Skymning

Fasta och sänkt ämnesomsättning

Recommended Posts

Jag har funderat på det här med 24-timmarsfasta som dr. Fung tar upp i en av sina videos, kontra sänkt ämnesomsättning vid lågkaloridiet, som det skrivits om i någon artikel här på kostdoktorn.se.

 

Hur får jag i mig all energi och näring vid endast ett mål mat om dagen utan att riskera en sänkt och ev. förstörd ämnesomsättning?

 

Finns det någon tidsbegränsning på hur länge jag bör fortsätta att bara äta en gång om dagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att lägga in det du tänker att äta i t ex kostbevakningen.se så ser du hur mycket kalorier, protein, fett och kolhydrater du får i dig och kan göra ev korrigeringar med utgångspunkt från det.

 

Om det är bra eller dåligt att äta 1 gång om dagen, låter jag vara osagt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På senare tid har jag bara ätit 1,5 gånger/dag.

Dvs jag äter en liten eftermiddagsfika (ägg) kl 16 och sen middag kl 18, ev nåt mer fettig efter en timme.

På så sätt får man i sig hela dagsbehovet på några få timmar, och ämnesomsättningen sjunker inte.

Om jag fattat det rätt. ? ?

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på det här med 24-timmarsfasta som dr. Fung tar upp i en av sina videos, kontra sänkt ämnesomsättning vid lågkaloridiet, som det skrivits om i någon artikel här på kostdoktorn.se.

 

Hur får jag i mig all energi och näring vid endast ett mål mat om dagen utan att riskera en sänkt och ev. förstörd ämnesomsättning?

 

Finns det någon tidsbegränsning på hur länge jag bör fortsätta att bara äta en gång om dagen?

 

 

Lätt som en plätt att svara på.. du bör inte fasta mer än 7-14 dagar i sträck!

 

Fasta innebär att man sen äter ikapp sig vad gäller energi och annan näring.. fasta är altså inte bantning!

 

Du lär få fasta/svälta i åtskilliga veckor/månader innan ämnesomsättningen påverkas.

 

För så länge du har muskler och fettväv så lär dessa användas vid kalorirestriktion!

 

Såå.. det är först när du ätit upp dina muskler som du blir slö, slapp och likgiltig, det sänker dels REE och TEE!

 

Så fasta på.. fast du behöver i princip samma mängd aminosyror.. fast du behöver inte äta dessa varje dag.. det räcker med varannan/tredje!

 

Dvs cirka 1 gram per kilo!

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasta.. hel eller halv, 5:2 är speciellt bra för de med väl tilltagna fettdepåer/diabetes/metabolt syndrom!

 

Dels så handlar det om att få kroppen att kunna leva av depåer mellan måltiderna, dels för de med störd glukosmetabolism att sluta duscha sina celler med insulin.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasta.. hel eller halv, 5:2 är speciellt bra för de med väl tilltagna fettdepåer/diabetes/metabolt syndrom!

 

Allt jag vet med säkerhet är väl tilltagna fettdepåer.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt jag vet med säkerhet är väl tilltagna fettdepåer.  ;)

 

Då beror det litta på.. är man tex av kvinnligt kön och de sitter främst på höften/låren så är det inte lika farligt/ohälsosamt.. mer ett estetiskt och praktiskt problem.

 

Sitter det på mitten så är det ohälsosamt oavsett kön. :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det på mitten så är det ohälsosamt oavsett kön. :wacko:

 

 

Frågan är hur man blir av med mittenfettet om man är t ex av kvinnligt kön, trots att man äter lchf och rör sparsamt på sig?  :mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur man blir av med mittenfettet om man är t ex av kvinnligt kön, trots att man äter lchf och rör sparsamt på sig?  :mellow:

 

Mittenfettet har till stora delar att göra med psykosocial situation/stress/låg fysisk aktivitet/högre ålder/homeostas.

 

Det är till stora delar hormoner som avgör var fettet lagrar sig.. kvinnliga könshormoner brukar gynna att det lagras på höften.. det är för fertilitet.

 

Bukfett är för flight and fight, det är lätt tillgänligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bukfett för flight and fight, är det så genomtänkt? Inte så lätt att flight and fight med en stor mage I vägen...:-)

Eller felet kanske är att man inte gjorde det fast man borde...?

Och fasta, är inte det I sig stressande? (så ja, hur gör man egentligen...?)

(Inga direkta frågor; bara avdelningen Effie funderar)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bukfett för flight and fight, är det så genomtänkt? Inte så lätt att flight and fight med en stor mage I vägen...:-)

Eller felet kanske är att man inte gjorde det fast man borde...?

Och fasta, är inte det I sig stressande? (så ja, hur gör man egentligen...?)

(Inga direkta frågor; bara avdelningen Effie funderar)

 

Detta är inget direkt svar heller och jag är med på hur du funderar  ;). Jag tänker (ibland kan jag dock ha lite otur i det...) att aldrig i vår tidigare utveckling har vi haft tillgång till en så stor mängd bukfettsgenererande föda att detta skulle skapa problem för oss. Det behövdes liksom inte tänkas igenom. Det är sällan våra kroppar i sig som är problemet, snarare vad vi (samhället) förväntar oss att de ska kunna hantera.

Män har generellt sätt lättare att lagra fett i "kaggen" och det sägs också att det är farligare för män men att de samtidigt har lättare att använda det och bli av med det, än vad kvinnor har. 

 

Jag har också läst/hört att fasta inte skulle vara bra för kvinnor för att det är stressande. Om man är mycket överviktig kanske det i sig är mer stressande än att fasta. Om man tar itu med övrig stress i tillvaron och jobbar med det parallellt kanske det i sig gör att stressen av att fasta inte blir lika påtaglig. Det jag förstod var att det kan bli svårt att ha en fungerande reproduktion när man fastar, så om man vill bli gravid så är det nog inte lyckat. Är du så överviktig att du har svårt att bli gravid/behålla fostret så är nog fasta ett rätt kraftigt verktyg att få till en gynnsammare situation. Sen bör man väl tänka över varför man vill fasta. Om man som medelålders kvinna med underskott av östrogen vill banta bort "de sista 3-5" så ska man betänka att fettväven är en östrogenproducent man kanske inte vill tappa i det läget. Just saying.

 

För de kvinnor som inte längre vill reproducera sig finns det många fördelar med att fasta som delas med männen. Ökad förmåga att fokusera, igångsättning av cellreparation och underhåll mm. Män och kvinnor som lider/lidit av anorexi eller bulemi bör kanske vara försiktiga med fasta eftersom det kan trigga igång dessa sjukdomar på nytt. Detsamma gäller för många med sockerberoende. Men som alltid är det upp till individen att lura ut vad som passar just den i den konstiga tillvaro vi lever i.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl sant; man får testa och se hur man reagerar. Jag fyller sextio I år, så planerna att bli gravid är ju inte direct prioriterade :-) Hade Inga som helst problem att bli gravid på den tiden jag ville, trots rejäl övervikt redan då, och en kost som definitivt inte var ens I närheten av LCHF.

5:2 (modell 24 timmar utan mat 2 dagar I veckan)  verkar funka tämligen bra (fastan är inget problem; försöker ta det lugnt med ätandet). Och kommer något I vägen, så som utelunch med gamla kolleger, så äter jag; så ofta är det inte.

Vore intressant med en längre fasta. Köpte fastepaket då för länge sedan; det var trevligt ibland och ibland inget särskilt alls. Nu räcker det väl med vatten och buljong...och så får jag väl försöka övertyga min käraste; han blir så orolig om han tror jag svälter. Jag har att ta av brukar jag påpeka, men han är orolig ändå...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill dela med mig lite egna erfarenheter kring fasta och att äta en gång per dag. 

En normal dag för mig är endast lunch och lite ost på kvällen. Det fungerar utan problem. Frukosten är det första man ska ta bort tycker jag och ta vara på nattens uppehåll så långt som möjligt fram till lunch. 

Men en dag beslutade jag mig för att öka på mitt fettintag och kalorier rejält men samtidigt behålla ett mål mat om dagen, det var omöjligt man mådde bara dåligt av att tvinga i sig mat.

Om jag har haft en eller flera dagar utan mat så blir det oftast 2 stora måltider som kompenserar efteråt dvs både lunch och en kvällsmat. 

 

För mig blir det ganska ofta som kolhydrater smyger in pga sociala sammanhang. Men är man van att fasta så är det bara att ta fastan dagen efter man har ätit en kolhydratrik måltid, och det är då hungern gör sig påmind som mest och det är då man märker skillnaden i hungerkänslor mellan fet mat och kolhydratrik mat. Vill man ta tjuren vid hornen så är det verkligen här som hjärnan och magen skriker efter mat och man kan utmana sig själv och lära känna kroppens beroende till kolhydrater. 

 

När det gäller min metabolism har jag ju aldrig mätt den, men jag tycker min kropp är varmare under en längre fasta än dagen efter en kolhydrat-dag då jag oftast känner mig frusen. Har man ätit en riktigt fet fettrik noll-kolhydrater måltid så är ju kroppen tokvarm dagen efter. 

 

Det Jason Fung la fram var ju att metabolismen blir bättre om man äter mycket en dag och inget varannan dag. Och som jag uppfattar det så är det som drar gränsen för att metabolismen ska öka eller minska är ju hur lång tid kroppen har på sig att ta ut energi ur fettet utan insulin ivägen. Så en fasta över 2 dagar har ju bättre chans att lyckas än en 16:8 fasta då en kortare fasta kan liknas mer vid det icke fungerande ät mindre konceptet som inte fungerar för kroppen aldrig får längre perioder utan insulin i kroppen. 

Det som är intressant när man börjar fatta dr Fungs vetenskap bakom fasta är att det spelar ingen roll vilken typ av kost man äter när man äter. Men LCHF fungerar ju enligt samma principer som fastan, att man minskar insulinet och alla positiva effekter kommer utav perioder utan insulin. 

 

När det gäller frågan om hur länge man kan fasta så säger ju dr Fung att äta varannan dag kan man köra hur länge som helst, och det är ju helt logiskt bara man äter mycket då man äter. Hur längre du kan köra utan mat dvs hur lång fastan är mellan måltiderna så är det ju en annan sak och där spelar ju massa faktorer in men är man inte extrem och ska slå världsrekordet på 382 dagar med bara vatten, så kanske 1-3 dagar är en lagom nivå att börja på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bukfett för flight and fight, är det så genomtänkt? Inte så lätt att flight and fight med en stor mage I vägen...:-)

Eller felet kanske är att man inte gjorde det fast man borde...?

Och fasta, är inte det I sig stressande? (så ja, hur gör man egentligen...?)

(Inga direkta frågor; bara avdelningen Effie funderar)

 

Klokt resonemang som vanligt!

 

Jo det är nog tänkt för fight and flight.. fast då före Neolitikum.

 

Dvs det var nog alldrig tänkt för att bygga upp den där kaggen som kan vara i vägen?

 

Dvs det var nog mer utvecklat för förhållanden där födan var mer sparsam?

 

Samma gäller nog de av kvinnligt kön som lägger fettet på höften/låren, det är för fertilitet och då antagligen oxå under förhållanden där födan är sparsam?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl sant; man får testa och se hur man reagerar. Jag fyller sextio I år, så planerna att bli gravid är ju inte direct prioriterade :-) Hade Inga som helst problem att bli gravid på den tiden jag ville, trots rejäl övervikt redan då, och en kost som definitivt inte var ens I närheten av LCHF.

5:2 (modell 24 timmar utan mat 2 dagar I veckan)  verkar funka tämligen bra (fastan är inget problem; försöker ta det lugnt med ätandet). Och kommer något I vägen, så som utelunch med gamla kolleger, så äter jag; så ofta är det inte.

Vore intressant med en längre fasta. Köpte fastepaket då för länge sedan; det var trevligt ibland och ibland inget särskilt alls. Nu räcker det väl med vatten och buljong...och så får jag väl försöka övertyga min käraste; han blir så orolig om han tror jag svälter. Jag har att ta av brukar jag påpeka, men han är orolig ändå...

 

Hade heller inga problem med fertiliteten när det begav sig och har vid 55 års ålder ingen som helst lust att börja om, hur ljuvliga bebisar än kan vara  :). Nu får nästa generation ta över reproduktionen om det ska bli något.

 

Jag fastar gärna 24-36 timmar utan problem och har inte haft något annat än positiva effekter. För det mesta dricker jag bara vatten och kaffe och lever och tränar som vanligt under fastan. Eftersom jag har ett skov i mitt sockerberoende blir det ibland lite mycket av det jag ändå klarar av att äta i form av kolhydrater men det är inget som jag lider av när jag fastar. Jag kanske har utvecklat ett typ av hybridteknik och kan köra på flexifuel?  :lol:

 

Hanterar just nu en väldigt jobbig situation efter en närståendes bortgång och är mån om att inte kräva för mycket av mig själv. Har dock som ambition att tighta till kosten så fort jag har löst ut situationen till good enough nivå. Jag mår inte toppen av de kilo som har smugit sig på. Jag är värd att må mitt allra bästa så varför nöja sig med mindre? Men just idag har jag inte kraften att helhjärtat ta fighten men den kommer tillbaka det vet jag.

 

Ja, Effie, de käraste kan ibland bli lite bekymrade och det behöver man ju ta hänsyn till. Kanske hjälper det att lyssna på Jason Fungs korta föredrag om fördelarna på fasta så att han förstår att det inte är farligt, snarast tvärt om. Kanske det också hjälper om du förklarar exakt vad du har för mål med fastan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.