Tommy H

LCHF livsfarligt.

Recommended Posts

Jo, men för hälsan överlag är ju övervikt väldigt negativt

Helge:

Jag tycker Lustig är rätt intressant, men lite onödigt fokuserad på socker, och ibland uttrycker han sig alldeles för kategoriskt.
Tex i klippet säger han att alla livsmedel har antingen kolhydrater eller fett, men aldrig både och. Men ta avocado tex

som han nämner har ju tex 9g kolhydrater och 15g fett. Highly contentious indeed. Men i övrigt säger han väl samma sak
som alla andra, undvik socket, ät ordentligt med fiber, fokusera på oraffinerade livsmedel. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy H Skrev till Zepp: "kan du visa någon trevlig studie som beskriver fenomenet insulinresistens?"

Samtidigt länkar du till ett inlägg. där Zepp levererar massor av länkar, om du läste dessa länkar, och om du gick vidare från dessa länkar

till källorns för dessa artiklar, så skulle du lära dig massor om insulinresistens.

Varför gör du inte det? Vad får dig att tro att du har rätt, fastän du verkar så dåligt påläst?

Varför tar du inte ansvar, och läser på ordentligt. Du verkar tro, att din tro är viktigare än all kunskap om fetmaexplosionen som producerats

av kända forskare och professorer, som t ex professor Robert Lustig. Han har t ex en video, som har setts över 6 millioner gånger.

Här är en nyare video, som kanske är bra att börja med: https://www.youtube.com/watch?v=Hk-sryTUhFA

Hittar du var Zepp hänvisar till insulinresistensens grundorsak? Jag läste samtliga länkar (trots att de flesta var från Wikipedia) och det handlar som sagt mest om hur man behandlar en redan insulinrestistent patient. DVS. ingenting sägs om förebyggande dietering. 

Och så hänvisar du till ett klipp som handlar om socker-epedemins problem, och jag lyckades inte hitta något om vad som orsakar insulinresistens. Däremot hittade jag att Robert Lustig rekommenderar Vegetariskt och Ornish diet bland andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo,

Ah, så då kan du hålla med om att mättat fett är ett utmärkt bränsle för kroppen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp och HelgeK

Om ni tittar på mitt 5-minuters klipp (med tillhörande studiekällor) liksom jag läst och tittat på era material så kan vi föra debatten vidare när vi är på samma blad!  :)

http://nutritionfacts.org/video/what-causes-insulin-resistance/

"What Causes Insulin Resistance?

Prediabetes and type 2 diabetes are caused by a drop in insulin sensitivity blamed on “intramyocellular lipid,” the buildup of fat inside our muscle cells."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, så då kan du hålla med om att mättat fett är ett utmärkt bränsle för kroppen?

Jag håller iaf med om att det är "ett bränsle" ^_^

Och givetvis, om alternativet är svält så framstår det som ett väldigt bra alternativ =D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en väldigt bra artikel i Science av Gary Taubes från 2009 om olika teorier bakom insulinresistens. Den heter Prosperity’s Plague.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en väldigt bra artikel i Science av Gary Taubes från 2009 om olika teorier bakom insulinresistens. Den heter Prosperity’s Plague.

Gary Taube ser ut att vara inne på liknande spår gällande insulinresistens, "lipotoxicity" verkar vara huvudtesen som kompenseras med överviktteorin.

"Elucidating the causes of insulin resistance is one of the most critical endeavors in modern medicine, and two competing theories have now gained wide support. One is that cells essentially become poisoned by fat. This lipotoxicity or lipid overload hypothesis holds that normal processes break down when fat (adipose) tissue cannot store excess fat, and fat accumulates inappropriately in muscle and liver cells. The main rival to this idea, the inflammation hypothesis, holds that as fat cells increase in size with the accumulation of fat, they release inflammatory cytokines and molecules known as adipokines."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men för hälsan överlag är ju övervikt väldigt negativt

Helge:

Jag tycker Lustig är rätt intressant, men lite onödigt fokuserad på socker, och ibland uttrycker han sig alldeles för kategoriskt.

Tex i klippet säger han att alla livsmedel har antingen kolhydrater eller fett, men aldrig både och. Men ta avocado tex

som han nämner har ju tex 9g kolhydrater och 15g fett. Highly contentious indeed. Men i övrigt säger han väl samma sak

som alla andra, undvik socket, ät ordentligt med fiber, fokusera på oraffinerade livsmedel. 

När du räknar kolhydrater räknar du med fibrer då eller? Orkar inte spola i klippet men är rätt säker på att Lustig säger att livsmedel har kolhydrater i form av socker/stärkelse eller fett. Inte kolhydrater i form av fiber som han säger är bra.

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/11057?q=avokado&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=name&sortOrder=asc&component=2331&

kolhydrater digerebara avokado skalfri utan kärna 0,8gr fett 19,4

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/28933?q=avokado&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=name&sortOrder=asc&component=2331&

kolhydrater digerebara avokado med skal och kärna 0,5gr fett 13,8gr

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/320

kolhydrater digerebara avokado 1,7gr fett 19,6gr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det, om det stämmer, byggs upp stora fettdepåer i cellerna beror väl? på att kroppen kämpar förgäves med att ta hand om allt socker.

Kroppen har tappat förmågan att bränna fettet. Bara för att fettet finns där betyder inte att det är fettets fel.

Ät mer fett och mindre socker så att kroppen lär sig att bränna fett och att ta från fettdepåerna.

Att kunna använda fettdepåerna är en livsviktig funktion.

Va inte så fettskrämd :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det, om det stämmer, byggs upp stora fettdepåer i cellerna beror det väl? på att kroppen kämpar förgäves med att ta hand om allt socker.

Kroppen har tappat förmågan att bränna fettet. Bara för att fettet finns där betyder inte att det att det är fettets fel.

Ät mer fett och mindre socker så att kroppen lär sig att bränna fett och att ta från fettdepåerna.

Att kunna använda fettdepåerna är en livsviktig funktion.

Va inte så fettskrämd :)

I kostdoktorns Pepsi Max-ekspriment ser vi hva som skjer med fettforbrenningen når kroppen skiller ut store mengder insulin.

Fettforbrenningen skrus mer eller mindre av når insulinet stiger.

Kunstig søtning som stevia og Aspratam etc. har ca. like stort insulinsvar som sukker, men varer lenger.

Edit: glemte linken http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2900484/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganymedes, kolla vad lipotoxitet är för något och se att forskare från alla sidor säger att man ska skära ner på fett för att inte förvärra tillståndet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tor H, i min korta korta 5 minuters videolänk visas forskning från 1937~ att fettdiet fördubblar blodsockernivån jämfört med kolhydratdiet. Fettdieten sänkte dessutom insulinkänsligheten kraftigt. Denna snart hundraåriga forskning har även bekräftats och vidareutvecklats (finns också i videon) med ny teknik som kan sammanställa hela processen, för den som är intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forklarer den kostoktorns resultat da han drakk en flaske Pepsi Max?

Hans ketoner sank drastisk, mens blodsukkeret var ganske uforandret. 

Når det frigjøres insulin synker fettforbrenningen, derav reduksjonen i ketoner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är ju överens om att för höga insulinhalter inte är bra, eller ett tecken på att något inte är bra. Videon förklarar vad som orsakar insulinresistens och höga insulinhalter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet at man kan spise spise på seg insulinresistens på lavfettkost?

Folk i USA er fettskremte, likevel øker insulinresistensen drastisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet at man kan spise spise på seg insulinresistens på lavfettkost?

Folk i USA er fettskremte, likevel øker insulinresistensen drastisk.

Man kan spise på sig insulinresistens genom att vara överviktig, för när man är överviktig så släpper fettcellerna ifrån sig fett som stör ut insulinsignaliseringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nei, overvekt kan være uavhengig av insulinresistens, bare se på sumobrytere, eller tynne folk med diabetes 2.

For å snu insulinresistensen må man venne kroppen til lavere nivåer av insulin, og det gjøres med LCHF og/eller faste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tor H, i min korta korta 5 minuters videolänk visas forskning från 1937~ att fettdiet fördubblar blodsockernivån jämfört med kolhydratdiet. Fettdieten sänkte dessutom insulinkänsligheten kraftigt. Denna uråldriga forskning har även bekräftats och vidareutvecklats (finns också i videon) med ny teknik som kan sammanställa hela processen, för den som är intresserad.

Jag kan egentligen inget om just det där, men, om man har ätit en normal västerländsk kost hela sitt liv och sen helt plötslig matas med en högfettkost så får kroppen problem. Kroppen är inte van vid högfettskost. Det krävs en omställningstid som kan variera beroende på hur man ätit tidigare mm.

Två dagar, än mindre tre timmar, är alltför kort tid för att det ska säga något meningsfullt.

Detsamma gäller om man ätit en högfettkost ett längre tag och sen vräker på med socker. Systemen för att hantera sockret har nedreglerats.

Dessutom så innebär LCHF att man byter ut kolhydraterna mot fett, så det blir betydligt mindre socker som ska ut i blodet.

Lipotoxicity is a metabolic syndrome

---

Lipotoxicity is believed to have a role in heart failure, obesity, and diabetes, and is estimated to affect approximately 25 % of the adult American population.

---

In normal cellular operations, there is a balance between the production of lipids, and their oxidation or transport. In lipotoxic cells, there is an imbalance between the amount of lipids produced and the amount used.

---

Adipocytes, the cells that normally function as lipid store of the body, are well equipped to handle the excess lipids. Yet, too great of an excess will overburden these cells and cause a spillover into non-adipose cells, which do not have the necessary storage space.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lipotoxicity

Med reservation för att jag kanske missar något, jag kan ju trots allt inte mycket om det här, men, ät mindre socker och mer fett så att kroppen lär sig att bränna fettet. Och så att den slipper jobba med sockret.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nei, overvekt kan være uavhengig av insulinresistens, bare se på sumobrytere, eller tynne folk med diabetes 2.

For å snu insulinresistensen må man venne kroppen til lavere nivåer av insulin, og det gjøres med LCHF og/eller faste.

Tor H. Det finns ju TVÅ bekräftade teorier utöver den genetiska teorin. Den första är att fet mat, mättade fetter som orsakar insulinresistens och den andra är övervikt. 

Det fungerar inte att argumentera emot BÅDA teorierna med argument som stödjer BÅDA teorierna.

Och bara för att LCHF sänker insulinnivåer så betyder det inte att LCHF förbättrar insulinsignaliseringen, det finns snarare massvis med forskning som bekräftar motsatsen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan egentligen inget om just det där, men, om man har ätit en normal västerländsk kost hela sitt liv och sen helt plötslig matas med en högfettkost så får kroppen problem. Kroppen är inte van vid högfettskost. Det krävs en omställningstid som kan variera beroende på hur man ätit tidigare mm.

Två dagar, än mindre tre timmar, är alltför kort tid för att det ska säga något meningsfullt.

Detsamma gäller om man ätit en högfettkost ett längre tag och sen vräker på med socker. Systemen för att hantera sockret har nedreglerats.

Dessutom så innebär LCHF att man byter ut kolhydraterna mot fett, så det blir betydligt mindre socker som ska ut i blodet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lipotoxicity

Med reservation för att jag kanske missar något, jag kan ju trots allt inte mycket om det här, men, ät mindre socker och mer fett så att kroppen lär sig att bränna fettet. Och så att den slipper jobba med sockret.

Ja, du missade delen med kosten: "Both sides accept that high fat diets put patients at increased risk for lipotoxic cells."

Och det är ju inte bara studien från 1927* som beskriver problemet. I samma video visas att det numera finns teknik som sammanställer hela förloppet på enzym-nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men fet mat skaper ikke insulinresistens, det burde være allment kjent.

Det som skaper insulinresistens er at man spiser mat som hever blodsukkeret/insulinet for ofte.

Har man høye insulinnivåer får ikke kroppen tilgang til å brenne fett for energi siden fettet er låst inne i cellene.

Når insulinnivåene synker kan kroppen igjen brenne fett og insulinresistensen synker.

Bjørnen utnytter dette før vinteren for å legge på seg.  En bjørn kan spise opptil 90 kg bær som den lagrer som fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men fet mat skaper ikke insulinresistens, det burde være allment kjent.

Det som skaper insulinresistens er at man spiser mat som hever blodsukkeret/insulinet for ofte.

Har man høye insulinnivåer får ikke kroppen tilgang til å brenne fett for energi siden fettet er låst inne i cellene.

Når insulinnivåene synker kan kroppen igjen brenne fett og insulinresistensen synker.

Bjørnen utnytter dette før vinteren for å legge på seg.  En bjørn kan spise opptil 90 kg bær som den lagrer som fett.

Var är dina källor för att fet mat inte skapar insulinresistens?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy H, hur skulle en fettdiet kunna fördubbla blodsockernivån? Var skulle sockret komma ifrån?

Som typ 1 diabetiker sedan 35 år tillbaka och nu på 4 år strikt LCHF så har snarast blodsockernivån halverats! Och jag behöver bara ta hälften av den mängd insulin som jag tog tidigare, vilket också bevisar att insulinkänsligheten ökar.

Varför inte bli diabetiker själv och testa vad som funkar bäst för dig?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du missade delen med kosten: "Both sides accept that high fat diets put patients at increased risk for lipotoxic cells."

Hur ser den högfettskosten ut? Är det en sådan där kost där det ingår både pizza och Big mac & co?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy H, hur skulle en fettdiet kunna fördubbla blodsockernivån? Var skulle sockret komma ifrån?

Som typ 1 diabetiker sedan 35 år tillbaka och nu på 4 år strikt LCHF så har snarast blodsockernivån halverats! Och jag behöver bara ta hälften av den mängd insulin som jag tog tidigare, vilket också bevisar att insulinkänsligheten ökar.

Varför inte bli diabetiker själv och testa vad som funkar bäst för dig?

Dina sympton maskeras.

Fettdieten innehöll såklart kolhydrater, om än i små mängder. Studien bekräftar att höga fetthalter höjer blodsockret mer än höga kolhydrathalter gör.

Och fortfarande, dina insulinreceptorer behöver knappt hantera något insulin eftersom du knappt äter några kolhydrater som bryts ned till blodsocker. Det säger ingenting om hur din insulinsignalisering ser ut idag. Den är väldigt sannolikt, med forskning som uppbackning, sämre idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Tommy H

Jason Fung, Tim Noakes osv.

VIl man vite om en studie er av god kvalitet kan man teste den mot Bradford Hill kriteriene som nevnt i post #333

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bradford_Hill_criteria

Kan du ge mig en källa? Jag har tittat på flera av Jason Fungs uttalanden och jag har inte hittat något uttalande kring vad som orsakar insulinresistens. Endast hur man behandlar det: genom bantningsdieter/viktminskning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du ge mig en källa? Jag har tittat på flera av Jason Fungs uttalanden och jag har inte hittat något uttalande kring vad som orsakar insulinresistens. Endast hur man behandlar det: genom bantningsdieter/viktminskning.

Siden diabetes 2 bare er insulinresistens, finnes det flere måter å reversere denne på som nevnt her:

https://intensivedietarymanagement.com/treatments-that-cure-type-2-diabetes-t2d5/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det er samme ting. Man sørger for at insulinresistensen ikke øker.

For å reversere insulinresistens må man gå hardere til verks med strikt LCHF eller periodisk faste.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det er samme ting. Man sørger for at insulinresistensen ikke øker.

For å reversere insulinresistens må man gå hardere til verks med strikt LCHF eller periodisk faste.

Det är inte samma sak. Dels så kan skadan på insulinreglerande Beta-celler vara permantent, och mättade fetter förstör insulinsignalisering och Betaceller. 

http://nutritionfacts.org/video/what-causes-diabetes/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var info från 
http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1843/2
Visst, det blir mindre om man räknar dom vi kan tillgodogöra sig, men kan man ändå verkligen säga att dom inte innehåller kolhydrater bara för att vi människor inte kan bryta ner dom?
Men men, det där var en parantes, fortsätt hellre diskussionen om insulinresistans =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går insulinresistensen for langt kan den skade de inslinproduserende cellene, det er helt riktig.

Men metet fett trigger ikke disse cellene til å frigjøre insulin.

En person med diabetes 2 har mer enn nok insulin i blodet, men det fungerer ikke fordi kroppen er insulinresistent.

Reverser resistensen og han blir frisk, forutsatt at selve insulinproduksjonen ikke er permanent skadet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går insulinresistensen for langt kan den skade de inslinproduserende cellene, det er helt riktig.

Men metet fett trigger ikke disse cellene til å frigjøre insulin.

En person med diabetes 2 har mer enn nok insulin i blodet, men det fungerer ikke fordi kroppen er insulinresistent.

Reverser resistensen og han blir frisk, forutsatt at selve insulinproduksjonen ikke er permanent skadet.

Du är omöjlig att argumentera med Tor H.

Jag har aldrig sagt att mättat fett tvingar cellerna direkt att producera mer insulin. Jag har sagt att mättat fett förstör insulinsignaliseringen så att blodsockret fastnar i blodet vilket i sin tur ökar insulinproduktionen.

Sen dödar mättat fett Betaceller och därmed förstör kroppens förmåga att producera eget insulin.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, att Greger tycker så har jag förstått, men den högfettskost som  det refereras till i Wikipediaartikeln, hur ser den ut? Hur ser den ut som "forskare från alla sidor" pekar ut som boven?

Och jag menar såklart att man helst ska minska ner på sockret/kolhydraterna och öka på med fettet innan man blir sjuk. Eller sätta igång att träna hårt så att sockret har någonstans att ta vägen när det strömmar ut i blodet.

Tillägg: För en kost består väl inte enbart av mättat fett? En högfettskost måste bestå av annat också. Vad är det för kost dom menar? Förmodligen den med pizza och Big mac & co.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dina sympton maskeras.

Alltså: en typ 1 diabetiker äter mkt kolhydrater och får symptomet högt blodsocker - nästa dag äter hen mkt fett och får symptomet lågt blodsocker. Är då blodsockret egentligen högt men det har maskerats? Där finns glukosmolekyler som inte låter sig mätas? (HbA1c sjunker också när blodsockret pga utbytta kh mot fett gett mindre glykering - är det också då tal om maskerade symptom?)

Eller missförstår jag dig fullständigt?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Studien bekräftar att höga fetthalter höjer blodsockret mer än höga kolhydrathalter gör.

Vet du hur det går till när fett höjer blodsockret?

Glyceroldelarna i triglycerider byggs om till glukos, men att det skulle höja blodsockret?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså: en typ 1 diabetiker äter mkt kolhydrater och får symptomet högt blodsocker - nästa dag äter hen mkt fett och får symptomet lågt blodsocker. Är då blodsockret egentligen högt men det har maskerats? Där finns glukosmolekyler som inte låter sig mätas?  (HbA1c sjunker också när blodsockret pga utbytta kh mot fett gett mindre glykering - är det också då tal om maskerade symptom?)

Eller missförstår jag dig fullständigt?

Jag hakade upp mig på Realistens beskrivning om att "insulinkänsligheten ökar" med LCHF och eftersom detaljer om hur mätningen av "insulinkänsligheten ökar" uteblivit så kan man ju spekulera kring om det är för att man inte äter några kolhydrater som det är insulinbehovet som har minskat, snarare än att insulinsignaliseringen har blivit bättre.

När jag syftar till att symptonen maskeras så syftar jag till omständigheter där insulinsignalisering kan förbättras med rätt diet, och jag påstår att det endast maskeras med LCHF.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du hur det går till när fett höjer blodsockret?

Glyceroldelarna i triglycerider byggs om till glukos, men att det skulle höja blodsockret?

Mättade fetter täpper igen/stör ut muskelcellernas insulinreceptorer så att muskelcellerna inte kan ta upp blodsockret. Ökad insulinresistens = ökat blodsocker är det som redovisas i studien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, att Greger tycker så har jag förstått, men den högfettskost som  det refereras till i Wikipediaartikeln, hur ser den ut? Hur ser den ut som "forskare från alla sidor" pekar ut som boven?

Och jag menar såklart att man helst ska minska ner på sockret/kolhydraterna och öka på med fettet innan man blir sjuk. Eller sätta igång att träna hårt så att sockret har någonstans att ta vägen när det strömmar ut i blodet.

Tillägg: För en kost består väl inte enbart av mättat fett? En högfettskost måste bestå av annat också. Vad är det för kost dom menar? Förmodligen den med pizza och Big mac & co.

Det är inte så "Greger tycker", han citererar andras forskningsstudier. Se källorna till den specifika 5 minuters videon nedan.

Hur kan du haka upp dig på vad Wikipedia i den artikeln inkluderar och exkluderar i deras sammanfattning av dietärt fett? Jag ser det som att du sprider en teori som saknar bevisunderlag och som tom. motbevisas vara direkt skadande.

A high-fat diet coordinately downregulates genes required for mitochondrial oxidative phosphorylation in skeletal muscle.

Oxygen-carrying proteins in meat and risk of diabetes mellitus.

Lipotoxicity: effects of dietary saturated and transfatty acids.

Veganism and its relationship with insulin resistance and intramyocellular lipid.

Intramyocellular triglyceride content is a determinant of in vivo insulin resistance in humans: a 1H-13C nuclear magnetic resonance spectroscopy assessment in offspring of type 2 diabetic parents.

Higher insulin sensitivity in vegans is not associated with higher mitochondrial density.

Lipotoxicity: why do saturated fatty acids cause and monounsaturates protect against it?

Role of insulin in the pathogenesis of free fatty acid-induced insulin resistance in skeletal muscle.

Free fatty acids and skeletal muscle insulin resistance.

Mechanisms for insulin resistance: common threads and missing links.

Mechanisms underlying skeletal muscle insulin resistance induced by fatty acids: importance of the mitochondrial function.

Vegetarian diet affects genes of oxidative metabolism and collagen synthesis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mättade fetter täpper igen/stör ut muskelcellernas insulinreceptorer så att muskelcellerna inte kan ta upp blodsockret. Ökad insulinresistens = ökat blodsocker är det som redovisas i studien.

OK, då förstår jag vad du menar. Det du beskriver är dock inget som man märker i praktiken. Jag är frisk och hade kring jul och nyår en freestyle libre på i två veckor. Strikt LCHF utom på julafton då jag bl.a. åt en ansenlig mängd sill - köpt i butik och 12 g socker per 100g. Blodsockret var över 6,3 en enda gång - efter sillen en topp på 8,6 som högst.

Dessutom har jag högt HDL (kring 2) samt låga TG (0,5 eller något mer ibland) - vilket är en surrogatmarkör för god insulinkänslighet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, då förstår jag vad du menar. Det du beskriver är dock inget som man märker i praktiken. Jag är frisk och hade kring jul och nyår en freestyle libre på i två veckor. Strikt LCHF utom på julafton då jag bl.a. åt en ansenlig mängd sill - köpt i butik och 12 g socker per 100g. Blodsockret var över 6,3 en enda gång - efter sillen en topp på 8,6 som högst.

Dessutom har jag högt HDL (kring 2) samt låga TG (0,5 eller något mer ibland) - vilket är en surrogatmarkör för god insulinkänslighet.

Nej, man märker nog inte av blodsockerproblem så länge man håller sig till sin, utöver blodsocker-sänkande, rent livsfarliga diet.

Jag säger att det är livsfarligt för att även om man skulle ha "normala" kolesterolvärden så styvnar inre och yttre blodkärl och blodflödet i hjärtats kranskärl minskar drastiskt med dieten: http://nutritionfacts.org/video/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så "Greger tycker", han citererar andras forskningsstudier.

Hur kan du haka upp dig på vad Wikipedia i den artikeln inkluderar och exkluderar i deras sammanfattning av dietärt fett?

Du förstår väl att han gör ett urval va? Eller menar du att han är objektiv?

Nja, jag "hakade upp mig" på hur kosten var sammansatt och det är väl det som är hela grejen? Att bara bryta ut en komponent kan det verkligen säga något?

"High fat diets" säger ingenting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är omöjlig att argumentera med Tor H.

Jag har aldrig sagt att mättat fett tvingar cellerna direkt att producera mer insulin. Jag har sagt att mättat fett förstör insulinsignaliseringen så att blodsockret fastnar i blodet vilket i sin tur ökar insulinproduktionen.

Sen dödar mättat fett Betaceller och därmed förstör kroppens förmåga att producera eget insulin.

Du kommer med mange veganmyter ser jeg :)

Hvis man spiser et strikt ketogent kosthold uten noen karbohydrater i det hele tatt og musklene bruker fett som energi, fungerer kroppen helt fint.

Kroppen holder da blodsukkeret konstant på riktig nivå og insulinnivået synker.

Verdensrekorden i fasting er på 382 dager, altså han åt ingenting på over ett år. Kroppen hans fungerte fint på tross av at den brukte store mengder av sitt eget mettede fett som energi.

Edit: glemte jo et par ord :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du förstår väl att han gör ett urval va? Eller menar du att han är objektiv?

Nja, jag "hakade upp mig" på hur kosten var sammansatt och det är väl det som är hela grejen? Att bara bryta ut en komponent kan det verkligen säga något?

"High fat diets" säger ingenting.

Jag menar att han är objektiv.

Du beskriver Lipotoxitet med fyra meningar och du hänvisar till en wikipediaartikel där det även står att högfett-diet (inte högkolhydrat) bör undvikas.

Varför hänvisade du till artikeln öht. om du vill välja bort innehåll för att det plötsligt inte uppfyller "vetenskapliga krav"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer med mange veganmyter ser jeg :)

Hvis man spiser et strikt ketogent kosthold uten noen karbohydrater i det hele tatt og musklene bruker fett som energi. 

Kroppen holder da blodsukkeret konstant på riktig nivå og insulinnivået synker. 

Verdensrekorden i fasting er på 382 dager, altså han åt ingenting på over ett år. Kroppen hans fungerte fint på tross av at den brukte store mengder av sitt eget mettede fett som energi.

Du är en riktigt oärlig debattör Tor H. 

Du anklagar mig först för att ha påstått något jag inte gjort. Och när jag förtydligar vad det är jag faktiskt sagt så försöker du få det att framstå som att mitt förtydligande är ett övergripande argument, trots att argumentet gällde en specifik studie.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg har ikke anklaget deg for noe annet enn å komme med gamle veganmyter :)

Sannheten er at jeg tviler på at studiene du tror beviser ditt syn vil få noen høy HR score (Hazard Ratio) hvis de testes med Bradford Hill kriteriene.

Studier med lav HR regnes som ubetydelige og kan ikke bevise noe som helst.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar att han är objektiv.

Intressant att mannen bakom en av de största veganpropagandasajterna nutritionfacts.org skulle vara objektiv. "Sources cited" är inlindade i Gregers hårt vinklade tolkningar. Ej trovärdigt.

Lite tråkigt att representanter för veganismen som med försiktighet förmodligen är en utmärkt diet ska dra ett löjets skimmer över det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.