dotson

Hur gick du ner de sista kilona?

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit lchf hyfsat regelbundet i 3,5 år. Gått ner 13 kg. Dock lyckas jag aldrig komma ner i målvikt utan fastnar när det är 5 kg kvar. Gör då avsteg och går upp några kilo på vintern som jag går ner igen på våren. I år har jag dock bestämt mig för att komma i mål. Har ätit 10-15 kolhydrater om dagen och över 100 g fett ofta mer om dagen i tre månader. Har haft några enstaka dagar då jag ätit uppåt 25 KH, kanske 5 dagar totalt. Äter aldrig mandelmjöl eller annar mjöl eller socker och sötningsmedel. Max 1 dl grädde/créme fraiche i veckan i mat. Det händer knappt något på vågen eller måttbandet. 1,5 kg på 11 v. (Kom första veckorna) Jag ligger i övre BMI-spannet för normalvikt och har även hög fettprocent (har mätt) så det är inte så att jag är underviktig.

Hur får jag bort de sista kilona? Äter jag för strikt? Bör jag fasta? (5:2 klarar jag inte, blir stressad) men kanske 24 h fasta? Hur har ni lyckats? Känner mig inte stressad över detta men börjar bli lite uppgiven.

Tränar knappt något men försöker röra på mig i vardagen. Funderar på att återuppta löpning men känner att jag inte orkar springa på 10 KH om dagen. Bör jag kanske öka KH och börja springa regelbundet i stället. Tacksam för tips och råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska få ett svar som ingen vill ha  :o . Det du har som målvikt är inte detsamma som din kropp har som målvikt. LCHF är viktstabiliserande. Du och kroppen har helt enkelt olika uppfattning om vad som är en lagom vikt ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp så är det. Moder Natur har inte alls samma ideal som modevärlden av idag och BMI är en helt artificiell historia.

Titta på Boticellis Venus eller Zorns kullor. Det är vad som ansågs som vackert förut. Det är vi som är snett ute med ett ideal som är som halvsvultna åkerspöken.

Att ta de sista kilona klarar du inte utan rejäl kalorirestriktion, och sen är ju frågan om hur du ska behålla vikten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp så är det. Moder Natur har inte alls samma ideal som modevärlden av idag och BMI är en helt artificiell historia.

Titta på Boticellis Venus eller Zorns kullor. Det är vad som ansågs som vackert förut. Det är vi som är snett ute med ett ideal som är som halvsvultna åkerspöken.

Att ta de sista kilona klarar du inte utan rejäl kalorirestriktion, och sen är ju frågan om hur du ska behålla vikten.

Just de skönhetsideal du brukar nämna med Boticelli eller Zorn är ju bara några epoker i historien. Skönhetsidealet har sett olika ut i olika tider. Men jag håller med om att det är kalorirestriktion och fasta som krävs om man vill ha låg fettprocent. Det är ganska lätt att äta under sin energibalans om man äter lågkolhydratkost och slipper blodsockerdippar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det var just det som jag inte ville höra :)

Jag är inte ens i närheten av att se ut som ett halvsvultet åkerspöke.

Och nog finns det jättemånga som har hyfsat låg/normal fettprocent på lchf? Så nåt knep borde det väl finnas att ta till? Även jag går ner de sista 5 så klassas jag knappast som mager. Skulle landa på BMI 22.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du anger att du normalt äter 15 gram kolhydrater per dag och 100 gram fett. Det blir i energimängd tillsammans ca 960 kcal, vilket är mycket lite. Du äter säkert också en del protein. Om du gjort detta, kan det möjligen ha lett till att din kropp "håller hårt i kilona" eftersom den får väldigt lite energi? Men Stoscha och Angelico menar att det är rätt väg att gå. Själv vet jag inte. Det som fungerar för mig är någon typ av periodisk fasta. Under våren har jag kolhydratfastat två gånger i veckan, dvs inte ätit grönsaker utan bara sådant som innehåller försumbart med kolhydrater, som smör, tonfisk, kokosolja, ägg. Då har jag inte räknat på några kalorier, utan äter så jag blir ordentligt mätt. Men jag tror att jag ligger lågt i energiintag de här dagarna. På det går jag ner nåt halvkilo per tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter i runda slängar 14-1500 kalorier om dagen så det blir en del. Äter oftast mer fett än 100 gram om dagen.

SKG: intressant med kolhydratsfasta. Hur äter du de andra dagarna? Strikt, liberalt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter i runda slängar 14-1500 kalorier om dagen så det blir en del. Äter oftast mer fett än 100 gram om dagen.

SKG: intressant med kolhydratsfasta. Hur äter du de andra dagarna? Strikt, liberalt?

Övriga dagar dricker jag fettkaffe under dagen (kaffe och kokosolja) sen äter jag ett stort middagsmål med rikligt med grönsaker, kött eller fisk och till det feta såser av olika slag. Skulle tro att jag ligger på 1800-2000 kalorier per dag och att kolhydraterna hamnar på 20-25 gram per dag i form av ca 400 gram ovanjordsgrönsaker (8-9 olika varje dag).

Sen bör jag nog lägga till att jag är en smalis, och jag är inte överens med min kropp om vilken vikt som är ideal för mig. Så jag går upp i vikt om jag inte kör någon typ av periodisk fasta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MIn reaction är: hög fettprocent? Musklerna då? Styrketräning?

Inte för att gå ner I vikt, men lagom med muskler brukar vara snyggare än mycket fett. Om det nu är det som är problemet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke till. Om du äter 1400-1500 kalorier per dag så betyder det att 440-540 kalorier kommer från protein (ca 960 från fett och kolhydrater). Det är 110-135 g protein per dag. Vissa hävdar att man bör äta ca 1 gram protein per kilo man önskar väga varje dag, särskilt om man inte tränar så mycket. Du kanske skulle försöka byta ut en del av proteinet mot fett istället. Man kan alltid testa :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SGK: det är nog fettet som drar upp kalorierna. Landar på runt 70 g protein om dagen.

Effie: Dåligt med muskler, borde nog träna styrka...

Jag tolkar era svar som följande;

- Börja träna styrka (Ja det är väl bara att göra, har program, redskap och plats hemma. Är väl motivationen som saknas lite...)

- Cykla matintaget så att det inte är samma mängd varje dag (Här tänker jag att jag ökar KH genom mer grönsaker. I dag väger jag grönsakerna för att hålla mig strikt vilket jag genast ska sluta med. Lagom med fett och lagom med protein. Två dagar i veckan kör jag typ äggfasta då jag äter fett och ägg samt lite ost så jag är mätt)

Vad tror ni om detta? Bör jag lägga på 16/8 fasta varje dag för bättre effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min viktminskning gick stegvis under många år. De stora stegen (i den ordning jag tog dem) var  LCHF -6 kg, Boken hjärnkoll på vikten -2 kg, glutenfritt -5kg och mejerifritt -3kg. 

Ja, även med LCHF fick jag i mig en liten bit gluten (och medföljande kolhydrater) under en period, dock inom rätt total mängd kolhydrat ;-)

Av boken Hjärnkoll på vikten (Martin Ingvar, särskilt sista kapitlet) lärde jag mig många saker bla att inte tillåta mig bli hungrig dvs att planera mitt ätande med mellanmål osv så att jag alltid fyllde på innan hungern satte in. Lagrad fet ost var mitt trick (senare lade jag av med mejerierna); inte lägga upp för stora portioner eftersom kroppen anpassar insulinpåslaget redan vid åsynen av mat och ju större portion den ser desto mer insulin drar den på i förväg. Undvika allt som smakar sött, redan smaken sätter igång insulinet, oavsett om det är sötningsmedel blir det insulinpåslag av smaken. Det svåraste, undvika att tänka på sött, eftersom tanken på sött drar igång insulin. 

Att man tappar ca 5 kg på glutenfritt (ja just den siffran återkommer bland de som rapporterar viktnedgång vid glutenfrihet, konstigt) sägs ha att göra med att kroppen släpper vatten som den tydligen sparar på när man äter gluten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej :)

Här kan du få en del tips gällande vissa skillnader/fördelar/nackdelar/m.m. på en moderat LCHF-kost jämfört med en ketogen diet/kost (d.v.s. strikt LCHF). Vissa saker i podden kanske man inte ska svälja med hull och hår - men flera intressanta saker belyses. Det pratas även om saker runt omkring själva kosten, som påverkar hälsa, mående, vikt m.m. Nu vet jag inte om det faktiskt kommer ge dig något - men jag tror det kan vara "matnyttigt", så att säga... ;)

http://4health.se/93-stephanie-keto-person-ketogen-kost

(finns en grå play-knapp, precis ovanför kommentarerna, enkelt att lyssna alltså, behöver inte ha någon specifik iphone- eller android-app, även om det också går att lyssna via sådana)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SGK: det är nog fettet som drar upp kalorierna. Landar på runt 70 g protein om dagen.

Effie: Dåligt med muskler, borde nog träna styrka...

Jag tolkar era svar som följande;

- Börja träna styrka (Ja det är väl bara att göra, har program, redskap och plats hemma. Är väl motivationen som saknas lite...)

- Cykla matintaget så att det inte är samma mängd varje dag (Här tänker jag att jag ökar KH genom mer grönsaker. I dag väger jag grönsakerna för att hålla mig strikt vilket jag genast ska sluta med. Lagom med fett och lagom med protein. Två dagar i veckan kör jag typ äggfasta då jag äter fett och ägg samt lite ost så jag är mätt)

Vad tror ni om detta? Bör jag lägga på 16/8 fasta varje dag för bättre effekt?

Om du är som vissa, d.v.s. känslig för mjölkprotein/kasein - så kan osten delvis motverka äggfastan. Så kanske hellre någon extra grönsak samt en extra klick med smör eller kokosfett. Och om du med "Lagom med fett och lagom med protein" menar något mindre protein än tidigare och högre andel fett än tidigare, så verkar det vettigt. En positiv grej med styrketräning, är att det går att göra/ha en effektiv sådan på bara 20-35 minuter - och kan du då även hitta en ingång som tilltalar dig extra mycket, så att det känns extra vettigt, nyttigt och hälsosamt så skulle det kunna bli en trevlig guldklimp flera gånger i veckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar och engagemang. Nu känner jag mig peppad igen. Nu jäklar ska jag ta det där kilona!

Styrka varannan dag och löpning (blir gång varvat med jogg) varannan dag. Ägg och smör 2 ggr i veckan. I övrigt normal lchf med mycket grönt, minimalt med mejerier, inga frön, nötter och mjöl. Start ordentligt på fredag då jag nu är på resande fot och utvärdering om en månad!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som funkat för mig, För att få ner dom sista 5 kilona är att köra en kombination på ”fett fasta” med normal smör användning (vid stekning). Samt att pressa ner kolhydraterna till 0 med en Ägg diet som är med Omeletter med olika fyllningar (Salami, Tonfisk, pizza skinka). 5 dagar i veckan, men att helgdagarna köra ”normal” 5-25 gram kolhydrater tillsammans med en fasta som är på 16:8. Jag jobbar i skogen och har ett fysiskt tungt jobb men måste ändå ”deffa” för att pressa dom sista kilona. Totalt set har jag gåt ner nästan 50 kilo.

PS. Jag glömde nämna att jag att ja skippa mejeriprodukter också, men att jag kör med ”mjölk till kaffet” med äggmjölk istället.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började med LCHF i januari 2010, och gick på 4-5 månader ned från 95+ till 83 (+/- 1 kg). Sedan hände inte så mycket med vikten, och ändrade inget på kostupplägget. Det kändes iofs skönt, för att vara viktstabil gör att man inte tänker så mycket på vikten. Dock BMI-gränsen 25 ligger för mig vid 81 kg (180 cm lång), så jag tänkte nog att det vore "en bonus" att komma under den gränsen. (Jo jag vet att BMI är ett dåligt mått för bedömning av lämplig vikt, men det var enkelt att använda...)

Efter att ha varit på föreläsning med Jonas Colting i höstas blev jag dock inspirerad av hans råd "du ska röra på dig minst 1 timme om dagen". Det behöver inte vara hård motion eller hänga på ett gym 1 timme om dagen; vanlig enkel vardagsmotion räcker menar han. Så jag började med ett grundmotionerande under vardagarna med promenader om 50-55 minuter (lunchrasten). Till det kom lite simning och löpning eller enkla styrketräningsövningar (typ armhävningar) när andan föll på, men ändock med en regelbundenhet. Jag registrerade all träning på Funbeat.se och satte upp som "träningsmål" att total veckoträningstid skulle vara 420 min (=1 timme i genomsnitt varje dag, varje vecka).

Då försvann "de sista" kilona, på två månader. Jag vägde som minst 76 kilo men ligger nu viktstabilt på 78-79 kg. Under denna tid har jag inte ändrat min kost något större utan har låtit hungerkänslorna styra. Är jag hungrig så äter jag, är jag inte det så äter jag inte. Efter att ha lagt in en "standarddag" på Matdagboken.se upptäckte jag till min förvåning att jag äter ganska mycket. Nästan 3000 kcal med fördelningen fett 275 g, protein 113 g och kolhydrater 24 g (82%, 15% resp 3%). Så egentligen äter jag nog lite för mycket, men som sagt så är jag viktstabil på en bra vikt, aldrig hungrig, mår bra och är nog starkare fysiskt än jag någonsin varit.

Så för mig försvann de sista kilona med lite mer, och daglig motion.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De är lite dåligt med att röra sig. Vardagar hamnar stegmätaren på 8000 steg om dagen och gör jag inget särskilt på helgen kan de hamna på så lite som 2500 steg. Här borde jag verkligen kunna skärpa till mig. Har alla möjligheter att gå upp tidigt och springa/gå före frukost. Bara att göra.

Smörbulten: grymt att tappa 50 kg. Bra gjort! Jag börjar med äggfasta 2 ggr per vecka och vanligt 5 ggr i veckan och funkar inte det får jag nog testa din lite tuffare variant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite kluven till det här med motion, Som jag ser det så är motion bra för hälsan och även psyke. Men som viktminskning är det så marginellt, min erfarenhet med vanlig vardags motion är att det står för max 5-8% av viktnedgången. Det kroppen behöver är 30-40 min promenader. Mer än så känns som rätt bortkastat om man inte ska delta i vasaloppet etc.

Jag gissar på att när man slutar växa vid runt 22-23 års ålder, så blir man hormon känsligare, ju äldre man blir. Så kolhydrater som ökar insulin produktion och mejerier som är till för gödkalvar, för att dom ska växa och bli stora och starka. Kanske man inte längre är i behov av, I samma omfattning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör cyklisk ketos vilket innebär att jag äter ketogen kost majoriteten av tiden.

Var 14 dag äter jag sedan högkolhydratskost under 2-3 timmar, på kvällen. Inget moffande, men rejält med kolhydrater. Det chockar kroppen och får fart på förbränningen igen som annars kan stanna av.

Och visst är det så att motion har mindre påverkan än kost på fettförbränning. Men kroppen är gjord för att röra på sig. Du köper ju inte en bil för att låta den stå i garaget.

Kör saker som sprintintervaller, tunga lyft och kettlebellswingar innan dagens första måltid så hjälper det till med fettförbränningen. Eller hitta något som passar sig. Rörelse är roligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Kapten Ketos. För det första kan du testa att chocka kroppen med högkolhydratkost en kväll. Detta funkar för mig när min vikt stått stila i några veckor. Anledningen till att det funkar? För mig är det mest psykologiskt tror jag. Den kvällen när jag äter mer kolhydrater så känner jag helt plötsligt en ENORM hunger. När jag sedan då återgår till min strikta lchf så framstår hungern under strikt lchf som ingenting när den står i proportion till den enorma hungern under högkolhydratkosten. Svårt att förklara hur toleransen för hunger förändras, men jag hoppas att du förstår :)

Ett annat hett tips är att hoppa över en måltid då och då genom att använda 0,5 tsk salt i ett stort glas vatten i stället. Du kanske tänker att "äter jag inte så kommer jag bli ännu mer trött och hängig". Men orsaken till att du är trött och hängig behöver inte vara att du är hungrig, det kan nästan lika gärna vara brist på salt (eftersom det är vanligt att man får i sig mindre salt på lchf). En varning är dock att du inte ska överdosera på salt, speciellt inte om du har problem med blodtrycket eller så.

Slutligen verkar du motiverad till att träna. Jonas Bergqvist skriver väldigt, väldigt bra om träning i boken "LCHF och träning". Köp gärna den boken. Han skriver bland annat att du ska inte bara smörja fettmotorn(basbränsle), utan också glukosmotorn(raketbränsle). I praktiken innebär det här till exempel: att du äter minst tre timmars marginal innan du ska påbörja träningen, så att glukosmotorn verkligen hinner bli smörjd. Måltiden består då av mellan 40-100 gram kolhydrater, exempelvis rotfrukter funkar bra som kolhydratkälla. Till denna ökade kolhydratmängden så lägger du till fett och protein. Dagar som jag inte ska träna, så äter jag återigen strikt lchf. För mig har det här upplägget funkat strålande. Jag springer cirka 10 min bättre på 10 km när jag också smörjer glukosmotorn, alltså från 52 min till 42 min. Om syftet är viktnedgång, så kan det vara värt att testa Jonas Bergqvists koncept, speciellt när man är nära sin optimala vikt. Dock är träning absolut inte värt det om man har mycket övervikt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu jäklar är det dags att köra i gång. Mitt mål är 61 kg. Vägning i morse 66,7. Hmm, en ökning från i måndags då jag vägde 65.2. jag har varit bortrest och därmed tillåtit mig själv att äta liberalt och vräka mig nötter för första ggr på tre månader. Föll tillbaks i gamla tankemönster: "nu måste jag passa på för på fredag blir det strikt". Dumt och något jag måste fortsätta jobba med.

Nåväl, hade tänkt köra 16/8 och träna före frukost men då jag kom hem mitt i natten så hann jag inte träna och med tanke på att jag överåt i går och vaknade vrålhungrig så vågade jag inte heller skippa frukost. Det blev i stället en Ägglatte och ett kokt ägg. Till lunch svängde jag ihop två kokta ägg med smör. I dag blir alltså min ägg- och smördag som jag tänkt ta 2 ggr i veckan.

Vad tror ni om upplägget ägg och smör 2 dagar i veckan och normal lchf de andra dagarna? (Utan mejerier, nötmjöler, frön, nötter och sötningsmedel). Jag tänker att det är bra att växla strikt och normalt också med tanke på att jag kommer börja köra gå/springa intervaller. Eller är det bättre att vara strikt under 10 även de andra dagarna? Skulle gärna slippa räkna och väga mat vilken känns som att jag skulle behöva om jag åt strikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missade inlägg från cykelspark och kapten ketos innan jag skrev. Jag tror mer och mer på att cykla precis som ni skriver. Dock är jag sockerberoende och vågar inte testa kolhydrater i sådan mängd då jag är rädd för att falla tillbaks i sockerfällan. Men att öka med t ex rotfrukter låter vettigt. Ska kolla in Jonas bok igen, har läst den för länge sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja dotson! [emoji4]

Kan tillägga att jag kör 16/8. Brukar dricka ljummet vatten med Himalayasalt i på morgonen. Runt klockan 10.30 tar jag en kopp kaffe/te med kokosfett i. Brukar göra mig klarare i huvudet tills jag äter runt klockan 13.

Har upptäckt att min kropp gillar att äta en rejäl lunch. Mycket protein och fett.

Brukar hålla mig mätt långt in på kvällen och äter helst något lättare till middag för att jag inte är så hungrig då.

Kroppen är spännande. Åkte utomlands nyligen och var borta knappt en vecka. Bestämde mig för att släppa på ketoskosten under denna tid, älskar glass.

Hade gått upp omkring ett till ett och ett halvt kilo när jag kom hem, men bara efter några dagar var min vikt nere under vikten som jag hade innan jag åkte. Så den chocken verkar också funka, för min kropp.

Vet inte om jag någonsin varit sockerberoende, men har kört lågkolhydratskost i omkring sex år och har på den tiden utvecklat en disciplin som innebär att jag kan balla ur i en vecka och sedan bara tajta upp kosten igen.

Om du vill börja träna rekommenderar jag Paolo Robertos bok Träna en kvart om dagen. Han är väl inte så populär i LCHF-kretsar men boken är riktigt bra och var en viktig del av min tidiga hälsoresa parallellt med LCHF.

Rekommenderar även att testa om kettlebells är något för dig. Tränar både styrka och flås. Superbra för hållningen. Att bara göra tvåhandssvingar räcker, men redskapet är mer mångsidigt än så.

Det går att köpa en för några hundralappar på Rusta. Bra att ha hemma så att man inte kan säga att man inte orkar gå till gymmet.

Angående startvikter brukar 16kg vara rekommenderad för män och 8kg för kvinnor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni om upplägget ägg och smör 2 dagar i veckan och normal lchf de andra dagarna? (Utan mejerier, nötmjöler, frön, nötter och sötningsmedel). Jag tänker att det är bra att växla strikt och normalt också med tanke på att jag kommer börja köra gå/springa intervaller. Eller är det bättre att vara strikt under 10 även de andra dagarna? Skulle gärna slippa räkna och väga mat vilken känns som att jag skulle behöva om jag åt strikt.

Varför börja räkna och väga maten? det är ju det som är poängen med ägg dieten. Att man slipper det Du kör ju en Omelett som är Bamse stor med hur många ägg du vill ha. Men försök att dra ner på smöret. Nu när du ”deffar” sen att köra 2 dagar i veckan att köra strikt känns lite minimalt. Har svårt att se det som en referens.

Fastan 16/8 lägger jag på helgerna. när man ändå inte är så aktiv och har tid att ha sovmorgon :D

Du kanske är rädd för ägg, men ägg är inte farligt enligt kostdoktorn och även nutritionisten på Livsmedelsverket. ”Någon övre maxgräns för hur många ägg man bör äta finns egentligen inte”

Så frågan är om du vill hoppa in med bägge fötterna eller stå och stampa på samma plats. ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu hänger jag inte riktigt med. Tänker ni att jag bör leva på smör och ägg tills jag är i mål? Inga grönsaker? Eller varannan dag strikt och varannan dag normal. Eller under 10 varje dag? Jag behöver ett schema att hålla mig till :)

När jsg skrev väga maten så menade jag att för att hålla mig under 10 gram om dagen måste jag nästan väga grönsakerna för att hålla koll och det vill jag inte.

Kan tillägga att min dag i går gick helt fel med oväntad representationsslunch och sedan blev vi bortbjudna på kvällen och jsg var inte förberedd alls så det blev inte en bra matdag. Om man ska se det positivt så kolhydratchocksde jag kroppen i går (dock fortf lchf om än liberal)

Så fr.o.m. I dag ämnar jag köra hårt. Har helgen på mig att planera de närmsta veckorna. Nu ska jag ut och gå/springa före frukost och sedan tänkte jag dra i mig en Ägglatte. Hur låter det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kommentar om äggen handlade endast om att ägg inte är farliga.

Att väga maten känns rätt bökigt, och tar ut glädjen ur ätandet. I varje fall är det min erfarenhet.

Kan vara bra att göra under en period för att förstå hur mycket makronutrienter man får i sig.

Annars brukar väl gröna bladgrönsaker vara kolhydratfattiga men rika på näringsämnen, så de är rätt säkra kort om man vill käka strikt LCHF.

Äter själv omkring 20-30g kolhydrater om dagen och håller mig i ketos. Tränar och rör på mig rätt mycket, och dagar när jag till exempel har kört marklyft eller sprintervaller så kan jag käka 40-50g kolisar och ändå hålla mig i ketos.

Vill du vara tidseffektivt så är intervaller riktigt bra för förbränningen. Gäller all högintensiv aktivitet. 6-10 intervaller om 10-30 sekunder en till tre gånger i veckan. Låt andningen bli lugn mellan varje intervall innan du kör igen.

Att springan långa distanser har sin plats, men det kan vara bra att läsa vad till exempel Mark Sisson har att säga om ämnet.

Slå upp hans namn + "chronic cardio" så kan du läsa mer. Han, och han är tidigare triatlet, är skeptisk till löpandets hälsoeffekter och premierar korta intervaller framför distans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu hänger jag inte riktigt med. Tänker ni att jag bör leva på smör och ägg tills jag är i mål? Inga grönsaker? Eller varannan dag strikt och varannan dag normal. Eller under 10 varje dag? Jag behöver ett schema att hålla mig till :)

Tanken med ägg dieten är att få 0 kolhydraterna för max fettförbränning. Så ja inge grönsaker alls, samt att dra ner lite på fett som smör ändats för stekning. Med ägg som proteinbas som föda, har du naturens eget vitaminpiller. Den innehåller allt utom omega 3. Det är det som e kruxet jämfört med annat protein.

Schemat som jag kör är att smälla ihop 2 omeletter (3-4 ägg per portion beroende på hur hungrig man är. Med olika fyllningar salami. Tonfisk, pizza skinka) på middagen och spara en till frukosten. Sen till lunchen, kan man varva men hoppa över omelett och köra korv med hög kötthalt med stekta ägg eller en Parisare (Hamburgare med stekta ägg), bacon o ägg. Det sistnämnda har jag lessnat på. Lördag och söndag kör jag ”vanlig” LCHF på runt 5-20 kolhydrater under per/dag. Samt fasta på 16/8 för att man har sovmorgon.

Motion är att gå ut med hunden 30-40 min, det känner jag räcker för mig jag behöver inte bygga muskler för jag jobbar inom skogen och jag har inge intresse att träna för vasaloppet eller Vätternrundan.

Min ”mjölk till kaffe” är simpel: en tillbringare med 5 ägg lite varmt vatten (för att det inte ska separera) mixa och sedan fyller man upp med kalt vatten and viola du har äggmjölk till kaffet.

Så får du en Tarzan kropp utan att gråta ut i tidningarna som Alexander Skarsgård ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en liten uppdatering: I lördags satte jag i gång ordentligt. Vikten 67 kg (mycket vatten pga överätning under veckan före).

Träning: sprungit (gå en minut, spring en minut i 30 min) 3 ggr. Sedan fick jag lite ont i höft och har vilat lite. Övriga dagar har jag gått cirka 10 000 steg om dagen. Har inte kommit igång med styrketräning ännu...

Frukost: Fettkaffe 10 g kokosolja + 20 g smör. Ibland två ägg till om jag tränat.

Lunch och middag: kyckling, ägg eller torsk med spenat, sallad och lite gurka. Smör, majonnäs eller bea till.

Jag har ätit ganska mycket fett till maten. Några dagar har jag varit riktigt hungrig (kurr i magen) och då försökt öka fettintaget. Är extra hungrig när jag springer märker jag.

I dag vägde jag 64 kg så det går neråt. Men det är hit jag brukar komma och sedan blir det stopp och jag går upp igen. Inte denna gång dock ?. Mitt delmål är att gå ner 3 kg till och sedan får jag se.

Jag har inte vågat lägga till 16/8 ännu men tänkte börja med det. Är inte så hungrig på morgonen längre.

Vad tycker ni i övrigt om upplägget?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som ett bra upplägg tycker jag, och du har ju fått jättebra resultat på bara en vecka om jag förstår det rätt.

Lycka till med att fortsätta på samma spår!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undertecknat hoppade över de sista kilona på viktresan. Startade vid 154 kg och hoppade av vid nådda 94 kg, när jag kom ihåg att det var idealvikten för mig och fungerande 52 i byxstorlek. Skulle jag väga mindre, skulle nämligen byxbenen för mindre storlek 50 bli för korta. Sedermera har vikten vandrat aningen upp och ner,men ligger relativt stabilt strax under eller ett par kilo över 100 kg. Får väl skylla på ökad muskelmassa :)  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst AlexmenBet

Hej Jag

Later bra om det fungerar battre for dig ocksa att trappa ner sa har.

Hur lange har du tagit benzo, vilken sort, hur lange har du trappat ner och vilka abstinenser har du fatt? Vilka ar varst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg