Tommy H Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Hej Kostdoktorer! Jag undrar om det finns några intentioner att svara på mina frågor jag mailade andreas@kostdoktorn.se för några veckor sedan? Rubrik: Din ståndpunk? "Hej Andreas Jag undrar hur du ställer dig till Michael Gregers vegan-förespråkande forskningsanalyser och om du har några generella invändningar mot hans nonprofit-site Nutritionfacts.org ? Han talar, som du kanske vet, ganska negativt om intag av animaliska produkter vilket jag har sett dig försöka underminera vid liknande kritik med ditt LCHF-förepråkande. Har du några konkreta invändningar emot t.ex. Gregers påstående om att Endotoxiner från animalisk näring försätter våra kroppar i inflammatoriska tillstånd? http://nutritionfacts.org/2012/09/20/why-meat-causes-inflammation/ Jag skulle uppskatta din syn och input väldigt mycket. Tack på förhand! MVH Tommy Holmberg" Sen vill jag tillägga att det är otroligt tröttsamt/pinsamt att se er prata om hur ni "står upp emot" finansiella intressen inom kostbranschen, som om sockerindustrin är den enda industrin med finansiella intressen? Ni lurar folk in i döden. Bonus-klipp: Dr Michael Greger, MD discusses diabetes and the dangers of low carb diets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Y62 Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 Sen vill jag tillägga att det är otrloligt tröttsamt/pinsamt att se er prata om hur ni "står upp emot" finansiella intressen inom kostbranschen, som om sockerindustrin är den enda industrin med finansiella intressen? Ni lurar folk in i döden. Jag har ingen aning om vad du pratar om men menar du att jag ska dö? Av vad i så fall? 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xls Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 Människan är omnivor, allätare som äter både animalisk och vegetarisk föda. Jag tycker att det vore märkligt om evolutionen har lett till att vi äter föda som är dödlig för oss. Det går inte riktigt ihop för mig och jag avser förstås riktig föda och inte processat och förstört skräp. 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Jag har ingen aning om vad du pratar om men menar du att jag ska dö? Av vad i så fall? Högt blodtryck, högt kolesterol och en kropp i inflammatoriskt tillstånd varje dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Högt blodtryck, högt kolesterol och en kropp i inflammatoriskt tillstånd varje dag. Nu är inte jag någon expert, men jag har förstått det som att det är socker som står för inflammationen i våra kroppar. Många som slutar äta socker och stärkelse får bättre värden på just detta du tar upp. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Sen måste jag bara fråga, tar du den här debatten i diverse träningsforum också? De tenderar att förespråka en hög konsumtion av kött och låg konsumtion av fett, till skillnad från LCHF som förespråkar en ökning av fett men inte kött. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Människan är omnivor, allätare som äter både animalisk och vegetarisk föda. Jag tycker att det vore märkligt om evolutionen har lett till att vi äter föda som är dödlig för oss. Det går inte riktigt ihop för mig och jag avser förstås riktig föda och inte processat och förstört skräp. Om människor vore omnivor så skulle vi inte behöva tillaga maten. Våra kroppar och framförallt tarmar skiljer sig från carnivors, våra tarmar är mycket längre och det ruttnande köttet hinner orsaka mycket skada. Vi har dessutom inte ätit kött igenom evolutionen, vi började äta kött generellt när vi uppfann elden för 200 000 år sedan och därmed kunde döda många bakterier i köttet (inte alla, därav de inflammatoriska effekterna på våra kroppar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Nu är inte jag någon expert, men jag har förstått det som att det är socker som står för inflammationen i våra kroppar. Många som slutar äta socker och stärkelse får bättre värden på just detta du tar upp. Sen måste jag bara fråga, tar du den här debatten i diverse träningsforum också? De tenderar att förespråka en hög konsumtion av kött och låg konsumtion av fett, till skillnad från LCHF som förespråkar en ökning av fett men inte kött. Raffinerat socker har säkerligen också inflammatoriska eller andra negativa effekter, jag förespråkar växtbaserad ej processad föda. Det är första gången jag tar debatten öht., men både LCHF och träningsforum förespråkar nästan alltid intag av animaliska fetter och proteiner. Faran ligger framförallt i det animaliska, inte i fetterna och proteinerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Om människor vore omnivor så skulle vi inte behöva tillaga maten. Våra kroppar och framförallt tarmar skiljer sig från carnivors, våra tarmar är mycket längre och det ruttnande köttet hinner orsaka mycket skada. Vi har dessutom inte ätit kött igenom evolutionen, vi började äta kött generellt när vi uppfann elden för 200 000 år sedan och därmed kunde döda många bakterier i köttet (inte alla, därav de inflammatoriska effekterna på våra kroppar). Vi människor är omnivorer, det betyder allätare. Och inte carnivorer, som är till största delen köttätare. Våra tarmar har således anpassts till den dieten. Du nämner uppfinningen av elden för ca 200 000 år sen. Det, enligt forskning, gjorde att vi fick tillgång till näringämen som extraherates av värmen, och gjorde den tillgängling till näringsämnen, långt snabbare än metabolismen skulle ha gort. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Om du vill ha svar av Andreas personligen, är enklaste sättet att bli medlem, gratis en månad. Klicka dig vidare till "Fråga kostdoktorn" och ställ din fråga där. Vanligen svar inom en vecka. Om du däremot vill veta många olika personers åsikter, diskutera och debattera; då har du ställt din fråga på precis rätt ställe! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Vi människor är omnivorer, det betyder allätare. Och inte carnivorer, som är till största delen köttätare. Våra tarmar har således anpassts till den dieten. Du nämner uppfinningen av elden för ca 200 000 år sen. Det, enligt forskning, gjorde att vi fick tillgång till näringämen som extraherates av värmen, och gjorde den tillgängling till näringsämnen, långt snabbare än metabolismen skulle ha gort. Jag förnekar inte att människor kan äta mycket (kortsiktigt vill jag tillägga). Men kan du bemöta mitt påstående om att våra tarmar inte är optimalt anpassade för köttkonsumtion, samt att animalisk näring försätter våra kroppar i inflammatoriska tillstånd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Om du vill ha svar av Andreas personligen, är enklaste sättet att bli medlem, gratis en månad. Klicka dig vidare till "Fråga kostdoktorn" och ställ din fråga där. Vanligen svar inom en vecka. Om du däremot vill veta många olika personers åsikter, diskutera och debattera; då har du ställt din fråga på precis rätt ställe! Tack så mycket! Jag förstod inte att "kostdoktorn" bestod av flera medarbetare, men jag ska försöka göra det om det är det bästa (enda?) sättet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Högt blodtryck, högt kolesterol och en kropp i inflammatoriskt tillstånd varje dag. Kolla mina testvärden och bedöm själv. Vilka markörer skulle du säga är det man ska hålla koll på och vad kan jag förvänta mig? 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Kolla mina testvärden och bedöm själv. Vilka markörer skulle du säga är det man ska hålla koll på och vad kan jag förvänta mig? Jag vet inte hur gammal du är eller vad du äter, kroppen har även sina egna metoder för hålla sig frisk, men den orkar inte när man blir äldre. Finland hade 1973 högsta dödligheten i världen av hjärt och kärlsjukdomar och lyckades sänka dödligheten med 80% genom att byta ut animaliskt till växtbaserat. http://nutritionfacts.org/video/dietary-guidelines-from-dairies-to-berries/ Se gärna källorna under "Sources Cited" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Jag är 49 och har drygt åtta år på LCHF, sista 4-5 åren strikt utan undantag. Antar att du är lite motsats? Publicera gärna dina värden under provsvar och ge en bakgrund. Det är jätteintressant. Men återigen, vilka värden ger mig högre risk om jag fortsätter mitt syndiga leverne? 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 Du har helt fel. Jag har ätit mej frisk från hjärtsjukdom och kunnat slänga alla mina 11 dagliga mediciner. http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=3&submit.y=19 Jag är 60 år nu och friskare än nånsin 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 Hej Kostdoktorer! Jag undrar om det finns några intentioner att svara på mina frågor jag mailade andreas@kostdoktorn.se för några veckor sedan? Rubrik: Din ståndpunk? "Hej Andreas Jag undrar hur du ställer dig till Michael Gregers vegan-förespråkande forskningsanalyser och om du har några generella invändningar mot hans nonprofit-site Nutritionfacts.org ? Han talar, som du kanske vet, ganska negativt om intag av animaliska produkter vilket jag har sett dig försöka underminera vid liknande kritik med ditt LCHF-förepråkande. Har du några konkreta invändningar emot t.ex. Gregers påstående om att Endotoxiner från animalisk näring försätter våra kroppar i inflammatoriska tillstånd? http://nutritionfacts.org/2012/09/20/why-meat-causes-inflammation/ Jag skulle uppskatta din syn och input väldigt mycket. Tack på förhand! MVH Tommy Holmberg" Sen vill jag tillägga att det är otroligt tröttsamt/pinsamt att se er prata om hur ni "står upp emot" finansiella intressen inom kostbranschen, som om sockerindustrin är den enda industrin med finansiella intressen? Ni lurar folk in i döden. Bonus-klipp: Dr Michael Greger, MD discusses diabetes and the dangers of low carb diets Rubriken och det du skriver... alltså vad förväntar du dig för respons när du skriver på det sättet? Har du helt missat alla som har massor av hälsovinster av LCHF? Du nämner blodtryck, kolesterol och inflammation - tre saker som brukar bli bättre med LCHF. Vem ska ta dig på allvar om du inte läser på och försöker förstå innan du på ett så trist sätt kritiserar hejvilt. 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 Känns inte riktigt som att den här debatten kommer att leda nånvart. Men, själv hör jag ju till dem som tycker att "det är värt att ta risken" att äta LCHF. Om jag har bra hälsovärden, kan hålla mig frisk (förkyld 1 gång på 3 år, och då väldigt lindrigt), kan hålla mig smal, mår oförskämt bra, blivit av med IBS, lite värk, artroskänningar, laktoskänslighet med mera, håller mig mätt och nöjd (inga humörsvängningar) och får äta väldigt god mat, då är jag som sagt beredd att ta risken. Bättre att fylla åren med gott liv, än livet med halvdana år. Min kostomläggning har gjort att jag tagit bort främst bröd och pasta, samt en relativt låg konsumtion av socker. Istället äter jag nu stora mängder näringstäta grönsaker, samt betydligt mer fett, mest kokosolja, men även smör och en del rapsolja och olivolja. Är kvinna, 57 år, smal och känner mig bättre (starkare och uthålligare) i kroppen än någonsin. För mig är en debatt kring kosthållning fruktbar om den antingen kritiserar de forskningsresultat som visar på fördelar / nackdelar, eller som redogör för erfarenheter av den ena eller andra dieten och helst då i form av en redovisning av hälsovärden. 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Jag är 49 och har drygt åtta år på LCHF, sista 4-5 åren strikt utan undantag. Antar att du är lite motsats? Publicera gärna dina värden under provsvar och ge en bakgrund. Det är jätteintressant. Men återigen, vilka värden ger mig högre risk om jag fortsätter mitt syndiga leverne? Jag är 25 år, äter veganskt och har aldrig tagit några värden eller provsvar. Däremot är jag väldigt intresserad av hur företagsvärlden säljer in sina produkter och propagerar på bekostnad av människors välstånd. Dina blodkärl kommer inte att må bra och om du inte läser något annat än det som kommer ifrån den här sidan (som har egna intressen) så kommer du kanske inte komma över informaitonen förrän det är försent. http://nutritionfacts.org/2015/05/19/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Rubriken och det du skriver... alltså vad förväntar du dig för respons när du skriver på det sättet? Har du helt missat alla som har massor av hälsovinster av LCHF? Du nämner blodtryck, kolesterol och inflammation - tre saker som brukar bli bättre med LCHF. Vem ska ta dig på allvar om du inte läser på och försöker förstå innan du på ett så trist sätt kritiserar hejvilt. Jag förväntar mig reaktioner och debatt, för jag är väldigt trött på kult-beteenden som avfärdar allt som inte passar in i den boksäljande (bacon är bra för dig) företagsmallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post may Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 @Tommy H, jag tror inte du behöver oroa dig för oss som hänger här och diskuterar. De flesta är rejält pålästa på kost och hälsa, och dessutom har många mätt sina hälsovärden så det är inte bara att de känner sig bättre. Du kanske också ska läsa på lite vad det innebär att äta LCHF, och sen återkomma för en diskussion. Vi har ju Johan W, som jag förstår också är vegan, som brukar debattera vilt här men som är påläst. Sen så tror jag inte att Kostdoktorn har någon dold agenda på något sätt. 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Känns inte riktigt som att den här debatten kommer att leda nånvart. Men, själv hör jag ju till dem som tycker att "det är värt att ta risken" att äta LCHF. Om jag har bra hälsovärden, kan hålla mig frisk (förkyld 1 gång på 3 år, och då väldigt lindrigt), kan hålla mig smal, mår oförskämt bra, blivit av med IBS, lite värk, artroskänningar, laktoskänslighet med mera, håller mig mätt och nöjd (inga humörsvängningar) och får äta väldigt god mat, då är jag som sagt beredd att ta risken. Bättre att fylla åren med gott liv, än livet med halvdana år. Min kostomläggning har gjort att jag tagit bort främst bröd och pasta, samt en relativt låg konsumtion av socker. Istället äter jag nu stora mängder näringstäta grönsaker, samt betydligt mer fett, mest kokosolja, men även smör och en del rapsolja och olivolja. Är kvinna, 57 år, smal och känner mig bättre (starkare och uthålligare) i kroppen än någonsin. För mig är en debatt kring kosthållning fruktbar om den antingen kritiserar de forskningsresultat som visar på fördelar / nackdelar, eller som redogör för erfarenheter av den ena eller andra dieten och helst då i form av en redovisning av hälsovärden. Hej SGK! Mitt inledande inlägg har en länk som hänvisar till minst tio forksningsrapporter som förklarar varför animalisk konsumtion är farligt. Jag skriver här för att jag vill att folk så få åtkomst även till den kritiska forskningen och inte bara till de filtrerade LCHF-vänliga delarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Augustus Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 Och hur tror du omvärlden ser på veganer angående kult-beteende? Vilka kött- eller omnivorer går in på veganforum och börjar predika om att alla är vilseledda? Du har sett Jesus i ett salladsblad och nu är du ute och missionerar för alla om deras syndiga leverne. Alla här har en framgångshistoria pga den kostomläggning de gjort. Låt oss få uppleva och prata om hur mycket bättre vi mår utan att det ska knackas på dörren och bli predikade för. Du kan peka på dina källor och vi kan peka på våra. Låt var och en få leva sitt liv utan predikan, tack. 12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Berätta vilka kultbeteenden du Tommy H menar! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 @Tommy H, jag tror inte du behöver oroa dig för oss som hänger och diskuterar. De flesta är rejält pålästa på kost och hälsa, och dessutom har många mätt sina hälsovärden så det är inte bara att de känner sig bättre. Du kanske också ska läsa på lite vad det innebär att äta LCHF, och sen återkomma för en diskussion. Vi har ju Johan W, som jag förstår också är vegan, som brukar debattera vilt här men som är påläst. Sen så tror jag inte att Kostdoktorn har någon dold agenda på något sätt. Jag har förstått att många är frälsta av den här dieten och får till synes goda resultat, men det finns bara en enda långsiktig forskningsstudie specifikt för denna typ av dieter och resultatet är skrämmande: http://nutritionfacts.org/video/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/ Kostdoktorn har byggt upp sitt koncept som hans företag växer på och som är beroende av sin följarbas. Det gör honom otroligt partisk och det kan vara omöjligt att få se en revidering (om det skulle befogas) under sådana förutsättningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 För lite över åtta år sedan ville min fru prova GI. Jag var då som nu skeptisk till bantning i alla former men insåg att det inte var bantning. Därför hoppade jag på och efter en vecka mådde jag så otroligt bra. Det ledde till LCHF och på den vägen är det. Genom åren har jag läst på lite och hittat vad som funkar på mig. De sista åren har jag lyckats lura till mig blodprov och tester och det tycker jag är intressant. Man får då och då höra sånt här som att det inte är bra i längden men hittills har ingen kunna peka ut för mig vad som är dåligt. Tvärtom sa min läkare efter omfattande tester hösten 2015 att bättre prover hade han aldrig sett. En holländsk läkare tyckte mina prover var bra och enligt deras nationella databas är det 10% chans att jag får nåt med hjärtat inom tio år. Det var mitt aningen för höga kolesterolvärde som gav det. Ett värde som är framräknat, inte mätt. Frågan kvarstår, vad i mina värden säger att jag lever farligt? 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Berätta vilka kultbeteenden du Tommy H menar! Tror du att bacon gör någon mer gott än ont? (håll gärna undernärdhet utanför detta..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Th Tror du att bacon gör någon mer gott än ont? (håll gärna undernärdhet utanför detta..) Finns det en baconkyrka? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 För lite över åtta år sedan ville min fru prova GI. Jag var då som nu skeptisk till bantning i alla former men insåg att det inte var bantning. Därför hoppade jag på och efter en vecka mådde jag så otroligt bra. Det ledde till LCHF och på den vägen är det. Genom åren har jag läst på lite och hittat vad som funkar på mig. De sista åren har jag lyckats lura till mig blodprov och tester och det tycker jag är intressant. Man får då och då höra sånt här som att det inte är bra i längden men hittills har ingen kunna peka ut för mig vad som är dåligt. Tvärtom sa min läkare efter omfattande tester hösten 2015 att bättre prover hade han aldrig sett. En holländsk läkare tyckte mina prover var bra och enligt deras nationella databas är det 10% chans att jag får nåt med hjärtat inom tio år. Det var mitt aningen för höga kolesterolvärde som gav det. Ett värde som är framräknat, inte mätt. Frågan kvarstår, vad i mina värden säger att jag lever farligt? Du säger det själv, 10% risk för hjärtproblem innan 60 år och aningen högt kolesterolvärde. Det finns hela populationer i världen som har 0% risk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Mm.. klart det finns risk med att äta LCHF.. alla tidigare befolkningar som ätit på liknande sätt har dött!.. iallafall när de blivit gamla! "Conclusions Whenever and wherever it was ecologically possible, huntergatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived > 50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate." http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.full.pdf+html?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&author1=cordain&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Du säger det själv, 10% risk för hjärtproblem innan 60 år och aningen högt kolesterolvärde. Det finns hela populationer i världen som har 0% risk. Enligt ett felaktigt värde ja. Har du stoppat in data från andra i en holländsk databas och fått 0% risk men inte ens kollat dina egna värden? Jag tycker du ska kolla mina värden och ge raka besked vad i dom som är farliga. Du går bara runt allt och undviker. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Augustus Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 Det här är ett skolexempel på ett visst sorts tankeresonemang. Tommy H, det här har inget med kost att göra, men är du bekant med författaren Daniel Quinn? Quinn menar att i vår oerhört komplexa värld finns det ett sorts tankemönster som är oerhört destruktivt. Detta tankemönster har utrotat ursprungbefolkningar, lett (och leder fortfarande) till krig, utanförskap och elände var detta tankemönster än uppträder. Tankemönstret lyder så här: 'Det finns bara ETT rätt sätt att leva (och alla andra måste fås att leva på det här sättet)' 14 Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Jag har förstått att många är frälsta av den här dieten och får till synes goda resultat, men det finns bara en enda långsiktig forskningsstudie specifikt för denna typ av dieter och resultatet är skrämmande: http://nutritionfacts.org/video/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/ Kostdoktorn har byggt upp sitt koncept som hans företag växer på och som är beroende av sin följarbas. Det gör honom otroligt partisk och det kan vara omöjligt att få se en revidering (om det skulle befogas) under sådana förutsättningar. Jag tror att jag delar en del med de övriga som är här - jag är inte rädd för goda fetter som smör, kokosolja och olivolja, jag undviker så mycket det bara går att äta processad mat, jag äter inte gluten och undviker mejerier, jag äter mindre protein från djur nu är innan jag lade om kosten och äter i så fall bara djur som har haft det bra. Min matdag - frukost - kaffe med en matsked smör och en matsked kokosolja som mixas, lunch - hälsosallad med lax eller räkor på rawfood-kafé, middag - köttfärs-sås med smörstekt kål. Snacks - nötter eller kokoschips. Kostdoktorns framgång beror på att lågkolhydratskost fungerar. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Very low-carbohydrate (ketogenic) diets are popular yet little is known regarding the effects on serum biomarkers for cardiovascular disease (CVD). This study examined the effects of a 6-wk ketogenic diet on fasting and postprandial serum biomarkers in 20 normal-weight, normolipidemic men. Twelve men switched from their habitual diet (17% protein, 47% carbohydrate and 32% fat) to a ketogenic diet (30% protein, 8% carbohydrate and 61% fat) and eight control subjects consumed their habitual diet for 6 wk. Fasting blood lipids, insulin, LDL particle size, oxidized LDL and postprandial triacylglycerol (TAG) and insulin responses to a fat-rich meal were determined before and after treatment. There were significant decreases in fasting serum TAG (−33%), postprandial lipemia after a fat-rich meal (−29%), and fasting serum insulin concentrations (−34%) after men consumed the ketogenic diet. Fasting serum total and LDL cholesterol and oxidized LDL were unaffected and HDL cholesterol tended to increase with the ketogenic diet (+11.5%; P = 0.066). In subjects with a predominance of small LDL particles pattern B, there were significant increases in mean and peak LDL particle diameter and the percentage of LDL-1 after the ketogenic diet. There were no significant changes in blood lipids in the control group. To our knowledge this is the first study to document the effects of a ketogenic diet on fasting and postprandial CVD biomarkers independent of weight loss. The results suggest that a short-term ketogenic diet does not have a deleterious effect on CVD risk profile and may improve the lipid disorders characteristic of atherogenic dyslipidemia. http://jn.nutrition.org/content/132/7/1879.abstract Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Y62 Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 Kostdoktorn har aldrig fått en krona av mig, jag är inte medlem. Jag pådyvlar aldrig min kosthållning på någon annan, däremot är jag ett exempel på att det fungerar bra. Jag står på barrikaderna för att alla ska få utöva sin fria vilja, även veganer. Sockerskatt är en styggelse även om jag aldrig skulle förespråka sockerätande. Vill någon äta det så gör det, jag gör det inte. Inte särskilt mycket sektbeteende va? 11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Tror du att bacon gör någon mer gott än ont? (håll gärna undernärdhet utanför detta..)Vilket ont tror du bacon gör? "bacon has a great fat to protein ratio and if there was one food I could eat for a month it would be bacon. It also already has the salt/sodium that low carbers need built right into it. The more I researched it, the better it looked; pork has a better amino acid profile than beef even" "The biggest and most unexpected change was losing so much body fat in the 30 days. I lost 19.6 pounds by the end of the month and ate 60 pounds of bacon during that same time! Crazy right? My energy was good the entire time and my doctor was quite impressed with my blood work. I had a complete blood panel done before and after this experiment. My blood pressure dropped 30 points, my cholesterol numbers looked good, and my liver markers were perfect. My Dr. told me, “Keep doing whatever it is that you’re doing because it’s working!”" "I have tried just about everything over the years including: low fat, low calorie, vegetarianism, veganism, raw foods, and even fruitarianism. Yes, I was the guy buying a case of bananas and bag of organic apples each week for a while. Most of these things made it so I lost some “weight” but unfortunately I also lost muscle and would then regain the weight plus extra. For the year leading up to the bacon experiment I had discovered something new, something sustainable and a way to GAIN muscle and LOSE fat! You guessed it, a Low Carb High Fat Ketogenic Lifestyle. Getting enough protein and the remainder of my energy requirements from fat (all from real food sources like organic grass fed butter, free range eggs, wild caught salmon and grass fed beef) proved to be life changing for me. After a year I was ready to tell other people about it and show them how to do it as well. The Bacon Experiment was born." http://ketogasm.com/the-bacon-experiment-interview/ 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Enligt ett felaktigt värde ja. Har du stoppat in data från andra i en holländsk databas och fått 0% risk men inte ens kollat dina egna värden? Jag tycker du ska kolla mina värden och ge raka besked vad i dom som är farliga. Du går bara runt allt och undviker. Jag är inte intresserad av att föra debatter baserade på indivuduella och därmed eventuella avikande resultat. Jag är intresserad av statistik och forskning. Det här argumentet "om du inte har bättre hälsa än mig så kan du omöjligt veta något som jag inte vet" är ett individualismens påhitt som inte för någon debatt framåt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Jag är inte intresserad av att föra debatter baserade på indivuduella och därmed eventuella avikande resultat. Jag är intresserad av statistik och forskning. Det här argumentet "om du inte har bättre hälsa än mig så kan du omöjligt veta något som jag inte vet" är ett individualistiskt påhitt som inte för någon debatt framåt. Fast du sa ju att just jag skulle må dåligt. Men jag kan se vart det här barkar. Kul så länge det varade men du är samma typ som brukar komma hit med knasargument. Nu närmar sig slutet på min tråkiga dag och då behöver jag inte det här tidsfördrivet så mycket. Ät dina växter så äter jag växter och lite kött. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Kostdoktorn har aldrig fått en krona av mig, jag är inte medlem. Jag pådyvlar aldrig min kosthållning på någon annan, däremot är jag ett exempel på att det fungerar bra. Jag står på barrikaderna för att alla ska få utöva sin fria vilja, även veganer. Sockerskatt är en styggelse även om jag aldrig skulle förespråka sockerätande. Vill någon äta det så gör det, jag gör det inte. Inte särskilt mycket sektbeteende va? Den enda jag anklagat för sektbeteende här är kostdoktorn, vem det nu är som skriver här. Han klämmer bl.a. ur sig "Däremot finns det knappast skäl att äta vegetariskt av hälsoskäl. Det är svårare att äta bra och mättande mat som vegetarian. Inte omöjligt, men svårare." http://www.kostdoktorn.se/kategori/mat/vegankost Detta trots att det finns ett berg med ett århundrades forskningsresultat som bevisar motsatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Jag tror att jag delar en del med de övriga som är här - jag är inte rädd för goda fetter som smör, kokosolja och olivolja, jag undviker så mycket det bara går att äta processad mat, jag äter inte gluten och undviker mejerier, jag äter mindre protein från djur nu är innan jag lade om kosten och äter i så fall bara djur som har haft det bra. Min matdag - frukost - kaffe med en matsked smör och en matsked kokosolja som mixas, lunch - hälsosallad med lax eller räkor på rawfood-kafé, middag - köttfärs-sås med smörstekt kål. Snacks - nötter eller kokoschips. Kostdoktorns framgång beror på att lågkolhydratskost fungerar. Det kan fungera hur bra som helst TILLS det motbevisas. Tror du motbevisen kommer att komma ifrån Kostdoktorn först då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Jag vet inte hur gammal du är eller vad du äter, kroppen har även sina egna metoder för hålla sig frisk, men den orkar inte när man blir äldre. Finland hade 1973 högsta dödligheten i världen av hjärt och kärlsjukdomar och lyckades sänka dödligheten med 80% genom att byta ut animaliskt till växtbaserat. http://nutritionfacts.org/video/dietary-guidelines-from-dairies-to-berries/ Se gärna källorna under "Sources Cited" Det finns några som har offentliggjort sina blodvärden efter några år på LCHF, se länkar här http://forum.kostdoktorn.se/topic/8245-att-undersöka-hur-lchf-kosten-påverkar-hälsan-på-lång-sikt/?p=109454 Jag brukar tänka på naturfolk som ätit mycket kött genom tiderna och haft begränsad tillgång på vegetabilier, t ex inuiter och samer. Vad jag förstår så har de klarat sig bra fram till våra dagar utan att dö i förtid av hjärt- och kärlsjukdomar. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Fast du sa ju att just jag skulle må dåligt. Men jag kan se vart det här barkar. Kul så länge det varade men du är samma typ som brukar komma hit med knasargument. Nu närmar sig slutet på min tråkiga dag och då behöver jag inte det här tidsfördrivet så mycket. Ät dina växter så äter jag växter och lite kött. Herregud Y62, såhär skrev du till mig när jag erbjöd underlag för mina argument: "Läser inte studier och kollar på såna klipp men däremot följer jag min kropp noga.". Tack själv för den från övriga hälsovärlden vaacum-isolerade hälsodebatten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augustus Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Tommy H, vi har hört vad du vill säga. Tack för din input. Tror du att vidare diskussion i den här tråden kommer konvertera någon? Jag tror inte det. Vi som var här innan, har samlats av en orsak. Inte att vi vill få världen att gå över till 'the dark side', vi predikar inte för någon. Alla har hittat hit på egen hand efter egen erfarenhet. Vi mår bra på det här viset. Bara en tanke i all välmening. Är det värt att fortsätta stångas mot berget? 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Du får gärrna komma med motbevisen.. Johan W har redan försökt.. hitills så har vi kommit fram till att så länge man äter riktig mat och inte har någon avvikande genetisk defekt så duger det gott att äta sk riktig mat! Sen så.. den där Greger har nog inte alla hästar i stallet om man säger som så, finns de vegandoktorer som är mer pålästa! "Conclusions A self-selected low-carbohydrate vegan diet, containing increased protein and fat from gluten and soy products, nuts and vegetable oils, had lipid lowering advantages over a high-carbohydrate, low-fat weight loss diet, thus improving heart disease risk factors." http://bmjopen.bmj.com/content/4/2/e003505.full On the other side; "23 Studies on Low-Carb and Low-Fat Diets – Time to Retire The Fad"https://authoritynutrition.com/23-studies-on-low-carb-and-low-fat-diets/ 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Fast du sa ju att just jag skulle må dåligt. Men jag kan se vart det här barkar. Kul så länge det varade men du är samma typ som brukar komma hit med knasargument. Nu närmar sig slutet på min tråkiga dag och då behöver jag inte det här tidsfördrivet så mycket. Ät dina växter så äter jag växter och lite kött. Herregud Y62, såhär skrev du till mig när jag erbjöd underlag för mina argument: "Läser inte studier och kollar på såna klipp men däremot följer jag min kropp noga.". Tack själv för den från övriga hälsovärlden vaacum-isolerade hälsodebatten. Jamen det är ju inte så intressant att läsa om vad som gör andra friska, jag har koll på min kropp. Du är nog en fantastiskt god människa som vill alla så väl. Sådan är tyvärr inte jag. Fler borde vara som du, då skulle världen vara ett fint ställe. Jag har tyvärr sett för mycket av baksidan för att orka bry mig om fler än mina allra närmaste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Th Finns det en baconkyrka? Off topic... Ja, det gör det. http://unitedchurchofbacon.org/ 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Tommy H, vi har hört vad du vill säga. Tack för din input. Tror du att vidare diskussion i den här tråden kommer konvertera någon? Jag tror inte det. Vi som var här innan, har samlats av en orsak. Inte att vi vill få världen att gå över till 'the dark side', vi predikar inte för någon. Alla har hittat hit på egen hand efter egen erfarenhet. Vi mår bra på det här viset. Bara en tanke i all välmening. Är det värt att fortsätta stångas mot berget? Talar du för hela LCHF-communityn nu? Om du gör det så kan jag säga att din LCHF-community VISST predikar och rekryterar människor som har hälsoproblem och som tror att deras t.ex. diabetes botas bara för att symptomen maskeras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Det här är ett skolexempel på ett visst sorts tankeresonemang. Tommy H, det här har inget med kost att göra, men är du bekant med författaren Daniel Quinn? Quinn menar att i vår oerhört komplexa värld finns det ett sorts tankemönster som är oerhört destruktivt. Detta tankemönster har utrotat ursprungbefolkningar, lett (och leder fortfarande) till krig, utanförskap och elände var detta tankemönster än uppträder. Tankemönstret lyder så här: 'Det finns bara ETT rätt sätt att leva (och alla andra måste fås att leva på det här sättet)' Fy vad bra skrivet. När alla inser att det finns två sätt (eller för den delen mer) så kommer vi att ha fred på jorden. Halleluja! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy H Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Du får gärrna komma med motbevisen.. Johan W har redan försökt.. hitills så har vi kommit fram till att så länge man äter riktig mat och inte har någon avvikande genetisk defekt så duger det gott att äta sk riktig mat! Sen så.. den där Greger har nog inte alla hästar i stallet om man säger som så, finns de vegandoktorer som är mer pålästa! "Conclusions A self-selected low-carbohydrate vegan diet, containing increased protein and fat from gluten and soy products, nuts and vegetable oils, had lipid lowering advantages over a high-carbohydrate, low-fat weight loss diet, thus improving heart disease risk factors." http://bmjopen.bmj.com/content/4/2/e003505.full On the other side; "23 Studies on Low-Carb and Low-Fat Diets – Time to Retire The Fad"https://authoritynutrition.com/23-studies-on-low-carb-and-low-fat-diets/ Vad har studien om "low-carbohydrate vegan diet" jämfört med "high-carbohydrate lacto-ovo vegetarian diet" med LCHF vs veganskt att göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted June 12, 2016 Popular Post Share Posted June 12, 2016 Jag håller på att planera en fest för min 60 årsdag. Där är bl a 3 veganer och 4 ellsehåeffare. Det är en utmaning att fixa juste käk när man inte vill bjuda på processad mat. Jag anser att margarin och soja är giftigt och jag vägrar bjuda på wannabe - produkter... men allt veganskt består ju av soja, margarin och fuskprodukter. Tack gode gud för kokosfett och kokosgrädde i alla fall. Vi har dessutom med en nötallergiker så det blir kokosbotten i tårtan. 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts