Strutfus Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Hej har kommit igång igen med lchf. Men.har haft väldiga gallsmärtor, då jag äter mkt fett. O fett i kaffet. Ska till läk o kolla om det finns stenar. Hur äter jag nu ? Hoppas på bra svar♡☆♡ Mvh Jeanette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Ät naturligt feta produkter, men oftare och mindre mängder åt gången, än vad som är vanligt på LCHF. Drick kaffet utan fett. Öka på andelen protein, om det behövs för mättnad. Om det upplägget hjälper, ät så åtminstone tills du vet hur det ser ut med stenar. Hjälper det inte, då kanske du behöver minska på fettet ytterligare. Som jag förstått det, minskar fet mat risken för bildandet av nya stenar, men förvärrar symptomen av de som redan finns, får dem att röra på sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Har du tur så kan stenarna åka ut av sig själv då den fettrika kosten driver på stenarna. Har du stora stenar som inte kommer ut av sig själv så kan det kanske bli aktuellt med en operation. Som EVS säger så är det kolhydratrik föda som verkar stå för bildandet av stenar och fet mat förhindrar, då det blir större "genomspolning" av galla i gallgångarna och blåsa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted June 19, 2016 Author Share Posted June 19, 2016 ?-Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Om man säger som så.. man bör ta gallsmärta på allvar! Sitter till höger under nedre revbenet. Iallafall, är det stenar lär de knappast komma ut annat än via operation.. är det grus så gäller att utrusta sig med Diklofenak och dricka fettkaffe! Oskuret är alltid bäst.. men det skadar inte med en gallröntgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts