Tommy H

LCHF livsfarligt.

Recommended Posts

Du är verkligen helt otrolig. Jag svarade på dina första inlägg med en förhoppning om att dina aggressiva förvrängningar skulle avta, men dem blir bara värre och värre.

Hur kan min rättelse av ditt historiska tillkortakommande komma att bli mitt historiska tillkortakommande? Jag fattar verkligen ingenting och jag känner inte att du är värd att lägga mer energi på.

Ja du får basera dina påstående om vad Traditionell Okinawisk kost är på hur de åt under svälten 1949.. grejen är bara att innevånarna där inte håller med om detta!

Detta är ungefär lika dumt som när Ancel Keys uppfann medelhavsdieten.. baserat på vad de åt när de svalt efter kriget!

Vet inte hur himla korkad man får lov att göra sig själv?

Själv litar jag mer på vad Okinawerna själva anser vara sin traditionella diet, de var som sagt grisfarmare!

""The food of Okinawa is very much a meat-based cuisine, and pork is the most popular. Every part of the pig is used, from pig'ss feet and pig's ears to pork tripe. Some Okinawan restaurants feature goat meat, which can even be served raw."

http://www.bento.com/okimenu.html

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg det till alla som ensvisas med att dö i hjärt och kärlsjukdomar.

Som t ex alla mina fastrar och farbröder som jag har överlevt med råge efter att ha bytt kost. De dog i hjärtinfarkt mellan 46 och 56. Jag är 60 och höll på att dö vid 51. .. nu är jag friskare än nånsin. Mitt kusinbarn höll på att stryka med för en månad sedan vid 45.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Tommy H, du har vad jag förstått varit vegan i ett år. Du är ung och idealistisk. Det har jag också varit men jag är det fortfarande, idealistisk alltså, inte ung. Du säger att du är politisk men du verkar vara mest oroad över vår hälsa. Oroa dig inte, vi vet vad vi gör. Många av oss tror också på en värld där djurindustri och monokulturer av grödor inte ska få finnas. Djur ska inte äta majs och soja-proteiner. De mår inte bra av det och inte vi heller.

Jag vill ha en värld där vi människor äter näringstät ekologisk mat, också kött men inga groteska mängder. Jag vill ha en kosthållning som är hållbar lång tid framåt. Sen ett tips, läs på om kroppens biokemi. Det har jag gjort och fått många aha-upplevelser. 

Det är ganska oschysst att argumentera förminskande. Det är inte enbart mitt år som vegan som ligger till grunden för mina övertygelser, det är hela mitt vuxna liv som politisk analytiker av hur maktförhållanden och propaganda fungerar i samhällen. Och där kan jag motargumentera lika förminskande med att gemene Svensson vet inte/bryr sig inte om hur maktkoncentrationer verkar mot alla demokratiska tendenser och fria informationsflöden. Livsmedelsindustrin lägger enorma summor på att vilseleda befolkningen genom makrostyrda forskningar som stödjer deras affärsmodeller och basunerar sedan ut senaste "upptäckten" i etablerad media.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du påminner en hel del om Livsmedelsverket i dina inlägg, d v s att dina rekommendationer bara gäller för normalviktiga friska människor. Du skriver att den som har behov ska söka lösning som fungerar. Jamen, det är ju precis det de flesta som hänger på denna blogg har gjort! Det är den lösningen som du påstår är livsfarlig. Arrogant vidhåller jag att det är, kanske ungdomlig sådan.

Vi tolkar mina inlägg olika isf. Hursomhelst så är du välkommen, varsågod!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ganska oschysst att argumentera förminskande. Det är inte enbart mitt år som vegan som ligger till grunden för mina övertygelser, det är hela mitt vuxna liv som politisk analytiker av hur maktförhållanden och propaganda fungerar i samhällen. Och där kan jag motargumentera lika förminskande med att gemene Svensson vet inte/bryr sig inte om hur maktkoncentrationer verkar mot alla demokratiska tendenser och fria informationsflöden. Livsmedelsindustrin lägger enorma summor på att vilseleda befolkningen genom makrostyrda forskningar som stödjer deras affärsmodeller och basunerar sedan ut senaste "upptäckten" i etablerad media.

Jag är inte förminskande, tvärtom. Jag säger att jag också varit där du är, dock inte vegan även om jag resonerat fram och tillbaka i yngre år om vegetarianismens för- och nackdelar, och för dig kanske jag är gemene Svensson men alla har resor bakom sig, och dessutom kanske folk kan tänka till mer än du tror. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du eller någon annan på det här forumet nyfödd eller varför får du för dig att veganer inte tror att modersmjölk till småbarn är bra och naturligt?

Veganer är väl mot animalisk föda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som t ex alla mina fastrar och farbröder som jag har överlevt med råge efter att ha bytt kost. De dog i hjärtinfarkt mellan 46 och 56. Jag är 60 och höll på att dö vid 51. .. nu är jag friskare än nånsin. Mitt kusinbarn höll på att stryka med för en månad sedan vid 45.

Jag tror inte att det finns något hälsosammare än en vegansk, fettsnål kost om man tampas med hjärt och kärlproblem. Av 1000 kärlkramp-drabbade patienter blev 74% kärlkrampsfria efter bara 3 månaders växtbaserad diet. http://nutritionfacts.org/video/plant-based-diets-and-artery-function/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte förminskande, tvärtom. Jag säger att jag också varit där du är, dock inte vegan även om jag resonerat fram och tillbaka i yngre år om vegetarianismens för- och nackdelar, och för dig kanske jag är gemene Svensson men alla har resor bakom sig, och dessutom kanske folk kan tänka till mer än du tror. 

Du förminskar mina argument när du ropar idealism.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, veganer är mot att utnyttja djur.

Men veganer har inget emot att utnyttja växter?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att det finns något hälsosammare än en vegansk, fettsnål kost om man tampas med hjärt och kärlproblem. Av 1000 kärlkramp-drabbade patienter blev 74% kärlkrampsfria efter bara 3 månaders växtbaserad diet. http://nutritionfacts.org/video/plant-based-diets-and-artery-function/ 

Men uppenbarligen funkar det minst lika bra med LCHF. Fettsnålt höll på att ta död på mej... läs mitt första inlägg. Nu lever jag gott och är frisk från de svagheter mina gener givit mej.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är enormt intressant att läsa kommentarerna under ett av inläggen du länkade till Tommy :)
http://nutritionfacts.org/video/plant-based-diets-and-artery-function/

Typ samma diskussioner som här...fast en helt annan diet som är botemedlet :)

Här kan man fundera hur man fungerar som människa, ska jag utgå från att de andra ljuger eller ska jag hålla mitt sinne öppet för olika hypoteser?

Personligen har jag inga problem med att en vegansk diet kan vara väldigt nyttig. Risken som jag ser är att det är relativt lätt att få olika typer av näringsbrister på en vegansk diet i vårt västerländska samhälle (större risk än för andra dieter) om man äter den av ideologiska skäl men samtidigt är ganska ointresserad av nutrition.

Den mesta av kritiken mot LCHF ser jag som rent trams där man blandar ihop LCHF med relativt fettrika dieter bestående av "skräpmat" också innehållande stora mängder kolhydrater...sen kallar man de som äter mest fett i skräpmatsgruppen för LCHF:are. ;-)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eloge till alla som orkar hålla igång diskussionen. Snart sida 10 och vi har fortfarande inte kommit överrens om nåt.

Som sagt: ett påstående med en referns (eller en samlingssida) en motreferens, ad. Infinitum...

Ingen kommer förändra sin inställning genom motargument. Vi är här av en anledning, vår hälsa har förbättrats och det kan styrkas med mätvärden som flera här kan visa upp. Varför inte predika i ett vegoforum där folk faktiskt kommer lyssna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men uppenbarligen funkar det minst lika bra med LCHF. Fettsnålt höll på att ta död på mej... läs mitt första inlägg. Nu lever jag gott och är frisk från de svagheter mina gener givit mej.

Jag gissar att du inte testade fettsnålt och veganskt? Jag vet inte om jag köper att det funkar minst lika bra förrän jag ser statistik på det, gärna upp i åldrarna också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trots oenighet en massa entusiasm och omtanke, rena folkfesten här! Värsta jag vet är när folk är likgiltiga inför kostvanorna och inte alls tror de kan påverka ens hälsa och liv.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Atkins har ju funnits sen 60-talet, varför har LCHF-communitien inga långvariga studier som presenterar positiva resultat av lågkolhydrat-dieter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojdå, jag hittade en:

A study of more than 100,000 people over more than 20 years within the Nurses' Health Study observationally concluded a low-carbohydrate diet high in vegetables, with a large proportion of proteins and oils coming from plant sources, decreases mortality with ahazard ratio of 0.8. In contrast, a low-carbohydrate diet with largely animal sources of protein and fat increases mortality, with a hazard ratio of 1.1.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989112/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy H

Den där studien handlar bara om samband inte om orsaks samband.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy H

Den där studien handlar bara om samband inte om orsaks samband.

Precis, vi får bara en indikation på hur farligt animalisk lchf är, vi får inte den fullständiga hotbilden.

Men det är bara köttindustrin och religiösa som helt avfärdar en studie med 100 000 deltagare över 20 års tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men veganer har inget emot att utnyttja växter?

Precis. Skillnaden är att växter inte saknar centralt nervsystem och ej är medvetna varelser. Förmodligen tror jag du håller med, annars skulle du gå runt och känna dig skyldig när du klipper gräset. Men nog om det, i vilket fall så stämmer det inte att veganer har nåt emot bröstmjölk så vi kan väl lämna det där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis. Skillnaden är att växter inte saknar centralt nervsystem och ej är medvetna varelser. Förmodligen tror jag du håller med, annars skulle du gå runt och känna dig skyldig när du klipper gräset. Men nog om det, i vilket fall så stämmer det inte att veganer har nåt emot bröstmjölk så vi kan väl lämna det där.

Det är nästan äckligt hur överlägset övertygad du påpekar att vi människor är de som definierar livets kategorier. Det är skillnad att förneka liv och vara medvetet en del av livet cirkel med de konsekvenser och ansvar det innebär.

Det här kommer du väl avfärda som mumbo-ju,bo, men såg du Peter Wohlleben i Skavlan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.