Gå till innehåll

LCHF livsfarligt.

Recommended Posts

Jag utgår inte ifrån att personer här ljuger om sina hälsoresultat. Jag tror däremot att resultaten kan förbättras och jag tror att de långsiktiga LCHF-effekterna är förödande.

Det är klart att en huvudlös kostinställning kan leda till dåliga resultat. Jag vet inte vilka risker du syftar till skulle vara större med en vegansk diet då vårt samhälles främsta fara är hjärt och kärlsjukdomar, något som kan elimineras med en växtbaserad kost. Det har funnits populationer i Kenya vars blodtryck sjunker med åldern och hjärtsjukdomar aldrig existerat. http://nutritionfacts.org/video/how-to-prevent-high-blood-pressure-with-diet/

Detta skulle eventuellt kunna få dig att känna dig tryggare just gällande fettaspekten i LCHF.

http://www.ravnskov.nu/2015/12/30/myt-2-aderforkalkning-har-inget-med-blodets-kolesterol-att-gora/

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 741
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag säger som Peter, att ni orkar . . . Jag har inte heller tänkt ge mig in i debatten, men jag måste få höra mera om det ruttnade köttet i våra tarmar . . . vart befinner sig detta ruttnade kött någ

Det var ju inget argument, det var en fråga, eller två, eftersom jag inte har en aning om vart i tarmsystemet man hittar det ruttnade köttet och hur det ser ut, det var mina frågor.Eftersom vissa hävd

Tommy!   Min bedömning är att du har fått ett oerhört bra bemötande här. Det skulle vara intressant att se hur ett relativt aggressivt inlägg från en LCHF:are på ett Veganforum med rubriken "Att INT

Ravnskov är ju en forskare på kanten, som inte tas på allvar av resten av forskarvärlden. Min uppfattning är att det verkar vara på goda grunder också, baserat på det jag läst från honom samt en debatt med honom.

Länk till inlägg

Ravnskov är ju en forskare på kanten, som inte tas på allvar av resten av forskarvärlden. Min uppfattning är att det verkar vara på goda grunder också, baserat på det jag läst från honom samt en debatt med honom.

På kanten, så som Einstein, Tesla, Darwin, Galileo med flera - Med den kommentaren syftar jag på att, bara för att en del av etablissemanget anser något vara kontroversiellt, så kan det vara vetenskapligt, konstruktivt och till och med träffsäkert.

Goda grunder, eh. Till skillnad från de flesta i denna tråd, så har ju Uffe R blivit publicerad flertalet gånger (artiklar och böcker) och fått en hel del kritik (både positiv och negativ sådan) och arbetat med saker som (han är alltså inte "bara" en teoretiker) kirurgi, neurologi, röntgen, pediatri och medicin.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Jo, det är klart, men när ens idéer inte tar fart efter att ha fått så mycket uppmärksamhet under ett helt liv så är ju risken stor att ens hypotes inte stämmer. Dödlighet i CVD har minskat både i Sverige och USA, tack vare mätning och behandling av blodfetter. Med tiden har det kommit starkare och starkare bevis för kolesterolets verkan, i form av avancerade tekniker som mendelisk randomisation och mätningar inuti kärlväggarna. Dessa har gett ytterligare stöd för att vi är på rätt spår redan. Men han fokuserar bara på den vekaste typerna av bevis och letar efter undantag som kan ha alla möjliga förklaringar.

Länk till inlägg

Du har ju rätt till dina åsikter - Men en hel del av "den" forskningen kan ju vara svårt att ta på allvar, då det flera gånger visat sig vara för mycket kolhydrater eller/och dåliga former av fetter (och/eller andra viktiga "detaljer"). Hjälper inte om det är "superstrikt" och "superseriös" forskning, om mätvärden/resultat/"orsaker" baseras på ovidkommande saker (ovidkommande utifrån kontexten) - det kan ju bl.a. tyda på att de ansvariga individerna/organisationerna inte ens är någorlunda pålästa och då faktiskt inte alls är särdeles seriösa eller strikta, vetenskapligt sett.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Mendelian randomization, text tagen från Wikipedia:

"Well-known successes include the identified causal links between smoking and lung cancer, and between blood pressure and stroke. However, there have also been notable failures when identified exposures were later shown by randomised controlled trials (RCTs) to be non-causal. For instance, it has now been shown that hormone replacement therapy will not prevent cardiovascular disease, as was previously thought, and may have other adverse health effects (Rossouw et al. 2002)."

Länk till inlägg

hehe...läste under fel rubrik ;)  ...får erkänna att jag inte orkar jobba vidare på detta, texten under rätt rubrik kräver nog några dagars påläsning ;)

Länk till inlägg

Johan Wallström Du försvarar den bisarra kolesterol-hypotesen.Den strider mot den mänskiga fysiologin.

Kolesterol har viktiga uppgifter i våra kroppar.De som lever längst har högt kolesterol.

7 av 10 som får hjärtinfarkt har förhöjt blodsocker,men normala kolesterolnivåer.

Även läkemedelsindustrin är medvetna om de kolesterol sänkande statineras usla behandnings-

resulat, och när de höjde statin doserna, så blev inte resultatet bättre, utan bara biverkningarna ökade. Många i behandlingsgruppen drabbades av typ 2 diabetes.

Obroende forskare har visat att NNT är så högt att det inte är fösvarligt att sarsa pengar på statin behandlinar.

Men du Johan Wallström försvarar tokerierna.

Se: http://www.dailymail.co.uk/health/article-3460321/How-Big-Pharma-greed-killing-tens-thousands-world-Patients-medcated-given-profitable-drugs-little-proven-benefits-leading-doctors-warn.html

Se: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1807837/?page=1

Se : http://ettsotareblod.se/nya-stor-studie-mangd-fett-i-maten-har-inget-effekt-pa-vikten/#disqus_thread

Se även: http://www.nytimes.com/2016/04/04/health/dashing-hopes-study-shows-cholesterol-drug-has-no-benefits.html?_r=0

• Gilla 3
Länk till inlägg

7 av 10 som får hjärtinfarkt har förhöjt blodsocker,men normala kolesterolnivåer.

Även läkemedelsindustrin är medvetna om de kolesterol sänkande statineras usla behandnings-

resulat, och när de höjde statin doserna, så blev inte resultatet bättre, utan bara biverkningarna ökade. Många i behandlingsgruppen drabbades av typ 2 diabetes.

Obroende forskare har visat att NNT är så högt att det inte är fösvarligt att sarsa pengar på statin behandlinar.

Du vet att det är kolesterol som är främsta byggaren av plack- och kolesterol-(uppenbarligen)ansamlingar?

Och det slår inte dig att det definitionen av "normala" kolesterolnivåer i ett samhälle där det är NORMALT att DÖ av en hjärtattack INTE nödvändigtvis är detsamma som hälsosamma kolesterolnivåer?

Länk till inlägg

Du vet att det är kolesterol som är främsta byggaren av plack- och kolesterol-(uppenbarligen)ansamlingar?

Och det slår inte dig att det definitionen av "normala" kolesterolnivåer i ett samhälle där det är NORMALT att DÖ av en hjärtattack INTE nödvändigtvis är detsamma som hälsosamma kolesterolvärden?

Reality check http://forum.kostdoktorn.se/topic/8276-lchf-åderförkalkning-skyhögt-kolesterol-och-nytt-liv/
  • Gilla 3
Länk till inlägg
Länk till inlägg

"Cholesterol, from the Ancient Greek chole- (bile) and stereos (solid) followed by the chemical suffix -ol for an alcohol, is an organic molecule. It is a sterol (or modified steroid),[4] a lipid molecule and is biosynthesized by all animal cellsbecause it is an essential structural component of all animal cell membranes that is required to maintain both membrane structural integrity and fluidity. Cholesterol enables animal cells to dispense with a cell wall (to protect membrane integrity and cell viability) thus allowing animal cells to change shape and animals to move (unlike bacteria and plant cells which are restricted by their cell walls).

In addition to its importance for animal cell structure, cholesterol also serves as a precursor for the biosynthesis of steroid hormones and bile acids.[5] Cholesterol is the principal sterol synthesized by all animals. In vertebrates the hepatic cells typically produce greater amounts than other cells. It is absent among prokaryotes (bacteria and archaea), although there are some exceptions such as Mycoplasma, which require cholesterol for growth.[6]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol

Edit; vidare i samma wikipedia-artikel "In the human body, high levels of triglycerides in the bloodstream have been linked to atherosclerosis and, by extension, the risk of heart disease[7] and stroke.[6]However, the relative negative impact of raised levels of triglycerides compared to that of LDL:HDL ratios is as yet unknown. The risk can be partly accounted for by a strong inverse relationship between triglyceride level and HDL-cholesterol level."

Hos LCHF:arna går triglyceriderna ned fort och når optimala värden snabbt. Du kan ju kolla runt här, folk är bra på att lägga upp sina mätvärden.

• Gilla 1
Länk till inlägg

"Cholesterol, from the Ancient Greek chole- (bile) and stereos (solid) followed by the chemical suffix -ol for an alcohol, is an organic molecule. It is a sterol (or modified steroid),[4] a lipid molecule and is biosynthesized by all animal cellsbecause it is an essential structural component of all animal cell membranes that is required to maintain both membrane structural integrity and fluidity. Cholesterol enables animal cells to dispense with a cell wall (to protect membrane integrity and cell viability) thus allowing animal cells to change shape and animals to move (unlike bacteria and plant cells which are restricted by their cell walls).

In addition to its importance for animal cell structure, cholesterol also serves as a precursor for the biosynthesis of steroid hormones and bile acids.[5] Cholesterol is the principal sterol synthesized by all animals. In vertebrates the hepatic cells typically produce greater amounts than other cells. It is absent among prokaryotes (bacteria and archaea), although there are some exceptions such as Mycoplasma, which require cholesterol for growth.[6]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol

Edit; vidare i samma wikipedia-artikel "In the human body, high levels of triglycerides in the bloodstream have been linked to atherosclerosis and, by extension, the risk of heart disease[7] and stroke.[6]However, the relative negative impact of raised levels of triglycerides compared to that of LDL:HDL ratios is as yet unknown. The risk can be partly accounted for by a strong inverse relationship between triglyceride level and HDL-cholesterol level." 

Hos LCHF:arna går triglyceriderna ned fort och når optimala värden snabbt. Du kan ju kolla runt här, folk är bra på att lägga upp sina mätvärden. 

Det står ju att de relativt negativa effekterna av höjda Triglycerides jämfört med LDL:HDL är okända.

Länk till inlägg

Har du läst studien själv HelgeK? 

Det är ju rena rama skämtet.

Den enda delen i studien som undersöker kolesterolsänkande dieter gör detta först och främst på målgruppen "Type 2 hyper-lipoproteinemia" (en ovanlig genetisk åkomma som drabbar 1 av 500) som har EXTREMT svårt att binda LDLer, och sen ges dessa patienter "måttliga" doser kolesterol. 400mg/dag (istället för 500mg som är Amerikanska genomsnittet) i tre månaders tid. 

Sen avrundas studien med en uppskattad ökad livslängd som inte förvånande är ganska marginell (som bäst 12 månader)

Resten av studien handlar om kolesterolsänkande mediciners effekt på redan högriskpatienter.

Länk till inlägg

"17 forskare, bl a Uffe Ravnskov och Ralf Sundberg, har gått igenom en mängd studier och funnit att äldre med högre LDL får förlängt liv och hälsa än de med lägre LDL."

http://annikadahlqvist.com/2016/06/13/hogt-ldl-medfor-langre-liv-och-halsa/

Xiro, läs "Strengts and limitations of this study":

http://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full

• Lack of an association or an inverse association between LDL-C and mortality was present in all studies.

• We may not have included studies where an evaluation of LDL-C as a risk factor for mortality was performed but where it was not mentioned in the title or in the abstract.

• We may have overlooked relevant studies because we have only searched PubMed.

• Minor errors may be present because some of the authors may not have adjusted LDL-C by appropriate risk factors.

• Some of the participants with high LDL-C may have started statin treatment during the observation period and, in this way, may have added a longer life to the group with high LDL-C and some of them may have started with a diet able to influence the risk of mortality.

• We may have overlooked a small number of relevant studies because we only searched papers in English.

Länk till inlägg

"Of the 21 participants, 10 were given a cholesterol-rich diet (800 mg of cholesterol a day – about the amount of cholesterol found in 5 medium-sized eggs). The rest of the study participants were to eat a diet which contained 250 mg of cholesterol each day.

After two weeks of treatment, 80 per cent of those eating a high-cholesterol diet were free of TB infection, compared to only 9 per cent of the others. This difference was statistically significant." Etc etc

http://www.drbriffa.com/2013/04/25/does-cholesterol-play-a-beneficial-role-in-immunity/

Länk till inlägg

"17 forskare, bl a Uffe Ravnskov och Ralf Sundberg, har gått igenom en mängd studier och funnit att äldre med högre LDL får förlängt liv och hälsa än de med lägre LDL."

http://annikadahlqvist.com/2016/06/13/hogt-ldl-medfor-langre-liv-och-halsa/

Studiens referensmaterial säger bl.a:

"Nevertheless, these data support dietary advice to reduce SFA intake."

http://ajcn.nutrition.org/content/101/6/1263

"If we are to eliminate coronary disease, lowering LDL should be the primary goal"

http://www.cell.com/cell/abstract/S0092-8674(15)00079-3

Och studiens slutsats kritiserar enbart satinbehandlingen. Se referens 38, 39, 40:

How statistical deception created the appearance that statins are safe and effective in primary and secondary prevention of cardiovascular disease.

doi:10.1586/17512433.2015.1012494

The effect of statins on average survival in randomised trials, an analysis of end point postponement.

doi:10.1136/bmjopen-2014-007118

Beyond confusion and controversy, Can we evaluate the real efficacy and safety of cholesterol-lowering with statins? J

doi:10.15586/jcbmr.2015.11

• Gilla 1
Länk till inlägg

Refmaterial kan ju vara nåt man visar inte stämmer, och man kan även ta delar av material... en ref är inte nåt man nödvändigtvis håller med om.

Länk till inlägg

Så kan det bli.. X) Jag står fortfarande fast vid att högt kolesterol bygger upp plack o kolesterolansamling. Och visst tror jag att kolesterolsänkande för redan högrisk-patienter eller rentav hjärtsjuka endast har marginella hälsoeffekter, liksom storrökare eller lungcancerdrabbade inte automatiskt botas bara för att dem slutar röka.

Sen skulle jag vilja fråga:

Förs någon statistik för hur stor del av de bättrade hälsoresultaten och blodvärden som har med lchf-dieten att göra, som inte bara är en konsekvens av att man går ner i vikt?

Precis som dr. Greger säger, man kan som diabetiker minska kolesterolnivåer tom. med en kokaindiet, men det säger väldigt lite om vad man äter och mer om hur lite man äter eller vad man inte äter.

Länk till inlägg

Förs någon statistik för hur stor del av de bättrade hälsoresultaten och blodvärden som har med lchf-dieten att göra, som inte bara är en konsekvens av att man går ner i vikt?

Det finns ju flera som äter LCHF/Paleo av andra hälsoskäl än just viktminskning. Jag vet inte något om någon statistik men flera visar på bättre hälsa och mindre värk med LCHF.

Sen finns det ju så klart de som har sjukligt kolesterol, som min moster tex. Hon åt lågfett vegankost i flera år men fick ändå käka statiner. Hon började äta lchf av samma anledning för ett par år sedan men käkar fortfarande statiner. Däremot säger hon att hon mår bättre på lchf än vad hon gjorde med vegankosten. Nu har hon ju inga etiska förbehåll att äta kött så då fungerar det ju så klart. Men jag har en bekant som äter vegankost som mår bättre av det också, och mig veterligen har hon inget emot utnyttjandet av djur då hon är hundägare av framavlad rashund...  :unsure:

• Gilla 1
Länk till inlägg

Johan Wallström Du försvarar den bisarra kolesterol-hypotesen.Den strider mot den mänskiga fysiologin.

Kolesterol har viktiga uppgifter i våra kroppar.De som lever längst har högt kolesterol.

Men du Johan Wallström försvarar tokerierna.

Se: http://www.dailymail.co.uk/health/article-3460321/How-Big-Pharma-greed-killing-tens-thousands-world-Patients-medcated-given-profitable-drugs-little-proven-benefits-leading-doctors-warn.html

Se: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1807837/?page=1

Se : http://ettsotareblod.se/nya-stor-studie-mangd-fett-i-maten-har-inget-effekt-pa-vikten/#disqus_thread

Se även: http://www.nytimes.com/2016/04/04/health/dashing-hopes-study-shows-cholesterol-drug-has-no-benefits.html?_r=0

Jag vet förstås att kolesterol har viktiga funktioner i kroppen. Det har även glukos, men vi vet båda att för högt glukos inte är bra. Mer är inte alltid bättre, tvärtom finns det ALLTID ett värde som är "för högt" och ett värde som är "för lågt" av kroppens substanser. Det ska vara lagom av allt! 

Och vad är lagom för kolesterol? LDL-C är normalt runt 1.5 för andra däggdjur, för nyfödda barn och för jägare/samlare.

m_11090_gr1.jpeg

Angående statiner så förespråkar vi ju att man ska sänka kolesterolet med kost, inte med mediciner. Statiner har otrevliga biverkningar, tex att vissa höjer risken för diabetes som du säger. För mig är det inte intressant att spendera tid på att försvara statiner, det är väldigt komplext med många olika typer av statiner med olika effekt och olika grader av biverkningar och off-target effects. 

Problemet med associationsstudier som Ravnskov har analyserat är att dom har förvillande faktorer, som Tommy har noterat så finns risken att någon sjukdom eller allmänt dåligt hälsotillstånd sänker både kolesterolet och ökar risken att dö. Till exempel, om man har förlorat sin aptit på grund av magbesvär så kommer man gå ner i vikt, få lägre kolesterol, och kanske dö av oförmåga att få tillräckligt med energi och näring. Det innebär inte att lågt kolesterol är farligt! Det är bara en biomarkör som förutsäger risk. För dessa patienter skulle säkerligen även blodsockret gå ner samtidigt! Men det förstår vi ju alla att det inte innebär att högt blodsocker är bra.

"The association of hypoglycemia and mortality is likely to be due to coexisting multiple comorbidities and frailty rather than a direct causal link between the two. "

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4365959/

Som du ser ovan så är lågt blodsocker hos äldre en riskmarkör för andra sjukdomar. Detsamma gäller lågt kolesterol. För patienter med lågt kolesterol har normalt inte fått den låga nivån pga att dom blivit veganer på ålderns höst, utan pga att dom är sjuka.

En säkrare metod är då mendelisk randomisation som sagt, och det finns som tur är även en sådan på kolesterolets effekt hos den äldre delen av befolkningen:

"Results of the current study indicate that a genetic predisposition to high LDL-C levels contributes to mortality throughout life, including in the oldest old, and a beneficial LDL genetic risk profile is associated with familial longevity."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25855712

Länk till inlägg

Vilken lärorik tråd detta va.

När det gäller bacon så var inlägget från "Kostdoktorn" vad jag minns inte så motsträvande till den studien som sa att bacon kan orsaka tjocktarmscancer. http://www.kostdoktorn.se/varfor-far-kottatare-oftare-tarmcancer 

Men "processat rött kött" eller vad kategorin nu ska kallas, orsakar EN typ av cancer i en studie eller hur många dom nu va. Och marginalerna är ju långt inom slumpen och vad som går att framhäva genom lite manipulering av testdatat. Inte skrikande tydligt att det finns koppling om man jämför med hur farligt rökning va. 

Kollar man på växter så finns det genast samband med FLERA typer av cancer! Och det är allmänt känt av alla läkare och en väldigt använd diagnosprocedur att cancer gillar socker. Och när jag säger socker menar jag glukos så det finns ju i all vegetarisk föda oavsett processningsgrad. 

När det gäller rädslan för fet mat och därbland kött, så är det ju endast kolesterol som står till grund till argumenten. Och allt faller ju som ett korthus när forskningen är helt eniga om att kolesterolens inverkan genom maten inte är drivande orsaken till hjärtsjukdommarna. Det är ju löjligt hur "länder som inte är USA" fortfarande nöter på med kolesterolskräcken i maten. Om man läser lite historia så var det USAs politiska beslut, inte forskare utan politiker! Som bestämde att kolesterolet är nog det som är farligt baserat på lite enkätstudier och djurförsök, samtidigt som amerikanska forskare sa emot att det var fel att basera några råd på det man då visste så gick man ändå framåt med rekomendationerna. Men man sa att man skulle minska på mat med kolesterol och samtidigt sa man att mättat fett också påverkade kolesterolet i kroppen. Men idag om du läser USAs kostråd så får du äta hur mycket kolesterol du vill! Nu säger dom att intaget av kolesterol genom maten inte går att överkonsumera, starka ord. Så om man drog slutsatsen att mättat fett också påverkade kolesterolet förut så kanske det inte är sanning heller om det stod i samma papper som man har klassat som osanning pga dålig forskning. 

Cholesterol. Previously, the Dietary Guidelines for Americans recommended that cholesterol intake be limited to no more than 300 mg/day. The 2015 DGAC will not bring forward this recommendation because available evidence shows no appreciable relationship between consumption of dietary cholesterol and serum cholesterol, consistent with the conclusions of the AHA/ACC report.2 35 Cholesterol is not a nutrient of concern for overconsumption. http://health.gov/dietaryguidelines/2015-scientific-report/06-chapter-1/d1-2.asp 

Så om USA uppfann denna teori och nu har skrotat den. Varför har Sverige kvar teorin? Sverige tog emot råden med öppna armar och litade på att forskarna i USA hade rätt, i detta fallet var det inte forskare utan politiker och därefter massa forskare som va mer eller mindre betalade för att bevisa att det verkligen va så och inte hade något intresse för studier som inte kunde bevisa deras teori. Notera att det handlade inte om att motbevisa teorin utan att styrka den, och det lyckades man ju nästan göra med lite desperata trollerikonster med data och dålig forskning så kunde man peka på någon pytte procent.  Det som är slående är att alla studier som SLV till och med hade som referenser för att styrka mättade fettets farlighet var alla överens om att om man bytte fett mot andra energikällor så ökade övervikt och diabetes!!! dvs att fettet skulle aboslut inte minskas utan bytas ut mot andra typer av fett om man ska ha hällsofördelar. Något som alla misstolkar och säger att man ska ta bort fettet eller minska på sin totala fettkonsumering. 

En till sak som folk missuppfattar är att överviktiga ska följa SLV rekomendationer, det är endast normalviktiga och friska personer som SLVs råd är till för. Något som Många i läkarvården gör fel med och hänvisar folk som behöver sjukvård till SLV kostrekommendationer. 

Och den sista kolbiten till den här debatten är varför vegetarianer och veganer tycker det är hälsosamt att äta gift? Många växter innehåller gifter vars uppgift är att ta kol på mögel och insekter. Lectin är en av dom. Har stor koncentration i bönor, oops där blev visst den vanligaste proteinkällan dålig på ett till sätt inte bara pga sitt höga glykosinnehåll. 

Dom enda studier där veganer framstår som hälsosamma är ju när man jämför med extrem stärkelse och sockerrika dieter ersätts med lite mer fiberinkapslade vegandieter, dvs Donken jämfört med att laga lite riktig vegansk mat. Men det säger ju inte att vegansk mat är bättre än LCHF, det säger bara att det som dom klassar som "normal" mat inte är så nyttig. Självklart blir folk friskare och går ner i vikt och mår bättre för dom har ju minskat på dosen av farligt glukos och fruktos. 

Och det kan ju inte på något sätt över huvud taget bevisa att köttet är det dåliga. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Och den sista kolbiten till den här debatten är varför vegetarianer och veganer tycker det är hälsosamt att äta gift? Många växter innehåller gifter vars uppgift är att ta kol på mögel och insekter. Lectin är en av dom. Har stor koncentration i bönor, oops där blev visst den vanligaste proteinkällan dålig på ett till sätt inte bara pga sitt höga glykosinnehåll. 

Fast i praktiken verkar inte lectin vara något problem, med tanke på att baljväxter är det livsmedel som har absolut mest positiva studieresultat bakom sig. Dom dyker ju upp som en skyddande faktor för massor med åkommor, inklusive diabetes, cancer och cvd. Både i observationsdata och randomiserade studier. Ni missar den bästa gruppen av livsmedel när ni oroar er för kolhydraterna i baljväxter.

I övrigt är det inte bara kolesterol som är problemet i animaliska livsmedel, det är en hel lista med substanser som är misstänkta på olika sätt. När WHO gjorde sin bedömning av processat kött som säkert carcinogent och rött som troligen carcinogent var det på en bakgrund av 800 studier som dom referrade till. Det är inte bara några små studier som råkat visa på det sättet utan en helthetsbild av en enorm kunskapsbas.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Och det slår inte dig att det definitionen av "normala" kolesterolnivåer i ett samhälle där det är NORMALT att DÖ av en hjärtattack INTE nödvändigtvis är detsamma som hälsosamma kolesterolnivåer?

Näe det är definitivt inte kolesterol utan främst APO-b/LDL-p.

Och dessa ökas främst utav snabba kolhydrater.

För övrigt så är cirka 90% av allt kolesterol i din kropp producerat av dina egna celler.

Och den produktionen stimuleras utav högt insulin men sänks av högt glukagon.. detta är rätt väl känt.

För övrigt så har Kitavaborna högre APO-b än vanliga västerlänningar, det beror nog på alla sötpotatisarna de äter?

• Gilla 5
Länk till inlägg

Fast i praktiken verkar inte lectin vara något problem, med tanke på att baljväxter är det livsmedel som har absolut mest positiva studieresultat bakom sig. Dom dyker ju upp som en skyddande faktor för massor med åkommor, inklusive diabetes, cancer och cvd. Både i observationsdata och randomiserade studier. Ni missar den bästa gruppen av livsmedel när ni oroar er för kolhydraterna i baljväxter.

Synd bara då att det är många som har problem med läckandetarm ledvärk hudsjukdommar och många andra infektionsrelaterade sjukdomar som lectin och andra växtgifter bidrar till... 

• Gilla 1
Länk till inlägg

90% må stämma men problemet är ju att mängden kolesterol som man producerar själv ökar när man äter mättat fett.

Mekanismen genom vilket det sker är att mättat fett sänker cellernas aktivitet av LDL-receptorer, och därmed dels leverns förmåga att rensa bort kolesterol och cellernas förmåga att ta upp kolesterol från blodet - och är beskrivet här:
http://jn.nutrition.org/content/135/9/2075.full

Insulinets effekt på apoB är att mer insulin minskar mängden apoB genom att öka apoB-nedbrytning. En effekt som iofs minskas om man är insulinresistant, men det är väl inte direkt ett bra argument för LCHF och speciellt inte för mättat fett. Mindre insulin och fysiologisk insulinresistans låter ju rätt kontraproduktivt för den parametern.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23517921
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15479216

Och givetvis är vi överens om att ingen tjänar på att ersätta kött med godis, utan vi pratar ju om bra kolhydrater.

Två exempel på studier här som visar att mättat fett ökar kolesterol inklusive högre apoB och apoB/apoA på SFA-rik kost
http://www.jlr.org/content/29/7/963.full.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC296772/pdf/jcinvest00074-0270.pdf

Brumolf: fast vad finns det för stöd för att dom skulle orsaka det?

Länk till inlägg

90% må stämma men problemet är ju att mängden kolesterol som man producerar själv ökar när man äter mättat fett.

Mekanismen genom vilket det sker är att mättat fett sänker cellernas aktivitet av LDL-receptorer, och därmed dels leverns förmåga att rensa bort kolesterol och cellernas förmåga att ta upp kolesterol från blodet - och är beskrivet här:

Insulinets effekt på apoB är att mer insulin minskar mängden apoB genom att öka apoB-nedbrytning. En effekt som iofs minskas om man är insulinresistant, men det är väl inte direkt ett bra argument för LCHF och speciellt inte för mättat fett. Mindre insulin och fysiologisk insulinresistans låter ju rätt kontraproduktivt för den parametern.

Och givetvis är vi överens om att ingen tjänar på att ersätta kött med godis, utan vi pratar ju om bra kolhydrater.

Två exempel på studier här som visar att mättat fett ökar kolesterol inklusive högre apoB och apoB/apoA på SFA-rik kost

Nu är vi där igen, man säger något är farligt för att det ökar kolesterolet. Synd bara att statistik och forskning säger att högt kolesterol är bra...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Zepp är iaf överens om att (för högt) apoB är ett problem. Angående studierna som säger att högt kolesterol är bra så att har jag argumenterat mot dom redan, titta gärna på tidigare inlägg om du har lust

Länk till inlägg

När det gäller Lectin så kan du kolla här http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=880104&jid=BJN&volumeId=83&issueId=03&aid=880100&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RV&fileId=S0007114500000271

Och letar du runt lite på ämnet så är det tydligt att Lectin inte är bra enligt många. 

Det finns många personer med reumatism som säger att dom blir bättre på LCHF så det styrker den studien med lite anekdoter också, har sett några trådar om det här på Kostdoktorn. Synd bara att många tror att grönsakerna är en nyttig del i LCHF då man av misstag kanske får med sig Lectin-rika grönsaker om man nu äter LCHF för att minska autoimmunasjukdommar eller inflamationer som orsakas av växtgifter. Fast vad jag vet så är det väll bara tomat som är en kolhydratfattig grönsak som innehåller mycket Lectin som LCHFare kan råka få i sig, men det finns ju flertalet olika varianter. Men enligt veganer och vegetarianer är ju bönor och sädesslag helt ofarligt, vilket det absolut inte är för många personer. 

Så jag kan hålla med om titeln på denna tråd, LCHF är livsfarligt om man äter Lectin-rika grönsaker med sitt LCHF mål. 

Sen så hävdar jag att ur miljösynpunkt så ska man inte importera mat i onödan vilket vegetarianer och veganer måste göra i mycket större utsträckning. Finns det ens fett och proteinkällor i Sverige om man är vegan, som finns året runt? För inte tala om hur processad och dålig alla vegetabiliska oljor är. Ingen går ju att äta direkt från plantan vilket säger något... Och alla transfetter kommer från vegetabiliska fetter. (Såkallade Transfetter i mejeriprodukter har en annan struktur vilket också många försöker glömma eller dölja)

Och vi har ju redan tagit diskussionen om miljö i en annan tråd så där kan ju både kött och grönsaksindustrin förbättra sig på alla punkter. 

Om jag fick sammanfatta så är allt som orsakar diabetes från mat från växtriket. Allt som orsakar autoimunasjukdommar är från mat från växtriket. Svininfluensan orsakas av bakterietillväxter i luftrören som orsakas av utsöndring av socker från blodet, som är där pga kost från växtriket, vilket styrker Annika Dahlqvists argument att LCHF skyddade mot svininfluensan. Läser du lite om hur vanligt lungsjukdommar är hos typ 1 diabetes så ser du att orsaken är att socker tränger ut vilket också sker i mindre mängder hos friska personer när man har högt blodsocker. Kan nog hålla på ett tag om man ska kolla hur mycket som har grunden i att man ätit växtbaserat. 

Så att komma och säga att LCHF är livsfarligt och säga att man ska äta växtbaserad kost är ju som att säga att man ska styra mot minfältet där det ligger tusentals faror och väntar. 

Och sist men inte minst LCHF är inte att man ska äta mer kött, man ska äta kött för att få i sig sitt behov av protein, resten ska man ta från nyttigt mättat fett. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack Brumolf, jag ska läsa artikeln av Cordain. Min spontana reaktion är dock att det är en fin teori men det saknas stöd från observationsstudier som visar att folk som äter mer växter har mer inflammatoriska sjukdomar. Dom visar tvärtom faktiskt. 

Här är tex en genomgång av flera olika delar av kosten och risk för RA. Fullkorn var inte associerat med högre risk för RA i en studie. För baljväxter finns det ingen studie som kollar efter association direkt, men både fullkorn och baljväxter är associerat med lägre nivåer av inflammatoriska markörer som C-reactive Protein. 
http://www.medscape.com/viewarticle/830215_4

Det stöds också av randomiserade försök där man ger folk baljväxter och inflammatoriska markörer går ner, tex
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26077375

Sen kan det givetvis finnas personer som är allergiska och måste då undvika det, men det gäller ju allt. Man kan ju vara allergisk mot fisk, ägg, mjölk osv. Det är ingen anledning för alla andra att undvika dom livsmedlena.

Dessutom finns det massor med studier som visar på klara förbättringar av att behandla RA med växtbaserad kost.

Länk till inlägg

Härskartekniker funkar inte på mig, bara så du vet.) Tror du att jag skriver till dig? JW, det är många som läser här och jag vill synliggöra din oförmåga att föra en intelligent diskussion vilket jag gjort många ggr tidigare.

Länk till inlägg

Så här gick tråden:
1. Ni argumenterar att högt kolesterol är skyddande
2. Jag argumenterar att det är omvänd kausalitet, och att vi kan avgöra vem som har rätt med hjälp av mendelisk randomisation som inte lider av den risken, som visar att jag har rätt
3. Brumolf upprepar igen att högt kolesterol är skyddande utan att bestrida mitt argument
4. Jag säger att jag redan argumenterat mot det

På vilket sätt var mitt argument nån typ av rundgång? 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag säger att ändringar på kolesterol fördelningen som man får vid konsumtion av mättade fetter inte har negativa effekter i kroppen. Dom studier jag sett när det gäller dödlighet jämfört med intag av mättat fett så finns inget samband som säger att mättat fett skulle vara farligt.  Kolesterolet är en konstig och slumpmässig faktor för att mäta hälsan hos människor. Tror många håller med mig när jag säger att mätning av kolesterolvärdet i alla former kan man kasta i soptunnan när det kommer till bra mätpunkter för hälsa, finns bättre faktorer. (Midjemått, som man kan förbättra effektivast med LCHF som ett exempel)

Dom studier du visar säger att intag av mättat fett påverkar balansen av olika kolesterol i kroppen, ja det gör det. Men det faller när man inför det fakta att kolesterol i blodet inte är det som orsakar hjärt-kärlsjukdomar! Kolesterolet i blodet är det som lagar och försöker hindra inflammationerna som bildas i blodkärlen (av inflammatorisk kost eller andra orsaker). Jag trodde detta var allmän kunskap vid det här laget, någon annan får gärna kommentera om jag uppfattat Ralf Sundberg (och många andra) fel kring den moderna synen på kärlsjukdomar.

Det Ralf pekade på också var dom fetter som oxiderade i placken som kroppen inte kunde städa undan var växtbaserade fetter. 

Det som trender visar extremt tydligt på är att ett för lågt kolesterol däremot börjar visa trender på dödlighet. Och det är ju inte så konstigt om kolesterolet är livsnödvändigt och har en stor roll i celluppbyggnad att folk dör om man får för lite kolesterol. 

Jag känner att diskutera kolesterol och mättade fetter är som att diskutera om jorden är platt, någon idiot trodde det en gång i tiden men till slut så insåg man sanningen. För inte tala om hur många forskare och häxor som religionen har dödat genom tiderna. Många forskare har framställt beviset att man hade fel när man sa att mättat fett va farligt och jag litar på dom forskarna, jag litar inte så mycket på religiösa politiker.

Det man inte får glömma är ju återigen all forskning som visar att cola, godis och annan socker är starkt förknippad med cancer, övervikt, diabetes och allt som det innebär att ha dessa sjukdomar för att öka risken för andra dödliga sjukdomar som hjärtkärlsjukdomar. Men så fort det gäller potatis pasta ris bönor grönsaker frukter bröd osv så blev det plötsligt nyttigt. Frukt är frukt. sen att frukt innehåller kolhydrater som kroppen bryter ner till socker verkar ju folk skita i. Så med den logiken så är det ju fritt fram att frossa i sig kött och smör hur man vill för det är ju inte samma sak som mättat fett, smör är smör, sen att kroppen bryter ner det till mättat fett skiter jag i. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Bilden av kolesterol som reparatör i kärlen är då inte någon allmän kunskap, tvärtom. Den idén finns ju endast inom delar av LC-rörelsen. Finns ju inget data alls som stöder den bilden. Och missförstå mig inte - kolesterol fyller viktiga funktoner i kroppen, dock inte inbäddad under kärlväggarna.

Men även om man nu tror det så är ju mättat fett dåligt att äta! Som sagt, anledningen att kolesterolet går upp när man äter mättat fett är att cellernas LDL-receptorer nedregleras. Man kan säga att man blir kolesterol-resistant på samma sätt som att insulinet går upp när man blir insulin-resistant. Det har dessutom delvis samma mekanism bakom sig - mättat fett gör cellmembranen styvare och nedreglerar receptor-aktivitet.

När man äter fleromättat fett så sjunker kolesterolet i blodet för att cellerna får ökad tillgång till det! Toppen, för det är cellerna som är slutkunden för kolesterolet. För höga nivåer av kolesterol i blodet är däremot inte bra, precis som att för höga nivåer av blodsocker och insulin är dåligt.

Givetvis är det viktigt hur kolhydraterna är förpackade! Problemet med cola är inte att det innehåller socker utan att det saknar fibrer, vitaminer, mineraler, fytonutrienter osv. Det gör 
1. Vi missar näring
2. Kroppen kan inte reglera hunger lika bra
3. Onormalt snabb utsöndring av näringsämnen stressar systemet

• Gilla 1
Länk till inlägg

Läser du länkarna du skickar eller har du bara svårt för att läsa engelsk?

"The major role of SREBPs in both lipogenesis and cholesterol metabolism is well established (41). The SREBP-1a isoform is a regulator of genes encoding proteins involved in both lipogenesis and cholesterol biosynthesis (42). The SREBP-1c isoform in the liver is a key regulator of the liver’s response to insulin and is a major determinant of lipogenic gene transcription (42). PUFA-rich diets repress the transcription of lipogenic genes by suppressing SREBP-1 gene transcription or by reducing the maturation of SREBP-1 protein, thereby reducing the levels of MUFAs, TGs, and cholesterol esters in plasma and liver. In the liver, PUFAs inhibit the expression of SREBP-1c to a greater extent compared with dietary SFAs or MUFAs (43). Moreover, (n-3) PUFAs appear to be more potent than (n-6) PUFAs in suppressing SREBP-1 expression (43)."

Fett nedreglerar SREBPs.. dvs både Lipogenes och kolesterol syntes.. det styrs av Insulin!

"SREBP-1c regulates genes required for glucose metabolism and fatty acid and lipid production and its expression is regulated by insulin.[4] SREBP-1a regulates genes related to lipid and cholesterol production and its activity is regulated by sterol levels in the cell.[5]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Sterol_regulatory_element-binding_protein_1

"CONCLUSIONS:

Intake of dietary n-3 fatty acids may be protective against whereas SFA intake may promote insulin resistance in this high-risk Canadian First Nation sample. Reduced dietary SFA intake and greater n-3 fatty acid intake may assist the prevention of glycaemic disease among First Nations peoples. More rigorous, controlled trials are required to test whether dietary supplementation with n-3 fatty acids in natural or supplement-based form might reduce diabetes risk in high-risk aboriginal groups."

De borde äta mer fisk och vilt.. dvs deras traditionella diet och sluta äta högglykemisk mat.

" TG accumulation causes impairment of insulin secretion. In rat models, beta-cell dysfunction is related to increased triacylglycerol content in islets, increased production of nitric oxide, ceramide synthesis and beta-cell apoptosis. The decreased insulin gene promoter activity and binding of the pancreas-duodenum homeobox-1 (PDX-1) transcription factor to the insulin gene seem to mediate TG effect in islets."

Och främsta orsaken är hyperinsulinemi!

Steatosen i pancreas och för all del även i levern är rätt lätt botad om man sätter in åtgärder i tid!

"Curbing carbohydrates is more effective than cutting calories for individuals who want to quickly reduce the amount of fat in their liver, report UT Southwestern Medical Center researchers."

https://www.sciencedaily.com/releases/2011/04/110419003651.htm

"There are few studies examining the effects of different degrees of dietary fat lowering in the same individuals (ll), so we cannot be sure of how much additional LDL cholesterol lowering will result. Moreover, recent evidence indicates that low fat diets may actually reduce HDL cholesterol levels (11-14) and this might adversely affect cardiovascular disease risk."

"Although VLDL apoB pool size was increased in this study, it was not because of an increase in production rate of VLDL particles by the liver. It is not known whether this increase in VLDL apoB pool size is associated with an increased risk for atherosclerosis. It is also not known whether this increase in VLDL apoB pool size would occur on a high-carbohydrate diet with an ad libitum caloric intake."

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja, Zepp, hur är det själv med läsförståelsen? 

Dom skriver att PUFA, fleromättat fett minskar kolesterolet. Det är inga nyheter precis eller hur? 

Fortsättningen på den paragraf du citerade lyder:

"In conclusion, fatty acids substantially affect plasma LDL-C concentrations and therefore the risk for CHD. Although SFAs have a negative effect on LDL-C levels, unsaturated fat decreases plasma cholesterol."

Har jag nånsin sagt nåt annat?? 

Angående kanadensiska studien så struntar du i poängen att mättat fett leder till högre apoB, som du själv håller med om att det en bra riskmarkör, och säger att dom borde sluta äta högglykemisk mat. Jadu, jämför man godis och mat så vinner givetvis mat, men det är inte riktigt det jag pratade om, eller hur? Jag pratade om mättat fett vs andra fetter och hur det påverkar receptoraktivitet för insulin och ldl. Jag har gett referenser för att vettiga kolhydrater sänker apoB jämfört med SFA så när du pratar om att mättat fett sänker apoB jämfört med kolhydrater så är det enbart i jämförelsen med skräpmat som vi båda är överens inte är bra.

HDL-argumentet har vi kört ett antal gånger nu, det är ju tydligt att HDL inte behöver vara högt om man har lågt LDL och det är osäkert att förlita sig på högt HDL eftersom det finns både negativa och positiva faktorer som höjer det.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Johan Wallström verkar vara en trevlig person, men det är tragiskt att JW stödjer något så tragiskt och

felaktigt,som "kolhydrathypotesen". Se: http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/04/13/vegetabiliskt-fett-skyddar-inte-hjartat/ Nu propagerar JW för "Mendelsk randomisering", som inte är annat än. Ett sätt att slipa utföra rigorös vetenskap!

Har vi inte haft nog av det i den bisarra kolesterolhypotesens omfattande fusk som Nina Teicholz, så

Fötjänst fullt beskrivit i "The Big Fat surprise". Ovanstående länk är en av de genomgångar av förvrängd

forskning som skett under Ancel Keys ledning. Nu kliver forskare fram som tillhört etablissemanget, men såg hur man förvrängde forskningen.

Det är synd att Johan verkar vilja fortsätta på spåret, där man undviker att slutföra uppgörelsen med

Ancel Keys teorier. Ändra kurs Johan!

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...