Angelico Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Några här som är kunniga på Ceviche? Jag har en stor mängd kvar efter dagens middag. Det blev supergott och gjordes på "färsk" torsk från fiskdisken i butiken. Skulle vilja spara i kylen nu och äta till lunch några dagar. Eller, måste den slängas efter idag? Är det någon som vet? Jag har googlat förgäves än så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Har en bekant från Peru, jag försöker nå honom nu. Har pratat ceviche med honom förr 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Nu fick jag svar: "Egentligen bör man äta samma dag, men man kan spara den 1 dag, men beror på hur färsk fisken är. Se till att förvara kallt, typ 4 grader" Min egen tanke är att lägga på kallaste stället i kylen (mitten tror jag, närmast ryggväggen), i påse/burk utan luft. Vet inte om man kan smaka sig till om ceviche fortfarande är ok. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Nu fick jag svar: "Egentligen bör man äta samma dag, men man kan spara den 1 dag, men beror på hur färsk fisken är. Se till att förvara kallt, typ 4 grader" Min egen tanke är att lägga på kallaste stället i kylen (mitten tror jag, närmast ryggväggen), i påse/burk utan luft. Vet inte om man kan smaka sig till om ceviche fortfarande är ok. Tack för att du kollade upp! Jag vill så gärna äta och inte slänga den fina maten. Men det låter ju lite tveksamt just för att man inte vet hur färsk fisken var. Eftersom jag köpte den i fiskdisken i butik i Malmö en söndag är det knappast troligt att den är så speciellt färsk tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 12, 2016 Author Share Posted June 12, 2016 Men...ok. Om man steker fisken, kan man då äta den flera dagar tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 Bra idé med att steka, borde förlänga hållbarheten några dagar. Ps. Fick nyss medd om att jag nått maxgränsen för antalet gilla jag kan ge idag, wihoo 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts