Gå till innehåll

Övertyga diabetiker?

Recommended Posts

Min pappas tjej har diabetes och är 60-70 år (vet ej exakt). Hennes värden har blivit värre och nu varnar läkaren för att hon kan dö om hon inte tar sin diabetesmedicin. Hon tycker det är jättejobbigt då hon inte vill ta medicinen. Han råder henne att äta var tredje timma och sova på bestämd tid.

Jag vill bara skrika LCHF men jag vet att hon inte kommer lyssna och min pappa, även om han inte är lika negativ, är inte helt övertygad om LCHF heller, och han känner precis som jag att han ändå inte kan påverka henne.

Jag rådde en gång en äldre herre som nyligen hade blivit diagnoserad med diabetes att prova LCHF och länkade till Kostdoktorn. Han hörde av sig bara månader senare och berättade att han hade slutat helt med medicin, inte hade problem/diabetes och även slutat med andra mediciner. Jag tror mao mycket på LCHF vid diabetes.

Hur sjutton ska jag bemöta pappas tjej? Jag förstår att man inte kan tvinga på henne något men jag känner samtidigt att jag borde göra något. Men vad? Vad kan jag göra?

Både pappa och hans tjej rökte mycket och en dag fick jag pappa att försöka sluta. Han köpte nikotintuggummi och för att motivera honom ännu mer skrev jag ut följande broschyr http://slutarokalinjen.se/pdf/vad_vinner.pdf Pappa har inte slutat röka, möjligtvis är det mindre pga. han tuggar nikotintuggummi ibland. Dock visade han broschyren för sin tjej och det fick henne att sluta helt. Så hon röker inte idag. Det får mig att tänka att om jag bara hade någon liknande tydlig broschyr om LCHF vid diabetes så kanske hon hade vågat prova? Finns det?

Pappas tjej är för övrigt dansk och som ni redan misstänker - fettskrämd. Mycket lightprodukter, sötningsmedel osv.

Alla tips och råd mottages tacksamt.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har verkligen varken erfarenhet eller kunskap, så jag borde väl "hålla tyst" :P

Men (som man brukar säga), något som möjligen skulle kunna fungera är att säga något i stil med "Testa i 2-3 veckor och se hur du mår". Det är eventuellt en så pass kort tid att hon skulle kunna testa. Speciellt med tanke på att hon vägrar ta mediciner. Då borde hon ju hinna känna sig friskare.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag föreslår att du går med i Facebook-gruppen Smarta Diabetiker. Där kan du ställa exakt denna fråga och säkerligen få många bra tips och råd! Många av våra medlemmar har säkert varit negativa till lchf och kanske kan ge dig handfasta råd! Lycka till!

https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/

• Gilla 5
Länk till inlägg

Om hon föredrar att läsa om LCHF på danska: http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/LCHF-for-begyndere2.pdf

Tack! Berättade om tråden för pappa och läste era inlägg. Han vill skriva ut texten på danska om LCHF så skickade den till honom.

Hoppas det ökar hennes förståelse. Hon kan en del svenska men det blir mycket svensk-danska och ibland förstår man inte varandra. Så verkligen toppen med text om LCHF på danska.

Länk till inlägg

Tack för alla tips och råd, det verkar omöjligt att resonera med henne. Hon vill inte lyssna och säger att hon vet hur man ska göra. Hon ska äta var tredje timma, äta jättelite osv.

Hon är jobbig att umgås med eftersom hon försöker pracka på mig hennes synsätt. Typ kommentera allt man äter, när man äter, hur man äter osv. Avbröt midsommarbesöket tidigare pga. orkade inte. Jag bemöter ALDRIG min omgivning på detta sätt. Jag tar typ inte upp LCHF såvida de inte frågar. Jag anser inte att det är OK att trycka ner ens åsikter i tid och otid eller skamma folk för vad de äter.

Jag äter hellre rejält 2-3 ggr dag än att äta som en mus var tredje timma och vara konstant hungrig. Fattar inte hur hon orkar. Det märks att hela hennes vardags kretsar kring mat. Jag förstår dock inte varför hon ska lägga i sig andras kostvanor. Hon är nämligen på pappa också för han äter precis vad han vill och när han vill. Han springer inte och småäter (men han äter inte LCHF heller).

Länk till inlägg

Känner igen detta så väl, skitjobbigt. En idé är att printa lättlästa kortfattade slagkraftiga succéhistorier då och då och ge henne. Och ge dem till henne med en kort och positiv presentation, som om ni aldrig haft en enda dispyt om detta. Hoppas du lyckas till slut.

Jag har själv brutit kontakten med en när av liknande anledning. Det blev för jobbigt. Har länge försökt samla mod och kraft att återuppta, men jag känner illamående och stress när jag tänker på det.

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Mitt råd är rått men enkelt...

Strunta i henne, rikta in dig på din Far istället

Nu vet jag inte om din far är praktiskt eller teoretiskt lagt, att ge en massa litteratur och länkar till en praktiker är nästan lönlöst, däremot att be personen testa och ge en meny för 2-3 veckor kan fungera.

En teoretiker uppskattar att dyka in i texter själv.. och där finns kostdoktorn + annat

Vill även passa på att tipsa om e-cigg, det kommer garanterat få din far att sluta röka, köp en bra mod+tank och en god juice hos en svensk e-butik (kit: http://goo.gl/H2qB1H + juice: http://goo.gl/VGQizv )

• Gilla 2
Länk till inlägg

Kämpar här i Marocko med att försöka upplysa min frus släktingar. Känns högst angeläget med tanke på att diabetes, främst typ 2, blir allt vanligare och vid sjunkande ålder. Tyvärr är det väääldigt lång väg kvar. Sockrat té 3-4 ggr per dag, bedömer det lika sött som Coca Cola i snitt. Till det äts gärna hembakat fullkorsbröd av vete med lite olivolja på, och någon soltorkad oliv till. Och ofta en sötad blandning av krossade nötter, fröer och korn. Till lunch och middag rejäla bitar av samma bröd. Efter lunch och middag en rejäl mängd säsongsfrukt, t ex melon eller plommon. Maten är oftast väldigt osalt. Huvudrätterna är oftast sardiner, makrill, kyckling, nötkött tillsammans med kokta/ångade grönsaker.

Just nu klurar jag på vilka tips jag kan ge för kosten till en 87-årig släkting med typ 2 diabetes. Hans fötter är oroväckande svullna, och jag försöker få anhöriga att förstå att det inte bara är p g a stillasittande utan att han kan vara hjälpt av att äta mindre kolhydrater. Jag har sammanställt hans typiska intag under ett dygn och ska försöka klura. Men för varje tips får jag 5 invändningar...

I Marocko är det väldigt populärt att tycka att lite socker här o där är bra/ok, i synnerhet om det påstås "naturligt". För en stund sedan kommenterade jag söt yoghurt för barn, den är lika sötad som eller mer än Coca Cola - som svar fick jag att det är "natural" och "for children". Jag kommenterade för att mina barn blev bjudna på yoghurten, som tur är tackade de nej. Jag förklarade att de inte äter ordentligt vid lunchen om de äter yoghurt en stund innan, och att de inte ska äta sötsaker på vardagar. Man vet om detta men ändå måste vi parera varje dag. De vill vara snälla...

Dr Faid verkar populär här. Han ger kostråd på sin hemsida http://www.mfaid.ma/pg_eng/indexen.html (engelska). Bl a är han för surdegsbröd med fullkorn och emot kolesterol... vilket blir förödande i praktiken då folk äter ohemula mängder mjölmat och snabba kolhydrater, och de flesta är livrädda för kolesterol och salt. De köper gärna oljor märkta 0% kolesterol. Samma olja kan vara stämplad med omega 3, och då pratar vi solrosolja med sämsta möjliga kvot mellan omega 3 och 6.

Har nämnt epigenitik några gånger här. Gud vet vad epigenitiken kan ställa till med här över tid...

Btw så får kosttillskott bara säljas på apotek, och då mycket dyrt i begränsat utbud.

Sorry för att jag lånade tråden, ville bara lätta på ångan i samma tema.

• Gilla 2
Länk till inlägg