Gå till innehåll

LCHF livsfarligt.

Recommended Posts

Vi har dessutom inte ätit kött igenom evolutionen, vi började äta kött generellt när vi uppfann elden för 200 000 år sedan och därmed kunde döda många bakterier i köttet (inte alla, därav de inflammatoriska effekterna på våra kroppar).

Fel! Vi började äta kött mycket tidigare, typ för 1,5 - 2,5 milljoner år sedan...

http://forum.kostdoktorn.se/topic/7683-k%C3%B6tt%C3%A4tande-gjorde-oss-till-m%C3%A4nniskor/

http://fof.se/artikel/kott-befriade-vara-forfader

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 741
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag säger som Peter, att ni orkar . . . Jag har inte heller tänkt ge mig in i debatten, men jag måste få höra mera om det ruttnade köttet i våra tarmar . . . vart befinner sig detta ruttnade kött någ

Det var ju inget argument, det var en fråga, eller två, eftersom jag inte har en aning om vart i tarmsystemet man hittar det ruttnade köttet och hur det ser ut, det var mina frågor.Eftersom vissa hävd

Tommy!   Min bedömning är att du har fått ett oerhört bra bemötande här. Det skulle vara intressant att se hur ett relativt aggressivt inlägg från en LCHF:are på ett Veganforum med rubriken "Att INT

Talar du för hela LCHF-communityn nu? Om du gör det så kan jag säga att din LCHF-community VISST predikar och rekryterar människor som har hälsoproblem och som tror att deras t.ex. diabetes botas bara för att symptomen maskeras.

Mnjae.. jag talar för mig själv.. utifall du inte känner till detta så finns det olika typer av Diabetes, främst typ 1 och typ 2!

Typ 1 kan man inte bota utan där handlar det om oförmåga att utsöndra insulin... där handlar det främst om att hålla ner kolhydratintaget så man slipper ta onödigt mycket insulin.

När det gäller typ 2 så är det oxå till stora delar en stor genetisk komponent.

"Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents"

http://annals.org/article.aspx?articleid=704330

• Gilla 3
Länk till inlägg

Vad har studien om "low-carbohydrate vegan diet" jämfört med "high-carbohydrate lacto-ovo vegetarian diet" med LCHF vs veganskt att göra?

Säger bara att Ornisch menar att det är prexis så som Eco Atkins som man skall äta.. typ som vegan!

Grejen är fortfarande att om man äter sk riktig mat och inte har några avvikande genetiska fel så kan man leva och må bra på en uppsjö av dieter!

För övrigt så var det du som frågade efter studier!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Mnjae.. jag talar för mig själv.. utifall du inte känner till detta så finns det olika typer av Diabetes, främst typ 1 och typ 2!

Typ 1 kan man inte bota utan där handlar det om oförmåga att utsöndra insulin... där handlar det främst om att hålla ner kolhydratintaget så man slipper ta onödigt mycket insulin.

När det gäller typ 2 så är det oxå till stora delar en stor genetisk komponent.

"Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents"

http://annals.org/article.aspx?articleid=704330

Jotack. Vad orsakar typ 2 diabetes insulinresistens? Fetter i våra muskelceller, framförallt mättade fetter vi intar via kosten eller som når blodkärlen via kroppens fettceller (övervikt), som förstör insulinsignaliseringen. http://nutritionfacts.org/video/What-Causes-Insulin-Resistance/ Se gärna de 8 forskningskällorna under "Sources Cited".

Länk till inlägg

Jag gick med i ett veganforum för nån månad sedan. Tänkte att det vore intressant och lärorikt att diskutera med de som är kunniga inom det. Men jag tappade modet då jag läste - det var väldigt låg kunskapsnivå och trist attityd. Men det tar jag såklart inte som representativt för andra veganer än just de där. Även jag uppskattar att Johan Wallström är här då och då, även om vi skiljer en hel del i åsikt. Han är påläst, saklig och visar respekt för oliktänkare.

Btw, Tommy H, har du läst Vegomyten av exveganen Lierre Keith?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Talar du för hela LCHF-communityn nu? Om du gör det så kan jag säga att din LCHF-community VISST predikar och rekryterar människor som har hälsoproblem och som tror att deras t.ex. diabetes botas bara för att symptomen maskeras.

Så om folk visar uppmätta värden som förbättras så pass mycket att en kostomläggning åt denna riktning kan göra dem medicinfria resten av livet, hur menar du att symptomen maskeras? För att det står det i dina utvalda studier som talar till din fördel? Det är just det här jag menar. Du hänvisar till någon källa. Vi hänvisar till en annan källa. Du hänvisar till en tredje, vi en fjärde. Osv.

Det är bokstavligen som att komma till ett AA-möte och förespråka för att börja dricka igen. Det är inte värt besväret. Du är givetvis välkommen att fortsätta, men jag tror inte du eller vi kommer bli klokare på varann.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tommy H vad tycker du om vegetarisk respektive vegansk LCHF?

Vad tycker du om att äta veganskt på platser och årstider där det innebär mer transporter, miljöförstöring och större risk för ohälsa?

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag tycker det är en enorm vanföreställning bland de veganer som poppar upp ibland att lchf är någon sorts kött-diet. Jag vet inte var den okunskapen kommer ifrån. Kanske Tommy H kan hjälpa med det? Jag undrar om det inte beror på att det är så helt världsfrämmande för väldigt många att inte vara fettskrämd. Jag tror den teorin är rimlig eftersom "normalkostare" också ofta tror att lchf bara är kött fast vi ofta äter mindre kött och mer grönsaker än de.

• Gilla 5
Länk till inlägg

En tankte till. Nånstans skrev Tommy H att vi inte kan ha ätit kött i människans tidigaste historia (ungefär så uppfattade jag det i alla fall) eftersom vi inte hade eld att tillaga köttet med. Kom att tänka på Jonas Coltings bror som faktiskt äter rått kött. Hörde det i någon av Jonas podcasts.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag gick med i ett veganforum för nån månad sedan. Tänkte att det vore intressant och lärorikt att diskutera med de som är kunniga inom det. Men jag tappade modet då jag läste - det var väldigt låg kunskapsnivå och trist attityd. Men det tar jag såklart inte som representativt för andra veganer än just de där. Även jag uppskattar att Johan Wallström är här då och då, även om vi skiljer en hel del i åsikt. Han är påläst, saklig och visar respekt för oliktänkare.

Btw, Tommy H, har du läst Vegomyten av exveganen Lierre Keith?

Jag har varken bekanta veganer eller tillgång till några veganforum, men jag kan nog tänka mig att det är mycket känslor inblandade. Själv är jag politisk vegan utan politisk agenda, jag tror att jag är så pass förstörd av våra samhällens lidanden att jag blivit likgiltig inför den sortens politisk kamp. Däremot blir jag uppriktigt ledsen när jag ser oskylida människor lida och gå bort tiotals år i förväg bara för att företagen i samhället har prackat på dessa matvanor som inte är hälsosamma.

Länk till inlägg

Tommy H har du några råd eller lästips för den som är öppen för att testa veganism och kanske bli "frälst"?

Jag läste på massor om LCHF, både vad gäller hälsa och miljö, innan jag provade. Och när jag väl provade gick det så himla bra, jag blev "frälst" av de goda resultaten på min hälsa.

Hur blev du övertygad om veganskt?

Länk till inlägg

Jag tycker det är enorm vanföreställning bland de veganer som poppar upp ibland att lchf är någon sorts kött-diet. Jag vet inte var den okunskapen kommer ifrån. Kanske Tommy H kan hjälpa med det? Jag undrar om det inte beror på att det är så helt världsfrämmande för väldigt många att inte vara fettskrämd. Jag tror den teorin är rimlig eftersom "normalkostare" också ofta tror att lchf bara är kött fast vi ofta äter mindre kött och mer grönsaker än de.

Det är ingen vanföreställning, det är en reaktion på kostdoktorns egna ord: "Däremot finns det knappast skäl att äta vegetariskt av hälsoskäl. Det är svårare att äta bra och mättande mat som vegetarian. Inte omöjligt, men svårare." http://www.kostdokto...i/mat/vegankost

Länk till inlägg

Det är ingen vanföreställning, det är en reaktion på kostdoktorns egna ord: "Däremot finns det knappast skäl att äta vegetariskt av hälsoskäl. Det är svårare att äta bra och mättande mat som vegetarian. Inte omöjligt, men svårare." http://www.kostdokto...i/mat/vegankost

Jag tror också det är svårare att äta bra om man är vegetarian (det finns så mycket sån junkfood), men det står naturligtvis alla fritt att äta hur man vill. Det finns t ex att man har etiska eller religiösa skäl att göra det. Men bara för att jag tycker det så äter jag ju inte enbart kött. Tvärtom jag är jättenoga med mitt intag av proteiner. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tommy H har du några råd eller lästips för den som är öppen för att testa veganism och kanske bli "frälst"?

Jag läste på massor om LCHF, både vad gäller hälsa och miljö, innan jag provade. Och när jag väl provade gick det så himla bra, jag blev "frälst" av de goda resultaten på min hälsa.

Hur blev du övertygad om veganskt?

Jag blev hälsomässigt övertygad om veganskt när jag kom över en informationskälla som var varken djurrätts-moraliskt eller finansiellt motiverad och som inte har något varumärke eller sysslar med diet-försäljning. http://nutritionfacts.org/ Utan enbart analyserar vad den senaste forskningen har att erbjuda, och där finns även negativa nyheter ur ett "vegan-religiöst" perspektiv.

• Gilla 1
Länk till inlägg

En tankte till. Nånstans skrev Tommy H att vi inte kan ha ätit kött i människans tidigaste historia (ungefär så uppfattade jag det i alla fall) eftersom vi inte hade eld att tillaga köttet med. Kom att tänka på Jonas Coltings bror som faktiskt äter rått kött. Hörde det i någon av Jonas podcasts.

https://coltingblogg.com/2011/08/24/intervju-med-fredrik-colting-i-senaste-runner´s-world/

Här är mer på samma tema:

http://www.rawpaleodietforum.com/

https://zerocarbzen.com

• Gilla 2
Länk till inlägg

http://fof.se/artikel/kott-befriade-vara-forfader

• Gilla 1
Länk till inlägg

Att kött ruttnar i tarmarna är vanlig vegan-propaganda, men det är inte sant. Kött ruttnar inte i tarmarna.

Ehm, allt organiskt har en förruttnelseprocess. Sen syftar jag generellt även till de redan existerande bakterierna i animalia som inte är hälsosamma: http://nutritionfacts.org/video/dead-meat-bacteria-endotoxemia/

Länk till inlägg

Nyfödda barn börjar dia direkt efter födseln av modersmjölken, som är 100%-igt animalisk. Den har mycket hög halt av animaliskt fett, och uteslutande animaliskt protein.

Spädbarnen livnär sig uteslutande på denna vätska, om naturen får ha sin gång. Det sipprar ingen olivolja eller några växtproteiner ur moderns bröst.

Undrar just vid vilken ålder denna sorts kost övergår till att bli ett dödligt gift som får människor att dö i förtid av de skador som animalier åstadkommer i våra kroppar.

Jag tror inte att en kalv skulle må bra av att dricka mjölk livet ut heller, men dem övergår naturligt till vegitabiliskt.

Länk till inlägg

Jotack. Vad orsakar typ 2 diabetes insulinresistens? Fetter i våra muskelceller, framförallt mättade fetter vi intar via kosten eller som når blodkärlen via kroppens fettceller (övervikt), som förstör insulinsignaliseringen. http://nutritionfacts.org/video/What-Causes-Insulin-Resistance/ Se gärna de 8 forskningskällorna under "Sources Cited".

Du refererar fortfarande till Greger som inte har alla hästar i stallet?

Här har du litta att suga på!

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

"Hyperinsulinemic diseases of civilization:

more than just Syndrome X" 

"Abstract

Compensatory hyperinsulinemia stemming from peripheral insulin resistance is a well-recognized metabolic disturbance that is at the root cause of diseases and maladies of Syndrome X (hypertension, type 2 diabetes, dyslipidemia, coronary artery disease, obesity, abnormal glucose tolerance). Abnormalities of fibrinolysis and hyperuricemia also appear to be members of the cluster of illnesses comprising Syndrome X. Insulin is a well-established growth-promoting hormone, and recent evidence indicates that hyperinsulinemia causes a shift in a number of endocrine pathways that may favor unregulated tissue growth leading to additional illnesses. Specifically, hyperinsulinemia elevates serum concentrations of free insulin-like growth factor-1 (IGF-1) and androgens, while simultaneously reducing insulin-like growth factor-binding protein 3 (IGFBP-3) and sex hormone-binding globulin (SHBG). Since IGFBP-3 is a ligand for the nuclear retinoid X receptor a, insulin-mediated reductions in IGFBP-3 may also influence transcription of anti-proliferative genes normally activated by the body’s endogenous retinoids. These endocrine shifts alter cellular proliferation and growth in a variety of tissues, the clinical course of which may promote acne, early menarche, certain epithelial cell carcinomas, increased stature, myopia, cutaneous papillomas (skin tags), acanthosis nigricans, polycystic ovary syndrome (PCOS) and male vertex balding. Consequently, these illnesses and conditions may, in part, have hyperinsulinemia at their root cause and therefore should be classified among the diseases of Syndrome X."

http://www.direct-ms...insulinemia.pdf

Insulin Resistance and Hyperinsulinemia Is hyperinsulinemia the cart or the horse? 

"Insulin resistance, recently recognized as a strong predictor of disease in adults, has become the leading element of the metabolic syndrome and renewed as a focus of research. The condition exists when insulin levels are higher than expected relative to the level of glucose. Thus, insulin resistance is by definition tethered to hyperinsulinemia. The rising prevalence of medical conditions where insulin resistance is common has energized research into the causes. Many causes and consequences have been identified, but the direct contributions of insulin itself in causing or sustaining insulin resistance have received little sustained attention. We examine situations where insulin itself appears to be a proximate and important quantitative contributor to insulin resistance. 1) Mice transfected with extra copies of the insulin gene produce basal and stimulated insulin levels that are two to four times elevated. The mice are of normal weight but show insulin resistance, hyperglycemia, and hypertriglyceridemia. 2) Somogyi described patients with unusually high doses of insulin and hyperglycemia. Episodes of hypoglycemia with release of glucose-raising hormones, postulated as the culprits in early studies, have largely been excluded by studies including continuous glucose monitoring. 3) Rats and humans treated with escalating doses of insulin show both hyperinsulinemia and insulin resistance. 4) The pulsatile administration of insulin (rather than continuous) results in reduced requirements for insulin. 5) Many patients with insulinoma who have elevated basal levels of insulin have reduced (but not absent) responsiveness to administered insulin. In summary, hyperinsulinemia is often both a result and a driver of insulin resistance."

http://care.diabetes...ent_2/S262.full

Hyperinsulinemia Drives Diet-Induced Obesity Independently of Brain Insulin Production

Hyperinsulinemia is associated with obesity and pancreatic islet hyperplasia, but whether insulin causes these phenomena or is a compensatory response has remained unsettled for decades. We examined the role of insulin hypersecretion in diet-induced obesity by varying the pancreas-specific Ins1 gene dosage in mice lacking Ins2 gene expression in the pancreas, thymus, and brain. Age-dependent increases in fasting insulin and β cell mass were absent in Ins1+/−:Ins2−/− mice fed a high-fat diet when compared to Ins1+/+:Ins2−/− littermate controls. Remarkably, Ins1+/−:Ins2−/− mice were completely protected from diet-induced obesity. Genetic prevention of chronic hyperinsulinemia in this model reprogrammed white adipose tissue to express uncoupling protein 1 and increase energy expenditure. Normalization of adipocyte size and activation of energy expenditure genes in white adipose tissue was associated with reduced inflammation, reduced fatty acid spillover, and reduced hepatic steatosis. Thus, we provide genetic evidence that pathological circulating hyperinsulinemia drives diet-induced obesity and its complications."

http://www.cell.com/...ract/S1550-4131(12)00453-6

Länk till inlägg

Du refererar fortfarande till Greger som inte har alla hästar i stallet?

Här har du litta att suga på!

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

"Hyperinsulinemic diseases of civilization:

more than just Syndrome X" 

"Abstract

Compensatory hyperinsulinemia stemming from peripheral insulin resistance is a well-recognized metabolic disturbance that is at the root cause of diseases and maladies of Syndrome X (hypertension, type 2 diabetes, dyslipidemia, coronary artery disease, obesity, abnormal glucose tolerance). Abnormalities of fibrinolysis and hyperuricemia also appear to be members of the cluster of illnesses comprising Syndrome X. Insulin is a well-established growth-promoting hormone, and recent evidence indicates that hyperinsulinemia causes a shift in a number of endocrine pathways that may favor unregulated tissue growth leading to additional illnesses. Specifically, hyperinsulinemia elevates serum concentrations of free insulin-like growth factor-1 (IGF-1) and androgens, while simultaneously reducing insulin-like growth factor-binding protein 3 (IGFBP-3) and sex hormone-binding globulin (SHBG). Since IGFBP-3 is a ligand for the nuclear retinoid X receptor a, insulin-mediated reductions in IGFBP-3 may also influence transcription of anti-proliferative genes normally activated by the body’s endogenous retinoids. These endocrine shifts alter cellular proliferation and growth in a variety of tissues, the clinical course of which may promote acne, early menarche, certain epithelial cell carcinomas, increased stature, myopia, cutaneous papillomas (skin tags), acanthosis nigricans, polycystic ovary syndrome (PCOS) and male vertex balding. Consequently, these illnesses and conditions may, in part, have hyperinsulinemia at their root cause and therefore should be classified among the diseases of Syndrome X."

http://www.direct-ms...insulinemia.pdf

Insulin Resistance and Hyperinsulinemia Is hyperinsulinemia the cart or the horse? 

"Insulin resistance, recently recognized as a strong predictor of disease in adults, has become the leading element of the metabolic syndrome and renewed as a focus of research. The condition exists when insulin levels are higher than expected relative to the level of glucose. Thus, insulin resistance is by definition tethered to hyperinsulinemia. The rising prevalence of medical conditions where insulin resistance is common has energized research into the causes. Many causes and consequences have been identified, but the direct contributions of insulin itself in causing or sustaining insulin resistance have received little sustained attention. We examine situations where insulin itself appears to be a proximate and important quantitative contributor to insulin resistance. 1) Mice transfected with extra copies of the insulin gene produce basal and stimulated insulin levels that are two to four times elevated. The mice are of normal weight but show insulin resistance, hyperglycemia, and hypertriglyceridemia. 2) Somogyi described patients with unusually high doses of insulin and hyperglycemia. Episodes of hypoglycemia with release of glucose-raising hormones, postulated as the culprits in early studies, have largely been excluded by studies including continuous glucose monitoring. 3) Rats and humans treated with escalating doses of insulin show both hyperinsulinemia and insulin resistance. 4) The pulsatile administration of insulin (rather than continuous) results in reduced requirements for insulin. 5) Many patients with insulinoma who have elevated basal levels of insulin have reduced (but not absent) responsiveness to administered insulin. In summary, hyperinsulinemia is often both a result and a driver of insulin resistance."

http://care.diabetes...ent_2/S262.full

Hyperinsulinemia Drives Diet-Induced Obesity Independently of Brain Insulin Production

Hyperinsulinemia is associated with obesity and pancreatic islet hyperplasia, but whether insulin causes these phenomena or is a compensatory response has remained unsettled for decades. We examined the role of insulin hypersecretion in diet-induced obesity by varying the pancreas-specific Ins1 gene dosage in mice lacking Ins2 gene expression in the pancreas, thymus, and brain. Age-dependent increases in fasting insulin and β cell mass were absent in Ins1+/−:Ins2−/− mice fed a high-fat diet when compared to Ins1+/+:Ins2−/− littermate controls. Remarkably, Ins1+/−:Ins2−/− mice were completely protected from diet-induced obesity. Genetic prevention of chronic hyperinsulinemia in this model reprogrammed white adipose tissue to express uncoupling protein 1 and increase energy expenditure. Normalization of adipocyte size and activation of energy expenditure genes in white adipose tissue was associated with reduced inflammation, reduced fatty acid spillover, and reduced hepatic steatosis. Thus, we provide genetic evidence that pathological circulating hyperinsulinemia drives diet-induced obesity and its complications."

http://www.cell.com/...ract/S1550-4131(12)00453-6

Dina texter motbevisar inte något som jag påstått. Om man däremot googlar Hyperinsulinemia så hittar man forskningsrapporter som säger bokstavligen: "A healthy diet that is low in simple sugars and processed carbohydrates, and high in fiber, and vegetable protein is often recommended." http://ajcn.nutrition.org/content/87/1/162

Länk till inlägg

Ehm, allt organiskt har en förruttnelseprocess. Sen syftar jag generellt även till de redan existerande bakterierna i animalia som inte är hälsosamma: http://nutritionfacts.org/video/dead-meat-bacteria-endotoxemia/

Det mesta av maten hinner inte ruttna, den bryts ner av magsyra och enzymer. Det som ruttnar mest är faktisk vegetarisk föda med mycket fiber.

http://www.gnolls.org/1444/does-meat-rot-in-your-colon-no-what-does-beans-grains-and-vegetables/

https://authoritynutrition.com/8-ridiculous-myths-about-meat-and-health/

• Gilla 4
Länk till inlägg

Det här är ett skolexempel på ett visst sorts tankeresonemang.

Tommy H, det här har inget med kost att göra, men är du bekant med författaren Daniel Quinn?

Quinn menar att i vår oerhört komplexa värld finns det ett sorts tankemönster som är oerhört destruktivt. Detta tankemönster har utrotat ursprungbefolkningar, lett (och leder fortfarande) till krig, utanförskap och elände var detta tankemönster än uppträder.

Tankemönstret lyder så här: 'Det finns bara ETT rätt sätt att leva (och alla andra måste fås att leva på det här sättet)'

Om du läser inlägget jag SVARADE på så ser du att det här inte är mitt argument för vegitabilisk kost, utan ett motargument till att det inte finns någon logik i att bara för att vi äter animaliskt som små betyder det inte att vi behöver det som vuxna.

Och är du seriös när du anklagar min argumentationsnivå för att vara låg? Du antydde tidigare i tråden att mitt tankemönster är totalitärt och orsaken till utrotade folkslag, krig och elände. Skön självinsikt.
Länk till inlägg

... Däremot blir jag uppriktigt ledsen när jag ser oskylida människor lida och gå bort tiotals år i förväg bara för att företagen i samhället har prackat på dessa matvanor som inte är hälsosamma.

Där håller jag med dig helt! 

Livsmedelsföretagen har prackat på oss ohälsosamma kostvanor, speciellt de senaste 30-40 åren. Med processade livsmedel fulla av konstgjorda ämnen, för att inte tala om den oetiska djurhållningen i "köttfabriker".

Ibland får man intryck av att livsmedelsföretagen är i maskopi med läkemedelsindustrin ...

• Gilla 6
Länk till inlägg

Om du läser inlägget jag SVARADE på så ser du att det här inte är mitt argument för vegitabilisk kost, utan ett motargument till att det inte finns någon logik i att bara för att vi äter animaliskt som små betyder det inte att vi behöver det som vuxna.

Och är du seriös när du anklagar min argumentationsnivå för att vara låg? Du antydde tidigare i tråden att mitt tankemönster är totalitärt och orsaken till utrotade folkslag, krig och elände. Skön självinsikt.

Har jag misstagit om att du kommer in hit och talar om för oss att vi gör fel, att veganism är det enda rätta?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Där håller jag med dig helt! 

Livsmedelsföretagen har prackat på oss ohälsosamma kostvanor, speciellt de senaste 30-40 åren. Med processade livsmedel fulla av konstgjorda ämnen, för att inte tala om den oetiska djurhållningen i "köttfabriker".

Ibland får man intryck av att livsmedelsföretagen är i maskopi med läkemedelsindustrin ...

Ja, och den största och resursstarkaste industrin i livsmedelbranschen är köttindustrin (sockerindustrin är också resursstark). Jag tycker det är intressant att se hur andra industrier har verkat historiskt. Cigarettindustrin lyckades värva nästan alla inflytelserika doktorer och hälsoinstitut på mitten av 1900-talet och dem lyckades undanhålla de verkliga farorna med rökning i över 30 år och efter 7000 bekräftade studier om rökningens fara.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har jag misstagit om att du kommer in hit och talar om för oss att vi gör fel, att veganism är det enda rätta?

Jag har aldrig påstått att veganism är det enda rätta ^^

• Gilla 1
Länk till inlägg

Dina texter motbevisar inte något som jag påstått. Om man däremot googlar Hyperinsulinemia så hittar man forskningsrapporter som säger bokstavligen: "A healthy diet that is low in simple sugars and processed carbohydrates, and high in fiber, and vegetable protein is often recommended." http://ajcn.nutrition.org/content/87/1/162

Och vad vill du bevisa med det?

Hur menar du att det motverkar Hyperinsulinemi.. och var f*n står det att det är fett som är orsaken?

Blanda inte bort korten är du snäll!

Du kommer bara att dribbla bort dig själv i en debatt om kost!

"Conclusions: Consumption of legumes, soybeans in particular, was inversely associated with the risk type 2 DM."

Aha.. man får inte diabetes av att äta legymer.. det kan man nog få Nobelpris i medicin för.. or not!

Grejen är fortfarande att Typ 2 diabetes handlar om Hyperinsulinemi och därav följande Insulinresistens!

Finns flera sätt att komma åt det problemet, det enkla är att kraftigt reducera matvaror som höjer blodsocker. det kirurgiska är att göra en GBP, den tredje är att fasta!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Och vad vill du bevisa med det?

Hur menar du att det motverkar Hyperinsulinemi.. och var f*n står det att det är fett som är orsaken?

Blanda inte bort korten är du snäll!

Du kommer bara att dribbla bort dig själv i en debatt om kost!

"Conclusions: Consumption of legumes, soybeans in particular, was inversely associated with the risk type 2 DM."

Aha.. man får inte diabetes av att äta legymer.. det kan man nog få Nobelpris i medicin för.. or not!

Grejen är fortfarande att Typ 2 diabetes handlar om Hyperinsulinemi och därav följande Insulinresistens!

Finns flera sätt att komma åt det problemet, det enkla är att kraftigt reducera matvaror som höjer blodsocker. det kirurgiska är att göra en GBP, den tredje är att fasta!

Här säger din egen källa att fett är orsaken: https://youtu.be/FcLoaVNQ3rc?t=1319 Jag har till och med tagit mig tid att spola fram till rätt tidpunkt. 

Länk till inlägg

Jag har aldrig påstått att veganism är det enda rätta ^^

Jag förstår. Du nämner bara i förbifarten sådär, att vegetabilsk kost är problemfri och animalisk kost tycks vara en tickande bomb.

Nåja. Som sagt, det finns inte en universallösning. Oliktänkande leder till nya vinklar och kunskap.

Länk till inlägg

Ok, ytterligare en tråd där 2 "motstående" uppfattningar ska tampas på ett oräkneligt antal sidor. Är otroligt imponerad av alla medverkandes intresse och motivation, men nej tack, jag tänker inte slösa bort flera timmar på att följa denna tråd utan att den kommer fram till nåt. Har gjort det alltför många gånger. Kan vi inte i stället enas om att icke processad mat är bäst, vare sig den är växt- eller animalbaserad, och låta det vara bra så? Lägg striden där den gör nån nytta, är vad jag tänker.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag förstår. Du nämner bara i förbifarten sådär, att vegetabilsk kost är problemfri och animalisk kost tycks vara en tickande bomb.

Nåja. Som sagt, det finns inte en universallösning. Oliktänkande leder till nya vinklar och kunskap.

Animalisk kost är en tickande bomb. Och vegetabiliskt är inte per automatik problemfritt. 

Länk till inlägg

Här säger din källa att fett är orsaken:

Jag har till och med tagit mig tid att spola fram till rätt tidpunkt.

Vänta lite. Det Jason Fung säger är att med kalorireduktion eller fasta kommer fetlever att bättra sig hastigt. Han påstår inte att det är fet mat som ger fetlever.

Edit: 25:45 i klippet.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Här säger din källa att fett är orsaken: https://youtu.be/FcLoaVNQ3rc?t=1319 Jag har till och med tagit mig tid att spola fram till rätt tidpunkt. 

Kul att du tar upp just detta.. med fettlever!

Och då kommer vi osökt in på de främsta orsakerna samt hur man får bort detta!

Om du lyssnat vidare på Jason Fung så fick du reda på att orsaken är.. tada.. Fruktos/HFCS/Hyperinsulinemi/kroniskt förhöjt blodsocker!

Och hur man reverserar det hela är numera väl känt!

"Curbing Carbs More Effective Than Cutting Calories to Reduce Liver Fat"

http://www.ahealthblog.com/curbing-carbs-more-effective-than-cutting-calories-to-reduce-liver-fat.html

Mm.. dra mig baklänges på ett kvastskaft om du kan! -_-

• Gilla 3
Länk till inlägg

Animalisk kost är en tickande bomb. Och vegetabiliskt är inte per automatik problemfritt. 

Då hade vi knappast existerat som art.. och Arktiska befolkningar är nog en myt?

Eskimos Prove An All-Meat Diet

Provides Excellent Health

http://www.biblelife.org/stefansson1.htm

Du får nog komma med bättre belägg än lösa påståenden.. och Dr Greger!

Grejen är.. tada.. man kan leva och ha hälsan på en himla massa dieter/kostupplägg/livstilar.. oså så du inte missar detta.. LCHF är "Plant Positive"!

Flera är oxå vegetarianer! :o

Länk till inlägg

När en övertygad vegan ger sig in på ett LCHF-forum för att försöka övertala LCHF-arna att bli veganer, så är det som när en inbiten frimärkssamlare går med i en ornitologisk klubb för att försöka få fågelskådarna att inse att det i stället är frimärkssamlande de bör ägna sig åt.

Dvs rätt så utsiktslöst...

• Gilla 5
Länk till inlägg

Vänta lite. Det Jason Fung säger är att med kalorireduktion eller fasta kommer fetlever att bättra sig hastigt. Han påstår inte att det är fet mat som ger fetlever.

Edit: 25:45 i klippet.

Och vad sa jag från början?
"Fetter i våra muskelceller, framförallt mättade fetter vi intar via kosten eller som når blodkärlen via kroppens fettceller (övervikt), som förstör insulinsignaliseringen. http://nutritionfacts.org/video/What-Causes-Insulin-Resistance/ Se gärna de 8 forskningskällorna under "Sources Cited"."

Våra källor verkar därmed vara rörande överens, däremot har min källa ytterligare teorier utöver "viktminskningteorin".
Länk till inlägg

Då hade vi knappast existerat som art.. och Arktiska befolkningar är nog en myt?

Eskimos Prove An All-Meat Diet

Provides Excellent Health

http://www.biblelife.org/stefansson1.htm

Du får nog komma med bättre belägg än lösa påståenden.. och Dr Greger!

Grejen är.. tada.. man kan leva och ha hälsan på en himla massa dieter/kostupplägg/livstilar.. oså så du inte missar detta.. LCHF är "Plant Positive"!

Flera är oxå vegetarianer! :o

När jag pratar om tickande bomber så syftar jag till den plötsliga hjärtattack/stroke/blodpropp gemene medborgare kommer få vid 50-70-års åldern. Menar du att arktiska befolkningar inte reproducerar sig före de fyllt 70?

Det finns enligt kostdoktorn "inga hälsomässiga fördelar" ens med vegetariskt.

Länk till inlägg

För att inte tala om vå

"Fetter i våra muskelceller, framförallt mättade fetter vi intar via kosten eller som når blodkärlen via kroppens fettceller (övervikt), som förstör insulinsignaliseringen. http://nutritionfact...lin-Resistance/ Se gärna de 8 forskningskällorna under "Sources Cited"."

Våra källor verkar därmed vara rörande överens, däremot har min källa ytterligare teorier utöver "viktminskningteorin".

Du glömmer rätt lätt eller är helt ovetande om att våra kroppar gärna omvandlar högt blodsocker till just mättade fetter.. främst Palmitinsyra!

Mnjae.. insulinsignaleringen finns där hur som helst.. det är inget problem!

Grejen är att de främst påverkar GLUT4.. och du har alldrig fler GLUT4 än vad du behöver.

Det i sig styrs dels utav cellulära behov samt av omgivningen.. främst högt blodsocker.

När dina celler är fulla av energi så drar de in sina GLUT4 från membranet iomed att de inte kan ta emot mer.. om detta fortgår så tillbakabildas antalet GLUT4!

Då har man blivit insulinresistent.. då är det som så att Insulin ökar ännumera.. dels för att inhibera Lipolys, dels för att inhibera fettoxidation.. prio är att få ner toxiskt höga blodsockernivåer.

Det leder då bland annat till att fett lagras litta överallt, främst intramuskulärt men oxå i lever och andra interna organ tex i din bukspottkötell!

När sen steatosen i bukspottkörteln nått en viss nivå så får den problem med att utsöndra adekvata mängder insulin, det är då man brukar diagnosticeras diabetes typ 2!

Om Steatosen får fortgå så leder den sen till Cirros, dvs funktionell vävnad ersätts med ärrvvävnad.

Länk till inlägg

För att inte tala om vå

Du glömmer rätt lätt eller är helt ovetande om att våra kroppar gärna omvandlar högt blodsocker till just mättade fetter.. främst Palmitinsyra!

Mnjae.. insulinsignaleringen finns där hur som helst.. det är inget problem!

Grejen är att de främst påverkar GLUT4.. och du har alldrig fler GLUT4 än vad du behöver.

Det i sig styrs dels utav cellulära behov samt av omgivningen.. främst högt blodsocker.

När dina celler är fulla av energi så drar de in sina GLUT4 från membranet iomed att de inte kan ta emot mer.. om detta fortgår så tillbakabildas antalet GLUT4!

Då har man blivit insulinresistent.. då är det som så att Insulin ökar ännumera.. dels för att inhibera Lipolys, dels för att inhibera fettoxidation.. prio är att få ner toxiskt höga blodsockernivåer.

Det leder då bland annat till att fett lagras litta överallt, främst intramuskulärt men oxå i lever och andra interna organ tex i din bukspottkötell!

När sen steatosen i bukspottkörteln nått en viss nivå så får den problem med att utsöndra adekvata mängder insulin, det är då man brukar diagnosticeras diabetes typ 2!

Om Steatosen får fortgå så leder den sen till Cirros, dvs funktionell vävnad ersätts med ärrvvävnad.

Har du sett 5-minuters klippet? Jag tror att även du skulle vara rörande överens med min käll: http://nutritionfacts.org/video/What-Causes-Insulin-Resistance/

Länk till inlägg

"Fetter i våra muskelceller, framförallt mättade fetter vi intar via kosten eller som når blodkärlen via kroppens fettceller (övervikt), som förstör insulinsignaliseringen. http://nutritionfacts.org/video/What-Causes-Insulin-Resistance/ Se gärna de 8 forskningskällorna under "Sources Cited"."

Är de rörande överens? Du påstår att mättat fett via kosten är orsaken. Det är ju knappast vad Zepps video säger.

Men jag är helt övertygad att dina hänvisade källor visar på korrelation mellan det du säger. Det betyder inte att du sitter på det slutgiltiga svaret. Det finns rapporter för och emot beroende på hur man vinklar sin metodering och vilka frågor man vill se besvarade. Din sida du hänvisar till som du påstår är neutral, såg jag hänvisar här och där till Ornish. Det kallar jag ganska vinklat. Jag säger inte att det är fel, men det är bara ena sidan av tärningen.

Människan är allätare. Hade vi varit strikt växtätare eller köttätare hade det inte funnits de här frågetecknen. Det hade varit svart på vitt.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tommy H Vad har du för växtprotein som är fullvärdigt att föreslå till en medelålders kvinna som är östrogendominant och riskerar att blöda ihjäl av de konsekvenser som ett ökat intag av fytoöstrogener ger? Klarar inte heller någon större mängd kolhydrater p g a sockerberoende.

• Gilla 4
Länk till inlägg

När jag pratar om tickande bomber så syftar jag till den plötsliga hjärtattack/stroke/blodpropp gemene medborgare kommer få vid 50-70-års åldern. Menar du att arktiska befolkningar inte reproducerar sig före de fyllt 70?

Det finns enligt kostdoktorn "inga hälsomässiga fördelar" ens med vegetariskt.

Om man säger som så.. risken med stigande ålder är den främsta risken för de flesta utav oss.. so what!

Eh,, har han sagt till dig personligen eller?

Nu så har jag alldrig träffat honom personligen men vad jag förstår så gör han ingen skillnad mellan blandkost och vegetarisk.. för övrigt som jag sagt.. LCHF är "Plant positive"!

Vi är inga Carniovorer, utan Omnivorer!

"Conclusions

Whenever and wherever it was ecologically possible, huntergatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived > 50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate."

http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.full.pdf+html?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&author1=cordain&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Och då har vi inte ens nämnt våra förfäder här i Norden på Taijgan!

Det finns lixom inte särskildt mycket bär frukter och rötter att livnära sig på här.. speciellt inte om man lever på stenåldern.. innan jordbruket!

stenkoc.gif

"Det behövs bara näringstabeller och grundläggande kännedom om tajgans flora och fanua för att matematiskt kalkylera fram svårigheterna. Alla som tror att man kan överleva genom att äta vilda växter på tajgan får möjligen en tankeställare. Vad man behöver är ett köttberg och fältropet är troligen att döda allt man kan döda och äta. "

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/stenmat.htm

• Gilla 1
Länk till inlägg

Är de rörande överens? Du påstår att mättat fett via kosten är orsaken. Det är ju knappast vad Zepps video säger.

Men jag är helt övertygad att dina hänvisade källor visar på korrelation mellan det du säger. Det betyder inte att du sitter på det slutgiltiga svaret. Det finns rapporter för och emot beroende på hur man vinklar sin metodering och vilka frågor man vill se besvarade. Din sida du hänvisar till som du påstår är neutral, såg jag hänvisar här och där till Ornish. Det kallar jag ganska vinklat. Jag säger inte att det är fel, men det är bara ena sidan av tärningen.

Människan är allätare. Hade vi varit strikt växtätare eller köttätare hade det inte funnits de här frågetecknen. Det hade varit svart på vitt.

På deras startsida så hittade jag en träff på Ornish, och då fanns han med i en lista bland 2008 st andra hälsokategorier. "här och där"

Länk till inlägg

På deras startsida så hittade jag en träff på Ornish, och då fanns han med i en lista med 2008 st andra hälsokategorier. "här och där"

Jag var inne på sidan och klickade på olika kategorier. Måste ha varit maximalt med otur då att jag råkade på honom direkt.

Poängen är att den där samlingssidan är inte den slutgiltiga sanningen. Vi kan lika gärna referera till Weston A. Price Foundation, men det leder inte till något annat än ännu mera "my kung fu is better than your kung fu".

Länk till inlägg

“If only you would watch this video”

Så säger veganer världen över och menar videon med/av Michael Greger.

Så säger också Tommy H här i tråden, fullständigt vilseledd av sin idol.

Här är en recension av Michael Greger, hans video, och av veganism i stort.

https://www.sciencebasedmedicine.org/death-as-a-foodborne-illness-curable-by-veganism/

• Gilla 6
Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...