mjonsson238 Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Måste fråga lite, håller på å sluta röka, vad kan man ha med sig i väskan när suget blir för stort? Nån som har nåt bra förslag? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Frågan är om man ska ersätta en dålig vana med en annan... Men jag förstår dig, sug är outhärdligt..! Många som slutar röka går upp i vikt, dels för ändringar i ämnesomsättningen (tror jag) och dels för att de tar till saker att äta istället. Men att bära runt på papper och penna för att skriva poesi kanske inte funkar så bra... Det finns en del saker som är mindre dåliga än andra; fet ost, korv, nötter osv men kanske en burk med morotsstavar eller gurkstavar är bäst? Det ska ju hålla utan kylskåp också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Måste fråga lite, håller på å sluta röka, vad kan man ha med sig i väskan när suget blir för stort? Nån som har nåt bra förslag Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Inga cigaretter (eller annat röka) i väskan är ett tips. Suget går över om man inte fokuserar alltför mycket på det. Obs! Det är inte bara Mister Besserwisser som talar, utan jag vet av egen erfarenhet att det är mycket lättare om man inte har det tillgängligt, när man har bestämt sig att låta bli. Jag har inget bra förslag på ersättningar. Jag tror inte du ska söka sådana. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Klart du kan ersätta det med något annat - förslagsvis något positivt och konstruktivt (håller med om att byta ut en dålig vana/ovana mot en annan dålig, kan vara en dålig idé). Du skulle kunna ha några olika saker, papper och penna, som nämnt. En bra/kul/intressant bok eller förberett med en pod (eller/och musik) på mobilen som du verkligen gillar. Korsord (eller något annat klur att lösa/stångas med). Ett mini-träningspass där du står/sitter (allt ifrån strech till knip till knäböj och utfall). Finns massor av saker, det kluriga kan ju vara att hitta just det som passar dig. Vi får hoppas du får fler förslag. Många gånger så "finns" ett beroende/bruk/missbruk för att det ursprungligen saknades något - kan man hitta det där "något", så kan det iaf bli lättare att hitta en sund ersättning och lämna den osunda bakom sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 tänk på de penga du sparar när suget kommer, när jag slutade att röka 090909 var dett kall tyrk som gällde. Jag satte in pengar på mit e-sparkonto varje dag det belop ett paket cigaret kostade, och efter några år har jag rest både till Sydamerika och i år har jag redan varit på semester 4 gångar. härligt liv luktfrit. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Jag började tugga nikotintuggummi och det var det dummaste jag gjort. Till slut sov jag med det där jäkla tuggummit och fick ont i magen av det eviga tuggandet. Att sluta med den vanan var lika jobbigt som att sluta snusa. Jag fick hjälp genom zonterapi... om man nu tror på sånt. Nu ska jag inte skrämma dej, men det händer fortfarande att jag blir grymt röksugen en kort stund trots att det här är 9 år sedan. Men det är tröstnappen som behövs just då i så fall. Aldrig att jag skulle gå så långt som att vigga en cigarett (köpa kommer aldrig på fråga). Jag djupandas för att komma bort från den jobbiga känslan, och den går över på bara några sekunder. Problemet kanske finns kvar, men jag är mer mogen att inte sticka huvudet i sanden efter det. Tala om för Gud och alla människor att du slutat röka. Då blir det svårare att låna eller fuska. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjonsson238 Posted June 23, 2016 Author Share Posted June 23, 2016 Tänkte mest om nån hade nåt bra förslag på typ lchf tugg man kunde ha med sig....det där med cigaretter är ju borta...inget man har i väskan längre, å det ska ju absolut inte vara nåt substitut, bara nåt enkelt i typ matväg. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Parmesanost i små kuber tillsammans med stark ölkorv i små bitar.... små ringar med mild chili... Jag skulle nog välja nåt som har ordentlig smak så man får nåt annat att fokusera på och kanske inte överäter så mycket heller. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Tänker mig att sinnesskärpa och avledning hjälper. Kanske lite oraffinerat havssalt eller några korn ekologiskt snabbkaffe direkt på tungan. Kanske nåt källvatten med ordentligt mineralinnehåll, t ex Radenska classic. Eller nån fysisk urladdning, t ex riktigt rask promenad, försöka lyfta nåt rejält tungt eller några armhävningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts