Jump to content

Mina erfarenheter + grundläggande frågor om LCHF

Flua

Recommended Posts

Hej!

Är inne på forumet för första gången. Spännande!

Har just avslutat läsningen av boken Matrevolutionen. Fascinerande! Men jag får inte bitarna att falla på plats till en helhetsbild.

Är nu 70 år och har genom livet testat olika kostsystem. Var lakto-vegetarian i 25 år, inspirerad av mina föräldrars intresse för den så kallade Waerland-kosten = råkost, fullkorn ("kruska") + mjölk. Are Waerland tryckte mycket på att vi inte har att göra med sjukdomar, utan med livsföringsfel. Han ansåg även att socker är ett gift för kroppen. Hänvisade ofta till Hunza-folket, som påstods vara världens friskaste och mest hälsosamma folk. Jag läste alla Waerlands böcker.

Vegan prövade jag på att vara under sex års tid.

När jag blev vegetarian på 60-talet var den allmänna teorin bland oss "gräsätare" att människan, Homo sapiens, är växtätare, alls inte köttätare. Människans långa tarm, menade man, talade emot att vi skulle vara köttätare. Waerland brukade resonera som så, att vi bör ha lika många avföringar per dag som antalet måltider. Maten ska passera snabbt genom systemet. Kött har en helt annan effekt. Det stannar kvar länge i vår långa tarm, ger lite slaggprodukter och är följaktligen förstoppande. Att få igång tarmen igen och att rensa ut (lavemang) stod därför överst på programmet för waerlandisterna. Många hälsohem bygger sin verksamhet på vad Are Waerland skapade.

Som en sökare bland kostsystemen har jag under senare år närmast snubblat över (via geologin!) det paleolitiska kostsystemet (felaktigt kallat "stenåldersmat"). Idag vet vi ju att Homo sapiens alls inte är någon ren växtätare. I stället är "paleo" det närmaste vi kan komma en riktig förståelse av människan när det gäller hennes kost. Vår ursprungliga mat.

Detta som en kort bakgrund till min frågor om LCHF-kosten.

- I Matrevolutionen talas det om LCHF som den mat vi är "genetiskt designade" för att äta. Men det stämmer ju inte riktigt. Man åt inte mejeriprodukter under paleolitikum (från ca 2,5 miljoner år sedan - för ca 10 000 år sedan). Kostdoktorn skriver [s.206]: "Huvudskälet att acceptera feta mejeriprodukter i lågkolhydratkost idag är att de gör livet enklare och godare. /.../ Feta mejeriprodukter verkar ofarliga." Men är det inte just så försvararna av skräpmaten också resonerar, att livet blir enklare och godare? Och håller evolutionsmedicinarna med om påståendet att feta mejeriprodukter verkar ofarliga? Innebär det inte en stor risk att sätta sig över vad evolutionen designat oss för att äta? Vad jag hittills kunnat se så har mejeriprodukterna en framträdande roll inom LCHF. Kan det då vara riktigt att framhålla LCHF som mat som vi är "genetiskt designade" för att äta? Någon som har ett  bra svar?

- LC står för "Low Carb". Men hur mycket kolhydrater bör man då äta? LCHF är ju inte endast kött, fisk, ägg och mejeriprodukter. Vad som kallas ovanjordsgrönsaker tillkommer. Men här börjar förvirringen. Snabba kolhydrater av typen bröd, kakor, pasta och ris är uteslutna, vilket är lätt att förstå. Denna uteslutning görs även inom "paleo". Men hur mycket grönsaker kan man äta? Grönsaker är långsamma kolhydrater. Inom både vegetarismen och inom "paleo" kan man äta hur mycket grönsaker som helst. När det gäller naturfolken kunde proportionerna mellan animaliska och vegetabiliska inslag i kosten variera mycket, från huvudsakligen animalisk kost till huvudsakligen vegetabilisk. I samtliga fall förekom ingen övervikt eller sjuklig fetma som idag. Naturliga "veganer" har man dock inte hittat, det är tydligen ett modernt påhitt. Förvirringen uppstår när man i Matrevolutionen får läsa [s.194] att 50 gram (!) kolhydrater per dag "har föreslagits som övre gräns för ortodox LCHF". Jag plockade genast fram min digitala brevvåg. 50 gram = en halv medelstor morot! Min alldeles personliga kommentar till detta är att jag alltid undvikit skräpmat. Men nästan varje dag sedan 60-talet har jag ätit ett berg bestående av råriven morot, råriven rödbeta och råriven vitkål med ordentligt med olivolja på toppen. Plus alla övriga grönsaker på ett jättestort fat. Alltså långt över 50 gram. Till detta kom så fullkorn, bönor och yoghurt. Så när alla mina gamla skolkamrater och vänner successivt gick upp i vikt och skaffade sig en präktig bukfetma, behöll jag min ungdoms kroppsvikt genom livet. Jag såg ju vad de andra stoppade i sig, det var "husmanskost" och, framför allt, snabba kolhydrater (skräpmat). För några år sedan började jag dock pröva "paleo", och då gick jag ner 10 kg i vikt! Jag blev alltså ännu smalare. Idag väger jag 77 kg och är 1,89 lång, BMI = 21,6. Min fråga kan då formuleras: Om LCHF rekommenderar så lite som 50 gram kolhydrater per dag, då blir väl inslaget av grönsaker i kosten försvinnande litet och inslaget av "kött, fisk, ägg" oerhört dominerande? Och i min bekantskapskrets hör jag dessutom viskningarna: "Börja inte med LCHF, det är bara smör och grädde, alltså fett, fett, fett".

Avslutningsvis. Jag kan förstå att överviktiga personer bör äta så lite kolhydrater som möjligt för att uppnå resultat. Men för oss som är normalviktiga och inte har problem med viktuppgång (snarare då med viktnedgång) måste ju 50 gram kolhydrater snarare vara en undre gräns. Det handlar ju dessutom om långsamma kolhydrater (potatis exempelvis är ju inte någon snabb kolhydrat). Min egen kost är således för närvarande inspirerad av tre olika kostsystem - det vegetariska, det paleolitiska och LCHF. Gemensamt för dem alla är frånvaron av skräpmat. Kanske är det allra viktigast i sammanhanget. Fetmaexplosionen kom nämligen med skräpmaten. Industrin fick herraväldet över vår mat och den tid vi tidigare ägnat vår mat rationaliserades bort.

Till sist. Det här med att vara smal har sina komiska inslag. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktig idag. I USA är endast var tredje vuxen normalviktig. Det har gått snabbt - människorna som rörde sig på stan under 50- och 60-talet då jag växte upp såg helt annorlunda ut jämfört med hur de ser ut idag. De var smala. Men idag får jag höra att jag är "mager". "Ät upp dig!" Allting beror ju på vad man jämför med. Det onormala har blivit normalt, och det normala har blivit onormalt. Det är därför de flesta överviktiga struntar i att ändra matvanorna; de är ju normala och trivs med det. De får t.o.m. stöd av läkarna, som själva är överviktiga... Absurt, säger jag. Med RIKTIG MAT blir man helt enkelt inte överviktig.

Hoppas någon kan nappa på det jag skrivit!   

• Like 5

Välkommen till forumet Flua!

Visst är det något av en kompromiss att man på LCHF tillåter feta mejeriprodukter. Vi har i alla fall inte genom biologisk evolution blivit "designade" att äta/dricka mjölk från andra däggdjur än människa, och människa då bara som spädbarn. Visst innehåller mejeriprodukter en massa proteinsorter som är avsedda att få små kalvar att växa upp.

Men det är en kompromiss som verkar fungera fint för många i alla fall. Loren Cordain (nestor inom amerikansk paleo) sade en gång att om man går från 80% fel och 20% rätt till 80% rätt och 20% fel så har man vunnit mycket. I vår moderna värld är det svårt att finna mat och dryck som verkligen motsvarar det som fann att tillgå under paleolitikum (äldre stenåldern). Så man får liksom göra sitt bästa och finna en modell som fungerar i vardagen.

Men visst kan det vara så att kasein från moderna kor kan vara med och orsaka problem såsom autoimmun sjukdom. Det kan man inte heller bara blunda för.

En annan sak är att det faktiskt inte är helt säkert att det är just exakt den kost en art är biologiskt anpassad till verkligen är den som allra bäst främjar långt och friskt liv. Paleolitisk kost må ha maximerat fitness, men är det fitness vi vill ha? Det betyder överlevnad och reproduktion, och vad som händer efter reproduktion bryr sig evolutionen inte lika mycket om som det som skedde innan. Av en ren händelse kan annan mat än den som ingick i den paleolitiska kosten vara bättre för oss när det gäller att behålla hälsan långt upp i åldrarna. Vem vet? Kanske baljväxter, kanske mejeriprodukter? Kanske 80E% fett?

Ja, man får finna sin egen melodi  :)

• Like 7

Om man säger som så, börja inte i fel ända!

Börja med att kika i ditt kylskåp/skafferi.. ser det då ut så här så kan du i princip äta fritt utan att räkna något.

LCHF-mat2-ffffff.jpg

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Senså det där med mjölk.. det är en speciell näringslösning för att däggdjursungar skall lägga på sig vikt och växa!

Har du inget behov av detta så kan du strunta i att dricka mjölk.

Oså på det.. mjölk är en sak, grädde är inte mjölk, inte ost eller smör heller.

• Like 7

Tackar för alla goda råd!

I dag på morgonen gjorde jag ett litet experiment, med anledning av att jag i boken Matrevolutionen läste att 50 g kolhydrater (KH) kan vara en lämplig nivå.

Brevvågen och miniräknaren fram.

Plockade sedan ihop en frukost som många säkert skulle säga är hälsosam.

Jag fick fram följande resultat:

En näve över natten blötlagda russin: 26 g KH

2 över natten blötlagda aprikoser: 17 g KH

1 banan: 21 g KH

4 stora jordgubbar: 10 g KH

Verum Hälsofil Laktosfri (0,5 g fett/100 g): 9,6 g KH

2 skivor knäckebröd Wasa råg Surdeg med Bregott: 15 g KH

Summa summarum: 98,6 g KH. Och detta i en (1) enda måltid! Sedan tillkommer ju lunch och middag...

Det blir alltså svårt att hålla sig till 50 g KH, idag åtminstone :)

Frågan är nu, vilka justeringar av frukosten borde jag ha gjort? Vad bör tas bort, vad bör läggas till och vad bör bytas ut?

Man måste ju ta med i beräkningen att mycket mat inte är utbytbart rakt av, eftersom näringsinnehållet skiljer sig åt. En banan är en banan och hallon är hallon, om ni förstår vad jag menar, även om KH-innehållet skiljer sig åt.

Som jag ser det nu, utifrån en praktisk synvinkel, är det gamla sättet att räkna på fettinnehållet helt ute. I stället ska man se efter KH-innehållet. Då slinker animalierna igenom på egna meriter så att säga, eftersom de saknar kolhydrater. Men då slinker inte längre alla grönsaker eller alla frukter igenom, eftersom deras KH-innehåll skiljer sig åt. En ny värld öppnar sig :rolleyes:

Är man ny inom LCHF måste man nog ta sig igenom dessa nya kunskaper. Lägga åt sidan de grönsaker och frukter som är sprängfyllda med KH. Mängden grönsaker och frukter man äter måste ju också ha betydelse. Och äter man bara en banan och ingenting annat, som ett mellanmål, är väl det OK?

Ja, det var några funderingar över en frukost som blev ganska rolig att genomföra. Sedan åt jag alltsammans och mådde prima :D

• Like 1

Det är en process att lära om att äta enligt LCHF. håller inte med dig om din tolkning att det är enbart KH att beakta. Om du skär bort KH ur kosten (eller minskar betydligt) måste du ersätta den erngin med något annat: fett.

Jag, som ätit mig till en metabol störning efter ha ätit 10 år enligt viktväktarna (mycket KH, lite protein, minimalt med fett...) skulle få blodsockerdipp efter en halvtimme efter den frukosten! Yr, kallsvettig och HUNGRIG! Och den känslan skulle mer eller indre sitta i resten av dagen. (Nu är det inte helt sjysst att anklaga VV för kosten, den är egentligen helt politiskt korrekt enl Livsmedelsverkets rekommendationer!)

Men alla är vi olika. Fixar du det, så är det ju bra. 

För det ena ska din kropp lära sig att använda fett som energikälla, inte kolhydrater. För det behöver kroppen (främst levern) bygga enzymer som den kanske inte på länge använt. Fettomsättningen sker på två sätt, betaoxidationen och genom att kroppen bygger ketoner. Sök på ketos på kostdoktorns sidor, finns en del att läsa där. Omställningen kan ta ett tag,några veckor till några månader. 

En bra frukost för mig till en början med LCHF såg ut så här:

2 ägg

30 g smör

ett halvt paket bacon

3-4 små tomater, en näve spenat

en matsked kokosolja i morgonkaffet (resp te)

Det blir 18 g protein, 1,5 g KH, 61 g fett. 

Sen var jag mätt till kl 14-15 på dagen. Inga mellanmål behövs.

Numera äter jag inte längre frukost (är helt enkelt mätt på morgonen), men äter ungefär samma som lunch istället, mer grönsaker. kvällsmaten har samma proportioner, men ägg byts mot kött/fisk och mer grönsaker till (något mer KH)

Jag äter aldrig banan, torkad frukt, mellanmål öht. 

Bär kan jag äta ibland för det är gott...nötter äter jag ibland som nödmat när jag ätit lunch ute och den inte innehöll tillräckligt med fett. Men det är en bra magnesium- och selenkälla också, så det är inte fel att äta nötter lite oftare. 

• Like 6

Det enda jag kan tänka mig att äta av det du nämner är jordgubbar, och då endast sparsamt vid särskilda tillfällen. Övrigt är alldeles för kolhydratrikt och förhållandevis näringsfattigt för mig.

Grönsaker som växer ovan jord har däremot så lite kolhydrater att det är nästan omöjligt att komma upp i 50 gram per dygn. Dessa kan man frossa i.

De flesta som äter LCHF äter inte frukt över huvud taget. Och banan är den frukt som är rikast på kolhydrater, och samtidigt väger den ganska mycket.

De grönsaker jag själv äter skulle jag tro har ett genomsnitt på 4 g KH per 100 gram. För att då komma upp i 50 gram KH behövs 1,2 kg grönsaker. Det är ungefär två rågade tallrikar med grönsaker. Själv skulle jag aldrig lyckas äta så mycket. Men en fylld tallrik med grönsaker per dag blir det de flesta dagarna.

Sen borde det inte handla om låg fetthalt när det gäller mejeriprodukter som ska passa inom paleo (de är definitivt inte självklara inom LCHF). Ska man äta mejeriprodukter så borde man optimera kolhydrater contra fett. Så rysk/grekisk/turkisk youghurt, eller till och med creme fraiche skulle jag hellre äta. Eftersom den är mycket fetare än fil på 0.5 % fetthalt så blir man mätt på mindre mängd vilket i sig ger färre KH.

Tja, det var några spontana tankar utifrån din frukost. För övrigt håller jag med Gladan när det gäller fettdrift.

• Like 4

Om jag vill ha "fil" till frukost tar jag 1 dryg msk keso, 1 dryg msk creme fraiche, en halv näve hasselnötter och lite gott örtsalt.

Frukt är godis och behandlas som sådant av mej. Om jag riktigt ska lyxa till det händer det att jag tar en färsk dadel (av sorten medjool som inte är så sliskig) eller en liten bit äpple eller päron till grönmögelosten. Banan har jag inte ätit alls sedan jag började med LCHF.

Vanligt bröd går helt bort inom LCHF, det är alla överens om. Vill vi ha macka bakar vi på nötmjöl eller frön, men det är lätt att komma upp i för mycket kolisar om man äter mycket nötter. Vi använder ofta PUMa (Pålägg Utan Macka) i stället. En tjock ostskiva med smör, skinka och gurka på t ex. Många anser att spannmål är giftigt för kroppen.

I helgen ska jag äta jordgubbar på min midsommartårta med kokosbotten, men det blir det enda i år.

• Like 3

Tackar för ytterligare råd och tips!

LCHF kan man tydligen variera i det oändliga om man bara följer vissa enkla principer.

Jag tänker testa LCHF ordentligt, men gå fram stegvis.

Jag gjorde upp en lista för att klarare se skillnaderna och likheterna mellan LCHF och PALEO. Det är mejeriprodukterna som skiljer, de är uteslutna inom PALEO. Sedan är många inom PALEO, dock inte alla, försiktigare med fett. Har just läst Staffan Lindebergs bok Maten och folksjukdomarna - ett evolutionsmedicinskt perspektiv (2003). Mycket intressant! Jag tycker att de här båda kostsystemen har mycket gemensamt och kan komplettera varandra. Det som passar den ene kanske inte passar den andre.   

Någon som kan tipsa om bra LCHF- kokböcker? Jag brukar plocka ut sådant som passar mig.  

• Like 1

Tackar för alla goda råd!

I dag på morgonen gjorde jag ett litet experiment, med anledning av att jag i boken Matrevolutionen läste att 50 g kolhydrater (KH) kan vara en lämplig nivå.

Brevvågen och miniräknaren fram.

Plockade sedan ihop en frukost som många säkert skulle säga är hälsosam.

Jag fick fram följande resultat:

En näve över natten blötlagda russin: 26 g KH

2 över natten blötlagda aprikoser: 17 g KH

1 banan: 21 g KH

4 stora jordgubbar: 10 g KH

Verum Hälsofil Laktosfri (0,5 g fett/100 g): 9,6 g KH

2 skivor knäckebröd Wasa råg Surdeg med Bregott: 15 g KH

Summa summarum: 98,6 g KH. Och detta i en (1) enda måltid! Sedan tillkommer ju lunch och middag...

Det blir alltså svårt att hålla sig till 50 g KH, idag åtminstone :)

Frågan är nu, vilka justeringar av frukosten borde jag ha gjort? Vad bör tas bort, vad bör läggas till och vad bör bytas ut?

Man måste ju ta med i beräkningen att mycket mat inte är utbytbart rakt av, eftersom näringsinnehållet skiljer sig åt. En banan är en banan och hallon är hallon, om ni förstår vad jag menar, även om KH-innehållet skiljer sig åt.

Som jag ser det nu, utifrån en praktisk synvinkel, är det gamla sättet att räkna på fettinnehållet helt ute. I stället ska man se efter KH-innehållet. Då slinker animalierna igenom på egna meriter så att säga, eftersom de saknar kolhydrater. Men då slinker inte längre alla grönsaker eller alla frukter igenom, eftersom deras KH-innehåll skiljer sig åt. En ny värld öppnar sig :rolleyes:

Är man ny inom LCHF måste man nog ta sig igenom dessa nya kunskaper. Lägga åt sidan de grönsaker och frukter som är sprängfyllda med KH. Mängden grönsaker och frukter man äter måste ju också ha betydelse. Och äter man bara en banan och ingenting annat, som ett mellanmål, är väl det OK?

Ja, det var några funderingar över en frukost som blev ganska rolig att genomföra. Sedan åt jag alltsammans och mådde prima :D

Wow, det var mycket kolhydrater i den frukosten! En ögonöppnare för mig som ätit kost med väldigt lite kolhydrater så länge att jag glömt bort hur russin smakar och att folk faktiskt äter det till frukost.

Om jag kan bidra något till din resa in i LCHF-världen så har jag nyligen skrivit ett blogginlägg om det här med gränsdragningar och definitioner. Kanske kan du hitta något intressant där.

Hälsningar Fredrica

https://sciencenurse.com/2016/06/21/begreppsforvirringen-kring-lchf-fran-en-annan-synvinkel/

• Like 4

Nu väldiga generaliseringar -

paleomänniskor äter rester från gårdagens paleomiddag till frukost. Syftet är att äta så näringstätt som möjligt.

LCHF:are väljer att fasta till frukost eller göra som jag - man tar fettkaffe - en kopp kaffe, en msk smör och en msk kokosolja/MCT-olja som mixas. Syftet är fettförbränning och cell-reparation. Det är gott också!  :P

• Like 2

Jag känner flera med diabetes typ 2 som är och var normalviktiga, och inte kände av degraderad hälsa förrän diagnosen var ett faktum. Socker ökar dessutom fler risker, t ex cancer och hjärt-/kärlsjukdom. Inte ens om jag hade stenkoll på vikten, blodsockret och insulinet skulle jag äta mycket kolhydrater.

• Like 2

Hej,

Dagens frukost skilde sig markant från gårdagens (Se ovan). Det blev mycket KH igår, med russin, aprikoser och banan, därtill jordgubbar, lättyoghurt (- laktos) och knäckebröd (surdeg). Hade jag visat upp den frukosten för någon annan (utanför LCHF-lägret), hade jag säkert fått kommentaren "Vad hälsosam du är!". Det är ju så det fungerar, dvs. de allra flesta har inte en susning om det olämpliga i att fylla kroppen med KH.

Dagens frukost fick följande annorlunda design:

2 nystekta biffar av fläskfärs, väl kryddade med olika kryddor men utan salt (ett gift precis som socker!)

4 skivor fet ost (38 %)

1 grön paprika

5 cm gurka

1 stor tomat

10 cm purjolök

3 matskedar turkisk yoghurt (10 %)

Först trodde jag att detta inte skulle räcka, att jag inte skulle bli mätt. Det blev precis tvärtom, jag kunde inte äta upp allt! Mättnaden infann sig ganska omgående dessutom, absolut en ny upplevelse. Jag fick dessutom skjuta på lunchen en timme idag eftersom jag inte var hungrig...

Efter ett par timmar kunde jag känna en lätt tryck över levern, kanske normalt vid en sådan övergång som jag nu gör.

På Röda Korset fick jag tag på en bok för en tia - LCHF för familjen av Anna Hallén. "Den goda vägen till mätta och friska barn." Jag får döpa om den till "Den goda vägen till mätta och friska pensionärer." Många tips och många recept som jag kan plocka ur.

• Like 4

Salt är nog inte så farligt, i alla fall inte i normala mängder. Det är ju trots allt något kroppen behöver.

"Under normala förhållanden, och särskilt på lågkolhydratkost (som tenderar att sänka blodtrycket och öka saltförlusten), kommer du troligen att må bättre med en måttlig mängd salt. Inte för mycket, men inte för lite heller."

http://www.kostdoktorn.se/tips-var-inte-radd-for-att-ata-mer-salt-om-du-behover

"Kan det vara farligt att undvika salt? Kontroversen över rådet att äta mindre salt fortsätter med en ny studie publicerad i den prestigefyllda The Lancet.

Forskare finner att de som äter små mängder salt löper en ökad risk för hjärtkärlsjukdom och död. Ett måttligt intag är generellt associerat med den lägsta risken. Men de som äter mycket salt har bara en förhöjd risk för hjärtsjukdom om de också har högt blodtryck."

http://www.kostdoktorn.se/ny-studie-saltsnal-kost-kan-vara-farligt

• Like 5

Hej,

Dagens frukost skilde sig markant från gårdagens (Se ovan). Det blev mycket KH igår, med russin, aprikoser och banan, därtill jordgubbar, lättyoghurt (- laktos) och knäckebröd (surdeg). Hade jag visat upp den frukosten för någon annan (utanför LCHF-lägret), hade jag säkert fått kommentaren "Vad hälsosam du är!". Det är ju så det fungerar, dvs. de allra flesta har inte en susning om det olämpliga i att fylla kroppen med KH.

Dagens frukost fick följande annorlunda design:

2 nystekta biffar av fläskfärs, väl kryddade med olika kryddor men utan salt (ett gift precis som socker!)

4 skivor fet ost (38 %)

1 grön paprika

5 cm gurka

1 stor tomat

10 cm purjolök

3 matskedar turkisk yoghurt (10 %)

Först trodde jag att detta inte skulle räcka, att jag inte skulle bli mätt. Det blev precis tvärtom, jag kunde inte äta upp allt! Mättnaden infann sig ganska omgående dessutom, absolut en ny upplevelse. Jag fick dessutom skjuta på lunchen en timme idag eftersom jag inte var hungrig...

Efter ett par timmar kunde jag känna en lätt tryck över levern, kanske normalt vid en sådan övergång som jag nu gör.

På Röda Korset fick jag tag på en bok för en tia - LCHF för familjen av Anna Hallén. "Den goda vägen till mätta och friska barn." Jag får döpa om den till "Den goda vägen till mätta och friska pensionärer." Många tips och många recept som jag kan plocka ur.

Mm..den metabola omställningen är som regel den enkla biten.. iallafall om man är hyfsat frisk!

Grejen är att man bör undvika livsmedel med hälsopåståenden, de är som regel bluff och sockerbomber!

Främst iomed att det främsta hälsopåståendet utgår från att det är ett livsmedel som saknar fett!

Nu så är inte kolhydrater något dödligt gift.. utan grejen är snarare att fettfobin är det stora giftet!

Oså på det så är det rätt lukrativt att sälja fettfria kolhydrater.. med hälsopåståenden!

Grejen är.. tada.. när vi står där i affären och skall köpa våra mejerier till frukost några dagar framöver och det finns förpackningar där det står hälsofil på dessa så tenderar okunniga person att lägga sina pengar på detta.. dvs vatten och laktos.

När i själva verket det är fettet i mejerierna som utgör själva energin och som bidrar med de fettlösliga näringsämnena.

I så fall om man är dum nog så borde det vara lag på att man i kassan får en burk tillskott med vitaminer.. utan extra kostnad.

Kroppen kan inte tillverka salt. För lite salt gör dej orkeslös och ger dej dimhjärna. För mycket salt gör dej törstig så du kissar ut det. För några år sedan var morsan så trött o ch lite glömsk. Jagköpte gott flingsalt och fick henne att ta ett extra korn på varje tugga. På fyra dagar var det en markant skillnad och hon var samma skarpa nyfikna tant som förut

• Like 4

Hej,

Ny dag, ny frukost.

Mina försök att plocka samman en LCHF-frukost är intressanta på flera sätt. Jag har ju prövat både vegetariskt (25 år), vegan (6 år) och nu senast paleo (1 år). Det som nu "slår" mig allra mest är den mättnad som snabbt uppstår med LCHF-kosten. Ovanan vid detta gör att man lätt lägger upp för mycket mat på tallrikarna. Det blev alltså för mycket även idag, jag kunde inte äta upp utan blev "tvärmätt", nästan övermätt. Men jag räknar med att så småningom uppnå den nödvändiga rutinen.

Dagens frukost fick följande innehåll:

1 burk makrill i tomatsås, 125 g --> 5 g KH

Philadelphiaost, 30 g --> 1,2 g KH

Turkisk yoghurt, 107 g --> 4,7 g KH

1 stor jordgubbe, 37 g --> 3,1 g KH

1 tomat, 114 g --> 4,2 g KH

1 bit gurka, 59 g --> 1,2 g KH

1 bit purjolök, 21 g --> 1,1 g KH

Summa summarum: 20,5 g KH (Frukost 22 juni: 98,6 g KH)

Inledningsvis kommer jag att sträva efter en "lågkolhydratkost", dvs. lägga mig på en dygnsnivå på ca. 100 g KH. Detta med tanke på att mitt utgångsläge är att jag skiljer mig markant i kroppsvikt från de flesta LCHF-kostare, som ju är överviktiga och behöver gå ner i vikt. Med paleo gick jag ner från 87 till 77 kg (189 cm) och tycks ha parkerat mig där (Min benstomme är dessutom mycket smal).  

Är det någon som vet var "normalkostarna i dagens Sverige" ligger i KH-intag? Mycket av dagens mat kretsar ju kring bröd, kakor, pizza, pasta, ris, potatis m.m. Tre fjärdedelar av energiintaget handlar alltså om dessa ur evolutionär och paleolitisk synvinkel "urspårade" livsmedel.  

Funderingar medan jag tuggade i mig frukosten:

Det är en sorglig utveckling Sverige genomgått de senaste decennierna. Fetmaepidemin har gjort att människorna som rör sig på stan idag ser helt annorlunda ut vid jämförelse med 50- och 60-talet. Så många överviktiga! Och så många överviktiga barn! Övervikt och fetma är kopplat till en lång rad fellevnadssjukdomar (metaboliska syndromet, eller "västerländska sjukan"). Landstingspolitikerna får sällan budgeten att gå ihop, men man fortsätter trots det att satsa på sjukvård, sjukhus och läkemedel. Det ger ju jobb! Jobb så att tillväxten kan fortsätta, så att alla sjuka kan tas omhand... Det förebyggande perspektivet har en otroligt undanskymd plats i det här systemet och i samhället i övrigt. Politikerna vågar helt enkelt inte problematisera vår mat, och ledstjärnan är ju fortfarande Livsmedelsverkets rekommendationer.

Lev väl :)  

• Like 2

Här ett litet exempel på en person som lätt kommer upp över 300 g kolhydrater.

1 skiva bröd
1 msk smör
1 msk apelsinmarmelad
2 dl cornflakes
2 dl yoghurt
1 st äpple
1 st pizza
3 dl coca cola
1 st kanelbulle
100 g pasta
100 g köttfärssås

http://kostbevakningen.se/?foodinput=1+skiva+bröd%0D%0A1+msk+smör%0D%0A1+msk+apelsinmarmelad%0D%0A2+dl+cornflakes%0D%0A2+dl+yoghurt%0D%0A1+st+äpple%0D%0A1+st+pizza%0D%0A3+dl+coca+cola%0D%0A1+st+kanelbulle%0D%0A100+g+pasta%0D%0A100+g+köttfärssås%0D%0A

Du kan själv lägga in vad du åt på en vanlig dag som vegetarian/vegan, för att se hur mycket kh det blir.

• Like 1

Hej,

Angående saltet

Lindeberg, Staffan: Maten och folksjukdomarna - ett evolutionsmedicinskt perspektiv (2003)

Ur denna bok saxar jag:

"Saltintaget hos svenskar varierar t.ex. inte särskilt mycket och majoriteten har ett intag långt högre än det som var praktiskt möjligt under evolutionen." [s. 25]

"Intaget av koksalt (NaCl) var lågt under människans utveckling i likhet med  vad som var regel under de landlevande djurens evolutionshistoria. En genomsnittlig västerlänning får i sig omkring 150 mmol/dygn (knappt 9 g salt/dygn), vilket kan jämföras med ett beräknat intag på mindre än 30 mmol/dygn hos förhistoriska jägare-samlare [författarens källa nr 69] och en (1) mmol/dygn hos Yanomamo-indianerna i Amazonas regnskogar [författarens källa nr 70]." [s. 43]

"Det fysiologiska behovet av natrium har uppskattats till mindre än 0,6 mmol/kg kroppsvikt och dygn [författarens källa nr 73]. Eftersom Yanomamo-indianernas intag ligger långt under denna nivå är det verkliga behovet sannolikt betydligt lägre [författarens källa nr 74]. Reell saltbrist i tropikerna uppstår genom alltför snabb förlust av salt hos en person som är van vid högt saltintag. Salttillskott behövs då endast de första 10-15 dagarna, därefter ställer svettkörtlarna om sin saltutsöndring [författarens källa nr 75]" [s. 44]

Författarens slutsats: Människan är anpassad till ett mycket lågt saltintag.

Lindeberg, Staffan; Gräslund, Bo: Ursprunglig föda (2005)

Ur denna bok saxar jag:

"Evolutionär kost har inte omfattat

- fröcerealier som vete, korn, råg, havre, hirs, ris, durra

- potatis, majs, bönor

- mjölk och mjölkprodukter

- raffinerat socker och matfett

- salt"

[s. 69]

"Salt är ingen jordbruksprodukt men hör intimt samman med det utvecklade jordbrukssamhället. I takt med att samhället blev mer komplext med byar, tätorter och politiska centra uppstod behov att lagra och transportera livsmedel. Redan under den yngre stenåldern för 6 000 år sedan började man utvinna och handla med salt i Europa, i första hand för konservering av livsmedel." [s. 74 f]

"I jämförelse med människans ursprungliga föda uppvisar kosten i norra Europa efter industrialismen följande särdrag, vilka var och en har potential att bidra till en eller flera av våra folksjukdomar:

- låg halt mineraler, vitaminer och spårelement

- hög fetthalt och ogynnsam fettsammansättning

- hög salthalt

- högt glykemiskt index

- låg fiberhalt

- surgörande (genom låg andel frukt, grönsaker och rotfrukter och hög andel mejeriprodukter, spannmål och bönor samt hög salthalt)

- ensidig"

[s. 86]  

Själv har jag successivt vant mig av vid att salta maten och använda salt vid matlagningen. Jag använder i stället riktiga kryddor! Ett steg på vägen var att jag använde Seltin i stället för vanligt koksalt. Jag kan säga att salt helt och hållet är en vanesak, men en dålig sådan. Vi får i oss något lite salt ändå.  

• Like 1

Du frågade efter en bra bok om LCHF: kan rekommendera den här: 

Kom igång med LCHF på 14 dagar av Lars-Erik Litsfeldt

http://www.adlibris.com/se/bok/kom-igang-med-lchf-pa-14-dagar-9789174243208?gclid=CITC6_eiwM0CFWQq0wodU-8IGw

En bra introduktion med matplan för två veckor. 

När det gäller salt - när man går över till fettdrift och hamnar i ketos så släpper njurarna igenom mycket mer vätska (och salt), så äter man lite halvstrikt (mindre än 50 g KH/dag) så bör man hålla kola på sitt saltintag och oftast öka det. Du ska ju ligga högre, så det är väl ingen fara, men 5 g /dag anser väl tom Livsmedelsverket är ok. Det är farligare att ligga för lågt med saltintaget. varningarna om för höga saltintag kommer från att de som räknar på sånt utgår från att man äter an masa färdigmat jämt. Vissa köpebröd har otroliga saltnivåer! All mat som är sockrad men som inte ska smaka speciellt sött är kraftigt saltade (alla lightprodukter t ex). Korv och ost är mycket salt i... Men om man lagar sin mat själv ligger man ofta ganska låg i saltintag. 

Så var inte rädd för salt!

• Like 3

I Amazonas är salt en bristvara. Massor av insekter slåss om att suga upp den salta svetten på vår hud. Djur vallfärdar till de punkter där de kan slicka på någon sten med salt i. Yanomamo visar att man kan överleva med lite salt, att man kan anpassa sig och acceptera situationen, men bevisar knappast att lite salt är bäst.

• Like 2

Jag brukar märka av saltbrist ibland, typ lite yrsel eller tung i huvudet. Tar då ett glas vatten med salt i, och vips så försvinner symptomen :) Dessutom, varje sommar dör ett antal av saltbrist, främst i medelhavsländerna.

Dom som äter "vanlig" kost får kanske i sig mer än behovet av salt, men som Gladan skriver, äter man lågkolhydratkost så behöver du mer salt. Du kissar som sagt ut överskott.

• Like 2

"when average life expectancy is plotted against the countries average salt intake, the trend shows that higher salt consumption is actually correlated with longer life expectancy"

"This data [intersalt Study, red anm] suggest there are many reasons the Yanomami have such low blood pressure. These include high potassium intake, high physical activity, low stress levels, and complete lack of alcohol consumption. Furthermore, although the Yanomami have low blood pressure and nearly nonexistent rates of cardiovascular disease, their overall health outcomes are less than stellar. (21) They are described in ethnographic literature as having small stature, high mortality and a low life expectancy ranging between 29 and 46 years. (22) Despite these high mortality rates and confounding lifestyle factors, the Yanomami people are still used as a prime example in support of the salt-hypertension hypothesis."

https://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-the-human-need-for-salt/

Jag lutar åt att detta med "saltskräck" är ett typexempel på dålig vetenskap och dålig vetenskapsjournalistik, som dessutom råkar passa medicinindustrin rätt väl......

Kan inte låta bli att tycka det är sjukt att många är så rädda för salt att de automatiskt tar en "huvudvärkstablett" istället för att prova ett glas vatten, eller en bit gurka, med en nypa naturligt salt. (Inte relevant i alla fall av huvudvärk såklart.) Tabletten är sannolikt mycket sämre för njurarna och levern än saltet...

• Like 4

Hej,

Ny dag, ny frukost.

Mina försök att plocka samman en LCHF-frukost är intressanta på flera sätt. Jag har ju prövat både vegetariskt (25 år), vegan (6 år) och nu senast paleo (1 år). Det som nu "slår" mig allra mest är den mättnad som snabbt uppstår med LCHF-kosten. Ovanan vid detta gör att man lätt lägger upp för mycket mat på tallrikarna. Det blev alltså för mycket även idag, jag kunde inte äta upp utan blev "tvärmätt", nästan övermätt. Men jag räknar med att så småningom uppnå den nödvändiga rutinen.

Dagens frukost fick följande innehåll:

1 burk makrill i tomatsås, 125 g --> 5 g KH

Philadelphiaost, 30 g --> 1,2 g KH

Turkisk yoghurt, 107 g --> 4,7 g KH

1 stor jordgubbe, 37 g --> 3,1 g KH

1 tomat, 114 g --> 4,2 g KH

1 bit gurka, 59 g --> 1,2 g KH

1 bit purjolök, 21 g --> 1,1 g KH

Summa summarum: 20,5 g KH (Frukost 22 juni: 98,6 g KH)

Inledningsvis kommer jag att sträva efter en "lågkolhydratkost", dvs. lägga mig på en dygnsnivå på ca. 100 g KH. Detta med tanke på att mitt utgångsläge är att jag skiljer mig markant i kroppsvikt från de flesta LCHF-kostare, som ju är överviktiga och behöver gå ner i vikt. Med paleo gick jag ner från 87 till 77 kg (189 cm) och tycks ha parkerat mig där (Min benstomme är dessutom mycket smal).

Är det någon som vet var "normalkostarna i dagens Sverige" ligger i KH-intag? Mycket av dagens mat kretsar ju kring bröd, kakor, pizza, pasta, ris, potatis m.m. Tre fjärdedelar av energiintaget handlar alltså om dessa ur evolutionär och paleolitisk synvinkel "urspårade" livsmedel.

Funderingar medan jag tuggade i mig frukosten:

Det är en sorglig utveckling Sverige genomgått de senaste decennierna. Fetmaepidemin har gjort att människorna som rör sig på stan idag ser helt annorlunda ut vid jämförelse med 50- och 60-talet. Så många överviktiga! Och så många överviktiga barn! Övervikt och fetma är kopplat till en lång rad fellevnadssjukdomar (metaboliska syndromet, eller "västerländska sjukan"). Landstingspolitikerna får sällan budgeten att gå ihop, men man fortsätter trots det att satsa på sjukvård, sjukhus och läkemedel. Det ger ju jobb! Jobb så att tillväxten kan fortsätta, så att alla sjuka kan tas omhand... Det förebyggande perspektivet har en otroligt undanskymd plats i det här systemet och i samhället i övrigt. Politikerna vågar helt enkelt inte problematisera vår mat, och ledstjärnan är ju fortfarande Livsmedelsverkets rekommendationer.

Lev väl :)

Dagens svenskar äter cirka 50E% kolhydrater, det tycker inte SLV är tillräckligt bra utan vill höja till 55-60E%1

De får altså i sig cirka 1000-1250 Kcal blodsockerhöjande mat varje dag.

Kruxet är att folk har dragit ner på mat.. och ersatt rätt mycket utav detta med mellanmålsprodukter... rent frankt.. junkfood.

• Like 1

Det här är ett bra försök att bena ut utvecklingen inom paleo. Lyssna på podden i länken. Det finns väldigt olika skolor inom den kosten, som har olika syn på salt, på potatis, på fett, på om man ska äta "magert" kött eller inte. Sarah Ballantyne är själv en förgrundsfigur inom paleo. 

http://www.thepaleomom.com/2016/06/tpv-podcast-episode-201-schools-paleo-thought.html

Jag känner själv att paleo-rörelsen måste ses som en spegling av sin samtid, den västerländska välfärdsproblematiken. Det blir en ganska tydlig krock när vi nu vet att urfolksbefolkningar äter nose-to-tail och inälvorna, snarare än "magert kött". Jag känner att saltet nog är ett problem för "normalkostare" än för de som äter lågkolhydratskost. 

• Like 2

Enklare att förklara att LCHF handlar om att sluta sockerbomba sin kropp med mat med hälsopåståenden.. och att paleo handlar om rätt mycket samma sak.. nämligen att det knappast kan vara den mat vi åt under vår evolution som i dag gör att vi äter oss sjuka. :unsure:  :wacko:  :blink:

Det är fortfarande som så att om innehållet i ditt kylskåp ser ut så här så behöver man varken fundera på LCHF eller paleo.. utan bara äta på.

LCHF-mat2-ffffff.jpg

• Like 3

SGK,

Mycket bra inlägg! Det handlar inte endast om att gå ner i vikt. Även vi som är normalviktiga/underviktiga kan ha enorm nytta av denna kost. Det man alltid måste komma fram till, tror jag, är en anpassning av kosten till den egna kroppen så att man mår bra.

• Like 3