Gå till innehåll

LCHF livsfarligt.

Recommended Posts

Som sagt, mättat fett minskar cellernas förmåga att ta upp kolesterol från blodet. Fleromättat fett ökar cellernas förmåga att ta upp kolesterol från blodet.

"Both methods revealed that although cholesterol synthesis increases with high PUFA intake (11,12), the lowering of plasma LDL-C observed with PUFAs is likely due to other mechanisms, including redistribution of cholesterol between plasma and tissue pools (11) and upregulation of the LDL receptor (13)."
http://jn.nutrition.org/content/135/9/2075.full

Tycker du om kolesterol bör du äta fleromättat fett så att kroppen kan ta del av kolesterolet.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 741
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag säger som Peter, att ni orkar . . . Jag har inte heller tänkt ge mig in i debatten, men jag måste få höra mera om det ruttnade köttet i våra tarmar . . . vart befinner sig detta ruttnade kött någ

Det var ju inget argument, det var en fråga, eller två, eftersom jag inte har en aning om vart i tarmsystemet man hittar det ruttnade köttet och hur det ser ut, det var mina frågor.Eftersom vissa hävd

Tommy!   Min bedömning är att du har fått ett oerhört bra bemötande här. Det skulle vara intressant att se hur ett relativt aggressivt inlägg från en LCHF:are på ett Veganforum med rubriken "Att INT

Läs och lär,begrunda och tänk själva. Det här med kolesterol fixar kroppen själv om vi inte trasslar till det med fockade gräsoljor som vi inte är gjorda för.

Länk till inlägg

Som sagt, mättat fett minskar cellernas förmåga att ta upp kolesterol från blodet. Fleromättat fett ökar cellernas förmåga att ta upp kolesterol från blodet.

Jag kanske har missat något här men, om det du skriver stämmer, hur vet du att det inte är så att mättat fett normaliserar cellernas förmåga att ta upp kolesterol, och att med mer fleromättat fett så tas alltför mycket upp? Hur vet du vilken nivå som är lagom?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det roliga är ju att man förespråkar ett fett som inte existerar. Den är 100% konstgjord och framtagen av kemiska processer och genmodifiering, låter ju så nyttigt så man vill ju bli vegan direkt. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ganymedes:

Jag vet inte, men i vilket fall så kan vi lita på att en LCHF-kost ger exakt rätt nivå ;)

Men allvarligt talat så sa jag det bara för att visa att jalas argument om att fleromättat fett skulle innebära kolesterolbrist är felaktigt.
För det är dessutom så att varje cell har förmåga att producera kolesterol själv, och reglerar detta utifrån sitt behov. 
Så ingen av oss kommer lida av kolesterolbrist... 

Brumolf: 

Jag förespråkar hela livsmedel! Inte margarin. Snarare avocado, oliver, nötter, mandlar, frön osv. Sen tror jag inte det är not konstgjort i rapsolja?

Complete-Butter-Production-Line.jpg
Naturlig smörproduktion =) 

Länk till inlägg

Complete-Butter-Production-Line.jpg

Naturlig smörproduktion =) 

Lite off topic, men... Ja, hu!

Den där bilden ser ju jätteläskig ut... ända tills man tittar närmre på den. För egentligen är ju bilden bara ett försök att få något enkelt att se väldigt krångligt ut.

Mjölken/grädden/smöret tillförs ju ingenstans i processen några tillsatser, mer än värme och kyla i vissa faser samt eventuellt lite mjölksyrning.

Det enda som egentligen händer i de olika processerna är ju att kärmmjölk mm separeras bort, precis så som det fungerar även när man gör smör hemma i köket.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag vet inte, men i vilket fall så kan vi lita på att en LCHF-kost ger exakt rätt nivå ;)

Jag äter LCHF och trivs på många sätt med det. Det är praktiskt, det är gott, jag är nöjd mellan måltiderna, får aldrig blodsockerfall, jag småäter aldrig, äter aldrig godis och kakor eller annan gegga, jag är väldigt viktstabil, jag har aldrig ätit så "ren" mat som jag gör idag, min mage är betydligt lugnare. Och jag har aldrig ätit så mycket grönsaker som jag gör idag, trots att jag tidigare varit mer eller mindre vegetarian.

Men helt säker på att det är bra i längden är jag inte. Vi har trots allt aldrig ätit så här pass hög andel fett tidigare. Så en liten tveksamhet finns det där ibland. Och där skiljer du och jag oss åt. Jag förstår inte hur man kan vara så säker som du verkar vara när det gäller något så omstritt som kosten.

Samtidigt som jag vet att vi aldrig har ätit så här pass hög andel fett tidigare, så vet vi ju också att vi aldrig heller varit veganer dom senaste årmiljonerna. Vi är inte veganer. Vi skulle inte vara människor idag om vi var veganer. Då skulle vi ha suttit bredvid gorillorna och mumsat blad.

Vi är allätare. Du förespråkar ett sätt att äta på som är artfrämmande för oss. Även om det säkert går att vara vegan och må bra av det. Vi är alla olika.

Jag är medveten om att jag inte heller äter på ett "ursprungligt" sätt, men jag gör så gott jag kan. Och jag är medveten om att det sista ordet när det gäller vår kost inte är sagt än.

Och, alternativet för mig, och jag är säker på att jag inte är ensam, är inte att bli vegan. Det finns inte på kartan. Alternativet, som det ser ut idag, är att det skulle bli mer skräpmat, så som jag åt innan jag hittade LCHF.

Så lyckas du skrämma upp mig så blir det sämre mat än idag ;)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Samtidigt som jag vet att vi aldrig har ätit så här pass hög andel fett tidigare, så vet vi ju också att vi aldrig heller varit veganer dom senaste årmiljonerna. Vi är inte veganer. Vi skulle inte vara människor idag om vi var veganer. Då skulle vi ha suttit bredvid gorillorna och mumsat blad.

Jag misslyckas att hänga med i logiken. Allätare = evolution? Växtätare  = Stagnation?

Länk till inlägg

Och, alternativet för mig, och jag är säker på att jag inte är ensam, är inte att bli vegan. Det finns inte på kartan. Alternativet, som det ser ut idag, är att det skulle bli mer skräpmat, så som jag åt innan jag hittade LCHF.

Anledningen till att du inte kan tänka dig att vara vegan är för att du blivit fostrad att instinktivt avfärda det. Etablerad media som är skyldiga sina annonsörer (som inte sällan är samma företag) en levererad mediabild skulle inte tillåta någon positiv bild spridas om en hälsolivsstil där det finns ytterst begränsade vinstmarginaler att hämta. Tror du att alla älskar Arla för att Arlas produkter är så fundamentalt hälsosamma eller tror du att vi älskar Arla för att vi tror att dem är så genuint goda och gulliga?

Länk till inlägg

Jag misslyckas att hänga med i logiken. Allätare = evolution? Växtätare  = Stagnation?

Vi skulle naturligtvis ha evolverat oavsett kost. Precis som gorillan gjort. Gorillan har inte alltid varit gorilla.

För att vi skulle bli människor krävdes det bla. att hjärnan växte, och det krävde säker tillgång till mycket lättsmält energi under väldigt lång tid. Utan animalisk föda skulle det vara mycket svårt om inte omöjligt. Att du kan vara vegan idag beror på att vi redan är människor. Jakten och det sättet att leva har också format oss till dom sociala tänkande varelser vi är.

Vi skulle inte heller ha kunnat sprida oss till jordens alla hörn om vi inte redan var effektiva jägare och samlare sedan väldigt lång tid.

Anledningen till att du inte kan tänka dig att vara vegan är för att du blivit fostrad att instinktivt avfärda det.

Nej, där har du fel. Jag har läst och funderat på det här med kosten i över 30 år. Jag har ätit vegetariskt, provat och testat. Jag gav min son lakto-vegetarisk kost när han var liten (vilket jag bett om ursäkt för). Jag var inne på vegantänkandet.

Vi människor är inte veganer. Vi är allätare. Att äta animalier är en del av att vara människa. Sen står det var och en fritt att göra som man vill.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Raps är genmodifierad och förädlad för att inte vara giftig vilket den är i sin naturliga form. 

Och anledningen jag inte kan tänka mig vara vegan är för att jag inte kan äta svensk miljövänlig mat året om för att täcka mina behov av mättat fett och mitt icke-behov av kolhydrater gör det till en svår diet. Sen vill jag inte sponsra den genmodifierade industrin som patenterar grönsaker. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har också ett perspektiv tillbaka i tiden och det är att vi aldrig haft så höga kolesterolnivåer som nu. Känns det inte säkrare att ligga på en nivå i närheten av andra djur och autentiska jägare/samlare? =)

cho.jpg

Alla genmodifierade grödor måste märkas i EU! Vanlig rapsolja är inte GMO.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har också ett perspektiv tillbaka i tiden och det är att vi aldrig haft så höga kolesterolnivåer som nu. Känns det inte säkrare att ligga på en nivå i närheten av andra djur och autentiska jägare/samlare? =)

En spännande punkt är att du lagt dig själv på samma nivå som inuiterna, som lär haft annan kost än dig?

Får ju iaf mig att tänka på matkvalitet snarare än sorts föda. Alltså, människan är omnivor, vi kan äta allt möjligt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja, det är spännande! Det kanske har att göra med deras genetiska adaption till högfettkost. Eller andra delar av vår livsstil. Dom har förmodligen högre belastning av infektioner och parasiter som håller nere deras kolesterol. I vilket fall är det en faktor som dom flesta verkar sakna här i väst.

Länk till inlägg

Vi skulle naturligtvis ha evolverat oavsett kost. Precis som gorillan gjort. Gorillan har inte alltid varit gorilla.

För att vi skulle bli människor krävdes det bla. att hjärnan växte, och det krävde säker tillgång till mycket lättsmält energi under väldigt lång tid. Utan animalisk föda skulle det vara mycket svårt om inte omöjligt. Att du kan vara vegan idag beror på att vi redan är människor. Jakten och det sättet att leva har också format oss till dom sociala tänkande varelser vi är.

Vilken del av den animaliska födan säkerställde en växande hjärna? Det verkar finnas forskningar som pekar åt andra håll: "The rapid growth in hominin brain size during the Middle Pleistocene will have required an increased supply of preformed glucose." 

http://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/682587

Jag tror förövrigt att efter människan började kommunicera med språk så hade dieten en relativt liten roll att spela i civilicerandet av människan/utvecklandet av hjärnan.

Ganymedes, on 17 Jun 2016 - 14:08, said:

Vi skulle inte heller ha kunnat sprida oss till jordens alla hörn om vi inte redan var effektiva jägare och samlare sedan väldigt lång tid.

Det enda jag köper med det argumentet är att när vi förflyttat oss efter föda (som jag fortfarande tror bestod av nästan uteslutande växter) så var möjligheten att fånga och äta annat när födan var knapp, en överlevnadsframgång.

Länk till inlägg

Tommy H,

Har du fått något svar från Andreas, Kostdoktorn själv? :rolleyes:

Troligtvis får du liknande svar från honom som du redan fått av oss i denna tråd. ;)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Raps är genmodifierad och förädlad för att inte vara giftig vilket den är i sin naturliga form. 

Och anledningen jag inte kan tänka mig vara vegan är för att jag inte kan äta svensk miljövänlig mat året om för att täcka mina behov av mättat fett och mitt icke-behov av kolhydrater gör det till en svår diet. Sen vill jag inte sponsra den genmodifierade industrin som patenterar grönsaker.

Länk till inlägg

cho.jpg

Är det konstaterat att personer som äter en högfett-kost har högre kolesterol än de som äter lågfett-kost? Både jag och min man var nyligen på hälsoundersökning och ingen sa något om högt kolesterol till någon av oss. Alla värden verkade fina trots att vi äter mycket fett.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja, men det finns en start genetisk komponent i det också och massa andra faktorer som stress. Prova pluppa in dig i grafen och se var du hamnar, den är från en publicerad artikel skriven av paleo-pappan Loren Cordain

Att kosten ändrar kolesterol vet man från den här meta-analysen av 395 studier där man matade folk med olika kost och kollade vad som hände
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9006469

• Gilla 1
Länk till inlägg

JW: ( Men allvarligt talat så sa jag det bara för att visa att jalas argument om att fleromättat fett skulle innebära kolesterolbrist är felaktigt. )

Något som jag aldrig har påstått. Är det inte dags att du skärper dig JW ?

Och du skall snacka om härskartekniker,,,,,,,,,,,,,,,,

Länk till inlägg

JW: ( Men allvarligt talat så sa jag det bara för att visa att jalas argument om att fleromättat fett skulle innebära kolesterolbrist är felaktigt. )

Något som jag aldrig har påstått. Är det inte dags att du skärper dig JW ?

Och du skall snacka om härskartekniker,,,,,,,,,,,,,,,,

Du skrev ju ordagrant "Det här med kolesterol fixar kroppen själv om vi inte trasslar till det med fockade gräsoljor som vi inte är gjorda för."

Vad antyder du om inte kolesterolunderskott?

Länk till inlägg

Tommy H,

Har du fått något svar från Andreas, Kostdoktorn själv? :rolleyes:

Troligtvis får du liknande svar från honom som du redan fått av oss i denna tråd. ;)

Nej, inget svar. Någon rekommenderade mig att bli medlem i en månad för att då få möjlighet att ställa riktade frågor till Kostdoktorn :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tommy H. Lässvårigheter eller? Jag antyder inget. Läs vad jag skriver och försök att inte göra det till något annat.

Länk till inlägg

Tommy H. Lässvårigheter eller? Jag antyder inget. Läs vad jag skriver och försök att inte göra det till något annat.

Vad menar du då med: "Det här med kolesterol fixar kroppen själv om vi inte trasslar till det med fockade gräsoljor som vi inte är gjorda för."

Du får lov att förtydliga om du inte vill bli misstolkad, men om du tänker fortsätta att ljuga och förolämpa så tycker jag du ska låta bli att svara alls :)

Länk till inlägg

Jahaja jala, då vet vi att du inte menade att man får för lite kolesterol då. Det lät som att du anser att kolesterol är så nyttigt att man bör ha mycket av det.

http://www.cebm.net/cebm-response-lack-association-inverse-association-low-density-lipoprotein-cholesterol-mortality-elderly-systematic-review-post-publication-pee/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jahaja jala, då vet vi att du inte menade att man får för lite kolesterol då. Det lät som att du anser att kolesterol är så nyttigt att man bör ha mycket av det.

http://www.cebm.net/cebm-response-lack-association-inverse-association-low-density-lipoprotein-cholesterol-mortality-elderly-systematic-review-post-publication-pee/

Fortfarande  svamlar  du  i  blindo sorry ;) I verkligheten har detta  med  kolesterol inte  styrkts  utan  tvärtom! Men du kan fortsätta vara  rädd  för  kolesterol det är  ok! Zepp  har  många poänger men fortfarande  verkar det som kolesterolet inte  har någon inverkan på hjärtsjukdom generellt. Dina svävande  gissningar tror  jag  ingen godtar  om  genetiska skäl eller  att dom bara  har  tur? Faktum är ju att kolesterolhypotesen är  fortfarande  just  en hypotes  efter  snart 60  år och ALDRIG bevisad! Men  jag tror  som någon sa  att  inte  äta  skitmat  och  leva  "  väl"  gäller! Sen  kan du  bolla med  hypotetiska  algoritmer  som  utgår  från att  kolesterol är  farligt  för  dig. Vad  gäller  jala  var det  glasklart  vad  han sa.Men du  är  uppenbarligen  bra  på att vända  saker  till din fördel trots  substans Johan....Tror  många är  trötta på  dina  felaktiga påståenden  och  rent  felaktiga, men visst  svårt  att bevisa  varken dina eller  "  våra"  påståenden nu, så kliv av  dina höga  hästar som Zepp  mycket riktigt  påpekar. Du kan tro på vad  du vill , men det handlar  fortfarande  om en tro! Verkligheten springer  ikapp dig  JW! ;)  Men  jag tror att  du  lever  väl ändå än så länge! Men din verklighet  kanske  kommer  ikapp  dig............

Länk till inlägg

Om jag nu säger så mycket felaktigheter borde det vara lätt att argumentera mot mig i sak. Att jag ärligt missförstod jala kan väl knappast ligga min argumentation till last, det finns ju faktiskt folk som tror på sådana saker som att högt kolesterol är bra. Tex Ravnskov som ni har länkat till 2-3 gånger i den här diskussionen. 

Länk till inlägg

JW. Jag har ingenstans skrivit att man får för lite kolesterol.

Skärp dig.

Tommy H. Ta och tagga ner grabbhalva.

Länk till inlägg
I Like Neil Young
Idag 16:00 3
Jag skulle vilja säga att allt pekar på att Statiner är betydligt farligare än kolesterol.

Vill man snabbt göra sig sjuk och svag och kanske snabba på demensen (hjärnan är ju en stor fettklump) så käkar man statiner.

Vill man leva längre ,friskare och bättre så kastar man ut allt vad kolhydrater heter och börjar käka helsmör , cocosfett , kött , fisk,ost och ÄGG!!..;)Vill man så kan man garnera med lite grönsaker.

Länk till inlägg
Ulf
Idag 18:12
Mats Lindgren är som vanligt klockren i sin analys på sin blogg "fet hälsa". Där dundrar han apropå Ancel Keys falska studier om kolesterol som bl a slv fortfarande anammar:

"Hur kan vi tro på att det som kroppen tillverkar varje dag ska vara något farligt?"

"Skulle verkligen kroppen tillverka ont kolesterol? Tänk efter, tanken är absurd! Bara en ytterst liten del av kolesterolet kommer från det vi äter."

https://fethalsa.wordpress.com/2016/06/13/ldl-kolesterol-ar-inte-alls...

Länk till inlägg

Ja, Zepp, hur är det själv med läsförståelsen? 

Dom skriver att PUFA, fleromättat fett minskar kolesterolet. Det är inga nyheter precis eller hur? 

Fortsättningen på den paragraf du citerade lyder:

"In conclusion, fatty acids substantially affect plasma LDL-C concentrations and therefore the risk for CHD. Although SFAs have a negative effect on LDL-C levels, unsaturated fat decreases plasma cholesterol."

Har jag nånsin sagt nåt annat?? 

Angående kanadensiska studien så struntar du i poängen att mättat fett leder till högre apoB, som du själv håller med om att det en bra riskmarkör, och säger att dom borde sluta äta högglykemisk mat. Jadu, jämför man godis och mat så vinner givetvis mat, men det är inte riktigt det jag pratade om, eller hur? Jag pratade om mättat fett vs andra fetter och hur det påverkar receptoraktivitet för insulin och ldl. Jag har gett referenser för att vettiga kolhydrater sänker apoB jämfört med SFA så när du pratar om att mättat fett sänker apoB jämfört med kolhydrater så är det enbart i jämförelsen med skräpmat som vi båda är överens inte är bra.

HDL-argumentet har vi kört ett antal gånger nu, det är ju tydligt att HDL inte behöver vara högt om man har lågt LDL och det är osäkert att förlita sig på högt HDL eftersom det finns både negativa och positiva faktorer som höjer det.

Hur var det nu med tankeförmågan.. PUFA sänkte ju HDL!

Du menar altså att PUFA sänker HDL och Tot-Ch och detta är den hälsosamma fördelen med att äta veganskt/Omega-6?

Sen så vet du mycket väl att det är EPA och DHA som har hälsofördelarna.. dvs ät mer fisk/vilt!

LDL säger nästan inget alls om risk ensamt utan det är först vid Tot-C/LDL-C eller ännu bättre APO-b/APO-a1!

Och som de studier du redovisade så skiljer det inte på antalet APO-b vad gäller kost, skillnaden låg i hur de hanterades.

Och det kanske inte är så konstigt.. iomed att olika kost ger litta olika sätt att hantera denna.. iallafall APO-b var konstant.. oavsett om de åt pizza eller linser!

Kroppen hanterade APO-b på olika sätt bara.. det hade ju varit märkligare om de kommit fram till att kroppen är rigid och alltid funkar på samma sätt oberoende på vad du äter! :blink:

• Gilla 1
Länk till inlägg

Om jag nu säger så mycket felaktigheter borde det vara lätt att argumentera mot mig i sak. Att jag ärligt missförstod jala kan väl knappast ligga min argumentation till last, det finns ju faktiskt folk som tror på sådana saker som att högt kolesterol är bra. Tex Ravnskov som ni har länkat till 2-3 gånger i den här diskussionen. 

Jag  svarade  just att du svamlar  i  blindo!  Du kan trolla med  studier  som  säger nada  om  orsak, som du tar  för  att ditt  sätt  är  riktigt. JA, det kan det vara, men blunda inte för att vårat sätt med  LCHF  är  riktigt! Många av oss  har  ätit  i typ 10 år eller  mer och inga felaktigheter  som du försöker  visa  med  kolesterolet även med  din standard! Och vet du.. att värden kan  fluktuera även krafitgt  i  om  provtagningar? Vad  beror  detta  på  tro? Att Iniuiter har genetisk  fördel av fett  får  du  visa  på  tack!  Och har även alla  andra  folkslag detta? Masajer?  Nä..  tror  som  andra  sagt att det  beror  på  skitmat  mer och  allmänt  dåligt  leverne , för  vad  bevisar att ett  folkslag  likt  amrisar har  högt kolesterol?  Kanske att  dom  behöver  för att  läka ? Men  som  sagt  jga tror att  Du  Johan  lever  väl  och är  uppmärksam  på näring, men denna  unga  Tommy?  Vad  har du för  råd  till honom?

Länk till inlägg

Jag  svarade  just att du svamlar  i  blindo!  Du kan trolla med  studier  som  säger nada  om  orsak, som du tar  för  att ditt  sätt  är  riktigt. JA, det kan det vara, men blunda inte för att vårat sätt med  LCHF  är  riktigt! Många av oss  har  ätit  i typ 10 år eller  mer och inga felaktigheter  som du försöker  visa  med  kolesterolet även med  din standard! Och vet du.. att värden kan  fluktuera även krafitgt  i  om  provtagningar? Vad  beror  detta  på  tro? Att Iniuiter har genetisk  fördel av fett  får  du  visa  på  tack!  Och har även alla  andra  folkslag detta? Masajer?  Nä..  tror  som  andra  sagt att det  beror  på  skitmat  mer och  allmänt  dåligt  leverne , för  vad  bevisar att ett  folkslag  likt  amrisar har  högt kolesterol?  Kanske att  dom  behöver  för att  läka ? Men  som  sagt  jga tror att  Du  Johan  lever  väl  och är  uppmärksam  på näring, men denna  unga  Tommy?  Vad  har du för  råd  till honom?

Att du  Tommy  hyllar  johan som en  vinnare talar för  snarast  din  okunskap! Att diskutera  med  en vegan resulterar snarast  i att man  ger  upp  I  O  M att denna  vägrar att  inse  dina  synpynkter.  

Länk till inlägg

Jag var också så där för typ tio år sen innan hade tillräcklig kunskap om hur kroppen fungerar och vad lågkolhydratskost innebär. Jag tänkte - ok på kort sikt kanske LCHF är bra men på längre sikt???- men nej, vet jag nu, verkligen ALLT talar för att det inte är nån fara.

Veganer borde vända sig mot andra än de som äter lågkolhydratskost/paleo/LCHF - vi äter mindre mängd mat (eftersom vi inte får blodsockersvängningar hela tiden går vi längre utan hunger), vi tar en annan tur i livsmedelsbutiken - vi köper rena råvaror, mycket ovanjordsgrönsaker, inte processat skräp, de flesta väljer ekologiska produkter. 

Andelen fett i procent av det totala energiintaget går upp när andelen kolhydrater minskar (stora bovar är t ex potatis och bröd som jag tycker är meningslöst att äta pga dålig näring) så själva fettmängden behöver inte gå upp egentligen. Fettet ska ge mättnad men är inget att frukta.

Proteinintaget ska hållas måttligt, typ enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. 

• Gilla 6
Länk till inlägg

Vilken del av den animaliska födan säkerställde en växande hjärna?

Jag förstår inte frågan?

Det verkar finnas forskningar som pekar åt andra håll: "The rapid growth in hominin brain size during the Middle Pleistocene will have required an increased supply of preformed glucose."

http://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/682587

Jag tror förövrigt att efter människan började kommunicera med språk så hade dieten en relativt liten roll att spela i civilicerandet av människan/utvecklandet av hjärnan.

Jo, jag tänker också att stärkelserika rötter och andra grönsaker varit en del av vår kost. Bla. amylaset i vår saliv tyder på det. Men för att det skulle bidra till vår växande hjärna så var vi tvungna att uppfinna kokkonsten först. Precis som dom skriver. Och det finns det tydligen inte några säkra belägg för att vi gjort regelbundet i mer än några hundra tusen år. Vi hade en tråd om det tidigare:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/6870-är-vi-verkligen-gjorda-för-att-äta-kött/

För kokning av rötter krävs det eld och när vi väl lärt oss kontrollera elden så borde vår hjärna redan ha börjat växa. Vi var redan på väg att bli människor. Att koka sin mat och hantera eld är inga enkla grejer.

Fossila fynd tyder på att våra släktingar började äta kött för drygt 2,5 miljoner år sedan. Kokkonsten verkar ha slagit igenom långt senare.

http://fof.se/artikel/kott-befriade-vara-forfader

Och det gäller fossila fynd. Animalier åt vi innan dess.

Så, vi har ätit en hel del animalisk föda. och vi har säkert ätit en hel del rötter och andra grönsaker. I varierande grad. Det har, tänker jag, aldrig varit antingen eller under någon längre tid. Kött är en del av vår kost.

Jag tänker att dieten fortfarande är viktig. Får vi inte i oss det vi behöver kommer det att skapa problem för oss. Och som sagt. Det är lätt att vara vegan idag när vi redan är människor i en globaliserad värld.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det är du som påstår att höga kolesterolnivåer är farliga, och du är duktig på att hitta argument som talar för din sak. Tänk om du har fel? Att du är duktig på att hitta studier som, enligt dig, talar för din sak gör inte att du nödvändigtvis har rätt.

Jag klarar tyvärr inte av att läsa studierna du och andra postar då dom är skrivna på engelska med ett akademiskt språk.

Men, att höga kolesterolnivåer är farliga är omstritt och ifrågasatt, och det kommer hela tiden nya studier som talar emot att det skulle vara farligt, och det kommer nya studier hela tiden som visar att smör och mättat fett är ofarligt.

Så varför skulle jag tro på dig? Tvivlar du inte själv ibland?

Fler och fler upptäcker LCHF och väldigt många gör enorma hälsovinster och att då fastna i att kolesterolet är lite högt verkar lite märkligt i mina ögon.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Det är du som påstår att höga kolesterolnivåer är farliga, och du är duktig på att hitta argument som talar för sin sak. Tänk om du har fel? Att du är duktig på att hitta studier som, enligt dig, talar för din sak gör inte att du nödvändigtvis har rätt.

Jag klarar tyvärr inte av att läsa studierna du och andra postar då dom är på skrivna på engelska med ett akademiskt språk.

Men, att höga kolesterolnivåer är farliga är omstritt och ifrågasatt, och det kommer hela tiden nya studier som talar emot att det skulle vara farligt, och det kommer nya studier hela tiden som visar att smör och mättat fett är ofarligt.

Så varför skulle jag tro på dig? Tvivlar du inte själv ibland?

Fler och fler upptäcker LCHF och väldigt många gör enorma hälsovinster och att då fastna i att kolesterolet är lite högt verkar lite märkligt i mina ögon.

Ja..allt Johan hittar letar han upp för att han är en fanatiker. Om allt om kolesterol som det är nu skulle motbevisas skulle ju hela iden med att vara vegan omkullkastas. Såklart han håller fast vid som alla veganer.... men en fråga till dig Johan W. Det finnes ju somliga veganer som annamar LCHF.. har dom helt fel då?
Länk till inlägg

Ja..allt Johan hittar letar han upp för att han är en fanatiker.

Det är din ord och det var absolut inte det jag menade. Jag önskar bara lite mer tvivel och eftertanke. Lite ödmjukhet inför att vi kanske inte vet allt. Hos mig, hos oss alla.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Var fanns påhpppen? Om man inte får säga att någon är fanatisk så vet jag inte... Allvarligt en fråga var det...

Nej, det är inte okej. Det är tämligen degraderande att kalla någon fanatisk. Det tillför heller inte diskussionen något.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hur var det nu med tankeförmågan..

suck.... va otrevlig du är.

Inte bara HDL, utan även LDL sjunker ju. Inga konstigheter. Mättat fett gör ju som sagt att cellerna tar upp mindre kolesterol från blodet, jämfört med pufa.

Då måste det transporteras tillbaka till levern i HDL istället. Bättre att det får komma in i cellerna och inte åka runt och skapa problem i blodkärlen.

ErikL: 

Masajerna har också lågt kolesterol, lägre än inutierna, såvitt jag kommer ihåg från när jag läst om det tidigare.

"The evolutionary consequences of inhabiting a challenging environment can be seen within the genomes of Greenland Inuit. Fumagalli et al. have found signs of selection for genetic variants in fat metabolism, not just for promoting heat-producing brown fat cells but also for coping with the large amounts of polyunsaturated fatty acids found in their seafood diet (see the Perspective by Tishkoff). Genes under selection in these populations have a strong effect on height and weight of up to 2 cm and 4 kg, respectively, as well as a protective effect on cholesterol and triglyceride levels."

http://science.sciencemag.org/content/349/6254/1343

Länk till inlägg

Om  ordet fanatisk  berör  viss aber  jag  om  ursäkt  men jag  kan  inte  se  annat  än att  jag har  rätt när någon  påstår  till varje  pris att något  är  rätt. Trots  upprepade  motbevis upprepas mantrat att  kolesterol  är  dåligt. Att då kalla någon  fanatisk?  Oki ursäkta men  betydligt  hårdare  ord  har  fällts  här ,  men  ni verkar  ju  gå på Johans resonemang.   Och  Johan  du  gissar  ju bara  nu....bara  för  att  du  är  övertygad! Och ja  ursäkta  numer  är  det  ju  populärt  att känna  sig  kränkt....  tänkte  inte  på  det...

Länk till inlägg

Om  ordet fanatisk  berör  viss aber  jag  om  ursäkt  men jag  kan  inte  se  annat  än att  jag har  rätt när någon  påstår  till varje  pris att något  är  rätt. Trots  upprepade  motbevis upprepas mantrat att  kolesterol  är  dåligt. Att då kalla någon  fanatisk?  Oki ursäkta men  betydligt  hårdare  ord  har  fällts  här ,  men  ni verkar  ju  gå på Johans resonemang.   Och  Johan  du  gissar  ju bara  nu....bara  för  att  du  är  övertygad! Och ja  ursäkta  numer  är  det  ju  populärt  att känna  sig  kränkt....  tänkte  inte  på  det...

Vi är alla här övertygade i vår tro... eh... whatever.  :lol:

I vilket fall är jag snudd på lyrisk över hur väl lchf fungerar för mig. Huruvida jag skulle dö av min fetma eller om jag dör av att jag äter för mycket fett är ett lätt val. Jag dör hellre av att äta fett och må bra, för även om jag inte ens är i närheten av någon normalvikt så mår jag löjligt bra idag.

*Kryper in i garderoben med min burk kokosolja*  ;)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Lchf-rävar (med något undantag) : vad är poängen med att sänka mödosamt ihopskrapade argument med att så tydligt signalera irritaton, nästan aggresivitet?

Avskräcka nyfikna för att hålla smörpriset nere ? Ok, cyniskt i överkant i så fall men bra för en arm arbetare som jag.

JW skrattar nog hela vägen till salladsbuffen, eller för att lansera en trösterik teori som den blå figuren då skulle antyda: the JW:s.

Länk till inlägg

Mättat fett gör ju som sagt att cellerna tar upp mindre kolesterol från blodet, jämfört med pufa.

Då måste det transporteras tillbaka till levern i HDL istället. Bättre att det får komma in i cellerna och inte åka runt och skapa problem i blodkärlen.

Hur var det nu igen, vet du eller vet du inte att det är bättre att cellerna tar upp mer kolesterol? ;)

Länk till inlägg

Människans hjärna började väl växa när vi började äta as...  vi började ta benmärgen från redan uppätna bytesdjur.  det skapade då förutsättningar för att hjärnan började växa vilket gjorde att vi kunde utveckla ett språk som var en förutsättning för att vi skulle kunna börja jaga...   Så har jag fått för mig ialla fall.

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...