Peter B Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Man kan köpa ett relativt billigt testkit för totalkolesterol och triglycerider på Amazon (det finns för HDL också men då rusar kostnaden iväg)Jag är ganska sugen på att köpa ett...då skulle man kunna testa sånt som vi ofta pratar om .... hur länge man bör fasta innan provtagning .. hur mejerifetter påverkar ...hur mättade fetter påverkar...hur värdena varierar mellan olika dagar .... etc... Några fler som skulle tycka att det vore skojigt? ;-)https://www.amazon.co.uk/Self-Testing-cholesterol-triglycerides-glucose-diabetes/dp/B016L0D1QM/ref=sr_1_6_a_it?ie=UTF8&qid=1466366685&sr=8-6&keywords=prima+cholesterol 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Jag köpte en Cardiocheck-PA för några år sedan. Använde den några ggr i början men tröttnade - den visade ju så höga värden https://www.medistore.se/product/kolesterolmatare-och-blodsockermatare-cardiochek-pa 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Synd att man verkar vara så ensam med det här intresset för att testa sig själv hemma .... ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Egentligen så tycker jag att "siffror" är mycket spännande. Men eftersom jag är övertygad om att kolesterolet (hela bibban) inte är så intressant egentligen, så mäter jag inte. Det hade varit mycket mer intressant om det fanns "hemmakit" för HbA1c och C-Peptid Så till dess de finns på marknaden så avvaktar jag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Synd att man verkar vara så ensam med det här intresset för att testa sig själv hemma .... ;-) Riktigt trevligt att du inte får fler följare, det finns ju ingen anledning att upprepat testa kolesterol! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Riktigt trevligt att du inte får fler följare, det finns ju ingen anledning att upprepat testa kolesterol! Jodå...det är många som t ex testar sina TG och undrar över värdena och sen brukar vi ha långa diskussioner om hur länge man behöver vara fastande för att få ett "korrekt" värde....det kallas för nyfikenhet. ;-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Som du vet Peter köpte jag också en Cardiochek för ett par år sedan. Den har mätstickor för totalkolesterol, triglycerider och HDL. Problemet är bara att stickorna är så förfärligt dyra och ibland kort datum. Maskinen vägrar använda en mätsticka som gick ut igår... Så det senaste året har jag bara haft TG-stickor, för jag tänker det är det viktigaste att hålla koll på. Men nu är de slut och vid alla mättillfällen har de varit låga och fina så motivationen att hålla koll är liksom inte på topp. Så när det gäller den du funnit på Amazon - kolla upp vad extra stickor kostar innan du bestämmer dig. Jag tror du skulle tycka det var roligt med dessa mätningar och posta gärna resultaten om du börjar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Mätdosan kostar ca 700 sek Om man sedan bara räknar stickkostnaden för TG blir det ca 15 kronor/test. Det är helt OK tycker jag ...att testa av hur en fettrik måltid påverkar...med typ 6 mätvärden: innan måltid 30 min efter 2h efter 4h efter 8h efter 16h efter ...skulle gå på under 100-lappen...skulle vara intressant att upprepa ett sådant test och se om det ger likartade resultat . (jag är inte alls nördig) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Jag väntar på att få en SCIO via Kickstarter när som helst. Undrar om den kan säga något om lipiderna. https://www.consumerphysics.com/myscio/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Kul grej ... Om några år, kanske. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brumolf Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Ju mer man forskar om kolesterol ju mer inser man att alla mätningar av det borde förbjudas då det är sämst till allt när det gäller diagnoser av folk. Mät levervärden eller insulinnivåer istället så får man ju mer koll på diabetes eller andra faror som är betydligt mer realistiska att vara rädd för. Tex så har 25% av USA befolkning över 65år diabetes-2 och har man diabetes som klassas som en hög riskfaktor till hjärtsjukdom så ökar din risk att dö av "CVD" vid 75 års ålder från ca 2% till 10% om man kollar lite snabbt på lite grafer över statistik... Så varför är man orolig för sitt kolesterol då? Vad ska du göra åt kolesterolet? Det är ju ett självreglerande system som kroppen ska sköta själv... Eller du kanske vill rida på dom 3 dagar längre livstid som statistiken ger dig om du äter medicin som ger dig 100 biverkningar och ligger sjuk resten av livet. Minns inte vems som hade tagit fram dessa siffror men alvedon hade ju 1 på 100 chans att rädda dig om du har hjärtproblem och börjar tugga det dagligen, jämfört med statiner som hade 1 på 80 chans att rädda dig. Och det va baserat på läkemedelsbolagens saltade statistik som dom framhäver statiner extra bra med div fusk. Byta kosten hade ju 1 på 30 chans att rädda dig.... så "LCHF 4 life" 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brumolf Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Glömde jag säga att folk som äter statiner ökar ju sen risken att få diabetes från 25% till 37%. Anledning jag nämner statiner är ju för det är ju det enda du kan göra om du vill rubba dina kolesterolvärden i någon riktning om du nu tror att din kropp gör fel.... förändringar genom maten visade ju Fredrik Nyström i sin skräpmatsstudie att dom oftast var tillfälliga och kunde gå mot hälsosamma värden även med ganska dålig kost. Min personliga teori från hans studie är att man får bra värden om kroppen får tillräckligt med energi att göra det den vill i samband med att man är frisk. har man massa insulin eller andra fel i kroppen så kan det ju vara så att kolesterolet går åt för att göra sin uppgift att läka och skapa nya celler och då ger lägre nivåer av dom "goda". Och byta kost i chansen att rädda dit liv så framgick inte mellan vilka men jag chansar att det är den vanliga från kolhydratrik "normalkost" till en kolhydratrik "medelhavskost". Tänk vad en fettrik riktig kolhydratkost har för styrka då som kan minska risken att då diabetes från 25% till <1% och samtidigt ge dig viktnedgång som också är en ytterligare 10% ökning från dom 2% jag nämnde innan... Så håll koll på diabetesfaktorer och skit i kolesterolet och elda inte på industrin som rider på dålig vetenskap. Måttband runt magen har jag hört gett bättre mätresultat på din risk att dö av hjärtproblem också.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Man kan köpa ett relativt billigt testkit för totalkolesterol och triglycerider på Amazon (det finns för HDL också men då rusar kostnaden iväg) Jag är ganska sugen på att köpa ett...då skulle man kunna testa sånt som vi ofta pratar om .... hur länge man bör fasta innan provtagning .. hur mejerifetter påverkar ...hur mättade fetter påverkar...hur värdena varierar mellan olika dagar .... etc... Några fler som skulle tycka att det vore skojigt? ;-) https://www.amazon.co.uk/Self-Testing-cholesterol-triglycerides-glucose-diabetes/dp/B016L0D1QM/ref=sr_1_6_a_it?ie=UTF8&qid=1466366685&sr=8-6&keywords=prima+cholesterol Jag tycker det vore jätteskojigt om du köpte de där kitten och testade.. och sen skrev här hur det utföll! Jag är mer inne på att köpa en MC! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Brumholf, jag håller inte med dig. :-)Att statiner inte har någon effekt på totalmortalitet och hjärthälsa är en helt annan frågeställning....och att strunta i att vara intresserad av lipidprofiler för att läkemedelsbolagen tjänar pengar på statiner förstår jag inte heller riktigt argumentet för? Tvärtom är det väl extra viktigt vara intresserad av dessa frågor då? Det är lite som att säga att Uffe Ravnskov borde lägga av med sin forskning. Att lipidprofiler kan användas som hälsomarkörer finns det mycket som tyder på...exakt hur de skall tolkas är väl dock inte lika uppenbart. ;-) Ett högt TG, högt LDL och ett lågt HDL skulle i alla fall oroa mig. För mig är det uppenbart att t ex LCHF kost kraftigt påverkar ett antal submarkörer bland annat Triglycerider och HDL. Det skulle nästan vara konstigt annars...Emellanåt förs det långa diskussioner om hur lång fasta som behövs för att TG-värdet ska vara rättvisande...jag är så knäpp att jag tycker att det skulle vara kul att ta reda på vad som gäller. ;-) Sen förstår jag inte riktigt varför man ska ställa hälsomarkörerna mot varandra? Jag är intresserad av midjemått, insulinnivåer, blodtryck, ketoner, blodsocker, osv. Zepp köp den där jävla MC:n, nu!!! Till sist jag har full förståelse för att man är nöjd med att LCHF funkar och skiter i vetenskapen bakom. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Behövs tester efter detta? TV4 Play: Onda kolesterolet inte farligt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Jag tror att om man försöker se hela lipidpanelen som ett enda värde där man sedan med mediciner försöker trycka ner ett av värdena ,LDL, då har man förenklat det hela alldeles för mycket. Därför går det som det går när man använder statiner. Som jag tycker man ska tolka Ralf och company är att om man lyfter ut ett specifikt värde ur lipidpanelen kanske man inte får det resultat man trodde.Om man istället ställer frågan är det bra för hälsan att gå omkring med ständigt höga värden av triglycerider är min gissning att svaret kan bli ett annat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brumolf Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Alla som pratar om kolesterol har ju bränt sina broar kan man ju säga, jag kommer dumförklara alla läkare som yttrar sig om kolesterol i framtiden. Men missuppfatta mig inte helt. Jag hyllar dom som har gått emot strömmen och gjort forskningar som visat på att det man trodde var fel, och jag uppmuntrar till ny forskning, men jag kommer inte ta någon ny forskning seriöst förns man gör det på rätt sätt med metoder som flera kan upprepa samma resultat och visa på något tydligt. framtiden nu kommer ju vara ett "kasta forskningar på varandra krig" mellan läkare och statin-främjarna. Men man kommer ju få leva med folk som tror att jorden är platt ett bra tag till, id****r på TV kommer nog ta ett tag innan dom säger rätt om fett och kolesterol.... Och det jag menar är ju att triglycerider och andra mätpunkter är ju bättre att kolla på än totalt kolesterol små eller stora ldl och hdl. Och det man mäter med något hemma är nog inte så intressant då det kanske är ganska dålig noggrannhet på det också.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Mmm Brumolf...jag var lite slarvig i rubriken som skrev kolesterol....den testutrustning jag tittade på mäter visserligen totalkolesterol men också triglycerider.Jag tror nog att mätnoggrannheten är acceptabel. ...sen det jag siktar in mig på att mäta är egentligen tre saker dels hur tid efter måltid verkar påverka mätvärdena eftersom det diskuteras ofta ...det andra är variabiliteten på mätvärdena...alltså om de svänger mycket över relativt korta tidsperioder....typ vecka 1 mätvärde A och vecka 2 mätvärde B...eftersom många går och testar sig och sen är man orolig eftersom något gått upp eller ner...det kanske är så att värdena helt naturligt svänger med låt oss säga 20-30 %. Då är egentligen alla förändringar som ligger inom den marginalen ointressanta. ...sen kan det också vara intressant och se hur eventuella kostjusteringar påverkar mätvärdena. Mitt mål är egentligen bara att lära mig mer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Mmm Brumolf...jag var lite slarvig i rubriken som skrev kolesterol....den testutrustning jag tittade på mäter visserligen totalkolesterol men också triglycerider. Jag tror nog att mätnoggrannheten är acceptabel. ...sen det jag siktar in mig på att mäta är egentligen tre saker dels hur tid efter måltid verkar påverka mätvärdena eftersom det diskuteras ofta ...det andra är variabiliteten på mätvärdena...alltså om de svänger mycket över relativt korta tidsperioder....typ vecka 1 mätvärde A och vecka 2 mätvärde B...eftersom många går och testar sig och sen är man orolig eftersom något gått upp eller ner...det kanske är så att värdena helt naturligt svänger med låt oss säga 20-30 %. Då är egentligen alla förändringar som ligger inom den marginalen ointressanta. ...sen kan det också vara intressant och se hur eventuella kostjusteringar påverkar mätvärdena. Mitt mål är egentligen bara att lära mig mer. Det jag även tycker skulle vara intressant med dessa mätningar, det är både vad Kolesterolet och Triglyceriderna säger de dagar man inte mår så bra, de dagar man är sjuk och även de dagar man har tränat hårt och har "träningsvärk". Reparationsvärde med andra ord 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Det jag även tycker skulle vara intressant med dessa mätningar, det är både vad Kolesterolet och Triglyceriderna säger de dagar man inte mår så bra, de dagar man är sjuk och även de dagar man har tränat hårt och har "träningsvärk". Reparationsvärde med andra ord Prexis.. för träning vill jag varna å det bestämdaste.. det ger en massa submarkörer som statistiskt kan leda till ond bråd död! För det första, det leder till ökad muskelkatabolism, fettkatabolism.. glykogenkatabolism! Nedbrytningsprodukterna hamnar förr eller senare i levern där de bidrar till ökad kolesterolsyntes. Man får i sig mer syre som ökar den oxidativa stressen! Man får brist på glukos och mer FFA i blodet! Oså inte nog med detta.. stresshormonerna kortisol, adrenalin, noradrenalin ökar! Men då har jag inte nämnt det värsta.. man blir helt trött och slut.. vill bara se på TV äta pizza och dricka öl! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Prexis.. för träning vill jag varna å det bestämdaste.. det ger en massa submarkörer som statistiskt kan leda till ond bråd död! För det första, det leder till ökad muskelkatabolism, fettkatabolism.. glykogenkatabolism! Nedbrytningsprodukterna hamnar förr eller senare i levern där de bidrar till ökad kolesterolsyntes. Man får i sig mer syre som ökar den oxidativa stressen! Man får brist på glukos och mer FFA i blodet! Oså inte nog med detta.. stresshormonerna kortisol, adrenalin, noradrenalin ökar! Men då har jag inte nämnt det värsta.. man blir helt trött och slut.. vill bara se på TV äta pizza och dricka öl! Kul sarkasm! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts