Helgonet Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Hej! Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på mina provsvar. De är lite i överkant? Bör jag vara orolig? Lite bakgrund: Har ätit LCHF sedan Maj 2015. De har fungerat alldeles lysande. Tappade ganska snabbt 9 kilo. Magen blev direkt bättre. Blev piggare osv med alla fördelar som brukar inträffa. Tränar regelbundet 4-5 pass i veckan, eller mer. Det mesta är helt enkelt bra. Nu till provsvaren då. Vi hade nyligen ett komplett hälsotest via arbetsgivaren. Testet gick riktigt bra. Bättre värden än någonsin, om man inte ser kolesterol då. Men först de positiva: Midjemått 78 cm Blodtryck 137/72 Fettprocent 16,2 % Viceralt fett 6,5 (under 12 bra) Syreupptagningsförmåga 52 ml/kg Blodproven: B-Hemoglobin 143 CRP 0,6 Kalium 3,5 (lite lågt?) Kortisol 482 Magnesium 0,83 Glukos 4,8 Tot Kol 10 LDL 7,3 ( oroväckande?) HDL 1,8 Totkol/HDL 5,5 (Högt?) Trig 1,8 ApoA1 1,9 ApoB 2,1 Apokvot 1,1 Jag känner som sagt en viss oro runt kolesterolet , men utöver det så är som sagt allt bra. Mår mycket bra. Träningen går bättre än någonsin. Vikten stabil nu. Har endast ett blodprov från tiden innan LCHF och då låg tot kolesterol på 5,36 , Glukos 5,8, Hemoglob 155 inte så många värden att jämföra med. Men de centrala är ju då kolesterolet. Såklart vill ju nu sköterska att jag ska uppsöka läkare. Och då vet man ju svaret därifrån, dvs ta medicin. Och de känner jag verkligen inte för. Men vill som sagt gärna höra er åsikt!! Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Hur länge var du fastande före provtagning? Jag har läst att ellsehåeffare behöver fasta längre än kolisätare för att få rättvisande värden. Jag som är en kärring på 60 tycker dina värden är helt OK. Så högt HDL har inte jag och man har ju precis bestämt att LDL inte är så farligt. Gränsvärde för totalkolesterol är 7,8 på mina prov... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 Jo jag har även läst de om fasta innan testet. Det var tyvärr som många säger, att de inte sa något om detta innan. Men jag har tagit ett blodprov drygt 6 månader efter jag började med LCHF och de värden var snarlika som ovan. Den gången fastade jag dryg 12 h innan. Jag är föresten 41 år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Jag tycker att triglyceriderna sticker ut som lite högt för en LCHF-aren, inte LDL-värdet och det övriga. Jag tror det är anledningen till att Stoscha undrade om du fastat innan provet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 Ok, jag förstår. De förra provet jag tog , då jag hade en 12 h fasta innan låg dock på samma. Dvs 1,8. Men de kanske är för kort fasta innan? Krävs en 24 för att ge rättvisa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Ok, jag förstår. De förra provet jag tog , då jag hade en 12 h fasta innan låg dock på samma. Dvs 1,8. Men de kanske är för kort fasta innan? Krävs en 24 för att ge rättvisa? Ja, testa nästa gång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Kan ju också tillägga att Kaliumet vet jag ingenting om. Dessutom, om du känner dig orolig för LDL:et så ta bort mejerierna typ utom smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 17, 2016 Share Posted June 17, 2016 Hej! Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på mina provsvar. De är lite i överkant? Bör jag vara orolig? Lite bakgrund: Har ätit LCHF sedan Maj 2015. De har fungerat alldeles lysande. Tappade ganska snabbt 9 kilo. Magen blev direkt bättre. Blev piggare osv med alla fördelar som brukar inträffa. Tränar regelbundet 4-5 pass i veckan, eller mer. Det mesta är helt enkelt bra. Nu till provsvaren då. Vi hade nyligen ett komplett hälsotest via arbetsgivaren. Testet gick riktigt bra. Bättre värden än någonsin, om man inte ser kolesterol då. Men först de positiva: Midjemått 78 cm Blodtryck 137/72 Fettprocent 16,2 % Viceralt fett 6,5 (under 12 bra) Syreupptagningsförmåga 52 ml/kg Blodproven: B-Hemoglobin 143 CRP 0,6 Kalium 3,5 (lite lågt?) Kortisol 482 Magnesium 0,83 Glukos 4,8 Tot Kol 10 LDL 7,3 ( oroväckande?) HDL 1,8 Totkol/HDL 5,5 (Högt?) Trig 1,8 ApoA1 1,9 ApoB 2,1 Apokvot 1,1 Jag känner som sagt en viss oro runt kolesterolet , men utöver det så är som sagt allt bra. Mår mycket bra. Träningen går bättre än någonsin. Vikten stabil nu. Har endast ett blodprov från tiden innan LCHF och då låg tot kolesterol på 5,36 , Glukos 5,8, Hemoglob 155 inte så många värden att jämföra med. Men de centrala är ju då kolesterolet. Såklart vill ju nu sköterska att jag ska uppsöka läkare. Och då vet man ju svaret därifrån, dvs ta medicin. Och de känner jag verkligen inte för. Men vill som sagt gärna höra er åsikt!! Tack Ja det är klart att du skall vara orolig! Man skall alltid ha något att oroa sig för. Grejen är att dina värden på inget sätt är perfekta.. inte ens bra. De ligger på övre gränsen, både Non HDL kolesterol (tot/HDL) och APOkvoten, samt triglyceriderna. När jag var 30 låg mitt Tot på 5,2 och steg till 8,2 vid 50, ett år efter LCHF låg det på 10,2, nu är det tillbaka på 8,2 igen.. med bättre HDL. Sen det där med all din träning och låga fettprocent känns inte heller särskildt friskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 Kan ju också tillägga att Kaliumet vet jag ingenting om. Dessutom, om du känner dig orolig för LDL:et så ta bort mejerierna typ utom smör. När de gäller mejeri så tar jag ingen av de lågfettprodukterna dvs typ mjölk och fil. Men desto mer grädde och framför allt då ost och smör. De borde ju vara ok? Ja det är klart att du skall vara orolig! Man skall alltid ha något att oroa sig för. Grejen är att dina värden på inget sätt är perfekta.. inte ens bra. De ligger på övre gränsen, både Non HDL kolesterol (tot/HDL) och APOkvoten, samt triglyceriderna. När jag var 30 låg mitt Tot på 5,2 och steg till 8,2 vid 50, ett år efter LCHF låg det på 10,2, nu är det tillbaka på 8,2 igen.. med bättre HDL. Sen det där med all din träning och låga fettprocent känns inte heller särskildt friskt. Nu vet jag inte hur jag ska ta ditt svar Är medveten att de ligger på gränsen. Men är de så illa när man ser till helheten? Menar du att jag bör vänta ut detta iom att de antagligen går till sig efter ett tag? Eller bör jag göra något annat? Jag har ju lite följt din utveckling so far. Har alltid tränat mycket. Men det är först nu resultaten kommit på riktigt. Dvs tappat vikt och orkar mer! Kan väl inte vara nå negativt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Se http://forum.kostdoktorn.se/topic/8276-lchf-åderförkalkning-skyhögt-kolesterol-och-nytt-liv/ På LCHF förbättrades hans långtidsblodsocker Hb1Ac, hans åderplack minskade kraftigt, symptomen försvann och han kunde vara fysiskt aktiv. Du verkar inte ha de symptomen, du äter LCHF och är fysiskt aktiv, och du kan be om HbA1c samt ultraljud av kärlen för säkerhets skull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Se http://forum.kostdoktorn.se/topic/8276-lchf-åderförkalkning-skyhögt-kolesterol-och-nytt-liv/ På LCHF förbättrades hans långtidsblodsocker Hb1Ac, hans åderplack minskade kraftigt, symptomen försvann och han kunde vara fysiskt aktiv. Du verkar inte ha de symptomen, du äter LCHF och är fysiskt aktiv, och du kan be om HbA1c samt ultraljud av kärlen för säkerhets skull. Mycket intressant läsning. Tack för det. Jag ska ta och börja ta ett till test då. Med en 24h fasta innan. Samt då även kolla långtidsblodsockret. Visar de bra värden så är de ju desto lugnare då. Om inte kanske fundera på kärlkontroll då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Mycket intressant läsning. Tack för det. Jag ska ta och börja ta ett till test då. Med en 24h fasta innan. Samt då även kolla långtidsblodsockret. Visar de bra värden så är de ju desto lugnare då. Om inte kanske fundera på kärlkontroll då. Du kan även be om känslig sänka för att kolla mot låggradig inflammation. Och ifall du skulle ha insulinresistens i släkten kan det vara bra att propsa på c-peptid (indikerar "långtidsinsulin"). Själv är jag smått skeptisk till 24h fasta istället för 12h innan kolesterolprov, men jag vet inte säkert. (Men nån längre fasta då och då är ju bra.) Och 16% kroppsfett är väl inget konstigt om man är man. Kanske Zepp kan förtydliga sin kommentar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Du kan även be om känslig sänka för att kolla mot låggradig inflammation. Och ifall du skulle ha insulinresistens i släkten kan det vara bra att propsa på c-peptid (indikerar "långtidsinsulin"). Själv är jag smått skeptisk till 24h fasta istället för 12h innan kolesterolprov, men jag vet inte säkert. (Men nån längre fasta då och då är ju bra.) Och 16% kroppsfett är väl inget konstigt om man är man. Kanske Zepp kan förtydliga sin kommentar? Ska helt klart kolla dessa 2 du nämner även. Vet att de finns diabetes i släkten, så kollar då även c-peptid. Jo jag brukar köra 24 h fastor ibland. 16% tror jag inte är nå alarmerande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 När de gäller mejeri så tar jag ingen av de lågfettprodukterna dvs typ mjölk och fil. Men desto mer grädde och framför allt då ost och smör. De borde ju vara ok? Nu vet jag inte hur jag ska ta ditt svar Är medveten att de ligger på gränsen. Men är de så illa när man ser till helheten? Menar du att jag bör vänta ut detta iom att de antagligen går till sig efter ett tag? Eller bör jag göra något annat? Jag har ju lite följt din utveckling so far. Har alltid tränat mycket. Men det är först nu resultaten kommit på riktigt. Dvs tappat vikt och orkar mer! Kan väl inte vara nå negativt? Jag tycker du ska dra ned på grädden och osten ett tag. Jag vet inte hur du lassar på med smöret, men äter man inte jättemycket tror jag inte det är ett problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Jag tycker du ska dra ned på grädden och osten ett tag. Jag vet inte hur du lassar på med smöret, men äter man inte jättemycket tror jag inte det är ett problem. Jag har ändå varit på glid mer emot en Paleo inspirerad kost ett tag. Så att minska på mejeri är ju i linje med det. Ska ta och dra ned på det. Passar ju än bättre nu då! Mycket tacksam för alla era svar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 När de gäller mejeri så tar jag ingen av de lågfettprodukterna dvs typ mjölk och fil. Men desto mer grädde och framför allt då ost och smör. De borde ju vara ok? Nu vet jag inte hur jag ska ta ditt svar Är medveten att de ligger på gränsen. Men är de så illa när man ser till helheten? Menar du att jag bör vänta ut detta iom att de antagligen går till sig efter ett tag? Eller bör jag göra något annat? Jag har ju lite följt din utveckling so far. Har alltid tränat mycket. Men det är först nu resultaten kommit på riktigt. Dvs tappat vikt och orkar mer! Kan väl inte vara nå negativt? Övertolka inte mitt svar, det var mest en snabb kommentar utan särskild betänketid! Hur som helst.. träning gör att man ökar i vikt.. annars så är den kontraproduktiv! Ökad ork är såklart positivt! Minskad fettvikt handlar till 99% om kost! Den resterande pocenten är mer utav psykosociala faktorer/stress/annat! Gillar du att träna mycket så skall du se det som din hobby/avkoppling/kontemplation.. det är lixom rätt sällan att det påverkar hälsan.. förutom för de/inklusive mig som är för inaktiva! Vi som är inaktiva borde skaffa hund.. för den kräver minimum 2 timmar rask promenad i ur och skur, varje dag.. iallafall om man är seriös hundägare! Sen angående dina lipider.. de är inte så stor skillnad mellan dina och mina förutom ditt HDL som är högre än mitt. En av de få saker man kan göra för att höja HDL är just träning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Övertolka inte mitt svar, det var mest en snabb kommentar utan särskild betänketid! Hur som helst.. träning gör att man ökar i vikt.. annars så är den kontraproduktiv! Ökad ork är såklart positivt! Minskad fettvikt handlar till 99% om kost! Den resterande pocenten är mer utav psykosociala faktorer/stress/annat! Gillar du att träna mycket så skall du se det som din hobby/avkoppling/kontemplation.. det är lixom rätt sällan att det påverkar hälsan.. förutom för de/inklusive mig som är för inaktiva! Vi som är inaktiva borde skaffa hund.. för den kräver minimum 2 timmar rask promenad i ur och skur, varje dag.. iallafall om man är seriös hundägare! Sen angående dina lipider.. de är inte så stor skillnad mellan dina och mina förutom ditt HDL som är högre än mitt. En av de få saker man kan göra för att höja HDL är just träning! Helt klart är kosten den stora delen av viktnedgång inget snack om det. Jag är ett praktexempel där. Tränade ju like mycket innan kostombytet som nu. Och resultatet som sagt idag -9 kg. Så håller med. Men såklart ger ju denna viktnedgång många fördelar i träningen idag. Såsom lättare kropp vid löpträning och innebandy. Ökad ork vid långcykling iom fettdrift. osv osv. För mig är träning ,som du säger ,min meditation/medicin/lyckopiller osv. Tror de ger oerhört mycket med rörelse oavsett vad man väljer då. Finns många vinster att hämta. Jag ska ändå ta och göra ett nytt test snart. För att få svar på de andra ämnena som så tacksamt har framkommit i kommentarer ovan! Så jag får de svart på vitt. Och en glidning emot Paleo blir de nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Du kan även be om känslig sänka för att kolla mot låggradig inflammation. Och ifall du skulle ha insulinresistens i släkten kan det vara bra att propsa på c-peptid (indikerar "långtidsinsulin"). Själv är jag smått skeptisk till 24h fasta istället för 12h innan kolesterolprov, men jag vet inte säkert. (Men nån längre fasta då och då är ju bra.) Och 16% kroppsfett är väl inget konstigt om man är man. Kanske Zepp kan förtydliga sin kommentar? En fråga till dig @Xiro c-peptid, vad heter de när man ska ta blodprov egentligen? Jag skall lämna in önskemål om det nämligen. Är det samma sak som P-APT-tid ? Eller vad heter det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 En fråga till dig @Xiro c-peptid, vad heter de när man ska ta blodprov egentligen? Jag skall lämna in önskemål om det nämligen. Är det samma sak som P-APT-tid ? Eller vad heter det. C-Peptid heter C-Peptid Ber du om en APT-tid, då mäter de blödningstiden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 C-peptider är något som bildas när proinsulin omvandlas till insulin! Att mäta insulin är vanskligt.. speciellt för att det har en halveringstid på några minuter. Däremot så kommer C-peptider att snurra runt ett bra tag i blodet.. det är då en indikation på ditt medelinsulin.. över några timmar. Grejen med att mäta detta är för att utröna huruvida man lider utav hyperinsulinemi. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 C-Peptid heter C-Peptid Ber du om en APT-tid, då mäter de blödningstiden. Ah Ok! Tack för klargörandet! C-peptider är något som bildas när proinsulin omvandlas till insulin! Att mäta insulin är vanskligt.. speciellt för att det har en halveringstid på några minuter. Däremot så kommer C-peptider att snurra runt ett bra tag i blodet.. det är då en indikation på ditt medelinsulin.. över några timmar. Grejen med att mäta detta är för att utröna huruvida man lider utav hyperinsulinemi. Då är jag även utbildad runt orsak till den mätningen Ska försöka få detta även. Men har en känsla att de inte är lika enkelt. Jag skall återkomma med de svar jag får. Åtminstone så ska jag ju få tag i långtidssockret! Samt trig efter 24h fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Säg att orsaken till att du vill ha proverna är att du misstänker prediabetes/metabolt syndrom. HBa1c och C-peptid är utmärkta metoder för att hitta prediabetiker i tidigt stadium. Fastesocker är nästan värdelöst. Glukosbelastningstest är en annan metod.. den är dock vidrig och tar minst 2-3 timmar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Säg att orsaken till att du vill ha proverna är att du misstänker prediabetes/metabolt syndrom. HBa1c och C-peptid är utmärkta metoder för att hitta prediabetiker i tidigt stadium. Fastesocker är nästan värdelöst. Glukosbelastningstest är en annan metod.. den är dock vidrig och tar minst 2-3 timmar. Ska se vad som kan göras.. Nu är de ju väldans få tecken för metabolt syndrom dock Men tar ju gärna dem ändå såklart! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 24, 2016 Share Posted June 24, 2016 Ska se vad som kan göras.. Nu är de ju väldans få tecken för metabolt syndrom dock Men tar ju gärna dem ändå såklart! Mm.. grejen är att 80% av diabetiker typ 2 är obesa.. cirka 20% är smala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 5, 2016 Author Share Posted July 5, 2016 Hej Igen! Nu har jag då tagit detta test. Föregicks av 24 timmars fasta. Verkar dock inte alls påverkat trig eller kol värdena. Och som jag tolkar nedan så ser ju långtidssockret mycket bra ut. Svårare att tolka c-peptidvärdet dock. Det är väl kopplat till insulin produktionen. Men i relation till mycket lågt socker så är väl ett c-peptid värde som är lågt högst väntat? Nå i alla fall här har ni de relevanta värden: Hb 160 (Samtliga ligger ännu lite högt?) Kol 10.71 Hdl 2.09 LDL 7.8 Trig 1.9 apoA1 2.19 apoliB 2.14 Kvot: 0,97 Glu 4.1 HbA1c 32 (gammalt värde ca 4 %) Cpepti 0,39 Sen hade de även tagit trans 2.47 de vet jag inte varför? Det är väl fransferin-p. Så vad tror ni nu då? Någon prediabetes kan de väl inte vara tal om. Lågt socker , låg insulin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Mmm, vi kan nog glömma prediabetes/metabolt syndrom hur som helst. 10,71/2,09= 5,12, det värdet är nästan bra.. kallas för Non HDL kolesterol. Det säger.. att du har rätt mycket kolesterol i dina lipoproteiner, men att HDL som är högt och bra kämpar på med att transportera tillbaka det till levern. APO-kvoten ligger lite över gränsen.. det säger att du har litta för många lipoproteiner snurrande runt i blodomloppet för att vara helt perfekt. Triglyceriderna oxå.. de är altså själva fettsyrorna. Däremot så är HDL högt och bra.. det i sig kan ju bero på att de har fullt upp? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Ja HbA1c och c-peptid signalerar ingen prediabetes vad jag kan se med mina lekmannaögon. (Dock är jag lite osäker på refvärde för c-peptid, och om din långa fasta kan ha påverkat.) De tog ingen högkänslig sänka? Inget om ultraljud av kärlen? Uffe Ravnskov förespråkar koagulationsutredning vid familjär hyperkolesterolemi (FH), se inlägg #20 http://forum.kostdoktorn.se/topic/7399-hjälp-jag-ser-ut-som-mona-lisa-borde-jag-oroa-mig/#entry99446. Detta just för att personer med FH också har en förhöjd ärftlighet för för höga koagulationsfaktorer (risk för proppar). Och han menar att det inte är kolesterolet som är det farliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 5, 2016 Author Share Posted July 5, 2016 Mmm, vi kan nog glömma prediabetes/metabolt syndrom hur som helst. 10,71/2,09= 5,12, det värdet är nästan bra.. kallas för Non HDL kolesterol. Det säger.. att du har rätt mycket kolesterol i dina lipoproteiner, men att HDL som är högt och bra kämpar på med att transportera tillbaka det till levern. APO-kvoten ligger lite över gränsen.. det säger att du har litta för många lipoproteiner snurrande runt i blodomloppet för att vara helt perfekt. Triglyceriderna oxå.. de är altså själva fettsyrorna. Däremot så är HDL högt och bra.. det i sig kan ju bero på att de har fullt upp? Som du säger de tolkar jag nog också situationen. Dvs att kroppen verkar ha koll på situationen. Framförallt iom att HDL är högt. Så den biten bör kunna avskrivas, dvs metabolt syndrom och pre diabetes. Men man undrar ju ändå varför det ska vara så sablars högt Vis av allt man ändå läst och hört så skall ju kolesterol ändå i sig inte vara nån fara... Ja HbA1c och c-peptid signalerar ingen prediabetes vad jag kan se med mina lekmannaögon. (Dock är jag lite osäker på refvärde för c-peptid, och om din långa fasta kan ha påverkat.) De tog ingen högkänslig sänka? Inget om ultraljud av kärlen? Uffe Ravnskov förespråkar koagulationsutredning vid familjär hyperkolesterolemi (FH), se inlägg #20 http://forum.kostdoktorn.se/topic/7399-hjälp-jag-ser-ut-som-mona-lisa-borde-jag-oroa-mig/#entry99446. Detta just för att personer med FH också har en förhöjd ärftlighet för för höga koagulationsfaktorer (risk för proppar). Och han menar att det inte är kolesterolet som är det farliga. Nej tog inte någon högkänslig sänka. Väntar med ultraljud av kärlen. Men de kan ju mycket väl vara något för framtiden. Eller snarlikt test av kärlens funktion. Har för mig att de finns fler test. Där man testar hur funktionen är. Jonas Bergqvist har väl skrivit nå om det? Gällande FH. Läste posten där du hänvisar till och lite längre upp i den står följande från Zepp: Om du har FH.. så har du haft höga blodfetter hela livet i stort sett! Om de stigit på senare år är det inte FH! FH är antingen Homozygot eller heterozygot! Och jag postade ju i min första post att mina värden för en 5-6 år sedan ju var mycket lägre. Dvs tot kol låg på runt 5-6. Så alltså är inte jag heller drabbad av detta?? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Sant, sorry jag snurrade ang FH. Och du har ju inte heller xantelasma etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Här är ju en enkel grej man kan kolla med en vanlig blodtrycksmätare http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17910 Men du tänker kanske på mätning av kärlens elasticitet, s k arteriografi http://shop.paleo-institute.se/konsultation-med-jonas/arteriografi-undersokning-60-min/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 5, 2016 Author Share Posted July 5, 2016 Här är ju en enkel grej man kan kolla med en vanlig blodtrycksmätare http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17910 Men du tänker kanske på mätning av kärlens elasticitet, s k arteriografi http://shop.paleo-institute.se/konsultation-med-jonas/arteriografi-undersokning-60-min/ Den första posten bör ju inte gälla mig. Jag har ju inte nå högre blodtryck: Blodtryck 137/72 . Så den är väl ok? Jo precis tänkte på exakt de testet där. Men frågan är om det är något som krävs? Jag är alldeles för novis för att uttala mig om det. De flesta värden är ju bra. Vad anser ni/du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 5, 2016 Share Posted July 5, 2016 Vissa av oss får förhöjda LDL-värden på LCHF-kost. Annika Dahlquist tar upp det här: http://annikadahlqvist.com/2011/09/01/ska-hyper-responders-modifiera-sin-lchf-kost/ Andreas tar upp det här: http://www.kostdoktorn.se/finns-det-problem-med-ldl-pa-lchf Och här: http://www.dietdoctor.com/low-carb/side-effects#cholesterol Video med Sarah Hallberg om LDL och LCHF: Frågan är om det är ett problem eller inte. Mer och mer talar väl för att det inte är det. Tillägg: Glömde vara tydlig. Man får inga egentliga svar alls. Man får fortsätta att gissa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 5, 2016 Author Share Posted July 5, 2016 Vissa av oss får förhöjda LDL-värden på LCHF-kost. Annika Dahlquist tar upp det här: http://annikadahlqvist.com/2011/09/01/ska-hyper-responders-modifiera-sin-lchf-kost/ Andreas tar upp det här: http://www.kostdoktorn.se/finns-det-problem-med-ldl-pa-lchf Och här: http://www.dietdoctor.com/low-carb/side-effects#cholesterol Video med Sarah Hallberg om LDL och LCHF: https://www.youtube.com/watch?v=w8jUmCe3zDs Frågan är om det är ett problem eller inte. Mer och mer talar väl för att det inte är det. Tillägg: Glömde vara tydlig. Man får inga egentliga svar alls. Man får fortsätta att gissa. Ja de är verkligen inte lätt och veta. Veta om de föreligger någon fara i detta. Men som sagt vissa får höga värden så är det. Såg den där videon tidigare. Som du säger inga direkta svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Ja de är verkligen inte lätt och veta. Veta om de föreligger någon fara i detta. Men som sagt vissa får höga värden så är det. Såg den där videon tidigare. Som du säger inga direkta svar. Men frågan nu är ju dock: Bör jag göra nå mer? Eller bara sitta still i båten och avvakta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Men frågan nu är ju dock: Bör jag göra nå mer? Eller bara sitta still i båten och avvakta? Bra fråga! Börja med att kika på övriga riskfaktorer! Blodtryck, gener/arv, blodsocker/HBA1c, abdominalt fett/annan fettma, C-peptid, thyroidhormoner.. inflamationsmarkörer.. you name them all! Grejen är.. för egen del, att jag har fått nästan bra blodfetter, och gått ner litta i vikt, det mesta sitter hur som helst kvar runt byxlinningen.. det som förändrats mest är faktiskt min karaktär! Jisses.. numera ser jag mest på andra med suspekta ögon och har svårt för att fatta varför de måste äta stup i kvarten.. WTF, det räcker ju så gott med 1-2 gånger om dagen! Grejen är att jag inte är helt övertygad om att jag kommer att leva längre för detta.. eller att jag per se är friskare.. iallafall så har jag knappast blivit yngre! Utiallafall.. jag har forskat lite på släkten, de dör som regel mellan 80-90.. rätt ofta utav CVD.. mormor dog vid 67 av förstorat hjärta! Jämför man mina släktingar med andra så är det knappast ovanligt att dö mellan 80-90.. och rätt vanligt är att pumpen lägger av. Soo.. what to do.. om man vill bli hundra, smalare, yngre och snyggare.. gärna oxå rik och eller världsberömd? Det är väl själva frågan? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Jag har hjärtinfarkter och en stroke vid medelålder på min pappas sida. Även om det mest kan bero på livslång rökning så skulle jag med tanke på den släkthistoriken, eller om jag var mycket orolig, nog utrett vidare om jag haft dina värden Helgonet. Som sagt kärlröntgen, arteriografi, högkänslig sänka, ev koagulationsfaktorer. Men har du clean släkthistoria d v s inget anmärkningsvärt relativt ålder och livsstil, och inte är orolig, då hade jag nog nöjt mig med uppföljning inom ett år eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Bra fråga! Börja med att kika på övriga riskfaktorer! Blodtryck, gener/arv, blodsocker/HBA1c, abdominalt fett/annan fettma, C-peptid, thyroidhormoner.. inflamationsmarkörer.. you name them all! Grejen är.. för egen del, att jag har fått nästan bra blodfetter, och gått ner litta i vikt, det mesta sitter hur som helst kvar runt byxlinningen.. det som förändrats mest är faktiskt min karaktär! Jisses.. numera ser jag mest på andra med suspekta ögon och har svårt för att fatta varför de måste äta stup i kvarten.. WTF, det räcker ju så gott med 1-2 gånger om dagen! Grejen är att jag inte är helt övertygad om att jag kommer att leva längre för detta.. eller att jag per se är friskare.. iallafall så har jag knappast blivit yngre! Utiallafall.. jag har forskat lite på släkten, de dör som regel mellan 80-90.. rätt ofta utav CVD.. mormor dog vid 67 av förstorat hjärta! Jämför man mina släktingar med andra så är det knappast ovanligt att dö mellan 80-90.. och rätt vanligt är att pumpen lägger av. Soo.. what to do.. om man vill bli hundra, smalare, yngre och snyggare.. gärna oxå rik och eller världsberömd? Det är väl själva frågan? Sammanfattat så är ju alla de andra "riskmarkörer" bra ju. CRP låg, socker och långtidssocker mkt bra, blodtryck helt ok, midjemått mkt bra, fettprocent mkt bra, viseralt fett mkt bra (dvs runt organen), c-peptid var som jag tolkade även bra. Släktproblem gällande hjärta var en svår fråga. Vi har stoooor släkt Har en kusin som dog ung, det var dock medfött hjärtproblem. Vet att några av de äldre har problem med hjärta. Men de lever som sagt ännu. Xiro: Jag ska kolla upp lite mer runt släkten. Men som nämnt ovan har jag inge minne av det. Fast en kärlröntgen vore ju kanske nå ändå. För att vara mer på den säkra sidan. Så de inte ligger nå gamla "skador" kvar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Sammanfattat så är ju alla de andra "riskmarkörer" bra ju. CRP låg, socker och långtidssocker mkt bra, blodtryck helt ok, midjemått mkt bra, fettprocent mkt par, viseralt fett mkt bra (dvs runt organen), c-peptid var som jag tolkade även bra. Släktproblem gällande hjärta var en svår fråga. Vi har stoooor släkt Har en kusin som dog ung, det var dock medfött hjärtproblem. Vet att några av de äldre har problem med hjärta. Men de lever som sagt ännu. Prexis.. och så är du vad jag begriper yngre än mig? Du kan garanterat hitta någon läkare som kan fixa det som sticker ut, därmed inte sagt att du kommer att leva längre eller ha ett friskare liv. Mina yngre släktingar av gammal generation som dog tidigt, dog typiskt drunkningsdöden.. både på mors och fars sida. Var det inte sjöar/åar så var det märgelgravar! Såå.. om du är under 7 år.. undvik boende vid vatten, resten av riskfaktorerna har du redan kikat på? Skulle i så fall vara psykosocial miljö? Grejen är snarare.. förr så hade de inte tillgång till Werlabs eller liknande.. så drunknade de inte, så levde de vidare tills de dog. Det som har hänt på senare år är epedemin av åldersdiabetes som numera ökar redan i tonåren. Detta har du som sagt kollat upp.. frågan är om du kan göra så mycket mer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Prexis.. och så är du vad jag begriper yngre än mig? Du kan garanterat hitta någon läkare som kan fixa det som sticker ut, därmed inte sagt att du kommer att leva längre eller ha ett friskare liv. Mina yngre släktingar av gammal generation som dog tidigt, dog typiskt drunkningsdöden.. både på mors och fars sida. Var det inte sjöar/åar så var det märgelgravar! Såå.. om du är under 7 år.. undvik boende vid vatten, resten av riskfaktorerna har du redan kikat på? Skulle i så fall vara psykosocial miljö? Grejen är snarare.. förr så hade de inte tillgång till Werlabs eller liknande.. så drunknade de inte, så levde de vidare tills de dog. Det som har hänt på senare år är epedemin av åldersdiabetes som numera ökar redan i tonåren. Detta har du som sagt kollat upp.. frågan är om du kan göra så mycket mer? Ja precis jag är 41. Och diabetes eller prediabetes har jag ju inte. HB var ju 160 och HbA1c 32. Så de ska då vara lugnt. Nä jag håller ju med i det, vad ska/kan jag göra mer. Det kommer att göras ett hälsotest igen i November via jobbet. Får se till att ta värdena igen då! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Ja precis jag är 41. Och diabetes eller prediabetes har jag ju inte. HB var ju 160 och HbA1c 32. Så de ska då vara lugnt. Nä jag håller ju med i det, vad ska/kan jag göra mer. Det kommer att göras ett hälsotest igen i November via jobbet. Får se till att ta värdena igen då! Japp.. what to do? Man kan testa mindre mättat fett.. det spåret har jag undersökt.. det innebär i princip bara att man äter mindre smör! Grejen är/var att smör knappast var särskildt stor del av min kost. Utan.. mer nötfett, grisfett, kycklingfett, fiskfett och olivolja! Problemajset är/var att de redan var en stor andel av min kost redan.. iomed LCHF! Det enda jag fallit till föga för är Omega-3.. dvs trots att jag redan äter ansenliga mängder fisk/skaldjur.. mest för att det är gott, så tar jag ändå Omega-3 kapslar. Innan jag var 50 så utföll hälsokontrollerna som så att sköterskan sade att allt var bra.. och då nöjde jag mig med detta. Tills de en dag sade att mina blodfetter var höga. En gång sade de att mitt blodtryck låg mot övre gränsen.. när jag kom hem kikade jag i mina mönstringspapper.. och det var samma, dvs oförändrat under 40 år! WTF.. I want to be elected, åtminstone kändis, i värsta fall populär.. i värstigaste fallet åtminstone fullt frisk.. finns det inget piller för sådant.. eller måste man anmäla sig till Lets dance? Oandrasidan så finns det friskfaktorer.. lyckligt äktenskap, friska barn, bra jobb samt hög lön.. för att inte tala om bostad i bra område! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Japp.. what to do? Man kan testa mindre mättat fett.. det spåret har jag undersökt.. det innebär i princip bara att man äter mindre smör! Grejen är/var att smör knappast var särskildt stor del av min kost. Utan.. mer nötfett, grisfett, kycklingfett, fiskfett och olivolja! Problemajset är/var att de redan var en stor andel av min kost redan.. iomed LCHF! Det enda jag fallit till föga för är Omega-3.. dvs trots att jag redan äter ansenliga mängder fisk/skaldjur.. mest för att det är gott, så tar jag ändå Omega-3 kapslar. Innan jag var 50 så utföll hälsokontrollerna som så att sköterskan sade att allt var bra.. och då nöjde jag mig med detta. Tills de en dag sade att mina blodfetter var höga. En gång sade de att mitt blodtryck låg mot övre gränsen.. när jag kom hem kikade jag i mina mönstringspapper.. och det var samma, dvs oförändrat under 40 år! WTF.. I want to be elected, åtminstone kändis, i värsta fall populär.. i värstigaste fallet åtminstone fullt frisk.. finns det inget piller för sådant.. eller måste man anmäla sig till Lets dance? Oandrasidan så finns det friskfaktorer.. lyckligt äktenskap, friska barn, bra jobb samt hög lön.. för att inte tala om bostad i bra område! Ja äter man lixom lchf/paleo så ingår ju som fett De skulle väl vara som nämnt tidigare att jag skulle dra ner på mejeri. Och de har jag väl redan gjort lite grand. Ev att jag alltså glider lite mer emot Paleo. Och jag gör som du att jag äter Omega 3 kapslar , och endel fisk. Och gällande friskfaktorerna så kan jag nog bara bocka av dem alla oxå. Är nöjd med de mesta, nå man kan ju såklart alltid önska mer i lönekuvertet Men pengar i sig är nog ingen lycka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Ja äter man lixom lchf/paleo så ingår ju som fett De skulle väl vara som nämnt tidigare att jag skulle dra ner på mejeri. Och de har jag väl redan gjort lite grand. Ev att jag alltså glider lite mer emot Paleo. Och jag gör som du att jag äter Omega 3 kapslar , och endel fisk. Och gällande friskfaktorerna så kan jag nog bara bocka av dem alla oxå. Är nöjd med de mesta, nå man kan ju såklart alltid önska mer i lönekuvertet Men pengar i sig är nog ingen lycka. Men man kan ändå inte undkomma frågan: Varför får endel så högt kolesterol? Trots att de kanske inte alls är något negativt..Men ändå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Men man kan ändå inte undkomma frågan: Varför får endel så högt kolesterol? Trots att de kanske inte alls är något negativt..Men ändå. Nu skall jag berätta en sak för dig som du inte får föra vidare, iomed att det skulle innebära ruinen för stora delar utav läkemedelsindustrin/livsstilsföretagen! Det är som så att vi är olika fast rätt lika iallafall, men sätter man en väldans massa människor på samma vilkor/levnadsförutsättningar så kommer vissa att uppvisa avvikande värden.. någon promille kommer att dö utav detta i förtid! Utan det man främst ser på stora epedemiologiska studier är att de som lever under socioekonomiskt sämre förhållanden dels mår sämre, äter sämre, är sjukare, dör tidigare! Och har fler av de problem som kommer av sämre socioekonomiska förhållanden, sämre arbeten, lägre lön, sämre bostad, sämre status, mer missbruk, sämre psykisk hälsa osv! Det är till stora delar en myt att det är rika som äter sig till ohälsa på grund av frossande! Utan det är främst kroppsarbetare som är feta.. trots att de anstränger sig fysiskt! Men som sagt vad.. sprid inte detta vidare.. då våra pensioner är investerade i sagda företag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Nu skall jag berätta en sak för dig som du inte får föra vidare, iomed att det skulle innebära ruinen för stora delar utav läkemedelsindustrin/livsstilsföretagen! Det är som så att vi är olika fast rätt lika iallafall, men sätter man en väldans massa människor på samma vilkor/levnadsförutsättningar så kommer vissa att uppvisa avvikande värden.. någon promille kommer att dö utav detta i förtid! Utan det man främst ser på stora epedemiologiska studier är att de som lever under socioekonomiskt sämre förhållanden dels mår sämre, äter sämre, är sjukare, dör tidigare! Och har fler av de problem som kommer av sämre socioekonomiska förhållanden, sämre arbeten, lägre lön, sämre bostad, sämre status, mer missbruk, sämre psykisk hälsa osv! Det är till stora delar en myt att det är rika som äter sig till ohälsa på grund av frossande! Utan det är främst kroppsarbetare som är feta.. trots att de anstränger sig fysiskt! Men som sagt vad.. sprid inte detta vidare.. då våra pensioner är investerade i sagda företag! Jag ska försöka prata i små bokstäver om det Och jag håller med. Helheten måste ju vara de stora påverkande. Och inte någon enstaka parameter, men man är som man är och då söker man ju svar på allt. Försöker optimera allt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Ny video om LDL-träsket på medlemssidorna med Cate Shanahan: http://www.kostdoktorn.se/ar-ldl-kolesterol-verkligen-daligt HDL-partiklar är mindre än små LDL-partiklar! Vilket, om jag tolkar föreläsaren rätt, gör att Apo-kvoten inte blir särskilt meningsfull. Dom små täta partiklarna är inte ett problem i sig. Undviker man processade upphettade fleromättade fetter och socker, och äter sina grönsaker så ska man vara säker. Intressant föreläsning. Om det stämmer, och om jag fattat rätt. Rätta mig gärna om jag har missförstått. Jag kanske inte var helt koncentrerad när jag tittade, ska kolla igen vid tillfälle. Jag gissar att det sista ordet om LDL-kolesterolet ändå inte är sagt än. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 15, 2016 Author Share Posted July 15, 2016 Ny video om LDL-träsket på medlemssidorna med Cate Shanahan: http://www.kostdoktorn.se/ar-ldl-kolesterol-verkligen-daligt HDL-partiklar är mindre än små LDL-partiklar! Vilket, om jag tolkar föreläsaren rätt, gör att Apo-kvoten inte blir särskilt meningsfull. Dom små täta partiklarna är inte ett problem i sig. Undviker man processade upphettade fleromättade fetter och socker, och äter sina grönsaker så ska man vara säker. Intressant föreläsning. Om det stämmer, och om jag fattat rätt. Rätta mig gärna om jag har missförstått. Jag kanske inte var helt koncentrerad när jag tittade, ska kolla igen vid tillfälle. Jag gissar att det sista ordet om LDL-kolesterolet ändå inte är sagt än. Jag såg den där föreläsningen också. Även läst nå liknande runt detta tidigare. Alltså att de är inte transportören som är boven. Dvs LDL eller för den delen HDL som är boven. Utan det är lasten. Så om man äter framförallt transfetter så är de vad som är det som ger en fara. Kopplat till då även en inflammation i kärl då. Där de dåliga fastnar. Dvs högt LDL i sig, även de små LDL är inte en risk i sig. Utan lasten de bär. Så summan för min del öir ju då. LDL inget att oroa sig för. Inte heller de små LDL. Eftersom jag idag ,sen över ett år, äter enligt LCHF/Paleo kosten. Så får jag inte i mig skräp Plus att jag ju inte har någon inflammation då CRP mycket låg. Bör vara lugnt. Det höga kolesterolet står säkert för något. Kanske något repareras? Men kan då peka mot något bra ändå. Vem vet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Nu har jag inte sett den videon.. men det kan vara olika, dvs både lasten och transportören! Oså skillnaden/betydelsen av storleken på LDL; Det är egentligen ingen skillnad.. fast ändå för det första så har vi alla storlekar utav VLDL/IDL/LDL.. den linjen inträffar när VLDL töms på sitt innehåll. För det andra så kan levern producera mindre storlekar utav VLDL, för samma last av kolesterol och triglycerider.. de blir då fler. Vanligaste orsaken till detta är högt blodsocker/Insulin.. det är som det skall vara, iomed att främst triglycerider behöver transporteras bort för lagring. Sen så kan LDL/APOb vara högt om levern har dåligt fungerande receptorer för att ta emot och bryta ner LDL. Dessutom så funkar inte dessa om det är Glyc-LDL.. dessa kan snurra runt i blodet tills macrofager tar hand om dessa och binder dem i kärlväggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 16, 2016 Author Share Posted July 16, 2016 Nu har jag inte sett den videon.. men det kan vara olika, dvs både lasten och transportören! Oså skillnaden/betydelsen av storleken på LDL; Det är egentligen ingen skillnad.. fast ändå för det första så har vi alla storlekar utav VLDL/IDL/LDL.. den linjen inträffar när VLDL töms på sitt innehåll. För det andra så kan levern producera mindre storlekar utav VLDL, för samma last av kolesterol och triglycerider.. de blir då fler. Vanligaste orsaken till detta är högt blodsocker/Insulin.. det är som det skall vara, iomed att främst triglycerider behöver transporteras bort för lagring. Sen så kan LDL/APOb vara högt om levern har dåligt fungerande receptorer för att ta emot och bryta ner LDL. Dessutom så funkar inte dessa om det är Glyc-LDL.. dessa kan snurra runt i blodet tills macrofager tar hand om dessa och binder dem i kärlväggen. Som du säger så är ju blodsockret mycket lågt hos mig. Men vad menar du med meningen:Dessutom så funkar inte dessa om det är Glyc-LDL. ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Nu har jag inte sett den videon.. men det kan vara olika, dvs både lasten och transportören! Säger du att det även kan vara ett problem med dom små täta LDL-partiklarna i sig, oberoende av last? Föreläsningen finns även att se på Youtube, men då missar man den svenska textningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Som du säger så är ju blodsockret mycket lågt hos mig. Men vad menar du med meningen:Dessutom så funkar inte dessa om det är Glyc-LDL. ? Glyc-LDL är LDL nedkletatade med socker.. främsta orsak är som sagt högt och långvarit blodsocker. Då kan inte LDL fästa på leverns receptorer när de gjort sin uppgift färdigt. Det är som sagt inget av dina problem.. sådant indikeras med hjälp av HBA1c, dessa är ioförsej röda blodkroppar men talar om hur mycket glycolisering som förekommer på blodkropparna generellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts