Jump to content

Nybörjarfrågor


shakespeare
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jag nybörjare på LCHF, och skulle bli väldigt tacksam för svar på några frågor.

 

Har nu under rivstarten inte ätit avokado eller ost. Läste att det kan stanna upp viktnedgången. Stämmer det? Skulle gärna äta avokado och mjölkprodukter då jag är lakto-ovo-vegetarian, så har begränsade valmöjligheter. Nu blir det mest ägg, fisk, oliver och smör, vilket är lite enformigt. Har också hållit mig borta från nötter.

 

Om ni avstod mjölkprodukter under rivstarten, när introducerade ni dem i er kost igen?

 

Hur mycket tränar ni?

 

Ska ut på resa nästa vecka med några vänner. De äter inte så hälsosamt, så blir mycket snabbmat för deras del. Har ni några tips på hur jag kan lösa det under resan? Några bra mellanmål?

 

Tacksam för svar!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På sin blogg har Lesscarbs har en del tips på hur man hanterar ute-ätandet om man äter LCHF.

 

http://lesscarbs.se/tips-och-rad/ata-ute-lchf/

 

Salladsbarerna, som finns i en del mataffärer och bensinmackar,  där man själv plockar ihop salladen kan ha en del som funger ihop med LCHF (om man inte är jättepetig med livsmedlens ursprung och till nöds kan acceptera kryddor och marinader med socker i). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vissa kan vara märkbart känsliga för mjölkproteiner, om du skulle vara en av dessa så kan det helt klart ha en begränsande effekt på LCHF's hälso- och viktaspekter (smör ej medräknat, då det är en extremt låg nivå av mejeriprotein däri). Avokado har jag personligen inte hört/läst eller erfarit något negativt om/med (klart, om du trycker i dig 6-10 varje dag, så finns det troligen än nyttigare alternativ). Så förslagsvis använd avokado och undvik mejerier (förutom riktigt smör, som sagt), om du klarar av att lämna mejerierna därhän.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det kan vara svårt att ge absoluta svar. Och det beror ju även en hel del på din ingång...

 

Ett kortare svar är: Nej... fast Ja... fast mjoeeo...

 

 

T.ex. om man anstränger sig för att överäta strikt LCHF (något av en s.k. paradox dock...), så innebär det per automatik att individen i fråga "måste" äta fler gånger än vanligt (då det kan vara svårt med massiv överätning på strikt LCHF, på bara 1 till 2 måltider per dag (efter att kroppen och hjärnan har anpassat sig till en fettrik kost) - vilket strikt LCHF tenderar att leda till (få måltider), för många). Dvs att då kommer individen troligen äta ofta - och även fett och protein kan höja blodsockret och insulinet (om än, vanligtvis inte alls i samma grad så som kolhydrater/socker vanligtvis kan göra). Det tillsammans med att mage och tarmar får mindre tid till återhämtning - vilket i förlängningen kan leda till skador på mage & tarm (vilket kan leda till andra både fysiska och psykiska problem). Som då i sin tur kan trigga olika hormoner och signalsubstanser.

 

En annan ingång kan ju vara biten där LCHF och ketogen kost kallas för att vara viktnormaliserande. Mycket p.g.a. att kroppen får chans att läka och hitta en viktnivå och kroppsbalans/sammansättning som kroppen överlag mår bra med. Samt att strikt LCHF/ketogen kost har visat sig vara mer anabol (uppbyggande) än katabol (nedbrytande) för även muskler.

 

Ytterligare en ingång kan vara att när individen ätit en strikt LCHF/ketogen kost tillräckligt länge, så har då kroppen hunnit läka eventuella skador och systemskador i vår kropp - då kan även ett något överdrivet kaloriintag på nämnda kost ofta hanteras av kroppen - emedan, om kroppen/systemet inte hunnit läka ut, så skulle överintag/överätning kunna leda till öka i vikt mer än vad som kroppen mår bra av.

 

Finns fler ingångar, beroende på många olika faktorer... 

Link to comment
Share on other sites

Jag äter mjölkprodukter. Jag upplever inga direkta bekymmer med det, för min del. Jag dricker inte mjölk, undantaget något enstaka litet glas en gång i halvåret ungefär. Däremot dricker jag osötad chokladdryck, baserad på mjölk och grädde, det blir säkert åtminstone två gånger i månaden i genomsnitt. Jag använder ganska mycket grädde i matlagning, bakar med såväl grädde som creme fraiche och rent av mjölk. Äter yoghurt ibland, med fetthalt från 10% men helst högre. Äter ost, absolut. Min mathållning är inte strikt, även om jag aldrig räknat efter exakt hur många gram kolhydrater jag äter på en dag. Men jämfört med hur mycket socker och andra kolhydrater jag åt tidigare, så äter jag enormt mycket bättre idag.

 

Du skriver inte vad du har för motiv med att äta LCHF. Men du nämner övervikt, så är viktnedgång ditt mål? Är du typ-2-diabetiker? Har du andra hälsoproblem? Vissa personer kan absolut må bättre och få bättre viktnedgång av att undvika mejeriprodukter. Men om du saknar ost, så tycker jag att du kan äta ost. Åtminstone till att börja med. Sen är det en sak som du kan prova att utesluta om du kommer i ett läge då du efterfrågar mer resultat. Avokado har jag aldrig hört att det skulle vara dåligt att äta. Nötter, tja det är väl bra att inte överdriva intaget av dessa, eller åtminstone undvika de sämre sorterna. Men jag äter nötter, fokuserar på sådant jag anser spelar större roll. För mig.

 

Snabbmat på resa behöver inte vara katastrof. Var på väg att föreslå kebabsallad, när jag kom ihåg att du inte äter kött. Men en grekisk sallad finns ofta att beställa, med olivolja på blir det ganska bra. Eller en räksallad med kokta ägg. Grönsaksrätter innehåller ofta måttligt med kolhydrater, även om de kan behöva kompletteras med fett. Undvik socker och spannmål i första hand, gör sen det bästa möjliga av det som går att köpa. Behöver du katastrofmat med i väskan, så är kokta ägg inte fel. Fisk på burk fungerar också bra, håller sig ju oavsett förvaringstemperatur.

 

Tänk på att du äter som du äter för din egen skull. Ditt val av kost, ska vara långsiktigt hållbart för just dig. Ha det i åtanke när du fattar beslut om vad du vill äta eller utesluta. Lycka till!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

En fråga, går det även att öka i vikt på strikt LCHF-kost om man överstiger sitt kaloriintag? Räknade ni kalorier under LCHF?

Om man överäter protein så höjer det blodsockret och då kan man gå upp i vikt. Jag räknar för jag står still i vikt om jag inte är riktigt strikt och håller proteinet nere. Jag vet hur mycket jag kan äta och vad så jag väger inte och mäter jämt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

En fråga, går det även att öka i vikt på strikt LCHF-kost om man överstiger sitt kaloriintag? Räknade ni kalorier under LCHF?

 

Självklart kan man gå upp i vikt på LCHF. Det handlar även här om att man gör av med mer än man tillför, kosten är inget hokuspokus. Däremot är det lättare att äta "lagom" eftersom din hunger och mättnad fungerar bättre med den här typen av mat. Jag kan utan problem gå upp fem kilo på LCHF, men även ner. För mig handlar det om matmängd, men jag räknar aldrig kalorier eller så. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det var väl någon som tyckte sig märka I någon studie att man kunde äta lite mer av LCHF-mat än av vanlig mat, för samma viktnedgång. Men inget bevisat.

Det finns ju en del anekdoter om folk som märkt samma sak I verkliga livet.

Jag har aldrig räknat. Men ökad känsla av värme kan väl antyda högre förbränning?

Och så finns det då exempel på underviktiga som ökat I vikt, och andra som inte ändrat vikten men omformat kroppen. Så att bara saga "kalorier in, kalorier ut" är att förenkla det hela.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Helt klart verkar många få fart på förbränningen med LCHF och kan därmed äta större mängd mat. Dessutom fungerar olika makronutrienter på olika sätt i kroppen. Faktum kvarstår ändå; för viktnedgång behöver du tillföra mindre energi än du gör av med. Den stora fördelen med LCHF är att du sällan eller aldrig behöver tänka på kaloriintaget, eftersom din kropp reglerar det hela själv. Nu finns det ändå många därute som har en rubbad hunger och mättnad. Det rättar i regel till sig med tiden, även om det kan ta lång tid för kroppen att läka. Under en period kan det ändå vara ett måste att lära sig hur mycket mat som är lagom för just dig, hur en normal portion faktiskt ser ut. Det finns flera fina metoder för det, att räkna kalorier är alltså inte på något vis nödvändigt även om många gör det.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Den stora invändningen mot kaloriräknande är att du inte har en aning om hur många kalorier du gör av med...så vad är det för mening med att räkna med ur många du äter? ;-)

Det kan vara kul att bokföra det man äter ändå för att se hur mycket man får i sig av olika näringsämnen och så vidare så jag säger inte att det är fel med kostregistrering men man måste vara medveten om dess begränsningar.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

En fråga, går det även att öka i vikt på strikt LCHF-kost om man överstiger sitt kaloriintag? Räknade ni kalorier under LCHF?

 

Jaja.. självklart.. prexis som flera redan förklarat.. i slutändan så handlar det om kalorierna!

 

Grejen är.. vilken kost som gör att man äter mindre, alternativt gör av med mer!

 

Är man rätt ung så kanske man får mer spring i benen.. får mer aktiviteter.. men som regel så handlar det för de flesta om hur mycket kalorier man stoppar i munnen.. frivilligt eller ofrivilligt.

 

Dvs det är bättre att välja ett kostupplägg där man ofrivilligt stoppar färre kalorier i munnen!

 

Banta kan vilken idíot som helst göra, det är bara att hoppa över måltider.. som regel blir man jävligt hungrig efter en rätt kort tid.. speciellt om man väljer att äta fel mat.

 

En helt annan sak är när man via kostmodell inte orkar äta mer kalorier.. och därmed äter färre måltider.

 

Man bör nog äta minst en gång per dag.. iallafall var annan dag.. för säkerhets skull!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om man överäter protein så höjer det blodsockret och då kan man gå upp i vikt. Jag räknar för jag står still i vikt om jag inte är riktigt strikt och håller proteinet nere. Jag vet hur mycket jag kan äta och vad så jag väger inte och mäter jämt.

 

Nu vill jag inte hacka på dig men.. formuleringen är något felaktig.

 

Protein höjer inte blodsocker per se.. utan det höjer Insulin i första hand.. iallafall postprandialt.

 

Utan man får skilja på aminosyrornas insulinogena effekt och dess glykogena.

 

Protein är en macronutrient.. det betyder att den kan omvandlas till energi för kroppens kaloribehov.

 

Grejen är att den främst är en byggsten, för muskler, benstomme, annat.. och en rätt dålig energiråvara.. i/för kroppen!

 

Det är främst fett och kolhydrater som är energiråvara.. undantaget essentiella fettsyror.. EPA+DHA samt GLA+DGLA.. dvs det som brukar kallas för O3/O6!

 

Hur som helst.. aminosyrorna är tänkta att gå in i proteinsyntesen.. det fixar Insulin.. samtidigt så utsöndras proportionerligt Glukagon.. för annars så skulle blodsockret droppa till fotknölarna!

 

Iallafall.. äter man högprotein så äter man som regel lågfett.

 

Betrakta protein hädanefter som man gör med vitaminer och mineraler/spårämnen.. dvs ät optimal dos, ej minidos.

 

Iallafall.. i värstigaste fall.. eller i ketos, så kommer hur som helst en del aminosyror omvandlas till glukos.. det kommer om inget annat ketos se till!

 

Och det handlar om glukoneogenes.. den uppträder först vid brist på glukos.

 

Dvs den höjer tillgången på glukos.. men inte blodsockret och GLUT1 som inte är insulinberoende ser till att transportera in det i cellerna.

 

Hela missförståndet handlar om att om man ersätter kolisar med protein, så kommer man dels hålla insulinnivåerna uppe, dels leva till stora delar utav glukos.

 

Grejen var ju att vi skulle leva främst av fett.. dvs vi skulle öka fettoxidationen/ta utav fettlagret.

 

Därav kommer.. LCHF är ingen kött/proteindiet.. det är en fettdiet.. en ketogen diet.. håll ner insulin.

 

En annan grej är.. cirka 20-30% av västerländsk befolkning har problem med hyperglykemi.. cirka 50-60% har problem med hyperinsulinemi!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte ökat något annat i min mat än fett äter mindre protein än innan och nästan inga kolhydrater äter ca 70 gr protein och dubbelt fett och max 5 gr kolhydrater per dag.

Som jag skrev.. jag vill inte hacka på dig.. men protein ökar per se inte blodsockret.. däremot så är det mer insulinogent än tillomed kolisar!

 

Ät inte för lite protein bara!

 

Grejen är att den insulinresponsen från aminosyrorna är bra.. den från kolisar är inte alltid lika bra.. iallafll om man tillhör den del av befolkningen som lider utav hyperinsulinemi.. vilket cirka hälften gör.

 

Den andra grejen är att det är himla onödigt med dyrt kött/fisk som energiråvara.. de är/skall främst vara som byggstenar i proteinsyntesen.

 

Överskott av aminosyror kissas ut som ammoniak.. via Ureacykeln!

 

Grejen är att man bör kissa på sina blommor i trädgården.. det är lättare för en man.. med hus och trädgård!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...