Science Nurse Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Vänner på forumet! Jag har förstått att det många gånger förts en debatt om gränsdragningar av antal gram kolhydrater och "den enda sanna och rätta definitionen" av begreppet LCHF. Jag har därför, delvis för att själv sätta mig in i problematiken, gjort ett blogginlägg om detta. I mitt inlägg tar jag en titt "utifrån" på vad den här debatten och, ibland, förvirringen kan leda till. Jag tittar på det i egenskap av sjuksköterska och företrädare för det stundtals hatade etablissemanget, men förstås med bakgrund i att jag själv är övertygad och aktivt utövande LCHF:are. (Eller är det lågkolhydrat? Eller paleo? Eller...) Ta gärna och läs inlägget! Kanske kan jag tillföra något till diskussionen. Kanske har du synpunkter så att vi kan fortsätta meningsutbytet här på forumet. Väl mött i Säffle nästa helg och till dess: ha en bra midsommar med eller utan potatis! Fredrica "ScienceNurse" https://sciencenurse.com/2016/06/21/begreppsforvirringen-kring-lchf-fran-en-annan-synvinkel/ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Klokt skrivet. Jag har tyvärr inget att tillföra diskussionen, förutom att jag tycker det är olyckligt att det finns ett antal olika definitioner av strikt LCHF. Är det upp till 10 gram kolhydrater per dag, eller är det 20 gram? Problemet kanske främst uppstår om man ställer en fråga i någon facebookgrupp och t ex har tagit till sig kostdoktorns definition, där strikt är upp till -20 gram per dag och gruppen har en annan definition. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Jag tänker såhär: Strikt LCHF: Grönsaker, allt kött (fisk ingår i kött), feta mejerier, ägg och sallad. Måttlig LCHF: Nötter och bär. Liberal LCHF: Frukt. Både nötter och bär kan ingå i strikt LCHF men man kanske äter mindre av detta. Någon som äter måttligt kan äta det oftare och en liberal kanske inte har några problem med lite frukt här och där. Mao rent socker och stärkelse är det enda som inte är LCHF. Jag tycker personligen det är dumt att i strikt LCHF utesluta t.ex. tomat. Hur mycket tomat äter man egentligen? Givetvis måste man inte äta tomat men jag upplever inte att någon grönsak (inte ens morot) påverkar hälsa, viktnedgång eller någon ätstörning. Värst tycker jag sötningsmedel är. Jag förstår att folk lockas att använda det, men man bör verkligen undvika söta i tid och otid. Sötningsmedel är långt ifrån naturligt eller riktig människoföda. Jag vägrar räkna kalorier och jag vägrar räkna kolhydrater. Så länge man äter bra livsmedel behöver man inte räkna något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Var personligen i början av min tid som LCHF-ätare väldigt noga med att definiera mitt ätande efter olika grader av kolhydrater men har märkt att jag vidgat mitt tänkande. Jag är mer och mer inne på så ren mat man kan, ekologiskt när det går att få tag på och inga skräpprodukter, oavsett kh-innehåll utan hellre då en och naturlig vara med högre halt kh. Mer kh i form av grönsaker är okej för mig numera men aldrig gluten, socker eller stärkelse. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Bra inlägg! Jag hoppas att detta med definitioner inte kommer att vara så relevanta med tiden eftersom gränserna för vad individen mår bra av är individuell. Det gäller alla makronutrienter enligt mina erfarenheter. Likaså är sammansättningen och gränserna för dem olika för när varje individ hamnar i ketos om det är målet. Det intressanta för mig är att få människor att förstå vad riktig mat kan göra för hälsan. De flesta jag känner har inte upplevt vad riktig hälsa innebär och förstår därmed inte hur bra det går att må. Jag delar dina farhågor att "rörelsen" idag även omfattar vaccinering, alternativ medicin och jordbruksmetoder etc. Det tror jag att det vore bra att hållas separat från kosten. Jag har liksom du upplevt att vissa är väldigt fanatiska även om en viss ilska och bitterhet över alla förspillda år av lidande p g a felaktiga kostråd av sjukvård och dietister, må vara förståelig, så är inte definitionen av strikt LCHF lösningen på all världens problem. Även om det kanske vore en bra början :-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 https://sciencenurse.com/ is marked private by its owner. If you were invited to view this site, please log in below. Read more about privacy settings. Ovanstående text mötte mig, när jag försökte läsa ts blogginlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts