Helgonet

Provsvar efter 1 år på LCHF - oroväckande?

Recommended Posts

Hej!

 

Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på mina provsvar. De är lite i överkant? Bör jag vara orolig?

 

Lite bakgrund:

 

Har ätit LCHF sedan Maj 2015. De har fungerat alldeles lysande. Tappade ganska snabbt 9 kilo. Magen blev direkt bättre. Blev piggare osv med alla fördelar som brukar inträffa. Tränar regelbundet 4-5 pass i veckan, eller mer. Det mesta är helt enkelt bra.

 

Nu till provsvaren då. Vi hade nyligen ett komplett hälsotest via arbetsgivaren. Testet gick riktigt bra. Bättre värden än någonsin, om man inte ser kolesterol då. Men först de positiva:

 

Midjemått 78 cm 

Blodtryck 137/72 

Fettprocent 16,2 %

Viceralt fett 6,5 (under 12 bra)

Syreupptagningsförmåga 52 ml/kg

 

Blodproven:

 

B-Hemoglobin 143

CRP 0,6

Kalium 3,5 (lite lågt?)

Kortisol 482

Magnesium 0,83

Glukos 4,8

 

Tot Kol 10

LDL 7,3 ( oroväckande?)

HDL 1,8

Totkol/HDL 5,5 (Högt?)

Trig 1,8

ApoA1 1,9

ApoB 2,1

Apokvot 1,1

 

Jag känner som sagt en viss oro runt kolesterolet , men utöver det så är som sagt allt bra. Mår mycket bra. Träningen går bättre än någonsin. Vikten stabil nu. Har endast ett blodprov från tiden innan LCHF och då låg tot kolesterol på 5,36 , Glukos 5,8, Hemoglob 155 inte så många värden att jämföra med. Men de centrala är ju då kolesterolet.

 

Såklart vill ju nu sköterska att jag ska uppsöka läkare. Och då vet man ju svaret därifrån, dvs ta medicin. Och de känner jag verkligen inte för. Men vill som sagt gärna höra er åsikt!!

 

Tack  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge var du fastande före provtagning? Jag har läst att ellsehåeffare behöver fasta längre än kolisätare för att få rättvisande värden.

Jag som är en kärring på 60 tycker dina värden är helt OK. Så högt HDL har inte jag och man har ju precis bestämt att LDL inte är så farligt. Gränsvärde för totalkolesterol är 7,8 på mina prov...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har även läst de om fasta innan testet. Det var tyvärr som många säger, att de inte sa något om detta innan. Men jag har tagit ett blodprov drygt 6 månader efter jag började med LCHF och de värden var snarlika som ovan. Den gången fastade jag dryg 12 h innan.

 

Jag är föresten 41 år   :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att triglyceriderna sticker ut som lite högt för en LCHF-aren, inte LDL-värdet och det övriga. Jag tror det är anledningen till att Stoscha undrade om du fastat innan provet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår. De förra provet jag tog , då jag hade en 12 h fasta innan låg dock på samma. Dvs 1,8. Men de kanske är för kort fasta innan? Krävs en 24 för att ge rättvisa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår. De förra provet jag tog , då jag hade en 12 h fasta innan låg dock på samma. Dvs 1,8. Men de kanske är för kort fasta innan? Krävs en 24 för att ge rättvisa?

 

Ja, testa nästa gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju också tillägga att Kaliumet vet jag ingenting om. Dessutom, om du känner dig orolig för LDL:et så ta bort mejerierna typ utom smör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på mina provsvar. De är lite i överkant? Bör jag vara orolig?

 

Lite bakgrund:

 

Har ätit LCHF sedan Maj 2015. De har fungerat alldeles lysande. Tappade ganska snabbt 9 kilo. Magen blev direkt bättre. Blev piggare osv med alla fördelar som brukar inträffa. Tränar regelbundet 4-5 pass i veckan, eller mer. Det mesta är helt enkelt bra.

 

Nu till provsvaren då. Vi hade nyligen ett komplett hälsotest via arbetsgivaren. Testet gick riktigt bra. Bättre värden än någonsin, om man inte ser kolesterol då. Men först de positiva:

 

Midjemått 78 cm 

Blodtryck 137/72 

Fettprocent 16,2 %

Viceralt fett 6,5 (under 12 bra)

Syreupptagningsförmåga 52 ml/kg

 

Blodproven:

 

B-Hemoglobin 143

CRP 0,6

Kalium 3,5 (lite lågt?)

Kortisol 482

Magnesium 0,83

Glukos 4,8

 

Tot Kol 10

LDL 7,3 ( oroväckande?)

HDL 1,8

Totkol/HDL 5,5 (Högt?)

Trig 1,8

ApoA1 1,9

ApoB 2,1

Apokvot 1,1

 

Jag känner som sagt en viss oro runt kolesterolet , men utöver det så är som sagt allt bra. Mår mycket bra. Träningen går bättre än någonsin. Vikten stabil nu. Har endast ett blodprov från tiden innan LCHF och då låg tot kolesterol på 5,36 , Glukos 5,8, Hemoglob 155 inte så många värden att jämföra med. Men de centrala är ju då kolesterolet.

 

Såklart vill ju nu sköterska att jag ska uppsöka läkare. Och då vet man ju svaret därifrån, dvs ta medicin. Och de känner jag verkligen inte för. Men vill som sagt gärna höra er åsikt!!

 

Tack  ;)

 

Ja det är klart att du skall vara orolig!

 

Man skall alltid ha något att oroa sig för.

 

Grejen är att dina värden på inget sätt är perfekta.. inte ens bra.

 

De ligger på övre gränsen, både Non HDL kolesterol (tot/HDL) och APOkvoten, samt triglyceriderna.

 

När jag var 30 låg mitt Tot på 5,2 och steg till 8,2 vid 50, ett år efter LCHF låg det på 10,2, nu är det tillbaka på 8,2 igen.. med bättre HDL.

 

Sen det där med all din träning och låga fettprocent känns inte heller särskildt friskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju också tillägga att Kaliumet vet jag ingenting om. Dessutom, om du känner dig orolig för LDL:et så ta bort mejerierna typ utom smör.

 

När de gäller mejeri så tar jag ingen av de lågfettprodukterna dvs typ mjölk och fil. Men desto mer grädde och framför allt då ost och smör. De borde ju vara ok?

 

 

Ja det är klart att du skall vara orolig!

 

Man skall alltid ha något att oroa sig för.

 

Grejen är att dina värden på inget sätt är perfekta.. inte ens bra.

 

De ligger på övre gränsen, både Non HDL kolesterol (tot/HDL) och APOkvoten, samt triglyceriderna.

 

När jag var 30 låg mitt Tot på 5,2 och steg till 8,2 vid 50, ett år efter LCHF låg det på 10,2, nu är det tillbaka på 8,2 igen.. med bättre HDL.

 

Sen det där med all din träning och låga fettprocent känns inte heller särskildt friskt.

 

 

Nu vet jag inte hur jag ska ta ditt svar  :)

 

Är medveten att de ligger på gränsen. Men är de så illa när man ser till helheten? Menar du att jag bör vänta ut detta iom att de antagligen går till sig efter ett tag? Eller bör jag göra något annat? Jag har ju lite följt din utveckling so far.

 

Har alltid tränat mycket. Men det är först nu resultaten kommit på riktigt. Dvs tappat vikt och orkar mer! Kan väl inte vara nå negativt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se http://forum.kostdoktorn.se/topic/8276-lchf-åderförkalkning-skyhögt-kolesterol-och-nytt-liv/

 

På LCHF förbättrades hans långtidsblodsocker Hb1Ac, hans åderplack minskade kraftigt, symptomen försvann och han kunde vara fysiskt aktiv. Du verkar inte ha de symptomen, du äter LCHF och är fysiskt aktiv, och du kan be om HbA1c samt ultraljud av kärlen för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se http://forum.kostdoktorn.se/topic/8276-lchf-åderförkalkning-skyhögt-kolesterol-och-nytt-liv/

 

På LCHF förbättrades hans långtidsblodsocker Hb1Ac, hans åderplack minskade kraftigt, symptomen försvann och han kunde vara fysiskt aktiv. Du verkar inte ha de symptomen, du äter LCHF och är fysiskt aktiv, och du kan be om HbA1c samt ultraljud av kärlen för säkerhets skull.

 

Mycket intressant läsning. Tack för det. Jag ska ta och börja ta ett till test då. Med en 24h fasta innan. Samt då även kolla långtidsblodsockret. Visar de bra värden så är de ju desto lugnare då. Om inte kanske fundera på kärlkontroll då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant läsning. Tack för det. Jag ska ta och börja ta ett till test då. Med en 24h fasta innan. Samt då även kolla långtidsblodsockret. Visar de bra värden så är de ju desto lugnare då. Om inte kanske fundera på kärlkontroll då.

Du kan även be om känslig sänka för att kolla mot låggradig inflammation. Och ifall du skulle ha insulinresistens i släkten kan det vara bra att propsa på c-peptid (indikerar "långtidsinsulin").

 

Själv är jag smått skeptisk till 24h fasta istället för 12h innan kolesterolprov, men jag vet inte säkert. (Men nån längre fasta då och då är ju bra.)

 

Och 16% kroppsfett är väl inget konstigt om man är man. Kanske Zepp kan förtydliga sin kommentar?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även be om känslig sänka för att kolla mot låggradig inflammation. Och ifall du skulle ha insulinresistens i släkten kan det vara bra att propsa på c-peptid (indikerar "långtidsinsulin").

 

Själv är jag smått skeptisk till 24h fasta istället för 12h innan kolesterolprov, men jag vet inte säkert. (Men nån längre fasta då och då är ju bra.)

 

Och 16% kroppsfett är väl inget konstigt om man är man. Kanske Zepp kan förtydliga sin kommentar?

 

Ska helt klart kolla dessa 2 du nämner även. Vet att de finns diabetes i släkten, så kollar då även c-peptid. Jo jag brukar köra 24 h fastor ibland. 16% tror jag inte är nå alarmerande :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När de gäller mejeri så tar jag ingen av de lågfettprodukterna dvs typ mjölk och fil. Men desto mer grädde och framför allt då ost och smör. De borde ju vara ok?

 

 

 

 

Nu vet jag inte hur jag ska ta ditt svar  :)

 

Är medveten att de ligger på gränsen. Men är de så illa när man ser till helheten? Menar du att jag bör vänta ut detta iom att de antagligen går till sig efter ett tag? Eller bör jag göra något annat? Jag har ju lite följt din utveckling so far.

 

Har alltid tränat mycket. Men det är först nu resultaten kommit på riktigt. Dvs tappat vikt och orkar mer! Kan väl inte vara nå negativt?

 

Jag tycker du ska dra ned på grädden och osten ett tag. Jag vet inte hur du lassar på med smöret, men äter man inte jättemycket tror jag inte det är ett problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska dra ned på grädden och osten ett tag. Jag vet inte hur du lassar på med smöret, men äter man inte jättemycket tror jag inte det är ett problem.

 

Jag har ändå varit på glid mer emot en Paleo inspirerad kost ett tag. Så att minska på mejeri är ju i linje med det. Ska ta och dra ned på det. Passar ju än bättre nu då! Mycket tacksam för alla era svar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När de gäller mejeri så tar jag ingen av de lågfettprodukterna dvs typ mjölk och fil. Men desto mer grädde och framför allt då ost och smör. De borde ju vara ok?

 

 

 

 

Nu vet jag inte hur jag ska ta ditt svar  :)

 

Är medveten att de ligger på gränsen. Men är de så illa när man ser till helheten? Menar du att jag bör vänta ut detta iom att de antagligen går till sig efter ett tag? Eller bör jag göra något annat? Jag har ju lite följt din utveckling so far.

 

Har alltid tränat mycket. Men det är först nu resultaten kommit på riktigt. Dvs tappat vikt och orkar mer! Kan väl inte vara nå negativt?

 

Övertolka inte mitt svar, det var mest en snabb kommentar utan särskild betänketid!

 

Hur som helst.. träning gör att man ökar i vikt.. annars så är den kontraproduktiv!

 

Ökad ork är såklart positivt!

 

Minskad fettvikt handlar till 99% om kost!

 

Den resterande pocenten är mer utav psykosociala faktorer/stress/annat!

 

Gillar du att träna mycket så skall du se det som din hobby/avkoppling/kontemplation.. det är lixom rätt sällan att det påverkar hälsan.. förutom för de/inklusive mig som är för inaktiva!

 

Vi som är inaktiva borde skaffa hund.. för den kräver minimum 2 timmar rask promenad i ur och skur, varje dag.. iallafall om man är seriös hundägare! :huh:

 

Sen angående dina lipider.. de är inte så stor skillnad mellan dina och mina förutom ditt HDL som är högre än mitt.

 

En av de få saker man kan göra för att höja HDL är just träning!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övertolka inte mitt svar, det var mest en snabb kommentar utan särskild betänketid!

 

Hur som helst.. träning gör att man ökar i vikt.. annars så är den kontraproduktiv!

 

Ökad ork är såklart positivt!

 

Minskad fettvikt handlar till 99% om kost!

 

Den resterande pocenten är mer utav psykosociala faktorer/stress/annat!

 

Gillar du att träna mycket så skall du se det som din hobby/avkoppling/kontemplation.. det är lixom rätt sällan att det påverkar hälsan.. förutom för de/inklusive mig som är för inaktiva!

 

Vi som är inaktiva borde skaffa hund.. för den kräver minimum 2 timmar rask promenad i ur och skur, varje dag.. iallafall om man är seriös hundägare! :huh:

 

Sen angående dina lipider.. de är inte så stor skillnad mellan dina och mina förutom ditt HDL som är högre än mitt.

 

En av de få saker man kan göra för att höja HDL är just träning!

 

Helt klart är kosten den stora delen av viktnedgång inget snack om det. Jag är ett praktexempel där. Tränade ju like mycket innan kostombytet som nu. Och resultatet som sagt idag -9 kg. Så håller med. Men såklart ger ju denna viktnedgång många fördelar i träningen idag. Såsom lättare kropp vid löpträning och innebandy. Ökad ork vid långcykling iom fettdrift. osv osv.

 

För mig är träning ,som du säger ,min meditation/medicin/lyckopiller osv. Tror de ger oerhört mycket med rörelse oavsett vad man väljer då. Finns många vinster att hämta.

 

Jag ska ändå ta och göra ett nytt test snart. För att få svar på de andra ämnena som så tacksamt har framkommit i kommentarer ovan! Så jag får de svart på vitt. Och en glidning emot Paleo blir de nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även be om känslig sänka för att kolla mot låggradig inflammation. Och ifall du skulle ha insulinresistens i släkten kan det vara bra att propsa på c-peptid (indikerar "långtidsinsulin").

 

Själv är jag smått skeptisk till 24h fasta istället för 12h innan kolesterolprov, men jag vet inte säkert. (Men nån längre fasta då och då är ju bra.)

 

Och 16% kroppsfett är väl inget konstigt om man är man. Kanske Zepp kan förtydliga sin kommentar?

 

En fråga till dig @Xiro c-peptid, vad heter de när man ska ta blodprov egentligen? Jag skall lämna in önskemål om det nämligen. Är det samma sak som P-APT-tid ? Eller vad heter det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till dig @Xiro c-peptid, vad heter de när man ska ta blodprov egentligen? Jag skall lämna in önskemål om det nämligen. Är det samma sak som P-APT-tid ? Eller vad heter det.

C-Peptid heter C-Peptid  :) Ber du om en APT-tid, då mäter de blödningstiden.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C-peptider är något som bildas när proinsulin omvandlas till insulin!

 

Att mäta insulin är vanskligt.. speciellt för att det har en halveringstid på några minuter.

 

Däremot så kommer C-peptider att snurra runt ett bra tag i blodet.. det är då en indikation på ditt medelinsulin.. över några timmar.

 

Grejen med att mäta detta är för att utröna huruvida man lider utav hyperinsulinemi.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C-Peptid heter C-Peptid  :) Ber du om en APT-tid, då mäter de blödningstiden.

Ah Ok! Tack för klargörandet!

 

C-peptider är något som bildas när proinsulin omvandlas till insulin!

 

Att mäta insulin är vanskligt.. speciellt för att det har en halveringstid på några minuter.

 

Däremot så kommer C-peptider att snurra runt ett bra tag i blodet.. det är då en indikation på ditt medelinsulin.. över några timmar.

 

Grejen med att mäta detta är för att utröna huruvida man lider utav hyperinsulinemi.

 

Då är jag även utbildad runt orsak till den mätningen :) Ska försöka få detta även. Men har en känsla att de inte är lika enkelt. Jag skall återkomma med de svar jag får. Åtminstone så ska jag ju få tag i långtidssockret! Samt trig efter 24h fasta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att orsaken till att du vill ha proverna är att du misstänker prediabetes/metabolt syndrom.

 

HBa1c och C-peptid är utmärkta metoder för att hitta prediabetiker i tidigt stadium.

 

Fastesocker är nästan värdelöst.

 

Glukosbelastningstest är en annan metod.. den är dock vidrig och tar minst 2-3 timmar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att orsaken till att du vill ha proverna är att du misstänker prediabetes/metabolt syndrom.

 

HBa1c och C-peptid är utmärkta metoder för att hitta prediabetiker i tidigt stadium.

 

Fastesocker är nästan värdelöst.

 

Glukosbelastningstest är en annan metod.. den är dock vidrig och tar minst 2-3 timmar.

 

Ska se vad som kan göras.. Nu är de ju väldans få tecken för metabolt syndrom dock ;) Men tar ju gärna dem ändå såklart!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se vad som kan göras.. Nu är de ju väldans få tecken för metabolt syndrom dock ;) Men tar ju gärna dem ändå såklart!

Mm.. grejen är att 80% av diabetiker typ 2 är obesa.. cirka 20% är smala.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen!

 

Nu har jag då tagit detta test. Föregicks av 24 timmars fasta. Verkar dock inte alls påverkat trig eller kol värdena. Och som jag tolkar nedan så ser ju långtidssockret mycket bra ut. Svårare att tolka c-peptidvärdet dock. Det är väl kopplat till insulin produktionen. Men i relation till mycket lågt socker så är väl ett c-peptid värde som är lågt högst väntat? Nå i alla fall här har ni de relevanta värden:

 

Hb 160

(Samtliga ligger ännu lite högt?)

Kol 10.71

Hdl 2.09

LDL 7.8

Trig 1.9

 

apoA1 2.19

apoliB 2.14

Kvot: 0,97

 

Glu 4.1 

HbA1c 32 (gammalt värde ca 4 %)

 

Cpepti 0,39

 

Sen hade de även tagit trans 2.47 de vet jag inte varför? Det är väl fransferin-p.

 

Så vad tror ni nu då? Någon prediabetes kan de väl inte vara tal om. Lågt socker , låg insulin. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu