Zepp Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Säger du att det även kan vara ett problem med dom små täta LDL-partiklarna i sig, oberoende av last? Föreläsningen finns även att se på Youtube, men då missar man den svenska textningen. Både ja och nej.. för du får lixom inte hög representation av många små täta LDL-partiklar utan orsak. Det var det första, det andra är att det blir fler LDL för leverns receptorer att ta hand om/att bryta ner. En tredje sak är att du kan ha dåligt fungerande receptorer, då kan LDL bli ox-LDL, om de får snurra runt för länge i blodet, dessa tas oxå upp av macrofager som binder dem i kärlväggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Så du säger att Cate förenklar lite väl mycket och att APO-kvoten fortfarande är relevant? Hon pratar om ox-LDL men menar, om jag fattade det rätt, att det inte är något problem med en vettig kost. Eller är den oxidering hon pratar om och ox-LDL olika saker? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 16, 2016 Author Share Posted July 16, 2016 Glyc-LDL är LDL nedkletatade med socker.. främsta orsak är som sagt högt och långvarit blodsocker. Då kan inte LDL fästa på leverns receptorer när de gjort sin uppgift färdigt. Det är som sagt inget av dina problem.. sådant indikeras med hjälp av HBA1c, dessa är ioförsej röda blodkroppar men talar om hur mycket glycolisering som förekommer på blodkropparna generellt. Ok, då är jag med hur du menar. Bör vara ok alltså. Och egentligen om de är oxiderade ldl som flyter omkring så är väl enda sättet att bota de att fortsätta äta som jag gör 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Så du säger att Cate förenklar lite väl mycket och att APO-kvoten fortfarande är relevant? Hon pratar om ox-LDL men menar, om jag fattade det rätt, att det inte är något problem med en vettig kost. Eller är den oxidering hon pratar om och ox-LDL olika saker? Har inte sett videon ännu, men jag förenklar o det väldigaste! Det är altså hur komplext som helst! APO-kvot är fortfarande det bästa säkraste sättet att prediktera framtida CVD risk! Och detta baserar sig på statistik på stora befolkningsgrupper. Däremot så kan alla de ha fått taskig APO-kvot av hundra olika orsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Jodå, jag förstår att det är förenklingar. Okej, APO-kvot är relevant för "stora befolkningsgrupper". Men är den relevant för mig som äter en kost där risken för att få glyc-LDL och ox-LDL förmodligen är betydligt mindre? "Stora befolkningsgrupper" besöker väl tänker jag både pizzerian och donken, likväl som bröd, chips och godishyllan i butiken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Jodå, jag förstår att det är förenklingar. Okej, APO-kvot är relevant för "stora befolkningsgrupper". Men är den relevant för mig som äter en kost där risken för att få glyc-LDL och ox-LDL förmodligen är betydligt mindre? "Stora befolkningsgrupper" besöker väl tänker jag både pizzerian och donken, likväl som bröd, chips och godishyllan i butiken. Du drar helt rätt slutsatser.. dvs det räcker inte med enskilda submarkörer för att dra långgående slutsatser om framtida CVD risk. När det handlar om stora grupper så är det betydligt enklare att dra sådana slutsatser! Såå.. stora hälsorganisationer har tagit fram Score-diagram för hur stor risken är.. men de är på inga sätt kompletta iomed att det är svårt att få komplett underlag för att passa in i sådana diagram. "Många har frågat om betydelsen av andra riskfaktorer så- som familjeanamnes på kardiovaskulär sjukdom, fetma, psykisk stress, glukosintolerans, förhöjda värden av fibrinogen, akutfasprotein, homocystein och lipoprotein (a) samt social klass etc. Det finns för närvarande inte tillräckligt med data där dessa faktorer kunnat inkluderas i en gemensam riskfunktion för att kunna kvantifiera betydelsen av dem. SCORE-diagrammet har som nämnts bildat underlag för europeiska riktlinjer, och det är rimligt att nyare svenska så- dana även kommer att utnyttja det för att harmonisera preventionsriktlinjerna i Europa." http://ltarkiv.lakartidningen.se/2004/temp/pda28608.pdf Och om du kikar på de ingående komponenterna så ser du att ålder är en hög risk, och rökning, samt metabolt syndrom/diabetes/högt blodtryck/högt blodsocker. Förutom kajko blodlipider.. som antagligen oxå är beroende utav de andra faktorerna? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 En tredje sak är att du kan ha dåligt fungerande receptorer, då kan LDL bli ox-LDL, om de får snurra runt för länge i blodet, dessa tas oxå upp av macrofager som binder dem i kärlväggen. Går det att mäta om receptorerna fungerar dåligt, eller är det APO-kvoten man använder då? Och om dom fungerar dåligt, vad gör man åt det? Många har frågat om betydelsen av andra riskfaktorer så- som familjeanamnes på kardiovaskulär sjukdom, fetma, psykisk stress, glukosintolerans, förhöjda värden av fibrinogen, akutfasprotein, homocystein och lipoprotein (a) samt social klass etc. ---- Och om du kikar på de ingående komponenterna så ser du att ålder är en hög risk, och rökning, samt metabolt syndrom/diabetes/högt blodtryck/högt blodsocker. Förutom kajko blodlipider.. som antagligen oxå är beroende utav de andra faktorerna? Jodå, det finns andra riskfaktorer. Det har varit uppe här ett antal gånger tidigare. Och om dom riskfaktorerna kan ge blodlipider som är kajko så ... varför mäter vi blodlipiderna som verkar vara så svårtolkade/omstridda, och varierar pga orsaker (tex. så enligt Ravnskov kan stress göra att kolesterolet stiger med 50% på en halvtimme), när det finns så mycket annat vi kan kolla/mäta? Och som är betydligt mer lättolkat/pålitligt? Och min undran kvarstår. Om man äter en hyfsat bra LCHF/paleo, tillför då APO-kvoten något av värde? Är det verkligen "fortfarande det bästa säkraste sättet att prediktera framtida CVD risk!" för oss som äter LCHF/paleo? Om kvoten ändå är relevant, skulle man inte kunna tänka sig att gränserna för vad som är en okej kvot flyttas till lite högre värden? Kitavaborna hade högre APO-kvot än oss utan problem. http://forum.kostdoktorn.se/topic/6680-hur-pålitlig-är-apo-kvoten/#entry91032 Bildas det inte både glyc-LDL och ox-LDL oavsett kost men att vi har system som tar hand om det så att det normalt inte hamnar i kärlväggarna, och att problem uppstår först när systemet överbelastas? Alternativt att mängden glyc-LDL och ox-LDL blir så pass liten vid en bra kost så att det under en livstid inte hinner bli ett problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Går det att mäta om receptorerna fungerar dåligt, eller är det APO-kvoten man använder då? Och om dom fungerar dåligt, vad gör man åt det? Jodå, det finns andra riskfaktorer. Det har varit uppe här ett antal gånger tidigare. Och om dom riskfaktorerna kan ge blodlipider som är kajko så ... varför mäter vi blodlipiderna som verkar vara så svårtolkade/omstridda, och varierar pga orsaker (tex. så enligt Ravnskov kan stress göra att kolesterolet stiger med 50% på en halvtimme), när det finns så mycket annat vi kan kolla/mäta? Och som är betydligt mer lättolkat/pålitligt? Och min undran kvarstår. Om man äter en hyfsat bra LCHF/paleo, tillför då APO-kvoten något av värde? Är det verkligen "fortfarande det bästa säkraste sättet att prediktera framtida CVD risk!" för oss som äter LCHF/paleo? Om kvoten ändå är relevant, skulle man inte kunna tänka sig att gränserna för vad som är en okej kvot flyttas till lite högre värden? Kitavaborna hade högre APO-kvot än oss utan problem. http://forum.kostdoktorn.se/topic/6680-hur-pålitlig-är-apo-kvoten/#entry91032 Bildas det inte både glyc-LDL och ox-LDL oavsett kost men att vi har system som tar hand om det så att det normalt inte hamnar i kärlväggarna, och att problem uppstår först när systemet överbelastas? Alternativt att mängden glyc-LDL och ox-LDL blir så pass liten vid en bra kost så att det under en livstid inte hinner bli ett problem? Du är frågsam och nyfiken.. det är bra. Däremot kan varken jag eller Ravnskog ge dig det slutliga svaret. Vi mäter det vi kan mäta och sen så drar vi övervägda slutsatser från de submarkörerna.. det skall vi i princip vara glada för, men oxå ha i åtanke att vi är såpass rika i det här landet att vi oxå övermedicinerar vid rätt små avvikelser.. för att vi kan och har råd. Vi har/får alltid Glyc-LDL och ox-LDL och de skall tas omhand utav macrofager samt bindas i kärlväggen innan de ställer till mer skada där de inte hör hemma. Så småningom bryts de ner i proteolysen i sina beståndsdelar och går till lever/njure för destruktion.. problemet är när det byggs upp fortare än kroppen hinner med att ta hand om allt.. och den förmågan minskar med åldern. Dåligt fungerande receptorer hänger ihop med FH, förgiftning, mediciner, andra sjukdomar. APO-kvot är en bra indikator på metabolt syndrom/Hyperinsulinemi/stress/annat.. för APO-b är den främsta aterogena lipoproteinen. Därmed inte sagt att mycotoxiner är lösningen.. utan som på Kitava.. leva ett helt annat liv? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 18, 2016 Author Share Posted July 18, 2016 Du är frågsam och nyfiken.. det är bra. Däremot kan varken jag eller Ravnskog ge dig det slutliga svaret. Vi mäter det vi kan mäta och sen så drar vi övervägda slutsatser från de submarkörerna.. det skall vi i princip vara glada för, men oxå ha i åtanke att vi är såpass rika i det här landet att vi oxå övermedicinerar vid rätt små avvikelser.. för att vi kan och har råd. Vi har/får alltid Glyc-LDL och ox-LDL och de skall tas omhand utav macrofager samt bindas i kärlväggen innan de ställer till mer skada där de inte hör hemma. Så småningom bryts de ner i proteolysen i sina beståndsdelar och går till lever/njure för destruktion.. problemet är när det byggs upp fortare än kroppen hinner med att ta hand om allt.. och den förmågan minskar med åldern. Dåligt fungerande receptorer hänger ihop med FH, förgiftning, mediciner, andra sjukdomar. APO-kvot är en bra indikator på metabolt syndrom/Hyperinsulinemi/stress/annat.. för APO-b är den främsta aterogena lipoproteinen. Därmed inte sagt att mycotoxiner är lösningen.. utan som på Kitava.. leva ett helt annat liv? Ni har en mycket givande diskussion må jag säga! Men de jag även undrar , såsom nämnt ovan. Om jag/man har dåliga LDL-receptorer på cellerna , hur gör man då för att få dem i bra funktion igen? Vad som kan ha förstört dem har jag nog lämnat bakom mig, om jag ens har dåliga receptorer vill säga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Ursäkta att jag bryter in. Vad hela kolesteroldiskussionen syftar till är väl att undvika kärlförträngningar, eller? Varför bryr man sig då om kolesterolet så mycket? Varför inte fokusera på förträngningarna och de saker/metoder som man vet har direkt koppling till sådana? Att mäta triglycerider hajar jag, men resten? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Ni har en mycket givande diskussion må jag säga! Men de jag även undrar , såsom nämnt ovan. Om jag/man har dåliga LDL-receptorer på cellerna , hur gör man då för att få dem i bra funktion igen? Vad som kan ha förstört dem har jag nog lämnat bakom mig, om jag ens har dåliga receptorer vill säga Jag ser inga sådana tecken hos dig.. det brukar ses som skyhöga LDL/APO-b. Utan du ligger aningen högt på LDL-C och HDL-C.. det tyder på högt kolesterol, dvs själva ämnet kolesterol och LDL transporterar ut detta samt HDL tar tillbaka detta till levern.. ioförsej leder detta till aningens överskott av APO-b oxå i ditt fall. Kolesterol bildas främst i dina celler.. ytterst lite kommer från kosten.. Insulin ökar produktionen medans Glukagon minskar den. På det så ligger dina triglycerider lite över gränsen.. vilket är konstigt.. speciellt på LCHF! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Ursäkta att jag bryter in. Vad hela kolesteroldiskussionen syftar till är väl att undvika kärlförträngningar, eller? Varför bryr man sig då om kolesterolet så mycket? Varför inte fokusera på förträngningarna och de saker/metoder som man vet har direkt koppling till sådana? Att mäta triglycerider hajar jag, men resten? Det är fortfarande LDL-P/APO-b som är mest aterogent. Och så klart för att vi kan och har råd. Kallas för förebyggande vård. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 - Arteriografi, - Kärlundersökning med ultraljud, - Mäta skillnaden i blodtryck mellan armarna, - Högkänslig sänka, - HbA1c, - C-peptid, - Koagulationsfaktorer, ... o s v Dessa är väl rätt heltäckande och mer pålitliga än kolesterolprov för kärlhälsan? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 - Arteriografi, - Kärlundersökning med ultraljud, - Mäta skillnaden i blodtryck mellan armarna, - Högkänslig sänka, - HbA1c, - C-peptid, - Koagulationsfaktorer, ... o s v Dessa är väl rätt heltäckande och mer pålitliga än kolesterolprov för kärlhälsan? Visst, bra metoder men de görs inte på vanlig screening.. utan på indikationer... riktigt, riktigt så rika är inte landstingen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Ok så medicintekniskt håller du med? Men det handlar alltså om vad undersökningarna kostar och hur vanligt förekommande de är? Undrar vad under- och överdiagnosticering via kolesterol kostar. Jag slår vad om att det blir mycket billigare att kosta på sig en korrekt utredning. Både vad gäller direkta sjukvårdskostnaderna men även hälsobristkostnader utanför sjukvården. Jag ifrågasätter kompetensen och integriteten hos beslutsfattarna för sjukvården! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Ok så medicintekniskt håller du med? Men det handlar alltså om vad undersökningarna kostar och hur vanligt förekommande de är? Undrar vad under- och överdiagnosticering via kolesterol kostar. Jag slår vad om att det blir mycket billigare att kosta på sig en korrekt utredning. Både vad gäller direkta sjukvårdskostnaderna men även hälsobristkostnader utanför sjukvården. Jag ifrågasätter kompetensen hos beslutsfattarna för sjukvården! Framförallt borde C-peptid ingå i screeningen, då skulle man fånga upp många innan de utvecklat metabolt syndrom/diabetes. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 18, 2016 Author Share Posted July 18, 2016 Jag ser inga sådana tecken hos dig.. det brukar ses som skyhöga LDL/APO-b. Utan du ligger aningen högt på LDL-C och HDL-C.. det tyder på högt kolesterol, dvs själva ämnet kolesterol och LDL transporterar ut detta samt HDL tar tillbaka detta till levern.. ioförsej leder detta till aningens överskott av APO-b oxå i ditt fall. Kolesterol bildas främst i dina celler.. ytterst lite kommer från kosten.. Insulin ökar produktionen medans Glukagon minskar den. På det så ligger dina triglycerider lite över gränsen.. vilket är konstigt.. speciellt på LCHF! Är med på ditt resonemang. Som sagt så ser de mesta bra ut. Är väl då som du säger bara TG som är de som beter sig underligt. Men som jag nämnde tidigare, de skulle ju säkerligen inte bli bättre om jag ändra till en normal högkolhydratkost. Det är då säkert. Kroppen kanske håller på med någon typ av läkning nu iom den "nya" kosten. Dock ätit då i drygt 14 månader. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Är med på ditt resonemang. Som sagt så ser de mesta bra ut. Är väl då som du säger bara TG som är de som beter sig underligt. Men som jag nämnde tidigare, de skulle ju säkerligen inte bli bättre om jag ändra till en normal högkolhydratkost. Det är då säkert. Kroppen kanske håller på med någon typ av läkning nu iom den "nya" kosten. Dock ätit då i drygt 14 månader. Iomed att du knappast verkar vara varken diabetisk eller ha metabolt syndrom i övrigt så kan du eventuellt öka på kolisarna i form av rotfrukter och minska på fettet i motsvarande grad för att se om det gör skillnad. Finns vissa hypoteser om att få utav oss är hyperresponders. Med det menas att för de flesta i övrigt friska så påverkar fett och kolesterol i födan inte lipiderna mer än marginellt.. medans för ett fåtal så stiger blodlipiderna med mer fett och kolesterol i födan. Det är altså något man sett i några små studier.. sen så vet man inte huruvida detta är dåligt eller ej. Menar.. det är sällan några potatisar ställer till det metabolt utan det är antagligen främst socker som är boven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted July 19, 2016 Author Share Posted July 19, 2016 Iomed att du knappast verkar vara varken diabetisk eller ha metabolt syndrom i övrigt så kan du eventuellt öka på kolisarna i form av rotfrukter och minska på fettet i motsvarande grad för att se om det gör skillnad. Finns vissa hypoteser om att få utav oss är hyperresponders. Med det menas att för de flesta i övrigt friska så påverkar fett och kolesterol i födan inte lipiderna mer än marginellt.. medans för ett fåtal så stiger blodlipiderna med mer fett och kolesterol i födan. Det är altså något man sett i några små studier.. sen så vet man inte huruvida detta är dåligt eller ej. Menar.. det är sällan några potatisar ställer till det metabolt utan det är antagligen främst socker som är boven? Ja och någon potatis eller morot innan träning. Helst då styrketräning som jag ju utövar. Tror jag kan bli en utmärk kombo Tack för bra svar ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Du är frågsam och nyfiken.. det är bra. Tack för svar Min nyfikenhet bottnar i en något hög APO-kvot och ett förhöjt LDL. Jag försöker kanske att trolla bort problemet. Om det nu är ett problem. Jag har även problem med att få ihop det så att det finns någon logik i det hela. Däremot kan varken jag eller Ravnskog ge dig det slutliga svaret. Äsch då Vi mäter det vi kan mäta och sen så drar vi övervägda slutsatser från de submarkörerna.. det skall vi i princip vara glada för, men oxå ha i åtanke att vi är såpass rika i det här landet att vi oxå övermedicinerar vid rätt små avvikelser.. för att vi kan och har råd. Och för att vi har gått på kolesterolmyten? Vi har/får alltid Glyc-LDL och ox-LDL och de skall tas omhand utav macrofager samt bindas i kärlväggen innan de ställer till mer skada där de inte hör hemma. Så småningom bryts de ner i proteolysen i sina beståndsdelar och går till lever/njure för destruktion.. problemet är när det byggs upp fortare än kroppen hinner med att ta hand om allt.. och den förmågan minskar med åldern. Ah, jag var inte helt fel ute i alla fall. Det handlar om att inte överbelasta systemen. APO-kvot är en bra indikator på metabolt syndrom/Hyperinsulinemi/stress/annat.. för APO-b är den främsta aterogena lipoproteinen. Därmed inte sagt att mycotoxiner är lösningen.. utan som på Kitava.. leva ett helt annat liv? Men, APO-b är väl bara aterogent på ett problematiskt sätt om systemet överbelastas? Vi äter en kost som inte överbelastar systemet. Och gränsvärdena är satta utifrån en befolkning som överbelastar systemet. Är det inte rimligt att tänka sig att en person som överbelastar systemen kräver en lägre APO-kvot för att vara "säker" jämfört med någon som inte gör det? För övrigt så är jag benägen att hålla med Xiro tidigare här i tråden. Det finns annat än kolesterolet att mäta/kolla som verkar vara betydligt lättare att förstå och tolka. Och jo, visst längtar jag efter att annat liv ibland 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 20, 2016 Share Posted July 20, 2016 Tack för svar Min nyfikenhet bottnar i en något hög APO-kvot och ett förhöjt LDL. Jag försöker kanske att trolla bort problemet. Om det nu är ett problem. Jag har även problem med att få ihop det så att det finns någon logik i det hela. Äsch då Och för att vi har gått på kolesterolmyten? Ah, jag var inte helt fel ute i alla fall. Det handlar om att inte överbelasta systemen. Men, APO-b är väl bara aterogent på ett problematiskt sätt om systemet överbelastas? Vi äter en kost som inte överbelastar systemet. Och gränsvärdena är satta utifrån en befolkning som överbelastar systemet. Är det inte rimligt att tänka sig att en person som överbelastar systemen kräver en lägre APO-kvot för att vara "säker" jämfört med någon som inte gör det? För övrigt så är jag benägen att hålla med Xiro tidigare här i tråden. Det finns annat än kolesterolet att mäta/kolla som verkar vara betydligt lättare att förstå och tolka. Och jo, visst längtar jag efter att annat liv ibland Grattis.. du har kommit fram till samma som mig.. litta taskiga APO-b och några andra lipider! Sådå.. enligt känd vetenskap.. så kanske du och jag får 2-4 dar kortare liv.. iomed litta kajko lipider? Då uppstår frågan hur viktiga dessa fåtal dagar är? De flesta utav oss dör mellan 80-90.. frågan är väl om man får lov att välja dödsorsak.. att pumpen lägger av tvärt, helst i sömnen förefaller vara ett bra alternativ, hur som helst! Jag skiter nog i de där extra 4 dagarna rent ut sagt om jag väl lyckats leva till 80-90! Osådå.. till frågan om varför det är så himla viktigt att mäta/screena blodlipider.. mm, dels som jag nämnt tidigare, för att vi kan och har råd, dels för att världens mest lönsamma medicin är statiner! Det är som du skriver.. och cirka 20-30% av befolkningen lider utav glukosintollerans/insulinresistans.. cirka 50% utav hyperinsulinemi! Dels så handlar det om gener, man brukar estimera 50%s verkan, resten handlar om kost, psykosocial miljö och livstil! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Grattis.. du har kommit fram till samma som mig.. litta taskiga APO-b och några andra lipider! Tack! Jag nämner inte mitt HDL, för jag vet att du bara skulle bli avundsjuk Sådå.. enligt känd vetenskap.. så kanske du och jag får 2-4 dar kortare liv.. iomed litta kajko lipider? 2-4 dar? Ja, då är det väl ännu större anledning att sluta hålla på att kolla lipider. Osådå.. till frågan om varför det är så himla viktigt att mäta/screena blodlipider.. mm, dels som jag nämnt tidigare, för att vi kan och har råd, dels för att världens mest lönsamma medicin är statiner! Ingen vettig anledning alls alltså Dessutom kostar det en massa pengar som vi kunde lägga på något bättre. Det är som du skriver.. och cirka 20-30% av befolkningen lider utav glukosintollerans/insulinresistans.. cirka 50% utav hyperinsulinemi! Så, vi kanske inte kan bestämma att vi ska höja referensvärdena för Apo-kvoten, men kan vi inte i alla fall enas om att dom värden som kostdoktorn använder sig av kanske är lite väl låga om man äter en hyfsat bra LCHF/Paleo? http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka Dels så handlar det om gener, man brukar estimera 50%s verkan, resten handlar om kost, psykosocial miljö och livstil! 50% gener? Jag tror jag har sett dig skriva det där på något annat ställe tidigare och inte egentligen reflekterat över det. Är det inte mer korrekt att säga att det är 100% gener? Jag tror att vi lätt lurar oss själva pga att vi är ett ovanligt flexibelt och anpassningsbart djur. Försöker vi äta/leva på sätt som vi inte är genetiskt anpassade för så kommer det att visa sig. På något sätt. Förr eller senare. Vi har lite olika gener och lite olika bra gener, men det är alltid 100% gener. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Tack! Jag nämner inte mitt HDL, för jag vet att du bara skulle bli avundsjuk 2-4 dar? Ja, då är det väl ännu större anledning att sluta hålla på att kolla lipider. Ingen vettig anledning alls alltså Dessutom kostar det en massa pengar som vi kunde lägga på något bättre. Så, vi kanske inte kan bestämma att vi ska höja referensvärdena för Apo-kvoten, men kan vi inte i alla fall enas om att dom värden som kostdoktorn använder sig av kanske är lite väl låga om man äter en hyfsat bra LCHF/Paleo? http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka 50% gener? Jag tror jag har sett dig skriva det där på något annat ställe tidigare och inte egentligen reflekterat över det. Är det inte mer korrekt att säga att det är 100% gener? Jag tror att vi lätt lurar oss själva pga att vi är ett ovanligt flexibelt och anpassningsbart djur. Försöker vi äta/leva på sätt som vi inte är genetiskt anpassade för så kommer det att visa sig. På något sätt. Förr eller senare. Vi har lite olika gener och lite olika bra gener, men det är alltid 100% gener. Du är inne på en del kloka funderingar.. jag är väl inne på litta samma.. fast jag är såklart avundsjuk på ditt höga HDL! Iomed att högt HDL tenderar att göra något åt våra genetiska/livstils- tillkortakomanden! Nämenaltså.. klart det är 100 pocent gener.. dvs Homo Sapiens Sapiens.. grejen är att det förekommer en variation inom arten! Jag är altså inte emot screening.. tvärt om, utan det är lixom dina egna tankar tolkningar av submarkörerna det handlar om och vad man bör göra åt eländet! Tex som någon klok sagt.. mäter man sockermetabolismen så hittar man cirka 20-30% som har problem.. mäter man insulin/C-peptid så är det cirka 50% som har problem! Såå.. näe det är inte något slöseri att mäta blodlipider.. slöseriet kommer när vården tolkar värdena och rekomenderar olika råd/mediciner. Dvs majoriteten lider utav metabolt syndrom! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted December 9, 2016 Author Share Posted December 9, 2016 Hej Igen, Då har vi fått ta nya prover igen via arbetsgivaren. Tänkte jag skulle delge dem här. Det är egentligen inte några större skillnader förutom Trig som ju faktiskt blivit betydligt bättre. Så något har ju hänt där. Samt faktiskt lite högre tot kol. Nå här är de: (Inom parentes föregående värden) Trig: 1,1 (1,8) ApoKvot 1,1 (1,1) ApoA1: 1,8 (1,9) ApoB 1,9 (2,1) TotKol 10,7(10) HDL 1,8 (1,8) LDL 8.1 (7,3) CRP 0,36 (0,6) Vad säger de lärda? Känslan är väl att något positivt hänt ändå iom lägre trig? Dock högre kol då.. Låt höra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Mnja, trg är kanske det mest fluktuerande värdet av alla lipidprover, handlar om så mycket.. tex dagsform. Det hamnade iallafall under 1,7, så är såklart positivt. APO-kvoten är oförändrad och litta hög.. den har iallafall inte blivit sämre. 10,0/1,8=5,55 10,7/1,8=5,94 Det är altså själva kolesterolet. Du har altså fortfarande ett högt HDL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 12, 2018 Author Share Posted August 12, 2018 Hej Igen! Länge sen jag skrev ovan post. Men vill dela med mig av nytagna värden nu. Jag har dessutom ändrat kosten lite. Äter idag mer utifrån Carnivore. Sedan 2-3 månader. Vilket jag tycker är fantastiskt. Träningen går ännu bättre. Än lättare hålla vikt. Mental stabilitet i top. Osv. Men här har ni värdena. Taget hos Werlabs: Blodfetter fS-Triglycerider 1.2 mmol/L P-Kolesterol 13.6 mmol/L P-HDL-kolesterol 2.4 mmol/L fP-LDL-kolesterol 9.1 mmol/L S-Apolipoprotein A1 1.7 g/L S-Apolipoprotein B 2.5 g/L P-Apo B/Apo A1(kvot) 1.4 Blodsocker B-HbA1c (IFCC) 29 mmol/mol Vad säger ni? Ex @Zepp @Xiro med flera! Werlabs läkare tycker jag ska gå till min lokala läkare för att utredas för FH. Skriver så här: "Med tanke på ditt kraftigt stegrade LDL bör din vårdcentral även ta ställning till om man bör utreda vidare för eventuell familjär hyperkolesterolemi. Det kan bli aktuellt med blodtryckssänkande läkemedelsbehandling. " Det där känns fel för mig. Då jag som nämnt tidigare i denna post hade lågt tot kol för 3,5 år sedan. Runt 5 alltså. Då kan de väl så vitt jag förstår inte vara det?? Låt höra vad ni tycker! Måste även få lägga till ett viktigt värde. Nämligen B-Trombocyter. Alltså Koagulationsförmåga: B-Trombocyter: 222 Ref. 145-348 10E9/L Så även den är väl bra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 https://www.dietdoctor.com/se/daligt-kolesterol-forlanger-livet saxat från Diet doctor: Stora snälla ”fluffiga” LDL-partiklar, och det ”goda” HDL, ökas av mättat fett i kosten. Små, täta, farligare LDL-partiklarna märks ironiskt nog mindre i det vanliga LDL-värdet, just för att de är små. De ökar främst av kolhydrater i kosten. Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Du har inte hållit på så länge med carnivore (2-3 mån). Hur åt du innan? Det tar tid innan blodfetterna ändras - tänker att de värden du visar oss beror på hur du ätit tidigare innan carnivore. Tänker att det tar åtminstone 6-12 mån innan man får tydliga förändringar av blodfetterna när man äter annorlunda. Vad tänker ni andra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 12, 2018 Author Share Posted August 12, 2018 Innan detta så har jag ätit LCHF i 3 år. Tester från tidigare period kan du se i tråden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 11 minuter sedan, Helgonet sade: Innan detta så har jag ätit LCHF i 3 år. Tester från tidigare period kan du se i tråden. Aha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Tittade igenom tråden - du skriver på några ställen att du äter enl Lchf/Paleo? Är det det du menar med Lchf nu idag också? Att du skulle lida av familjär förhöjning av kolesterolet framgår inte alls av dina tidigare provsvar. I så fall skulle du ha oförändrat mkt höga värden redan tidigt i livet. - Jag tänker att värdena är livsstilsorienterade. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 12, 2018 Author Share Posted August 12, 2018 Jo tidigare åt jag vanlig LCHF medans jag då idag senaste 3 mån ungefär har ändrat till Carnivore. Jag tolkar oxå de som att FH inte bör vara aktuellt för mig? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Har du läst vad Uffe Ravnskov skriver om FH (han har det själv): 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Jo jag har läst texter av han. Just därför jag lade till detta i min post där uppe Måste även få lägga till ett viktigt värde. Nämligen B-Trombocyter. Alltså Koagulationsförmåga: B-Trombocyter: 222 Ref. 145-348 10E9/L Så även den är väl bra? Så även om jag hade FH , vilket jag nog inte har, så bör ovan värde "rädda" upp det. Dvs värdet är ju inom normalen för koagulering. Eller vad säger du/ni? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 On 2018-08-12 at 14:46, Helgonet sade: Hej Igen! Länge sen jag skrev ovan post. Men vill dela med mig av nytagna värden nu. Jag har dessutom ändrat kosten lite. Äter idag mer utifrån Carnivore. Sedan 2-3 månader. Vilket jag tycker är fantastiskt. Träningen går ännu bättre. Än lättare hålla vikt. Mental stabilitet i top. Osv. Men här har ni värdena. Taget hos Werlabs: Blodfetter fS-Triglycerider 1.2 mmol/L P-Kolesterol 13.6 mmol/L P-HDL-kolesterol 2.4 mmol/L fP-LDL-kolesterol 9.1 mmol/L S-Apolipoprotein A1 1.7 g/L S-Apolipoprotein B 2.5 g/L P-Apo B/Apo A1(kvot) 1.4 Blodsocker B-HbA1c (IFCC) 29 mmol/mol Vad säger ni? Ex @Zepp @Xiro med flera! Werlabs läkare tycker jag ska gå till min lokala läkare för att utredas för FH. Skriver så här: "Med tanke på ditt kraftigt stegrade LDL bör din vårdcentral även ta ställning till om man bör utreda vidare för eventuell familjär hyperkolesterolemi. Det kan bli aktuellt med blodtryckssänkande läkemedelsbehandling. " Det där känns fel för mig. Då jag som nämnt tidigare i denna post hade lågt tot kol för 3,5 år sedan. Runt 5 alltså. Då kan de väl så vitt jag förstår inte vara det?? Låt höra vad ni tycker! Måste även få lägga till ett viktigt värde. Nämligen B-Trombocyter. Alltså Koagulationsförmåga: B-Trombocyter: 222 Ref. 145-348 10E9/L Så även den är väl bra? Jag säger som förut.. visst kan man vara orolig.. något skall man hur som helst oroa sig för.. det är nästan att föredra att oroa sig för olika värden i en HälsoScreening än att oroa sig för äktenskap/förhållande/ekonomi/räntor/amorteringar/barnens hälsa/karriär/jobbsituation/vänner.. dvs allt socialt, dvs om det där jag kallar för social/arbetsmässigt sitter hyfsat bra! Det känns fel för mig oxå för när min mor uppmätte cirka 13+ i Tot-C så gick både jag och min bror till vårdcentral/företagshälsa för att mäta kolesterol, det hamnade då för mig på 4 komma något och för min yngre bror på betydligt lägre värden. Dvs det handlar lixom inte om FH! Hur som helst, min mor gick på statiner några år, tills hon slutade på grund av biverkningarna, sedan dessa så vill hon inte ens veta sina lipidvärden.. problemmajset är att jag vill veta dem.. men hon tvärvägrar.. hon säger att det är bättre att dö tidigare än att äta statiner. Iallafall så bor hon numera på ett äldreboende, där tar de hur som helst litta blodprover, hon har även hypotyreos, samt är bipolär. Nu så har hon bra lipidvärden.. bättre än mig.. men hon är ju bara 83? Iallafall WTF.. det är nästan så jag får lust att lägga in mig på de avdelningar hon brukade frekventera som Bipolär och en del gånger på Endokrinologen! Jag har koll på vilka mediciner hon får numera och läser man Fass så är det rätt tunga sådana, mot bipolär sjukdom, finns en hel del biverkningar oxå.. men hon säger att hon aldrig mått så bra som hon gör nu.. dvs hon fungerar socialt utan en massa ups and downs! Så jag tillskriver till stora delar hennes nuvarande mediciner (tung psykofarmaka) hennes nuvarande tillstånd/Levaxin oxå, samt boendet där man får en social samvaro har påverkat hennes lipider i en positiv riktning.. jag har iallafall ingen annan förklaring? Iallafall så är väl varken du eller jag där ännu.. jag har fucking lågt HDL, 0,9-1, samt lika usla Trg som dig det har garanterat något samband, men jag har i princip slutat oroa mig och så får vi se om det förbättras när jag går i pension rätt snart iallafall inom 2,5 år! Klart att vi skall vara oroliga, vi kanske bara får leva till 80 och inte till 90? Hur som helst du kan räkna bort Metabolt syndrom från dina eventuella farhågor.. återstår resten av dina livsval! Och Werlabs läkkare, som varken du eller jag träffat ger de rekommendationer som är standard, dvs det är bra, de varnar dig om något värde är extremt, jag har oxå samma rekomendation.. men jag har lixom du redan sorterat bort FH som någon orsak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Tack Zepp för långt och uttömmande svar. Näe de är ju exakt det jag reagerar mot. Att de bara drar upp de ur rockärmen utan att kolla något runt min Kol när jag var ung. Så FH är det nog icke som sagt. Eller då andra åkommor vi diskuterat tidigare i tråden. Såsom metabolt syndrom osv. Så man kan ju då funderar på vad som är fel. Om något ens är fel. Men gentemot dagens läkarkår så är något ju fel. En sak är då säker att Statiner kommer jag aldrig ta.. Läkaren från Werlabs säger även: Det kan bli aktuellt med blodtryckssänkande läkemedelsbehandling. Även detta måste jag undra vad som menas? Utan att de vet mitt blodtryck? Som du även är inne på är det ju helheten som är viktig. Och i alla andra aspekter av livet är det bara ljust och fint! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 23 minuter sedan, Helgonet sade: Tack Zepp för långt och uttömmande svar. Näe de är ju exakt det jag reagerar mot. Att de bara drar upp de ur rockärmen utan att kolla något runt min Kol när jag var ung. Så FH är det nog icke som sagt. Eller då andra åkommor vi diskuterat tidigare i tråden. Såsom metabolt syndrom osv. Så man kan ju då funderar på vad som är fel. Om något ens är fel. Men gentemot dagens läkarkår så är något ju fel. En sak är då säker att Statiner kommer jag aldrig ta.. Läkaren från Werlabs säger även: Det kan bli aktuellt med blodtryckssänkande läkemedelsbehandling. Även detta måste jag undra vad som menas? Utan att de vet mitt blodtryck? Som du även är inne på är det ju helheten som är viktig. Och i alla andra aspekter av livet är det bara ljust och fint! Ja får de inte bjuda på litet Statiner så måste de komma på någon annan fin medicin som skulle passa dig. Hmmm... men varför inte litet förebyggande blodtryckssänkande medicin? - "han kommer säkert att få högt blodtryck så småningom"? 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Ja visst är de lite lustigt... men jag har mailat dem och läkare. Med förhoppning om nå annat svar än detta. Har tagit med lite mer fakta åt dem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 13 minuter sedan, Helgonet sade: Ja visst är de lite lustigt... men jag har mailat dem och läkare. Med förhoppning om nå annat svar än detta. Har tagit med lite mer fakta åt dem. Jag börjar tycka att många läkare är oseriösa - helt i behandlingsrekommendationernas (puh!) ledband. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 42 minuter sedan, Helgonet sade: Tack Zepp för långt och uttömmande svar. Näe de är ju exakt det jag reagerar mot. Att de bara drar upp de ur rockärmen utan att kolla något runt min Kol när jag var ung. Så FH är det nog icke som sagt. Eller då andra åkommor vi diskuterat tidigare i tråden. Såsom metabolt syndrom osv. Så man kan ju då funderar på vad som är fel. Om något ens är fel. Men gentemot dagens läkarkår så är något ju fel. En sak är då säker att Statiner kommer jag aldrig ta.. Läkaren från Werlabs säger även: Det kan bli aktuellt med blodtryckssänkande läkemedelsbehandling. Även detta måste jag undra vad som menas? Utan att de vet mitt blodtryck? Som du även är inne på är det ju helheten som är viktig. Och i alla andra aspekter av livet är det bara ljust och fint! Att Werlabs läkare skrivit som hen gjort i ditt och mitt fall anser jag inte är fel, det är enstaka provtillfällen och hur som helst de är utbildade för att reagera på avvikande värden och föreslå olika mediciner/behandlingar, vid olika symptom.. man får även ta i beräkningen läkarens tillkortakommanden och att hen inte har följt dig hela livet. Inte nog med det, jag har mött AT-läkare som jag haft långa diskutioner med, samt dietister som jag skulle kunna ge en del kostråd till. Iallafall min huvudläkare är lixom inne på litta samma som mig, du kan få mediciner om du vill testa dessa och han skickade mig till dietisten utifall jag kunde få något tips där men han trodde inte att det skulle hjälpa varken mediciner eller dietisten.. utan det är så det ser ut bland befolkningen. Och sen angående blodtryckssänkande, det är standard, har man risk för CVD så skall man oxå hålla koll på blodtrycket! Dvs det ingår i själva matrisen för risk för femårig allvarlig CVD! Övrigt som ingår är blodsocker/diabetes/fettma/metabolt syndrom typ! Såå.. det är fortfarande en gåta att just dina LDL-C och APO-b är höga.. och dina trg kunde oxå vara bättre. Eventuellt har du tur.. eller beror på din relativa ungdom att dina HDL fortfarande är bra, rent ut sagt svinbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Ja de jobbar ju utifrån protokollet. Det förstår jag. De gör ju rätt i sak. Men man önskar att de hade en lite mer vidare syn ibland. En helhetssyn. Gällande just blodtrycket så har det varit detsamma sen jag började mäta det.. Dvs med tot kol på 5 till dagens. De mesta är ju bra i alla avseenden. Och då även HDL är ju i topp. Varför så är fallet vet jag icke. Träning kan påverka? Jag har sneglad lite på Dave Feldman. Och LMHR. Och de skulle kunna vara nå. De enda som inte stämmer i det facket är då att mina trigs är lite över den gruppens. Men annars finns likheter. Hur som haver. Vore intressant att veta orsaken till de värden då som är "out of range" . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 14, 2018 Share Posted August 14, 2018 Dave Feldman skriver om höga triglycerider här: http://cholesterolcode.com/high-triglycerides-on-low-carb-and-what-to-do-about-it/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 15, 2018 Author Share Posted August 15, 2018 Intressant. Traditionellt dricker jag mycket kaffe. Men har faktiskt börjat dra ner på de nu. De kanske kan få utslag i framtida test. Och försöker äta så rent de går. Dvs utan tillsatt fett. Äter som sagt enligt Carnivore nu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Har inte läst så noga här i tråden men du verkar ha bra insikter i detta, Ravnskovs råd om koagulationsfaktorer, etc. Skulle du trots allt kvarstå i oro, och ha relevant sjukdomshistoria hos dina föräldrar och syskon - gör arteriografi. Ger den lugnande besked kan du vara nöjd. Andra tester som kan guida dig i försök att optimera är läckande tarm (PEG challenge test) och matöverkänslighet (ImuPro e likn). Om du är under viktnedgång, eller annan omställning, t ex på grund av carnivore, så kan bl a kolesterolvärdena vara tillfälligt påverkade. Glöm inte att LDL ofta är beräknat, men jag vet inte i ditt fall. Standardformeln stämmer inte för lågkolhydratare som har låga triglycerider, 1,1 är gränsen om jag minns rätt. Standardformeln ger då ofta för högt värde. Du ligger ju väldigt nära 1,1. Jaja, jag skrev nog bara sånt du redan vet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 Tack Xiro för ditt svar! Jo läste på lite runt FH osv. Men har ju ändå inte det. Men men.. Vi har faktiskt ingen sjukdomshistoria i familjen heller. Har faktiskt aldrig tänkt i de banorna som läckande tarm eller matöverkänslighet? Har ju varit lite under viktnedgång iom Carnivore om det påverkat siffror vet jag dock inte. Och nej jag vet långt ifrån allt men är väldigt intresserad av att lära mig så mycket som möjligt! Så keep it coming 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 On 2018-08-13 at 23:48, Helgonet sade: Hur som haver. Vore intressant att veta orsaken till de värden då som är "out of range" . Prexis.. och om du kommer på något så PMa mig först.. sen kan du skriva ett längre inlägg här för alla andra, som förklarar hur det hela hänger ihop! Iallafall.. nu blir det filosofiskt och existentiellt.. vi strävar efter att leva "optimala liv", det är en mänsklig svaghet/styrka ibland.. oså bor vi i ett av världens rikaste länder där rätt många har tid och råd att fundera hur vi fixar det hela? I fattigare länder bland de allra fattigaste där har man helt andra funderingar och då kan det handla mer om att överleva och klara sig i ett kortare perspektiv, typ mat för dagen, barnadödlighet, infektioner, osv! Vi kan läsa om detta varje dag och där folk som lever på de premisserna är villiga att riskera sina liv för att ta sig till Europa för att få om inte ett "optimalt liv" så iallafall ett drägligt sådant. Hur som helst.. screena hela befolkningen i vårt land/varje år/hela livet.. och nästan alla får något värde som är "Out of range"! Förmodligen och rätt sannolikt så ju yngre man är ju färre avvikelser, ju äldre man är och huruvida man bränt ljuset från bägge ändar ju fler avvikelser. Iallafall.. nu tangerar vi LCHF här.. man får skilja på FH och Metabolt syndrom/hyperinsulinemi, samt dessutom andra litta ovanliga avvikelser som kan handla om dels genetik eller oftare om livsstil. Dvs det där om livsstil sammanfattar jag i begreppet "bränna ljuset i bägge ändar", dvs vi är djur med specefik genetisk komposition som antagligen är av evolutionen anpassade för att överleva ett liv på savannen.. iallafall så länge att vi får en livskraftig avkomma! Såå.. i princip lever vi 2-3 gånger längre än vad evolutionen (på savannen i Afrika, Homo Erectus/Homo Habilies) skapade oss för? Oså snabbt tillbaka till Werlabs prover, vi lever ju längre än vad våra förfäder gjorde på Savannen, iallafall så har lipider/apolipoproteiner seglat upp och då som en indikation femårig risk för CVD!! Dvs risken att dö ökar med stigande ålder.. så om man har vår evolution från Afrika i åminne, samt att vi lever iallafall 2-3 gånger längre än våra förfäder (från stenåldern) så får man då hålla koll på att man inte bränner ljuset i bägge ändar! Dvs en farsot som drar över världen är Hyperinsulinemi/metabolt syndrom/diabetes! Dvs en sak vi rätt lätt kan undvika är just Hyperinsulinemi/metabolt syndrom speciellt om man lever i Sverige och därmed har full axcess till sjukvård/har råd att bekosta andra sk hälsoundersökningar/provtagningar! Dvs vi pratar då altså om en femårig risk för att utveckla någon form av allvarlig cardiovaskulär/livsförkortande händelse,, typ infarkt/stroke! Dvs den screeningen är då sällan fel.. iallafall inte om man lyckats överleva upp till medelåldern.. på Afrikas Savann på stenålderns så det förmodligen den period då vi står med ena foten vid graven.. dvs då är vi förbrukade/vi behövs inte lika mycket mer för att fortplanta vår art? Och om vi är lyckligt lottade så har vi iallafall fört våra gener vidare? Såå.. modern vetenskap ( så gott man vet/så gott man förstår) handlar då om vilken risk man har för att utveckla femårig CVD risk.. vilket skall ställas i proportion till förmågan att leva tills man blir 100! Hur som helst risken att leva till 100 är i princip obefintlig.. risken att dö tidigare av iallafall CVD är cirka 99,99%! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 19, 2018 Author Share Posted August 19, 2018 Alltid intressanta svar från dig Zepp Och sant är som du säger. Vi är ju friskare och lever längre än någonsin. Men utifrån det så vill man, läs jag, såklart optimera det och leva än längre. Leva än bättre här och NU. Därav kostvalet och all fysisk träning. Jag vill tro att vi/jag är på rätt spår med den kost vi äter. Men nu då visar vissa värden lite fel gentemot svenson värdena. Dock tror jag inte att de kanske är så illa. De viktigaste värdet om man ska tro de som kan är ju trig/HDL. Och i den aspekten ligger jag ju faktiskt bra till. Dvs 1.2/2.4 = 0,5. Som jag tolkar många är det värdet de enda som eg spelar roll alls. Från webb: TG/HDL-C ratio less than 0.87 is ideal TG/HDL-C ratio above 1.74 is too high TG/HDL-C ratio above 2.62 is much too high Så saker borde ju vara "optimala". Och jag menar vad är alternativen. Lyssna på herr doktor och ta piller??? Njaa... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Minns inte att jag läst Triglycerider/HDL som riskbedömning. @Helgonet har du länk till info på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgonet Posted August 20, 2018 Author Share Posted August 20, 2018 @Xiro det finns fler som nämnt detta. Men ex https://www.docsopinion.com/2014/07/17/triglyceride-hdl-ratio/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 On 2018-08-18 at 13:23, Zepp sade: Såå.. i princip lever vi 2-3 gånger längre än vad evolutionen (på savannen i Afrika, Homo Erectus/Homo Habilies) skapade oss för? Kan du backa upp det där påståendet på något sätt? Eller förklara hur du menar? Jag tänker att vi lever typ så länge som vi är skapade för Citat The best known study into longevity among hunter-gatherer tribes concluded that the mode age amongst a variety of different hunter-gatherer tribes across the world ranged from 68 to 78 years of age, with the overall mode calculated to be 72 (Gurvan, 2007). This means that, by and large, if you didn’t perish as an infant or succumb to infection, illness, warfare or walk off a cliff in the darkness of the night then a healthy hunter-gatherer could expect to live to a respectable ripe old age, even by modern global standards. http://www.thepaleomodel.com/2015/01/cavemen-died-young-so-why-eat-paleo.html Citat This data shows that human longevity is not a product of modern living. It shows that we have inherent proclivities toward long life, as long as we satisfy certain criteria – namely, the steady acquisition of food and shelter and the avoidance of infection, trauma, illness, and violent injury. The evolutionary lifestyle that eschews modern industrial processed food and promotes healthy levels of activity is the same one that supported our evolution into long-living Homo sapiens. Modern technology, sanitation, and medical advances are merely the cherries on top of an already solid framework. https://www.marksdailyapple.com/life-expectancy-hunter-gatherer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts