jockehallgren

Ung och frisk med högt kolesterol

Recommended Posts

Hallå,

första inlägget här så ber om ursäkt ifall detta inte hamnar på rätt plats. 

Så Hjärt- och lungfonden är just nu ute på turné för att uppmärksamma allmänheten gällande familjär hyperkolesterolemi (FH), varpå jag och min bror åkte dit och tog varsitt prov mest för att stilla vår nyfikenhet. Min bror fick normala värden, jag fick "för höga" värden och nu har jag plötsligt broschyrer gällande FH och därtill fått en remiss upp på hjärtavdelningen här i Umeå. Hur rädd ska jag vara?

Lite bakgrund. Både jag och min bror är mycket noggranna med vad vi äter, vilket förmodligen är mer en lågkolhydratkost än LCHF. Crossfit/naturlig träning, cykling, löpning sker mellan 3–6 gånger/vecka och lever helt enkelt ett aktivt liv. Har tidigare spelat basket på elitnivå med den typiska maten; pasta, ris, bröd och potatis. Slutade min karriär däremot på LCHF/lågkolhydratkost och har ätit så nu i drygt 6-7 år (dock mer eller mindre strikt i perioder). Har aldrig varit eller känt mig i så bra form som nu, mycket frisk med väldigt få förkylningar eller andra åkommor – däremot har jag xantelasmer på bägge ögonen (och haft så ett gäng år). Det senaste halvåret har jag dock ätit en hel del lösviktsgodis, men senaste månaden är jag åter tillbaka på banan utan skräp. 

Mina värden från dagens blodprov, vilket skedde med ett stick i fingret, gav följande resultat.

Total kolesterol 8,97 (3,3–6,9 gavs som referens)

HDL 1,66 (1,0–2,7 gavs som referens)

LDL 6,59 (1,2–4,3 gavs som referens)

TG 1,57 (<2,0 gavs som referens)

Snabbläser jag däremot Kostdoktorns uppdaterade snabbkurs gällande kolesterol och följer den enkla riskanalysen (tot. kolesterol delat i HDL-värdet) får jag ett värde på 5,4 och blir samtidigt informerad om att jag förmodligen mår alldeles ypperligt. Det verkar alltså som att hjärtavdelningen på Umeå sjukhus kommer ringa mig, eftersom den där remissen är postad och mina värden är "för höga" samtidigt som jag läser annat här på bland annat Kostdoktorn. Har däremot aldrig brytt mig om kolesterol överhuvudtaget, så håller just nu på att läsa på så mycket jag bara kan.

Kort och gott; hur rädd ska jag vara för mina värden och hur rädd ska jag vara för eventuell FH? Känns som ett slag i ansiktet när jag i stort sett lever så "rätt" jag kan. 

Mycket tacksam för hjälp,

Jocke Hällgren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns risk för att du mätt lunchen.

iallafall.. gå du på den undersökningen, och se till att vara fastande i 12 timmar då.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft exakt samma känsla – komiskt nog nämndes dock inte den möjligheten av de ansvariga där. Positivt nog var däremot en av hjärtmänniskorna själv övertygad av – och åt – LCHF, vilket framkom efter en längre diskussion, men hon gillade ändå inte mina värden. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Snabbläser jag däremot Kostdoktorns uppdaterade snabbkurs gällande kolesterol och följer den enkla riskanalysen (tot. kolesterol delat i HDL-värdet) får jag ett värde på 5,4"

Jag skulle nog simma lugnt och ta med en kopia av Kostdoktorns info vid nästa läkarbesök

Loberg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle fasta ett dygn, och kräva en APO-kvot, där man ser hur "ont" LDL egentligen är.

Man kan även diskutera hur illa det egentligen är med ett högt LDL

Sen finns det ett litet antal människor som faktiskt ökar i LDL på lågkolhydratkost, man vet inte varför, men lyssna på Dr Sarah Hallberg, en Amerikansk läkare som forskar på detta och har mycket vettiga tankar tycker jag.

Det skulle även vara intressant att se ditt Triglyceridvärde också.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle fasta ett dygn, och kräva en APO-kvot, där man ser hur "ont" LDL egentligen är.

Man kan även diskutera hur illa det egentligen är med ett högt LDL

Sen finns det ett litet antal människor som faktiskt ökar i LDL på lågkolhydratkost, man vet inte varför, men lyssna på Dr Sarah Hallberg, en Amerikansk läkare som forskar på detta och har mycket vettiga tankar tycker jag.

Det skulle även vara intressant att se ditt Triglyceridvärde också.

Fint tips gällande Dr Hallberg, ska absolut undersöka vad hon har att säga.

Har även nu läst mer om APO-kvot, vilket verkar vara det moderna sättet att undersöka detta på ett mer tydligt sätt – ska absolut ta upp detta när jag nu än blir kallad för vidare undersökning. Gällande triglycerider glömde jag helt bort att bifoga detta i mitt första inlägg (har nu dock uppdaterat)! Mitt värde för TG var idag 1,57 där jag gavs <2,0 som referens. Verkar inte vara "för högt" men samtidigt hade jag hoppats på ett bättre värde (säger jag nu utan att veta egentligen någonting om TG-värden). 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittar ingen källa just nu, men jag har för mej att just triglycerider visar högre värde när man inte varit fastande tillräckligt längre.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om värdena fortf oroar vid ny korrekt fastande mätning kan man kolla upp ev åderförträngningsstatus genom röntgen. Annat bra (viktigare än kolesterolvärdena) att få kollat är långtidsblodsocker, c-peptid (långtidsinsulinstatus) och känslig sänka (inflammationsstatus). Och man kan även få utrett koagulationsstatus (benägenheten att bilda proppar). Lever- och njurvärden brukar man slänga med när man ändå är igång o tar prover. Och varför inte få kollat d-vitamin när man ändå är där.

Vidare så brukar LDL beräknas, inte mätas. Beräkningsformeln brukar leda till överskattning av LDL för de som har triglycerider under 1,13, vilket är rätt typiskt för LCHFare (och kanske även du vid korrekt fastande mätning). Då kan man använda den "iranska" formeln, se http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm . Bra att känna till nästa gång du får kolesterolvärden.

Läs även:

"LCHF, åderförkalkning, skyhögt kolesterol och nytt liv!"

http://forum.kostdoktorn.se/topic/8276-lchf-åderförkalkning-skyhögt-kolesterol-och-nytt-liv/#entry109516

Jag tror inte du behöver oroa dig, men få det utrett bättre.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju onekligen som att dessa värden bör tas med en näve salt. Till och med min svärmor som är klassiskt skolad distriksköterska (som inte håller med om tankarna kring LCHF) tyckte att jag inte skulle ta dessa värden alltför allvarligt. Det som däremot stör mig, mer och mer, är att det vid min provtagning inte ens nämndes att vad man just ätit – eller hur lång tid som passerat sedan senaste måltiden – kan påverka testvärdena. 

Stort tack till alla som hjälpt till med tankar och tips. Xiro, jag ska absolut läsa det du länkade – även ett stort tack för tips och förtydliganden kring övriga intressanta värden att undersöka. Fortfarande lite irriterad över bristfällig information från H- och L-fonden, men däremot är jag nu mycket nyfiken på mina fastande värden och apo-kvot.

Återkommer när jag krävt tydligare svar från Umeås läkare. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft exakt samma känsla – komiskt nog nämndes dock inte den möjligheten av de ansvariga där. Positivt nog var däremot en av hjärtmänniskorna själv övertygad av – och åt – LCHF, vilket framkom efter en längre diskussion, men hon gillade ändå inte mina värden.

Om man säger som så.. när jag fortfarande var hyfsat ung.. (40) så screenades jag via företagshälsan halvfastande och då låg mitt tot strax över 5.

På den tiden var frukosten en tallrik yougurt med nötmusli.. inga direkta fett eller sockerbomber altså.

Iallafall.. smörkaffe till lunch tar nog längre tid på sig att tas upp o lagras.. upp till 4 timmar!

Utiallafall.. inget fel på screening.. det är förebyggande hälsovård, lika bra att fånga upp problem redan i sin linda.

Icke fastande påverkar i första hand triglycerider i andra hand LDL-C.

Ditt HDL var högt och fint iallafall!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(...)

Iallafall.. smörkaffe till lunch tar nog längre tid på sig att tas upp o lagras.. upp till 4 timmar! Utiallafall.. inget fel på screening.. det är förebyggande hälsovård, lika bra att fånga upp problem redan i sin linda. Icke fastande påverkar i första hand triglycerider i andra hand LDL-C.

Ditt HDL var högt och fint iallafall!

Kul att höra gällande mitt HDL. Ska bli intressant att få lära sig mer när jag väl får en mer utförlig undersökning gjord.

Och är absolut inte kritisk till att de undersöker folk. Hela kampanjen går tydligen ut på att Sverige som land är dåliga på att fånga upp de personer med höga, ärftliga kolesterolvärden och hjälpa dem innan det visar sig (det vill säga innan sjukdom). Vilket ju är kanon!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att höra gällande mitt HDL. Ska bli intressant att få lära sig mer när jag väl får en mer utförlig undersökning gjord.

Och är absolut inte kritisk till att de undersöker folk. Hela kampanjen går tydligen ut på att Sverige som land är dåliga på att fånga upp de personer med höga, ärftliga kolesterolvärden och hjälpa dem innan det visar sig (det vill säga innan sjukdom). Vilket ju är kanon!

Mm.. vill du kika på ett enstaka värde i en vanlig lipidpanel så säger HDL jävligt mycket.. det är när detta sjunker under ref som man kan börja fundera på metabol status!

Mitt HDL var nere på 0,9.. nu har jag lyckats få upp det till 1,2.. samtidigt som mitt Tot sjunkit från över 10 till 8!

Man har lagt miljarder på att forska om mediciner för att höja HDL, de miljarderna har gått åt helvete.. för HDL är så himla komplext så att det snarare är ett tecken på hur resten av metabolismen fungerar!

Här har du mer att lyssna på!

https://www.youtube.com/watch?v=fuj6nxCDBZ0

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig Kareng. Görs samma med blodsocker inom viss företagshälsovård. De mäter vid godtycklig tidpunkt dessutom utan att ha koll på när och vad personen åt senast. Ett exempel är när en kollega gick på nåt inspirationsseminarium i företagshälsans regi, fick lågt och bra blodsockervärde (strax under 4 om jag minns rätt). Varpå föreläsaren, tillika ansedd vara nån slags expert inom elitidrottsnutrition, tyckte att kollegan borde äta mer sött...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett flera exempel i olika Facebook-grupper på att man inte ens inom den offentliga vården har koll på att kolesterolprover ska tas fastande :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man säger som så.. det tillhör fortfarande ovanligheterna i dag att folk dricker fettkaffe med smör till frukost/lunch!

Som sagt vad vid screening via företagshälsovården så har jag innan 40 fått hyfsat bra värden.. oavsett fastande eller ej!

Där kan det snarare vara vettigare att kika på HDL!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta tills du har värdena fastande inklusive apo-kvot. Det du ätit fanns nog delvis kvar i blodet, ex triglycerider. Posta gärna igen!

Kjell du som har lite egna prylar. ;) Har du testat vad skillnaden brukar bli fastande vs icke-fastande?
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kjell du som har lite egna prylar. ;) Har du testat vad skillnaden brukar bli fastande vs icke-fastande?

Testat TG en enda gång efter fettrik måltid, minns inte värdet men det var mycket högt, typ väl över 2...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara värt att kollas upp på HC eller Hjärtenheten, tycker jag. Men som nån annan skrev i en tidigare kommentar, se till att du fastat minst ett dygn före: Det är  viktigt för den som äter LCHF så att man får rättvisa värden. Sen är ju familjär hyperinsulinemi ärftlig, har nån av dina föräldrar eller syskon eller annan närmare släkt FH? Jag vet att det fanns en hemsida nånstans där man kunde testa sig ang FH, kommer nu inte ihåg vilken, men går nog att googlas på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett flera exempel i olika Facebook-grupper på att man inte ens inom den offentliga vården har koll på att kolesterolprover ska tas fastande :(

Min sambo, typ 2-diabetiker, kollar kolesterolvärdena 1-2 gånger årligen, har aldrig uppmanats att fasta innan. Den enda gång något var utom referens, höga triglycerider om jag minns rätt, frågade dock läkaren efteråt om han kom ihåg vad han ätit innan provet. Det var en stor kopp gräddbaserad choklad med vispgrädde på. :-) Då blev det omprov, som var helt normalt. Alla andra gånger har provresultaten varit "bra," "utmärkta" eller "normala" enligt läkaren, oavsett om han ätit innan eller inte.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara värt att kollas upp på HC eller Hjärtenheten, tycker jag. Men som nån annan skrev i en tidigare kommentar, se till att du fastat minst ett dygn före: Det är  viktigt för den som äter LCHF så att man får rättvisa värden. Sen är ju familjär hyperinsulinemi ärftlig, har nån av dina föräldrar eller syskon eller annan närmare släkt FH? Jag vet att det fanns en hemsida nånstans där man kunde testa sig ang FH, kommer nu inte ihåg vilken, men går nog att googlas på.

Nja, farsan fick under vintern en propp i ett kärl där ett par kärl till var väldigt trånga. Slutade med ballongvidgning och stent på det som var värst drabbat. Tydligen har även farmor haft en propp, har jag fått höra. Med med min fars historik, de värden jag fick, samt de xantelasmer som jag har ansåg hjärtmänniskorna på plats att jag förmodligen har FH. Jag vet dock inte skillnaden mellan hyperinsulinemi och -kolesterolemi. 

Som sagt var det inget tal om fastande inför provtagningen där på plats – däremot har i stort sett alla, familj som forum, sagt att det skall ske på fastande mage. Så jag är lite nollställd just på den punkten. Tror jag dock komma dunka till med ett dygns fastande, mest för att se skillnaden. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu