Mattias Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Hej, Jag försöker äta mer fisk och älskar lax. Dock blir jag inte klok på vilken lax jag ska välja. Odlad låter ju inte så bra, men vildfångad ska ju innehålla tungmetaller. Eller hur ligger det till? Var köper jag bra lax? Vilken fisk är annars bäst för miljö och människa att äta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Jag har inte precis svar på dina frågor, men här är i alla fall en länk till en livsmedelsdatabas med näringsinnehåll:t ex Lax. http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=lax〈=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Makrill är annars en väldigt bra matfisk, mer omega-3 i makrill än i lax faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas B Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Mja, innan du går vidare bör du logga in på www.4health.se Sök på www.Nyttigfisk.se Eller bara Googla på Webben Typ: Odlad Lax eller GM-modifierad Super Lax. En annan bra sajt är www.havochvatten.se Ang tillståndet i Svenska vatten. Trevlig läsning men håll reda på kräkreflexerna. Det kan bli åka av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Jag har inte precis svar på dina frågor, men här är i alla fall en länk till en livsmedelsdatabas med näringsinnehåll: t ex Lax. http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=lax〈=sv Tack för länken! Makrill är annars en väldigt bra matfisk, mer omega-3 i makrill än i lax faktiskt. Ja, det är gott! Får börja handla fisk i en riktig fiskbutik istället. Mja, innan du går vidare bör du logga in på www.4health.se Sök på www.Nyttigfisk.se Eller bara Googla på Webben Typ: Odlad Lax eller GM-modifierad Super Lax. En annan bra sajt är www.havochvatten.se Ang tillståndet i Svenska vatten. Trevlig läsning men håll reda på kräkreflexerna. Det kan bli åka av. "Den vildfångade laxen från Östersjön, Bottniska viken, Vänern och Vättern innehåller dock höga halter av miljögifterna dioxin och PCB." Trist att det ska behöva vara så. Ska läsa på, tack för länkarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts