Tommy H

LCHF livsfarligt.

Recommended Posts

Jisses att ni orkar!

Utiallafall.. insulinresistens orsakas av flera olika orsaker,, dels genetisk predisposition och utav insulin i sig självt.. dvs hyperinsulinemi!

Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents

http://annals.org/article.aspx?articleid=704330

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det finns folk som äter fisk och kallar sig det men jag tycker det är väldigt konstigt,,,  Det är som om jag skulle kalla mig sosse och rösta på moderaterna eller tvärtom, eller kalla mig pacifist och jobba som yrkesmördare 

Många väljer att bli vegetarianer där de fortfarande äter fisk för att djurhållningen i världen är så fruktansvärt dålig. Den ena dokumentären efter den andra kommer med djur som får det att vända sig i magen även hos den mest hårdhudade köttätare. Det blir ett ställningstagande att man inte vill bidra till det.Andra väljer att köpa närproducerat kött där de kan se djuren själva. Vi har alla olika strategier för hur vi hanterar sådant vi tycker är fel. Andra rycker lite på axlarna, tycker det är tokigt, men fortsätter att äta kött de inte har en aning om varifrån det kommer. Det är valfritt.

Du kan vara vegetarian och inte äta något från djurriket, men du tycker det är skönt att krypa upp i soffan med en yllefilt. En vegan vill inte ha en yllefilt heller.

Men ja, ibland kan det kännas konstigt att vegetarianer äter fisk, men det har blivit så för att markera ställningstagandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, blandkost är inte av ondo. Att påstå det är att gå utan vetenskapligt stöd, och där befinner sig veganism som är en rörelse, utan faktabaserad data men drsto mer underblåsning av s.. etiska skäl och där kommer religionen in, framförallt Mahtma Gandhi m.fl , kon är helig och är den helig på förnuftsbaserade faktum eller av politiska ekonomiska skäl, högrationell storskalig lättproducerande artificiell kost , vetefluff ,  starkt processad mat för den vegeterande meditative känslige själen som inte tänkt sig jobba särskilt målmedvetet , inklusive stora intresse i specialkoster för alla dem som blivit sjuka av vegetarianismens fantasi-teser och lider av en hel massa bristsjukdomar som man försöker "bota" med ännu fattigare fullständigt undermålig näringslära.

Hur kan man dissa Annika Dahlquists fantastiska och unika!  genomgående udnersökande konstruktiva och systematiskt redovisande av livsmedelsindustrin samt läkemedelsindustrins historia fram till nu? Man måste stänga öronen, för att missa hennes extremt grundliga konsekensanalys, det betyder inte att vegetabilier i råkostform är dålig mat , tvärtom, men finns en kopiös mängd helt felvänt trotsande som är häpnadsväckande, alal vet att man trixat med insulinet och att sockret blev en het potatis och att dem som skapat alla falska och djupt felaktiga forskningsrutiner, säkerligen känner svedan i sina anleten och fattar hur mycket som står på spel när något avslöjas som bluff mitt i vetenskaplig korrekthet, som ju är en stolthet där den finns och en skam där den visar sig ha varit bortblåst och ersatt av klåfingrihet.

Varför fick hennes unika tvärvetenskapliga fynd inte spridning, för att det skulle behövas långtgående trendbrott i de linjer som får så många på kroken och utgör födokroken för vilka svindlare som helst, så länge de har appeal och bygger upp trovärdighet för alla som inte har medicinska kunskaper och varken tid eller pengar till åtkomsten av de gravt felrapporterade årstionde långa och systematiskt felvända aktiviteterna, USCH!! en skam.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varken bekanta veganer eller tillgång till några veganforum, men jag kan nog tänka mig att det är mycket känslor inblandade. Själv är jag politisk vegan utan politisk agenda, jag tror att jag är så pass förstörd av våra samhällens lidanden att jag blivit likgiltig inför den sortens politisk kamp. Däremot blir jag uppriktigt ledsen när jag ser oskylida människor lida och gå bort tiotals år i förväg bara för att företagen i samhället har prackat på dessa matvanor som inte är hälsosamma.

Du drar alltså fram lidande-kortet och försöker måla upp människor att gå omkring lidande och omtalar dem som lidande individer, som vegan.

Detta med stödargument ur ideologi som du samtidigt undaber dig att stå aktiv i men ändå inspireras av? Jag känner igen det spelet och kan säga att det är förnuftsvidrigt tänkesätt och en rätt stukad och definitivt ingen medmänsklig moral för fem öre - när man ju de facto med ieologi menar en idé som blir trend och en filosofi en filosofisk överbyggnad som är också idealistisk. Att stå och mala idealism över andra, som inte äter tänker gör och tror och vill , som en själv, är höjden av egocentrisk ansamlad vilja, ni vill att köttproduktionen ska helst upphöra, men frågan är om det är en samhällelig att definiera gott och ont, vad gäller andras vidkommande? Förstår du hur luddigt det blir att använda en moral för sig och annan för andra, eftersom mat, kost livsmedel mark asgalt transport vatten all sorts energi ingår i mekanismer där arbetskraft behövs för att få igång också ett vindkraftverk, visst kan man konstruera vindkraftverk eller kärnkraftverk utan en droppe animaliskt fett , men inte om hållbara lösningar behöver integrerad kompetens, ska ett krafverk realiseras så kommer dem som äter lchf veg. att behöva sådana tillsatser att man får undra hur etiska DE  preparaten är isf, vid närmare analyserr, på vilka djurs underlag kunde då  sådan HÅLLBAR kost-trend plötsligt springa mil efgter mil och 24/7. Det sägs aldrig, det är topecrets. Men vegg? Finns inget veg längre, de tiderna försvann redan under 60-t och gick oavkortat in i hard science där det är helt egalt huruvida mäniskan äter kött bär fisk fågel nötter, bryter benen på kycklingarna eller gullar med dem innan de ska in till stationerna. Same shit. Varför moral-kortet är löjligt och också efterblivet. Det hade kanske någon innebörd av andlig karaktär någonstans vid 20-talet som sist och då var det en extrem liten mycket inbunden sekt,  efter det försvann också de drömmarna och sedan dess körs allt via  manipuleringar.

Ja förstås dem som aldrig urbaniserades utan saatt i stugorna och grät, de gjorde allt de kunde och kämpade men också de svalde betet till slut. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du drar alltså fram lidande-kortet och försöker måla upp människor att gå omkring lidande och omtalar dem som lidande individer, som vegan.

Detta med stödargument ur ideologi som du samtidigt undaber dig att stå aktiv i men ändå inspireras av? Jag känner igen det spelet och kan säga att det är förnuftsvidrigt tänkesätt och en rätt stukad och definitivt ingen medmänsklig moral för fem öre - när man ju de facto med ieologi menar en idé som blir trend och en filosofi en filosofisk överbyggnad som är också idealistisk. Att stå och mala idealism över andra, som inte äter tänker gör och tror och vill , som en själv, är höjden av egocentrisk ansamlad vilja, ni vill att köttproduktionen ska helst upphöra, men frågan är om det är en samhällelig att definiera gott och ont, vad gäller andras vidkommande? Förstår du hur luddigt det blir att använda en moral för sig och annan för andra, eftersom mat, kost livsmedel mark asgalt transport vatten all sorts energi ingår i mekanismer där arbetskraft behövs för att få igång också ett vindkraftverk, visst kan man konstruera vindkraftverk eller kärnkraftverk utan en droppe animaliskt fett , men inte om hållbara lösningar behöver integrerad kompetens, ska ett krafverk realiseras så kommer dem som äter lchf veg. att behöva sådana tillsatser att man får undra hur etiska DE  preparaten är isf, vid närmare analyserr, på vilka djurs underlag kunde då  sådan HÅLLBAR kost-trend plötsligt springa mil efgter mil och 24/7. Det sägs aldrig, det är topecrets. Men vegg? Finns inget veg längre, de tiderna försvann redan under 60-t och gick oavkortat in i hard science där det är helt egalt huruvida mäniskan äter kött bär fisk fågel nötter, bryter benen på kycklingarna eller gullar med dem innan de ska in till stationerna. Same shit. Varför moral-kortet är löjligt och också efterblivet. Det hade kanske någon innebörd av andlig karaktär någonstans vid 20-talet som sist och då var det en extrem liten mycket inbunden sekt,  efter det försvann också de drömmarna och sedan dess körs allt via  manipuleringar.

Ja förstås dem som aldrig urbaniserades utan saatt i stugorna och grät, de gjorde allt de kunde och kämpade men också de svalde betet till slut. 

Det var en lång och kreativ sågning.

När jag säger att jag inte har en vegan-politisk agenda pga. samhällens lidanden så menar jag att krig, svält och fattigdom är högre prioriterat än djurrätt i min värld.

När jag säger att jag inte vill se oskyldiga människor lida och dö i förtid så syftar jag framförallt till hjärt- och kärlsjukdomar som vi alla vet är direkt kopplat till kolesterolrik animalisk kost.

Och är ditt huvudargument verkligen att om man som vegan inte är 100.00% skonad från djurlidande så är man lika dålig/bra som någon som inte ens försöker minska lidandet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en lång och kreativ sågning.

När jag säger att jag inte har en vegan-politisk agenda pga. samhällens lidanden så menar jag att krig, svält och fattigdom är högre prioriterat än djurrätt i min värld.

När jag säger att jag inte vill se oskyldiga människor lida och dö i förtid så syftar jag framförallt till hjärt- och kärlsjukdomar som vi alla vet är direkt kopplat till kolesterolrik animalisk kost.

Och är ditt huvudargument verkligen att om man som vegan inte är 100.00% skonad från djurlidande så är man lika dålig/bra som någon som inte ens försöker minska lidandet?

Märkligt påstående överhuvudtaget när cirka 90% av kolesterolet i kroppen tillverkas av dina egna celler!

Vill du att folk skall begå självmord eller vad?

Väldigt lite utav kolestrol du äter tas upp.. äter man för mycket sådant leder det som regel till steatorre.. men det där visst du såklart redan.. iomed att du är såå påläst!

Däremot så finns det olika faktorer som påverkar produktionen utav kolesterol i våra celler!

"Glucagon stimulates phosphorylation (inactivation), and insulin promotes dephosphorylation, activating the enzyme and favoring cholesterol synthesis."

http://www.bioinfo.org.cn/book/biochemistry/chapt20/bio8.htm

Fast det där kände du såklart redan till.. fast mörkade iomed att det inte stämmer med ditt budskap?

Såå.. för att slippa onödigt lidande,, och då talar jag inte om steatorre utan om höga kolesterolhalter i blodet.. se till att Glukagon dominerar över Insulin!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

“Those with cardiovascular disease not identified with diabetes…are simply undiagnosed.”

-Joseph R. Kraft

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp: "Märkligt påstående överhuvudtaget när cirka 90% av kolesterolet i kroppen tillverkas av dina egna celler!"

Lustigt då att folk på den här sidan vanligtvis har 2-3 gånger högre kolesterol än vad jag har =)
Trots att jag aldrig sett till att glukagon vinner över insulin, vad det nu innebär.

Problemet är att mättat fett sänker cellernas förmåga att använda sig av kolesterolet, därför går nivåerna upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp: "Märkligt påstående överhuvudtaget när cirka 90% av kolesterolet i kroppen tillverkas av dina egna celler!"

Lustigt då att folk på den här sidan vanligtvis har 2-3 gånger högre kolesterol än vad jag har =)

Trots att jag aldrig sett till att glukagon vinner över insulin, vad det nu innebär.

Problemet är att mättat fett sänker cellernas förmåga att använda sig av kolesterolet, därför går nivåerna upp.

Har inte följt med diskussionen men en tanke: Hur gamla är dessa på sidan som har högre kolesterol än dig? Det är nämligen inte konstigt att äldre har högre kolesterol än yngre.

Jag uppfattar dig som yngre än vissa andra här men jag kan ha helt fel.

För övrigt har de ju sagts att kolesterol inte är farligt.

Vi har alltid ätit kött, så var våra förfäder mindre hälsosamma än oss?

Vad finns det ens för belägg att veganer är de hälsosamma? Jag förstår varför man blir vegan (djuren) men att påstå att veganism är avgörande eller ens bäst för hälsan ställer jag mig frågande till. Veganer slänger sig runt med massa gamla argument som vården redan gjort/gör. Så jag undrar, vilka förfäder har ni som bevis på att veganism är bäst? Vad jag vet finns det inga veganer som föds och dör som veganer. Inget folkslag är veganer.

Mao beror den försämrade folkhälsan knappast på att vi äter animalier. För det har vi gjort sen urminnes tider.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johan, en länk där dr Dahlqvist skriver om kolesterolet och där man bl a tar upp att låga nivåer av kolesterol innebär förhöjd dödlighet.

http://annikadahlqvist.com/2015/02/17/kolesterolsankning-ar-riskfyllt-sarskilt-for-kvinnor-och-aldre/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alien:

jag är 34. Visst är åldern är en faktor, men kosten och hälsan i övrigt är viktigare. Åldern tenderar väl att framförallt försämra kolesterolet på grund av längre exponering för en kost som inte är toppen, och vikten brukar ju ofta smyga uppåt.

Angående kolesterol hos våra förfäder så var den med högsta sannolikhet låg, från jämförelser med dagens samlare/jägare. Trots animaliskt intag alltså. Det finns med andra ord andra faktorer i vårat leverne som gör att vi i fritt tillstånd inte får högt kolesterol, men när vi lever i "fångenskap" i staden så går det upp. En hypotes, det finns många parasiter som dokumenterat lever på värdens kolesterol, så dom sänker kolesterolet hos människor som lever i ohygienska förhållanden.

hg.png

Lite kort kommentar på Annikas studier är att observationsstudier kan råka ut för reverse causation; tex cancer sänker kolesterol vilket associerar cancer med lågt kolesterol snarare än tvärtom. För äldre personer så är ett fallande kolesterol ett tecken på ohälsa. Det innebär inte att det är eftersträvansvärt att hålla uppe sitt kolesterol! Utan bara att om man är sjuk, allmänt svag, dålig aptit osv så sjunker kolesterol tillsammans med många andra biomarkörer som tex blodglukos! Men det betyder ju inte att man vill hålla glukos eller kolesterol högt under sin friska del av livet bara för det. 

"Results of the current study indicate that a genetic predisposition to high LDL-C levels contributes to mortality throughout life, including in the oldest old, and a beneficial LDL genetic risk profile is associated with familial longevity."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25855712

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy H du menar att hjärt-kärlsjukdom orsakas avkolesterolrik animalisk kost? Den grupp i samhället som har störst förekomst av hjärt-kärlsjukdomar är diabetiket av de båda kategorierna. Diabetiker får intensiv kostrådgivning som har som huvudinriktning att man skall äta lågfettkost och enbart hålla sig till vegetabiliska fetter. Att vara strikt med kolhydrater är inte lika viktigt - det kan kuperas med insulin. Tyvärr har dessa kostråd som getts sedan slutet av 1970-talet gjort att diabetiker drabbas av svåra följdsjukdomar där hjärt-och kärlproblematik är det allra största problemet. Man menar att mellan 50-80% diabetiker som avlider gör det pga. hjärt-kärlsjukdom i någon form. Likaså har man 10-12 år kortare livslängd än andra som ej lider av diabetes. Det som är gemensamt för de båda typerna är att man ej kan reglera blodsockret adekvat. Beror på olika mekanismer för D1 och D2 men att blodsockerstörningar (höga och/eller svängande nivåer) trots att man medicinerar leder till stora skador i blodkärlen är fastslaget.

Det tycks som om högt blodsocker är en mkt allvarlig riskfaktor, kanske den största, för att få hjärt-kärlsjukdom.

Känner du många diabetiker som strikt följer kostråden? Dels tror jag inte kostråden basuneras ut så intensivt som du målar upp, och dels så vet jag att diabetiker i min närhet oftast INTE övergår till en mer vegetabilisk kost trots eventuella kostråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen sant? Vad jag förstått så visar ny forskning att så inte är fallet alls, utan att det är inflammationer i blodkärlen, orsakat av högt blodsocker, som är den stora boven.

Jag tror att den beskrivningen kan vara nära sanningen men jag tror inte på det händelseförloppet. Det kan mycket väl vara så att det är inflammationer som försämrar cellernas förmåga att ta upp blodsocker och att inflammationerna orsakas av någonting annat (lipotoxicitet).

http://nutritionfacts.org/video/lipotoxicity-how-saturated-fat-raises-blood-sugar/

Hänvisning till 13 forskningsstudier under "Sources Cited".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johan, osökt kommer jag att tänka på att du säger att du har lågt kolesterol.

ditt citat "det finns många parasiter som dokumenterat lever på värdens kolesterol, så dom sänker kolesterolet hos människor som lever i ohygieniska förhållanden" Är du drabbad av parasiter menar du?

Att leva under ohygieniska förhållanden bör man akta sig för. Dåliga hygieniska förhållanden är den enskilt största orsaken till allvarlig sjukdom och för tidig död.

Jag är tacksam över att jag lever under goda hygieniska omständigheter och har bra kolesterolvärden, inte för låga.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, nej nej.
Bra kolesterol är lågt kolesterol. Tre vägar dit är bra kost, parasiter eller statiner. Jag kör på det första =)

Men kom ihåg att parasiter är en naturlig del av våra förfäders liv också. Det är dom förhållanden som vi har utvecklats under - lågt kolesterol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner du många diabetiker som strikt följer kostråden? Dels tror jag inte kostråden basuneras ut så intensivt som du målar upp, och dels så vet jag att diabetiker i min närhet oftast INTE övergår till en mer vegetabilisk kost trots eventuella kostråd.

Tommy, det är så att jag är väl förtrogen med diabetesvården och har mycket nära yrkesmässig kontakt med sjukvården. Dvs är mycket initierad, så din invändning faller platt tyvärr. Du får nog ta till dig det jag skriver även om det går emot dina egna teorier. Läs igen mitt inlägg - lågfettkost, användande av inflammationsdrivande högprocessade oljor och tämligen liberalt med kolhydrater - en dödlig mix tillsammans med ett högt och svängande blodsocker.

Bara för att du inte känner till hur diabetesvården och rådgivningen sker betyder inte att att andra har fel. Logik?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, nej nej.

Bra kolesterol är lågt kolesterol. Tre vägar dit är bra kost, parasiter eller statiner. Jag kör på det första =)

Men kom ihåg att parasiter är en naturlig del av våra förfäders liv också. Det är dom förhållanden som vi har utvecklats under - lågt kolesterol.

Ja de små organismer som du kallar parasiter är en mycket stor, vital och levande beståndsdel även hos oss som lever nu. Utan den fina symbios och balans vi har i våra kroppar skulle drabbas av svår sjukdom och död.

- Tommy H skrev något om att kött "ruttnar" i kroppen - det stämmer inte. Har vi de små organismerna i tarmen - den flora- vi behöver, så kan kroppen tillgodogöra sig köttets beståndsdelar på ett alldeles utmärkt sätt.

Man kan påverka balansen mycket med den föda som tas in. När man förändrar sin kost mot en högre fettprocent och minskar på kolhydrater så erfar man bättre hälsa och välbefinnande, det kan dokumenteras också via provtagning att man har "goda" värden. Men detta är ju omvittnat redan på detta forum av de väldigt många som gjort denna kostomläggning och upplever omvälvande förbättringar mot ett mycket vitalt och hälsosamt liv.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy, här är en länk till de aktuella diabetesrekommendationer som tillämpas i Europa och som man använder sig av vid rådgivning till diabetiker i Sverige.

http://www.dnsg-easd.org/info/general/Document/get/5/documentId/guida.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men parasiter drabbar i större utsträckning folk som lever i ohygieniska förhållanden, där finns ett gäng väldigt vanliga och kolesterolsänkande parasiter som vi inte lider av här i sverige i någon större utsträckning.

Angående inflammation och omega-6 så går det att hitta studier som säger både att det är inflammatoriskt och anti-inflammatoriskt!

En översiktsanalys på omega-6 från 2016 säger därför
"it cannot be concluded if omega-6 PUFAs have anti or pro-inflammatory effects and larger clinical trials should be carried out"
http://sci-hub.bz/10.1080/10408398.2015.1126549

Sen förstår jag inte varför du vill lösa problemet med att äta mer mättat fett, som i sig är mer inflammationsdrivande än omega-6...
http://advances.nutrition.org/content/6/3/293S.full

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.