. Mitt första mål idag var: 3 kokta ägg Spenatstuvning (200g hackad spenat, 25g smör och 1dl vispgrädde) Mindre än 15 minuter efter att jag ätit hade jag hungerkänslor. Är det normalt att detta kan hända? Bör jag hålla ut eller ska jag plocka fram baconen och steka det med ett par ägg och äta? Kan tillägga att jag brukar börja dagen med äggmjölk på två ägg, vilket har mindre energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Jag har alltid blivit mätt av allt jag ätit fram tills idag. Mitt första mål idag var: 3 kokta ägg Spenatstuvning (200g hackad spenat, 25g smör och 1dl vispgrädde) Mindre än 15 minuter efter att jag ätit hade jag hungerkänslor. Är det normalt att detta kan hända? Bör jag hålla ut eller ska jag plocka fram baconen och steka det med ett par ägg och äta? Kan tillägga att jag brukar börja dagen med äggmjölk på två ägg, vilket har mindre energi. För mig fungerar det så att jag måste vänta upp till en halvtimme innan jag känner mig mätt! Det tar längre tid att bli mätt än med högkolhydratkost men sen varar ju mättnaden längre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 10, 2016 Author Share Posted June 10, 2016 För mig fungerar det så att jag måste vänta upp till en halvtimme innan jag känner mig mätt! Det tar längre tid att bli mätt än med högkolhydratkost men sen varar ju mättnaden längre. Ja, så kan det säkert vara, men jag har ätit LCHF ganska länge och detta fenomenet var helt nytt för mig. Jag var mätt när jag slutade äta, men 15 minuter senare var jag hungrig igen. Är fortfarande hungrig en och en halv timme senare och funderar på att faktiskt äta igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Börja med att dricka nånting. Jag misstar ibland törst för hunger 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 En tanke kan vara att det blev lite mycket mjölkprotein från smöret och grädden. Mjölkprotein trycker upp insulinutsöndringen utan föregående blodsockerhöjning. Kanske det är vad som påverkat hungerkänslorna? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 10, 2016 Author Share Posted June 10, 2016 Börja med att dricka nånting. Jag misstar ibland törst för hunger Ja, det hade det kunnat vara, men det avhjälptes inte av att dricka. En tanke kan vara att det blev lite mycket mjölkprotein från smöret och grädden. Mjölkprotein trycker upp insulinutsöndringen utan föregående blodsockerhöjning. Kanske det är vad som påverkat hungerkänslorna? Detta hade jag inte en aning om. Även om jag oftast har smör i äggmjölken så är grädde något jag använder ytterst sparsamt och då oftast i riktigt matiga grytor med mycket annat i. Ska testa denna teorin. Kan ju vara bra att veta till en annan gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Mm.. blir bara en sak att göra.. ät mer! Menaltså.. sådär är det i verkliga livet.. hungern varierar! Sen så kan man spekulera och utvärdera.. inte så säkert att man kommer på något särskildt.. förutom att man var extra hungrig! Dels så kan man altid vänta ett tag.. 0,5-1 timme.. utifall att det var något sug. Annars så gäller regeln.. ät när du är hungrig.. fast då bara riktig mat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Apropå smöret - det har väl minimalt med kasein och gör väl inte mycket med blodsockret annat än sänka GI för det som äts till, så det är väl knappast boven här? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Kan det tänkas att du är i den tiden i månaden då mättnad inte alltid existerar ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Kan det tänkas att du är i den tiden i månaden då mättnad inte alltid existerar ? Spännande, ja, men det visste jag inte då. Har inte reflekterat över detta tidigare. Tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 "Apropå smöret - det har väl minimalt med kasein och gör väl inte mycket med blodsockret annat än sänka GI för det som äts till, så det är väl knappast boven här?" Nej smöret i sig är nog inte problemet men ihop med grädden så blir det både kasein o vassle som båda ger insulinhöjning. Lite olika hur mycket man man reagerar. Själv känner jag ingen skillnad när jag utesluter mejerier. Det är en tänkbar orsak men andra har ju bidragit med andra lika tänkbara teorier ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts