gomez Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Hej,Fick reda på att jag hade Vitamin D3 brist i mitten av April. Mitt blodvärde låg på bara 7 och normala ska vara 50-70(?).Jag fick rekommendation att ta Vitamin D3 tillskott på 1200 UI med 3 droppar per dag. Nu har jag gjort detta sedan mitte av April och nu i Juli ska jag se hur nivån påverkats. Dessutom har jag varit ute i solen 2 timmar om dagen när tillfället funnits.Jag misstänker dock att 3 droppar på 1200 UI om dagen är för lite för att återställa en extremt låg Vitamin D3 nivå på endast 7?Synpunkter? Borde jag köpa starkare tillskott? Isåfall vart och vilket D3 tillskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Kostdoktorn rekommenderar kapslar om 2500 IE. Är man medlem har man rabatt. Jag tar 2 såna kapslar augusti-april och ibland längre. Har gjort att min SAD försvunnit helt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gomez Posted June 23, 2016 Author Share Posted June 23, 2016 Råd på vart man kan beställa dessa kapslar online? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Hej, Fick reda på att jag hade Vitamin D3 brist i mitten av April. Mitt blodvärde låg på bara 7 och normala ska vara 50-70(?). Jag fick rekommendation att ta Vitamin D3 tillskott på 1200 UI med 3 droppar per dag. Nu har jag gjort detta sedan mitte av April och nu i Juli ska jag se hur nivån påverkats. Dessutom har jag varit ute i solen 2 timmar om dagen när tillfället funnits. Jag misstänker dock att 3 droppar på 1200 UI om dagen är för lite för att återställa en extremt låg Vitamin D3 nivå på endast 7? Synpunkter? Borde jag köpa starkare tillskott? Isåfall vart och vilket D3 tillskott? Jag tycker du ska avvakta mätningen i juli. Har du någon sjukdom? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gomez Posted June 23, 2016 Author Share Posted June 23, 2016 Har Diabetes 1. Gjorde Vitamin D3 provet då jag känt mig deppad i 2 år med extrem trötthet och sömnsvårigheter. Vitamin D3 nivån förklarade detta. Varför avvakta? Vill gärna ta det då jag personligen misstänker att dagliga tillskottet jag fått är för lite, samt så vill jag veta om jag är på rätt väg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Hemma kör vi Great Earths små lättsvalda kapslar med D3+K2, kolla prisjakt. Mer D-vitamin ökar upptaget av kalcium och K2 hjälper till så att det hamnar på rätt ställe, t ex i tänder och skelett istället för att koncentreras i blodkärl och mjuka vävnader. Vill minnas att nån riktlinje säger att man bör prova lika stor dos mikrogram som underskottet. Finns även nån riktlinje som tar hänsyn till kroppsvikten. Räknade på det nån gång och i just det fallet gav de olika riklinjerna ungefär samma. I ditt fall skulle det innebära (70+50)/2-7=53 d v s ungefär 50 mikrog. Men det är individuellt, så man måste såklart följa upp med mätning. Och jag vet inte om dessa riktlinjer räknar med att man också får sol samt äter mat med D-vitamin http://matkalkyl.se/naringsamnen41.php Ps. Dagsljuset är också bra för sömnen http://4health.se/dagsljus-gor-att-du-sover-battre Win-Win! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Jag köper dessa: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D3-Pure-Pharma.htm Tar en på morgonen och en på kvällen den mörka tiden dvs 5000 per dag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Har du koll på hur dina tarmar mår? Kan du ha problem med gluten? Många typ 1:or har det. Läste detta på länken nedan som handlar om problem att ta upp vitaminet. Stomach juices, pancreatic secretions, bile from the liver, the integrity of the wall of the intestine — they all have some influence on how much of the vitamin is absorbed. Therefore, conditions that affect the gut and digestion, like celiac disease, chronic pancreatitis, Crohn's disease, and cystic fibrosis, can reduce vitamin D absorption. http://www.health.harvard.edu/healthbeat/9-things-that-can-undermine-your-vitamin-d-level Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Glöm inte bort att det är mitt i sommaren och UV ljus omvandlar kolesterol till vitamin D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Hej, Fick reda på att jag hade Vitamin D3 brist i mitten av April. Mitt blodvärde låg på bara 7 och normala ska vara 50-70(?). Jag fick rekommendation att ta Vitamin D3 tillskott på 1200 UI med 3 droppar per dag. Nu har jag gjort detta sedan mitte av April och nu i Juli ska jag se hur nivån påverkats. Dessutom har jag varit ute i solen 2 timmar om dagen när tillfället funnits. Jag misstänker dock att 3 droppar på 1200 UI om dagen är för lite för att återställa en extremt låg Vitamin D3 nivå på endast 7? Synpunkter? Borde jag köpa starkare tillskott? Isåfall vart och vilket D3 tillskott? Nämenaltså.. 7.. är det svenska värden? 50-70 är mininivåer.. 100-150 är optimala värden! Jag testade 52.. fram på vårkanten.. det var lågt.. och då hade jag mumsat 800 IE per dag samt varit en vecka i Turkiet i påsk. Så numera tar jag 2500 IE per dag, och de skall vara i olja.. samt med K2! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Du kan göra extra D-vitamin tester på Werlabs https://werlabs.se/halsotester/d-vitamin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Råd på vart man kan beställa dessa kapslar online? Finns till höger på Kostdoktorns sida Loberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 http://www.bodystore.com/holistic-k2d3-vitamin-i-olivolja-90-kapslar?gclid=CJDtnpDpvs0CFeUV0wodHWMK6A&gclsrc=aw.ds&dclid=COuwzJDpvs0CFYibGAod_-ILPg Dessa eller liknande finns att köpa lite var stans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gomez Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 Hallå, Det verkar som vitamin D3 tillskottet som jag tar av 1200 UI består av 30 UG per droppe. Och eftersom jag fick rådet att ta 3 droppar per dag av detta från mitten av april, skulle det betyda att endast har tagit 90 UI dagligen !!? Så i princip kan min vitamin D-nivå kan fortfarande ligga på 7! Jag kommer att göra en annat vitamin D3 test denna vecka och sedan träffas min husläkare igen. Hon kommer förmodligen att ompröva tillskottet. Men jag funderar på att beställa mig en ordentlig vitamin D3 tillskott på nätet. Vilken Vitamin D3 tillskott i flytande form rekommenderar ni för att återställa min Vitamin D3 nivå på 7 asap? Jag funderar på att beställa dessa vitamin D3 tillskott från denna webbutik: http://www.vitaminworld.com/vitamin-d/liquid-vitamin-d3-5000-iu-0070030405.html?scid=25842#q=vitamin+d3&prefn1=ProductForm&prefv1=Tablets%7CLiquid&start=3 Några andra råd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xls Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Hallå, Det verkar som vitamin D3 tillskottet som jag tar av 1200 UI består av 30 UG per droppe. Och eftersom jag fick rådet att ta 3 droppar per dag av detta från mitten av april, skulle det betyda att endast har tagit 90 UI dagligen !!? Så i princip kan min vitamin D-nivå kan fortfarande ligga på 7! Jag kommer att göra en annat vitamin D3 test denna vecka och sedan träffas min husläkare igen. Hon kommer förmodligen att ompröva tillskottet. Men jag funderar på att beställa mig en ordentlig vitamin D3 tillskott på nätet. Vilken Vitamin D3 tillskott i flytande form rekommenderar ni för att återställa min Vitamin D3 nivå på 7 asap? Jag funderar på att beställa dessa vitamin D3 tillskott från denna webbutik: http://www.vitaminworld.com/vitamin-d/liquid-vitamin-d3-5000-iu-0070030405.html?scid=25842#q=vitamin+d3&prefn1=ProductForm&prefv1=Tablets%7CLiquid&start=3 Några andra råd? Nu vet jag inte om jag missuppfattar dig. Men 90 µg (mikrogram) D3 är 3600 IE. Det tillskott du länkar till ger 5000 IE per dos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Sola! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Hallå, Det verkar som vitamin D3 tillskottet som jag tar av 1200 UI består av 30 UG per droppe. Och eftersom jag fick rådet att ta 3 droppar per dag av detta från mitten av april, skulle det betyda att endast har tagit 90 UI dagligen !!? Så i princip kan min vitamin D-nivå kan fortfarande ligga på 7! Jag kommer att göra en annat vitamin D3 test denna vecka och sedan träffas min husläkare igen. Hon kommer förmodligen att ompröva tillskottet. Men jag funderar på att beställa mig en ordentlig vitamin D3 tillskott på nätet. Vilken Vitamin D3 tillskott i flytande form rekommenderar ni för att återställa min Vitamin D3 nivå på 7 asap? Jag funderar på att beställa dessa vitamin D3 tillskott från denna webbutik: http://www.vitaminworld.com/vitamin-d/liquid-vitamin-d3-5000-iu-0070030405.html?scid=25842#q=vitamin+d3&prefn1=ProductForm&prefv1=Tablets%7CLiquid&start=3 Några andra råd? Och varför skall de vara flytande? Mina flyter i Cocosolja.. tillsammans med K2! Du.. kika altså även på K2, när du ändå mumsar/dricker D3! Grejen är att de jobbar i symbios.. D3+K2! För att snabbt komma till pudelns kärna.. D3 har en himla massa funktioner.. tex som prohormon! Utiallafall.. D3 ökar kalciumomsättningen/upptaget/tar från där det finns mycket kalcium, typ benstomme/tänder.. K2 ser till att det hamnar där det skall.. dvs helst inte i dina kärl/muskler/hjärta utan i benstomme och tänder, främst! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts