Kräsen Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Jag har aldrig upplevt sockersug (trots att jag äter mkt frukt och godis/kakor då och då). Det enda som händer är att jag blir hungrig, men det har jag aldrig haft svårt att hantera, bl.a. pga min kräsenhet. Jag fastade mig tydligen igenom större delen av min skoltid utan att veta att fasta fanns. Jag lever aktivt, mår bra, är väldigt sällan sjuk, har en hälsosam vikt och får alltid bra värden när det tas div. blodprov, blodtryck, vilopuls etc. Jag är med andra ord lyckligt lottad. Jag har alltså inget problem utan en nyfikenhetsfråga. Jag äter mest grönsaker (mycket och blandat), böner/linser, frukt (2—3/dag) och nötter (minst 50 g/dag). Lax 1–2 ggr/vecka och kött ca varannan vecka. Jag äter en del spannmål och ris, men inte varje dag. Trots all frukt (och ibland mkt godis på en gång) känner jag alltså inget fysiskt. Nu till frågan: kan det vara så att en ojämn blodsockernivå påverkar kroppen mindre om man inte känner av den? Det är väldigt svårt att hitta information om kost som inte handlar om att gå ner i vikt, LCHF-relaterad eller hårdträningsinriktad... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Jag kommer att tänka på: - åldern; trots att inte märker nåt så kanske problem kan uppstå senare om man fortsätter i samma vanor, - vana/maskering; vi är så anpassningsbara att vi ibland knappt reflekterar det som i längden kan göra oss mycket sjuka, i vårt moderna liv ses mycket som normalt bara för att det är vanligt, och många fenomen kan ju misstas för varandra, - vill man mäta för att dubbelkolla ens blodsockerhantering kan man be om långtidsblodsocker HbA1c samt "långtidsinsulin" via c-peptid, och låggradig inflammation via högkänslig sänka, möjligen kan man också kolla fastetriglycerider som kan signalera överätning av socker/kolhydrater, - man kan vara smal men ändå ha ohälsosamt mycket fett kring levern och andra organ, vilket i så fall borde antydas på ens kroppsform, - din spontana tendens till fasta har säkerligen stor positiv inverkan, då återställs/bevaras hormonkänsligheter (insulin, dopamin, mättnad etc) och din fettförbränning stimuleras, tarmarna får vila, etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Vidare ang att inte märka av nåt negativt, och vad som upplevs som normalt: - för mig är det normalt att jag efter en måltid både kan vara mentalt fokuserad, slippa paltkoma, köra hyfsat intensiv fysisk aktivitet, och vara utan hunger i åtminstone 6 timmar utan mellanmål, - för mig är det normalt att varken ha hål i tänderna eller tandsten, - för mig är det normalt att inte ha cravings för söt mat som t ex frukt och sötsaker, - för mig är det normalt att bara vara förkyld typ max 1-2 ggr per år och att förkylningarna är milda, - för mig är det normalt att inte ha ont/värk någonstans, - för mig är det normalt att ha lugn mage utan spänningar och obehag, - för mig är det normalt att lätt kunna avstå stimulantia som t ex kaffe och alkohol, - för mig är det normalt att somna snabbt runt 22:30, inte gå upp för att kissa under natten, och studsa pigg ur sängen vid 06:00, - för mig är det normalt att nästan aldrig få träningsvärk. Inget av detta var normalt för mig för bara knappt två år sedan. Vad är normalt för dig? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kräsen Posted June 26, 2016 Author Share Posted June 26, 2016 Tack för ditt svar och dina funderingar. Normalt är ju precis som du skriver väldigt subjektivt; mitt normalt verkar t.ex. likt ditt men ses som ovanligt för många, har jag märkt. Jag är inte orolig över min hälsa eller livsstil även om det såklart alltid finns utrymme för förbättringar. Jag är mest nyfiken på om det kan finnas ett samband mellan att vara ganska opåverkad av mat, hunger, inte känna sötsug eller blodsockersvängningar (oavsett vad jag ätit), inte märka av försämrad koncentration, fysisk ork, humörssvängningar etc och att kroppen rent fysiskt tar hand om sockret på ett annat, "bättre" sätt än hos de som känner blodsockersvängningar väldigt lätt trots en kost som inte innehåller större andel kolhydrater än min. Intressant är också att båda mina föräldrar och syskon fungerar likadant. Jag är som sagt bara väldigt nyfiken på hur man kan fungera så olika ovh varför. (Vill sen någon med medicinsk kunskap eller kostkunskaper säga att "din kropp hanterar kolhydrater/socker bra så du kan lugnt fortsätta leva som du gör" blir jag extra nöjd och glad :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Som sockerberoende sedan barnsben kan jag säga att det är bara att gratulera dig till att ha dragit vinstlott när det kommer till receptoruppsättning i belöningssystemet. Jag förstår din tanke och när det kommer till att känna av blodsockersvängningar kan det säkert vara så att ju bättre kroppen parerar intagen desto mindre problem/känningar. Däremot när det gäller sockersug så är det mer kopplat till hur hjärnan reagerar på stimulans. Vissa reagerar på alkohol andra på tobak etc andra som jag reagerar på socker. Som du beskriver din kost som du verkar ha haft större delen av livet, verkar det inte troligt att du har några negativa effekter av den. Men som Xirro skriver finns det tester om du vill. Dr Aseem Malhotra säger i flera intervjuer att "You cannot outrun a bad diet." Dvs att även om man tränar och är smal kan man inte tro att man är skyddad från skaderna i kroppen av en dålig kost. Men då avser man oftast processad skräpmat eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Ett exempel som kan oroa är en kompis som fick bröstcancer relativt ung. Hon var och är smal och muskulös (ser t o m mer fit ut än Martina Johansson!) med massor av energi, ingen kunde ana att hon skulle drabbas. Andra exempel är min frus bror och brorson, smala, välmående och ser mycket friska ut men båda fick diabetes typ 2. Ps. Ingen kunde ana utom möjligen de som kände till deras kostvanor och hade kunskapen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts