Tommy H

LCHF livsfarligt.

Recommended Posts

Hej Kostdoktorer!

Jag undrar om det finns några intentioner att svara på mina frågor jag mailade andreas@kostdoktorn.se för några veckor sedan?

Rubrik: Din ståndpunk?

"Hej Andreas

Jag undrar hur du ställer dig till Michael Gregers vegan-förespråkande forskningsanalyser och om du har några generella invändningar mot hans nonprofit-site Nutritionfacts.org ?

Han talar, som du kanske vet, ganska negativt om intag av animaliska produkter vilket jag har sett dig försöka underminera vid liknande kritik med ditt LCHF-förepråkande.

Har du några konkreta invändningar emot t.ex. Gregers påstående om att Endotoxiner från animalisk näring försätter våra kroppar i inflammatoriska tillstånd? http://nutritionfacts.org/2012/09/20/why-meat-causes-inflammation/

Jag skulle uppskatta din syn och input väldigt mycket.

Tack på förhand!

MVH

Tommy Holmberg"

Sen vill jag tillägga att det är otroligt tröttsamt/pinsamt att se er prata om hur ni "står upp emot" finansiella intressen inom kostbranschen, som om sockerindustrin är den enda industrin med finansiella intressen? Ni lurar folk in i döden.

Bonus-klipp:

Dr Michael Greger, MD discusses diabetes and the dangers of low carb diets

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om vad du pratar om men menar du att jag ska dö? Av vad i så fall? 

Högt blodtryck, högt kolesterol och en kropp i inflammatoriskt tillstånd varje dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högt blodtryck, högt kolesterol och en kropp i inflammatoriskt tillstånd varje dag.

Nu är inte jag någon expert, men jag har förstått det som att det är socker som står för inflammationen i våra kroppar. Många som slutar äta socker och stärkelse får bättre värden på just detta du tar upp. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen måste jag bara fråga, tar du den här debatten i diverse träningsforum också? De tenderar att förespråka en hög konsumtion av kött och låg konsumtion av fett, till skillnad från LCHF som förespråkar en ökning av fett men inte kött.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Människan är omnivor, allätare som äter både animalisk och vegetarisk föda. Jag tycker att det vore märkligt om evolutionen har lett till att vi äter föda som är dödlig för oss. Det går inte riktigt ihop för mig och jag avser förstås riktig föda och inte processat och förstört skräp. 

Om människor vore omnivor så skulle vi inte behöva tillaga maten. Våra kroppar och framförallt tarmar skiljer sig från carnivors, våra tarmar är mycket längre och det ruttnande köttet hinner orsaka mycket skada.

Vi har dessutom inte ätit kött igenom evolutionen, vi började äta kött generellt när vi uppfann elden för 200 000 år sedan och därmed kunde döda många bakterier i köttet (inte alla, därav de inflammatoriska effekterna på våra kroppar).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är inte jag någon expert, men jag har förstått det som att det är socker som står för inflammationen i våra kroppar. Många som slutar äta socker och stärkelse får bättre värden på just detta du tar upp. 

Sen måste jag bara fråga, tar du den här debatten i diverse träningsforum också? De tenderar att förespråka en hög konsumtion av kött och låg konsumtion av fett, till skillnad från LCHF som förespråkar en ökning av fett men inte kött.

Raffinerat socker har säkerligen också inflammatoriska eller andra negativa effekter, jag förespråkar växtbaserad ej processad föda.

Det är första gången jag tar debatten öht., men både LCHF och träningsforum förespråkar nästan alltid intag av animaliska fetter och proteiner. Faran ligger framförallt i det animaliska, inte i fetterna och proteinerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om människor vore omnivor så skulle vi inte behöva tillaga maten. Våra kroppar och framförallt tarmar skiljer sig från carnivors, våra tarmar är mycket längre och det ruttnande köttet hinner orsaka mycket skada.

Vi har dessutom inte ätit kött igenom evolutionen, vi började äta kött generellt när vi uppfann elden för 200 000 år sedan och därmed kunde döda många bakterier i köttet (inte alla, därav de inflammatoriska effekterna på våra kroppar).

Vi människor är omnivorer, det betyder allätare. Och inte carnivorer, som är till största delen köttätare. Våra tarmar har således anpassts till den dieten.

Du nämner uppfinningen av elden för ca 200 000 år sen. Det, enligt forskning, gjorde att vi fick tillgång till näringämen som extraherates av värmen, och gjorde den tillgängling till näringsämnen, långt snabbare än metabolismen skulle ha gort.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha svar av Andreas personligen, är enklaste sättet att bli medlem, gratis en månad. Klicka dig vidare till "Fråga kostdoktorn" och ställ din fråga där. Vanligen svar inom en vecka.

Om du däremot vill veta många olika personers åsikter, diskutera och debattera; då har du ställt din fråga på precis rätt ställe!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi människor är omnivorer, det betyder allätare. Och inte carnivorer, som är till största delen köttätare. Våra tarmar har således anpassts till den dieten.

Du nämner uppfinningen av elden för ca 200 000 år sen. Det, enligt forskning, gjorde att vi fick tillgång till näringämen som extraherates av värmen, och gjorde den tillgängling till näringsämnen, långt snabbare än metabolismen skulle ha gort.

Jag förnekar inte att människor kan äta mycket (kortsiktigt vill jag tillägga). Men kan du bemöta mitt påstående om att våra tarmar inte är optimalt anpassade för köttkonsumtion, samt att animalisk näring försätter våra kroppar i inflammatoriska tillstånd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha svar av Andreas personligen, är enklaste sättet att bli medlem, gratis en månad. Klicka dig vidare till "Fråga kostdoktorn" och ställ din fråga där. Vanligen svar inom en vecka.

Om du däremot vill veta många olika personers åsikter, diskutera och debattera; då har du ställt din fråga på precis rätt ställe!

Tack så mycket! Jag förstod inte att "kostdoktorn" bestod av flera medarbetare, men jag ska försöka göra det om det är det bästa (enda?) sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla mina testvärden och bedöm själv. 

Vilka markörer skulle du säga är det man ska hålla koll på och vad kan jag förvänta mig?

Jag vet inte hur gammal du är eller vad du äter, kroppen har även sina egna metoder för hålla sig frisk, men den orkar inte när man blir äldre. Finland hade 1973 högsta dödligheten i världen av hjärt och kärlsjukdomar och lyckades sänka dödligheten med 80% genom att byta ut animaliskt till växtbaserat. http://nutritionfacts.org/video/dietary-guidelines-from-dairies-to-berries/ Se gärna källorna under "Sources Cited" 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är 49 och har drygt åtta år på LCHF, sista 4-5 åren strikt utan undantag. Antar att du är lite motsats? Publicera gärna dina värden under provsvar och ge en bakgrund. Det är jätteintressant. 

Men återigen, vilka värden ger mig högre risk om jag fortsätter mitt syndiga leverne?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är 49 och har drygt åtta år på LCHF, sista 4-5 åren strikt utan undantag. Antar att du är lite motsats? Publicera gärna dina värden under provsvar och ge en bakgrund. Det är jätteintressant. 

Men återigen, vilka värden ger mig högre risk om jag fortsätter mitt syndiga leverne?

Jag är 25 år, äter veganskt och har aldrig tagit några värden eller provsvar. Däremot är jag väldigt intresserad av hur företagsvärlden säljer in sina produkter och propagerar på bekostnad av människors välstånd. Dina blodkärl kommer inte att må bra och om du inte läser något annat än det som kommer ifrån den här sidan (som har egna intressen) så kommer du kanske inte komma över informaitonen förrän det är försent. http://nutritionfacts.org/2015/05/19/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rubriken och det du skriver... alltså vad förväntar du dig för respons när du skriver på det sättet? Har du helt missat alla som har massor av hälsovinster av LCHF? Du nämner blodtryck, kolesterol och inflammation - tre saker som brukar bli bättre med LCHF. Vem ska ta dig på allvar om du inte läser på och försöker förstå innan du på ett så trist sätt kritiserar hejvilt.

Jag förväntar mig reaktioner och debatt, för jag är väldigt trött på kult-beteenden som avfärdar allt som inte passar in i den boksäljande (bacon är bra för dig) företagsmallen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns inte riktigt som att den här debatten kommer att leda nånvart. Men, själv hör jag ju till dem som tycker att "det är värt att ta risken" att äta LCHF. Om jag har bra hälsovärden, kan hålla mig frisk (förkyld 1 gång på 3 år, och då väldigt lindrigt), kan hålla mig smal, mår oförskämt bra, blivit av med IBS, lite värk, artroskänningar, laktoskänslighet med mera, håller mig mätt och nöjd (inga humörsvängningar) och får äta väldigt god mat, då är jag som sagt beredd att ta risken. Bättre att fylla åren med gott liv, än livet med halvdana år.

Min kostomläggning har gjort att jag tagit bort främst bröd och pasta, samt en relativt låg konsumtion av socker. Istället äter jag nu stora mängder näringstäta grönsaker, samt betydligt mer fett, mest kokosolja, men även smör och en del rapsolja och olivolja.

Är kvinna, 57 år, smal och känner mig bättre (starkare och uthålligare) i kroppen än någonsin.

För mig är en debatt kring kosthållning fruktbar om den antingen kritiserar de forskningsresultat som visar på fördelar / nackdelar, eller som redogör för erfarenheter av den ena eller andra dieten och helst då i form av en redovisning av hälsovärden.

Hej SGK! Mitt inledande inlägg har en länk som hänvisar till minst tio forksningsrapporter som förklarar varför animalisk konsumtion är farligt. Jag skriver här för att jag vill att folk så få åtkomst även till den kritiska forskningen och inte bara till de filtrerade LCHF-vänliga delarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Tommy H, jag tror inte du behöver oroa dig för oss som hänger och diskuterar. De flesta är rejält pålästa på kost och hälsa, och dessutom har många mätt sina hälsovärden så det är inte bara att de känner sig bättre. Du kanske också ska läsa på lite vad det innebär att äta LCHF, och sen återkomma för en diskussion. Vi har ju Johan W, som jag förstår också är vegan, som brukar debattera vilt här men som är påläst. Sen så tror jag inte att Kostdoktorn har någon dold agenda på något sätt.

Jag har förstått att många är frälsta av den här dieten och får till synes goda resultat, men det finns bara en enda långsiktig forskningsstudie specifikt för  denna typ av dieter och resultatet är skrämmande: http://nutritionfacts.org/video/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/ 

Kostdoktorn har byggt upp sitt koncept som hans företag växer på och som är beroende av sin följarbas. Det gör honom otroligt partisk och det kan vara omöjligt att få se en revidering (om det skulle befogas) under sådana förutsättningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.