Helgonet

Provsvar efter 1 år på LCHF - oroväckande?

Recommended Posts

Hej Igen! 

Länge sen jag skrev ovan post. Men vill dela med mig av nytagna värden nu. Jag har dessutom ändrat kosten lite. Äter idag mer utifrån Carnivore. Sedan 2-3 månader. Vilket jag tycker är fantastiskt. Träningen går ännu bättre. Än lättare hålla vikt. Mental stabilitet i top. Osv.

Men här har ni värdena. Taget hos Werlabs:

Blodfetter

fS-Triglycerider
1.2 mmol/L

P-Kolesterol  
13.6 mmol/L

P-HDL-kolesterol  
2.4 mmol/L

fP-LDL-kolesterol  
9.1 mmol/L

S-Apolipoprotein A1
1.7 g/L

S-Apolipoprotein B  
2.5 g/L

P-Apo B/Apo A1(kvot)  
1.4

Blodsocker

B-HbA1c (IFCC)
29 mmol/mol

Vad säger ni? Ex @Zepp @Xiro med flera! Werlabs läkare tycker jag ska gå till min lokala läkare för att utredas för FH. Skriver så här:

"Med tanke på ditt kraftigt stegrade LDL bör din vårdcentral även ta ställning till om man bör utreda vidare för eventuell familjär hyperkolesterolemi. Det kan bli aktuellt med blodtryckssänkande läkemedelsbehandling. "

Det där känns fel för mig. Då jag som nämnt tidigare i denna post hade lågt tot kol för 3,5 år sedan. Runt 5 alltså. Då kan de väl så vitt jag förstår inte vara det??  Låt höra vad ni tycker!

Måste även få lägga till ett viktigt värde. Nämligen B-Trombocyter. Alltså Koagulationsförmåga:

B-Trombocyter: 222  Ref. 145-348 10E9/L

Så även den är väl bra? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.dietdoctor.com/se/daligt-kolesterol-forlanger-livet   

saxat från Diet doctor:

Stora snälla ”fluffiga” LDL-partiklar, och det ”goda” HDL, ökas av mättat fett i kosten.

Små, täta, farligare LDL-partiklarna märks ironiskt nog mindre i det vanliga LDL-värdet, just för att de är små. De ökar främst av kolhydrater i kosten.

Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5.

• Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 .
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte hållit på så länge med carnivore (2-3 mån). Hur åt du innan? Det tar tid innan blodfetterna ändras - tänker att de värden du visar oss beror på hur du ätit tidigare innan carnivore. Tänker att det tar åtminstone 6-12 mån innan man får tydliga förändringar av blodfetterna när man äter annorlunda.

Vad tänker ni andra?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Helgonet sade:

Innan detta så har jag ätit LCHF i 3 år. Tester från tidigare period kan du se i tråden.

Aha...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade igenom tråden - du skriver på några ställen att du äter enl Lchf/Paleo? Är det det du menar med Lchf  nu idag också?

Att du skulle lida av familjär  förhöjning av kolesterolet framgår inte alls av dina tidigare provsvar. I så fall skulle du ha oförändrat mkt höga värden redan tidigt i livet.  - Jag tänker att värdena är livsstilsorienterade.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tidigare åt jag vanlig LCHF medans jag då idag senaste 3 mån ungefär har ändrat till Carnivore. Jag tolkar oxå de som att FH inte bör vara aktuellt för mig?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har läst texter av han. Just därför jag lade till detta i min post där uppe :)

Måste även få lägga till ett viktigt värde. Nämligen B-Trombocyter. Alltså Koagulationsförmåga:

Så även den är väl bra? 

Så även om jag hade FH , vilket jag nog inte har, så bör ovan värde "rädda" upp det. Dvs värdet är ju inom normalen för koagulering. Eller vad säger du/ni?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-08-12 at 14:46, Helgonet sade:

Hej Igen! 

Länge sen jag skrev ovan post. Men vill dela med mig av nytagna värden nu. Jag har dessutom ändrat kosten lite. Äter idag mer utifrån Carnivore. Sedan 2-3 månader. Vilket jag tycker är fantastiskt. Träningen går ännu bättre. Än lättare hålla vikt. Mental stabilitet i top. Osv.

Men här har ni värdena. Taget hos Werlabs:

Blodfetter

fS-Triglycerider
1.2 mmol/L

P-Kolesterol  
13.6 mmol/L

P-HDL-kolesterol  
2.4 mmol/L

fP-LDL-kolesterol  
9.1 mmol/L

S-Apolipoprotein A1
1.7 g/L

S-Apolipoprotein B  
2.5 g/L

P-Apo B/Apo A1(kvot)  
1.4

Blodsocker

B-HbA1c (IFCC)
29 mmol/mol

Vad säger ni? Ex @Zepp @Xiro med flera! Werlabs läkare tycker jag ska gå till min lokala läkare för att utredas för FH. Skriver så här:

"Med tanke på ditt kraftigt stegrade LDL bör din vårdcentral även ta ställning till om man bör utreda vidare för eventuell familjär hyperkolesterolemi. Det kan bli aktuellt med blodtryckssänkande läkemedelsbehandling. "

Det där känns fel för mig. Då jag som nämnt tidigare i denna post hade lågt tot kol för 3,5 år sedan. Runt 5 alltså. Då kan de väl så vitt jag förstår inte vara det??  Låt höra vad ni tycker!

Så även den är väl bra? 

Jag säger som förut.. visst kan man vara orolig.. något skall man hur som helst oroa sig för.. det är nästan att föredra att oroa sig för olika värden i en HälsoScreening än att oroa sig för äktenskap/förhållande/ekonomi/räntor/amorteringar/barnens hälsa/karriär/jobbsituation/vänner.. dvs allt socialt, dvs om det där jag kallar för social/arbetsmässigt sitter hyfsat bra!

Det känns fel för mig oxå för när min mor uppmätte cirka 13+ i Tot-C så gick både jag och min bror till vårdcentral/företagshälsa för att mäta kolesterol, det hamnade då för mig på 4 komma något och för min yngre bror på betydligt lägre värden.

Dvs det handlar lixom inte om FH!

Hur som helst, min mor gick på statiner några år, tills hon slutade på grund av biverkningarna, sedan dessa så vill hon inte ens veta sina lipidvärden.. problemmajset är att jag vill veta dem.. men hon tvärvägrar.. hon säger att det är bättre att dö tidigare än att äta statiner.

Iallafall så bor hon numera på ett äldreboende, där tar de hur som helst litta blodprover, hon har även hypotyreos, samt är bipolär.

Nu så har hon bra lipidvärden.. bättre än mig.. men hon är ju bara 83?

Iallafall WTF.. det är nästan så jag får lust att lägga in mig på de avdelningar hon brukade frekventera som Bipolär och en del gånger på Endokrinologen!

Jag har koll på vilka mediciner hon får numera och läser man Fass så är det rätt tunga sådana, mot bipolär sjukdom, finns en hel del biverkningar oxå.. men hon säger att hon aldrig mått så bra som hon gör nu.. dvs hon fungerar socialt utan en massa ups and downs!

Så jag tillskriver till stora delar hennes  nuvarande mediciner (tung psykofarmaka) hennes nuvarande tillstånd/Levaxin oxå,  samt boendet där man får en social samvaro har påverkat hennes lipider  i en positiv riktning.. jag har iallafall ingen annan förklaring?

Iallafall så är väl varken du eller jag där ännu.. jag har fucking lågt HDL, 0,9-1, samt lika usla Trg som dig det har garanterat något samband, men jag har i princip slutat oroa mig och så får vi se om det förbättras när jag går i pension rätt snart iallafall inom 2,5 år!

Klart att vi skall vara oroliga, vi kanske bara får leva till 80 och inte till 90?

Hur som helst du kan räkna  bort Metabolt syndrom från dina  eventuella farhågor.. återstår resten av dina livsval!

Och Werlabs läkkare, som varken du eller jag träffat ger de rekommendationer som är standard, dvs det är bra, de varnar dig om något värde är extremt, jag har oxå samma rekomendation.. men jag har lixom du redan sorterat bort FH som någon orsak!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Zepp för långt och uttömmande svar. Näe de är ju exakt det jag reagerar mot. Att de bara drar upp de ur rockärmen utan att kolla något runt min Kol när jag var ung. Så FH är det nog icke som sagt. Eller då andra åkommor vi diskuterat tidigare i tråden. Såsom metabolt syndrom osv. 

Så man kan ju då funderar på vad som är fel. Om  något ens är fel. Men gentemot dagens läkarkår så är något ju fel.  En sak är då säker att Statiner kommer jag aldrig ta..

Läkaren från Werlabs säger även: Det kan bli aktuellt med blodtryckssänkande läkemedelsbehandling.  Även detta måste jag undra vad som menas? Utan att de vet mitt blodtryck? Som du även är inne på är det ju helheten som är viktig. Och i alla andra aspekter av livet är det bara ljust och fint!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Helgonet sade:

Tack Zepp för långt och uttömmande svar. Näe de är ju exakt det jag reagerar mot. Att de bara drar upp de ur rockärmen utan att kolla något runt min Kol när jag var ung. Så FH är det nog icke som sagt. Eller då andra åkommor vi diskuterat tidigare i tråden. Såsom metabolt syndrom osv. 

Så man kan ju då funderar på vad som är fel. Om  något ens är fel. Men gentemot dagens läkarkår så är något ju fel.  En sak är då säker att Statiner kommer jag aldrig ta..

Läkaren från Werlabs säger även: Det kan bli aktuellt med blodtryckssänkande läkemedelsbehandling.  Även detta måste jag undra vad som menas? Utan att de vet mitt blodtryck? Som du även är inne på är det ju helheten som är viktig. Och i alla andra aspekter av livet är det bara ljust och fint!

Ja får de inte bjuda på litet Statiner så måste de komma på någon annan fin medicin som skulle passa dig. Hmmm... men varför inte litet förebyggande blodtryckssänkande medicin? - "han kommer säkert att få högt blodtryck så småningom"? ?

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja visst är de lite lustigt... men jag har mailat dem och läkare. Med förhoppning om nå annat svar än detta. Har tagit med lite mer fakta åt dem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Helgonet sade:

Ja visst är de lite lustigt... men jag har mailat dem och läkare. Med förhoppning om nå annat svar än detta. Har tagit med lite mer fakta åt dem.

Jag börjar tycka att många läkare är oseriösa - helt i behandlingsrekommendationernas (puh!) ledband. ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, Helgonet sade:

Att Werlabs läkare skrivit som hen gjort i ditt och mitt fall anser jag inte är fel, det är enstaka provtillfällen och hur som helst de är utbildade för att reagera på avvikande värden och föreslå olika mediciner/behandlingar, vid olika symptom.. man får även ta i beräkningen läkarens tillkortakommanden och att hen inte har följt dig hela livet.

Inte nog med det, jag har mött AT-läkare som jag haft långa diskutioner med, samt dietister som jag skulle kunna ge en del kostråd till.

Iallafall min huvudläkare är lixom inne på litta samma som mig, du kan få mediciner om du vill testa dessa och han skickade mig till dietisten utifall jag kunde få något tips där men han trodde inte att det skulle hjälpa varken mediciner eller dietisten.. utan det är så det ser ut bland befolkningen.

Och sen angående blodtryckssänkande, det är standard, har man risk för CVD så skall man oxå hålla koll på blodtrycket!

Dvs det ingår i själva matrisen för risk för femårig allvarlig CVD!

Övrigt som ingår är blodsocker/diabetes/fettma/metabolt syndrom typ!

Såå.. det är fortfarande en gåta att just dina LDL-C och APO-b är höga.. och dina trg kunde oxå vara bättre.

Eventuellt har du tur.. eller beror på din relativa ungdom att dina HDL fortfarande är bra, rent ut sagt svinbra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja de jobbar ju utifrån protokollet. Det förstår jag. De gör ju rätt i sak. Men man önskar att de hade en lite mer vidare syn ibland. En helhetssyn. Gällande just blodtrycket så har det varit detsamma sen jag började mäta det.. Dvs med tot kol på 5 till dagens. 

De mesta är ju bra i alla avseenden. Och då även HDL är ju i topp. Varför så är fallet vet jag icke. Träning kan påverka? Jag har sneglad lite på Dave Feldman. Och LMHR. Och  de skulle kunna vara nå. De enda som inte stämmer i det facket är då att mina trigs är lite över den gruppens. Men annars finns likheter. 

Hur som haver. Vore intressant att veta orsaken till de värden då som är "out of range" .

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Traditionellt dricker jag mycket kaffe. Men har faktiskt börjat dra ner på de nu. De kanske kan få utslag i framtida test. Och försöker äta så rent de går. Dvs utan tillsatt fett. Äter som sagt enligt Carnivore nu. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte läst så noga här i tråden men du verkar ha bra insikter i detta, Ravnskovs råd om koagulationsfaktorer, etc. Skulle du trots allt kvarstå i oro, och ha relevant sjukdomshistoria hos dina föräldrar och syskon - gör arteriografi. Ger den lugnande besked kan du vara nöjd. 

Andra tester som kan guida dig i försök att optimera är läckande tarm (PEG challenge test) och matöverkänslighet (ImuPro e likn). 

Om du är under viktnedgång, eller annan omställning, t ex på grund av carnivore, så kan bl a kolesterolvärdena vara tillfälligt påverkade. 

Glöm inte att LDL ofta är beräknat, men jag vet inte i ditt fall. Standardformeln stämmer inte för lågkolhydratare som har låga triglycerider, 1,1 är gränsen om jag minns rätt. Standardformeln ger då ofta för högt värde. Du ligger ju väldigt nära 1,1. 

Jaja, jag skrev nog bara sånt du redan vet ??

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Xiro för ditt svar!  Jo läste på lite runt FH osv. Men har ju ändå inte det. Men men.. Vi har faktiskt ingen sjukdomshistoria i familjen heller. Har faktiskt aldrig tänkt i de banorna som läckande tarm eller matöverkänslighet?

Har ju varit lite under viktnedgång iom Carnivore om det påverkat siffror vet jag dock inte. Och nej jag vet långt ifrån allt men är väldigt intresserad av att lära mig så mycket som möjligt! Så keep it coming :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-08-13 at 23:48, Helgonet sade:

Hur som haver. Vore intressant att veta orsaken till de värden då som är "out of range" .

Prexis.. och om du kommer på något så PMa mig först.. sen kan du skriva ett längre inlägg här för alla andra, som förklarar hur det hela hänger ihop!

Iallafall.. nu blir det filosofiskt och existentiellt.. vi strävar efter att leva "optimala liv", det är en mänsklig svaghet/styrka ibland.. oså bor vi i ett av världens rikaste länder där rätt många har tid och råd att fundera hur vi fixar det hela?

I fattigare länder bland de allra fattigaste där har man helt andra funderingar och då kan det handla mer om att överleva och klara sig i ett kortare perspektiv, typ mat för dagen, barnadödlighet, infektioner, osv!

Vi kan läsa om detta varje dag och där folk som lever på de premisserna är villiga att riskera sina liv för att ta sig till Europa för att få om inte ett "optimalt liv" så iallafall ett drägligt sådant.

Hur som helst.. screena hela befolkningen i vårt land/varje år/hela livet.. och nästan alla får något värde som är "Out of range"!

Förmodligen och rätt sannolikt så ju yngre man är ju färre avvikelser, ju äldre man är och huruvida man bränt ljuset från bägge ändar ju fler avvikelser.

Iallafall.. nu tangerar vi LCHF här.. man får skilja på FH och Metabolt syndrom/hyperinsulinemi, samt dessutom andra litta ovanliga avvikelser som kan handla om dels genetik eller oftare om livsstil.

Dvs det där om livsstil sammanfattar jag i begreppet "bränna ljuset i bägge ändar", dvs vi är djur med specefik genetisk komposition som antagligen är av evolutionen anpassade för att överleva ett liv på savannen.. iallafall så länge att vi får en livskraftig avkomma!

Såå.. i princip lever vi 2-3 gånger längre än vad evolutionen (på savannen i Afrika, Homo Erectus/Homo Habilies) skapade oss för?

Oså snabbt tillbaka till Werlabs prover, vi lever ju längre än vad våra förfäder gjorde på Savannen, iallafall så har lipider/apolipoproteiner seglat upp och då som en indikation  femårig risk för CVD!!

Dvs risken att dö ökar med stigande ålder.. så om man har vår evolution från Afrika i åminne, samt att vi lever iallafall 2-3 gånger längre än våra förfäder (från stenåldern) så får man då hålla koll på att man inte bränner ljuset i bägge ändar!

Dvs en farsot som drar över världen är Hyperinsulinemi/metabolt syndrom/diabetes!

Dvs en sak vi rätt lätt kan undvika är just Hyperinsulinemi/metabolt syndrom speciellt om man lever i Sverige och därmed har full axcess till sjukvård/har råd att bekosta andra sk hälsoundersökningar/provtagningar!

Dvs vi pratar då altså om en femårig risk för att utveckla någon form av allvarlig cardiovaskulär/livsförkortande händelse,, typ infarkt/stroke!

Dvs den screeningen är då sällan fel.. iallafall inte om man lyckats överleva upp till medelåldern.. på Afrikas Savann på stenålderns så det förmodligen den period då vi står med ena foten vid graven.. dvs då är vi förbrukade/vi behövs inte lika mycket mer för att fortplanta vår art?

Och om vi är lyckligt lottade så har vi iallafall fört våra gener vidare?

Såå.. modern vetenskap ( så gott man vet/så gott man förstår)  handlar då om vilken risk man har för att utveckla femårig CVD risk.. vilket skall ställas i proportion till förmågan att leva tills man blir 100!

Hur som helst risken att leva till 100 är i princip obefintlig.. risken att dö tidigare av iallafall CVD är cirka 99,99%!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid intressanta svar från dig Zepp :)

Och sant är som du säger. Vi är ju friskare och lever längre än någonsin. Men utifrån det så vill man, läs jag, såklart optimera det och leva än längre. Leva än bättre här och NU. Därav kostvalet och all fysisk träning. Jag vill tro att vi/jag är på rätt spår med den kost vi äter. Men nu då visar vissa värden lite fel gentemot svenson värdena. Dock tror jag inte att de kanske är så illa. De viktigaste värdet om man ska tro de som kan  är ju trig/HDL. Och i den aspekten ligger jag ju faktiskt bra till. Dvs 1.2/2.4 = 0,5. Som jag tolkar många är det värdet de enda som eg spelar roll alls. 

Från webb:

TG/HDL-C ratio less than 0.87 is ideal

TG/HDL-C ratio above 1.74 is too high

TG/HDL-C ratio above 2.62 is much too high

Så saker borde ju vara "optimala". Och jag menar vad är alternativen. Lyssna på herr doktor och ta piller??? Njaa...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-08-18 at 13:23, Zepp sade:

Såå.. i princip lever vi 2-3 gånger längre än vad evolutionen (på savannen i Afrika, Homo Erectus/Homo Habilies) skapade oss för?

Kan du backa upp det där påståendet på något sätt? Eller förklara hur du menar?

Jag tänker att vi lever typ så länge som vi är skapade för

Citat

The best known study into longevity among hunter-gatherer tribes concluded that the mode age amongst a variety of different hunter-gatherer tribes across the world ranged from 68 to 78 years of age, with the overall mode calculated to be 72 (Gurvan, 2007). 

This means that, by and large, if you didn’t perish as an infant or succumb to infection, illness, warfare or walk off a cliff in the darkness of the night then a healthy hunter-gatherer could expect to live to a respectable ripe old age, even by modern global standards.

http://www.thepaleomodel.com/2015/01/cavemen-died-young-so-why-eat-paleo.html

Citat

This data shows that human longevity is not a product of modern living. It shows that we have inherent proclivities toward long life, as long as we satisfy certain criteria – namely, the steady acquisition of food and shelter and the avoidance of infection, trauma, illness, and violent injury. The evolutionary lifestyle that eschews modern industrial processed food and promotes healthy levels of activity is the same one that supported our evolution into long-living Homo sapiens. Modern technology, sanitation, and medical advances are merely the cherries on top of an already solid framework.

https://www.marksdailyapple.com/life-expectancy-hunter-gatherer/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu